Předseda Fierlinger.
Místopředsedové Valo, Hodinová-Spurná,
dr. Polanský, Fiala, Žiak
První tajemník ÚV KSS Bacílek,
náměstek předsedy vlády Kopecký,
náměstkyně předsedy vlády inž.
Jankovcová; ministři dr. inž. Šlechta,
Bakuľa, David, Ďuriš, Krosnář,
Machačová, Uher, Beran, Jonáš, dr.
Kahuda, gen pluk. Lomský, dr. Neuman,
Ouzký, Pospíšil, dr. Vlasák.
328 poslanců podle prezenční listiny.
Z Kanceláře NS: vedoucí Kanceláře NS Kováčik.
Předseda Fierlinger (zvoní): Zahajuji
28. schůzi Národního shromáždění.
Mám smutnou povinnost oznámit vám, že
dne 2. prosince zemřel poslanec Národního
shromáždění soudruh Alois Málek.
Odešel v něm soudruh, který hned při
založení strany vstoupil jako krejčovský
tovaryš do jejích řad. V roce 1926 odjel do
Sovětského svazu budovat družstvo Interhelpo
a pracoval tam v oděvním průmyslu až
do svého návratu do osvobozené Československé
republiky. Po svém návratu se dal plně do
služeb budování naší lidově
demokratické republiky a pracoval na místech nejodpovědnějších,
dokud ho těžká choroba nevyrvala z našeho
středu. Uctěme nyní památku soudruha,
který celý svůj bohatý a plodný
život věnoval komunistické straně a
budování socialismu v Sovětském svazu
i v naší vlasti. (Poslanci povstávají.)
Děkuji.
Dovolte mi nyní, abych vám sdělil pořad
dnešní schůze, jak jej užší
předsednictvo navrhuje a jak byl členům Národního
shromáždění též rozeslán:
1. Zpráva výboru rozpočtového a hospodářského
o návrhu, jimž vláda předkládá
Národnímu shromáždění
podle § 62 ústavy státní závěrečný
účet Republiky československé za rok
1957 ke schválení;
2. Zpráva výboru rozpočtového a hospodářského
k vládnímu návrhu zákona o úpravě
finančního plánování a finančního
hospodaření národních podniků
a ostatních hospodářských organizací
státního socialistického sektoru;
3. Společná zpráva výborů zahraničního
a ústavně právního k vládnímu
návrhu, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
Republiky československé k projevu souhlasu Dohoda
mezi Československou republikou a Polskou lidovou republikou
o vypořádání nevyřízených
majetkových otázek, podepsaná v Praze dne
29. března 1958;
4. Společná zpráva výborů ústavně
právního a zahraničního k vládnímu
návrhu, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
Republiky československé k projevu souhlasu Smlouva
mezi Československou republikou a Rumunskou lidovou republikou
o právní pomoci ve věcech občanských,
rodinných a trestních, podepsaná v Praze
dne 25. října 1958;
5. Společná zpráva výborů zahraničního
a ústavně právního k vládnímu
návrhu, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
Republiky československé k projevu souhlasu Úmluva
o uznání a výkonu cizích rozhodčích
nálezů, podepsaná v New Yorku dne 10. června
1958.
Jsou proti tomuto pořadu nějaké námitky?
(Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy s navrženým pořadem schůze
souhlasí, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
schválilo denní pořad.
Přistoupíme k projednávání
prvního bodu denního pořadu, kterým
je
1. Zpráva výboru rozpočtového a
hospodářského o návrhu, jímž
vláda předkládá Národnímu
shromáždění podle § 62 ústavy
statní závěrečný účet
Republiky československé za rok 1957 ke schválení
(tisk 278).
Zpravodajem je poslanec Tymeš, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Tymeš: Soudruzi a soudružky!
Státní závěrečný účet
za rok 1957, který vláda předkládá
Národnímu shromáždění
k projednání, hodnotil rozpočtový
a hospodářský výbor NS za účasti
předsedů všech výborů Národního
shromáždění jako dobrou a radostnou
bilanci. Rozpočtový a hospodářský
výbor zkoumal zejména výsledky plnění
státního rozpočtu, jak jsme hospodařili
a jakých výsledků dosahujeme v socialistické
výstavbě. Členové rozpočtového
a hospodářského výboru NS srovnávali
zkušenosti a poznatky z minulého roku se současnými
problémy i s novými úkoly, které pro
nás vyplývají z usnesení XI. sjezdu
KSČ o dovršení socialistické výstavby
v naší zemi.
V roce 1957 zaznamenáváme další rozvoj
našeho národního hospodářství,
další mohutný rozmach výrobních
sil, což znovu potvrzuje, že naše hospodářství
má zdravé kořeny a stále se rozvíjí
po vzestupné linii. Ani v nejsilnějších
kapitalistických zemích nemohou předložit
parlamentům tak radostnou bilanci minulého roku,
jakou nám předkládá naše vláda.
Velké úspěchy v rozvoji národního
hospodářství jsme dosáhli především
v důsledku rychlého zvyšování
produktivity práce, která vzrostla místo
plánovaných 5,3 % o 5,9 %.
Příznivé výsledky plnění
plánu a dobrého hospodaření se projevily
ve státním rozpočtu, který je základním
finančním plánem státu. Státní
rozpočet je úzce spojen se všemi články
národního hospodářství a zobrazuje
se v něm hospodaření každého
podniku.
Celkové příjmy a výdaje státního
rozpočtu v roce 1957 překročily 100 miliard
korun. To nejlépe ukazuje hospodářský
rozmach a sílu naší země. Rozpočtové
hospodaření končí přebytkem
754 mil. Kčs. I když přebytek je menší
než přebytky minulých let, nijak to neznamená,
že jsme hospodařili hůře než v
minulosti. Je to proto, že lépe plánujeme a
rozpočtujeme, že zdroje a potřeby společnosti
byly ve zdravé rovnováze, že jsme vytvořené
statky proporcionálně rozdělovali mezi obyvatelstvo
a národní hospodářství a zvýšili
nejen životní úroveň lidu, ale také
posílili další rozvoj výroby v souladu
s vytvořenými zdroji. Přesto stále
ještě nemůžeme být zcela spokojeni.
Část přebytků státního
rozpočtu se dosahuje tím, že se neplní
plánované úkoly. Naší snahou
musí být, aby z plánovaných příjmů
se splnily všechny plánované úkoly a
přebytky ve státním rozpočtu se překračovaly
v důsledku úspor a stálého zlevňování
a zvyšování výroby.
Přesto, že plnění státního
rozpočtu v roce 1957 bylo vcelku úspěšné,
nebylo ještě využito všech rezerv v našem
národním hospodářství pro zvýšení
jeho efektivnosti. Rozpočtový a hospodářsky
výbor NS jednal ve schůzi konané dne 21.
listopadu 1958 za účasti ministra financí
s. Ďuriše především o tom,
jak překonávat zejména ty nedostatky v našem
hospodářství, které se stále
opakují. Výbor vysoko oceňuje novou soustavu
řízení, plánování a
financování národního hospodářství,
která vejde v platnost dne 1. ledna 1959 a která
vytváří nutné předpoklady pro
další zlepšování hospodaření
a odhalování rezerv na všech úsecích
našeho hospodářství. Již průběh
prací při sestavování státního
plánu a rozpočtu na rok 1959 ukazuje, že nové
metody plánování a financování,
založené na nejširším využití
aktivity a iniciativy pracujících, znamenají
veliký kvalitativní pokrok pro rozvoj národního
hospodářství. Pozornost pracujících
je správně stále více zaměřována
na ekonomickou stránku výroby, na růst produktivity
práce a snižování vlastních nákladů,
na úsporu materiálu jako na hlavní zdroje
růstu životní úrovně pracujících,
jak to zdůrazňuje dopis ÚV KSČ všem
pracujícím.
Uvedu jeden příklad ze soutěže za největší
úspory materiálu ve strojírenství,
k níž dali podnět zaměstnanci Královopolské
strojírny. Tato soutěž přinesla našemu
hospodářství velmi cenné hodnoty,
neboť jen v Brněnském kraji se dosáhlo
úspory 11 000 tun různých kovů.
V souvislosti s tím má velký význam
vytváření nejlepších podmínek
pro uplatnění socialistické zásady
odměňování za práci v závislosti
na dosahovaných výsledcích.
Významnou součást nových opatření
k zvýšení ekonomické účinnosti
řízení národního hospodářství
tvoří opatření na úseku finančního
hospodaření. Prohlubuje se zejména pravomoc
a odpovědnost podniků a vyšších
výrobně hospodářských jednotek
při finančním hospodaření.
Část finančních prostředků,
které podniky vytvářejí, bude jim
ponechávána jako vlastní finanční
zdroj k financování především
podnikové investiční výstavby a vlastních
oběžných prostředků. Čím
lépe bude podnik hospodařit, čím více
finančních zdrojů bude vytvářet,
tím více prostředků bude mít
i sám k dispozici. Tím bude vytvářena
zainteresovanost podniků na dobrých výsledcích
hospodaření.
Vedle široké decentralizace však nové
zásady finančního hospodaření
zdůrazňují povinnosti podniků vůči
celému národnímu hospodářství.
To se projevuje zejména v tom, ze podnikům budou
stanoveny určité úkoly, které musí
splnit, např. odvody ze zisku. Velkým kladem nové
metodiky finančního hospodaření je
právě účinné spojení
ústředního - centrálního finančního
hospodaření s finančním hospodařením
podniků a organizací.
V souvislosti se zvýšením plánovitosti
v národním hospodářství roste
podstatně i význam a úloha finančních
plánů a mezi nimi i státního rozpočtu.
Finanční plány, které budou sestavovány
v pětiletých a ročních obdobích,
se stanou významnými nástroji řízení
hospodářství. V pětiletých
finančních plánech budou obsaženy dlouhodobé
normativy podnikové zainteresovanosti - podíl z
přírůstku zisku a podíl z odpisů,
čímž tyto finanční plány
budou určovat významné proporce v rozvoji
podniků. V ročních finančních
plánech budou řešeny významné
otázky forem financování a vztahu podniků
a organizací k státnímu rozpočtu.
Poněvadž tempo růstu průmyslové
výroby je letos největší za posledních
6 let a také úspory na vlastních nákladech
a zlepšený vývoj tvorby zisku jsou známkou
dalšího růstu hospodárnosti, jsou zde
všechny předpoklady pro další mohutný
rozvoj průmyslové výroby v příštích
letech. XI. sjezd KSČ svým historickým usnesením
o dovršení socialistické výstavby nesmírně
podnít iniciativu všech pracujících.
Jen v Brněnském kraji bylo v přípravě
plánu na rok 1959 zpevněno anebo nově uzavřeno
730 celopodnikových a celozávodních závazků.
Navíc bude letos na Brněnsku vyrobeno zboží
v hodnotě přes 330 miliónů korun.
Průběh diskuse k dopisu ÚV KSČ ukazuje,
že naši lidé si plně uvědomují,
že na výrobě především závisí
další tempo růstu životní úrovně
lidu. Lidé ukazují na nedostatky v našem hospodářství
a jak je možno je rychle překonávat. Pochopitelně
v stejném duchu probíhalo také projednávání
Státního závěrečného
účtu za rok 1957 v rozpočtovém a hospodářském
výboru NS.
Rozpočtový a hospodářský výbor
NS vedle kladů, které v našem hospodářství
převažují, ukázal i na nedostatky řízení
v průmyslu i zemědělství, na nedostatky
v dopravě, místním hospodářství,
ve zdravotnictví, školství, a zkoumal také
výdaje na sociální potřeby občanstva.
Členové rozpočtového výboru
kritizovali, že v některých závodech
není věnována dostatečná péče
kvalitě našich výrobků, že zavádění
nové techniky je pomalé a že zejména
ministerstva nedostatečně se starají o to,
aby dobré zkušenosti a nové metody se rozšířily
rychle do všech závodů. Soudruh poslanec Čermák
uváděl příklad z Leninových
závodů v Plzni, kde ve slévárně
postavili za několik tisíc korun jednoduchou násepku,
čímž zvýšili produktivitu práce
zhruba o 30 %. Když nedávno byl v Dvoře Králové,
zjistil, že v tamní slévárně
o tom nic nevěděli. A Dvůr Králové
je od Plzně několik kilometrů.
Kritizovány byly také nedostatky v investiční
výstavbě, zejména značné rozdíly
ve výrobních nákladech jednotlivých
stavebních podniků a disproporce v plnění
jednotlivých úkolů na nejdůležitějších
úsecích výstavby. Členové rozpočtového
a hospodářského výboru navštívili
v tomto roce Ústecko a Ostravsko a přesvědčili
se, jak nesplnění některých důležitých
úkolů v krajích se soustředěnou
investiční výstavbou působí
těžko překonatelné obtíže.
Velkým nedostatkem je, že se proti roku 1956 nezlepšila
státní bytová výstavba, neboť
bylo dáno do užívání o 323 bytových
jednotek méně než v roce 1956. Rozpočtový
a hospodářský výbor vítá
proto rozhodnutí ÚV KSČ o zvýšení
bytové výstavby. Upozorňuje současně
na to, že rostou výdaje státu nejen na bytovou
výstavbu, ale také na udržování
domů. Hospodaření domovních správ,
které spravovaly v roce 1957 411 000 bytů, skončilo
ztrátou 734 miliónů korun, tj. průměrně
přispívá stát na nájemné
v 1 bytě 1786 Kčs. Kromě toho na opravy těchto
domů se vydalo 519 miliónů korun. Přitom
v mnohých místech domovní majetek se nešetří,
staré domy se včas neopravují a vznikají
tak národnímu hospodářství
značné ztráty.
V roce 1957 stoupl spolu s provedenou decentralizací význam
hospodaření národních výborů.
Národní výbory mají nyní velkou
pravomoc a ovšem i odpovědnost v řízení
velké části národního hospodářství.
Zkušenosti ukazují, že decentralizace vede k
zvýšení ekonomické úrovně
pracovníků národních výborů,
že z národních výborů se stávají
lepší hospodáři, že úkoly
národních výborů jsou nyní
řešeny i z hlediska efektivity navrhovaných
opatření. To vede k tomu, že místní
problémy jsou nyní více než dříve
v souladu se zájmy celého národního
hospodářství.
Rozpočtové výdaje národních
výborů činily v roce 1957 28 590 miliónů
korun, tj. 28,3 % celkových rozpočtových
výdajů. Vlastní příjmy národních
výborů činily v roce 1957 5301 miliónů
korun. Rozdíl, tj. 23 289 miliónů korun,
byl národním výborům kryt podíly
na celostátních příjmech a přímými
dotacemi z ústředního rozpočtu. Výdaje
národních výborů byly kryty vlastními
příjmy z 18,5 %. Vedle dobrých zkušeností
a výsledků práce národních
výborů je třeba zdůraznit, že
výsledky hospodaření některých
podniků řízených národními
výbory jsou nepříznivé. To není
jen věc hospodárská a finanční,
ale také politická. Vítáme proto,
že podle zásad schválených vládou
a podle nového rozpočtového řádu
národních výborů budou prováděny
v podnicích roční komplexní rozbory
za účasti pracujících, výkonných
orgánů národních výborů
i pobočky Státní banky. To nesporně
bude mít vliv na zlepšení hospodaření
podniků řízených národními
výbory.
Členové Národního shromáždění
mohou ve spolupráci s národními výbory
velmi mnoho vykonat pro zlepšení práce národních
výborů na všech úsecích jejich
bohaté činnosti.
Zvlášť velké úkoly mají
národní výbory v zemědělství.
I když v zemědělství jsme dosáhli
v roce 1957 velkého politického úspěchu
- podstatného posílení socialistického
sektoru, celkové výsledky hospodaření
jsou neuspokojivé. Přitom výsledky hospodaření
dobrých JZD ukazují, že plánované
úkoly v zemědělství je možno
splnit a zvyšovat produktivitu zemědělské
práce.
V zemědělství pracuje nyní asi polovina
předválečného počtu pracovníků.
Na výsledky hospodaření JZD má značný
vliv také práce STS. Je třeba říci,
že práce STS se lepší. Ovšem příklady
z Brněnska a jiných krajů ukazují,
že výsledky by mohly být lepší
než vykazujeme v celostátním přehledu.
Jsou obecně známy velmi dobré výsledky
práce STS Horní Heršpice v Brněnském
kraji, která již po šesté získala
vysoké vyznamenání - Rudý prapor vlády
a ÚRO.
Uvedu příklad ze svého volebního obvodu:
V STS Velká Biteš, která již v roce 1955
se řadila mezi nejlepší stanice v Brněnském
kraji, se od roku 1954 do roku 1957 výkon na jednoho pracovníka
zvýšil o 232,7 %.
Na zvýšení výkonů mělo
vliv dobré využití pásových traktorů
hlavně ve dvou směnách a rozsáhlé
zapojení ve špičkových pracích
členů JZD, a to jak traktoristů, mlátičkářů,
pomocníků na kombajnech, tak také ostatních
pomocných pracovníků na strojích STS.
Dále k tomu nemalou měrou přispěla
socialistická soutěž, která byla hodnocena
na podkladě uzavřených osobních účtů
úspor i podnikového chozrasčotu. Tím
také byla rozvinuta široká kampa o snižování
vlastních nákladů a dosahování
úspor na šetření pohonných hmot,
oprav strojů apod. Směrnice k druhému pětiletému
plánu ukládají snížit náklady
na provoz STS o 23 % oproti roku 1955. STS Velká Bíteš
na své ekonomické konferenci se vsak zavázala,
že snížení nákladů o stanovené
procento dosáhne již za 3 roky - v roce 1958. Náklady
STS Velká Bíteš činily za rok 1955 na
1 Ć ha 133,81 Kčs a již
v roce 1957 dosáhla STS nákladů podstatně
nižších, kde náklad na 1 Ć
hektar činil 103,72 Kčs, tedy o 30,09 korun
méně, což odpovídá snížení
o 22,49 %; tedy za dva roky snížila STS náklady
o 22,5 %, takže zbývá do splnění
pětiletého plánu na úseku hospodaření
splnit pouze 0,5 %, což bude do konce pětiletky ještě
dále překročeno.