Nepochopení širších územních
zájmů dokumentuje příklad ze Zlatníků
v okrese Bílina. Zde vystavěný kravín
odřízla přeložka státní
silnice, takže provoz silniční je rušen
provozem kravína a obráceně.
V kraji bychom našli jistě celou řadu podobných
případů, kde buď z neujasněných
výrobních plánů nebo z nepochopení
zájmů hospodárnosti bylo provedeno nesprávné
umístění zemědělských
investic. A když si k tomu promítneme těžký
boj s rozšiřováním zemědělské
půdy v našem kraji s ohledem na důlní
činnost, pak nám jasně vynikne důležitost
a význam územního plánu.
Nový zákon má odstranit tyto základní
nedostatky a již dnes se začíná projevovat
na mnohých národních výborech zdravá
iniciativa a hledají se formy spolupráce mezi národními
výbory všech stupňů a investorem. Tak
např. MNV v Lovosicích pomohl řešit
bytovou výstavbu v městě, nebo MNV v Žatci
pomohl projektantu vyřešit spletitou dopravní
situaci v Podměstí. A takových příkladů,
kdy podrobné znalosti místní pomohly snadněji
řešit situaci v územním plánu,
bychom nalezli v poslední době více.
V předložené osnově zákona je
rovněž mnoho místa věnováno plánované
výstavbě sídlišť. Je zde udáván
rámcový směr, jak je třeba plánovat,
aby bylo docíleno hospodářského a
kulturního rozvoje našeho státu. Návrh
zákona je natolik reálný a věcný,
že zahrnuje v sobě i taková opatření,
na která se dříve nemyslelo. Jde především
o ochranná pásma před účinky
dolování nebo jiné hospodářské
činnosti, což se určitě projeví
v budování pásů zeleně kolem
sídlišť, filtrujících a absorbujících
exhalace z hořících odvalů.
Na tomto místě se zmíním o jednom
z hlavních problémů mého volebního
obvodu, tj. města Teplic. Jak je známo, vyvěrají
v Teplicích na povrch léčivé radioaktivní
prameny, které daly městu nejen jméno, nýbrž
ho proslavily daleko za hranicemi. Nutno konstatovat, že
po válce se prakticky opomenulo na rozvoj lázeňství
v tomto městě, takže se blížila
doba, kdy Teplice jako lázně zaniknou. Avšak
balneologické výzkumy ukázaly, že se
jedná o prameny mimořádných účinků
a kvalit a že není možné tato ojedinělá
přírodní bohatství nevyužít.
Usnesením vlády bylo lázeňství
v Teplicích obnoveno v plné síle a dnes vrací
zdraví několika desítkám tisíců
občanů z celé republiky. Výzkum poslední
doby prokázal dále vhodnost pramenů pro léčení
obávaných chorob cévních jako jediný
snad v celém světě.
Toto na jedné straně radostné konstatování
přináší pochopitelně celou řadu
dosud nevyjasněných územních problémů,
neboť v těsné blízkosti města
leží mocné sloje kvalitního uhlí.
A zde jest otázka, kterou územníci musí
urychleně řešit: jak vytyčit ochranná
pásma, aby prameny zůstaly nedotčeny a vytěžilo
se i uhlí, ležící několik desítek
metrů pod povrchem. A zde je vidět opět důsledek
platnosti našich zákonů, že se usiluje
o komplexní průzkum všech okolností,
neboť v současné době pracují
na tomto problému vědecké instituce, aby
také problém termálních teplických
pramenů byl zdárně vyřešen. Řešení
tohoto otázkového komplexu bude ukázkou,
do jaké míry dovedeme již dnes zvládnout
otázky hospodářské, kulturní
a zdravotní ve svém celku.
Důkazem toho, že se našim pracovníkům
toto daří, je vývoj názorů
na výstavbu v našem kraji.
Po roce 1945 převládala myšlenka, že celé
naše pohraničí bude ve skutečnosti jedna
dolová oblast, takže celá řada obcí
a měst bude během 15-20 let devastována.
Tato teze prakticky ovládla většinu krajských
orgánů, což mělo značné
škodlivé následky. Záměrně
se nechala města bez oprav a vnější
údržby, bytová výstavba prakticky nezačala
a celé osady a městečka se pomalu vylidňovaly.
Nastal přesun lidí do měst, o nichž
se předpokládalo, že devastována nebudou.
Podstatné zlepšení a uklidnění
nastalo po roce 1950, kdy začal působit zákon
o územním plánování. Začalo
budování sídlišť. Avšak nevyjasněnost
porubních front vzhledem k neúplnému geologickému
průzkumu brzdila výstavbu. V té době
vznikají tzv. pásová sídliště
na severním a jižním okraji hnědouhelné
pánve. Avšak nevyjasněnost co do velikosti
sídlišť a počtu obyvatel byla taková,
že se nakonec muselo ustat v této výstavbě
a v r. 1954 se znovu přistoupilo na základě
vládního usnesení k vypracování
rajónového plánu celého kraje. Teprve
v současné době možno uzavřít
kapitolu rozporů mezi znalostí výrobního
plánu a potřebou bytové výstavby.
Současně s výstavbou pásových
sídlišť bylo pozorováno, že klesá
průměrný počet podlaží
z 3 1/2 na 3. Co znamenala tato zdánlivá maličkost?
Znamenalo to, že na stejný počet bytů
bylo třeba asi o 15% více místa. Pro náš
kraj to znamenalo na 2000 ha půdy za předpokladu
dokončení výstavby. Nejde snad výlučně
o půdu zemědělskou, avšak o zem, do
níž by se muselo investovat za několik desítek
miliónů inženýrských staveb,
což by jistě nepřispívalo k zlevnění
bytové výstavby.
Ústřední výbor KSČ se obrací
ve svém dopise na všechen lid a radí se, jak
uskutečnit odvážný plán, to je
odstranit bytovou tíseň do r. 1970. Není
pochyb o tom, že se to podaří. Bude to znamenat
u nás dosud nevídaný rozmach stavebnictví,
a možno předpokládat, že v nastávajícím
období bude územní plán nesmírně
důležitou pomůckou pro projektanty a stavebníky,
a současně s tím nabude podstatně
většího významu a závažnosti
i nový stavební zákon. Tento zákon
zjednodušuje práci stavebních úřadů
a prohlubuje činnost dohlédací na provádění,
užívání a udržování
staveb. Otázky asanační a vyvlastňování
jsou řešeny v novém návrhu zákona
daleko pružněji a do všech důsledků,
což neobyčejně usnadní rekonstrukci
našich měst a vesnic podle nejmodernějších
urbanistických zásad. V rozhovoru s pracovníky
stavebních úřadů jsem se přesvědčil,
že zvýšení pravomoci bylo všude kladně
přivítáno a jistě možno očekávat
zvýšenou aktivitu na národních výborech
především nižších stupňů.
S budováním našeho hospodářství
souvisí výstavba nových závodů,
rekonstrukce a rozšiřování starých
závodů, budování nových domů,
sídlišť a nových měst. Všechny
tyto investice musí být účelné,
ekonomicky a technicky správně promítnuty
do územních celků tak, aby byly umožněny
i další záměry v krajině bez
zbytečných ztrát a technických problémů.
Správné chápání úlohy
územního plánování nám
umožní, aby naše rozhodování o
umístění nových objektů bylo
správné ze všech hledisek ekonomických,
technických i architektonických, aby naše města
a vesnice.byly stavěny s ohledem na stále se zvyšující
úroveň našeho obyvatelstva.
Zároveň chci vyslovit přesvědčení,
že tyto nové dva zákony při své
správné realizaci budou nástrojem k rychlejšímu
tempu výstavby našeho státu, nástrojem
k využití všech možností, které
poskytuje socialistická společnost. Je proto jedině
správné, budeme-li pro tyto zákony všichni
hlasovat. (Potlesk.)
Podpredseda NZ posl. Žiak: Dávam slovo posl.
Balážovi.
Posl. Baláž: Vážené Národné
zhromaždenie, súdružky, súdruhovia!
Prerokovávanie navrhovaných osnov zákonov
o "územnom plánovaní" a o "stavebnom
poriadku" na pôde nášho Národného
zhromaždenia zapadá do obdobia, keď všetok
pracujúci ľud našej vlasti rokuje o významnom
dokumente, o liste ÚV KSČ, v ktorom sú vyjadrené
cesty a opatrenia ďalšieho zvyšovania životnej
úrovne nášho obyvateľstva.
Navrhované osnovy zákonov veľmi úzko
súvisia najmä s tou časťou listu ÚV
KSČ, ktorá sa zaoberá riešením
otázky výstavby bytov. Je nesporným faktom,
že veľká celonárodná úloha
- vyriešiť bytový problém v našej
republike do r. 1970 - nachádza v navrhovaných zákonoch
účinnú podporu a zákonnú základňu
pri plánovitom uskutočňovaní výstavby
bytov.
K predloženým osnovám zákonov chcem
urobiť niekoľko poznámok k otázkam plánovitej
výstavby nových sídlisk a dedín z
hľadiska niektorých nedostatkov, ktoré v tomto
smere doteraz sú.
Územné riešenie výstavby má v
našom štáte svoju tradíciu, ktorá
sa vytvorila rôznymi urbanistickými opatreniami a
zásadami ešte za predmníchovskej republiky.
Vypracovávali sa tzv. regulačné plány,
ktoré mali v prvom rade usmerňovať živelný
rozvoj miest a obcí. Tieto "plány" však
určenú funkciu neplnili a nemohli plniť hlavne
preto, že v plnej miere rešpektovali súkromné
kapitalistické vzťahy a záujmy.
Budovanie socializmu v našej vlasti vyvolalo celý
rad kvalitatívnych i kvantitatívnych zmien v tradičných
formách regionálneho a urbanistického plánovania.
Základom týchto zmien sa stalo uplatňovanie
zákona plánovitého rozvoja národného
hospodárstva, hlavne plánovité rozmiestňovanie
výrobných sil, uskutočňované
v záujme rozvoja celého národného
hospodárstva. Základný a pozitívny
zásah nášho zákonodarstva bol prvý
raz urobený zákonom č. 280 z roku 1949.
Predkladaný vládny návrh zákona ďalej
zvyšuje význam územného plánovania,
spresňuje jeho funkciu a zabezpečuje jeho väzbu
na hospodárske plány. Tohto roku zavedená
nová metodika plánovania, v ktorej sa dostáva
prvé miesto perspektívnemu plánovaniu, dáva
reálnu základňu aj pre územné
plánovanie. Územné plánovanie, ktoré
organizuje podmienky pre realizáciu zásad a smerníc
dlhodobých plánov, stáva sa takto významným
a priamym nástrojom pre riadenie výstavby.
Veľmi vďačná, ale i veľká
a zodpovedná úloha čaká našich
architektov, územných plánovačov a
projektantov pri vypracovávaní územných
plánov miest a dedín. Vačná úloha
preto, lebo budú sa aktívne podieľať na
vytváraní predpokladov pre splnenie úlohy,
vytýčenej Xl. sjazdom KSČ na úseku
bytovej výstavby. Vyriešenie bytového problému
do roku 1970 bude u nás znamená, že naše
mestá a dediny sa rozrastú a mnohé staré
sídliská dostanú nový vzhľad.
Bude na našich projektantoch, aby už v štádiu
vypracovania územných plánov vytvárali
predpoklady pre výstavbu miest socialistického typu.
Pozrime sa však na terajšiu skutočnosť a
aké závery a poučenia z nej vyplývajú,
najmä pre našich územných plánovačov,
projektantov a pre národné výbory, v plánovanom
riadení rozsiahlej bytovej výstavby.
Osídlenie niektorých slovenských krajov,
najmä na moravskoslovenskom pohraničí, na Kysuciach,
Orave, Horehroní, na Prešovsku a inde, je skutočne
veľmi rozptýlené. Obce sa skladajú z
veľkého počtu osád a samôt a v
celkovom počte sú to stovky sídlištných
jednotiek.
Je pravda, že je to pozostatok dávnej minulosti, keď
zemepáni vytískali svojich poddaných na okraj
a na najhoršie miesta svojich pozemkov. Bývanie, najmä
po stránke občianskej vybavenosti týchto
tzv. kopaníc, ďaleko nedosahuje úroveň
hromadných sídlisk. Obyvatelia týchto lazov
a samôt znášajú všetky nevýhody,
ktoré z toho vyplývajú. Majú ďaleko
do obchodu, ich deti musia chodiť čas-nečas
dlhé kilometre do školy, nemajú poriadne cesty,
kultúrno-osvetové zariadenia, nemajú vo väčšine
ani elektrický prúd. Nehovorili by sme pravdu, keby
sme týmto ľuďom sľubovali, že sa postaráme,
aby v terajších podmienkach mali po ruke všetky
základné vymoženosti dnešnej doby. Riešenie
tohoto vážneho problému osídľovania
je veľmi zložité a obťažné.
Ako to robiť, nám musia jasne ukázať územné
a rajónové plány, dôsledne uplatňujúc
zásadu i tohto nového zákona.
Jedno je však isté, že za žiadnych okolností
nemôžeme pripustiť ďalšie živelné
rozširovanie osád a kopaníc, uskutočňované
rozptýlenou bytovou výstavbou.
Nedostatok bývalého zákona o územnom
plánovaní, ktorý neumožňoval
vyvlastňovanie pre individuálnu výstavbu,
sa výrazne prejavoval aj v našom Žilinskom kraji.
Od oslobodenia postavilo sa v kraji vyše 20 000 rodinných
domkov v rámci súkromnej bytovej výstavby.
Popri iných príčinách znemožnenie
zabezpečenia vhodných pozemkov pre individuálnu
výstavbu vyvolalo veľké národohospodárske
škody, odrážajúce sa v dezurbanizácii
oblasti, v obostavovaní štátnych ciest, v plytvaní
poľnohospodárskou pôdou a neúmernom rozrastaní
intravilánov. Z týchto dôvodov robí
napr. úbytok len ornej pôdy zhruba 2000 ha, a to
veľmi úrodnej pôdy. Žiaľ, stav je
taký, že určujúcim činiteľom
pre miestne stavby v obciach doteraz boli vo veľkej miere
súkromnovlastnícke vzťahy k pôde a nie
územné zastavovacie plány. Pre plnenie smernice
o šetrení ornej a poľnohospodárskej pôdy
neboli teda na úseku individuálnej výstavby
vytvorené potrebné predpoklady v zákonných
ustanoveniach. Návrh nového zákona, umožňujúci
vyvlastnovanie pozemkov aj pre individuálnu výstavbu,
splňuje požiadavky obrovskej väčšiny
našich občanov a znamená veľký
prínos pre správne organizovanie miest a obcí.
Vzniklá dezurbanizácia má aj ďalsie
dôsledky. Vyvolá v blízkej i v ďalšej
budúcnosti veľké náklady, spojené
s vybavením obcí základnou občianskou
potrebnosťou, ako sú cesty, vodovody, kanalizácia,
elektrika apod.
Uvediem príklad s elektrifikáciou obcí:
Podľa programu máme ukončiť elektrifikáciu
obcí celoštátne do r. 1960. Túto úlohu
aj zásadne splníme, sú k tomu všetky
predpoklady. Ale ako to bude vyzerať u nás, konkrétne
v Žilinskom kraji. Zostane nám ešte neriešených
okolo 430 osád a 250 samôt s viac ako 4000 domácnosťami,
ktoré nebudú ešte elektrifikované. Elektrifikáciou
sa budeme takto zaoberať ešte v priebehu celej tretej
päťročnice, pretože úplná
elektrifikácia kraja bude vyžadovať náklady
42 miliónov Kčs. Podobný problém budú
mať aj v krajoch Banská Bystrica, Prešov a inde.
V minulom roku sme uskutočnili napr. elektrifikáciu
obce Zázrivá na Orave. Táto obec je typicky
kopaničiarska obec, akých máme v kraji desiatky.
Náklad na elektrifikáciu činil 2,5 milióna
Kčs, pričom však ústredie obce spotrebovalo
z tejto čiastky len 600 000 Kčs. To je skutočný
dôsledok rozptýleného budovania obcí.
Uviedol som príklad pomerne s jednoduchou vyvolanou investíciou.
Keby sme však týmto ľuďom po všetkých
osadách a samotách mali zariadiť vodovod, zapojiť
ich na kanalizáciu, vybudovať im slušnú
cestu, dostali by sme sa do neriešiteľných problémov
tak technických, ako aj finančných. Za takéhoto
stavu napríklad by sme nikdy nedosiahli u nás v
kraji ani terajši celoštátny priemer v zásobovaní
obyvateľov pitnou vodou z vodovodov.
Podobné ťažko riešiteľné problémy
vznikajú vo výstavbe škôl, ako i kultúrnych
zariadení.
Vážne dôsledky zo živelnej, rozptýlenej
výstavby bytov vznikajú obostavovaním diaľkových
ciest. Príkladov takéhoto stavu je mnoho. Práve
v dôsledku obostavenosti ciest bolo treba pristúpiť
k prevedeniu veľmi nákladných preložiek
štátnych diaľkových ciest. Avšak
po určitom čase sa tieto znovu obstavávajú.
Najväčšiu zodpovednosť za správnu
výstavbu obcí musia mať ONV a MNV. Nedôslednosť
a najmä rodinkársky postoj našich MNV v organizovaní
zastavovania obcí musia prestať. Ukázal by
som na jednom príklade, ako MNV nevedel uskutočniť
schválené územné rozhodnutie. Ide
o obec Jasenicu na Orave, ktorá vyhorela na jeseň
v roku 1957. Pre obec bol vypracovaný zastavovací
plán, ktorý v zásadách bol správny
a prejednaný bol tiež s občanmi. Vyhorelcom
boli pridelené nové pozemky, ktoré však
nemohli použiť, lebo vlastníci pozemkov im znemožnili
uskutočniť výstavbu na určených
miestach. Odpor vyplývajúci zo súkromnovlastníckych
pomerov bol silnejší, ako rozhodnutie o zástavbe,
a MNV ani ONV nevedeli zabrániť, aby sa nestavalo
v obci po starom.
Takto však MNV nemôže pokračovať.
Z nového návrhu zákona vyplýva veľká
úloha MNV a treba povedať, že tieto musia predovšetkým
rešpektovať zásady schválených
územných plánov a nekompromisne presadzovať
ich realizáciu. V obciach chýba v tomto smere i
dostatok politickovýchovnej práce.
Vďaka správnej politike našej strany uskutočnila
sa a ďalej sa rozvíja rozsiahla industrializácia
Slovenska. Industrializácia si na niektorých miestach
vyžiadala aj potrebu väčšej výstavby
sídlisk. Pri organizovaní a riešení
nových sídlisk sme však miestami upadli do
velikášstva. Poukážem na sídlisko
Nová Dubnica v našom kraji. Vzrástlo ako samostatná
obec na zelenej lúke a dnes má už do 4000 obyvateľov.
No v blízkosti niekoľkých kilometrov je Stará
Dubnica s približne desaťtisíc obyvateľmi
a neďaleko tiež okresné sídlo Ilava, Trenč.
Teplice a okresné sídlo Trenčín. Vyrastajú
nám tu početne zhruba 3 rovnaké obce a teraz
je medzi nimi rad rozporov, kde sa má stavať nemocnica,
kde kultúrny dom, kde treba skôr budovať kanalizáciu,
cesty a podobne. Je zrejmé, že tieto úlohy
v takejto situácii je ťažko riešiť.
Zatiaľ ostáva faktom, že ani jedna z týchto
obcí nebude môcť byť v krátkej dobe
vybavená tak, ako si to občania žiadajú.
Miesto toho, aby sme dobudovávali a riešili staré
sídliská, robíme si neodôvodnene starosti
s novými.
V Žilinskom kraji máme vypracované smerné
a podrobné územné plány pre 57 miest
a obcí, medzi ktorými sú všetky okresné
mestá, včítane krajského sídla.
Na základe najnovších hospodárskopolitických
podkladov bude však potrebné u týchto územných
plánov previesť revíziu a spresniť tieto
podľa najnovších požiadaviek na výstavbu
do roku 1970. Zároveň treba prikročiť
k postupnému vypracovaniu územných plánov
pre všetky obce. Je to úloha veľká, ale
nutné je ju urýchlene splniť.