Národní shromáždění Republiky československé 1958

II. volební období

286

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1959,

kterým se mění a doplňuje zákon o vodním hospodářství

Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 11/1955 Sb., o vodním hospodář-
ství, se mění a doplňuje takto:

1. § 4 odst. 1 zní:

,,(1) Distribuce vody se provádí podle plánu,
jehož návrh sestavuje ministerstvo energeti-
ky a vodního hospodářství ve spolupráci se
zúčastněnými ústředními úřady a orgány;
schvaluje jej vláda jako součást státního
plánu rozvoje národního hospodářství, "

2. V § 8 odst. 1 písm. a) slova ,,jak je uvedeno
v §§ 6 a 7 odst. 4" se nahrazují slovy ,,jak je
uvedeno v §§ 6 a 7".

3. § 11 včetně nadpisu zní:

,, § 11

Užívání koryt toků a pobřežních
pozemků

(1) Pozemků, po nichž odtékají vody v to-
cích, a pozemků v opuštěných korytech může
organizace, které náleží péče o vodní tok,
popřípadě organizace upravující vodní tok,
užívat bez náhrady ke zřizování, k provozu a


2

udržování vodohospodářských děl a zařízení,
k provádění vodohospodářských staveb nebo
k provádění vodohospodářských prací a k ji-
ným vodohospodářským účelům. Dojde-li
k pochybnostem o tom, zda jde o takové
pozemky a v jakém rozsahu je jich třeba po-
užít, rozhodne vodohospodářský orgán.

(2) Ustanovením předchozího odstavce není
dotčena povinnost vyžádat si k prováděni
takových prací povolení podle § 8 nebo souhlas
podle § 10.

(3) Organizace, které náleží péče o vodní
tok, popřípadě organizace upravující vodní
tok, může užívat pobřežních pozemků, pokud
je to nezbytně nutné, ke zřizování, k provazu
a udržování vodohospodářských děl a zařízení,
k provádění vodohospodářských staveb nebo
k provádění vodohospodářských prací a k ji-
ným vodohospodářským účelům. Nedojde-li
mezi vlastníkem (správcem), popřípadě uživa-
telem těchto pozemků, a organizací pečující
o vodní tok nebo jej upravující k dohodě
o použití pozemků a o náhradě, rozhodne
o nich vodohospodářský orgán v součinnosti
s dotčenými orgány. Při stanovení výše
náhrady přihlédne vodohospodářský orgán
k prospěchu, který má vlastník (správce), po-
případě uživatel z provedené úpravy. U or-
ganizací státního socialistického sektoru platí
předpisy upravující vzájemně pokytování ná-
hrad.

(4) Vlastníci pobřežních pozemků jsou po-
vinni po provedeném řízení trpět, aby na
těchto pozemcích byly k ochraně břehů po-
nechány, odstraňovány nebo nově vysazovány
stromy a keře bez nároku nu náhradu. Vodo-
hospodářský orgán může uložit vlastníkům
pobřežních pozemků, aby na svůj náklad od-
stranili bez nároku na náhradu stromy a keře,
vyžaduje-li to ochrana břehů a nerušený od-
tok velkých vod.

(5) Těžit písek, štěrk, bahno, s výjimkou
léčivého bahna, valouny apod. z koryt toků,
včetně odstavených ramen, a odstraňovat ná-
nosy a ostrovy nově vzniklé v tocích je možné,
jen pokud nejsou ohroženy vodohospodářské
zájmy. Ministerstvo energetiky a vodního
hospodářství stanoví v dohodě se zúčastně-
nými ústředními úřady a orgány, kdo je
oprávněn k těžbě, a určuje její všeobecné
podmínky; v jednotlivých případech uděluje
souhlas k těžbě organizace, které náleží péče
o vodní tok, která také stanoví její podrob-
nější podmínky. Ustanovením tohoto odstavce
nejsou dotčeny zvláštní předpisy upravující
vyhledávání a dobývání vyhrazených nerostů. "


3

4. § 12 včetně nadpisu zní:

,,§ 12

Péče o vody a jejich ochrana

proti znečišťování a změně

teploty

(1) Kdo jakýmkoli způsobem nakládá s po-
vrchovými nebo podzemními vodami, je po-
vinen pečovat o uchování jejich přirozeného
stavu. Tyto vody se nesmějí znečisťovat, ani
se nesmí uměle měnit jejich teplota, aby ne-
utrpěly jejich jakost, samočisticí schopnost
a možnost použití pro účely, k nimž je jich
třeba. Uživatelé vod jsou povinni plánovitě
odstraňovat dosavadní znečišťování vod vý-
stavbou potřebných čisticích zařízení, péčí
o řádný provoz takových zařízení, soustav-
ným prováděním a dodržováním opatření
v technologii výroby ke snižování nečistot
v odpadních vodách, vhodným rozmisťováním
výrobních zařízení, jakož i dodržováním pod-
mínek stanovených příslušným vodohospo-
dářským orgánem k ochraně čistoty vody.

(2) K ochraně vod patří též péče o prameny,
koryta toků, nádrže, jakož i o studny a jiná
zařízení pro jímání podzemní vody.

(3) Dojde-li k činům porušujícím tyto po-
vinnosti, rozhodne vodohospodářský orgán
o způsobu nápravy. Vodohospodářské orgány
mohou také v rozsahu a za podmínek stano-
vených vládou ukládat za porušení těchto
povinností znečišťovatelům vod majetkové
sankce. "

5. § 13 včetně nadpisu zní:

,, § 13

Ochrana proti škodlivým
účinkům zvláštních druhů vod

(1) Povrchové a podzemní vody je třeba
chránit proti škodlivým účinkům některých
zvláštních druhů vod, zejména vod radio-
aktivních, vod solných, důlních a smíšených
se zemními oleji, a to již opatřením v závodě,
ze kterého takové vody odtékají. Totéž platí
pro použité i nepoužité odpadní vody z lázeň-
ských a zřídelních zařízení.

(2) Ministerstvo energetiky a vodního hos-
podářství stanoví v dohodě s ministerstvem
zemědělství a lesního hospodářství a s ostat-
ními zúčastněnými ústředními úřady všeobec-
né podmínky pro ochranu povrchových a pod-
zemních vod. "


4

6. V § 14 odst. 3 slova ,,vodohospodářský or-
gán" se nahrazuji slovy ,,vodohospodářská
organizace (§ 17)".

7. § 15 včetně nadpisu zní:

"§15

Opatření ke zlepšení
vodohospodářských poměrů

Vlastníci a uživatelé pozemků v povodí
toků jsou povinni hospodařit na nich tak, aby
zároveň přispívali ke zlepšení odtokových po-
měrů, k udržení půdní vláhy, ke zlepšení po-
měrů podzemních vod a k ochraně proti erozi.
Podrobnosti, zejména pokud jde o vymezení
dotčených pozemků, o způsob jejich úpravy a
o hospodaření na nich, upraví ministerstvo
zemědělství a lesního hospodářství v dohodě
s ministerstvem energetiky a vodního hospo-
dářství nebo jiný příslušný ústřední úřad
v dohodě s těmito ministerstvy podle zásad
státního vodohospodářského plánu a v sou-
ladu se státním plánem rozvoje národního
hospodářství v oboru zemědělské a lesní vý-
roby. "

8. § 16 včetně nadpisu zní:

,,§16
Vodohospodářské orgány

(1) Vodohospodářskými orgány podle tohoto
zákona jsou:

a) ministerstvo energetiky a vodního hospo-
dářství a Správa vodního hospodářství na
Slovensku;

b) výkonné orgány národních výborů.

(2) Správa vodního hospodářství na Sloven-
sku, v jejímž čele je předseda jmenovaný
sborem pověřenců, je podřízena pověřenci ze-
mědělství a lesního hospodářství. "

9. § 17 se mění a včetně nadpisu zní:

,,§17
Vodohospodářské organizace

(1) Ministerstvo energetiky a vodního hos-
podářství zajišťuje provádění úkolů při roz-
voji vodního hospodářství a při výstavbě,
provozu a údržbě vodohospodářských děl a
zařízení vodohospodářskými organizacemi,
podřízenými buď jemu přímo nebo řízenými
výkonnými orgány národních výborů.


5

(2) Ministr energetiky a vodního hospodář-
ství, jakož i krajské národní výbory mohou
po vyjádření ministra financí zřizovat k pro-
vádění úkolů při rozvoji vodního hospodářství
a při výstavbě, provozu a údržbě vodohospo-
dářských děl a zařízení vodohospodářské or-
ganizace jako samostatné právnické osoby.
Zřizuje-li vodohospodářskou organizaci kraj-
ský národní výbor, je povinen vyžádat si před
jejím zřízením též vyjádření ministra energe-
tiky a vodního hospodářství.

(3) Právní poměry, organizaci a činnost
vodohospodářských organizací podrobněji
upraví statuty, které vydá ministr energetiky
a vodního hospodářství, a jde-li o vodohospo-
dářské organizace zřizované krajskými národ-
ními výbory, rady těchto národních výborů
v dohodě s ministrem energetiky a vodního
hospodářství. "

10. § 18 se mění a včetně nadpisu zní:

,,§ 18

Působnost a úkoly vodohospo-
dářských orgánů

(1) Vodohospodářským orgánům přísluší
v oboru jejich působnosti zejména:

1. vykonávat státní správu podle tohoto zá-
kona na úseku vodního hospodářství, a co
i pokud jde o vodní toky, vodohospodářské
meliorace, jakož i jiná vodohospodářská
díla a zařízení v oboru působnosti jiných
ústředních úřadů a orgánů;

2. pečovat o udržování rovnováhy mezi ka-
pacitou vodních zdrojů a spotřebou vody,
provádět distribuci vody pro všechny hos-
podářské a jiné společenské potřeby a pe-
čovat o soustavné a účelné hospodaření
s vodou;

3. pečovat o nejhospodárnější a nejúčelnější
využití všech vodních zdrojů z hlediska
potřeb národního hospodářství a zajišťo-
vat jejich soustavnou evidenci;

4. posuzovat investiční záměry a projektovou
a rozpočtovou dokumentaci investic kte-
réhokoli odvětví národního hospodářství,
pokud se dotýkají užívání vody, vypouš-
tění odpadních vod nebo ochrany proti
vodě, z hlediska širších vodohospodářských
zájmů;

5. pečovat o čistotu povrchových a podzem-
ních vod z hlediska vodohospodářského a
rozhodovat o nutných nebo účelných opa-
třeních k zamezení nebo omezení znečiš-
ťování vod;


6

6. zajišťovat péči o všechny vodní toky,
včetně toků neupravených, a vykonávat
nad nimi vodohospodářský dohled;

7. pečovat o splavnost vodních toků a budo-
vání vodních cest;

8. zabezpečovat provádění technických a
organizačních opatření pro neškodný odtok
velkých vod a odchod ledů;

9. zabezpečovat plánování, plánovací a pro-
jektovou přípravu, výstavbu, provoz a
údržbu vlastních vodohospodářských děl a
zařízení, včetně veřejných studní;

10. vykonávat znaleckou posudkovou a vodo-
právně technickou činnost v oboru vodní-
ho hospodářství;

11. zabezpečovat hydrologickou službu a hyd-
rologický průzkum;

12. řídit výzkum a technický rozvoj na úseku
vodního hospodářství, pokud toto řízení
nepřísluší podle § 19 odst. 1 písm. b) mi-
nisterstvu zemědělství a lesního hospodář-
ství; pečovat o výchovu a školení vodo-
hospodářských kádrů a spolupracovat
s příslušnými plánovacími orgány při do-
plňování a rozmísťování těchto kádrů;

13. metodicky řídit vodohospodářské organi-
zace (§ 17) podřízené radám národních
výborů ve všech otázkách vodohospodář-
ských a usměrňovat tyto organizace na
úseku uplatňování technického rozvoje a
zavádění nové technologie, jakož i v otáz-
kách mzdové politiky a otázkách cenových.

(2) Podrobné vymezení působnosti vodohos-
podářských orgánů jednotlivých stupňů pro-
vede vláda.

(3) Ústřední úřady a jejich orgány jsou po-
vinny napomáhat vodohospodářským orgá-
nům při plnění jejich úkolů. "

11. § 19 se mění a včetně nadpisu zní:

,,§19

Úkoly ministerstva zeměděl-
ství a lesního hospodářství
na úseku vodního hospodářství

(1) Do oboru působnosti ministerstva ze-
mědělství a lesního hospodářství přísluší:

a) plánování, plánovací a projektová přípra-
va, výstavba, provoz a údržba těchto vodo-
hospodářských děl a zařízení:


7

1. vodohospodářských meliorací zeměděl-
ských pozemků, s výjimkou vodohospo-
dářských děl a zařízení, která neslouži
výhradně nebo převážně zemědělské a
lesní výrobě;

2. úprav vodních toků, s výjimkou hranič-
ních toků, pokud těchto úprav je třeba
k provedení vodohospodářských melio-
rací a k přímému zvýšení výnosnosti
zemědělských pozemků;

3. lesnickotechnických meliorací a hrazení
bystřin;

4. rybníků, pokud slouží nebo jsou určeny
převážně k zemědělským účelům;

5. vodovodů a kanalizací prováděných
v souvislosti s výstavbou společných
objektů zemědělské výroby;

b) řízení výzkumu a technického rozvoje, po-
kud se týkají činností uvedených pod
písm. a).

(2) Ministerstvo zemědělství a lesního hos-
podářství provádí úkoly uvedené v odstavci 1
přímo, popřípadě orgány nebo organizacemi
k tomu určenými.

(3) Ministerstva zemědělství a lesního hos-
podářství a energetiky a vodního hospodářství
mohou ve vzájemné dohodě podrobněji vy-
mezit působnost uvedenou v odstavci 1. "

12. § 20 se mění a včetně nadpisu zní:

,,§ 20

Zemědělské vodohospodářské
organizace

(1) Ministr zemědělství a lesního hospodář-
ství může v dohodě s radami krajských ná-
rodních výborů a po vyjádření ministra fi-
nancí zřizovat zemědělské vodohospodářské
organizace jako samostatné právnické osoby.

(2) Právní poměry, organizaci a činnost ze-
mědělských vodohospodářských organizací
upraví statut, který vydá ministr zemědělství
a lesního hospodářství. "

13. V § 21 odst. 1 slova ,,na vyzvání orgánů
Ústřední správy vodního hospodářství" se na-
hrazují slovy ,,na vyzvání vodohospodářských
orgánů".

14. § 22 včetně nadpisu zní:

,,§ 22
Dozor

(1) Ministerstvo energetiky a vodního HOS
podářství vykonává buď přímo nebo pro-


8

střednictvím vodohospodářských orgánů niž-
ších stupňů vrchní dozor nad hospodařením
s vodou, nad užíváním vody a její ochranou
proti znečišťování; tyto orgány také dozírají
u všech vodohospodářských děl a zařízení, zda
jsou dodržována ustanovení tohoto zákona a
rozhodnutí vodohospodářských orgánů podle
něho vydaná.

(2) Tímto ustanovením nejsou dotčeny před-
pisy o provádění dozoru nad lesnickotechnic-
kým melioracemi, předpisy o požární ochraně
týkající se též ochrany proti živelním pohro-
mám, zejména povodním, předpisy o dozoru
nad provozem a udržováním vodních elektrá-
ren, předpisy o dozoru nad plavbou, provozem
a používáním veřejných přístavů a překladišť
a jiné předpisy o dozoru nad vodohospodář-
skými díly. "

15. § 23 zní:

,,§23

(1) Působnost výkonných orgánů národních
výborů ve věcech vodního hospodářství vyko-
návají výkonné orgány těch národních výborů,
v jejichž obvodech se zřizuje vodohospodářské
nebo jiné dílo, k němuž se dává povolení nebo
souhlas, nebo v jejichž obvodu se provádí
opatření.

(2) Povolení podle § 8 udělují výkonné or-
gány národních výborů na podkladě úvodního
projektu, který jim předloží žadatel před jeho
schválením; povolení udělí po provedeném
řízení, a to rozhodnutím, ve kterém se uvedou
zejména účel, místo, způsob, rozsah (míra) a
podmínky užívání vody, vypouštění odpadních
vod nebo ochrany proti vodě.

(3) Rozhodnutí výkonného orgánu národní-
ho výboru, kterým se povoluje zřízení vodo-
hospodářského díla nebo zařízení, je zároveň
rozhodnutím o přípustnosti stavby podle zá-
kona o stavebním řádu.

(4) Vyžaduje-li provedení stavby, popřípadě
jejích částí, mimo povolení podle § 8 ještě
povolení podle zvláštních předpisů (např. že-
lezničních, telekomunikačních apod. ), vykoná
se řízení o vodohospodářském povolení stav-
by, pokud to povaha věci nevylučuje, sou-
časně s řízením o povolení stavby podle
zvláštních předpisů.

(5) Výkonný orgán národního výboru může
udělené povolení změnit nebo zrušit v novém
řízení, vyžaduje-li to jiný důležitější obecný
zájem; došlo-li ke změně nebo zrušení povo-
lení ve prospěch jiného žadatele, stanoví vý-
konný orgán národního výboru zároveň po-


9

vinnost k náhradě majetkové újmy, která
vznikla dosud oprávněnému změnou nebo zru -
šením povolení, a výši této náhrady.

(6) v řízení o udělení, změně nebo zrušení
povolení jsou účastníci povinni přednést
všechny připomínky a námitky ve lhůtě sta-
novené výkonným orgánem národního výboru
nejpozději při konečném jednání.

(7) Nerozhodne-li vodohospodářský orgán
jinak, je oprávnění spojeno se závodem, je-
muž vodohospodářské dílo nebo zařízení
slouží. "

16. § 24 zní:

,,§24

(1) Při investiční činnosti kteréhokoli od-
větví národního hospodářství, pokud se týká
užívání vody, vypouštění odpadních vod nebo
ochrany proti vodě, je investor povinen si
vyžádat již v přípravě investičního úkolu od
vodohospodářského orgánu vyjádření, zda
plánovaná investice je možná z hlediska vo-
dohospodářského, popřípadě za jakých pod-
mínek. V žádosti uvede investor potřebné
množství vody, množství odpadní vody a stu-
peň jejího znečištění. Vodohospodářský orgán
prověří investici zejména z hlediska jejího
umístění, využití plánovaného vodohospodář-
ského díla nebo zařízení z hledisek širších
vodohospodářských zájmů, zajištění potřeb-
ného množství vody, nutnosti čištění odpadní
vody, ochrany proti vodě, dosavadního užívání
vody jinými spotřebiteli a je-li v souladu se
státním vodohospodářským plánem. Vodo-
hospodářský orgán může uložit investoru
splnění určitých podmínek, zejména pokud
jde o způsob a rozsah výstavby vodohospo-
dářského díla nebo zařízení, jeho účelné a
hospodárné využití pro širší vodohospodářské
zájmy a podobně. Investor je povinen připojit
k žádosti o schválení investičního úkolu vy-
jádření, popřípadě podmínky vodohospodář-
ského orgánu.

(2) Vyjádření vodohospodářského orgánu je
třeba též k plánované změně ve výrobním
procesu závodu nebo změně rozsahu jeho
výroby a ke změně a úpravě vodohospodář-
ských děl a zařízení, i když se tyto změny
a úpravy neprojeví investičně, avšak ovliv-
ňují vodní hospodářství.

(3) Vyjádření vodohospodářského orgánu,
popřípadě podmínky jím stanovené, nenahra-
zuji povolení nebo souhlas podle tohoto záko-
na, kterého je třeba k provedení vodohospo-
dářského díla nebo zařízení. "


10

17. V § 25 odst. 2 se vypouštějí slova ,,s vý-
jimkou vodních elektráren spravovaných or-
gány ministerstva paliv a energetiky".

18. V § 26 předposlední věta zní:

Nedojde-li k dohodě o výši náhrady škody,
rozhodne o ní výkonný orgán okresního ná-
rodního výboru. "

19. § 27 včetně nadpisu zní:

,,§27

Náhrady za zvláštní užívání
vody a za užívání vodohospo-
dářských děl a zařízení

(1) Odběratelé a jiní uživatelé vody jsou
povinni platit vodohospodářským organizacím
(§ 17) podle zásad schválených vládou přimě-
řené náhrady za zvláštní užívání vody, které
je umožněno nebo zlepšeno vodohospodářský-
mi díly nebo zařízeními, spravovanými těmito
organizacemi, jakož i za užívání těchto děl
a zařízení. Vláda může stanovit výjimky z této
povinnosti.

(2) vláda může též stanovit, že znečišťova-
telé vodních toků jsou povinni platit náhrady
za vypouštění odpadních vod podle množství
vypouštěných znečišťujících látek a podle
míry jejich závadnosti. "

20. V § 28 odst. 2 slova ,,výkonný orgán
krajského národního výboru" se nahrazují
slovy ,,výkonný orgán národního výboru".

21. § 29 odst. 2 zní:

,,(2) Pro vyvlastňovací řízení, způsob a pla-
cení náhrady za vyvlastnění, pro vstup na
vyvlastňovanou nemovitost a pro její užívání
před zahájením vyvlastňovacího řízení platí
obdobně ustanovení zákona o stavebním řádu
a předpisů podle něho vydaných. "

22. V § 30 slova ,,k návrhu Ústřední správy
vodního hospodářství nebo jejích orgánů" se
nahrazují slovy ,,k návrhu vodohospodářských
organizací, kterým je majetek svěřen do
správy".

23. V § 32 odst. 1 se vypouštějí slova ,,do
správy orgánů Ústřední správy vodního hos-
podářství"; odstavce 2 a 3 se zrušují. Odsta-
vec 4 se označuje jako odstavec 2 a zní:

,,(2) Vymezení, do správy kterých orgánů
nebo organizací přechází majetek zrušených
vodních družstev podle odstavce 1, provedou


11

ministerstva zemědělství a lesního hospodář-
ství a energetiky a vodního hospodářství ve
vzájemné dohodě. Tato ministerstva stanoví
též v dohodě s ministerstvem financí způsob
vypořádání práv a závazků zrušených vod-
ních družstev. "

24. Za § 32 se vkládají §§ 32a a 32b, které
včetně nadpisů znějí:

,,§ 32a

Zřizování melioračních
družstev

(1) Za účelem plánování, plánovací a pro-
jektové přípravy a provádění výstavby, pro-
vozu a údržby vodohospodářských meliorač-
ních zařízení, zakládání rybníků a úprav vod-
ních toků podle § 19 odst. 1 mohou se jed-
notná zemědělská družstva sdružovat, a to
i s jinými organizacemi socialistického sek-
toru v meliorační družstva.

(2) Meliorační družstva jsou socialistickými
právnickými osobami a zapisují se do podni-
kového rejstříku; ustanovení zákona č. 53/
1954 Sb., o lidových družstvech a družstevních
organizacích, se na ně nevztahují.

(3) Ke zřízení melioračního družstva je
třeba souhlasu rady okresního národního vý-
boru; přesahuje-li působnost družstva obvod
okresního národního výboru, je třeba sou-
hlasu rady krajského národního výboru, a pře-
sahuje-li obvod krajského národního výboru,
souhlasu ministerstva zemědělství a lesního
hospodářství.

§ 32b

Povinnosti vlastníků (uživa-
telů) meliorovaných pozemků

Vlastníci (uživatelé) meliorovaných pozem-
ků jsou povinni podle míry prospěchu posky-
tovat pomoc orgánům a organizacím v oboru
působnosti ministerstva zemědělství a lesního
hospodářství, jakož i účastnit se provozu a
udržování rozvodné závlahové sítě a odvodňo-
vací, drenážní a drobné odpadové sítě. Po-
drobnosti upraví ministerstvo zemědělství a
lesního hospodářství v dohodě s ministerstvem
financí. "

25. V § 33 poslední věta zní: ,,Jejich maje-
tek přechází na stát; spravují jej vodohospo-
dářské organizace (§ 17). "

26. V § 35 odst. 1 slova ,,výkonného orgánu
příslušného krajského národního výboru" se
nahrazují slovy ,,příslušného vodohospodář-
ského orgánu".


12

§ 35 odst. 4 zní:

,,(4) O vodohospodářských dílech a zaříze-
ních, kterých nelze národohospodářsky využít,
provede vodohospodářský orgán řízení, podle
jehož výsledku může uložit vlastníku nebo
správci vodohospodářského díla nebo zařízení,
aby je uvedl do neškodného stavu. Nelze-li
takto zajistit uvedení do neškodného stavu,
vysloví vodohospodářský orgán, že vlastnictví
těchto vodohospodářských děl a zařízení pře-
chází bez náhrady na stát; zároveň určí, které
orgány nebo organizace převezmou vodohos-
podářské dílo nebo zařízení, popřípadě jeho
jednotlivé části, do své správy a jaká opatření
mají být ohledně tohoto díla nebo zařízení
učiněna. "

27. § 37 včetně nadpisu zní:

"§ 37

Součinnost vodohospodářských
a jiných orgánů

Při výkonu působnosti a provádění úkolů
podle tohoto zákona ve věcech, které podle
§ 19 příslušejí do oboru působnosti minister-
stva zemědělství a lesního hospodářství, po-
stupují vodohospodářské orgány všech stup-
ňů v úzké součinnosti s orgány, jimž přísluší
péče o věci zemědělství a lesního hospodář-
ství; přitom dbají, aby zájmy zemědělství a
lesního hospodářství a širší zájmy vodohos-
podářské byly sladěny tak, aby bylo dosaženo
co největšího společenského prospěchu. Ob-
dobně postupují vodohospodářské orgány
v součinnosti s jinými orgány státní správy,
jsou-li dotčeny zájmy, které těmto orgánům
přísluší chránit. Jde-li o opatření, která se
dotýkají hygienické a protiepidemické péče,
jsou vodohospodářské orgány povinny postu-
povat v souladu s opatřeními nařízenými or-
gány hygienické a protiepidemické služby;
proto jsou povinny vyžádat si před svým
rozhodnutím nebo opatřením závazný posudek
těchto orgánů. "

28. § 38 včetně nadpisu zní:

,,§ 38
Prováděcí předpisy

(1) Předpisy k provedení tohoto zákona vydá
vláda nařízením; tímto nařízením může vláda
též stanovit, která vodohospodářská díla a
zařízení zřizují organizace státního socialis-
tického sektoru, popřípadě meliorační druž-
stva nebo jednotná zemědělská družstva-


13

(2) Podrobnější předpisy k provedení tohoto
zákona vydá ministerstvo energetiky a vod-
ního hospodářství v dohodě se zúčastněnými
ústředními úřady.

(3) Předpisy k provedení § 32a, zejména
pokud jde o vznik a předmět činnosti melio-
račních družstev, o jejich orgány, stanovy a
schvalování stanov, vydá ministerstvo země-
dělství a lesního hospodářství v dohodě se
zúčastněnými ústředními úřady a orgány. ".

29. V § 40 věta za středníkem zní: ,,pro-
vedou jej všichni členové vlády. "

Čl. II

Zrušuje se § 2 vládního nařízení č. 9/1958
Sb., o nové organizaci státní správy na úseku
energetiky a vodního hospodářství.

Čl. III

Ministr energetiky a vodního hospodářství
se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásil
úplné znění zákona č. 11/1955 Sb., o vodním
hospodářství, jak vyplývá z pozdějších před-
pisů.

Čl. IV

Tento zákon nabývá účinnosti ode dne vy-
hlášení; provedou jej všichni členové vlády.

Důvodová zpráva

Všeobecná část

V době od vydání zákona č. 11/1955 Sb.,
o vodním hospodářství, došlo k pronikavým
změnám v organizaci a řízení našeho hospo-
dářského života i v organizaci státní správy,
změnám, které měly svůj hluboký odraz také
na úseku vodního hospodářství. Jde vesměs
o změny vycházející ze zásad usnesení celo-
státní konference Komunistické strany Čes-
koslovenska z června 1956, které byly dále
rozvíjeny a prohlubovány a jejichž správnost
potvrdil XI. sjezd Komunistické strany Čes-
koslovenska v červnu 1958.

V rámci účelného zhospodárnění a zjedno-
dušení státního aparátu a zvýšení úrovně jeho
řídící práce byla ke dni 1. dubna 1958 zrušena
Ústřední správa vodního hospodářství a její
působnost k témuž dni přenesena na nově

zřízené ministerstvo energetiky a vodního
hospodářství.

Aby národní výbory a jejich výkonné orgá-
ny mohly plnit nové úkoly vytyčené celo-
státní konferencí Komunistické strany Čes-
koslovenska a XI. sjezdem Komunistické
strany Československa, zejména opírat se

o zvýšenou účast pracujících na rozhodování
ve všech otázkách hospodářského a veřejného
života, byla ke dni 1. července 1958 změněna

i organizační struktura a náplň činnosti jed-
notlivých článků aparátu národních výborů
všech stupňů tak, aby bylo docíleno zvýšení
účinnosti řídící funkce národních výborů a
jejich výkonných orgánů na všech úsecích
jejich činnosti. V rámci tohoto nového orga-
nizačního uspořádání byly odbory vodního
hospodářství rad krajských národních výborů
sloučeny s odbory pro výstavbu rad těchto
národních výborů v odbory výstavby a vod-
ního hospodářství rad krajských národních


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP