Tým je vybavený šiesty bod poriadku schôdze.
Pristúpime k prerokovaniu siedmeho bodu schváleného
poriadku, ktorým je
7. Spoločná zpráva výboru zdravotníckeho
a výboru ústavnoprávneho k vládnemu
návrhu zákona o nemocenskej starostlivosti v ozbrojených
silách (tlač 164).
Zpravodajcom je posl. Doubek, dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Doubek: Soudružky a soudruzi poslanci!
Národní shromáždění dnes
přistupuje k projednávání vládního
návrhu zákona o nemocenské péči
v ozbrojených silách. Tím se znovu potvrzuje,
že péče o člověka a jeho zdraví
je prvořadý úkol KSČ a vlády
Národní fronty. Mírová politika strany
a vlády tak jako politika celého socialistického
tábora je důslednou politikou jednání
a hledání společných zájmů
ve prospěch pracujícího lidu. Vedeme naše
pracující k tomu, aby svojí práci
pomáhali ke splnění úkolů,
které zajišťují nastolení trvalého
míru ve světě, aby nikdy nezapomněli
na utrpení prožité za druhé světové
války a nedovolili opakování Lidic, Ležáků
a koncentračních táborů. Nikdo z nás
nesmí dovolit, aby budoucí pokolení byla
ohrožena zplodinami nukleárních zbraní,
a musíme společně se státy tábora
míru odstranit politiku válečných
bloků a studených válek. Vytváříme
podmínky pro přátelské soužití
všech národů, ale na západních
hranicích naší vlasti v Německé
spolkové republice se šíleně zbrojí
a volá se po Sudetech a ostatních územích
(Hitlerovy říše) a nepokrytě se štve
do nové války. Je pochopitelné, že není
možné nečinně přihlížet
k takovýmto jednáním a je třeba učinit
taková opatření, aby nedotknutelnost našich
hranic a bezpečnost a klid při usilovné práci
našeho lidu byly zajištěny.
Již loňská celostátní konference
KSČ ukázala, že náš lid je si plně
vědom blížícího se nebezpečí
v blízkosti hranic naší vlasti a činí
opatření, abychom měli silné a vysoce
bojeschopné ozbrojené síly, aby mohly po
boku ostatních armád Varšavské smlouvy
a všeho mírumilovného lidstva úspěšně
hájit všechny výsledky našeho socialistického
budování. Na každém pracovním
úseku i místě jsou za spolupráce našich
pracujících činěna taková opatření,
abychom stále zlepšovali a rozšiřovali
životní i kulturní úroveň našeho
lidu a žilo se nám v naší krásné
vlasti stále radostněji.
Jedním takovým zlepšením byla novelisace
zákona o nemocenském pojištění
zaměstnanců, čímž jsou všichni
zaměstnanci v době nemoci a pracovní neschopnosti
zajištěni, aby bez obav o svoje zdraví úspěšně
budovali socialismus v naší zemi. Novelisací
zákona o nemocenském pojištění
zaměstnanců byli však vyřazeni z dosahu
tohoto zákona příslušníci ozbrojených
sil z povolání, na něž se vztahoval
zákon č. 236/1948 Sb. o vojenské nemocenské
péči, a na příslušníky
Sboru národní bezpečnosti se vztahoval zákon
č. 99/1948 Sb. Tvrdost obou těchto zákonů
vyřazovala ze služebního poměru veliké
procento dobrých příslušníků,
protože prováděcím nařízením
z 1. ledna 1953 bylo stanoveno, že vojákům
z povolání, kteří byli ve stavu nemocných,
se vyplácí služné jen po dobu čtyř
měsíců. Tím se stávalo, že
celá řada kvalifikovaných vojáků
z povolání i příslušníků
Sboru národní bezpečnosti byla propuštěna
do civilního zaměstnání a tak se oslabovaly
útvary ozbrojených sil o dobré kádry.
Výjimka byla jen v těch případech,
kdy nemoc nastala zraněním při výkonu
služby neb při zabezpečování
bezpečnosti naší vlasti.
Po roce 1945 jsme vytvořili armádu z lidu, takže
do armády byli a jsou přijímání
lidé mladí, zdraví, třídně
i kádrově vyhranění, lidé,
v nichž je pěstován vysoký smysl pro
odpovědnost a kázeň. Stává
se v mnohých případech při onemocnění
příslušníků ozbrojených
sil, že musí být učiněna opatření,
aby onemocnění nebylo vojáky z povolání
podceňováno a byla dodržována zdravotnická
preventivní opatření. Proto také v
armádě není problém absentismu. Otázka
absence, pokud by k ní došlo, je otázkou vojenského
prokurátora. Průměrná denní
neschopnost vojáků z povolání v celostátním
měřítku v roce 1956 činila 2,1 %,
což znamená veliký rozdíl proti zaměstnancům
v civilním sektoru.
Zatím co v civilním sektoru je povinností
vedení podniku vytvářet stále lepší
podmínky pro hygienu a bezpečnost práce,
vynucuje si současný způsob výcviku
v připravenosti armády přizpůsobení
výcviku tvrdým podmínkám, hlavně
v noci za každého počasí a ve kterékoliv
roční době a v nejrychlejším
tempu. Záměrně jsou voleny nejtěžší
podmínky, aby výcvik odpovídal skutečnému
boji. Důstojníci a vojáci z povolání
v těchto případech musí býti
svému mužstvu vzorem a nelze připustit, aby
vědomě zmírňovali podmínky
výcviku vojsk anebo oslabovali úsilí o splnění
nařízených služebních úkolů
z obavy, že případné onemocnění
bude mít za následek snížení
jejich příjmu. Rovněž příslušníci
Sboru národní bezpečnosti nesmí při
plnění svých úkolů zaváhat
z obavy před případným zraněním
nebo onemocněním, vyžaduje-li to zájem
bezpečnosti naších pracujících
a bezpečnosti státu.
Všem zaměstnancům v civilním sektoru
byla zkrácena pracovní doba. toto však nelze
provést a zajistit u vojáků z povolání
a příslušníků ministerstva vnitra
a nelze jim také určit pevnou pracovní dobu.
Je také vyloučeno poskytovat jim náhradní
volno - na př. za dlouhotrvající vypětí
při plnění služebních úkolů
za pravidelné dozorčí služby, bojové
poplachy, dlouhotrvající cvičení,
pří kterých velitelé a příslušníci
štábů mají jen krátký
odpočinek.
Jestliže pro ozbrojené síly je ustanovení
zákona 54/1956 Sb. o vyplácení nemocenského
od prvého dne v nemocí nepřijatelné,
že by ohrozilo bojovou tvrdost přípravy vojsk,
pak pro Sbor národní bezpečnosti je nepřijatelné
proto, že by ohrozilo plnění naléhavých
bezpečnostních úkolů. Při neschopnosti
ke službě pro zranění nebo jiný
úraz, k nimž došlo přímo v souvislosti
s výkonem služby, ponechává osnova zákona
vojákům z povolání a příslušníkům
bezpečnostního sboru nárok na služební
příjem po dobu 12 měsíců. Od
vojáků a příslušníků
SNB musí být vyžadováno, aby se bez
váhání vystavovali nebezpečí
zranění anebo úrazu, vyžadují-li
to zájmy bojové přípravy vojsk nebo
zájmy obrany bezpečnosti země. Výše
nemocenského se podle návrhu osnovy upravuje proto
jednotně na 90 % průměrné denní
částky čistého měsíčního
služebního příjmu. Krácení
nemocenského by právě postihlo ty důstojníky
a ostatní příslušníky ozbrojených
sil z povolání, kteří nesou největší
risiko zranění, úrazu anebo onemocnění.
Je ještě jeden důvod, proč je nemocenská
péče upravena v ozbrojených silách
jednotně jak pro velitele tak pro příslušníky
štábů i důstojníky služeb.
Všichni důstojníci a vojáci z povolání
musí projít službou v bojových útvarech.
Důstojník, který je dnes velitelem, může
být zítra příslušníkem
štábu anebo důstojníkem služeb
a naopak. Všichni důstojníci z povolání
se zúčastňují cvičení
bojových poplachů a mohou být pověřováni
zvláštními úkoly. Do vojenských
výcvikových prostorů odjíždějí
na několik měsíců nejen vlastní
velitelé, ale i důstojníci štábů
a služeb. Pro žádného vojáka z
povolání a příslušníka
sboru neplatí zákony o normální pracovní
době. Pro všechny příslušníky
ozbrojených sil i příslušníky
ministerstva vnitra platí v plném rozsahu všechny
řády ozbrojených sil, takže nelze dělat
u některého výjimku.
V další části navrhovaného zákona
o nemocenské péči v ozbrojených silách
je stanoven rozsah nemocenské péče, vznik
účasti na nemocenské péči,
její zánik, trvání nároku a
ochranná lhůta, a zároveň se stanoví,
na koho se vztahuje nemocenská péče v ozbrojených
silách kromě příslušníků
ozbrojených sil a žáků vojenských
škol a příslušníků ostatních
ozbrojených sborů ministerstva vnitra. Vyňati
z dosahu tohoto zákona jsou důchodci - bývalí
příslušníci ozbrojených sil,
kteří jsou zaměstnáni a mají
nárok na nemocenské podle zákona č.
54/1956 Sb. Totéž se vztahuje na rodinné příslušníky,
kteří jsou pojištěni podle jiných
předpisů. Na rodinné příslušníky
vojáků základní služby a v záloze
povolaných k činné službě se
vztahuje osnova zákona č. 64/1950 Sb. Dále
se zmocňují ministři národní
obrany a vnitra, aby dali povolení k poskytování
preventivní a léčebné péče
i věcných dávek některým dalším
skupinám ve zdravotnických zařízeních
ozbrojených sil. Toto zmocnění umožňuje
poskytnout věcné dávky všem účastníkům
národního odboje za osvobození naší
vlasti, pokud nemají nárok podle jiných předpisů.
Totéž se vztahuje na invalidní vojáky
základní služby přijaté do vojenské
invalidovny.
Ustanovení o rodinných příslušnících
jsou shodná s ustanoveními podle zákona o
nemocenském pojištění zaměstnanců.
Ozbrojené síly potřebují již
v míru pro poskytování nemocenské
péče zvláštní zařízení,
které svojí organisací umožňuje
co nejrychlejší přechod na organisaci válečnou.
Proto zdravotnická služba ozbrojených sil po
stránce zdravotnické zabezpečuje veškerou
činnost ozbrojených sil, plní úkoly
zdravotnické přípravy vojsk a provádí
odborné přípravy zdravotnického personálu
a dále pečuje o zřizování léčebných
zařízení, jejich udržování
a připravenost na plnění úkolů
v boji. Musí však být všude dbáno
největší hospodárnosti, aby poskytování
preventivní a léčebné péče
příslušníkům samostatných
malých jednotek bylo v míru řešeno v
součinnosti se státní zdravotní správou.
Nová úprava nemocenské péče
v ozbrojených silách vyjadřuje spravedlivě
ocenění odpovědné a náročné
služby ozbrojených sil a vytváří
podmínky pro úspěšné plnění
úkolů ozbrojených sil a bezpečnostních
sborů.
V důsledku provádění mírové
politiky KSČ a vlády Národní fronty
byl snížen početní stav příslušníků
ozbrojených sil, ale tím se však zvýšila
odpovědnost a náročnost na každého
jednotlivce, obzvláště v důsledku mezinárodní
situace. Proto bude zapotřebí řádného
vysvětlování tohoto zákona a to již
z ústředních míst, jako je Revoluční
odborové hnutí, i našim pracujícím
na závodech, ve městech i vesnicích a bez
jakéhokoliv utajování jim ukazovat důležitost
ozbrojených sil při budování našeho
socialistického státu a zabezpečování
nedotknutelnosti hranic naší vlasti. Naši pracující
jistě plně pochopí odpovědnost a náročnost
služby v lidové armádě i v pohraničních
sborech a bezpečnosti a projeví souhlas s navrhovaným
zákonem.
Na druhé straně bude však třeba provádět
v samotných ozbrojených silách důkladnou
agitačně propagační vysvětlovací
a výchovnou činnost, aby si jejich příslušníci
i manželky příslušníků ozbrojených
sil uvědomili, jakou všestrannou péči
o ně projevuje KSČ, vláda Národní
fronty a celé Národní shromáždění.
Dále aby si uvědomili všichni příslušníci
ozbrojených sil z povolání, že veliké
finanční prostředky, které se na tuto
nemocenskou péči vynakládají, nedostáváme
od nikoho jiného než z usilovné práce
a z poctivých rukou dělníků a rolníků
a že je proto nutné s ještě větší
odpovědností, oddaností i zápalem
plnit všechny úkoly ozbrojených sil jako mocenského
nástroje diktatury proletariátu, abychom ve vzájemné
spolupráci se všemi státy lidové demokracie
v čele se Sovětským svazem trvalý
mír zajistili.
Soudružky, soudruzi poslanci, byl jsem jako zpravodaj zdravotního
výboru k zákonu o nemocenské péči
v ozbrojených silách zmocněn, abych plenu
Národního shromáždění
doporučil návrh zákona o nemocenské
péči v ozbrojených silách s uvedenými
změnami, které přijaly výbory ústavně-právní
a zdravotní, ke schválení. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Hlási sa niekto do rozpravy k
tomuto bodu poriadku? (Nikto.)
Do rozpravy sa nikto nehlási, budeme teda hlasovať.
Neboli podané nijaké pozmeňovacie návrhy.
Dám preto hlasovať o celom vládnom návrhu
zákona odrazu podľa výborovej zprávy.
Má niekto voľajaké námietky proti tomuto
spôsobu hlasovania? (Neboli.)
Nemá.
Kto teda súhlasí s celým vládnym návrhom
zákona o nemocenskej starostlivosti v ozbrojených
silách, a to v znení spoločnej zprávy
výboru zdravotníckeho a výboru ústavnoprávneho,
nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa voľakto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. - Národné zhromaždenie tým
jednomyseľne schválilo vládny návrh
zákona o nemocenskej starostlivosti v ozbrojených
silách. Tým je vybavený siedmy bod poriadku
schôdze.
Pristúpime k prerokovaniu ôsmeho bodu denného
poriadku, ktorým je
8. Spoločná zpráva výboru zdravotníckeho
a výboru ústavno- právneho k vládnemu
návrhu zákona o sociálnom zaopatrení
príslušníkov ozbrojených síl
(tlač 165).
Zpravodajcom je posl. Holička, dávam mu slovo.
Zpravodajca posl. Holička: Vážené
Národné zhromaždenie, súdružky,
súdruhovia!
Úlohy armády a ostatných zložiek našich
ozbrojených síl pri budovaní socializmu u
nás pre ochranu a nezávislosť republiky a jej
zriadenia kladú veľké požiadavky na príslušníkov
ozbrojených síl. Sama povaha tejto služby v
ozbrojených silách za dnešných podmienok
k dobrej príprave našej armády vyžaduje
väčšie vypätie a pritom tiež následkom
väčšieho pracovného vypätia sa u
príslušníkov ozbrojených síl
schopnosť k práci znižuje rýchlejšie,
ako je tomu u pracovníkov mnohých iných občianskych
povolaní.
Doterajší zákon o dôchodkovom zaopatrení
príslušníkov ozbrojených síl
neplní požadovanú úroveň vedľa
posledne vydaného zákona o dôchodkovom zabezpečení,
ktorý bol vydaný v minulom roku pre všetky
povolania našich občanov okrem ozbrojených
síl. Dnes nami prejednávaný zákon
pre ozbrojené sily vychádza zo zásad vydaného
zákona o dôchodkovom zabezpečení.
Návrh zákona má nahradiť doterajší
zákon, ktorý bol zameraný na dôchodok
podľa zastavanej funkcie a len z menšej časti
podľa hodnosti, čim bola zdôrazňovaná
zásada odmeňovania podľa práce. Pri
dnešných požiadavkách ťažkej
a namáhavej práce v našich ozbrojených
silách už neplní poslanie, aby podporoval cit
zodpovednosti na dnešné ťažké podmienky
u našich príslušníkov ozbrojených
síl.
Podmienky prijatia za príslušníkov našej
armády sú, aby boli príslušníci
úplne zdraví a fyzicky zdatní, čiastočnú
nemocnosť nie je možno použiť pre dnešné
veľké úkoly.
Doterajšie skúsenosti nám ukazujú, že
vzdor dobrému výberu rýchlejšie sa opotrebuje
príslušník našich ozbrojených síl
ako fyzicky, tak aj duševne. Tento stav často vnáša
pri doterajšom spôsobe dôchodkového zabezpečenia
neistotu zabezpečenia v zníženom jeho výkone,
prípadne preradenie do občianskeho povolania jeho
samého a tiež jeho rodiny. To často podlamuje
jeho pracovnú morálku a tiež odvahu pri výkone
na dobrú prípravu našej armády na obranu
vlasti.
Úprava dôchodkového zaopatrenia príslušníkov
ozbrojených síl vyžaduje pre zvláštnosť
povahy ich služby zvláštneho zákona, pretože
je nutné používať odlišných
merítok, ako používa zákon o dôchodkovom
zabezpečení ostatných občanov.
Zvláštna úprava sociálneho zabezpečenia
príslušníkov ozbrojených síl
je odôvodnená zvláštnou povahou služby
v o zbrojených silách. Zvláštnosťami
doplňovania veliteľského sboru a úkolami
ozbrojených síl. Pokiaľ ide o príslušníkov
ostatných ozbrojených sborov z povolania v obore
ministerstva vnútra je odôvodnená zvláštnou
povahou služby a úkolov týchto sborov.
Príprava armády na boj pre súčasné
podmienky vyžaduje od príslušníkov veliteľského
sboru veľké organisačné schopnosti,
dobré odborné vzdelanie, vysoké duševné
a fyzické vypätie ukladá veľkú
zodpovednosť príslušníkom veliteľského
sboru a preto sú aj vybavení nedeliteľnou veliteľskou
právomocou. Výcvik vojsk v podmienkach približujúcich
sa čo najviac podmienkam skutočného boja
pre obranu našej vlasti. V mierovej dobe je už potrebné
dosiahnuť u všetkých vojakov okrem vysokej politickej
uvedomelosti telesnú zdatnosť, vytrvalosť, silu,
obratnosť a rýchlosť jednania, odvahu, rozhodnosť,
iniciatívu, húževnatosť a iné vlastnosti,
ktoré potrebuje vojak v bojových podmienkach Pre
splnenie týchto podmienok nemôžeme mať
fyzicky starých veliteľov, zvlášť
na nižších veliteľských funkciách,
kde by boli brzdou.
Za splnenie týchto podmienok nemôže byť
dodržaný taký stav, aby boli dôstojníci
z povolania ponechaní na nižších funkciách
až do získania nároku na starobný dôchodok,
tým by sa znemožňoval tvrdý a náročný
výcvik vojsk. Len malá časť dôstojníkov
z povolania môže byť postupne vyzdvihnutá
do vyšších funkcií, štábov
a podobne, u ktorých fyzický vek 55 rokov neni prekážkou
bojovej prípravy a pohotovosti vojsk.
Veľká väčšina dôstojníkov
z povolania musí byť prepúšťaná
pred dosiahnutím tohto veku, často o viac rokov
skôr. Prepustenie týchto dôstojníkov
bez nárokov na dôchodok bolo by nespravodlivé.
Je potrebné brať do úvahy vysoké pracovné
vypätie v priebehu služby v ozbrojených silách,
ktoré sa prejavuje zvýšenou duševnou a
fyzickou opotrebovanosťou, a tiež tú skutočnosť,
že dôstojník získané vedomosti
u armády nemôže vždy uplatniť pri
prechode do občianskeho povolania tak, ako uplatní
občiansky zamestnanec svoje získané vedomosti
v praktickom živote.