Národní shromáždění Republiky československé 1959

II. volební období

330

Vládní návrh

Zákon

ze dne...........1959

o výkupu zemědělských výrobků

Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§1

(1) K zabezpečení trvalého růstu životní
úrovně pracujících soustavným zvyšováním
efektivnosti zemědělské výroby zavádí se, po-
čínaje rokem 1960, systém výkupu zeměděl-
ských výrobků spočívající na zásadě jednoty
řízení zemědělské výroby a výkupu zeměděl-
ských výrobků, na zásadě nejširšího uplatnění
smluvních vztahů mezi zemědělskými závody
a výkupními organizacemi a na zásadě jednot-
ných výkupních cen za zemědělské výrobky
dodané státu.

(2) Účelem tohoto systému výkupu je za-
bezpečit pro státní fondy zemědělské výrobky
v množství odpovídajícím potřebám rozvoje
národního hospodářství a zároveň přispět
k upevnění socialistických výrobních vztahů
v zemědělství a tím k dalšímu rychlému roz-
voji socialistické zemědělské velkovýroby,
jakož i posílit iniciativu a zájem jednotných
zemědělských družstev a ostatních zeměděl-
ských závodů na zvýšení intenzity zemědělské
výroby, na maximálním využití zemědělského
půdního fondu, na zvyšování produktivity
práce a na snižování nákladů zemědělské vý-
roby.


2

§2

(1) Hlavní úkoly v zemědělské výrobě a ve
výkupu zemědělských výrobků stanoví státní
plán rozvoje národního hospodářství.

(2) Základní povinností zemědělských zá-
vodů státního socialistického sektoru, jednot-
ných zemědělských družstev a jednotlivě
hospodařících rolníků je plnit úkoly stanovené
plánem a soustavně zvyšovat produkci země-
dělských výrobků pro zásobování národního
hospodářství potravinami a surovinami vyrá-
běnými v zemědělství.

(3) Při plnění těchto úkolů poskytuje stát
zemědělským závodům všestrannou pomoc a
podporuje rozvoj socialistické zemědělské
velkovýroby zejména zvýhodněnými dodáv-
kami mechanizačních prostředků, stavebních
hmot, strojených hnojiv a jiných materiálo-
vých prostředků, poskytováním úvěrů a po-
případě i poskytováním přímé finanční pod-
pory.

§3

(1) Zemědělskou výrobu a výkup všech ze-
mědělských výrobků ústředně organizuje a
řídí ministerstvo zemědělství a ve svých ob-
vodech národní výbory a jejich výkonné or-
gány.

(2) Výkup jednotlivých druhů zemědělských
výrobků organizují ústřední úřady a orgány,
v jejichž oboru působnosti se tyto druhy ze-
mědělských výrobků zpracovávají nebo dále
prodávají; výkup provádějí prostřednictvím
svých podniků a organizací, které minister-
stvo zemědělství v dohodě s nimi touto čin-
ností pověří (dále jen "výkupní organizace").

§4

(1) Ministr zemědělství po dohodě s ústřed-
ními úřady a orgány, jimž jsou podřízeny vý-
kupní organizace, a s radami krajských ná-
rodních výborů určí pro jednotlivé kraje úkoly
ve výrobě a výkupu těch druhů zemědělských
výrobků, které stanoví státní plán rozvoje
národního hospodářství, popřípadě úkoly ve
výkupu dalších druhů zemědělských výrobků
důležitých pro uspokojení potřeb národního
hospodářství (dále jen "hlavní druhy zeměděl-
ských výrobků").

(2) Po dohodě s ústředními úřady a orgány,
jimž jsou podřízeny výkupní organizace, ozna-
muje ministerstvo zemědělství výkonným or-
gánům krajských národních výborů, v jakém
rozsahu budou výkupní organizace v jednotli-
vých krajích vykupovat ostatní druhy země-
dělských výrobků.


s

§5

Krajský národní výbor určí úkoly ve výrobě
a ve výkupu hlavních druhů zemědělských vý-
robků zemědělským závodům státního socia-
listického sektoru, které přímo řídí, a jed-
notlivým okresům; přitom může podle výrob-
ních podmínek jednotlivých okresů rozšířit
úkoly ve výkupu hlavních druhů zemědělských
výrobků na další zemědělské výrobky, a to
podle zásad stanovených ministerstvem ze-
mědělství.

§6

Úkoly ve výrobě a v dodávkách hlavních
druhů zemědělských výrobků stanovené okre-
su projedná výkonný orgán okresního národ-
ního výboru za účasti zástupců místních ná-
rodních výborů s funkcionáři jednotných ze-
mědělských družstev v okrese. Po tomto pro-
jednání určí okresní národní výbor

a) celkový úkol ve výrobě a v dodávkách
hlavních druhů zemědělských výrobků pro
jednotná zemědělská družstva v okrese;
přitom vychází z celkové výměry zeměděl-
ské půdy družstev včetně záhumenku,

b) celkové úkoly ve výrobě a v dodávkách
hlavních druhů zemědělských výrobků pro
jednotlivě hospodařící rolníky a ostatní
držitele zemědělské půdy (dále jen "jed-
notlivě hospodařící rolníci") podle jednotli-
vých obcí,

c) jmenovitý úkol ve výrobě a v dodávkách
hlavních druhů zemědělských výrobků pro
každý zemědělský závod státního socialis-
tického sektoru přímo řízený okresním
nebo místním národním výborem.

§7

Výkonné orgány okresních národních výbo-
rů a výkupní organizace pomáhají jednotným
zemědělským družstvům při vypracování
dlouhodobých a ročních výrobních plánů. Tyto
plány musí zabezpečovat splnění úkolů ve vý-
robě a v dodávkách hlavních druhů zeměděl-
ských výrobků připadajících na jednotná ze-
mědělská družstva v okrese [§ 6 písm. a)].

§8

Státní statky a ostatní zemědělské závody
nebo jiné organizace státního socialistického
sektoru dodávají zemědělské výrobky výkup-
ním organizacím na základě hospodářských
smluv.

§9

(1) Jednotná zemědělská družstva uzavírají
v souladu se svými výrobními plány s výkup-


4

ními organizacemi dlouhodobé smlouvy o do-
dávce jednotlivých druhů zemědělských vý-
robků a roční smlouvy o dodávce zeměděl-
ských výrobků.

(2) Odmítne-li jednotné zemědělské druž-
stvo bez vážného důvodu uzavřít s výkupní
organizací roční smlouvu o dodávce některého
z hlavních druhů zemědělských výrobků, uloží
mu výkonný orgán okresního národního vý-
boru dodávkový úkol tohoto druhu zeměděl-
ských výrobků výměrem.

§ 10

(1) Jednotlivě hospodařícím rolníkům sta-
noví výkonný orgán místního národního výbo-
ru dodávkové úkoly hlavních druhů zeměděl-
ských výrobků výměrem, a to tak, aby cel-
kový úkol ve výrobě a v dodávkách hlavních
druhů zemědělských výrobků připadající na
jednotlivě hospodařící rolníky v obci [§ 6
písm. b)] byl splněn; přitom přihlíží k veli-
kosti zemědělského závodu, k jeho výrobním
možnostem a k sociálním poměrům rolníka.

(2) Jednotlivě hospodařící rolníci jsou po-
vinni dodat zemědělské výrobky výkupním or-
ganizacím do výkupního místa v druzích,
v množství a ve lhůtách stanovených výmě-
rem.

(3) Zemědělské výrobky, u nichž dodávkový
úkol nebyl stanoven, dodávají jednotlivě hos-
podařící rolníci výkupním organizacím na
podkladě smluv.

§ 11

Drobným držitelům zemědělské půdy o vý-
měře do 0, 5 ha a členům jednotných zeměděl-
ských družstev výkonné orgány národních vý-
borů výrobní a dodávkové úkoly nestanoví.

§ 12

(1) Dojde-li mezi výkupní organizací a jed-
notným zemědělským družstvem ke sporu ze
smlouvy o dodávce zemědělských výrobků,
rozhodne výkonný orgán okresního národního
výboru; dojde-li k takovému sporu mezi vý-
kupní organizací a jednotlivě hospodařícím
rolníkem, rozhodne výkonný orgán místního
národního výboru. Příslušné jsou výkonné or-
gány národních výborů, v jejichž obvodu je
sídlo zemědělského závodu. Působnost orgánů,
jimž podle zvláštních předpisů přísluší podá-
vat závazné posudky o jakosti zemědělských
výrobků, není tímto ustanovením dotčena.

(2) Nemůže-li jednotné zemědělské druž-
stvo nebo jednotlivě hospodařící rolník bez
svého zavinění dostát závazku ze smlouvy
o dodávce zemědělských výrobků, může vý-


5

konný orgán okresního národního výboru
nebo, jde-li o jednotlivě hospodařícího rolní-
ka, výkonný orgán místního národního výboru,
na jeho žádost závazek změnit nebo přiměřeně
snížit anebo prominout.

§13

Výkupní organizace vykupují zemědělské
výrobky za ceny, které podle zvláštních před-
pisů stanoví vláda nebo orgán jí k tomu zmoc-
něný.

§14

Vyžadují-li to potřeby národního hospodář-
ství, může vláda stanovit povinnost prodat
státu celé vyrobené množství některých ze-
mědělských výrobků.

§15

(1) Ministerstvo zemědělství vydá v dohodě
se zúčastněnými ústředními úřady a orgány
bližší předpisy k provedení tohoto zákona,
v nichž zejména upraví postup při uzavírání
smluv o dodávce zemědělských výrobků a při
stanovení dodávkových úkolů jednotlivě hos-
podařícím rolníkům a stanoví, za jakých pod-
mínek mohou zemědělské závody prodávat ze-
mědělské výrobky přímo spotřebitelům.

(2) Ministerstvo zemědělství učiní potřebná
opatření k přechodu na výkupní systém podle
tohoto zákona; přitom může zejména povolo-
vat výjimky z dosavadních předpisů o dodáv-
kové povinnosti a o výkupu zemědělských vý-
robků a upravit způsob vypořádání nesplně-
ných povinných dodávek.

§ 16

Zrušují se

1. zákon č. 56/1952 Sb., o dodávkové povin-
nosti a o výkupu zemědělských výrobků,

2. vládní nařízení č. 18/1952 Sb., kterým se
zřizuje ministerstvo výkupu,

3. vládní nařízení č. 44/1953 Sb., o volném
prodeji zemědělských výrobků a o zeměděl-
ských trzích,

4. vládní nařízení č. 49/1957 Sb., o výkupu
zemědělských výrobků.

§17

Tento zákon nabývá účinnosti ode dne
1. ledna 1960, s výjimkou ustanovení § 15
odst. 2, které nabývá účinnosti ode dne vyhlá-
šení; provede jej ministr zemědělství v do-
hodě se zúčastněnými členy vlády.


6

Důvodová zpráva

Všeobecná část

V současné etapě vývoje naší společnosti,
kdy veškeré úsilí pracujícího lidu je zaměřeno
na splnění úkolu vytyčeného XI. sjezdem Ko-
munistické strany Československa - dovršit
socialistickou výstavbu - vystupuje do po-
předí potřeba vyřešit základní problémy na-
šeho zemědělství, neboť zemědělská výroba
vážně zaostává. Je nepochybné, že bez roz-
hodného obratu v zemědělské výrobě nelze
cíle vytyčeného XI. sjezdem strany dosáh-
nout. Zemědělství musí sehrát mimořádnou
úlohu při zabezpečování dalšího růstu životní
úrovně našeho lidu.

Těmito otázkami se zabýval ústřední výbor
Komunistické strany Československa na svém
březnovém zasedání a přijal řadu opatření
k rozhodnému obratu v zemědělské výrobě.
Na tomto zasedání bylo zvlášť zdůrazněno, že
jedním z velmi důležitých prostředků pro do-
sažení obratu v zemědělské výrobě je správné
uplatňování zásady hmotné zainteresovanosti
v zemědělství a všestranné rozvíjení iniciativy
pracujících při soustavném zvyšování výroby,
zvyšování produktivity práce a snižování ná-
kladů výroby.

Účinným nástrojem k prohloubení hmotné
zainteresovanosti všech socialistických země-
dělských závodů a všech pracujících v země-
dělství je i výkup zemědělských výrobků.
Ústřední výbor strany provedl proto na svém
březnovém zasedání rozbor dosavadního vý-
kupního systému a uložil tuto otázku řešit.

Červnové zasedání ústředního výboru stra-
ny projednalo celý komplex otázek souvisících
se systémem výkupu zemědělských výrobků,
a to v oblasti plánování a zabezpečování stát-
ního plánu rozvoje národního hospodářství
v zemědělské výrobě a ve výkupu zeměděl-
ských výrobků a v oblasti cen, zemědělské
daně a přímé pomoci státu a schválilo zásady
nového systému výkupu zemědělských vý-
robků.

Důležitým důvodem pro zavedení nového
systému výkupu zemědělských výrobků je
skutečnost, že na vesnici bylo dosaženo zásad-
ních politických a ekonomických přeměn. So-
cialistický sektor hospodaří již na 80 % veš-
keré zemědělské půdy. Tato změna v oblasti
výrobních vztahů rozšiřuje pole působení eko-
nomických zákonů socialismu a umožňuje je-
jich rozsáhlejší využívání. Jednotný socialis-
tický systém celého národního hospodářství
vytváří dobré předpoklady pro dosažení rych-
lého růstu zemědělské výroby a tržní pro-

dukce za pomoci plánovitého využívání hod-
notových vztahů a pro hlubší uplatňování
hmotné zainteresovanosti pracujících v země-
dělství v souladu se socialistickými zásadami
odměňování za práci.

Ekonomické přeměny, jež nastaly na ves-
nici, si přímo vynucují provedení změn ve for-
mách uskutečňování hospodářského svazku,
na jejichž základě bude dále prohlubován po-
litický svazek mezi dělnickou třídou a druž-
stevními rolníky, který je pevnou zárukou vy-
budování socialistické společnosti a přechodu
ke komunismu.

Dosavadní systém výkupu, který u nás platí
od roku 1953, splnil vcelku úspěšně svoje po-
slání v období přechodu zemědělské malový-
roby na socialistickou velkovýrobu. Účinně
napomáhal k rychlému rozvoji a konsolidaci
jednotných zemědělských družstev a k ome-
zování a zatlačování kulaků. Zejména v prv-
ních letech po svém zavedení vedl i k určité-
mu vzestupu zemědělské produkce, a to
i v průběhu postupující socialisace, a vcelku
dobře zabezpečoval státní fondy zemědělský-
mi výrobky.

V důsledku nových podmínek na vesnici za-
čínají se některé dřívější kladné stránky do-
savadního systému výkupu měnit v záporné.
Dosavadní systém výkupu, který zahrnuje
jednak povinné dodávky, jednak státní nákup,
vede k tomu, že tržby za produkci dodanou
státu rostou rychleji než tržní produkce sama.
Neúměrný růst průměrných cen v zemědělství
vzhledem k podstatně pomalejšímu růstu tržní
produkce se stává vážnou brzdou dalšího sni-
žování státních maloobchodních cen a tím
i růstu životní úrovně všeho našeho lidu.

Dosavadní výkupní systém také nepodpo-
ruje plné a intensivní využívání půdního fon-
du a nevytváří dostatečný ekonomický tlak na
efektivní vkládání prostředků do půdy pro
zvyšování zemědělské produkce, zejména na
úseku rostlinné výroby. Dosahovaná vysoká
úroveň průměrných cen v mnohých jednot-
ných zemědělských družstvech často podla-
muje zásadu co největší efektivnosti a hospo-
dárnosti ve společné družstevní výrobě.
Hmotná zainteresovanost působí zde mnohdy
pouze jako zainteresovanost na dosažení co
největšího podílu na státním nákupu zeměděl-
ských výrobků, což se projevuje ve snaze ne-
rozšiřovat ornou půdu, popřípadě i zatajovat
půdu, snižovat normy povinných dodávek a
zneužívat různých výhod a slev, které jsou
s dosavadním výkupním systémem spojeny.


7

Naopak v ekonomicky slabších družstvech,
která prodávají tržní produkci převážně jen
za výkupní ceny, se nevytváří dostatečný zá-
jem na rozvoji společného hospodaření a na-
opak sílí snahy o rozvíjení záhumenkového
hospodaření, ze kterého se realizují produkty
převážně jen za nákupní ceny.

Dalším nedostatkem dosavadního výkup-
ního systému je to, že různé slevy, výhody,
možnosti záměnného plnění, zápočty apod.
zkreslují přehled o skutečném plnění plánu
rozvoje zemědělské výroby a výkupu země-
dělských výrobků a značně ztěžují srovnávání
hospodářských výsledků jednotlivých země-
dělských závodů.

Zápornou stránkou dosavadního výkupního
systému je konečně i složitost a roztříštěnost
předpisů jej upravujících a rozsáhlá admini-
strativa spojená s jeho prováděním. Jejím
důsledkem je oslabování politickoorganizá-
torské práce orgánů a funkcionářů národních
výborů, která v novém výkupním systému
musí sehrát rozhodující úlohu zvláště ve vzta-
hu k jednotným zemědělským družstvům.

V současné době, kdy v podstatě dokonču-
jeme združstevňování vesnice, je třeba přejít
na výkupní systém, který se bude opírat o ši-
rokou inicativu družstevních rolníků, o jejich
pracovní nadšení a který bude zároveň maxi-
málně podněcovat k rychlému a trvalému růs-
tu zemědělské výroby. Současně je třeba, aby
nový výkupní systém vedl zemědělce k sou-
stavnému snižování vlastních nákladů země-
dělské výroby, ke zvyšování produktivity prá-
ce a k zájmu na růstu podílů důchodu členů
družstev ze společného hospodaření na úkor
podílu důchodů ze záhumenku.

Systém výkupu zemědělských výrobků, kte-
rý bude zaveden na podkladě předkládaného
návrhu zákona od 1. ledna 1960, bude spočí-
vat na uplatnění principu jednoty řízení a plá-
nování zemědělské výroby i výkupu tržní pro-
dukce zemědělských výrobků, na přechodu od
dvojí formy výkupu (povinné dodávky a stát-
ní nákup) k jediné formě výkupu zeměděl-
ských výrobků založené na smluvních vzta-
zích mezi zemědělskými závody a výkupními
organizacemi a na principu jednotných vý-
kupních cen, které budou zemědělské závody
za zemědělské výrobky dodané státu dostá-
vat.

Princip jednoty řízení a plánování zeměděl-
ské výroby a výkupu zemědělských výrobků
je vyvolán potřebou komplexního řešení otá-
zek rozvoje zemědělské výroby a tržní pro-
dukce zemědělských výrobků. V souladu s le-
ninskou zásadou demokratického centralismu
se přiblíží řízení zemědělské výroby zeměděl-

ským závodům. Bude posílena úloha okres-
ních národních výborů, které se stanou v no-
vém výkupním systému hlavním článkem ří-
dící a plánovací činnosti. Bude na ně přenesena
značná část dosavadní pravomoci vyšších
orgánů v usměrňování rozvoje zemědělské
výroby a tržní produkce, v rozdělování pro-
středků materiální a finanční pomoci státu
družstvům apod. Ve vztahu k jednotlivě hos-
podařícím rolníkům se zároveň podstatně roz-
šíří pravomoc místních národních výborů.
Druhá stránka zásady demokratického cen-
tralismu pak vyžaduje, aby základní a rozho-
dující vztahy mezi zemědělstvím a ostatními
odvětvími národního hospodářství i uvnitř
zemědělství byly řízeny centrálně z jednoho
místa podle potřeb celé společnosti.

Je třeba rázně skoncovat s dosavadními
administrativními formami zabezpečování
státních fondů zemědělskými výrobky. Proto
místo dosavadního direktivního rozepisování
výrobních a dodávkových úkolů až na jednot-
ná zemědělská družstva a místo vyměřování
povinných dodávek družstvům, bude nový
výkupní systém založen na širokém uplatnění
smluvních vztahů mezi zemědělskými závody
a výkupními organizacemi. Hlavní předností
tohoto způsobu zabezpečování tržní produkce
pro státní fondy bude to, že otevře cestu roz-
vinutí iniciativy a aktivity pracujících v země-
dělství a umožní opírat se o jejich znalosti
a výrobní zkušenosti. Forma smluvního za-
jištění výkupu zemědělských výrobků je sou-
časně výrazem důvěry státu v politickou vy-
spělost našich družstevních rolníků a v jejich
pocit odpovědnosti vůči ostatním pracujícím.

Zásada jednotných cen, za něž v novém
výkupním systému budou zemědělské výrob-
ky vykupovány, je stěžejní zásadou tohoto
systému.

Dosavadní výkupní systém, při kterém exis-
tují dvojí ceny (výkupní a nákupní) vedl
k tomu, že se plánování soustřeďovalo přede-
vším na otázky objemu výroby a výkupu.
Oblast hodnotových ukazatelů byla v důsled-
ku dvojích cen značně oslabována, neboť
každá změna v poměru výkupu a státního
nákupu zemědělských výrobků měla za násle-
dek značné změny hodnotových vztahů, aniž
by tomu odpovídaly stejné změny ve vzta-
zích hmotných. Také proces združstevňování
značně ovlivňoval změny vztahů hmotných a
hodnotových ukazatelů v důsledku rozdílů
ve výši povinných dodávek mezi jednotnými
zemědělskými družstvy a soukromým sekto-
rem i mezi různými velikostními skupinami
jednotlivě hospodařících rolníků.


8

Při stanovení nových jednotných výkupních
cen se vycházelo ze zásady, že je nutno orien-
tovat se na náklady družstev s průměrnými
výrobními ukazateli. Tím se zajistí, že většina
družstev bude mít již samotnými cenami za-
bezpečeny podmínky pro rozšířenou repro-
dukci za předpokladu, že bude dotovat nedě-
litelný fond družstva v rozsahu určovaném
vzorovými stanovami. Nové výkupní ceny
musí být v zásadě stabilní, aby byla zajištěna
dlouhodobá hmotná zainterestovanost druž-
stev na zvyšování výroby, produktivity práce
a na snižování vlastních nákladů,

V souladu s novými jednotnými výkupními
cenami se změní i rozsah a formy přímé po-
moci státu zemědělské výrobě. Nejvýznam-
nější změnou v tomto směru je postupný pře-
vod strojů ze strojních a traktorových stanic
do jednotných zemědělských družstev a vy-
bavování družstev novými mechanizačními
prostředky za výhodných podmínek. Toto
opatření má mimořádný politický a národo-
hospodářský význam. Znamená skutečnou
kvalitativní změnu jak v dosavadních vztazích
mezi státem a jednotnými zemědělskými
družstvy, tak i ve vnitřní ekonomice družstev,
kde musí dojít ke zvýšení podílu akumulace
na základě zvýšených příjmů jednotných ze-
mědělských družstev a kde se zabezpečuje
podstatně vyšší komplexnost výrobní činnosti.

K určitému zvýšení nákladů na zeměděl-
skou výrobu v jednotných zemědělských
družstvech dojde v důsledku změn, které
v souvislosti se zavedením nového výkupního
systému budou provedeny na úseku nepoda-
řeni s centrálním fondem krmiv. Nový vý-
kupní systém počítá s podstatným omezením
zpětného odprodeje krmiv, se značným ome-
zením prodeje krmiv z centrálních fondů a
se zvýšením prodejních cen krmiv. Účelem
těchto opatření je, aby si všechny zeměděl-
ské závody zabezpečovaly vlastní krmivovou
základnu.

V souvislosti se zavedením nového systému
výkupu je nutno upravit i předpisy o země-
dělské dani. Návrh nového zákona o zeměděl-
ské dani, která se má stát hlavním nástrojem
k odůvodněnému vyrovnávání rozdílů důcho-
dů družstev hospodařících v odlišných přírod-
ních a ekonomických podmínkách a která má
podporovat zájem družstev o rozvoj základ-
ních fondů, se současně předkládá.

Nový systém výkupu zemědělských výrob-
ků nepředpokládá zvýšení celkových výdajů
státu na úseku zemědělské výroby a výkupu
zemědělských výrobků. Na rozdíl od dosa-
vadního systému však vytváří předpoklady,
aby celkový objem prostředků vkládaných
do zemědělství byl v souladu se skutečným

objemem tržní produkce zemědělských vý-
robků.

Zvláštní část
K § 1:

Jde o základní zásady zaváděného systému
výkupu. Bližší výklad k těmto otázkám obsa-
huje všeobecná část důvodové zprávy.

K § 2:

Zemědělská výroba a výkup zemědělských
výrobků se stejně jako ostatní odvětví národ-
ního hospodářství řídí státním plánem rozvoje
národního hospodářství, který tím, že stanoví
hlavní úkoly jak v zemědělské výrobě a ve
výkupu zemědělských výrobků, tak i v hmot-
ném zabezpečení zemědělské výroby zároveň
stabilizuje vzájemné vztahy mezi zeměděl-
stvím a ostatními odvětvími národního hos-
podářství.

V odstavci 2 se zdůrazňuje základní povin-
nost všech zemědělských závodů plnit úkoly,
jež pro ně vyplývají ze státního plánu, a sou-
stavným zvyšováním produkce zemědělských
výrobků pro zásobování národního hospodář-
ství potravinami a surovinami vyráběnými
v zemědělství se stále intezívněji podílet na
uspokojování potřeb celé společnosti.

Dokončení přestavby zemědělství z malový-
roby na socialistickou zemědělskou velkový-
robu a vytvoření předpokladů pro další rychlý
a trvalý rozvoj socialistické zemědělské velko-
výroby vyžaduje soustředěného úsilí celé spo-
lečnosti, neboť jde o jednu ze základních pod-
mínek dovršení výstavby socialismu v naší
vlasti. Tomuto úkolu věnuje stát veškerou po-
litickou, organizátorskou a materiální pomoc.

Ustanovení odstavce 3 vytyčuje jen hlavní
směry pomoci, kterou bude stát poskytovat
socialistickým zemědělským závodům, přede-
vším jednotným zemědělským družstvům,
která řádně plní své výrobní úkoly a závazky
ze smluv o dodávkách zemědělských výrobků
uzavřených s výkupními organizacemi. Při po-
skytování materiální a finanční pomoci bude
třeba uplatnit princip nejširší diferenciace
podle výrobních oblastí a podle specifických
výrobních podmínek jednotlivých družstev
v zájmu zvýhodnění progresivních směrů roz-
voje výrobních sil tak, aby poskytovaná pomoc
vždy v nejvyšší míře přispívala ke zvyšování
efektivnosti zemědělské výroby.

Je třeba počítat s tím, že důsledné uplatňo-
vání principu diferencované pomoci si vyžádá,
aby tato pomoc byla poskytována v různých
formách, které budou blíže upraveny v prová-


9

decích předpisech. Vlastni materiální a fi-
nanční pomoc státu družstvům bude zaměřena
především k rozvoji jejich základních pro-
středků, k uskutečňování investic do půdy,
k výstavbě hospodářských objektů, k rozvoji
mechanizace, k ozdravění stáda skotu, zvláště
opatřeními k tlumení nákazy tuberkulózy
skotu apod.

Zásadou bude, že o konkrétních formách
pomoci a o jejím rozsahu budou v rámci plá-
nem stanovených prostředků rozhodovat or-
gány okresních národních výborů, které nej-
lépe znají výrobní a ekonomickou problematiku
jednotlivých jednotných zemědělských druž-
stev.

K§3:

Odstavec 1 vychází z nové působnosti mi-
nisterstva zemědělství, stanovené vládním
nařízením o změně působnosti na úseku řízení
výkupu zemědělských výrobků a zdůrazňuje
odpovědnost ministerstva zemědělství za ří-
zení zemědělské výroby a výkupu zeměděl-
ských výrobků v celém našem národním hos-
podářství.

Jednotné řízení zemědělské výroby a výkupu
a odstranění administrativního stanovení do-
dávkových úkolů pro jednotná zemědělská
družstva, která se budou stále ve větším roz-
sahu podílet na celkovém objemu zemědělské
výroby a tržní produkce, podstatně zvýší od-
povědnost národních výborů a jejich výkon-
ných orgánů při řízení zemědělské výroby a
výkupu zemědělských výrobků. Národní vý-
bory a jejich výkonné orgány budou odpovídat
za splnění úkolů v zemědělské výrobě a ve
výkupu zemědělských výrobků, který byl pro
jejich obvod stanoven na podkladě státního
plánu. Smluvní zajišťování výkupních úkolů,
které v zaváděném systému výkupu převládá,
bude klást vyšší nároky na úroveň politické
a organizační práce národních výborů a bude
vyžadovat od všech pracovníků důkladnou
znalost místních výrobních podmínek a eko-
nomických problémů zemědělství.

Vlastní výkup jednotlivých druhů zeměděl-
ských výrobků budou organizovat ústřední
úřady a orgány, v jejichž oboru působnosti se
zemědělské výrobky vykupují za účelem dal-
šího zpracování nebo za účelem dalšího prodeje
(např. ministerstvo potravinářského průmys-
lu, ministerstvo spotřebního průmyslu, minis-
terstvo vnitřního obchodu, Ústřední svaz spo-
třebních družstev). Ustanovení odstavce 2
zdůrazňuje, že výkup zemědělských výrobků
pro státní fondy budou provádět pouze vý-
kupní organizace. Z odpovědnosti ministerstva

zemědělství za výkup zemědělských výrobků
v celém národním hospodářství vyplývá zmoc-
nění, aby toto ministerstvo po dohodě s pří-
slušnými ústředními úřady a orgány určilo,
které podniky a organizace budou oprávněny
provádět výkup zemědělských výrobků. Ob-
vody, ve kterých tyto výkupní organizace bu-
dou moci vykupovat zemědělské výrobky,
stanoví po dohodě s nimi výkonné orgány
krajských a okresních národních výborů.

K §4:

Významné zjednodušení plánování země-
dělské výroby a výkupu zemědělských výrob-
ků spočívá především v tom, že ve státním
plánu rozvoje národního hospodářství budou
stanoveny jen základní úkoly v zemědělské
výrobě a ve výkupu zemědělských výrobků.
Počet těchto ukazatelů bude proti dosavadní-
mu stavu podstatně nižší a omezí se pro rok
1960 u výrobních úkolů jen na stavy skotu,
z toho stavy krav, stavy prasnic, osevní plochy
cukrovky a rozšiřování a obnovu chmelnic a
u výkupních úkolů na chlebové obilí, sladov-
nický ječmen, brambory, cukrovku, chmel,
řepku (na Slovensku popřípadě slunečnici),
maso celkem, mléko a vejce. Podle konkrét-
ních podmínek jednotlivých krajů mohou být
rozsah a zaměření výkupních úkolů rozšířeny
ministrem zemědělství o další výrobky, u nichž
není státním plánem jmenovitě stanoven uka-
zatel výkupu a které jsou důležité pro zabez-
pečení státních fondů nebo zemědělské vý-
roby. Může jít např. o některé hlavní druhy
zeleniny, o stonkový len tabák, hroznové víno
nebo o osiva. Aby počet výkupních ukazatelů
státního plánu rozvoje národního hospodářství
při rozpisu úkolů ve výkupu jednotlivých dru-
hů zemědělských výrobků nebyl neúměrně
rozšiřován, bude v praxi uplatňována zásada,
že výkupní ukazatele lze rozšířit nejvýše o dva
druhy zemědělských výrobků. Omezení počtu
výkupních ukazatelů proti dosavadnímu stavu-
povede k rozvíjení iniciativy jednotných ze-
mědělských družstev při plánování zeměděl-
ské výroby a dodávek zemědělských výrobků
a umožní jim orientovat se na ty výrobky,
které odpovídají jejich výrobním podmínkám
nebo speciálnímu zaměření.

V odstavci 2 se upravuje výkup zeměděl-
ských výrobků, u nichž objem výkupu nebude
stanoven státním plánem rozvoje národního
hospodářství. Objem výkupu těchto zeměděl-
ských výrobků stanoví dlouhodobé výkupní
plány, které vypracovávají vykupující ústřední
orgány a úřady v dohodě s ministerstvem ze-
mědělství. V těchto plánech bude stanoven
objem výkupu lnu, zeleniny, tabáku, osiv,


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP