Národní shromáždění Republiky československé 1959
II. volební období
297
Vládní návrh
Zákon
ze dne 1959,
kterým se mění a doplňuje zákon o nemocenském pojištění zaměstnanců
Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
Čl. I
Při celkovém růstu osobní spotřeby všeho
obyvatelstva je v zájmu péče o děti, aby rych-
leji rostla osobní spotřeba rodin s nižšími
příjmy, především rodin s více dětmi. Proto
se v souvislosti s jinými opatřeními směřu-
jícími ke zvýšení osobní spotřeby nově upra-
vuje také výše přídavků na děti.
Čl. II
Zákon č. 54/1956 Sb., o nemocenském po-
jištění zaměstnanců, se mění a doplňuje
takto:
1. § 30 zní:
,,(1) Přídavky na děti náleží zaměstnanci,
jestliže má nezaopatřené děti (§ 31), má pře-
depsaný pracovní úvazek (§ 33) a odpracoval
stanovený počet pracovních dnů (g 34).
2
(2) Přídavky na děti náleží tomu zaměst-
nanci, u něhož se k dětem přihlíží podle zá-
kona o dani ze mzdy jako k vyživovaným
osobám; jiné osobě na tytéž děti přídavky
nenáleží.
(3) Zaměstnanci povolanému ke službě
v ozbrojených silách, s výjimkou příslušníků
ozbrojených sil z povolání, náleží na neza-
opatřené děti přídavky, jestliže byl v posled-
ních šesti měsících před nástupem služby
v ozbrojených silách zaměstnán aspoň 90
dnů. "
2. § 31 zní:
,,(1) Za nezaopatřené děti se považují vlast-
ní i osvojené děti zaměstnance nebo jeho
manžela, pokud se zdržuji na území Česko-
slovenské republiky, a to do skončení povinné
školní docházky; za stejných podmínek se
považují za nezaopatřené děti oboustranně
osiřelí vnuci nebo oboustranně osiřelí souro-
zenci zaměstnance nebo jeho manžela, jest-
liže jsou v jejich přímém zaopatření.
(2) Po skončení povinné školní docházky,
nejdéle však do 25. roku věku se děti uvedené
v předchozím odstavci považují za nezaopa-
třené tehdy, jestliže nemají vlastní příjem
vyšší než 200 Kčs měsíčně a jestliže
a) se soustavně připravují předepsaným vý-
cvikem nebo studiem na budoucí povolání
nebo
b) jsou pro nemoc nebo pro tělesnou či du-
ševní vadu trvale neschopny k práci. "
3. § 32 zní:
,,Přídavky se neposkytují na děti:
a) na které náleží sirotčí důchod podle před-
pisů o důchodovém zabezpečení zaměst-
nanců nebo o sociálním zaopatření přísluš-
níků ozbrojených sil, po případě podle ob-
dobných předpisů;
b) které mají bezplatné plné internátní za-
opatření z prostředků rozpočtových, hos-
podářských nebo jiných organizací;
c) které jsou již déle než šest měsíců v bez-
platném plném zaopatření léčebného nebo
podobného ústavu. "
4. § 35 zní:
,,Přídavky na děti činí, pokud se dále ne-
stanoví jinak, měsíčně:
3
Při hrubém měsíčním |
  |   |   |   |   |
výdělku zaměstnance, |
na 1 |
na 2 |
na 3 |
na 4 |
na 5 |
poskytují |
  |   |   |   |   |
Kčs |
Kčs |
Kčs |
Kčs |
Kčs |
Kčs |
  |   |
do |
1400 |
70 |
170 |
430 |
690 |
950 |
nad |
1400 |
do |
2200 |
70 |
170 |
400 |
640 |
880 |
nad |
2200 |
do |
3000 |
70 |
170 |
370 |
590 |
830 |
nad |
3000 |
do |
3800 |
neposky- 100 |
330 |
530 |
750 |
|
  |   |   |   |
tují se |
  |   |   | |
nad |
3800 |
  |   |
neposky- |
nepo- |
310 |
490 |
710 |
  |   |   |   |
tují se |
skytují |
  |   |   |
  |   |   |   |   |
se |
  |   |   |
Při více dětech se zvyšuje částka přídavků
na děti, která náleží zaměstnanci na 5 dětí,
na každé další dítě
o 260 Kčs měsíčně při hrubém měsíčním vý-
dělku zaměstnance do 1 400 Kčs,
o 240 Kčs měsíčně při hrubém měsíčním vý-
dělku zaměstnance nad 1 400 Kčs do
3 000 Kčs a
o 220 Kčs měsíčně při hrubém měsíčním vý-
dělku zaměstnance nad 3 000 Kčs. "
5. § 36 odst. 1 zní:
,,(1) Zaměstnanci, který je zároveň uživa-
telem zemědělské půdy ve výměře nad 0, 5 ha
(v pastvinářské nebo pícninářské oblasti nad
2 ha), jakož i zaměstnanci, který žije s ta-
kovým uživatelem půdy ve společné domác-
nosti jako člen rodiny, náleží přídavky na
děti jen v těchto měsíčních částkách:
Při hrubém měsíčním |
  |   |   |   |   |
výdělku zaměstnance, |
na l |
na 2 |
na 3 děti |
na 4 |
na 5 |
poskytují |
  |   |   |   |   |
Kčs |
Kčs |
Kčs |
Kčs |
Kčs |
Kčs |
do 3000 |
38 |
86 |
144 |
212 |
290 |
nad 3000 do 3800 |
neposky- |
48 |
144 |
212 |
290 |
nad 3800 |
nepo- |
nepo- |
144 |
212 |
290 |
  |
skytují |
skytují |
  |   |   |
  |
se |
se |
  |   |   |
Přídavky na 6 dětí činí 378 Kčs měsíčně, na
7 dětí 476 Kčs měsíčně a zvyšují se na každé
další dítě o 108 Kčs měsíčně. "
6. § 51 odst. 1 a 2 zní:
,,(1) Ústřední rada odborů vydá prováděcí
předpisy o peněžitých dávkách; v prováděcích
předpisech bude podrobněji stanoveno ze-
jména:
4
a) které složky příjmů tvoři zaměstnancův
výdělek započitatelný pro stanovení ne-
mocenského, podpory při ošetřování člena
rodiny a peněžité pomoci v mateřství a jak
se postupuje při výpočtu těchto dávek.
Ústřední rada odborů může stanovit také
odchylky, a to zejména pro případy, kdy
zaměstnání netrvalo po celé období, za
které se výdělek zjišťuje, nebo kdy je toho
třeba se zřetelem ke zvláštním úpravám
pracovního poměru;
b) jakou hodnotou se pro určení výdělku oce-
ňují naturální požitky;
c) které doby se započítávají do nepřeruše-
ného zaměstnání v témž podniku;
d) jak se uplatňuje nárok na jednotlivé pe-
něžité dávky a jak se tyto dávky vyplá-
cejí.
(2) Ústřední rada odborů vydá prováděcí
předpisy o přídavcích na děti; v nich bude
stanoveno zejména:
a) co se považuje za vlastní příjem dítěte;
b) co se považuje za odpracovaný den (smě-
nu) a jak se zjišťuje splnění podmínky
stanoveného počtu odpracovaných dnů
(směn) při zvláštních úpravách pracovní-
ho poměru;
c) které složky příjmů se považují za hrubý
výdělek rozhodný pro nárok na přídavky
na děti nebo pro jejich výši, za které ob-
dobí se tento výdělek zjišťuje a na jakou
dobu se podle něho určuje výše přídavků
na děti;
d) komu a jak se přídavky na děti přiznávají,
jestliže nárok na přídavky na totéž dítě
může uplatnit více zaměstnanců nebo
jestliže dítě není v přímém zaopatření za-
městnance, z jehož pojištění se přídavky
na děti poskytují, jakož i v kterých pří-
padech se přídavky na děti poskytují od-
chylně od ustanovení § 30 odst. 2 nebo
§ 32;
e) za jakých podmínek mohou být přídavky
na děti přiznány na schovance, vnuky nebo
sourozence;
f) za jakých podmínek a v jaké výši je mož-
no přídavky na děti přiznat a vyplácet na
děti zdržující se mimo území Českoslo-
venské republiky;
g) jak se uplatňuje nárok na přídavky na děti
a jak se tyto přídavky vyplácejí. "
6
7. § 53 odst. 1 zní:
,,(1) Nemocenské pojištění se provádí v zá-
vodech a v orgánech Revolučního odborového
hnutí. "
8. § 63 odst. 3 zní:
,,(3) Ústřední rada odborů je oprávněna
činit opatření k odstranění tvrdostí, které by
se vyskytly při provádění tohoto zákona, a
může pověřit jiné odborové orgány; aby ta-
ková opatření činily v jednotlivých přípa-
dech. "
Čl. III
Kde se v zákoně č. 54/1956 Sb., nebo v ji-
ných právních předpisech užívá výrazu
,,ro-
dinné přídavky", nahrazuje se tento výraz
výrazem ,,přídavky na děti".
Čl. IV
Tento zákon nabývá účinnosti ode dne
1. dubna 1959; provedou jej všichni členové
vlády.
Důvodová zpráva
Všeobecná část
Péče o děti je jedním z předních úkolů
společnosti. Ani v socialismu není však ještě
možné, aby společnost převzala celou tuto
péči, a proto se o ni podílí s rodiči. V socia-
listické společnosti se odměna jednotlivých
členů společnosti určuje podle množství, kva-
lity a společenského významu jejich práce.
Přitom mezi jednotlivými rodinami jsou i roz-
díly v počtu nezaopatřených dětí a v počtu
výdělečně činných osob, což dále ovlivňuje
rozdíly v životní úrovni.
Proto XI. sjezd KSČ v souladu s progra-
mem dovršení výstavby socialismu stanovil
jako úkol, aby při dalším celkovém růstu
osobní spotřeby obyvatelstva rostla rychleji
osobni spotřeba rodin s nižšími příjmy na hla-
vu, především rodin s větším počtem děti.
Důležitým činitelem zvýšení životní úrovně
rodin s dětmi bude zvýhodnění kvalifikova-
ných a namáhavých prací v nové mzdové sou-
stavě, růst reálných mezd uskutečňovaný
soustavným snižováním maloobchodních cen
základních potřeb a vytváření podmínek pro
stále širší rozvoj zaměstnanosti vdaných žen.
Další cestou ke zvýšení životni úrovně ro-
din s více dětmi a s nižšími příjmy je zvýšení
přídavků na děti u těchto rodin. Na tento účel
má být podle usnesení ústředního výboru KSČ
věnována částka asi 500 miliónů Kčs ročně.
Při rozhodování o nejvhodnějším rozdělení
této částky bylo přihlédnuto k výsledkům ce-
lonárodní diskuse k dopisu ústředního výboru
KSČ, která probíhala od listopadu 1958 do
ledna 1959. Tato diskuse potvrdila správnost
návrhu, že přídavky na děti se mají zvyšovat
jen rodinám se třemi a více dětmi. Z diskuse
také vyplynulo, že bude správné, aby se zvý-
šení diferencovalo, a to s přihlédnutím pouze
ke mzdě živitele rodiny. Diskutující pouka-
zovali, že by nebylo správné přihlížet k pra-
covním příjmům všech členů rodiny, protože
by tím byly poškozeny ty děti, jejichž matky
pracují a vytvářejí hodnoty pro společnost.
Proto v souladu s celonárodní diskusi se
přiznává největší zvýšení přídavků na děti
na 3 a více dětí těm zaměstnancům, jejichž
hrubý měsíční výdělek nepřesahuje 1400 Kčs.
V dalších mzdových stupních se zvýšení po-
stupně snižuje a to tak, že v posledním stupni
(hrubá mzda nad 3800 Kčs měsíčně) se již
přídavky na děti nezvyšují.
U rodin s jedním nebo dvěma dětmi se pří-
davky na děti nezvyšuji. Podle výsledků celo-
národní diskuse se však přídavky na děti
u těchto rodin snižují nebo neposkytují, má-li
6
živitel rodiny dostatečně vysoký výdělek (nad
3000 Kčs, popřípadě nad 3800 Kčs měsíčně)
a kde tedy může být o dítě dostatečně posta-
ráno jen z příjmů rodičů.
Při této úpravě je třeba uvážit, že přídavky
na děti jsou jen jedním z příspěvků, jimiž
stát pomáhá při výživě a výchově dětí. Dal-
ším takovým příspěvkem jsou i slevy na dani
ze mzdy, které jsou absolutně tím větší, čím
je vyšší příjem živitele rodiny, jemuž se sleva
přiznává.
Přídavky na děti se nezvyšují pro zaměst-
nance, kteří jsou zároveň uživateli zeměděl-
ské půdy nad 0, 5 ha, v pastvinářských oblas-
tech nad 2 ha, nebo jsou takovým uživatelům
půdy postaveni na roven. Hospodaření na ze-
mědělské půdě jim dává další prostředky
k výživě a výchově dětí, zejména přímo v po-
travinách, které nepotřebují nakupovat. U ro-
din s jedním nebo dvěma dětmi dochází ob-
dobně ke snížení nebo odnětí přídavků na děti
při vyšších příjmech.
Srovnání dosavadní a nové výše přídavků
na děti je uvedeno ve zvláštní tabulce na ná-
sledující straně.
Srovnání dosavadní a nově výše přídavků na děti
Soubor |
Hrubá měsíční |
Druh |
Úhrnná výše přídavků na děti v rodinách |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
normálních |
- 1400 |
dosavadní stav |
70 |
170 |
310 |
490 |
710 |
nová úprava |
70 |
170 |
430 |
690 |
950 |
||
zvýšení (+) |
- |
- |
+ 120 |
+ 200 |
+ 240 |
||
1400-2200 |
dosavadní stav |
70 |
170 |
310 |
490 |
710 |
|
nová úprava |
70 |
170 |
400 |
640 |
880 |
||
zvýšení (+) |
- |
- |
+ 90 |
+ 150 |
+ 170 |
||
2 200-3 000 |
dosavadní stav |
70 |
170 |
310 |
490 |
710 |
|
nová úprava |
70 |
170 |
370 |
590 |
830 |
||
zvýšení (+) |
- |
- |
+ 60 |
+ 100 |
+ 120 |
||
3 000-3 800 |
dosavadní stav |
70 |
170 |
310 |
490 |
710 |
|
nová úprava |
0 |
100 |
330 |
530 |
750 |
||
zvýšení (+) |
- 70 |
- 70 |
+ 20 |
+ 40 |
+ 40 |
||
3800 a více |
dosavadní stav |
70 |
170 |
310 |
490 |
710 |
|
nová úprava |
0 |
0 |
310 |
490 |
710 |
||
zvýšení (+) |
- 70 |
- 170 |
- |
- |
- |
||
snížených |
- 3000 |
dosavadní stav |
38 |
86 |
144 |
212 |
290 |
nová úprava |
38 |
86 |
144 |
212 |
290 |
||
zvýšení (+), |
- |
- |
- |
- |
- |
||
3000-3800 |
dosavadní stav |
38 |
86 |
144 |
212 |
290 |
|
nová úprava |
0 |
48 |
144 |
212 |
290 |
||
zvýšení (+) |
- 38 |
- 38 |
- |
- |
- |
||
3800 a více |
dosavadní stav |
38 |
86 |
144 |
212 |
290 |
|
nová úprava |
0 |
0 |
144 |
212 |
290 |
||
zvýšení (+) |
- 38 |
- 86 |
- |
- |
- |
1
Rozhodování o přídavcích na děti podle nové
úpravy a administrativa s tím spojená bude
ve srovnání s dosavadním stavem složitější
a kontrola náročnější. Bude proto třeba v pro-
váděcích předpisech upravit zjišťování roz-
hodného výdělku a jiných směrodatných okol-
ností tak, aby pracovní zatížení, které tím
vznikne, bylo co nejmenší.
Oprava vyžaduje změny zákona č. 54/1956
Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců.
Upravují se v něm nově ustanovení, která
určují přídavky na děti (§§ 35 a 36). Zá-
roveň se doplňuje zmocňovací ustanovení § 51
odst. 2 tak, aby Ústřední rada odborů mohla
pohotově a pružně upravovat podle potřeby
podrobnosti o rozhodování o nároku na pří-
davky na děti a o jejich výši a administra-
tivu spojenou s jejich poskytováním. Úprava
provedená tímto zákonem zahrne i přídavky
na děti pro členy výrobních družstev, neboť
jejich nároky z pojištění jsou na základě
ustanovení § 3 vládního nařízení č. 57/1956
Sb. stejné jako nároky zaměstnanců.
Podle nové úpravy přídavků na děti budou
obdobně upraveny i přídavky na děti pro pří-
slušníky ozbrojených sil a výše výchovného
poskytovaného podle zákona č. 55/1956 Sb.,
o sociálním zabezpečení nebo podle zákona
č. 33/1957 Sb., o sociálním zaopatření pří-
slušníků ozbrojených sil.
Spolu s ustanoveními o přídavcích na děti
se nově upravují i některá další ustanovení
zákona č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojiš-
tění zaměstnanců.
Je to především zmocňovací ustanovení § 51
odst. 1 písm. a), které se upravuje podle zís-
kaných zkušeností tak, aby pružněji umož-
ňovalo určovat započitatelný výdělek pro sta-
novení peněžitých dávek a způsob jejich vý-
počtu. Dále se ve shodě s organizací Revo-
lučního odborového hnutí upravují i ustano-
vení § 53 odst. 1 a § 63 odst. 3 zákona, aby
umožňovala pověřovat úkoly na úseku nemo-
cenského pojištění i jiné odborové orgány než
ústřední výbory odborových svazů.
Hospodářský a sociálně politický dosah nově
úpravy přídavků na děti
Finanční zhodnocení důsledků nové úpravy
bylo provedeno s použitím výsledků celostát-
ního jednorázového statistického šetření o ro-
dinných přídavcích, uskutečněného v září
1958 a vztahujícího se na poměry v květnu
1958.
Výsledky tohoto statistického šetření upra-
vené s přihlédnutím k jeho neúplnosti a
k způsobu, jakým byly zachycovány pracovní
příjmy, vedou k těmto údajům o počtu rodin,
požívajících přídavky na děti a o příslušném
počtu nezaopatřených dětí:
Soubor příjemců přídavků |
Počet rodin s počtem nezaopatřených dětí |
Celkový |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 a více |
celkem |
|||
normálních |
dělníci a ostatní |
634 190 |
538 800 |
199 530 |
69 680 |
40 800 |
1 483 000 |
2 813 900 |
členové výrobních |
12 930 |
10760 |
4 030 |
1 420 |
860 |
30 000 |
56 900 |
|
ostatní příjemci |
27 260 |
28 060 |
9 670 |
2 800 |
1 210 |
69 000 |
130 900 |
|
celkem |
674 380 |
577 620 |
213 230 |
73 900 |
42 870 |
1 582 000 |
3 001 700 |
|
Zaměstnanci-uživatelé |
33 240 |
27 350 |
12 070 |
4 680 |
2 660 |
80 000 |
157800 |
|
Úhrnem |
707 620 |
604 970 |
225 300 |
78 580 |
45 530 |
1 662 000 |
3 159 500 |
8
V následující tabulce je uvedeno rozvrstveni
příjemců normálních přídavků na děti podle
jejich hrubé měsíční mzdy a podle počtu ne-
zaopatřených dětí v rodině.
Měsíční hrubá mzda nad do |
Počet rodin s počtem nezaopatřených dětí |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 a |
celkem |
|
-1400 |
214 230 |
162 380 |
63 530 |
26230 |
17 610 |
473 980 |
1 400-2 200 |
376 970 |
337 010 |
119 130 |
38 320 |
20770 |
892 200 |
2 200-3 000 |
69 440 |
72 180 |
24 710 |
7 560 |
3 690 |
177 580 |
3 000-3 800 |
10 070 |
11 730 |
4 250 |
1 220 |
560 |
27 830 |
3 800 a více |
3 670 |
4 320 |
1 610 |
570 |
240 |
10 410 |
celkem |
674 380 |
577620 |
213 230 |
73 900 |
42 870 |
1 582 000 |
Podle nové úpravy se zvyšují přídavky
na děti 327 580 rodinám se 3 a více dětmi,
t j. 99, 3 % všech rodin se 3 a více dětmi, resp.
20, 7 % všech rodin požívajících normální pří-
davky na děti.
Přídavky na děti se zvýší celkem na
1 163 650 nezaopatřených dětí, t j. na 99, 3 °/o
všech nezaopatřených dětí v rodinách se 3 a
více dětmi, resp. na 38, 8 % všech dětí, na
které se vyplácejí normální přídavky na děti.
Průměrné zvýšení na jednu rodinu, která bude
zvýhodněna, činí 124 Kčs měsíčně.
Náklady na toto zvýšení přídavků na děti |
||
a) v souboru dělníků a ostat- |
||
ních zaměstnanců |
460 128 000 Kčs |
|
b) u členů výrobních družste |
v |
9 780 000 Kčs |
c) u ostatních příjemců |
16 464 000 Kčs |
|
celkem |
486 372 000 Kčs |
U rodin s jedním nebo dvěma dětmi se pří-
davky na děti podle návrhu snižují resp.
nenáleží v případech, kdy hrubá měsíční
mzda živitele rodiny přesahuje 3000 Kčs, po-
případě 3800 Kčs. Toto snížení se dotkne
29 790 příjemců přídavků na děti, tj. 2, 4 %
rodin s jedním nebo dvěma dětmi a 1, 9 %
všech rodin požívajících přídavky na děti.
Snížení se bude vztahovat na 45 840 dětí, t j.
na 2, 5 % všech nezaopatřených dětí v rodi-
nách s jedním nebo dvěma dětmi, resp. na
1, 5 % všech dětí, na které se vyplácejí nor-
mální přídavky na děti. Průměrné měsíční
snížení u těchto rodin bude činit 85 Kčs.
Touto úpravou se náklady snižují ročně:
a) v souboru dělníků a ostat- |
  |
ních zaměstnanců o |
25 452 000 Kčs |
b) u členů výrobních |
  |
družstev o |
240 000 Kčs |
c) u ostatních příjemců |
  |
přídavků na děti o |
4 524 000 Kčs |
celkem o |
30 216 000 Kčs |
U zaměstnanců-uživatelů zemědělské půdy
se přídavky na děti nezvyšují. Snížení u ro-
din s jedním nebo dvěma dětmi se však pro-
vádí obdobně jako u příjemců normálních
přídavků na děti. Úspory vzhledem k tomu,
že jde o nepatrné částky, se nevyčíslují.
Zvýšení hranice vlastních příjmů učňů a
studentů ze 120 Kčs na 200 Kčs měsíčně při
současném zvýšení v oceňování naturálních
požitků na výši používanou v dani ze mzdy
povede ke zvýšení počtu přídavků na děti
zhruba o 35 000. Náklady na tyto nové pří-
davky na děti se zhruba odhadují na 46 mi-
liónů Kčs ročně, z čehož připadá na:
a) soubor dělníků a ostat- |
  |
ních zaměstnanců |
43 100 000 Kčs |
b) členy výrobních družstev |
900 000 Kčs |
c) ostatní příjemce pří- |
  |
davků na děti |
2 000 000 Kčs |