I po stránce plnění příjmů
STS Velká Bíteš v roce 1957 se starala o vrácení
finančních prostředků do státního
rozpočtu a plán tržeb byl splněn na
108,06 % oproti celostátnímu průměru
93,7 %. I fondy naturálií z naturálních
úplat byly dotovány dobře, neboť plán
příjmů naturálií byl splněn
na 119,30 %. Jsou zde tedy předpoklady pro to, aby hospodaření
na STS bylo lepší.
Je ovšem třeba, aby se rychleji odstraňovaly
nedostatky, které jsou brzdou v práci STS. Soudruh
poslanec Podola upozornil v rozpočtovém výboru
NS na to, že v některých STS - jak si zjistil
- nejsou stroje využity, že na ně prší,
zatímco v jiných chybí. Kromě toho
některé stroje nemůže STS použít
proto, že se nepřihlédlo k podmínkám
oblasti.
Poněvadž ani letos výsledky v zemědělské
výrobě nejsou uspokojivé, je třeba,
aby nejen v JZD a státních statcích, ale
také v STS se vytvořily předpoklady pro podstatné
zvýšení jak rostlinné, tak i živočišné
výroby. Nyní v průběhu diskuse o dopisu
ÚV KSČ a v období příprav ke
IV. sjezdu JZD je možno vykonat mnoho pro to, aby již
v příštím roce došlo k podstatnému
obratu v zemědělské výrobě.
Mezi naše největší úspěchy
v roce 1957 právem možno zařadit rychlý
rozvoj národního hospodářství
na Slovensku, který opět dále zvýšil
hmotnou a kulturní úroveň slovenského
lidu. Podíl Slovenska na průmyslové výrobě
naší země vzrostl na 16,7 %. Rozdíl
mezi kapitalistickým a socialistickým hospodařením
na Slovensku je očividný.
Na závěr zprávy možno říci,
že rok 1957 byl významným rokem v rozvoji naší
socialistické ekonomiky a výrobních sil naší
země.
Podílel se na vytváření rezerv nezbytných
pro zavedení nového způsobu řízení,
plánování a financování. Byl
rokem dalších hospodářských úspěchů
a přinesl posílení našeho národního
hospodářství i vzestup životní
úrovně obyvatelstva.
Tyto radostné výsledky v rozvoji národního
hospodářství ukazují, co dovedou naši
lidé, když jsou s úkoly seznámeni a
pro ně získáni. Pracující lid
sám uvědoměle tvoří příznivé
předpoklady při další růst své
životní a kulturní úrovně.
Naše úspěchy jsou též významným
příspěvkem k dalšímu posílení
socialistického tábora v mírové soutěži
světové socialistické soustavy s kapitalismem.
V této soutěži se stále jasněji
ukazují přednosti socialistické soustavy,
která především zásluhou Sovětského
svazu, vedoucí síly socialistického tábora,
dohání a předhání nejvyspělejší
kapitalistické státy.
Skvělé výsledky sovětské vědy
a techniky, které naplňují radostí,
nadšením a sebevědomím všechny
pokrokové lidi ve světě, umožňují
další ohromný rozvoj výrobních
sil nejen v Sovětském svazu, ale ve všech socialistických
zemích. Také prohlubující se hospodářská
spolupráce socialistických zemí je stále
významnějším činitelem v rozvoji
národního hospodářství všech
států lidové demokracie.
Síla socialistického tábora v čele
se Sovětským svazem je také zárukou
naší bezpečnosti a nezávislosti. (Potlesk.)
To si náš lid plně uvědomuje, zejména
nyní při oslavách 15. výročí
československosovětské Smlouvy o přátelství,
vzájemné pomoci a spolupráci, kterou zakončujeme
velmi zdařilý Měsíc československo-sovětského
přátelství.
Státní závěrečný účet
za rok 1957 ukazuje nám nejen dobré výsledky,
ale také jak velké nevyužité možnosti
máme ve svém úsilí o další
rozvoj národního hospodářství.
Je třeba, abychom těchto poznatků a zkušeností
z hospodaření minulého roku plně využili
na všech úsecích našeho hospodářství.
Náš pracující lid, který v minulosti
dosáhl pod vedením KSČ tak velkých
úspěchů v rozvoji socialistického
národního hospodářství, nesmírně
povzbuzen skvělými perspektivami Sovětského
svazu, ohromnými úspěchy Lidové Číny
a ostatních socialistických zemí, zabezpečí
svou stále rostoucí aktivitou úspěšné
dovršení socialismu v naší vlasti. (Potlesk.)
Jménem rozpočtového a hospodářského
výboru Národního shromáždění
doporučuji Národnímu shromáždění
ke schválení vládní návrh čís.
274 tohoto znění: Národní shromáždění
Republiky československé schvaluje státní
závěrečný účet Republiky
československé za rok 1957, který vykazuje
příjmy 101 608 169 436,45 Kčs, z toho příjmy
Slovenska 14 933 230 508,14 Kčs, a výdaje 100 853
769 274,65 Kčs, z toho výdaje Slovenska 17 312 949
755,35 Kčs. Hospodaření podle státního
rozpočtu za rok 1957 končí tedy přebytkem
754 400 161,80 Kčs.
Národní shromáždění souhlasí,
aby přebytku v částce 754 400 161,80 Kčs
bylo použito na doplnění státních
finančních rezerv, uložených ve Státní
bance československé. (Potlesk.)
Předseda: Ke slovu se přihlásil ministr
financí soudruh Július Ďuriš. Prosím
soudruha ministra, aby se ujal slova.
Minister financií Július Ďuriš:
Vážené Národné zhromaždenie,
súdruhovia a súdružky!
Štátny záverečný účet
za rok 1957, ktorý predkladá vláda Národnému
zhromaždeniu na schválenie, je významným
dôkazom úspechov, ktoré náš pracujúci
ľud pod vedením Komunistickej strany Československa
dosahuje pri výstavbe socializmu.
Úloha vytýčená XI. sjazdom KSČ
- dovŕšiť výstavbu socializmu - žiada
zrýchliť tempo rozvoja výrobných síl
a zdokonalenia výrobných vzťahov. Tak isto
v Sovietskom sväze, v Čine a v ostatných socialistických
štátoch sa rozvíja nebývalá iniciatíva
a masové hnutie za urýchlenie výstavby socializmu
a komunizmu.
Preto pri príprave plánu na rok 1959 a tretej päťročnice
toto zvyšovanie tempa rozvoja je výrazom socialistického
uvedomenia všetkých pracujúcich v ich úsilí
za urýchlenie výstavby socializmu.
Preto tiež prerokúvanie výsledkov nášho
spoločného hospodárenia za širokej účasti
pracujúcich v podnikoch, družstvách a národných
výboroch sa má sústrediť na zabezpečenie
ďalšieho rýchleho rozvoja národného
hospodárstva, na upevňovanie hospodárnosti
a mobilizáciu všetkých zdrojov, na ďalšie
zvyšovanie priamej účasti pracujúcich
na riadení hospodárstva.
Výsledky roku 1957:
V roku 1957 sa ďalej zvýšil spoločenský
produkt o 7,8 % a národný dôchodok o 7,4 %.
Na raste národného dôchodku sa najviac podieľa
rýchly rast priemyselnej výroby. Priemyselná
výroba sa zvýšila o 10,2 % namiesto plánovaných
7,8 %. Rast výroby bol dosiahnutý zo 61 % rastom
produktivity práce, ktorá stúpla o 5,9 %
namiesto plánovaných 5,3 %.
Na základe opatrení strany a vlády a úsilia
odborových organizácií a všetkých
pracujúcich došlo v roku 1957, najmä v druhom
polroku, k priaznivému vývoju nominálnych
miezd. Spoločným úsilím odborových
organizácií, národných výborov,
zdravotníckych a hospodárskych orgánov došlo
aj k zníženiu absencie.
Náklady na priemyselnú výrobu boli znížené
viac než ukladal plán. Tým sa dosiahla nadplánová
úspora vo výške 566 mil. Kčs. Pritom
však sa nedostatočne znížili materiálové
náklady. Na základe rýchlejšieho rastu
výroby, produktivity práce a nadplánového
zníženia nákladov plánovaný zisk
v priemysle bol splnený na 107 %, tj. viacej o 725 mil.
Kčs.
Rast výroby a produktivity práce umožnil tiež
ďalší rast životnej úrovne pracujúcich.
Osobná spotreba sa v roku 1957 zvýšila o 8.8
%. Na kultúrne, zdravotnícke a sociálne výdavky
sa vynaložilo oproti roku 1956 o 7,6 % viacej. Úspory
obyvateľstva na vkladných knižkách stúpli
o ďalších 3120 mil. Kčs.
V roku 1957 pokračoval rýchly rozvoj národného
hospodárstva a zvyšovanie životnej úrovne
aj na Slovensku.
Priemyselná výroba na Slovensku vzrástla
o 13,3 %, tj. rýchlejšie než v celoštátnom
priemere. Podiel Slovenska na priemyselnej výrobe Československa
stúpol na 16,7 %. Pokračuje rozsiahla výstavba
nových závodov a vodných diel a s ňou
rastie aj životná úroveň.
V roku 1957 pracujúci na Slovensku nakúpili v porovnateľných
cenách o 1 0 % viacej tovarov než v roku 1956. Pritom
predaj priemyselných výrobkov stúpol o 12,6
%. Ďalej sa zvýšila kultúrna, zdravotnícka
a sociálna starostlivosť o pracujúcich.
Súčasne však treba vidieť, že v roku
1957 trvali v našom národnom hospodárstve niektoré
vážne nedostatky, ktoré v svojom súhrne
zdržovali ešte rýchlejší rast národného
dôchodku.
Pri celkovom prekročení plánu priemyselnej
výroby plán nesplnilo 14 % podnikov. Toto nesplnenie
predstavuje o 1 397 mil. Kčs menej výrobkov. Výroba
nie vždy bola plnená v žiadanom sortimente a
kvalite, a to ako v dodávkach pre export, tak aj pre vnútorný
trh. Pri zvýšení investičnej výstavby
o 8.9 % neboli splnené niektoré dôležité
úlohy, najmä v bytovej výstavbe. Poľnohospodárska
výroba namiesto zvýšenia ostala zhruba na úrovni
roku 1956. Ďalej trvali nedostatky v zabezpečovaní
platených služieb pre obyvateľstvo.
Celkový úspešný rozvoj nášho
hospodárstva umožnil ďalší rast rozpočtových
príjmov a výdavkov.
Príjmy štátneho rozpočtu činili | 101 608 mil. Kčs |
výdavky štátneho rozpočtu činili | 100 854 mil. Kčs |
takže rozpočtové hospodárenie skončilo | |
prebytkom vo výške | 754 mil. Kčs |
V rozpočte Slovenska príjmy z úsekov riadených
Sborom povereníkov dosiahli 14 933 mil. Kčs. Výdavky
rozpočtu Slovenska ďalším prevzatím
úloh z ústredného rozpočtu sa zvýšili
na 17 313 mil. Kčs.
Objem rozpočtov národných výborov
činil v roku 1957 29 100 mil. Kčs, tj. 28,6 % celoštátneho
rozpočtu. Rozpočtové príjmy splnili
národné výbory na 109,9 % a rozpočtové
výdavky na 109,2 %. Na základe opatrení,
ktoré boli uskutočnené v roku 1957 pre ďalšie
zvýšenie právomoci národných
výborov, výdavky rozpočtov národných
výborov v roku 1957 sa zvýšili oproti roku
1956 o 11 893 mil. Kčs, tj. o 71,2 %.
Z celkových príjmov štátneho rozpočtu
pripadá na socialisticky sektor 87,8 mld. Kčs, tj.
86,5 %, z toho na da z obratu 44,5 mld. Kčs a na odvody
ziskov 17,3 mld. Kčs.
Rozpočtové príjmy od obyvateľstva, to
znamená daně, dávky a poplatky, činili
10 808 mil. Kčs a boli splnené na 101,2 %. Nedoplatky
obyvateľstva sa v roku 1957 znížili o 26 %.
Z celkových výdavkov štátneho rozpočtu
vynaložilo sa na rozvoj hospodárstva 55 342 mil. Kčs,
tj. 54,9 %.
Výdavky na investície činili 18 350 mil.
Kčs, na technický rozvoj a výskum 2572 mil.
Kčs a na zvýšenie vlastných obežných
prostriedkov hospodárskych organizácií 1903
mil. Kčs.
Výdavky na školstvo, kultúru, zdravotníctvo
a sociálne opatrenia dosiahli 32 980 mil. Kčs, tj.
32,7 % celkových rozpočtových výdavkov.
Tým sa ďalej zvýšila životná
úroveň pracujúcich. V roku 1956 na každého
obyvateľa tieto výdavky činili 2129 Kčs
a v roku 1957 už 2469 Kčs.
Výdavky na obranu a bezpečnosť činili
8672 mil. Kčs, tj. 8,6 % celkových rozpočtových
výdavkov oproti 9,5 % v roku 1956.
Výdavky na správu činili 3345 mil. Kčs,
tj. 3,3 % celkových výdavkov. Počet administratívnych
pracovníkov okrem hospodárskych organizácií
v roku 1957 sa znížil o 10 632 osôb. V roku
1958 sa ďalej znižuje počet pracovníkov
v centrálnych úradoch a v národných
výboroch o 12 500 osôb. Tým sa výdavky
na správu za 9 mesiacov tohto roku znižujú
o 191 mil. Kčs. Okrem toho sa počet len administratívnych
pracovníkov v priemyselných a stavebnomontážnych
podnikoch znížil za 10 mesiacov tohto roku o 12 300
osôb.
Táto bilancia rozvoja národného hospodárstva
a životnej úrovne je bilanciou všetkých
pracujúcich a občanov, lebo je bilanciou výsledkov
ich práce, práce každého podniku, družstva
a národného výboru.
Preto tiež každý pracujúci ako spoločenský
vlastník a hospodár má v súlade s
listom ÚV KSČ o ďalších cestách
zvýšenia životnej úrovne dobre vedieť,
z akých zdrojov sa naša spoločná bilancia
tvorí a ako sa celospoločenské zdroje i vlastné
zdroje podnikov, družstiev a národných výborov
majú čo najúčinnejšie použiť
pre rozvoj celej spoločnosti, pre rozvoj jeho podniku,
družstva a obce, pre rozvoj jeho hmotnej a kultúrnej
úrovne. Má tiež dobre vedieť, aké
nedostatky našu spoločnosť ochudzujú,
a aktívne sa podieľať na ich odstraňovaní.
Pracujúci zvyšujú tempo rozvoja výroby
a hospodárnosti.
Celkové úspešné splnenie úloh
v roku 1957 a prekračovanie plánovaných úloh
v roku 1958 potvrdzuje, že zmeny v riadení a právomoci
podnikov a národných výborov, ako aj zmeny
v riadení, plánovaní a financovaní
vytvorili priaznivé podmienky pre ďalšie rozvinutie
tvorivej aktivity pracujúcich a pre ich širokú
účasť na riadení hospodárstva.
Je novým a dôležitým zjavom, že
napr. Ministerstvo palív a bývalé Ministerstvo
presného strojárstva v priebehu roku 1958 si spevnili
plány a zvýšili svoje úlohy bez nárokov
na počet pracovníkov a na mzdové fondy.
Veľká väčšina priemyselných
podnikov vyhlásila záväzky na predčasné
splnenie plánu v tomto roku, na skoršie splnenie exportných
úloh, na nadplánové zníženie
nákladov a na zlepšenie hospodárskych výsledkov.
Tak napr. 789 celopodnikových a celozávodných
záväzkov pražských závodov predstavuje
pri splnení plánu hrubej výroby do 17. decembra
1958 prekročenie plánu o 540 mil. Kčs. Brnenský
priemysel vyrobí v nadpláne tovar za 331 mil. Kčs.
Dlhodobé normatívy podnikovej a osobnej hmotnej
zainteresovanosti, ktoré budú od 1. januára
1959 spolu s ďalšími opatreniami v plánovaní
a vo financovaní uplatnené v plánoch a rozpočtoch
podnikov a národných výborov, umožňujú
ďalej prehĺbiť jednotu záujmov jednotlivcov,
podnikov, národných výborov a celej spoločnosti
na novej, vyššej úrovni. Jej najvýznamnejším
rysom je zainteresovanie podnikov a všetkých pracujúcich
na tvorbe vlastných zdrojov, ich používanie
na dlhodobý trvalý rozvoj podnikov a na ďalšie
zlepšenie kultúrnych, sociálnych a bytových
podmienok pracujúcich.
Pravda, to vyžaduje aj od pracovníkov finančných
orgánov, aby sa neuspokojovali len s počítaním
a hodnotením dosiahnutých výsledkov, ale
aby vopred pomáhali dosiahnuť dobré hospodárske
a finančné výsledky, aby dopredu videli úlohy
perspektívneho rozvoja i možné ťažkosti
a disproporcie a niesli zodpovednosť za pomoc, ktorú
mohli a mali poskytnúť.
Nový spôsob zostavovania plánu, uplatnenie
dlhodobých normatívov podnikovej i osobnej hmotnej
zainteresovanosti a najmä široká a aktívna
účasť pracujúcich pri príprave
plánu a zvyšovaní efektívnosti umožnili,
že celé odvetvia už v období prípravy
plánu si spevňujú úlohy a stanovujú
vyššie úlohy v kvalitatívnych i kvantitatívnych
ukazovateľoch než stanovil návrh plánu.
Podniky a ministerstvá navrhli zvýšiť
výrobu tovarov o 5053 mil. Kčs, a to v niektorých
podnikoch bez nárokov na ďalší materiál.
Spevňujú si aj úlohy v znížení
nákladov a v raste produktivity práce a tým
ďalej zvyšujú zisk o 1312 mil. Kčs.
Napríklad Závody Vladimíra Iľjiča
Lenina Plzeň zvyšujú výrobu o 98 mil.
Kčs, a to vo veľkej miere bez nároku na materiál.
Ďalším zvýšením produktivity
práce a znížením nákladov ďalej
zvyšujú zisk o 21 mil. Kčs.
Na druhej strane však mnohé podniky na požadované
zvýšenie investícií a obežných
prostriedkov nedostatočne mobilizujú vlastné
zdroje na základe dlhodobých normatívov a
žiadajú vyššie prídely zo štátneho
rozpočtu a vyššie prevádzkové a
investičné úvery. Investičný
úver sa však poskytuje len vo zvláštnych
ekonomicky zdôvodnených prípadoch a nemá
viesť k zmäkčovaniu úloh v tvorbe vlastných
zdrojov. Tak isto nie je správne nedostatočné
zrýchľovanie obežných prostriedkov nahradzovať
úverom.
Prekračovanie plánu výroby pri súčasnom
väčšom znížení nákladov
umožnilo v roku 1957 dosiahnuť nadplánový
zisk.
Rast zisku, ktorý je súhrnným kvalitatívnym
ukazovateľom hospodárenia podniku, má byť
zabezpečovaný najmä znižovaním
nákladov na základe vysokej efektívnosti
investícií, hospodárneho využitia surovín
a materiálu, zvyšovania produktivity práce
a znižovania neproduktívnych nákladov. Na raste
zisku v priemyselných podnikoch sa podieľalo zníženie
nákladov v roku 1957 81,4 %.