Středa 17. dubna 1957

V tomto vědomí jsme přistupovali k projednání rozpočtového zákona a jednotlivých kapitol státního rozpočtu v rozpočtovém a hospodářském výboru a ve všech ostatních výborech, kterým byly jednotlivé kapitoly státního rozpočtu přiděleny k projednání. Doba k jednání o státním rozpočtu ve výborech byla letos delší, například u rozpočtového a hospodářského výboru 3 týdny, což umožnilo podrobnější projednání všech kapitol státního rozpočtu.

Členové výborů Národního shromáždění i poslanci, kteří byli pozváni k projednání jednotlivých kapitol státního rozpočtu, mohli letos ještě více než v minulých letech uplatnit při jednání své bohaté zkušenosti ze svých volebních obvodů a ze svých pracovišť. Poslanci věnovali ve výborech velkou pozornost jak příjmovým, tak i výdajovým položkám státního rozpočtu. Zabývali se hlavní problematikou jednotlivých resortů, jejich úspěchy i neúspěchy a zejména příčinami nedostatků v průmyslových resortech a v zemědělství. Správně zdůraznili, že dosavadní úspěchy nesmí vést k sebeuspokojení nebo dokonce k lehkovážnosti v hospodaření. I když socialistické zřízení má velké možnosti a přednosti, které kapitalistické zřízení nemá a míti nemůže, nijak to neznamená, že si můžeme dovolit všechno.

Loni jsme značně zvýšili životní úroveň obyvatelstva, dokonce více než předpokládaly Směrnice k pětiletému plánu, avšak hospodářských výsledků předpokládaných Směrnicemi jsme nedosáhli. Tak hospodařit nemůžeme, neboť to bychom místo zvyšování státních rezerv museli z rezerv čerpat a to trvale nelze. Poslanci se proto zabývali zkonkrétňováním mzdových fondů v jednotlivých resortech, zneužíváním sociálních vymožeností a neplněním plánovaných úkolů. Správně byla zdůrazněna odpovědnost ministerstev. Vedení podniků a závodů, ale také odpovědnost odborové organisace a politických pracovníků, poslance nevyjímaje.

Poslanci zdůrazňovali, že je třeba vážné nedostatky ve výrobě a v hospodářství včas a otevřeně s pracujícími projednávat, říkat jim pravdu a společně s nimi nedostatky a chyby odstraňovat. Víme všichni, jak velký ohlas měla výzva Královopolských na úsporu materiálu, když se v závodech vysvětlilo, jaké škody nám působí nehospodárnost a plýtvání materiálem.

Velkou pozornost věnovali členové sněmovních výborů investiční výstavbě a zejména zkoumali, zda finanční a materiálové prostředky jsou vydávány co nejhospodárněji a nejúčinněji. Vzhledem k tomu, že musíme přesunout značnou část investic do čtyř krajů, abychom zajistili rozšíření surovinových zdrojů, především paliv, nemůžeme uspokojiti požadavky ostatních krajů a ostatních odvětví národního hospodářství.

Proto tím více je třeba, abychom daných prostředků používali co nejhospodárněji a jen na takové účely, které zaručují největší účinek pro naše hospodářství, tedy na maximální přírůstek výrobních kapacit, růst technické úrovně výroby a zhospodárnění provozu v nově budovaných závodech. Tato samozřejmá péče o to, zda v každém jednotlivém případě vydáváme prostředky na investiční výstavbu hospodárně, se na mnohých úsecích zanedbala. President republiky soudruh Zápotocký zdůraznil ve svém projevu v Mostě, že se namnoze stavělo přepychově, nákladně a ne vždy účelně. Plýtvalo se materiálem i prací. V tomto duchu mluvili i poslanci, kteří ukazovali na to, že mnohdy vydáváme prostředky na zbytečnosti, které nijak účinnost investice nezvyšují. Zvláštní důraz je nutno klást na zjištění, že nezaměřujeme všechno své úsilí k tomu, abychom v nových provozech vyráběli levněji než ve starých provozech, abychom nové investice budovali co nejefektivněji.

Nelze v krátké zprávě se zmínit o všech důležitých problémech, které výbory Národního shromáždění při rozpočtovém jednání zkoumaly a řešily. O některých otázkách jistě promluví v rozpravě někteří členové Národního shromáždění. Očekáváme však, že ministerstva a ústřední úřady se budou vážně zabývat kritikou, náměty a návrhy poslanců, kteří ve výborech uplatnili nejen vlastní zkušenosti, ale také zkušenosti a připomínky našich pracujících lidí. Celé jednání ve výborech Národního shromáždění bylo vedeno úsilím, abychom pomohli odstranit nedostatky, odhalit reservy, abychom v duchu usnesení únorového zasedání ÚV KSČ překonali disproporce v našem hospodářství a zvyšovali jeho efektivnost. (Potlesk.) Při tom je třeba stále míti na mysli, že příjmy jednotlivých kapitol státního rozpočtu je nutno považovat za minimální a výdaje za maximální.

Všichni víme, že v socialistickém státě se o rozpočtu nerozhoduje pouze ve vládě, v Národním shromáždění a v ministerstvech, ale také v dolech, v továrnách, na polích a v úřadech. Proto kampaň před volbami do národních výborů měla by být plně využita k tomu, abychom s národohospodářským plánem a státním rozpočtem seznámili všechny naše občany a získali jejich pomoc pro plnění velkých úkolů letošního roku. Vždyť plnění těchto úkolů bude jen k jejich dobru a prospěchu. Šťastný život našich lidí, to je hlavní smysl našeho snažení. (Potlesk.)

Pro splnění úkolů státního plánu a státního rozpočtu máme všechny nutné předpoklady. Dostalo se nám nové významné pomoci Sovětského svazu. Naši lidé čestně obstáli ve zkoušce minulého roku. U nás, jak řekl soudruh president Zápotocký, nebylo při maďarských událostech rozkolísanosti. Zahraniční nepřátelé marně se snažili využít událostí v našem sousedství k vyvolání nedůvěry našeho lidu k Sovětskému svazu, k naší vládě Národní fronty, k naší Komunistické straně. Nás lid jim dal pádnou odpověď. Odmítl výzvy imperialistů a zrádné emigrace k boji proti Sovětskému svazu, straně a vládě, neboť on věří v Sovětský svaz, věří své vládě, věří své straně. (Potlesk.)

Nesmírně významná návštěva naší státní delegace v Sovětském svazu znovu ukázala celému světu, jak přes všechny intriky nepřátel je pevné naše přátelství, naše jednota a jak mocnou oporou je pro naši zemi velký Sovětský svaz. Také nedávná návštěva naší vládní delegace v lidové Číně, ve Vietnamu, v Mongolsku a v lidově demokratické republice Korejské je nesmírně významná, neboť znamená další prohloubení politických, hospodářských a kulturních styků s těmito spřátelenými zeměmi. I tato návštěva ukázala, jak stoupá význam naší země od té doby, kdy se zbavila kapitalistických kořistníků. (Potlesk.)

Nikdy v minulosti jsme neměli tolik přátel a tak věrné a mocné přátele jako nyní. Nikdy v minulosti jsme nebyli tak silní jako nyní. Stále opakovaná proroctví zkrachované emigrace, to jsou proroctví ne slepých mládenců, ale slepých strýců. Ve spojenectví se Sovětským svazem a zeměmi lidové demokracie jsme neporazitelní. (Potlesk.) Ve světě není síly, která by mohla zastavit náš další hospodářský rozvoj. Proto i velké úkoly státního plánu rozvoje národního hospodářství a státní rozpočet na rok 1957 můžeme splnit a také je splníme.

Jménem rozpočtového a hospodářského výboru a jménem ostatních výborů Národního shromáždění, které rozpočtové kapitoly projednaly, navrhuji, aby Národní shromáždění schválilo rozpočtový zákon a státní rozpočet na rok 1957 s provedenou úpravou podle přílohy č. 2 rozpočtového zákona. (Potlesk.)

Předseda: Děkuji poslanci Tymešovi za přednesenou zprávu.

Dávám slovo poslanci Štětkovi, zpravodaji k 2. bodu pořadu, kterým je

2. Zpráva výboru rozpočtového a hospodářského o vládním návrhu usnesení, jímž Národní shromáždění schvaluje podle § 62 ústavy státní závěrečný účet na rok 1955 (tisk 139).

Zpravodaj posl. Štětka: Vážení soudruzi poslanci!

Vláda předložila Národnímu shromáždění státní závěrečný účet za rok 1955 současně s návrhem rozpočtového zákona na rok 1957. Můžeme tedy jednati o výsledcích hospodaření za rok 1955 současně s projednáváním státního rozpočtu na rok 1957.

Národní shromáždění, které má podle § 62 ústavy zkoumat státní závěrečné účty, nezkoumá pouze výsledky hospodaření, ale také jak bylo plánováno a jak byly plánované úkoly plněny.

Pracující lid Československa vyvinul v roce 1955 velké úsilí, aby se jubilejní rok republiky stal rokem vzorné výroby a vzorného hospodářství.

Proto bylo dosaženo zrychlení tempa růstu průmyslové a zemědělské výroby a zlepšilo se i plnění kvalitativních ukazatelů plánu. Hrubá výroba průmyslu stoupla proti roku 1954 o 10,7 %. Růstu bylo dosaženo z 20 % růstem počtu dělníků a z 80 % růstem produktivity práce.

Ačkoliv státní plán rozvoje národního hospodářství byl v květnu 1955 zvýšen, byly i tyto zvýšené úkoly překročeny.

Celkový objem zemědělské výroby (bez objemu výkonů STS) se zvýšil zhruba o 11,9 %. Z toho rostlinná výroba o 18,6 % a živočišná výroba o 3,1 %.

V roce 1955 došlo k dalšímu upevnění jednotných zemědělských družstev. Počet JZD III. a IV. typu vzrostl o 293 družstev, počet členů ze zvýšil o 26.000.

Peněžní důchody, připadající v průměru na 1 hektar zemědělské půdy, vzrostly z 2.249 Kčs na 2.619 Kčs.

Národní důchod se ve srovnatelných cenách zvýšil o 8,8 %, hlavně zvýšením produktivity práce a také vyšší zaměstnaností. Růst národního důchodu umožnil další zvýšení osobní spotřeby obyvatelstva o 9 %.

Produktivita práce v průmyslu vzrostla v roce 1955 o více než 8 % a její plánovaný růst byl překročen. Tohoto růstu bylo dosaženo zvyšováním technické úrovně a lepší organisací práce. Poměr mezi růstem produktivity práce a průměrných výdělků se vyvíjel příznivě. Průměrné mzdy a platy v celém národním hospodářství vzrostly o 2,3 %.

Vlastní náklady srovnatelné výroby zboží byly sníženy o 5,6 % proti plánovaným 5,1 %.

Úspěšné plnění plánu umožnilo i splnění státních příjmů:

daň z obratu byla splněna na 100,2 %,

odvody ze zisku národních podniků na 101,2 %,

daň od obyvatelstva na 99,2 %.

Dosažené úspěchy jsou výsledkem úsilí pracujících a jistého zlepšení v řízení výroby. Současně však svědčí o tom, že i ve zvýšeném plánu zůstaly neodhaleny velké reservy.

Růst strojírenské výroby nedostatečně zajišťoval zavádění nové techniky, investiční výstavbu, vývoz i zásobování spotřebním zbožím. Plán výroby, produktivity a nákladů nebyl ve strojírenství splněn.

Vážné důsledky pro další rozvoj národního hospodářství mělo i neplnění plánu ve stavebnictví, a to ve výrobě i ve kvalitativních ukazatelích.

Hospodaření státních statků skončilo neplánovanou ztrátou. A tady mají co dohánět.

Při plnění úkolů za rok 1955 nebyla daleko využita naše velká kapacita, ani všechny možnosti, které poskytuje naše socialistické zřízení, bohaté vybavení našeho národního hospodářství, kvalifikace a iniciativa našich pracujících a spolupráce se zeměmi mírového tábora.

O tom svědčí pomalé zavádění nové techniky, nedokonalé využívání strojů, velké ladem ležící zásoby, absence a fluktuace pracovníků, vysoké neproduktivní náklady, nedostatky v zavádění chozrasčotu, v rozvoji socialistického soutěžení.

Rozpočtové výdaje nedosáhly plánované výše pro neplnění důležitých plánovaných úkolů, především v investiční výstavbě. A to je třeba zvlášť podtrhnout.

Plán investiční výstavby byl v národním hospodářství splněn jen na 92 %.

Zatímco na jedné straně zůstaly nevyčerpány rozpočtové částky u mnoha ministerstev a na národních výborech, na druhé straně plánované výdaje byly překročeny a byly použity značné částky z vládní rozpočtové reservy a z přebytků minulých let.

Část prostředků, určených na důležité úkoly výstavby, byla tedy použita na jiné, původně neplánované úkoly a ještě byly vydávány prostředky, nashromážděné z minulých let. Na to je třeba upozornit, to je velmi nepříznivý zjev.

V roce 1955 byla provedena další významná opatření ke zvýšení životní úrovně pracujících.

Od peněžní reformy již čtvrté snížení státních maloobchodních cen, provedené k 1. dubnu 1955, přineslo obyvatelstvu roční úspory 1,3 miliardy Kčs.

Nominální příjmy obyvatelstva vzrostly v roce 1955 o 5,8 %. Snížení cen se projevilo částkou 2,6 % z příjmů obyvatelstva, takže reálný růst příjmů obyvatelstva v roce 1955 činil 8,4 %.

Plán maloobchodního obratu byl v roce 1955 překročen na 102 %. Proti roku 1954 bylo prodáno o 10,3 % více zboží.

Zvýšení životní úrovně je patrno i ze zvýšení vkladů na vkladní knížky o 1.629 milionů Kčs a z překročení plánu pojištění.

Odčerpání rychlého růstu kupní síly obyvatelstva nebylo dostatečně zajištěno zlepšením výroby žádaného spotřebního zboží, péčí o zpracování, rozmanitost a vkus, zejména pak rozvojem placených služeb pro obyvatelstva. Tím bylo ztíženo i plnění pokladního plánu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP