10

chovného dobytka apod. Po stanovení dlouho-
dobých výkupních plánů určí vykupující
ústřední úřady a orgány svým výkupním or-
ganizacím množství jednotlivých druhů ze-
mědělských výrobků, které mají vykoupit.
Přitom v zájmu správného rozmísťování ze-
mědělské výroby je třeba, aby vykupující
ústřední úřady a orgány včas dohodly s mi-
nisterstvem zemědělství možnosti rozmístění
vykupovaných výrobků do jednotlivých krajů.
Ministerstvo zemědělství bude jednotlivé kra-
je informovat o dohodnutých objemech vý-
kupu těchto výrobků.

Obdobně se bude postupovat i v krajích,
okresech a obcích, kde se výkupní organizace
dohodnou s výkonnými orgány příslušných
národních výborů o možnosti rozmístění těch-
to výrobků až na zemědělské závody.

K §5:

Zemědělskými závody státního socialistic-
kého sektoru, které jsou přímo řízeny kraj-
ským národním výborem se rozumějí státní
statky. U státních statků se zachovává dosa-
vadní způsob určování výrobních a dodávko-
vých úkolů s tím rozdílem, že i zde se sníží
počet výrobních a výkupních ukazatelů v sou-
ladu se státním plánem. Krajské národní vý-
bory budou stejným způsobem určovat vý-
robní a dodávkové úkoly účelovým statkům
(hospodářstvím) v oboru působnosti jednotli-
vých ústředních orgánů, a to po dohodě s tě-
mito orgány.

Aby bylo možno využít specifických podmí-
nek v jednotlivých okresech, zmocňuje zákon
krajský národní výbor rozšířit počet výkup-
ních ukazatelů stanovených kraji o další ze-
mědělské výrobky; i zde bude platit zásada,
že výkupní ukazatele lze rozšířit nejvýše o dva
druhy zemědělských výrobků.

K§ 6:

Proti dosavadnímu administrativnímu sta-
novení výrobních a dodávkových úkolů až na
jednotlivá jednotná zemědělská družstva sta-
noví okresní národní výbor jen celkový úkol
v zemědělské výrobě a v dodávce hlavních
druhů zemědělských výrobků, který připadá
na všechna jednotná zemědělská družstva
v okrese. Tato forma umožni plně rozvinout
iniciativu družstev, která budou moci uplat-
ňovat vlastní návrhy na rozsah zemědělské
výroby a dodávek tržní produkce. Tím se též
vytvoří předpoklady, aby družstva vypracovala
své výrobní plány se zaměřením na splnění
těch úkolů, které jsou v souladu se zájmy
státu, a přitom mohla plně respektovat své
specifické výrobní podmínky a možnosti.

Protože se nestanoví dodávkové úkoly čle-
nům jednotných zemědělských družstev, kteří
hospodaří na záhumencích, budou okresní ná-
rodní výbory při stanovení výkupních úkolů
jednotným zemědělských družstvům v okresu
vycházet nejen z výměry zemědělské půdy, na
které hospodaří družstva, ale též z výměry
záhumenkových hospodářství jejich členů.
Smlouvy o dodávce zemědělských výrobků
budou výkupní organizace s družstvy uzavírat
rovněž na tržní produkci z celkové výměry
zemědělské půdy družstva včetně záhumenku.

Okresní národní výbory stanoví současně
celkové úkoly připadající v jednotlivých ob-
cích na jednotlivě hospodařící rolníky. Do sku-
piny jednotlivě hospodařících rolníků se za-
hrnují ostatní držitelé zemědělské půdy (vlast-
níci rekreačních chat, držitelé půdy určené
k zastavění apod. ).

Okresní národní výbor určí rovněž výrobní
a dodávkové úkoly připadající na každý ze-
mědělský závod státního socialistického sek-
toru řízený okresním národním výborem nebo
místními národními výbory v okrese (např.
komunální závody, hospodářství přechodně
provozovaná strojními a traktorovými stani-
cemi).

K §7:

Ustanovení zajišťuje soustavnou odbornou
pomoc státu při vypracování dlouhodobých
i ročních výrobních plánů družstev. Touto po-
mocí bude zabezpečen soulad plánů družstev
s celkovými výrobními a výkupními úkoly,
které pro okres vyplývají z rozpisu státního
plánu.

Výkonné orgány okresních národních vý-
borů prověřují, jak je v návrzích dlouhodobých
i ročních plánů družstev zajištěn soulad živo-
čišné a rostlinné výroby s plánovanou tržní
produkcí. Rozborem hodnotových ukazatelů
plánu si pak ověří zejména efektivnost pro-
středků, jež hodlá družstvo vložit do výroby,
možnost tvorby vlastních finančních zdrojů
dosahováním lepších kvalitativních ukazatelů,
snižováním vlastních nákladů a ověří si na
možnostech růstu finančních zdrojů ve vztahu
k nutnému růstu osobních důchodů družstev-
níků rozsah a formy potřebné pomoci státu.

K zabezpečení těchto úkolů vytvoří výkonné


orgány okresních národních výborů aktivy
složené z pracovníků národních výborů, vý-
kupních organizací a jiných zemědělských
odborníků. Účastí zástupců výkupních orga-
nizací bude zajištěn též soulad výrobních plá-
nů družstev s podnikovými plány výkupních
organizací, zejména pokud jde o zemědělské


11

výrobky, u nichž není objem výkupu jmenovitě
stanoven státním plánem.

Výrobní plány jednotných zemědělských
družstev schvalují podle současně předkláda-
ného návrhu zákona o jednotných zeměděl-
ských družstvech rady okresních národních
výborů. Schvalování výrobních plánů jednot-
ných zemědělských družstev má především
posílit autoritu a závaznost těchto plánů a dát
radám okresních národních výborů účinný ná-
stroj pro řízení zemědělské výroby v okresech.

K § 8:

Ustanovení zachovává zásadu, že dodava-
telské poměry státních statků a ostatních or-
ganizací státního socialistického sektoru se
určují hospodářskými smlouvami, které se
uzavírají podle zákona č. 69/1958 Sb., o hos-
podářských vztazích mezi socialistickými or-
ganizacemi. Hospodářské smlouvy se budou
uzavírat jak na dodávky zemědělských výrob-
ků, jejichž výroba byla organizacím státního
socialistického sektoru uložena na základě
státního plánu rozvoje národního hospodář-
ství, tak i na dodávky těch zemědělských vý-
robků, jejichž objem výkupu je plánován po
linii výkupních organizací.

Na rozdíl od dosavadní úpravy neukládá se
přímo v navrhovaném zákoně organizacím
státního socialistického sektoru povinnost
odevzdat státu i po splnění závazků z hospo-
dářských smluv veškerou sklizeň zeměděl-
ských výrobků; úprava této otázky se pone-
chává v kompetenci ministerstva zemědělství.
Přitom se počítá s tím, že pro nejbližší dobu
povinnosti organizací státního socialistického
sektoru zůstanou v tomto směru nezměněny.

K § 9:

Výkup tržní produkce zemědělských výrob-
ků jednotných zemědělských družstev se bude
opírat o smluvní poměr mezi družstvy a vý-
kupními organizacemi. Smlouvami budou tedy
nahrazeny dosavadní výměry o povinných do-
dávkách, kontraktace i dohody o státním ná-
kupu. Dodávkové úkoly družstev budou v prvé
řadě zajištěny dlouhodobými smlouvami, jež
budou navazovat na dlouhodobé výrobní plány
družstev; těmito smlouvami bude zajištěn vý-
kup hlavních druhů zemědělských výrobků,
stanovený státním plánem, i ostatních výrob-
ků, jejichž výkup je plánován po linii výkup-
ních organizací.

Význam dlouhodobých smluv bude spočívat
v tom, že jimi budou stabilizovány dodavatel-
ské a odběratelské vztahy mezi jednotnými
zemědělskými družstvy a výkupními organi-

zacemi a určen rozsah tržní produkce jednot-
livých druhů zemědělských výrobků, kterou
výkupní organizace vykoupí v jednotlivých
letech.

Pro vlastní uspořádání a konkretizaci smluv-
ních vztahů mezi družstvy a výkupními orga-
nizacemi bude důležitá úzká spolupráce vý-
konných orgánů okresních národních výborů
s družstvy i s výkupními organizacemi. Dlou-
hodobé výrobní plány jednotných země-
dělských družstev podložené dlouhodobými
smlouvami s výkupními organizacemi budou
nejen určovat hlavní směry, v nichž každé
družstvo bude v příštích letech rozvíjet svoji
výrobní činnost, nýbrž z jejich obsahu budou
vycházet i orgány okresních národních výborů
při rozhodování o formách a rozsahu mate-
riální popřípadě finanční pomoci, kterou bude
jednotlivým družstvům třeba poskytnout
v zájmu řádného plnění jejich plánovaných
výrobních úkolů a převzatých smluvních zá-
vazků.

V souladu s výrobními plány budou mezi
jednotnými zemědělskými družstvy a výkup-
ními organizacemi sjednávány roční smlouvy
k zajištění konkrétních dodávkových úkolů.
Ročními smlouvami budou jednak zpřesňová-
ny závazky z dlouhodobých smluv a určovány
podrobnější podmínky jejich plnění (čtvrtletní,
popřípadě měsíční rozdělení, druh a jakost
výrobku, lhůty dodávek apod. ), jednak zabez-
pečovány dodávky těch zemědělských výrob-
ků, s nimiž při sjednávání dlouhodobých smluv
nebylo počítáno.

V případech, kdy družstvo odmítne uzavřít
roční smlouvu o dodávce některého z hlavních
druhů zemědělských výrobků, bude úkolem
výkonného orgánu okresního národního vý-
boru zvážit důvody odmítnutí a pokusit se
dalším jednáním s družstvem a výkupní orga-
nizací překážky odstranit. Ve výjimečných
případech, zejména tam, kde družstvo bude
odmítat převzít smluvní závazek ze spekulač-
ních důvodů, dává zákon výkonným orgánům
okresních národních výborů možnost uložit
družstvu dodávkové úkoly na příslušný rok
výměrem.

K § 10:

Jelikož socializace zemědělské výroby není
ještě skončena, je nutné počítat s tím, že ur-
čitá část zemědělské výroby a tržní produkce
zůstane ještě v závodech jednotlivě hospoda-
řících rolníků. Je proto třeba upravit i jejich
dodávkové úkoly. Vzhledem k tomu, že ve
vztahu k jednotlivě hospodařícím rolníkům
nelze plně uplatnit ekonomické nástroje no-
vého výkupního systému, zachovává návrh


12

u jednotlivě hospodařících rolníků vyměřo-
vání dodávkových úkolů, ovšem jen v hlavních
druzích zemědělských výrobků. Na rozdíl od
dosavadní úpravy, podle které jednotlivě hos-
podařícím rolníkům vyměřovaly povinné do-
dávky výkonné orgány okresních národních
výborů na základě norem povinných dodávek,
svěřuje návrh výkonným orgánům místních
národních výborů, aby samy rozvrhly úkoly
stanovené hromadně pro všechny jednotlivé
hospodařící rolníky v obci (§ 6, písm. b) na
jednotlivé závody jednotlivě hospodařících
rolníků. Touto decentralizací se zvyšuje pra-
vomoc výkonných orgánů místních národních
výborů a posiluje se jejich vliv na řízení ze-
mědělské výroby. Toto přenesení úkolů z vý-
konných orgánů okresních národních výborů
na výkonné orgány místních národních výborů
je účelné též proto, že výkonné orgány míst-
ních národních výborů znají nejlépe velikost
jednotlivých zemědělských závodů jednotlivě
hospodařících rolníků, jejich výrobní možnosti
(např. výměru orné půdy, výměru ploch trvale
věnovaných pěstování speciálních kultur,
technické vybavení závodu), jakož i sociální
podmínky jednotlivě hospodařícího rolníka,
zejména počet dětí, zdravotní stav příslušníků
rodiny, kteří jsou výživou odkázáni na výsled-
ky zemědělského hospodaření apod., a mohou
proto k těmto okolnostem při vyměřování do-
dávkových úkolů nejlépe přihlédnout.

Počítá se s tím, že v prováděcím předpise,
který vydá ministerstvo zemědělství, bude
rozlišováno mezi drobnými rolníky s výměrou
zemědělské půdy do 2 ha, kterým budou vy-
měřovány dodávkové úkoly zpravidla jen ve
výrobcích živočišné produkce (maso, mléko,
vejce), a ostatními rolníky, kterým budou zá-
sadně vyměřovány úkoly ve výrobě a v do-
dávkách všech hlavních druhů zemědělských
výrobků.

Návrh zákona ukládá jednotlivě hospodaří-
cím rolníkům povinnost dodat výkupním orga-
nizacím zemědělské výrobky do výkupních
míst v druzích, v množství a ve lhůtách sta-
novených výměrem. Na rozdíl od dosavadní
úpravy nestanoví zvláštní způsob vymáhání
nesplněných dodávkových úkolů. V případě,
že jednotlivě hospodařící rolníci nebudou tyto
úkoly plnit, bude možno nesplněné dodávky
vymáhat podle obecných předpisů (vládní na-
řízení č. 20/1955 Sb., o řízení ve věcech správ-
ních). Dojde-li k nesplnění dodávkového úkolu
bez viny jednotlivě hospodařícího rolníka
(např. pro živelní pohromu, nebo uhynutí do-
bytka), je v pravomoci výkonného orgánu
místního národního výboru výměr zrušit nebo
pozměnit. I to však vyplývá z obecných před-

pisů o správním řízení a není proto nutné, aby
navrhovaný zákon tuto otázku zvlášť upra-
voval.

Zemědělské výrobky, jejichž dodávka ne-
bude uložena výměrem, budou jednotlivě hos-
podařící rolníci dodávat výkupním organizacím
stejně jako jednotná zemědělská družstva na
základě smluv o dodávce zemědělských vý-
robků.

K § 11:

Podle navrhované úpravy se nebudou vy-
měřovat dodávkové úkoly drobným držitelům
zemědělské půdy o výměře do 0, 5 ha. Nebudou
také ukládány dodávkové úkoly členům jed-
notných zemědělských družstev, i když hos-
podaří na záhumencích. Vychází se ze zásady,
že záhumenkové hospodářství má charakter
doplňkového hospodářství pro vlastní potřebu
družstevníka a jeho rodiny. Bude proto zále-
žitostí samotného družstva stanovit a dohod-
nout, kteří členové a v jaké míře se budou
z výroby na záhumencích podílet na plnění
smluv uzavřených družstvem. Družstva sama
rovněž stanoví způsob vyúčtování dodávek,
které družstevník plní ze svého záhumenku
na smluvní úkoly družstva. Nová úprava při-
spěje k tomu, aby se zvýšil zájem družstev-
níků na výsledcích společného hospodaření.
Dodávky ze záhumenku se stanou vnitrodruž-
stevní záležitostí. Tam, kde výměry záhumen-
ku přesahují rozsah stanovený stanovami
družstva, bude třeba, aby výkonné orgány
národních výborů působily na vedení družstva,
aby výměry záhumenku byly přiměřeně sní-
ženy.

K §12:

Vznik sporů z uzavřených smluv o dodávce
zemědělských výrobků nelze vyloučit. Svěřuje
se proto v odstavci 1 rozhodovací pravomoc
výkonným orgánům národních výborů, které
nejlépe znají problematiku zemědělské výro-
by a výkupu v zemědělských závodech. Ne-
bylo by účelné, aby spory tohoto druhu roz-
hodovaly soudy. Toto ustanovení se ovšem
nevztahuje na hospodářské smlouvy uzavírané
zemědělskými závody státního socialistického
sektoru; spory z těchto smluv přísluší řešit
arbitrážním orgánům. Tímto ustanovením
rovněž není dotčena působnost orgánů Státní
inspekce jakosti potravinářských a zeměděl-
ských výrobků, Ústředního kontrolního a zku-
šebního ústavu zemědělského a ostatních or-
gánů, které jsou podle zvláštních předpisů
oprávněny podávat závazné posudky o jakosti
zemědělských výrobků.


13

Odstavec 2 má na mysli případy, kdy bez
zavinění smluvní strany nelze splnit smluvní
závazky. Půjde o případy, kdy zemědělský zá-
vod byl postižen např. hromadným uhynutím
dobytka, nebo živelní pohromou. Je samo-
zřejmé, že v takovém případě může dojít ke
změně smlouvy na základě dohody mezi
smluvními stranami. Je však třeba počítat
i s případem, kdy výkupní organizace nebude
se změnou této smlouvy souhlasit. Proto se
výkonný orgán příslušného národního výboru
zmocňuje, aby v takovém případě mohl záva-
zek ze smlouvy pozměnit, přiměřeně snížit,
popřípadě úplně prominout. Ustanovení se
nevztahuje na případy, kdy zemědělský závod
nesplnil smluvní závazek ze své viny. V tako-
vém případě bude úkolem výkupní organizace
a výkonného orgánu příslušného národního
výboru přesvědčit zemědělský závod o povin-
nosti splnit přijatý závazek. Jestliže opatření
nepřinesou žádoucí výsledek, může se výkupní
organizace domáhat plnění smlouvy podle od-
stavce 1.

K §13:

Jednou ze stěžejních zásad zaváděného vý-
kupního systému je, že za vykupované země-
dělské výrobky budou placeny jednotné vý-
kupní ceny. Příslušnost ke stanovení těchto
cen je dána předpisy o působnosti v oboru
plánováni a tvorby cen (vládní nařízení č. 28/
1954 Sb. ).

K § 14:

Ustanovení umožňuje vládě, aby mohla
v mimořádných případech uložit podle potřeb
národního hospodářství zemědělským závo-
dům, aby prodaly státu celé vyrobené množství
některých druhů zemědělských výrob  ků. Ob-
dobné zmocnění obsahoval i zákon č. 56/1952
Sb.

K §15:

V odstavci 1 jsou uvedeny jen některé otáz-
ky, které bude třeba upravit prováděcími
předpisy. Bude nutno rovněž stanovit podrob-

nosti o obsahu a náležitostech smluv o dodáv-
kách zemědělských výrobků, podrobnosti o vy-
měřování dodávkových úkolů jednotnému
zemědělskému družstvu, které odmítne uza-
vřít smlouvu, jakož i podrobnosti o dodávko-
vých a jakostních podmínkách pro jednotlivé
druhy zemědělských výrobků.

Ministerstvo zemědělství se rovněž zmoc-
ňuje stanovit, za jakých podmínek mohou
zemědělské závody prodávat zemědělské vý-
robky přímo spotřebitelům. Dosavadní  úprava
provedená vládním nařízením č. 44/1953 Sb.,

o volném prodeji zemědělských výrobků a
o zemědělských trzích, která byla vydána
v souvislosti se zrušením vázaného trhu,
v nových podmínkách nevyhovuje a bude
tímto zákonem zrušena. Podmínky pro prodej
zemědělských výrobků přímo spotřebitelům
bude třeba upravit tak, aby tento prodej mohl
být pružně přizpůsobován situaci na trhu, ze-
jména sezónním výkyvům apod., a na druhé
straně, aby ho nebylo zneužíváno ke spekulaci.
Počítá se s tím, že zemědělské výrobky ze zá-
humenkových hospodářství členů jednotných
zemědělských družstev budou výkupní orga-
nizace vykupovat zásadně prostřednictvím
jednotných zemědělských družstev a že čle-
nové jednotných zemědělských družstev bu-
dou moci prodávat výrobky ze svých záhu-
menkových hospodářství přímo spotřebitelům
jen se souhlasem družstva.

Nový výkupní systém má v plném rozsahu
platit od 1. ledna 1960. To vyžaduje, aby již
na podzim letošního roku, tedy za platnosti
dosavadních předpisů, byla provedena opatření
potřebná k zavedení nového výkupního systé-
mu, a to jak v plánování v krajích, v okresech

i v jednotlivých zemědělských závodech so-
cialistického sektoru, tak i v dodavatelských
a odběratelských vztazích mezi zemědělskými
závody a výkupními organizacemi. Proto se
v odstavci 2 zmocňuje ministerstvo zeměděl-
ství k provádění všech opatření, jichž bude
třeba k hladkému přechodu na nový výkupní
systém, jakož i k tomu, aby v tomto přechod-
ném období povolovalo výjimky z dosavadních
předpisů o povinných dodávkách a o výkupu
zemědělských výrobků.

V Praze dne 26. června 1959

Předseda vlády:
V. Široký, v. r.

Ministr potravinářského průmyslu
a výkupu zemědělských výrobků:

Uher v. r.

Ministr zemědělství a lesního hospodářství:
Štrougal, v. r.

KNT 1 - 3209-59


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP