20

příslušnými ústředními úřady a orgány nebo
organizacemi jim podřízenými, zajišťovat vy-
pracování a vydávání učebnic, učebních textů
a jiných metodických podkladů a pomůcek,
pečovat o vývoj a výrobu pomůcek názorného
vyučování a vydávat směrnice pro mimoškolní
a mimopracovní výchovu. Přípravu metodic-
kých podkladů a pomůcek, zejména zpraco-
vání návrhů metodických podkladů a posuzo-
vání vhodnosti metodických pomůcek bude
ministerstvo školství a kultury řešit s pomocí
Ústavu odborného školství. Ministerstvo škol-
ství a kultury rovněž stanoví zejména pod-
mínky pro zřizování a rušení odborných uči-
lišť zřizovaných a spravovaných podniky jako
výchovné celky a upraví jejich statut, vyhlásí
učební obory, doby učebních poměrů a pod-
mínky pro přijímání učňů, stanoví organizaci
učebního roku a upraví vzdělávání výchov-
ných pracovníků působících při výchově učňů.
Tuto působnost bude ministerstvo školství a
kultury provádět ve spolupráci, popřípadě
v dohodě s příslušnými ústředními úřady a
orgány.

Na všechny složky výchovy učňů se bude
vztahovat kontrolní funkce ministerstva škol-
ství a kultury v plném rozsahu. Aby bylo za-
bezpečeno, že výchově učňů bude věnovaná
všestranná péče, že tato výchova bude prová-
děna v souladu s požadavky účelnosti a nej-
větší hospodárnosti, a že podniky, které vy-
chovávají učně, budou soustavně a řádně plnit
své povinnosti, bude kontrolní funkce minis-
terstva školství a kultury prováděna formou
státního dozoru na výchovu učňů. Státní dozor
na výchovu učňů bude provádět ministerstvo
školství a kultury a podle jeho směrnic podří-
zené výkonné orgány národních výborů. Orgá-
ny státního dozoru budou prověřovat výchovu
učňů ve všech jejích složkách a činit opatření
k odstranění zjištěných závad. Ministerstvo
školství a kultury stanoví v dohodě s přísluš-
nými ústředními úřady a orgány zejména
úkoly státního dozoru na výchovu učňů, práva
a povinnosti dozorčích orgánů, jakož i povin-
nosti podniků v souvislosti s prováděním
tohoto dozoru. Zřízení státního dozoru na vý-
chovu učňů si nevyžádá zvýšení finančních
nákladů a nebude klást nárok na zvýšení počtu
pracovních sil. Touto kontrolní funkci nebude
nikterak dotčeno právo kontroly příslušných
ústředních úřadů a orgánů, které se rovněž
bude vztahovat na všechny složky výchovy
v zařízeních jim podřízených podniků. Resor-
ty, v jejichž oboru působnosti se vychovávají
učni, budou v souladu se zásadami stanove-
nými ministerstvem školství a kultury organi-
zovat výchovu učňů v organizacích jim podří-
zených podle vlastních specifických možností

a potřeb, tuto výchovu řídit a kontrolovat. Na
úseku výchovy učňů pro místní hospodářství
budou tuto působnost vykonávat odbory míst-
ního hospodářství a dopravy rad krajských
národních výborů.

Těžiště výchovy učňů bude v podnicích.
Vedení podniku bude proto mít plnou a bez-
prostřední odpovědnost za úroveň a výsledky
těch složek výchovy, které mu jsou svěřeny.
Zařízení pro výchovu učňů, s výjimkou učňov-
ských škol, budou zásadně zřizovat a spravo-
vat podniky. Umožňuje se však, aby taková
zařízení byla zřizována a spravována jinými
organizacemi nebo zařízeními, jak tomu bude
např. v zemědělství. V souvislosti s tím se
ukládá ústředním úřadům a orgánům, jakož
i podnikům vytvořit podmínky pro úspěšné
provádění výchovy učňů v počtech stanove-
ných státním plánem rozvoje národního hos-
podářství. Půjde tu o zabezpečení výchovy
učňů zejména po stránce materiální a kádrové
a o plnění úkolů investora. Při ministerstvu
školství a kultury se zřizuje Ústřední poradní
sbor pro koordinaci výchovy učňů. Ústřední
poradní sbor se vyjadřuje k zásadním otázkám
organizace a k návrhům zásadních metodic-
kých opatření ve výchově učňů. Půjde např.
o návrhy na stanovení učebních oborů, učeb-
ních plánů a učebních osnov, zásad mimoškol-
ní a mimopracovní výchovy, o statut odbor-
ných učilišť apod.

Předsedy, místopředsedy a ostatní členy
Ústředního poradního sboru jmenuje ministr
školství a kultury z pracovníků ministerstva
a pověřenectva školství a kultury a podle ná-
vrhů vedoucích ústředních úřadů a orgánů
zúčastněných na výchově učňů a na péči o ně.
Členství v Ústředním poradním sboru je
čestné.

Organizační a jednací řád Ústředního po-
radního sboru vypracuje ministerstvo školství
a kultury v dohodě s příslušnými ústředními
úřady a orgány.

Při pověřenectvu školství a kultury se zři-
zuje Poradní sbor pro koordinaci výchovy
učňů. Členy tohoto Poradního sboru jmenuje
obdobně pověřenec školství a kultury. Také tu
je členství čestné.

K § 32

Jelikož učební poměr je zvláštním druhem
pracovního poměru, je nutné, aby vedle úprav
obsažených v tomto návrhu a zdůrazňujících
jeho výchovnou stránku se na něj vztahovaly
také předpisy, jimiž se řídí pracovní poměry
zaměstnanců. To platí zejména o předpisech
upravujících souhlas výkonných orgánů
okresních národních výborů při sjednání a
rozvázání učebního poměru, součinnost závod-


21

ních výborů odborových svazů při sjednání,
změně a rozvazování učebních poměrů, bez-
pečnost a ochranu zdraví při práci, překážky
v práci, hmotnou odpovědnost apod. Zvlášt-
ními předpisy je např. upraveno finanční a
hmotné zabezpečení učňů.

K §§ 33 a 34

Financování výchovy učňů je napříště po-
staveno na nový základ, od něhož se očekává
podstatné zhospodárnění této výchovy. Pod-
niky budou totiž hradit osobní i věcné náklady
na výchovu svých učňů v zařízeních podniku
zásadně na vrub úplných vlastních nákladů.
Z rospočtu okresních, městských nebo míst-
ních národních výborů, a pokud jde o výchovu
učňů v zemědělství a lesním hospodářství,
z rozpočtů krajských národních výborů, budou
napříště hrazeny osobní náklady na učitele
odborných učilišť zřizovaných a spravovaných
podniky jako výchovné celky a osobní a věcné
náklady na učňovské školy. Budou-li učni
podniku vychováváni v jiném podniku, musí
podnik, pro který jsou učni vychováváni,
uhradit všechny osobní i věcné náklady s vý-
chovou těchto učňů spojené Vzhledem k to-
mu, že osobní náklady na učitele se hradí
z rozpočtů národních výborů, nelze do ná-
hrady pojmout částky odpovídající těmto ná-
kladům.

K § 35

Výchovu učňů nebudou provádět jen pod-
niky. V některých případech to budou např.
rozpočtové organizace a zařízení státní správy.
Tyto organizace a zařízení a jejich vedoucí
budou plnit úkoly, které při výchově učňů
jinak příslušejí podnikům a jejich ředitelům.
Jelikož v těchto případech nebude možné vý-
chovu učňů financovat na vrub úplných vlast-
ních nákladů, bude financování výchovy upra-
veno obdobně v rámci rozpočtů těchto organi-
zací a zařízení. U družstev stanoví příslušný
ústřední úřad nebo orgán, který družstevní
orgán plní úkoly ředitele podniku.

K § 36

Vládním nařízením č. 50/1957 Sb., kterým
se zrušuje ministerstvo pracovních sil a pově-
řenectvo pracovních sil, byla působnost, kterou
vykonávaly tyto úřady v otázkách organizace,
metodického řízení, koordinace a kontroly vý-
chovy dorostu pro povodní, převedena na mi-
nisterstvo školství a kultury a pověřenectvo
školství a kultury. Ostatní působnost v otáz-
kách výchovy dorostu pro povolání byla pře-
vedena na příslušné ústřední úřady a orgány.
Zároveň došlo k rozšíření působnosti minister-
stva školství a kultury a k provedení někte-

rých opatření, zejména organizační a majetko-
právní povahy, aby se tak vytvořily předpo-
klady k odstranění nejzávažnějších nedostatků
ve výchově učňů v učňovských školách a žáků
v učilištích státních pracovních záloh. Ustano-
vení § 36 odst. 1 se týká především těchto
opatření.

V době počátku účinnosti tohoto navrhova-
ného zákona zde budou žáci učilišť státních
pracovních záloh, jejichž postavení musí být
upraveno. Tito žáci se stanou učni se všemi
důsledky plynoucími z učebního poměru a pod-
niky, pro které byli tito žáci plánováni, s nimi
ke dni počátku účinnosti tohoto zákona
uzavřou učební smlouvy. Přestože do učilišť
státních pracovních záloh vstoupili v době
platnosti zákona č 110/1951 Sb., o státních
pracovních zálohách, který stanovil povinnost
pracovat po stanovenou dobu v určeném pod-
niku, nebude se tato povinnost na ně již vzta-
hovat.

K § 37

Podrobné předpisy k provedení zákona vydá
ministerstvo školství a kultury v dohodě s pří-
slušnými ústředními úřady a orgány a Ústřed-
ní radou odborů Podrobnější úpravu financo-
vání výchovy učňů i náhrad nákladů stanoví
v dohodě spříslušnými ústředními úřady a
orgány a Ústřední radou odborů ministerstvo
financí.

Po přechodnou dobu jeví se potřeba upravit
výchovu učňů v zemědělství pro učební obor
pěstitelsko-chovatelský odchylně od organi-
zace výchovy učňů zaváděné podle tohoto ná-
vrhu Půjde tu o děti dosud samostatně hospo-
dařících rolníků, které nebudou v učebním
poměru k zemědělským podnikům socialistic-
kého sektoru. V takových případech se umož-
ňuje sjednat učební poměr s učňovskou ško-
lou zemědělskou, která jim poskytne vyučo-
vání všeobecně vzdělávacím a odborným před-
mětům a částečně též odborný výcvik Odbor-
ný výcvik bude většinou zabezpečen podle
učebních plánů a učebních osnov u rodičů. Za
odchylky z ustanovení § 24 odst. 3 v uvedeném
směru se považuje úprava obsažená v usnesení
vlády ze dne 9. dubna 1958 č. 304 o zavedení
dvouletého učebního poměru v zemědělství
v oboru pěstitelsko-chovatelském pro mládež,
která po skončení povinné školní docházky
přichází pracovat do zemědělství. V případech,
kdy učební smlouva bude uzavřena s učňov-
skou školou zemědělskou, nebude přicházet
v úvahu, aby tato škola uzavírala s učněm po
skončení učebního poměru pracovní poměr.
V tomto směru se použije zmocnění k povolení
odchylky od ustanovení § 16.


22

K § 38

Zrušením zákona č. 110/1951 Sb. se zrušuji
státní pracovní zálohy. Právně zaniknou uči-
liště státních pracovních záloh a zvláštní po-
stavení dorostu v nich vychovávaného Absol-
venti učilišť státních pracovních záloh, kteří
však v době účinnosti zákona č. 110/1951 Sb. již
byli přiděleni do podniku, jsou povinni v těch-
to podnicích pracovat za podmínek stanove-
ných vyhláškou č. 109/1954 Ú. 1., jelikož zruše-
ním uvedeného zákona není dotčena platnost
správních aktů na jeho základě vydaných.
Vládní nařízení č. 111/1951 Sb. upravovalo vzá-
jemné vztahy mezi učilišti státních pracovních
záloh a podniky. Oprava tu obsažená je na-
dále bezpředmětná. Nová organizace výchovy
učňů vyžaduje též novou úpravu provádění
závěrečných učňovských zkoušek. Proto se
ruší vládní nařízení č. 22/1952 Sb. Organizace
výchovy učňů obsažená v tomto návrhu záro-
veň vyžaduje zrušit ustanovení § 5 odst. 2 a 3
zákona č. 31/1953 Sb., která počítala se zaříze-
ními pro výchovu dorostu podle zákona
č. 110/1951 Sb. a vládního nařízení č. 19/1954
Sb. Výchova mistrů výrobního výcviku učilišť

státních pracovních záloh byla převedena do
odborných škol zřízených podle školského
zákona, vládní nařízení č. 71/1953 Sb., kterým
byly zřízeny odborné školy pro vzdělání mistrů
výrobního výcviku, však dosud zrušeno nebylo.
Jelikož navrhovaný zákon zavádí organizaci
výchovy učňů jako ucelený nový systém, je
nutné zrušit také vládní nařízení č. 19/1954
Sb, které upravuje přípravu mládeže pro po-
volání mimo systém státních pracovních záloh.

Otázky náboru dorostu, které byly řešeny zá-
konem č. 110/1951 Sb. a vládním nařízením č.
19/1954 Sb, budou řešeny zvláštními předpisy.

Všechny prováděcí předpisy nebude možné
vydat zároveň s počátkem účinnosti tohoto zá-
kona. Zejména revize dosavadních učebních
oborů, stanovení učebních oborů pro povolání,
pro která se dorost dosud připravuje v pra-
covním poměru, a vydání příslušných učebních
plánů a učebních osnov bude předpokládat
podrobnější rozbory. Opravy uvedených otá-
zek vydané podle zrušovaných předpisů budou
nadále v platnosti, pokud neodporuji navrho-
vanému zákona.

V Praze dne 26. září 1956

Předseda vlády:
V. Široký v. r.

Ministr školství a kultury:
Dr. Kahuda v. r.

KNT 1 - 5268-58


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP