Národní shromáždění republiky Československé 1958.

II. volební období.

218.

Vládní návrh.

Zákon
ze dne 1958

o kulturních památkách.

Národní shromáždění Republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Č á s t první

§ 1
Úvodní ustanovení

(1) Účelem tohoto zákona je upravit ochra-
nu kulturních památek (dále jen ,,památky"),
jejich využití a péči o ně pro jejich kulturně
politický význam tak, aby památky byly za-
chovány, řádně spravovány, účelně společen-
sky využity a zpřístupněny pracujícím a staly
se tak významnou součástí kulturního a hos-
podářského života socialistické společnosti.

(2) Památky jsou chráněny státem. Národ-
ní výbory plní své úkoly na úseku státní pa-
mátkové péče nejen činností svých výkon-
ných orgánů, nýbrž také zapojováním širo-
kého aktivu občanů, kteří mohou na tomto

úseku úspěšně působit, do stálých i jiných

komisí, zřízených pro tento účel.

(3) Je občanskou povinností každého, aby
ochraně památek byl nápomocen.


2

Část druhá
Ochrana památek a péče o ně

Oddíl l
Předmět ochrany památek

§ 2
Pojem památky

(1) Památkou je kulturní statek, který je
dokladem historického vývoje společností,
jejího umění, techniky, vědy a jiných oborů
lidské práce a života, nebo jest jí dochované
historické prostředí sídlištních celků a archi-
tektonických souborů, anebo věc, která má
vztah k význačným osobám a událostem dě-
jin a kultury.

(2) Za památku se považuje také soubor
kulturních statků a věcí, i když některé
z nich nejsou památkami.

(3) v pochybnostech se považuje věc za
památku až do rozhodnutí výkonného orgá-
nu krajského národního výboru, který si před
rozhodnutím vyžádá posudek Státního ústa-
vu památkové péče a ochrany přírody (§ 19).

§ 3
Národní kulturní památky

Památky, které tvoří nejvýznamnější sou-
část kulturního bohatství národa, prohlašuje
vláda na návrh ministra školství a kultury za
národní kulturní památky. Národní kulturní
památky požívají zvýšené ochrany podle dal-
ších ustanovení tohoto zákona.

§ 4
Památkově reservace

(1) Tvoří-li skupina nemovitých památek
se svým prostředím celek, může ministr škol-
ství a kultury v dohodě s ministrem-před-
sedou Státního výboru pro výstavbu, s mi-
nistrem-předsedou Státního úřadu plánovací-
ho, s ministrem financí a s ostatními vedou-
cími zúčastněných ústředních úřadů prohlá-
sit tento celek za památkovou reservaci a
stanovit podmínky, jimiž se má v ní řídit
stavební činnost.

(2) Rozsah památkové reservace v hlavním
městě Praze a podmínky, jimiž se má v ní
řídit stavební činnost, stanoví na společný
návrh ministra školství a kultury a ministra-
předsedy Státního výboru pro výstavbu vláda.


3

§5
Ochranná pásma

(1) Vyžaduje-li to ochrana nemovité pa-
mátky, určí pro ni výkonný orgán krajského
národního výboru v dohodě s dotčenými
úřady a orgány ochranné pásmo a stanoví
podmínky, jichž nutno dbát při pořizování
územních plánů a ostatních projektů; může
při tom v ochranném pásmu omezit nebo za-
kázat určitou činnost nebo nařídit odstranění
nebo úpravu stavby nebo jiného zařízení,
úpravu prostoru, popřípadě i úpravu pozem-
ků, nebo učinit jiná vhodná opatření.

(2) Vlastník (uživatel) pozemku, na němž
bylo zřízeno ochranné pásmo, je povinen
trpět omezení stanovená podmínkami ochra-
ny. Vznikne-li tím vlastníku (uživateli) po-
zemku, který není ve státním socialistickém
vlastnictví, majetková újma nikoli nepatrná,
přísluší mu náhrada. Nedojde-li k dohodě,
rozhodne o náhradě a její výši výkonný or-
gán okresního národního výboru.

§ 6
Ochrana památek při řízení výstavby

(1) Při územním plánování je třeba dbát
toho, aby památky i jejich prostředí byly za-
chovány. V podrobnostech platí předpisy
o územním plánování.

(2) Schvalování projektů, jimiž je dotčena
památka nebo její prostředí, upravují před-
pisy o dokumentaci staveb a stavebních
úprav.

§ 7
Evidence památek

(1) Památky se zapisují z evidenčních dů-
vodů do státních seznamů památek. Chráně-
ny jsou i památky do těchto seznamů ne-
zapsané.

(2) Výkonný orgán krajského národního
výboru vede státní seznam nemovitých pa-
mátek a státní seznam movitých památek.
Do státního seznamu nemovitých památek
se zapisují veškeré nemovité památky na
území kraje. Do státního seznamu movitých
památek se zapisují významné movité pa-
mátky na území kraje, pokud nejsou osobním
majetkem nebo nejsou uloženy v museích,
galeriích nebo jiných podobných ústavech.

(3) Národní kulturní památky se zapisují
do příslušného seznamu na základě rozhod-
nutí vlády, že památka je národní kulturní


4

památkou (§ 3). V ostatních případech roz-
hoduje o zápisu výkonný orgán krajského ná-
rodního výboru.

(4) Ministerstvo školství a kultury může
v dohodě se zúčastněnými ústředními úřady
a orgány stanovit vyhláškou v Úředním listě,
jaké movité památky je vlastník (správce)
památky povinen hlásit a jakým způsobem.

(5) Předpisy o evidenci národního majetku
zůstávají nedotčeny.

Oddíl 2
Rozsah a způsob péče o památky

§ 8
Udržování památek

(1) Vlastník památky je povinen vlastním
nákladem pečovat o její zachování a udržo-
vat ji v dobrém stavu podle zásad památ-
kové péče a podle pokynů výkonného orgánu
krajského národního výboru; u národních
kulturních památek si vyžádá výkonný or-
gán krajského národního výboru předem po-
sudek od Státního ústavu památkově péče a
ochrany přírody. Závažné ohrožení a poško-
zení památky je vlastník památky povinen
neprodleně ohlásit výkonnému orgánu kraj-
ského národního výboru.

(2) Zamýšlí-li vlastník památky provést
úpravu nebo obnovu památky, je povinen vy-
žádat si potřebné pokyny od výkonného or-
gánu krajského národního výboru; u národ-
ních kulturních památek je třeba postupovat
obdobně podle ustanovení odstavce 1 věty
prvé. Toto ustanovení se netýká movitých
památek, které jsou uloženy u organisací
nebo zařízení, jejichž úkolem je o takové
památky pečovat.

(3) Stejné povinnosti jako vlastník památky
má každý, kdo má památku u sebe; povinnost
hradit náklady spojené s udržováním památ-
ky má však jen tehdy, vyplývá-li to z práv-
ního poměru mezi ním a vlastníkem, u národ-
ního majetku má povinnosti uložené vlast-
níku rozpočtová, hospodářská nebo jiná or-
ganisace, která památku spravuje nebo které
byla památka odevzdána do trvalého užívání
(§ 103 odst. 2 obč. zák. ).

(4) Neplní-li vlastník nebo správce památky
povinnosti uvedené v odstavcích 1 až 3, může
výkonný orgán krajského národního výboru
rozhodnout, že se na náklad vlastníka památ-
ky provedou opatření nezbytná k zachování
památky.

(5) Výjimky z ustanovení odstavce 4,
zvláště pro případy, kdy vlastník památky


5

nemůže z hospodářských důvodů plnit ulo-
žené povinnosti, stanoví směrnice, jež vydá
ministerstvo školství a kultury v dohodě
s ministerstvem financí a ostatními zúčast-
něnými ústředními úřady.

§ 9
Zajištění péče o památky

(1) Zanedbává-li rozpočtová, hospodářská
nebo jiná organisace povinnou péči o památ-
ku, která je národním majetkem, je nadříze-
ný orgán povinen na návrh ministerstva škol-
ství a kultury učinit opatření potřebná k ná-
pravě.

(2) Je-li zachování nebo zhodnocení památ-
ky, která není národním majetkem, ohrože-
no, může výkonný orgán krajského národ-
ního výboru, nedojde-li k dohodě s vlastní-
kem památky, učinit opatření, kterých je tře-
ba k ochraně památky, popřípadě odejmout
právo nakládat s památkou, anebo ji převést,
pokud nejde o osobní majetek, za náhradu
do státního vlastnictví; může též rozhodnout,
že se náhrada neposkytne. Jinak platí pro
vyvlastnění přiměřeně předpisy o výstavbě
obcí.

§ 10

Užívání a správa památek

(1) Památek smí být užíváno jenom způ-
sobem, který je v souladu se zásadami pa-
mátkové péče a odpovídá povaze a technic-
kému stavu památky. Výkonný orgán kraj-
ského národního výboru může stanovit, že
památky nesmí být užíváno určitým způso-
bem; u národních kulturních památek si vy-
žádá předem posudek od Státního ústavu
památkové péče a ochrany přírody.

(2) Orgány, které rozhodují o přidělení
místnosti nebo budov, jež jsou památkami,
jsou povinny postupovat v dohodě s výkon-
ným orgánem krajského národního výboru, a
jde-li o národní kulturní památky, se souhla-
sem ministerstva školství a kultury.

(3) Vyžaduje-li památka, která je národním
majetkem, aby vzhledem ke svému kulturní-
mu významu byla spravována výkonným or-
gánem krajského národního výboru nebo od-
borným zařízením, je organisace, která má
památku ve správě, povinna převésti ji na
návrh ministerstva školství a kultury do
správy krajského národního výboru, nebo do
správy jiných organisací nebo zařízení, je-
jichž úkolem je o takové památky pečovat
(museí, galerií, knihoven, archivů apod. ).

(4) Předpisy o správě národního majetku
zůstávají nedotčeny.


6

§ 11
Zpřístupnění památek

Vlastník památky je povinen umožnit oso-
bám pověřeným památkovými orgány prů-
zkum památky k účelům výkonu její ochrany
nebo k účelům vědeckým, zejména dokumen-
tačním; vlastník movitý památky je vedle
toho povinen, jde-li o důležitý obecný zájem,
přenechat ji na přiměřenou dobu k bezplat-
nému užívání pro účely vědeckého bádání
nebo pro účely výstavní. O povinnosti a době
tohoto přenechání rozhoduje výkonný orgán
krajského národního výboru. Tutéž povinnost
jako vlastník má každý, kdo má památku
u sebe.

§ 12
Přemísťování památek

(1) Památky na místech veřejně přístup-
ných není přípustné přemisťovat bez souhla-
su výkonného orgánu krajského národního
výboru.

(2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na
památky uložené v museích a galeriích.

§ 13
Upuštění od ochrany památek

K tomu, aby od další ochrany památky bylo
z mimořádně závažných důvodů upuštěno,
může dát souhlas ministerstvo školství a kul-
tury po vyjádření Státního ústavu památko-
vé péče a ochrany přírody, u národních kul-
turních památek vláda.

§ 14
Vývoz památek

(1) Památky smějí být vyváženy do ciziny
jen se svolením ministerstva školství a kul-
tury po přezkoumání, že jejich zachování
v tuzemsku není podle jejich kulturně poli-
tického významu nutné.

(2) Národní kulturní památky smějí být
vyvezeny do ciziny jen se svolením vlády.
Svolení může být vysloveno ve zcela výjimeč-
ných případech, jde-li o důležitý zájem státu.

(3) Ministerstvo školství a kultury stanoví
v dohodě s ministerstvem zahraničního ob-
chodu a s ostatními zúčastněnými ústředními
úřady podrobnosti o vývozu památek do ci-
ziny; může též přenést působnost podle od-
stavce 1 na výkonný orgán krajského národ-
ního výboru. Obecné předpisy o povolování
vývozu zůstávají nedotčeny.


7

Část třetí

Zvláštní ustanovení o výzku-
mech a výkopech památek
archeologických

§ 15
Provádění výzkumů a výkopů

(1) K provádění archeologických výzkumů
jsou oprávněny jenom Archeologický ústav
Československé akademie věd (dále jen ,,Ar-
cheologický ústav") a v dohodě s ním musea,
u nichž jsou trvale činní vědecky školení od-
borníci. Výjimky povoluje ministerstvo škol-
ství a kultury v dohodě s Archeologickým
ústavem.

(2) Výzkumy a výkopy se provádějí po
předchozí dohodě s vlastníkem (uživatelem)
nemovitosti, na níž mají být práce provádě-
ny. Nedojde-li k dohodě, rozhodne výkonný
orgán krajského národního výboru, zda vlast-
ník (uživatel) nemovitosti je povinen strpět
provedení výzkumu a výkopu, a určí též
podmínky, za nichž se práce provedou.

§ 16
Náhodné nálezy

(1) Náhodné nálezy archeologických pa-
mátek musí být hlášeny přímo nebo pro-
střednictvím výkonného orgánu místního ná-
rodního výboru Archeologickému ústavu a
krajskému museu. Hlášením jsou povinni ná-
lezce, vedoucí prací, při nichž byly památky
nalezeny, a vlastník nemovitosti nebo roz-
počtová, hospodářská nebo jiná organisace,
která nemovitost spravuje, a to nejpozději
druhého dne potom, kdy se o nálezu dozvě-
děli. Hlášením jedné osoby jsou ostatní od
povinnosti hlášení osvobozeny.

(2) Nález a naleziště musí být ponecháno
beze změny až do ohledání zástupcem Ar-
cheologického ústavu nebo krajského musea,
a to nejdéle do tří dnů ode dne hlášení. Je-li
nebezpečí v prodlení, může tento zástupce
zařídit na nalezišti vše, čeho je třeba pro
okamžitou ochranu nálezů.

§ 17
Majetkové poměry

(1) Veškeré movité archeologické památky,
jež budou získány výkopy nebo náhodnými
nálezy, jsou národním majetkem a ukládají
se do museí.

(2) Nálezci archeologické památky z dra-
hého kovu nebo jiných cenných surovin při-


8

zná výkonný orgán okresního národního vý-
boru odměnu až do výše běžné ceny hmoty,
z níž byla nalezená památka zhotovena.
V ostatních případech přizná výkonný orgán
okresního národního výboru nálezci nálezné
ve výši 10 % musejní ceny nálezu; nálezné
může přiměřeně snížit, kdyby plné nálezné
bylo nepřiměřeným ziskem.

(3) Za škodu způsobenou výzkumy, výkopy
nebo opatřením potřebným pro ochranu ná-
lezu přísluší poškozenému náhrada z pro-
středků Archeologického ústavu nebo z pro-
středků té organisace, která provádí výzkum.
Nedojde-li k dohodě o náhradě, rozhodne o ní
a o její výši výkonný orgán okresního národ-
ního výboru.

Část čtvrtá

Památkové orgány

Ústřední památkové orgány

§18
Ústřední orgány státní památkově péče

(1) Státní památkovou péči řídí a činnost
jejích orgánů kontroluje ministerstvo škol-
ství a kultury.

(2) Poradním orgánem ministra školství a
kultury ve věcech státní památkové péče je
Ústřední komise státní památkové péče; její
členy jmenuje ministr školství a kultury po
vyjádření Československé akademie věd. Or-
ganisační a jednací řád Ústřední komise
státní památkové péče vydá ministr školství
a kultury.

(3) Funkce předsedy a ostatních členů
Ústřední komise státní památkové péče je
čestná.

§ 19

Státní ústav památkové péče a ochrany
přírody

(1) Při ministerstvu školství a kultury se
zřizuje Státní ústav památkové péče a ochra-
ny přírody (dále jen ,,ústav").

(2) Na úseku státní památkové péče orga-
nisuje a provádí ústav výzkum, průzkum,
dokumentaci, vědecké hodnocení a populari-
saci památek, řeší otázky teorie a praxe
ochrany, konservace, obnovy a kulturního
využití památek, poskytuje odbornou a me-
todickou pomoc při provádění památkově
péče, zejména u národních kulturních pamá-
tek, jakož i při plnění mimořádně význam-
ných úkolů konservace, obnovy a kulturního
využiti památek.


9

(3) Na úseku státní ochrany přírody ústav
hodnotí, popřípadě vypracovává odborné pod-
klady pro jednání a rozhodování orgánů stát-
ní ochrany přírody, poskytuje jim odbornou a
metodickou pomoc, organisuje a provádí vý-
zkum, průzkum, bádání a dokumentaci, ze-
jména pokud jde o přírodu jako celek a její
části lidskou činností nedotčené nebo jen
málo dotčené, o vliv lidské činnosti na pří-
rodu a o čelení nepříznivým vlivům lidské
činnosti, zvláště pak výzkum, průzkum a do-
kumentaci chráněných částí přírody, bio-
logie chráněných druhů organismů a výzkum
a přírodovědeckou dokumentaci území vel-
kých staveb a průmyslových oblastí.

(4) Úkoly ústavu podrobněji určí a jeho or-
ganisaci stanoví ministr školství a kultury
v dohodě s ministrem financí a ministrem-
předsedou Státního úřadu plánovacího, a to
pokud jde o úsek státní ochrany přírody,
v rámci zákona č. 40/1956 Sb., o státní ochra-
ně přírody.

§ 20

Krajské památkově orgány

(1) Státní památkovou péči na území kraje
vykonává výkonný orgán krajského národní-
ho výboru.

(2) Při radě krajského národního výboru se
zřizuje krajská komise státní památkové péče.
Předsedu komise a ostatní členy jmenuje
rada krajského národního výboru z vědec-
kých a odborných pracovníků činných v obo-
rech souvisících s péčí o památky (histori-
kové umění, architekti apod. ), z vlastivědných
pracovníků, jakož i z jiných zájemců o ochra-
nu památek, působících v kraji. Funkce před-
sedy a ostatních členů komise je čestná.

(3) Úkolem komise je zejména vyvíjet vše-
strannou iniciativu směřující k evidenci pa-
mátek v kraji, jejich ochraně, řádné údržbě,
konservaci, obnově, trvalému zabezpečení
i jejich kulturnímu využití, k popularisaci a
propagaci památek mezi občanstvem a k vý-
chově občanů, zvláště mládeže, že správné-
mu vztahu k památkám. Za tím účelem po-
dává krajská památková komise výkonnému
orgánu krajského národního výboru, popří-
padě i jiným orgánům v kraji, návrhy na kon-
servaci a obnovu památek i na rozvíjení je-
jich kulturní funkce, po případě i návrhy na
jiná opatření prospěšná památkové péči
v kraji.

§ 21

Okresní památkově orgány

(1) O ochranu památek v okresu dbá vý-
konný orgán okresního národního výboru


10

podle směrnic nadřízených památkových or-
gánů. Jeho odborným orgánem jest okresní
konservátor státní památkové péče, který je
dobrovolným pracovníkem; jmenuje ho rada
okresního národního výboru.

(2) Na návrh okresního konservátora státní
památkové péče může rada okresního národ-
ního výboru pověřit pro menší obvody dobro-
volné pracovníky funkcí zpravodaje státní
památkové péče; zpravodaj je spolupracov-
níkem okresního konservátora.

(3) Při radě okresního národního výboru
se zřizuje okresní komise státní památkové
péče. Předsedou komise jest okresní konser-
vátor státní památkové péče. Ostatní č1eny
jmenuje rada okresního národního výboru.
Komise je složena z dobrovolných pracovní-
ků majících vztah k péčí o památky. Komise
sleduje stav památek na území okresu a péči
o ně a navrhuje výkonnému orgánu okres-
ního národního výboru opatření potřebná
k zajištění jejich ochrany.

§ 22
Místní památkově orgány

(1) O ochranu památek na území obce dbá
výkonný orgán místního národního výboru
podle směrnic nadřízených památkových or-
gánů.

(2) v obcích s větším počtem památek může
rada místního národního výboru zřídit místní
komisi státní památkové péče. Jejího před-
sedu i ostatní členy jmenuje rada místního
národního výboru. Komise je složena z dobro-
volných pracovníků majících vztah k péči
o památky. Komise sleduje stav památek na
území obce a péči o ně a navrhuje výkon-
nému orgánu místního národního výboru
opatření potřebná k zajištění jejich ochrany.

§ 23
Součinnost ostatních orgánů státní správy

Ostatní orgány státní správy jsou povinny
v mezích své působnosti napomáhat památ-
kovým orgánům při plnění jejich úkolů.

§24

Zvláštní práva památkových orgánů
a konservátorů státní památkové péče

(l) Ke každému řízení, ve kterém by mohly
být dotčeny zájmy státní památkové péče,
zejména ve věcech územního plánu, výstavby
obcí, stavebních, komunikačních, telekomu-
nikačních, elektriřikačních, vodohospodář-
ských nebo horních, musí být přizván výkon-
ný orgán krajského národního výboru.


11

(2) Při bezprostředním ohrožení památky
může okresní konservátor statni památkové
péče učinit opatření k zajištění ochrany.
O těchto opatřeních musí do osmi dnů roz-
hodnout výkonný orgán krajského národního
výboru; jinak pozbývají platnosti.

(3) Osoby, které byly pověřeny výkonem
působnosti podle tohoto zákona, jsou opráv-
něny, prokáží-li se potvrzením příslušného
památkového orgánu, popřípadě též povole-
ním podle zvláštních předpisů, vstupovat na
cizí nemovitosti a do cizích objektů a za-
řízení a provádět v nich k účelům výkonu
ochrany památek podle tohoto zákona nebo
k účelům vědeckým potřebné odborné práce,
zejména dokumentaci, konzervační nebo res-
taurační práce a dozor. Tyto orgány jsou také
oprávněny provádět odbornou kontrolu
v podnicích, které se zabývají prodejem a
koupí památek, při čemž jim musí být umož-
něn přístup do všech pracovních místností a
skladů a dány k nahlédnutí podnikové zázna-
my a doklady.

§ 25
Konservace a restaurování památek

(1) Konservaci a restaurování památek
umění malířského a sochařského a umělec-
kých řemesel mohou provádět pouze odborně
kvalifikovaní restaurátoři, a pokud jde o pa-
mátky uměleckých řemesel, též odborné pod-
niky, družstva a pod., zapsaní na základě vy-
jádření Svazu československých výtvarných
umělců a ústavu do seznamu, který založí a
vede ministerstvo školství a kultury; zápisy
do seznamu se uveřejňují v Úředním listě.

(2) Ministerstvo školství a kultury může
v dohodě s ministerstvem financí zřídit pro
konservaci a restaurování památek ateliery,
dílny nebo podniky, které mohou být práv-
nickými osobami. Jejich právní povahu, or-
ganisaci a způsob hospodaření stanoví statut,
který vydá ministerstvo školství a kultury
v dohodě s ministerstvem financí a se Stát-
ním úřadem plánovacím. Takové ateliery,
dílny nebo podniky mohou zřizovat také vý-
konné orgány krajských národních výborů,
a to podle směrnic, které vydá ministerstvo
školství a kultury v dohodě s ministerstvem
financi a se Státním úřadem plánovacím.

Část pátá

Ustanovení závěrečná
§ 26

Ministerstvo školství a kultury vydá v do-
hodě se zúčastněnými ústředními úřady bližší
předpisy k provedení tohoto zákona, zejména


12

stanoví podrobnosti o národních kulturních
památkách, památkových reservacích, ochran-
ných pásmech a o způsobu vedení státních
seznamů památek, a blíže určí činnost kraj-
ských, okresních a místních památkových
komisí a práva a povinnosti dobrovolných
pracovníků státní památkově péče.

§ 27

(1) Zrušují se všechny předpisy o věcech
upravených tímto zákonem a všechna usta-
novení, která odporují ustanovením tohoto
zákona. Zejména se zrušují

1. opatření Stálého výboru č. 255/1938 Sb.,
o ochraně věcí umělecky nebo památkově
zvláště hodnotných,

2. vládní nařízení č. 274/1941 Sb., o ar-
cheologických památkách,

3. zákon č. 137/1946 Sb., o Národních kul-
turních komisích pro správu státního kultur-
ního majetku,

4. vládní nařízení č. 112/1951 Sb., o re-
organisaci státní památkové péče,

5. ustanovení § 15 zákona č. 40/1956 Sb.,
při čemž se v § 19 téhož zákona vypouštějí
slova ,,stanoví úkoly a organisaci ústavu stát-
ní ochrany přírody".

(2) Nedotčena zůstávají ustanovení

1. vládního nařízení č. 29/1954 Sb., o ar-
chivnictví,

2. vládního nařízení č. 55/1954 Sb., o chrá-
něné oblasti Pražského hradu.

§ 28

Tento zákon platí jen v českých krajích a
nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provedou
jej ministr školství a kultury a ministr-před-
seda Státního výboru pro výstavbu v dohodě
se zúčastněnými členy vlády.

Důvodová zpráva.

A. Část všeobecná.
1. Všeobecný přehled.

Náš stát má mimořádně veliké bohatství
uměleckých, historických a jiných kulturních
památek, vynikajících historickou i umělec-
kou hodnotou. Mnohé z nich patří k před-
ním dílům světové kultury. Zejména v ně-
kterých oblastech kulturní tvorby je naše
země ve srovnání s jinými státy neobyčejně
bohatá, například v gotickém a barokním
umění a v lidové architektuře. Proto památ-
ky mají od roku 1945, kdy byly v celém svém

rozsahu zpřístupněny lidu, tak významnou
úlohu v našem kulturním životě. Lid právem
vidi v památkách ozdobu své vlasti a miluje
je jako svědky své slavné a pohnuté minu-
losti. Považuje je za své nezcizitelné kulturní
dědictví a vysoce oceňuje úsilí, které náš li-
dově demokratický stát vynakládá na jejich
záchranu a obnovu.

Vláda každoročně věnuje značné prostřed-
ky na konservaci a obnovu památek. V po-
sledních letech dosáhli jsme na tomto poli
výsledků, které vzbuzují respekt jak v naši
veřejnosti, tak i v zahraničí. Nyní, kdy naši


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP