Úterý 12. května 1959

Naše národní hospodářství díky moudrým opatřením Komunistické strany Československa a vlády Národní fronty, jakož i velkému úsilí našeho pracujícího lidu dosáhlo nebývalých úspěchů. Tento rozvoj a tím i růst životní úrovně pracujících závisí však na neustálém rozšiřování a upevňování materiální základny socialistického sektoru a socialistických výrobních vztahů. Socialistický sektor používá však k výrobě a společenské spotřebě, a to na základě nájemních a jiných právních poměrů, i základních prostředků, které jsou dosud vlastnictvím soukromých fyzických osob, zejména bývalých podnikatelů. Nutno uvážit, že v r. 1949 bylo 172 875 a ještě v r. 1957 celkem 28 336 živnostenských závodů v soukromém sektoru (jako kovo a dřevozpracující, stavební výroba, stavební hmoty atd.), jejichž zařízení neb nemovitosti dnes z valné části používá socialistický sektor.

Tyto poměry mezi socialistickým sektorem a soukromým sektorem jsou brzdou naší výstavby a zdrojem bezpracných důchodů a tudíž v rozporu se zásadami XI. sjezdu KSČ a jest tudíž v zájmu společnosti, aby základní prostředky, které mohou být řádně využity v socialistickém sektoru, byly převedeny do socialistického vlastnictví.

Nájemní poměry dosud trvají jednak proto, že vlastníci odmítají najaté věci odprodat, nebo že socialistický sektor neprojevil dostatečný zájem v tomto směru, a jednak proto, že není vhodných právních předpisů, které by umožňovaly provést likvidaci těchto nájemních poměrů tak, aby nebyl příliš zatížen státní rozpočet a nebyla nadbytečně zvyšována kupní síla obyvatelstva.

Totéž platí podobně i o jiných právních poměrech, na jejichž základě jsou užívány věci patřící fyzickým nebo soukromým právnickým osobám.

Vládní nařízení, jehož vydání bylo s uspokojením přivítáno, stanoví zásady pro řešení těchto právních poměrů, zejména

a) omezuje volnost disponovat s najatými věcmi, jež socialistický sektor nezbytně potřebuje pro plnění svých úkolů,

b) opravňuje organizaci socialistického sektoru, která má takové věci v užívání, v určitých případech za souhlasu výkonného orgánu příslušného okresního národního výboru koupit nebo získat tyto věci do socialistického vlastnictví úředním opatřením,

c) dává ministerstvu financí zmocnění, aby prováděcími předpisy upravilo podrobnosti, zejména o řízení, ocenění, o cenách a náhradách.

Podle průzkumu, provedeného ústředními úřady a orgány a výkonnými orgány krajských národních výborů, přicházelo by v úvahu k převzetí do státního socialistického vlastnictví asi 15 400 věcí movitých v celkové ceně asi 242 300 000 Kčs a asi 4800 nemovitostí v celkové ceně asi 658 300 000 Kčs.

Přitom z movitých věcí v ceně nejvýše 10 000 Kčs přichází v úvahu asi 5000 případů, u nemovitostí v ceně nejvýše 50 000 Kčs 1000 případů, tj. celkem za 100 mil. Kčs. Nevypořádány zůstanou zatím případy v hodnotě cca 800 mil. Kčs, kde bude stanovena cena přejímací vyšší. Touto úpravou ušetří organizace státního socialistického sektoru na nájemném cca 110 mil. Kčs, naproti tomu však sníží se zase příjem na dani domovní a dani z příjmů obyvatelstva. Současně je nutno při převzetí předmětů počítat u socialistického sektoru se zvýšenými náklady za údržbu. Vše to však je daleko vyváženo výhodami plynoucími z tohoto vládního nařízení pro socialistický sektor.

K jednotlivým paragrafům vládního nařízení je nutno říci toto:

Paragraf 1 vytyčuje politicko-ekonomický účel.

Paragrafem 2 vymezuje se předmět úpravy. Vládní nařízení se zásadně vztahuje na všechny věci movité i nemovité (strojní zařízení, inventář, nástroje, kancelářské zařízení, provozní budovy a pozemky atd.). Podmínkou je, že jich užívá organizace zcela nebo z větší části a že je nutně potřebuje k plnění svých úkolů. Z úpravy se vylučuje užívání podle vládního nařízení č. 50/1955 Sb. vzhledem k povaze těchto vztahů, jež by bylo nutno řešit s ostatními otázkami, týkajícími se zemědělské politiky.

Paragraf 3 zajišťuje, aby vlastník neb jiné oprávněné osoby nemařili případný přechod majetku do socialistického vlastnictví.

V §§ 4 a 5 je těžiště úpravy. Účelem nařízení je odstranit nežádoucí nájemní a jiné právní poměry mezi fyzickými a soukromými právnickými osobami na straně jedné a organizacemi socialistického sektoru na straně druhé a zajistit užívání věcí potřebných pro uživatele, a to získáním těchto věcí do socialistického vlastnictví.

Dohoda je vyloučena u věcí, jejichž cena přesahuje stanovenou hranici. Tyto věci mají sice také přejít do socialistického vlastnictví, není však u nich dosud vhodné řešit otázku náhrady.

K platnosti smlouvy vyžaduje se souhlasu výkonného orgánu okresního národního výboru. Nedojde-li ke smlouvě o koupi anebo neschválí-li smlouvu výkonný orgán ONV, může na návrh organizace dojít k přechodu věci do socialistického vlastnictví opatřením tohoto orgánu.

Nařízení se vztahuje i na věci pronajaté (§ 2 odst. 1) lidovým výrobním družstvům od jeho členů. Jde-li o takovou najatou věc v ceně do 10 000 Kčs (50 000 Kčs) a je-li člen družstva povinen ji podle stanov odevzdat do vlastnictví družstva, vztahuje se i na tyto případy ustanovení § 4 odstavec 1 a 2, avšak s tou odchylkou, že se za koupi považuje úplatné nabytí věci družstvem na základě rozhodnutí družstevního orgánu.

U věcí v ceně nad 10 000 (50 000 Kčs), které je člen družstva povinen podle stanov odevzdat družstvu do vlastnictví, platí bez jakýchkoliv odchylek ustanovení § 5.

K přechodu najaté věci, jejíž cena přesahuje hranici stanovenou v § 4 odst. 1 do socialistického vlastnictví, může dojít jen opatřením výkonného orgánu ONV. Rozhodnutí o náhradě je třeba časově oddělit od rozhodnutí o přechodu vlastnictví proto, že úprava náhrad bude v těchto případech řešena zvlášť.

Paragraf 6 zajišťuje, aby k převodu vlastnického práva došlo jednotně vždy k datu, kdy schvalovací výrok podle § 4 odst. 2 nebo rozhodnutí podle § 4 od st. 3, po případě podle § 5, nabylo moci práva. S přechodem vlastnického práva přecházejí na organizace socialistického sektoru i zástavní práva a břemena váznoucí na získaném majetku, pokud nezanikají podle zvláštních předpisů.

Paragraf 7 obsahuje pouze rámcové ustanovení. V prováděcích předpisech uveřejněných v Úředním listě ze dne 7. 5. 1959 částka 37 se podrobněji upravuje zejména způsob stanovení cen, ocenění věcí pro určení způsobu získání vlastnického práva socialistickým sektorem a určení výše náhrad v případech, kde o přechodu najaté věci bude rozhodovat výkonný orgán ONV.

Vážené Národní shromáždění! Předložené vládní nařízení č. 15/1959 Sb. ze dne 6. března 1959 má podstatně zjednodušit práci v socialistickém sektoru a přispívá k rozvoji našeho národního hospodářství, a proto rozpočtový a hospodářský výbor i výbor ústavně právní doporučují, aby Národní shromáždění toto vládní nařízení schválilo. (Potlesk.)

Podpredseda Valo: Hlási sa niekto o slovo? (Nikto.)

O slovo sa nikto nehlási, môžeme pristúpiť k hlasovaniu a to podľa predloženej spoločnej zprávy výboru ústavnoprávneho a výboru rozpočtového a hospodárskeho.

Má voľakto nejaké námietky proti tomuto spôsobu hlasovania? (Nikto.)

Nemá.

Kto súhlasí s návrhom obsaženým v spoločnej zpráve výboru ústavnoprávneho a výboru rozpočtového a hospodárskeho, aby bolo schválené vládne nariadenie č. 15/1959 Zb., o opatreniach týkajúcich sa niektorých vecí užívaných organizáciami socialistického sektora, ktoré bolo vydané podľa § 10 ods. 1 a 2 zákona č. 63/1958 Zb., nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

Je niekto proti? (Nikto.)

Zdržal sa voľakto hlasovania? (Nikto.)

Ďakujem. - Národné zhromaždenie tým jednomyseľne schválilo vládne nariadenie č. 15/1959 Zb., o opatreniach týkajúcich sa niektorých vecí užívaných organizáciami socialistického sektora.

Tým sme prerokovali poriadok schôdze.

Končím schôdzu.

(Konec schůze ve 13 hod. 35 min.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP