Národní shromáždění Republiky československé 1958

II. volební období

271

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1958

o stavebním řádu

Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1
Úvodní ustanovení

Tento zákon upravuje povolování a prová-
dění staveb všeho druhu a prací na nich, uží-
vání a údržbu staveb a opatřování potřebných
nemovitostí a práv tak, aby odpovídaly eko-
nomickým, provozním, technickým a bezpeč-
nostním požadavkům a vyhovovaly kulturním,
sociálním a jiným zájmům společnosti.

Oddíl I

Projektování a provádění staveb
§ 2

Stavby a stavební práce lze provádět jen
podle předepsané projektové a rozpočtové do-
kumentace (dále jen ,,dokumentace") a podle
rozhodnutí o přípustnosti stavby.

§ 3

Změny stavby nebo práce odstraňující
účinky opotřebení stavby vyžadují rozhodnuti
o přípustnosti stavby, vyměňují-li se kon-
strukční části stavby, mění-li se její půdo-
rysné nebo výškové uspořádání nebo její
vzhled anebo upravuje-li se stavba nebo její


2

část pro jiný způsob užívání. Pokud prová-
děcí předpisy nestanoví jinak, musí být ostat-
ní stavební práce předem ohlášeny staveb-
nímu úřadu.

§4

Stavby a stavební práce smějí provádět sta-
vební a montážní organizace socialistického
sektoru anebo jiné organizace socialistického
sektoru, jsou-li pro tento účel odborně vy-
baveny. Ostatní organizace a osoby smějí pro-
vádět stavby a stavební práce, je-li zaručeno
odborné vedení a dá-li k tomu souhlas sta-
vební úřad.

Oddíl II
Užívání, údržba, úpravy a zboření staveb

§5

(1) Dokončených staveb nebo jejich dokon-
čených provozně ucelených částí lze užívat
jen k povoleným účelům.

(2) Změny ve způsobu užívání staveb, v pro-
vozním zařízení, ve způsobu výroby nebo pod-
statné rozšíření výroby jsou přípustné, jen
vydá-li příslušný orgán nové povolení k uve-
dení do trvalého provozu (užívání). Povolení
nelze vydat, jestliže by bylo v rozporu s důle-
žitými místními zájmy.

§6

Vlastník je povinen udržovat stavbu v řád-
ném a uživatelném stavu podle rozhodnutí
závazných pro provedení stavby a její uvedení
do trvalého provozu (užívání).

§7

(1) Stavební úřad může vlastníku stavby na-
řídit, aby provedl na svůj náklad stavební
úpravy nezbytné z důvodů obecného zájmu.

(2) Nemůže-li vlastník uhradit náklad na
úpravu stavby, nebo nemá-li z ní užitek anebo
má-li z ní užitek jen nepatrný v poměru
k nákladu, může vlastníkovi na jeho žádost
přispět stát. O žádosti rozhodne stavební
úřad, který také stanoví podmínky poskytnutí
příspěvku na úpravu stavby.

(3) Ustanovení předchozích odstavců se ne-
vztahují na případy asanace.

§8

(1) Hrozí-li stavba nebo její část zřícením
nebo ohrožuje-li bezpečnost nebo zdraví osob
a nelze-li ji hospodárně opravit, nařídí sta-
vební úřad vlastníku její zboření.


3

(2) Stavební úřad může také nařídit zboření
stavby nebo její části, byla-li provedena bez
rozhodnutí o přípustnosti stavby nebo v roz-
poru s ním anebo odchylně od schválené do-
kumentace.

(3) Ke zboření stavby nebo její části, pokud
nebylo nařízeno, je třeba povolení stavebního
úřadu.

(4) Náklady spojené se zbořením stavby
nebo její části nese její vlastník Náklady za-
bezpečovacích prací, nutných pro vadný stav
sousední stavby anebo její části, nese vlast-
ník této stavby.

(5) Nařídí-li stavební úřad zboření stavby
z důvodů bezpečnosti (odstavec 1), nařídí také
uživatelům bytů a jiných místností ve stavbě
anebo její části, která má být zbořena, jejich
vyklizení.

Oddíl III

Stavební úřady, stavební řízení a státní

stavební dohled

§ 9

(1) Působnost podle tohoto zákona vykoná-
vají stavební úřady, pokud z jednotlivých
ustanovení neplyne něco jiného.

(2) Stavebním úřadem je

a) výkonný orgán místního národního výbo-
ru, který má řádně vybudovanou stavební
službu a který určí rada krajského národ-
ního výboru po slyšení rady okresního ná-
rodního výboru vyhláškou v Úředním listě,

b) jinak výkonný orgán okresního národního
výboru.

(3) Prováděcí předpisy stanoví, v kterých
dalších případech vykonávají výkonné orgány
místních národních výborů působnost staveb-
ního úřadu, popřípadě v kterých případech
může výkonný orgán okresního národního vý-
boru přenést působnost stavebního úřadu na
výkonný orgán místního národního výboru.

(4) Jde-li o stavbu prováděnou v obvodu
několika stavebních úřadů, provede řízení a
vydá rozhodnutí nejbližší společně nadřízený
orgán. Tento orgán může stanovit, že řízení
provede a rozhodnutí vydá některý z podří-
zených výkonných orgánů národních výborů.

§ 10

(1) Před započetím stavebních prací je
stavebník povinen požádat stavební úřad o vy-
dám rozhodnutí o přípustnosti stavby a před-
ložit předepsanou dokumentaci.


4

(2) před vydáním rozhodnutí provede sta-
vební úřad místní šetření, k němuž pozve sta-
vebníka a ostatní účastníky řízení, dotčené
orgány státní správy a orgány inspekce práce,
projektanta a organizaci, která provede stav-
bu. Od místního šetření může upustit, jen
jsou-li mu dobře známy poměry staveniště a
jeho okolí a dovoluje-li to druh, rozsah nebo
způsob stavby.

(3) U staveb, jejichž dokumentace je schva-
lována podle předpisů o dokumentaci inves-
tiční výstavby, stavební úřad

a) přezkoumá soulad dokumentace s územ-
ními plány, zda jsou dodrženy podmínky
územního rozhodnutí a zastavovacího plá-
nu a zda je zaručena komplexnost a ply-
nulost výstavby;

b) zajistí vyjádření všech dotčených orgánů
státní správy a orgánů inspekce práce
a jejich vzájemný soulad;

c) přezkoumá vyjádření účastníků řízení a
jejich námitky.

(4) Stavební úřad může přezkoumat doku-
mentaci i z hledisek jiných předpisů o prová-
dění staveb a vyžádat si k tomu její doplnění.

(5) U staveb, na které se nevztahují před-
pisy o schvalování dokumentace investiční
výstavby, přezkoumá stavební úřad dokumen-
taci z hledisek uvedených v odstavci 3 a z hle-
disek požadavků kladených na provedení a vy-
bavení stavby (použití typů, dodržení tech-
nických předpisů a technických norem, poža-
davků zdravotních, požárních, provozně bez-
pečnostních apod. ).

(6) Prováděcí předpisy stanoví, kdy lze pro-
vádět zjednodušené stavební řízení, zejména
je omezit na prověření zastavovacího plánu.

§11

(1) U staveb, jejichž dokumentace je schva-
lována podle předpisů o dokumentaci inves-
tiční výstavby, vydá stavební úřad nejprve
rozhodnutí o námitkách účastníků řízení a
stanoví závazné podmínky pro vydání rozhod-
nutí o přípustnosti stavby. Jakmile bude vy-
řízeno případné odvolání proti rozhodnutí
o námitkách - neodejme-li stavební úřad
odvolání odkladný účinek - a jakmile bude
splnění podmínek, popřípadě výsledku odvo-
lání zajištěno schválením dokumentace, vydá
stavební úřad bez dalšího řízení rozhodnutí
o přípustnosti stavby. V odvolání proti roz-
hodnutí o přípustnosti stavby nelze uplatňo-
vat skutečnosti, které účastník řízení uplat-
ňoval nebo mohl uplatnit v řízení o námitkách.


5

(2) U ostatních staveb vydá stavební úřad
rozhodnutí o přípustnosti stavby, rozhodne
v něm o námitkách účastníků řízení a stanoví
závazné podmínky pro provedení stavby.

§12

Stavební úřad může dávat orgánu přísluš-
nému k posouzení a schválení dokumentace
připomínky, zejména pokud jde o pokrokové
technické řešení nebo o využití místních zdro-
jů. Orgán posuzující dokumentaci je povinen
připomínky při schvalovacím řízení projednat
a sdělit výsledek projednání stavebnímu
úřadu.

§13

(1) Stavební úřad vykonává státní stavební
dohled nad přípravou staveniště a provádě-
ním, užíváním a udržováním staveb; dohlíží
zejména na dodržování rozhodnutí vydaných
podle tohoto zákona a jiných stavebních před-
pisů Při provádění staveb také dohlíží, zda je
vykonáván dozor podle zvláštních předpisů,
zejména pokud jde o dodržování technických
norem, technických podmínek a bezpečnost-
ních předpisů.

(2) Zjistí-li stavební úřad při dohledu zá-
vady, nařídí jejich odstraněni.

§14

(1) Vlastníci staveb jsou povinni uchovávat
po celou dobu užívání stavby úplnou doku-
mentaci stavby odpovídající skutečnému sta-
vu se všemi souvisícími rozhodnutími a schvá-
leními. Orgány státního stavebního dohledu
mohou do těchto podkladů kdykoliv nahlížet.

(2) Prováděcí předpisy stanoví, které části
dokumentace odevzdá vlastník stavby staveb-
nímu úřadu k archivním účelům.

Oddíl IV
Asanace a užívání nezastavěných pozemků

§ 15

(1) Stavební úřad může nařídit provedení
postupných a soustavných úprav území, na
němž vznikly závady na pozemcích (asanace
krajiny) anebo úprav zastavěného území,
v němž velká část staveb nevyhovuje poža-
davkům výstavby obce (asanace obcí). Tyto
úpravy musí být v souladu s územním plánem.

(2) Stavební úřad může k odstranění sta-
vebních, zdravotních, komunikačních nebo
hospodářských závad nařídit také úpravy na
jednotlivých stavbách nebo pozemcích nebo
menší změny hranic zastavěných pozemků


6

vůči nezastavěné části sousedního pozemku
nebo zřízení věcných břemen (drobná asana-
ce) Provedení drobné asanace dohodou je pří-
pustné jen s povolením stavebního úřadu.

§16

(1) Náklady úprav spojených s asanací kra-
jiny nebo obce hradí stát. Stavební úřad může
uložit osobám, kterým z úpravy vzejde užitek,
zaplacení přiměřeného příspěvku. Vznikla-li
potřeba úprav z činnosti nebo zanedbáním po-
vinností, uloží stavební úřad osobám, jejichž
činností nebo zanedbáním závady vznikly, za-
placení celých nákladů nebo jejich částí; zá-
roveň stanoví podmínky zaplacení Náklady
spojené s drobnou asanací nese osoba, jejíž
činností nebo zanedbáním povinností nutnost
úprav vznikla nebo v jejímž zájmu se asanace
provádí.

(2) Pro odstranění a vypořádání škod, vy-
volaných provozem podniků státního socialis-
tického sektoru podléhajících hornímu záko-
nu, na majetku ve správě jiných organizací
státního socialistického sektoru platí zvláštní
předpisy.

§17

(1) Nezastavěné pozemky v obcích může
stavební úřad, je-li to nezbytně nutné z hos-
podářských nebo jiných obecných zájmů, při-
kázat organizaci socialistického sektoru do-
časně do užívání a určit jeho způsob a trvání.
K tomu účelu může stavební úřad zrušit nebo
změnit nájemní nebo jiná užívací práva.

(2) O podmínkách užívání pozemku se do-
hodne nový uživatel s vlastníkem ve lhůtě
určené stavebním úřadem. Nedojde-li v urče-
né lhůtě k dohodě, rozhodne na žádost vlast-
níka nebo nového uživatele stavební úřad.

(3) Nový uživatel poskytne původnímu uži-
vateli náhradu majetkové újmy, kterou utrpěl
přikázáním pozemku dočasně do užívání. Ne-
dojde-li k dohodě, určí stavební úřad na žá-
dost původního uživatele výši a způsob ná-
hrady majetkové újmy.

(4) Ustanovení § 25 vládního nařízení č. 50/
1955 Sb, o některých opatřeních k zajištění
zemědělské výroby, zůstává nedotčeno.

Oddíl V

Vyvlastnění

§18

(1) Vyžaduje-li to uskutečnění úkolů sta-
novených státním plánem rozvoje národního


7

hospodářství, uskutečnění stavby nebo její
užívání anebo provedení asanace, lze potřebné
nemovitosti nebo práva k nim vyvlastnit. Ne-
jde-li o vyvlastnění pro účely uskutečnění
úkolů stanovených státním plánem rozvoje
národního hospodářství, lze nemovitosti nebo
práva k nim vyvlastnit, jen převažuje-li zá-
jem na uskutečnění nebo užívání stavby anebo
na provedení asanace nad jiným oprávněným
zájmem dosavadního vlastníka nebo jiného
oprávněného.

(2) Vyvlastnit lze, jen není-li možno účelu
vyvlastnění dosáhnout jinak a nelze-li získat
nemovitosti nebo práva k nim dohodou. Vy-
vlastnění musí být ve shodě se záměry a cíli
územního plánu a může být provedeno jen
v nezbytném rozsahu a s nejmenším omeze-
ním práv třetích osob.

(3) Vyvlastněním lze dosáhnout trpění opa-
tření, která omezují výkon vlastnického práva
k nemovitostem nebo jiného věcného práva,
zřízení věcných práv k nemovitostem, pře-
chodu vlastnického práva k nemovitosti
nebo postoupení, omezení nebo zrušení jiného
věcného práva.

(4) přechodem vlastnického práva k nemo-
vitosti vyvlastněním zanikají všechna práva
třetích osob k ní, pokud rozhodnutí o vy-
vlastnění nestanoví něco jiného.

§19

(1) Náhradu za vyvlastnění poskytne osoba,
v jejíž prospěch bylo vyvlastnění provedeno.

(2) Je-li předmětem vyvlastnění osobní ma-
jetek nebo zemědělský pozemek, může sta-
vební úřad přiznat vyvlastněnému na jeho žá-
dost nebo na návrh vyvlastnitele náhradu v ji-
ném vhodném nemovitém majetku nebo ve
stavebních prostředcích.

§20

(1) O vyvlastnění a o náhradě za vyvlastnění
rozhoduje stavební úřad.

(2) Neprokáže-li vyvlastňovaný vyvlastniteli,
že třetí osoby, kterým náleží práva podle zá-
pisu v pozemkové knize nebo podle jiných do-
kladů předložených v řízení o vyvlastnění, a
orgány příslušné k vybírání státních příjmů
souhlasí s vyplacením náhrady vyvlastňova-
nému, složí vyvlastnitel náhradu u soudu,
v jehož obvodu nemovitost leží Soud roz-
vrhne složenou částku podle předpisů o roz-
vrhu podstaty v exekučním řízení.


8

§21

(1) Nezačal-li vyvlastnitel nebo jeho právní
nástupce užívat vyvlastněné nemovitosti nebo
práv k ní k účelu, pro který bylo vyvlastnění
provedeno, ve stanovené lhůtě, nejdéle však
do dvou let od vydání rozhodnutí o vyvlast-
nění, může být na žádost-vyvlastněného nebo
jeho právního nástupce rozhodnutí o vyvlast-
nění zcela nebo částečně zrušeno. Žádost je
třeba podat nejpozději do tří měsíců po uply-
nutí uvedených lhůt. O žádosti rozhodne
orgán, který vydal v prvé stolici rozhodnutí
o vyvlastnění.

(2) Bylo-li rozhodnutí o vyvlastnění zcela
nebo částečně zrušeno, má vyvlastnitel nárok
na vrácení poskytnuté náhrady nebo její po-
měrné části i s jejími užitky a vyvlastněný
nárok na náhradu vzniklé škody.

(3) O nároku na vrácení poskytnuté náhrady
s jejími užitky a o nároku na náhradu vzniklé
škody a o její výši rozhoduje soud podle obec-
ných předpisů.

§22

Vyžaduje-li to uskutečnění úkolů státního
plánu rozvoje národního hospodářství, může
stavební úřad rozhodnout, že na nemovitosti
mohou být prováděny před jejím vyvlastně-
ním nezbytné přípravné práce, zároveň sta-
noví jejich rozsah. O náhradě za předběžné
užívání nemovitosti a o náhradě vzniklé ško-
dy platí obdobně ustanovení platná pro vy-
vlastnění.

Oddíl VI

Zvláštní ustanovení

§ 23

(1) Vojenská správa může označit území dů-
ležitá z hlediska obrany státu, u nichž lze vy-
dat rozhodnutí o přípustnosti stavby jen v do-
hodě s vojenskou správou Vojenská správa
může také svůj souhlas vázat na splnění
zvláštních podmínek pro provedení a užívání
staveb.

(2) Vojenská správa může též uplatňovat
zvláštní požadavky na stavební úpravy u sta-
veb již zřízených nebo si u nich vyhradit před-
chozí souhlas ke stavebním úpravám; náklad
na úpravy provedené na zvláštní požadavek
vojenské správy hradí tato správa.

§24

(1) U staveb prováděných k účelům obrany
státu, u staveb bytových na uzavřeném území
vyhrazeném pro ozbrojené síly, u staveb by-
tových budovaných uvnitř uzavřených objek-


9

tů a zařízení ozbrojených sil nebo u jiných
staveb důležitých pro zvláštní státní zájem,
může ministr předseda Státního výboru pro
výstavbu v dohodě s ministrem národní obra-
ny nebo s ministrem vnitra přenést pravomoc
stavebních úřadů na orgány ministerstva ná-
rodní obrany nebo ministerstva vnitra.

(2) Ve zvláštních případech může ministr
předseda Státního výboru pro výstavbu v do-
hodě s příslušným ministrem přenést pravo-
moc stavebního úřadu na výkonný orgán kraj-
ského národního výboru.

§ 25

(1) Ustanovení předpisů o spojích, o vod-
ním hospodářství, o opatřeních k neškodnému
svádění horských vod, o drahách a o letectví,
upravující povolování, provádění, údržbu a
užívání staveb, zůstávají nedotčena; rozhod-
nutí o přípustnosti stavby lze však vydat jen
se souhlasem stavebního úřadu (§ 9).

(2) Působnost stavebních úřadů se nevzta-
huje na důlní díla, důlní stavby pod povrchem
a stavby v uhelných lomech a skrývkách.

§ 26

(1) Jestliže řízení a rozhodování podle to-
hoto zákona se týká stavebních památek nebo
jejich prostředí anebo chráněných částí pří-
rody, rozhodne stavební úřad nebo učiní opa-
tření jen se souhlasem příslušného orgánu
státní památkové péče nebo státní ochrany
přírody. Souhlas může být vázán na splnění
podmínek odpovídajících předpisům o státní
památkové péči a o státní ochraně přírody.

(2) Nedotčena zůstávají ustanovení zvlášt-
ních předpisů, podle nichž jsou stavební úřady
povinny postupovat při stavebním řízení
v součinnosti s jinými orgány.

§ 27

Informační, reklamní a podobná zařízení
lze umisťovat na místech viditelných z ve-
řejných prostorů jen s povolením stavebního
úřadu.

Oddíl VII
Společná ustanovení

§ 28

(1) Při plnění úkolů vyplývajících z to-
hoto zákona jsou osoby, které se vykáží po-
volením stavebního úřadu, oprávněny vstu-
povat do staveb, popřípadě na staveniště a na
pozemky a provádět obhlídky terénu, měření,
průzkumy a dohled. Ustanovení zvláštních


10

předpisů, podle nichž je vstup vázán ještě
zvláštním povolením, zůstávají nedotčena.

(2) Osoby oprávněné podle odstavce 1 jsou
povinny dbát toho, aby jejich pracemi ne-
vznikly škody, jimž lze zabránit, a jsou také
povinny mlčenlivostí vůči nepovolaným oso-
bám o skutečnostech, o nichž se při své práci
dověděly. Náhradu za škodu vzniklou činností
těchto osob poskytuje orgán, který je vyslal.
Nedojde-li k dohodě o výši škody, rozhodne
o ní stavební úřad.

§29

S výjimkou ustanovení o vyvlastňovat (od-
díl V) vztahují se ustanovení tohoto zákona
o vlastníku také na uživatele stavby, jemuž
byla stavba přikázána do užívání podle vlád-
ního nařízení č 50/1955 Sb., o některých opa-
třeních k zajištění zemědělské výroby.

Oddíl VIII
Přechodná a závěrečná ustanovení

§30

U staveb, které byly provedeny bez potřeb-
ného živnostensko-právního povolení před
počátkem účinnosti tohoto zákona, je toto po-
volení nahrazeno povolením k jejich uvedení
do trvalého provozu (užívání).

§ 31

(1) Ministr předseda Státního výboru pro
výstavbu v dohodě se zúčastněnými ministry
vydá prováděcí předpisy k tomuto zákonu,
v nichž také stanoví rozsah dokumentace
předkládané stavebním úřadům pro jejich
rozhodování a není-li způsob dokumentace
upraven zvláštními předpisy, určí zároveň její
způsob.

(2) Ministr předseda Státního výboru pro
výstavbu se zmocňuje, aby v dohodě se zú-
častněnými ministry

a) vydal obecné stavebně-technické předpisy
pro výstavbu, pokud ji neupraví technické
normy;

b) stanovil výši náhrady za vyvlastnění ne-
movitostí a práv a za předběžné užívání
nemovitostí, popřípadě zásady pro její
určení stavebním úřadem; platnost těchto
předpisů může v dohodě se zúčastněnými
ministry rozšířit na vyvlastnění podle
zvláštních předpisů;

c) stanovil odchylky od ustanovení tohoto zá-
kona pro některé stavby a odchylky od
obecných předpisů o řízení ve věcech
správních potřebné pro účely tohoto zá-
kona.


11

§32

(1) Zrušují se ustanovení:

a) §§ 9 až 14, 20, 23, 26 až 29 zákona č. 280/
1949 Sb., o územním plánování a výstavbě
obcí,

b) §§ 9, 16 až 32, 40 až 46 a 50 až 53 vládního
nařízení č. 93/1950 Sb., o výstavbě obcí,

c) §§ 25 až 35 patentu č. 227/1859 ř. z., kte-
rým se vydává živnostenský řád,
d) §§ 40 až 50 živnostenského zákona č. 259/

1924 Sb.,

a všechny předpisy podle nich vydané. Před-
pisy vydané podle § 13 odst. 2 zákona č. 280/
1949 Sb., o územním plánování a výstavbě
obcí, kterými byly určeny některé místní ná-
rodní výbory jako stavební úřady prvé stolice,
zůstávají však v platnosti do doby, než budou
změněny opatřeními rad krajských národních
výborů podle § 9 odst. 2 písm. a) tohoto zá-
kona.

(2) Do vydání prováděcích předpisů podle
§ 31 lze postupovat podle dosavadních pro-
váděcích předpisů, pokud neodporují tomuto
zákonu.

(3) Pokud se právní předpisy vydané před
počátkem účinnosti tohoto zákona dovolávají
předpisů zrušených podle odstavce 1, rozumí
se jimi ustanovení tohoto zákona a předpisů
podle něho vydaných.

§33

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. led-
na 1959; provede jej ministr předseda Stát-
ního výboru pro výstavbu v dohodě se zúčast-
něnými členy vlády.

Důvodová zpráva

Všeobecná část

Zastaralé stavební řády byly v roce 1949
nahrazeny zákonem č. 280/1949 Sb., o územ-
ním plánování a výstavbě obcí, jenž byl pro-
veden zejména těmito předpisy:

Vládním nařízením č. 51/1950 Sb., o územ-
ním plánování obcí, vyhláškou Státního úřadu
plánovacího č. 600/1950 C. 1. I, kterou se
vydávají směrnice pro určování stavebních
obvodů a pro řízení o nich;

vyhláškou Státního úřadu plánovacího

č. 601/1950 O. 1. I, o podmínkách, za nichž

lze upustit od směrného územního plánu a

pořizovat přímo podrobný územní plán nebo

i zastavovací plán;

vyhláškou Státního úřadu plánovacího
č. 602/1950 O. 1. I, o způsobu vypracování
rozborů a územních plánů;

vládním nařízením č. 93/1950 Sb., o vý-
stavbě obcí;

vyhláškou ministra techniky č. 572/1950
O. 1. I, o zastavovacím plánu, o povinnostech
místních národních výborů při výstavbě obce,
o ochranných pásmech a o vyvlastnění;

vyhláškou ministerstva stavebního prů-
myslu č. 709/1950 O. 1. I, o podrobnějších
předpisech pro pozemní stavby;

vyhláškou Státního úřadu plánovacího
č. 228/1951 O. 1. I, o určování náhrady za vy-
vlastnění a za předběžné užívání nemovitostí


12

(změněna vyhláškou Státního úřadu plánova-
cího č. 44/1952 O. L);

nařízením ministra stavebního průmyslu
č. 171/1950 Sb., o zboření staveb;

vyhláškami ministra stavebního průmyslu
č. 207/1950 Sb. a č. 20/1951 Sb., vyhláškami
Ústřední správy pro bytovou a občanskou vý-
stavbu č. 24/1956 Sb. a č. 22/1957 Sb., kte-
rými se určují další místní národní výbory
(výkonné orgány dalších místních národních
výborů) jako stavební úřady prvního stupně.

Zákon č. 280/1949 Sb. postavil územní
plánování i stavební činnost vůbec na novou
jednotnou základnu, vyhovující novým po-
žadavkům a zapojenou do soustavy hospodář-
ského plánování. Umožnil zejména účinnější
řízení výstavby v plánovaném hospodářství
a sjednotil stavební řízení na území celého
státu.

Od vydání tohoto zákona a jeho prováděcích
předpisů došlo ke značným změnám v meto-
dice plánovací a projektové přípravy inves-
tiční výstavby a projevila se potřeba podrob-
něji upravit odevzdávání a přejímání staveb
a jejich uvádění do provozu (užívání). Tyto
okolnosti vedly k vydání zákonného opatření
č. 44/1956 Sb., jímž byla nově upravena plá-
novací a projektová příprava investiční vý-
stavby a její schvalování, a vládního nařízení
č. 8/1956 Sb., o odevzdání a převzetí dokon-
čených staveb nebo jejich částí a o povolení
k jejich uvedení do trvalého provozu (uží-
vání).

Vládní nařízení č. 8/1956 Sb. ve své čtvrté
části nově upravilo uvádění staveb do trvalého
provozu (užívání) a v důsledku toho zrušilo
předpisy o povolení k užívání staveb, zejména
ustanovení § 10 odst. 4 zák. č. 280/1949 Sb.,
§ 23 vládního nařízení č. 93/1950 Sb., jakož
i prováděcí předpisy k těmto ustanovením.
V souvislosti s touto úpravou stanovilo zá-
konné opatření č. 44/1956 Sb., že předpisy
o živnostenskoprávním schválení provozoven
se nevztahují na stavby, Jejichž projektová
dokumentace je schvalována podle tohoto
zákonného opatření.

Podle současně předloženého návrhu zákona
o uzemním plánování mají být zrušena ně-
která další ustanovení zákona č. 280/1949 Sb.,
celé vládní nařízení č. 51/1950 Sb. a část
vládního nařízení č. 93/1950 Sb.

Za tohoto stavu by již nevyhovovala zbý-
vající ustanovení zákona č. 280/1949 Sb. a
vládního nařízení č. 93/1950 Sb., zejména
proto, poněvadž by nebyla v plném souladu
s návrhem nového zákona o územním pláno-
vání. U investiční výstavby se nyní řízení při

rozhodování o přípustnosti stavby bude pro-
vádět Ve stadiu úvodního projektu, a zastavo-
vací plány budou mít podle zákona o územním
plánování odlišnou povahu oproti dřívějším
zastavovacím plánům a v důsledku toho by
podle dosavadních předpisů již nebylo za-
jištěno jejich včasné a řádné prověřování.

Zkušenosti s prováděním zákona č. 280/
1949 Sb. však ukázaly, že jeho ustanovení,
kterých se návrh zákona o územním plánováni
nedotýká, nevyhovují již ani po jiných strán-
kách. Tak např. dosavadní způsob určení vý-
konných orgánů národních výborů stavebními
úřady neumožnil dostatečně postupné přená-
šení pravomoci stavebních úřadů na místní
národní výbory a nevytvořil proto podmínky
pro vybudování výkonných orgánů těchto ná-
rodních výborů jako stavebních úřadů. Dů-
sledkem toho je, že v současné době převážná
většina místních národních výborů nemá
řádně vybudovanou stavební službu a nemůže
proto v plné míře zajistit řádné provádění
stavebních předpisů.

Dalším nedostatkem dosavadní úpravy je,
že stavební úřady nemají dostatečnou pravo-
moc pro využití nezastavěných pozemků v ob-
cích, ačkoliv by často jejich vhodnějším vy-
užitím bylo možno vzhled obcí a měst zlepšit
poměrně malým nákladem. Ustanovení o vy-
vlastňování nesloužila dostatečně potřebám
výstavby, poněvadž se příliš úzce váží na
existenci územního plánu. Posléze pak ome-
zení působnosti stavebních úřadů na pozemní
stavby je v rozporu se zásadou, že stavební
úřady mají pečovat o veškerou výstavbu ve
svém obvodu.

Uvedené okolnosti vyžadují, aby byla změ-
něna ta ustanovení zákona č. 280/1949 Sb.
a jeho prováděcích předpisů, jejichž platnost
by podle návrhu zákona o územním plánování
zůstala zachována. Tento účel sleduje před-
kládaný návrh zákona o stavebním řádu.

Navrhovaný zákon navazuje na vládní na-
řízení č. 8/1956 Sb., na zákonné opatření
č. 44/1956 Sb. a na současně předkládaný
návrh zákona o územním plánování a má
v souladu s nimi tvořit soubor předpisů,
upravujících plánovací a projektovou přípra-
vu investiční výstavby, územní plánování a
umisťování staveb, opatřování nemovitostí
a práv potřebných pro výstavbu, rozhodování
o přípustnosti staveb a dohled při jejich pro-
vádění, jakož i uvádění staveb do provozu
a dohled při jejich užívání a údržbě včetně
otázek s tím souvisících.

Návrh sleduje linii decentralizace a rozši-
řování pravomoci národních výborů, jakož


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP