Čtvrtek 11. prosince 1958

I po stránce plnění příjmů STS Velká Bíteš v roce 1957 se starala o vrácení finančních prostředků do státního rozpočtu a plán tržeb byl splněn na 108,06 % oproti celostátnímu průměru 93,7 %. I fondy naturálií z naturálních úplat byly dotovány dobře, neboť plán příjmů naturálií byl splněn na 119,30 %. Jsou zde tedy předpoklady pro to, aby hospodaření na STS bylo lepší.

Je ovšem třeba, aby se rychleji odstraňovaly nedostatky, které jsou brzdou v práci STS. Soudruh poslanec Podola upozornil v rozpočtovém výboru NS na to, že v některých STS - jak si zjistil - nejsou stroje využity, že na ně prší, zatímco v jiných chybí. Kromě toho některé stroje nemůže STS použít proto, že se nepřihlédlo k podmínkám oblasti.

Poněvadž ani letos výsledky v zemědělské výrobě nejsou uspokojivé, je třeba, aby nejen v JZD a státních statcích, ale také v STS se vytvořily předpoklady pro podstatné zvýšení jak rostlinné, tak i živočišné výroby. Nyní v průběhu diskuse o dopisu ÚV KSČ a v období příprav ke IV. sjezdu JZD je možno vykonat mnoho pro to, aby již v příštím roce došlo k podstatnému obratu v zemědělské výrobě.

Mezi naše největší úspěchy v roce 1957 právem možno zařadit rychlý rozvoj národního hospodářství na Slovensku, který opět dále zvýšil hmotnou a kulturní úroveň slovenského lidu. Podíl Slovenska na průmyslové výrobě naší země vzrostl na 16,7 %. Rozdíl mezi kapitalistickým a socialistickým hospodařením na Slovensku je očividný.

Na závěr zprávy možno říci, že rok 1957 byl významným rokem v rozvoji naší socialistické ekonomiky a výrobních sil naší země.

Podílel se na vytváření rezerv nezbytných pro zavedení nového způsobu řízení, plánování a financování. Byl rokem dalších hospodářských úspěchů a přinesl posílení našeho národního hospodářství i vzestup životní úrovně obyvatelstva.

Tyto radostné výsledky v rozvoji národního hospodářství ukazují, co dovedou naši lidé, když jsou s úkoly seznámeni a pro ně získáni. Pracující lid sám uvědoměle tvoří příznivé předpoklady při další růst své životní a kulturní úrovně.

Naše úspěchy jsou též významným příspěvkem k dalšímu posílení socialistického tábora v mírové soutěži světové socialistické soustavy s kapitalismem. V této soutěži se stále jasněji ukazují přednosti socialistické soustavy, která především zásluhou Sovětského svazu, vedoucí síly socialistického tábora, dohání a předhání nejvyspělejší kapitalistické státy.

Skvělé výsledky sovětské vědy a techniky, které naplňují radostí, nadšením a sebevědomím všechny pokrokové lidi ve světě, umožňují další ohromný rozvoj výrobních sil nejen v Sovětském svazu, ale ve všech socialistických zemích. Také prohlubující se hospodářská spolupráce socialistických zemí je stále významnějším činitelem v rozvoji národního hospodářství všech států lidové demokracie.

Síla socialistického tábora v čele se Sovětským svazem je také zárukou naší bezpečnosti a nezávislosti. (Potlesk.) To si náš lid plně uvědomuje, zejména nyní při oslavách 15. výročí československosovětské Smlouvy o přátelství, vzájemné pomoci a spolupráci, kterou zakončujeme velmi zdařilý Měsíc československo-sovětského přátelství.

Státní závěrečný účet za rok 1957 ukazuje nám nejen dobré výsledky, ale také jak velké nevyužité možnosti máme ve svém úsilí o další rozvoj národního hospodářství.

Je třeba, abychom těchto poznatků a zkušeností z hospodaření minulého roku plně využili na všech úsecích našeho hospodářství.

Náš pracující lid, který v minulosti dosáhl pod vedením KSČ tak velkých úspěchů v rozvoji socialistického národního hospodářství, nesmírně povzbuzen skvělými perspektivami Sovětského svazu, ohromnými úspěchy Lidové Číny a ostatních socialistických zemí, zabezpečí svou stále rostoucí aktivitou úspěšné dovršení socialismu v naší vlasti. (Potlesk.)

Jménem rozpočtového a hospodářského výboru Národního shromáždění doporučuji Národnímu shromáždění ke schválení vládní návrh čís. 274 tohoto znění: Národní shromáždění Republiky československé schvaluje státní závěrečný účet Republiky československé za rok 1957, který vykazuje příjmy 101 608 169 436,45 Kčs, z toho příjmy Slovenska 14 933 230 508,14 Kčs, a výdaje 100 853 769 274,65 Kčs, z toho výdaje Slovenska 17 312 949 755,35 Kčs. Hospodaření podle státního rozpočtu za rok 1957 končí tedy přebytkem 754 400 161,80 Kčs.

Národní shromáždění souhlasí, aby přebytku v částce 754 400 161,80 Kčs bylo použito na doplnění státních finančních rezerv, uložených ve Státní bance československé. (Potlesk.)

Předseda: Ke slovu se přihlásil ministr financí soudruh Július Ďuriš. Prosím soudruha ministra, aby se ujal slova.

Minister financií Július Ďuriš: Vážené Národné zhromaždenie, súdruhovia a súdružky!

Štátny záverečný účet za rok 1957, ktorý predkladá vláda Národnému zhromaždeniu na schválenie, je významným dôkazom úspechov, ktoré náš pracujúci ľud pod vedením Komunistickej strany Československa dosahuje pri výstavbe socializmu.

Úloha vytýčená XI. sjazdom KSČ - dovŕšiť výstavbu socializmu - žiada zrýchliť tempo rozvoja výrobných síl a zdokonalenia výrobných vzťahov. Tak isto v Sovietskom sväze, v Čine a v ostatných socialistických štátoch sa rozvíja nebývalá iniciatíva a masové hnutie za urýchlenie výstavby socializmu a komunizmu.

Preto pri príprave plánu na rok 1959 a tretej päťročnice toto zvyšovanie tempa rozvoja je výrazom socialistického uvedomenia všetkých pracujúcich v ich úsilí za urýchlenie výstavby socializmu.

Preto tiež prerokúvanie výsledkov nášho spoločného hospodárenia za širokej účasti pracujúcich v podnikoch, družstvách a národných výboroch sa má sústrediť na zabezpečenie ďalšieho rýchleho rozvoja národného hospodárstva, na upevňovanie hospodárnosti a mobilizáciu všetkých zdrojov, na ďalšie zvyšovanie priamej účasti pracujúcich na riadení hospodárstva.

Výsledky roku 1957:

V roku 1957 sa ďalej zvýšil spoločenský produkt o 7,8 % a národný dôchodok o 7,4 %. Na raste národného dôchodku sa najviac podieľa rýchly rast priemyselnej výroby. Priemyselná výroba sa zvýšila o 10,2 % namiesto plánovaných 7,8 %. Rast výroby bol dosiahnutý zo 61 % rastom produktivity práce, ktorá stúpla o 5,9 % namiesto plánovaných 5,3 %.

Na základe opatrení strany a vlády a úsilia odborových organizácií a všetkých pracujúcich došlo v roku 1957, najmä v druhom polroku, k priaznivému vývoju nominálnych miezd. Spoločným úsilím odborových organizácií, národných výborov, zdravotníckych a hospodárskych orgánov došlo aj k zníženiu absencie.

Náklady na priemyselnú výrobu boli znížené viac než ukladal plán. Tým sa dosiahla nadplánová úspora vo výške 566 mil. Kčs. Pritom však sa nedostatočne znížili materiálové náklady. Na základe rýchlejšieho rastu výroby, produktivity práce a nadplánového zníženia nákladov plánovaný zisk v priemysle bol splnený na 107 %, tj. viacej o 725 mil. Kčs.

Rast výroby a produktivity práce umožnil tiež ďalší rast životnej úrovne pracujúcich. Osobná spotreba sa v roku 1957 zvýšila o 8.8 %. Na kultúrne, zdravotnícke a sociálne výdavky sa vynaložilo oproti roku 1956 o 7,6 % viacej. Úspory obyvateľstva na vkladných knižkách stúpli o ďalších 3120 mil. Kčs.

V roku 1957 pokračoval rýchly rozvoj národného hospodárstva a zvyšovanie životnej úrovne aj na Slovensku.

Priemyselná výroba na Slovensku vzrástla o 13,3 %, tj. rýchlejšie než v celoštátnom priemere. Podiel Slovenska na priemyselnej výrobe Československa stúpol na 16,7 %. Pokračuje rozsiahla výstavba nových závodov a vodných diel a s ňou rastie aj životná úroveň.

V roku 1957 pracujúci na Slovensku nakúpili v porovnateľných cenách o 1 0 % viacej tovarov než v roku 1956. Pritom predaj priemyselných výrobkov stúpol o 12,6 %. Ďalej sa zvýšila kultúrna, zdravotnícka a sociálna starostlivosť o pracujúcich.

Súčasne však treba vidieť, že v roku 1957 trvali v našom národnom hospodárstve niektoré vážne nedostatky, ktoré v svojom súhrne zdržovali ešte rýchlejší rast národného dôchodku.

Pri celkovom prekročení plánu priemyselnej výroby plán nesplnilo 14 % podnikov. Toto nesplnenie predstavuje o 1 397 mil. Kčs menej výrobkov. Výroba nie vždy bola plnená v žiadanom sortimente a kvalite, a to ako v dodávkach pre export, tak aj pre vnútorný trh. Pri zvýšení investičnej výstavby o 8.9 % neboli splnené niektoré dôležité úlohy, najmä v bytovej výstavbe. Poľnohospodárska výroba namiesto zvýšenia ostala zhruba na úrovni roku 1956. Ďalej trvali nedostatky v zabezpečovaní platených služieb pre obyvateľstvo.

Celkový úspešný rozvoj nášho hospodárstva umožnil ďalší rast rozpočtových príjmov a výdavkov.

Príjmy štátneho rozpočtu činili 101 608 mil. Kčs
výdavky štátneho rozpočtu činili 100 854 mil. Kčs
takže rozpočtové hospodárenie skončilo
prebytkom vo výške 754 mil. Kčs

V rozpočte Slovenska príjmy z úsekov riadených Sborom povereníkov dosiahli 14 933 mil. Kčs. Výdavky rozpočtu Slovenska ďalším prevzatím úloh z ústredného rozpočtu sa zvýšili na 17 313 mil. Kčs.

Objem rozpočtov národných výborov činil v roku 1957 29 100 mil. Kčs, tj. 28,6 % celoštátneho rozpočtu. Rozpočtové príjmy splnili národné výbory na 109,9 % a rozpočtové výdavky na 109,2 %. Na základe opatrení, ktoré boli uskutočnené v roku 1957 pre ďalšie zvýšenie právomoci národných výborov, výdavky rozpočtov národných výborov v roku 1957 sa zvýšili oproti roku 1956 o 11 893 mil. Kčs, tj. o 71,2 %.

Z celkových príjmov štátneho rozpočtu pripadá na socialisticky sektor 87,8 mld. Kčs, tj. 86,5 %, z toho na da z obratu 44,5 mld. Kčs a na odvody ziskov 17,3 mld. Kčs.

Rozpočtové príjmy od obyvateľstva, to znamená daně, dávky a poplatky, činili 10 808 mil. Kčs a boli splnené na 101,2 %. Nedoplatky obyvateľstva sa v roku 1957 znížili o 26 %.

Z celkových výdavkov štátneho rozpočtu vynaložilo sa na rozvoj hospodárstva 55 342 mil. Kčs, tj. 54,9 %.

Výdavky na investície činili 18 350 mil. Kčs, na technický rozvoj a výskum 2572 mil. Kčs a na zvýšenie vlastných obežných prostriedkov hospodárskych organizácií 1903 mil. Kčs.

Výdavky na školstvo, kultúru, zdravotníctvo a sociálne opatrenia dosiahli 32 980 mil. Kčs, tj. 32,7 % celkových rozpočtových výdavkov. Tým sa ďalej zvýšila životná úroveň pracujúcich. V roku 1956 na každého obyvateľa tieto výdavky činili 2129 Kčs a v roku 1957 už 2469 Kčs.

Výdavky na obranu a bezpečnosť činili 8672 mil. Kčs, tj. 8,6 % celkových rozpočtových výdavkov oproti 9,5 % v roku 1956.

Výdavky na správu činili 3345 mil. Kčs, tj. 3,3 % celkových výdavkov. Počet administratívnych pracovníkov okrem hospodárskych organizácií v roku 1957 sa znížil o 10 632 osôb. V roku 1958 sa ďalej znižuje počet pracovníkov v centrálnych úradoch a v národných výboroch o 12 500 osôb. Tým sa výdavky na správu za 9 mesiacov tohto roku znižujú o 191 mil. Kčs. Okrem toho sa počet len administratívnych pracovníkov v priemyselných a stavebnomontážnych podnikoch znížil za 10 mesiacov tohto roku o 12 300 osôb.

Táto bilancia rozvoja národného hospodárstva a životnej úrovne je bilanciou všetkých pracujúcich a občanov, lebo je bilanciou výsledkov ich práce, práce každého podniku, družstva a národného výboru.

Preto tiež každý pracujúci ako spoločenský vlastník a hospodár má v súlade s listom ÚV KSČ o ďalších cestách zvýšenia životnej úrovne dobre vedieť, z akých zdrojov sa naša spoločná bilancia tvorí a ako sa celospoločenské zdroje i vlastné zdroje podnikov, družstiev a národných výborov majú čo najúčinnejšie použiť pre rozvoj celej spoločnosti, pre rozvoj jeho podniku, družstva a obce, pre rozvoj jeho hmotnej a kultúrnej úrovne. Má tiež dobre vedieť, aké nedostatky našu spoločnosť ochudzujú, a aktívne sa podieľať na ich odstraňovaní.

Pracujúci zvyšujú tempo rozvoja výroby a hospodárnosti.

Celkové úspešné splnenie úloh v roku 1957 a prekračovanie plánovaných úloh v roku 1958 potvrdzuje, že zmeny v riadení a právomoci podnikov a národných výborov, ako aj zmeny v riadení, plánovaní a financovaní vytvorili priaznivé podmienky pre ďalšie rozvinutie tvorivej aktivity pracujúcich a pre ich širokú účasť na riadení hospodárstva.

Je novým a dôležitým zjavom, že napr. Ministerstvo palív a bývalé Ministerstvo presného strojárstva v priebehu roku 1958 si spevnili plány a zvýšili svoje úlohy bez nárokov na počet pracovníkov a na mzdové fondy.

Veľká väčšina priemyselných podnikov vyhlásila záväzky na predčasné splnenie plánu v tomto roku, na skoršie splnenie exportných úloh, na nadplánové zníženie nákladov a na zlepšenie hospodárskych výsledkov. Tak napr. 789 celopodnikových a celozávodných záväzkov pražských závodov predstavuje pri splnení plánu hrubej výroby do 17. decembra 1958 prekročenie plánu o 540 mil. Kčs. Brnenský priemysel vyrobí v nadpláne tovar za 331 mil. Kčs.

Dlhodobé normatívy podnikovej a osobnej hmotnej zainteresovanosti, ktoré budú od 1. januára 1959 spolu s ďalšími opatreniami v plánovaní a vo financovaní uplatnené v plánoch a rozpočtoch podnikov a národných výborov, umožňujú ďalej prehĺbiť jednotu záujmov jednotlivcov, podnikov, národných výborov a celej spoločnosti na novej, vyššej úrovni. Jej najvýznamnejším rysom je zainteresovanie podnikov a všetkých pracujúcich na tvorbe vlastných zdrojov, ich používanie na dlhodobý trvalý rozvoj podnikov a na ďalšie zlepšenie kultúrnych, sociálnych a bytových podmienok pracujúcich.

Pravda, to vyžaduje aj od pracovníkov finančných orgánov, aby sa neuspokojovali len s počítaním a hodnotením dosiahnutých výsledkov, ale aby vopred pomáhali dosiahnuť dobré hospodárske a finančné výsledky, aby dopredu videli úlohy perspektívneho rozvoja i možné ťažkosti a disproporcie a niesli zodpovednosť za pomoc, ktorú mohli a mali poskytnúť.

Nový spôsob zostavovania plánu, uplatnenie dlhodobých normatívov podnikovej i osobnej hmotnej zainteresovanosti a najmä široká a aktívna účasť pracujúcich pri príprave plánu a zvyšovaní efektívnosti umožnili, že celé odvetvia už v období prípravy plánu si spevňujú úlohy a stanovujú vyššie úlohy v kvalitatívnych i kvantitatívnych ukazovateľoch než stanovil návrh plánu. Podniky a ministerstvá navrhli zvýšiť výrobu tovarov o 5053 mil. Kčs, a to v niektorých podnikoch bez nárokov na ďalší materiál. Spevňujú si aj úlohy v znížení nákladov a v raste produktivity práce a tým ďalej zvyšujú zisk o 1312 mil. Kčs.

Napríklad Závody Vladimíra Iľjiča Lenina Plzeň zvyšujú výrobu o 98 mil. Kčs, a to vo veľkej miere bez nároku na materiál. Ďalším zvýšením produktivity práce a znížením nákladov ďalej zvyšujú zisk o 21 mil. Kčs.

Na druhej strane však mnohé podniky na požadované zvýšenie investícií a obežných prostriedkov nedostatočne mobilizujú vlastné zdroje na základe dlhodobých normatívov a žiadajú vyššie prídely zo štátneho rozpočtu a vyššie prevádzkové a investičné úvery. Investičný úver sa však poskytuje len vo zvláštnych ekonomicky zdôvodnených prípadoch a nemá viesť k zmäkčovaniu úloh v tvorbe vlastných zdrojov. Tak isto nie je správne nedostatočné zrýchľovanie obežných prostriedkov nahradzovať úverom.

Prekračovanie plánu výroby pri súčasnom väčšom znížení nákladov umožnilo v roku 1957 dosiahnuť nadplánový zisk.

Rast zisku, ktorý je súhrnným kvalitatívnym ukazovateľom hospodárenia podniku, má byť zabezpečovaný najmä znižovaním nákladov na základe vysokej efektívnosti investícií, hospodárneho využitia surovín a materiálu, zvyšovania produktivity práce a znižovania neproduktívnych nákladov. Na raste zisku v priemyselných podnikoch sa podieľalo zníženie nákladov v roku 1957 81,4 %.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP