14

cení. Zmocnění obsažené v § 2 odst. 2 umožní
vládě stanovit, která ustanovení platí i pro
jiné příslušníky ozbrojených sborů. Na zá-
kladě tohoto zmocnění bude možno přiznat
některé dávky (na př. invalidní, částečný in-
validní důchod) na př. důstojníkům v záloze
povolaným k činné službě a příslušníkům li-
dových milicí.

K části druhé: Důchodové zaopatření

První oddíl části druhé obsahuje základní
ustanovení o důchodovém zaopatření. Z usta-
novení o započitatelná době (§ 4) vyplývá, že
nároky na důchody jsou zásadně podmíněny
určitou délkou započitatelné doby. Tuto dobu
tvoří především doba služby v ozbrojených
silách od 9. května 1945 a taxativně uvedené
doby před tímto dnem. Ustanovení § 4 odst. 2
o době náhradní je přechodnou nutnosti,
neboť by nebylo spravedlivé odepřít nárok na
výsluhový důchod těm, kdo v prvých pová-
lečných letech v pokročilém již věku vstou-
pili do ozbrojených sil a pomáhali je obětavě
budovat. Nárok na výsluhový důchod nebu-
dou však mít ti příslušníci ozbrojených sil
z povolání, kteří nekonali službu v ozbroje-
ných silách po určitou minimální délku, kte-
rou stanoví příslušní ministři; bylo by ne-
spravedlivé, aby nárok na výsluhový důchod
vznikl těm, kdož konali v ozbrojených silách
službu jen velmi krátkou dobu. Tito přísluš-
níci ozbrojených sil nebudou však poškozeni,
neboť služba v ozbrojených silách se jim
zhodnotí při výměře důchodu podle zákona
o sociálním zabezpečení jako doba zaměst-
nání v I. pracovní kategorii (§ 11 odst. 1).

Při stanovení důchodového základu (§ 5)
bylo přihlédnuto k zásadám zákona o sociál-
ním zabezpečení. Důchodový základ tvoří
průměrný měsíční služební příjem za poslední
3 roky místo části služebního příjmu (hod-
nostního a funkčního platu) za poslední mě-
síc podle dosavadních předpisů. Dojde-li
k propuštění ze zdravotních důvodů, přihlíží
se též k průměrnému měsíčnímu příjmu za
poslední rok, aby nedocházelo k poškození
těch, kteří pro invaliditu museli být před-
časně propuštěni ze služby v ozbrojených
silách. Služební příjem má totiž vzestupnou
tendenci, závislou na délce služby, v jejímž
průběhu dochází k povyšování do hodnosti,
ustanovení do vyšších funkcí a zhodnocení
délky praxe. Služební příjem tvoří u důstoj-
níků tyto peněžní náležitosti podle zákona
č. 88/1952 Sb., o materiálním zabezpečení
příslušníků ozbrojených. sil: funkční plat, hod-
nostní plat, výsluha let a kompensační přída-

vek. U poddůstojníků v ozbrojených silách je
služební příjem tvořen jinak než v bezpeč-
nostních sborech; v ozbrojených silách bude
třeba zahrnout i část hodnoty poskytované
stravy, po případě i jiné náležitosti. Proto je
nutné ustanovení § 5 odst. 4, podle kterého
podrobnosti upraví příslušný ministr.

Druhý oddíl části druhé obsahuje ustano-
vení o jednotlivých dávkách, o podmínkách
nároku na ně a o jejich výši. Ustanovení o in-
validním a částečném invalidním důchodu
(§§ 9 a 10) a ustanovení o důchodech pozů-
stalých, o důchodu manželky, o osobním dů-
chodu, o výchovném a o zvýšení důchodů
(výchovného) pro bezmocnost (§§ 12 až 19)
jsou obdobná ustanovením zákona o sociál-
ním zabezpečení.

Podmínky nároku a výši výsluhového dů-
chodu (§§ 6 až 8) stanoví osnova se zřetelem
ke zvláštním podmínkám průběhu služby
v ozbrojených silách, jak byly uvedeny ve
všeobecné části zprávy. Podmínky nároku na
výsluhový důchod jsou

a) propuštění ze služby v ozbrojených silách,

b) 20 let započitatelné doby,

c) dosažení stanoveného věku a

d) délka započitatelné doby (§ 4 odst. 1) sta-
novená podle § 4 odst. 2.

Výsluhový důchod lze přiznat - jsou-li
splněny ostatní podmínky - již po dosažení
věku 40 let (výkonným letcům i před dosaže-
ním tohoto věku), jde-li na příklad o propuš-
tění z důvodů snížení počtů, změny organi-
sace ozbrojených sil a pod. Příslušníku ozbro-
jených sil. propuštěnému ve věku od 40 do
45 let, nelze přiznat výsluhový důchod, je-li
propuštěn do zálohy na vlastní žádost bez
důvodů hodných zvláštního zřetele a jeho pro-
puštění není v souladu se zájmy ozbrojených
sil. Výsluhový důchod dále nelze přiznat pří-
slušníku ozbrojených sil nebo bezpečnostního
sboru, propuštěnému v tomto věku, byla-li
mu odňata hodnost podle § 46 odst. 1 a 2
trestního zákona. Staršímu příslušníku ozbro-
jených sil, propuštěnému před dosažením
věku 55 let z uvedených důvodů, náleží jen
polovina výsluhového důchodu (§ 8). Tato
ustanovení zabrání spekulativním odchodům
příslušníků ozbrojených sil z povolání, kteří
získali během své služby vysokou odbornou
kvalifikaci a jejichž setrvání ve službě i ve
vyšším věku je žádoucí.

Po dobu, pokud propuštěný voják z povo-
lání nedosáhne věku 55 let, kdy výsluhový
důchod nabývá charakteru důchodu sta-
robního, náleží mu výsluhový důchod ve
výši upravené podle věku ke dni pro-


16

puštění (§ 7 odst. 1) bez zřetele na délku
započitatelné doby přesahující 20 let. Výše
důchodu se takto upravuje se zřetelem k to-
mu, že propuštěnému vojákovi z povolání
bude umožněn vstup do přiměřeného občan-
ského zaměstnání, tak aby byl na jeho vý-
konu zainteresován.

Vojákovi z povolání propuštěnému po do-
sažení věku 55 let náleží výsluhový důchod
ve výši stanovené podle délky započitatelné
doby ke dni propuštění (§ 7 odst. 2). V takto
vypočtené výši náleží důchod i poživateli vý-
sluhového důchodu, který dosáhne věku
55 let.

V § 11 odst. 1 se stanoví, že se pro výměru
důchodu podle zákona o sociálním zabezpe-
čení vojákovi z povolání při přechodu do ob-
čanského zaměstnání započítávají doby uve-
dené v § 4 odst. 1 jako doby zaměstnání v I.
pracovní kategorii. Ustanovení odstavce 2
zajišťuje i poživateli výsluhového nebo inva-
lidního (částečného invalidního) důchodu,
který splňuje podmínky nároku na důchod
podle předpisů o důchodovém zabezpečení
(pojištění), možnost vyměření tohoto důcho-
du, a to po případě i z důchodového základu
podle tohoto zákona. Dík tomuto ustanovení
bude mít propuštěný voják z povolání zájem
na tom, aby setrval v občanském zaměstnání
co nejdelší dobu. Vzhledem k tomu, že usta-
novení odstavců 1 a 2 úzce souvisí s předpisy
o důchodovém zabezpečení (pojištění), je
nutné, aby podrobnosti byly stanoveny v do-
hodě se státním úřadem sociálního zabezpe-
čení.

Třetí oddíl části druhé obsahuje společná
ustanovení o důchodovém zaopatření (§§ 20
až 22).

K části třetí

V třetí části upravuje osnova rámcově so-
ciální péči o důchodce. Jako příležitostná
sociální dávka bude poskytována zejména ná-
hrada stěhovacích výdajů spojených s uvol-
něním bytu. Nemocenská péče je poskytována
důchodcům podle zvláštního zákona o nemo-
censké péči v ozbrojených silách a není proto
pojata do sociální péče podle této osnovy.

K části čtvrtě

Část čtvrtá obsahuje přechodná a závě-
rečná ustanovení (§§ 24 až 28). V § 24 osnova

přejímá úpravu zákona o sociálním zabezpe-
čení, podle níž se ode dne počátku účinnosti
navrhovaného zákona posuzují všechny dáv-
ky přiznané podle dosavadních předpisů,
vznikl - li na ně nárok do 31. prosince 1956,
za dávky podle nových předpisů, zásadně ve
výši, v jaké náležely po srážce daně ze mzdy.
Zrušuje se krácení důchodů při střetu s vý-
dělkem podle § 8 zákona č. 89/1952 Sb.

V § 25 stanoví osnova případy, kdy dochází
ke změně nebo odnětí nároku na dávky podle
dosavadních předpisů a k nové úpravě výše
dávek. Ustanovení odstavce 1 upravuje výši
odpočivných důchodů přiznaných podle zá-
kona č. 89/1952 Sb. poživatelům, kteří ke dni
1. ledna 1957 nedosáhli věku 55 let, podle
ustanovení § 7 odst. 1 osnovy, a to prvým
dnem měsíce následujícího po dni počátku
účinnosti zákona, t. j. dnem, kdy u nich za-
niká krácení důchodu při střetu s výdělkem.
Pro tuto úpravu výše důchodu, má-li splnit
svůj účel, musí být provedena modifikace do-
savadního důchodového základu, pokud pře-
sahuje určitou výši. Po dosažení věku 55 let
bude těmto poživatelům odpočivného důchodu
poskytován důchod v původní výši po srážce
daně ze mzdy. Tato úprava výše důchodu se
netýká přímých účastníků bojů proti fašismu
(odstavec 2). Poživatelům odpočivných dů-
chodů, kteří jsou invalidní a požádají o to,
bude přiznán důchod invalidní ve výši podle
dosavadních předpisů po srážce daně ze mzdy
(odstavec 3). Poživateli invalidního důchodu
podle dosavadních předpisů, který při pře-
zkoumání zdravotního stavu byl uznán čás-
tečně invalidním, přizná se na jeho žádost
důchod odpočivný upravený podle odstavce 1,
pokud splňuje v den účinnosti podmínky pro
jeho přiznání (odstavec 5). Přezkoumáním
zdravotního stavu poživatelů invalidních dů-
chodů podle zákona č. 89/1952 Sb. je nutno
zjistit, jsou-li u nich splněny podmínky ná-
roku na důchod invalidní či jen částečný in-
validní podle této osnovy (odstavec 4). Inva-
lidní (částečný invalidní) důchod se při tom
vyměří z důchodového základu stanoveného
podle odstavce 1. Ustanovením odstavce 6 se
odnímá nárok vdovám, pokud nedosahují sta-
noveného věku a nesplňují ani ostatní podmín-
ky uvedené v § 13 odst. 2. Ustanovení odstavce
7 je dáno ve prospěch vdov, které nemají po-
dle dosavadních předpisů nárok na vdovský
důchod.

V Praze dne 31. května 1957.

Ministr národní obrany:
generál plukovník Lomský v. r.

Předseda vlády:
V. Široký v. r.


KNT 01 - 4140-67.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP