Stejně tak je žádoucí věnovat
pozornost výrobě cementu a hospodaření
s cementem jak na stavbě, tak hned v projektu.
Je pravda, že loňského roku byla výroba
splněna na 103 % a že růst výroby cementu
proti roku 1958 byl o 15 % vyšší. Ve výrobě
cementu se můžeme počítat mezi velmoci.
Víme však, že i v letošním roce i
v příštích letech bude jeho spotřeba
stále stoupat. A krytí spotřeby bude vyžadovat
dovoz ze zahraničí. Dalším úzkoprofilovým
zbožím je ploché sklo tažené. V
loňském roce s jeho dodávkami byly velké
potíže a jeho nedostatek zapříčinil,
že mnoho staveb v naší republice nebylo před
zimou zaskleno. To zavinilo zhoršení plnění
plánu na těchto stavbách v zimních
měsících, poněvadž se stavby
nedaly dobře vytopit, tak jak bylo zapotřebí.
Neustálé potíže dělá ve
stavebnictví zásobování betonářskou
ocelí. Často schází některé
profily, což vede k větší spotřebě.
Tolerance této oceli jsou zpravidla větší.
Hutím, poněvadž dodávají na tuny
a ne na běžné metry, to přirozeně
nevadí. Vede to však k plýtvání
tímto materiálem a k jeho nedostatku.
Nedostatek materiálového i finančního
krytí narušuje dnes u mnoha podniků už
zavedenou progresívní metodu proudového stavění.
Tím se dostávají do vážného
rozporu se "stanoviskem ÚV KSČ k situaci ve
stavebnictví", kde se ukládá zavedení
minimálně 80 % proudové výstavby bytových
jednotek.
Např. u Pozemních staveb Gottwaldov v letošním
roce se proto naruší proudy na Hodonínsku,
v Gottwaldově a Kyjově, poněvadž zde
bylo vyřazeno přímo v proudu KPK 232 bytových
jednotek.
Dalším nedostatkem při bytové výstavbě
je otázka projekce, předstihu projektových
prací.
Neudržitelná situace v zajišťování
projektové a rozpočtové dokumentace pro bytovou
výstavbu je i v preferovaném kraji Ostrava, kde
generální investor přes všechna ujednání
a odsouhlasení v první a třetí fázi
prověrky krajského harmonogramu nezajišťuje
splnění odsouhlasených termínů.
Například: Pozemní stavby Gottwaldov v roce
1960 zahajují v Ostravském kraji 563 bytových
jednotek. Z toho není ve stanoveném termínu
projekčně zajištěno 402 bytových
jednotek. Týká se to Frýdlantu, Místku
i samotné Ostravy.
To zapříčiňuje nedostatek výrobní
náplně a nerovnoměrné rozložení
výstavby do měsíců a čtvrtletí,
šturmovštinu, hromadění nadnormativních
zásob, zvyšování nákladů
a všechno, co s projekční nepřipraveností
bytových jednotek souvisí.
Podobně bych mohl uvádět celou řadu
dalších nedostatků v projekční
a rozpočtové přípravě i v projektech
samých.
Pro charakteristiku uvádím ještě jeden
případ.
Na Bartošově čtvrti v Gottwaldově se
provádí proudovým systémem výstavba
obytných panelových domů G 57.
Projektanti Krajského plánovacího ústavu
navrhli zde, jelikož se jedná o okrajové pásmo
města, třípodlažní zástavbu.
Bylo jim ale doporučeno zvýšení o jedno
patro. Všechna jednání byla ale bezúspěšná.
Teprve na zákrok stranické organizace u Stavební
správy Gottwaldov prosadilo se zvýšení
o jedno podlaží. Tím bylo využito jednak
stavební plochy, jednak se zmenšil záběr
zemědělských pozemků. Snížily
se náklady na bytovou jednotku, a to až o 7000 Kčs.
Ušetřily se tím peníze pro další
investice. Pozemní stavby Gottwaldov v důsledku
zvýšení zástavby mohly hospodárněji
využít těžkou mechanizaci. A tak na stejné
ploše bylo získáno 63 bytových jednotek
navíc, a přesto tím vzhled Gottwaldova nijak
neutrpěl. Podobné věci se vyskytují
i jinde.
Na adresu projektantů je nutno ještě říci,
že stále není dostatečně zajišťována
opakovatelnost projektů v bytové výstavbě.
Podle mých zkušeností, zejména v kraji
Ostrava, se provádí monolitoskeletová výstavba
bytových jednotek na sídlišti Jindřiška
nebo Dimitrovové ulici, která rozpočtově
sice vychází lacino, avšak bytové jednotky
jsou velmi náročné na spotřebu dřeva.
Zdá se, jako by projektanti nevěděli, že
dřevo je jeden z našich úzkých profilů
a že je jím zapotřebí šetřit.
To se týká i monolitických stropů
na sídlišti Jindřiška, jež s ohledem
na odbytové ceny jsou levnější než
prefabrikované, ale opět vyžadují zvýšenou
potřebu dřeva a mnohem vyšší pracnost.
Bylo by dobré zvážit, zda by nebylo výhodnější
vzhledem na poddolované území na Ostravsku
změnit způsob zakládání na
betonovou desku nebo rošt, čímž by se
snížila spotřeba dřeva i oceli a značně
by se snížila pracnost na takto projektovaných
bytových jednotkách.
Při této příležitosti chci poukázat
i na chyby v projektech, které se často vyskytují
a mají za následek vyhotovování dodatků
a tyto pak na dodržování průběžných
lhůt doby výstavby. Kromě toho mají
nepříznivý vliv na hospodářské
výsledky výrobně hospodářské
jednotky.
Ještě jednu připomínku bych chtěl
udělat k výstavbě bytových jednotek.
Máme-li zajišťovat zvýšené
nároky našich pracujících, pak nejen
na výstavbě bytových jednotek, ale pamatovat
v předstihu i na veřejné a občanské
investice.
Stává se často, že silnice, kanalizace,
elektrika, parovod jsou na sídliště zaváděny
opožděně, čímž se značně
znehodnocuje kvalita sídliště a znesnadňuje
se život obyvatel.
Totéž se týká i občanské
výstavby. Zapomíná se na včasnou výstavbu
škol, jeslí, družin mládeže, biografů,
klubů atd. Nesmí se také zapomínat
v krajích soustředěné investiční
výstavby, kde je nutno počítat se stabilizací
kádrů, a přitom nepamatovat na vhodná
zaměstnání pro ženy, aby tyto, když
se přestěhují se svými rodinami do
těchto krajů, našly i zde vhodné zaměstnání.
Vážené soudružky a soudruzi, i když
jsem mluvil o celé řadě nedostatků,
které se týkají výstavby bytových
jednotek, neznamená to, že bych chtěl dokazovat,
že stavbaři nemohou v roce 1960 plán splnit.
Tento plán je splnitelný i tak. Věřím,
že stavbaři se v letošním roce, tak jako
v minulém, se svým úkolem čestně
vyrovnají. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Do rozpravy je dále
přihlášen posl. Podola. Dávám
mu slovo.
Posl. Podola: Soudružky a soudruzi poslanci,
zpráva k návrhu státního rozpočtu
na rok 1960 se v jedné části zabývá
přestavbou dělnických mezd. Přitom
správně zdůrazňuje, že úspěšné
dokončení mzdové přestavby v průmyslu
patří k nejdůležitějším
úkolům tohoto roku, aby přestavba a zvýšení
průměrných mezd bylo zabezpečeno především
mobilizací vlastních zdrojů podniků
a ministerstev a produktivita práce rostla rychleji než
průměrné mzdy.
Že to jde, chci ukázat z ministerstva potravinářského
průmyslu a podniku jemu podřízeného.
Přitom je nutno snad předeslat, že státní
mzdová komise přestavbu mzdových soustav
v potravinářském průmyslu hodnotí
velmi kladně. Přitom hlavně péči,
která byla mzdovým otázkám v ministerstvu
věnována v předcházejících
letech a která vytvořila dobré podmínky
umožnit dokončení přestavby v tomto
čtvrtletí v plném rozsahu bez očekávání
zvláštních potíží při
plnění tohoto úkolu.
Podle nové soustavy bylo již koncem roku 1959 odměňováno
okrouhle 145 000 dělníků, což činilo
90 % všech zaměstnanců, jichž se nová
mzdová soustava týká. Jsou to prakticky všichni
dělníci v průmyslových výrobních
oborech a zbývající část jsou
dělníci výkupních závodů
a závodů zemědělských i strojírenských,
kde v zájmu dodržení odvětvového
principu budou zčásti převzaty nové
mzdové soustavy z ministerstva strojírenství
a zemědělství.
Jak působilo zavedení nové mzdové
soustavy, posuďte sami z výsledků dosažených
ministerstvem potravinářského průmyslu,
které zaujímá i v projednávaném
státním rozpočtu významné místo,
neboť na straně příjmů přispívá
do něho téměř 24 %.
Plánovaná produktivita práce v roce 1959
na jednoho pracovníka byla splněna na 101,4 % a
proti roku 1958 se zvýšila o 5,5 %. Průměrné
výdělky dělníků byly splněny
na 99,7 %. Produktivita práce rostla tudíž
zhruba čtyřikrát rychleji než průměrné
výdělky.
V podnicích, kde byla nová soustava uplatněna,
nedošlo k překročení vlastních
nákladů na jednu korunu vyrobeného zboží.
Průměrný výdělek na jednoho
dělníka zavedením nové mzdové
soustavy se zvýšil o 36 Kčs měsíčně
a v roce 1960 se zvýší v průměru
o 40 Kčs měsíčně.
Uvedením výsledků ministerstva, kterých
bylo dosaženo za úzké spolupráce s odborovým
svazem v tak důležité otázce celostátního
významu, chci navázat, soudružky a soudruzi,
na zkušenosti, které podtrhují zjištění
státní mzdové komise, že za dobré
výsledky v současné době při
zavádění nové mzdové soustavy
lze děkovat mnohaleté usilovné práci
vedoucích pracovníků podniků a závodů,
stranických i odborových orgánů i
cílevědomé řídící
práci ministerstva potravinářského
průmyslu.
Vrátím se při tom osm let zpět, do
roku 1952, do závodu Sfinx Všetuly u Holešova
patřícího teď k Moravským čokoládovnám,
kde pracuji.
Byla to doba prvního zavádění mzdových
fondů vázaných na hospodářské
výsledky závodu. Jako odborový funkcionář
byl jsem účasten při řešení
problémů, které se zavedením mzdových
fondů vznikaly. První měsíce, které
byly jako zkušební, bylo nám ještě
dobře a jelo se vesele. A nebrali jsme docela vážně
i vyhlášená opatření, která
za překročení mzdových fondů
hrozila. Považovali jsme je za příliš
tvrdá a říkali jsme si, že bez výplaty
konečně jít nemůžeme, i když
mzdový fond nevyjde.
Ono to také brzy nevyšlo. A silná vůle
ministerstva, držet stanovené mzdové fondy
v limitu, oživila celý závod. Přitom
hlavně techniky a administrativní síly, neboť
jednou se stalo, že při překročení
mzdového fondu byli prvně vyplaceni dělníci
a ostatní museli do rozboru hospodaření závodu
a uvolnění zálohy na další čtvrtletí
několik dní na výplaty počkat. To
byl signál k nástupu. Heslem dne začaly být
normy všeho druhu, technickoorganizační opatření
a hledání rezerv. Byla to práce, která
nutila jak vedení závodu, tak i závodní
složky být stále ve styku s dělníky
a vysvětlovat na dílnách, proč tak
veliké změny. Rezervy nakonec byly. A kdybychom
je měli dnes, tak bychom se usmívali. A produktivita
ne v průměru o 5 % za rok, ale o celý plán
na třetí pětiletku by mohla jít nahoru.
Vzpomínám si, že tento pro nás pobídkový
systém závazných mzdových fondů
dokázal, že se provedla během 14 dnů
taková reorganizace výrobních linek v oddělení
kanditárna k využití strojů a odstranění
ztrátových časů, že bychom to
těžko i dnes dokázali.
Přiznám se, že jsme byli někdy na rozpacích,
není-li tento nástup až příliš
rychlý. Problémy se totiž kombinovaly tím,
že v okolních závodech, přitom vyjímám
n. p. Svit v Gottwaldově, se po několik let v otázce
zavedení pořádku do mezd dělo velmi
málo. Působilo to velmi rušivě a podporovalo
stálou fluktuaci. Odcházeli nám zapracované
dělnice a údržbáři a na sezónní
práce bylo těžko sehnat i ženy z domácností.
Může snad někdo namítnout, že nebylo
možno všude postupovat stejně, že každé
odvětví našeho národního hospodářství
má své specifické zvláštnosti.
To nelze popřít, ale omluva to není.
Neboť všechna odvětví mají stejný
znak, a to je, že odměňování
za práci se má dít podle výše
vykonané práce, kterou jedině je možno
hodnotit technicky zdůvodněnými normami.
Proto stav normování je rozhodující
a péče o tento úsek je hlavní péčí
o mzdovou politiku a spokojenost dělníků.
Konečně i v našem ministerstvu potravinářského
průmyslu je tisíce výrobků a tisíce
fází a operací k finálním výrobkům
podléhajícím též stálým
změnám, hlavně k obohacování
sortimentu, požadavkům exportu a poptávce na
trhu.
Přitom od zavádění pořádku
do mezd nebylo upouštěno od jeho začátku
a uplatňování správné mzdové
politiky v okolních závodech průběhem
další doby bylo vždy od zaměstnanců
závodu kvitováno s uspokojením. Jsem proto
přesvědčen, že v tom smyslu velmi kladně
je přijímána dnešní přestavba
mezd ve všech závodech v republice, kde se mzdové
otázce věnovali, neboť vývoj ukázal,
že nastoupená cesta, i když mnohdy těžká,
byla správná.
Po těchto zkušenostech daly se pak otázky souvisící
s přestavbou dělnických mezd daleko snáze
řešit. Práce souvisící se zavedením
nové mzdové soustavy řídila na závodě
komise složená ze zástupců vedení
závodu, stranické a odborové organizace a
zástupců jednotlivých dílen. Tato
řešila i všechny individuální připomínky,
hlavně k správnému zařazení
do příslušných tříd podle
technicko-kvalifikačního katalogu.
Nechci ovšem přitom tvrdit, že provedení
přestavby bylo úplně hladké, neboť
bylo nutno hodně vysvětlovat, hlavně těm
dělníkům, kteří zatím
nemají buď potřebnou kvalifikaci k zařazení
do vyšší třídy, anebo z malé
části nepracovali na základě technicky
zdůvodněných norem a jejich výdělky
převyšovaly ve svém průměru i
výdělky vyšších mzdových
tříd.
Budou vás jistě zajímat výsledky,
kterých jsme doposud dosáhli. Po devítiměsíčním
uplatnění nové mzdové soustavy ukazuje
výsledek podniků Moravských čokoládoven,
že nová mzdová soustava je ku prospěchu
dělníků a přesvědčuje
svými čísly.
Dokumentuji: Přestavba se týkala 2600 dělníků.
Zvýšení nastalo u 61 %, na původní
výši zůstalo 25,5 % a původní
výše nedosáhlo 13,5 %. Průměrné
měsíční zvýšení
mzdy činilo 62 Kčs při plnění
průměrných výdělků na
100,07 % a plnění produktivity práce na 100,85
%. Zvýšení mzdových fondů za
tuto dobu činilo 1 027 000 Kčs.
Soudružky a soudruzi,
jistě, že podobných příkladů
je možno uvést celou řadu z mnoha odvětví
a podniků našeho průmyslu, které dokazují,
že i v otázce přestavby mzdových soustav
a správného odměňování
za práci se odráží péče
Komunistické strany Československa a vlády
republiky o to, aby všechno v našem lidově demokratickém
státě bylo řešeno ve prospěch
a za široké účasti pracujících,
jak ve svém projevu ukázal zde i ministr financí
Ďuriš v úvodu rozpravy.
Jaký je to rozdíl proti dřívějšímu
postupu majitelů továren, je možno vzpomenout
v souvislosti i s touto otázkou. V letech hospodářské
krize předmnichovské republiky byli dělníci
našeho závodu ve stávce, když majitel
měl zvýšit mzdy o několik haléřů
na hodinu a tím zvýšit o pár korun měsíčně
hladové mzdy. Opakuji, hladové mzdy, neboť
průměrný výdělek zapracované
dělnice činil tehdy maximálně 300
- 350 Kčs měsíčně a nebylo
málo případů, že u sezónních
dělnic nedosahoval ani výše 100 - 200 Kčs
měsíčně. Přitom loňský
průměr dělnických mezd v potravinářském
průmyslu činil 1178 Kčs a rok od roku se
zvyšuje, neboť v roce 1948 činil 769 Kčs.
A dnes již není ani pravda, jak vzpomínají
starší dělnice, že chodily sedm až
deset kilometrů pěšky za každého
počasí, aby uhájily jaký takový
život.
Je dobře, že tyto existenční mzdové
stávky dělníků probíhající
stále v kapitalistických státech jsou za
námi a že můžeme ke své mzdě
připočítat i autobus, který na nás
čeká u závodu při skončení
práce při velmi nízkém jízdném,
závodní ambulatorium a ordinaci, prádelnu,
pěkné pracovní oblečení věnované
závodem a řadu dalších výhod,
na které jsme si zvykli jako na samozřejmou věc
a které přitom nemalou měrou zlepšují
náš život. Proto nesmíme zapomínat,
že nejen to, co bereme v penězích, ale i vše
ostatní, co je nám jinak poskytováno, je
měřítkem odměňování
za práci.
Soudružky a soudruzi!
I když sdělené poznatky z přestavby
dělnických mezd byly z jednoho ministerstva a jednoho
podniku, je možno, podle mého názoru, je zevšeobecnit
v zásadách, které kladně působí
a budou působit v celém národním hospodářství
a tím i na státní rozpočet.