V tomto vědomí jsme přistupovali k projednání
rozpočtového zákona a jednotlivých
kapitol státního rozpočtu v rozpočtovém
a hospodářském výboru a ve všech
ostatních výborech, kterým byly jednotlivé
kapitoly státního rozpočtu přiděleny
k projednání. Doba k jednání o státním
rozpočtu ve výborech byla letos delší,
například u rozpočtového a hospodářského
výboru 3 týdny, což umožnilo podrobnější
projednání všech kapitol státního
rozpočtu.
Členové výborů Národního
shromáždění i poslanci, kteří
byli pozváni k projednání jednotlivých
kapitol státního rozpočtu, mohli letos ještě
více než v minulých letech uplatnit při
jednání své bohaté zkušenosti
ze svých volebních obvodů a ze svých
pracovišť. Poslanci věnovali ve výborech
velkou pozornost jak příjmovým, tak i výdajovým
položkám státního rozpočtu. Zabývali
se hlavní problematikou jednotlivých resortů,
jejich úspěchy i neúspěchy a zejména
příčinami nedostatků v průmyslových
resortech a v zemědělství. Správně
zdůraznili, že dosavadní úspěchy
nesmí vést k sebeuspokojení nebo dokonce
k lehkovážnosti v hospodaření. I když
socialistické zřízení má velké
možnosti a přednosti, které kapitalistické
zřízení nemá a míti nemůže,
nijak to neznamená, že si můžeme dovolit
všechno.
Loni jsme značně zvýšili životní
úroveň obyvatelstva, dokonce více než
předpokládaly Směrnice k pětiletému
plánu, avšak hospodářských výsledků
předpokládaných Směrnicemi jsme nedosáhli.
Tak hospodařit nemůžeme, neboť to bychom
místo zvyšování státních
rezerv museli z rezerv čerpat a to trvale nelze. Poslanci
se proto zabývali zkonkrétňováním
mzdových fondů v jednotlivých resortech,
zneužíváním sociálních
vymožeností a neplněním plánovaných
úkolů. Správně byla zdůrazněna
odpovědnost ministerstev. Vedení podniků
a závodů, ale také odpovědnost odborové
organisace a politických pracovníků, poslance
nevyjímaje.
Poslanci zdůrazňovali, že je třeba vážné
nedostatky ve výrobě a v hospodářství
včas a otevřeně s pracujícími
projednávat, říkat jim pravdu a společně
s nimi nedostatky a chyby odstraňovat. Víme všichni,
jak velký ohlas měla výzva Královopolských
na úsporu materiálu, když se v závodech
vysvětlilo, jaké škody nám působí
nehospodárnost a plýtvání materiálem.
Velkou pozornost věnovali členové sněmovních
výborů investiční výstavbě
a zejména zkoumali, zda finanční a materiálové
prostředky jsou vydávány co nejhospodárněji
a nejúčinněji. Vzhledem k tomu, že musíme
přesunout značnou část investic do
čtyř krajů, abychom zajistili rozšíření
surovinových zdrojů, především
paliv, nemůžeme uspokojiti požadavky ostatních
krajů a ostatních odvětví národního
hospodářství.
Proto tím více je třeba, abychom daných
prostředků používali co nejhospodárněji
a jen na takové účely, které zaručují
největší účinek pro naše
hospodářství, tedy na maximální
přírůstek výrobních kapacit,
růst technické úrovně výroby
a zhospodárnění provozu v nově budovaných
závodech. Tato samozřejmá péče
o to, zda v každém jednotlivém případě
vydáváme prostředky na investiční
výstavbu hospodárně, se na mnohých
úsecích zanedbala. President republiky soudruh Zápotocký
zdůraznil ve svém projevu v Mostě, že
se namnoze stavělo přepychově, nákladně
a ne vždy účelně. Plýtvalo se
materiálem i prací. V tomto duchu mluvili i poslanci,
kteří ukazovali na to, že mnohdy vydáváme
prostředky na zbytečnosti, které nijak účinnost
investice nezvyšují. Zvláštní důraz
je nutno klást na zjištění, že
nezaměřujeme všechno své úsilí
k tomu, abychom v nových provozech vyráběli
levněji než ve starých provozech, abychom nové
investice budovali co nejefektivněji.
Nelze v krátké zprávě se zmínit
o všech důležitých problémech,
které výbory Národního shromáždění
při rozpočtovém jednání zkoumaly
a řešily. O některých otázkách
jistě promluví v rozpravě někteří
členové Národního shromáždění.
Očekáváme však, že ministerstva
a ústřední úřady se budou vážně
zabývat kritikou, náměty a návrhy
poslanců, kteří ve výborech uplatnili
nejen vlastní zkušenosti, ale také zkušenosti
a připomínky našich pracujících
lidí. Celé jednání ve výborech
Národního shromáždění
bylo vedeno úsilím, abychom pomohli odstranit nedostatky,
odhalit reservy, abychom v duchu usnesení únorového
zasedání ÚV KSČ překonali disproporce
v našem hospodářství a zvyšovali
jeho efektivnost. (Potlesk.) Při tom je třeba
stále míti na mysli, že příjmy
jednotlivých kapitol státního rozpočtu
je nutno považovat za minimální a výdaje
za maximální.
Všichni víme, že v socialistickém státě
se o rozpočtu nerozhoduje pouze ve vládě,
v Národním shromáždění
a v ministerstvech, ale také v dolech, v továrnách,
na polích a v úřadech. Proto kampaň
před volbami do národních výborů
měla by být plně využita k tomu, abychom
s národohospodářským plánem
a státním rozpočtem seznámili všechny
naše občany a získali jejich pomoc pro plnění
velkých úkolů letošního roku.
Vždyť plnění těchto úkolů
bude jen k jejich dobru a prospěchu. Šťastný
život našich lidí, to je hlavní smysl
našeho snažení. (Potlesk.)
Pro splnění úkolů státního
plánu a státního rozpočtu máme
všechny nutné předpoklady. Dostalo se nám
nové významné pomoci Sovětského
svazu. Naši lidé čestně obstáli
ve zkoušce minulého roku. U nás, jak řekl
soudruh president Zápotocký, nebylo při maďarských
událostech rozkolísanosti. Zahraniční
nepřátelé marně se snažili využít
událostí v našem sousedství k vyvolání
nedůvěry našeho lidu k Sovětskému
svazu, k naší vládě Národní
fronty, k naší Komunistické straně.
Nás lid jim dal pádnou odpověď. Odmítl
výzvy imperialistů a zrádné emigrace
k boji proti Sovětskému svazu, straně a vládě,
neboť on věří v Sovětský
svaz, věří své vládě,
věří své straně. (Potlesk.)
Nesmírně významná návštěva
naší státní delegace v Sovětském
svazu znovu ukázala celému světu, jak přes
všechny intriky nepřátel je pevné naše
přátelství, naše jednota a jak mocnou
oporou je pro naši zemi velký Sovětský
svaz. Také nedávná návštěva
naší vládní delegace v lidové
Číně, ve Vietnamu, v Mongolsku a v lidově
demokratické republice Korejské je nesmírně
významná, neboť znamená další
prohloubení politických, hospodářských
a kulturních styků s těmito spřátelenými
zeměmi. I tato návštěva ukázala,
jak stoupá význam naší země od
té doby, kdy se zbavila kapitalistických kořistníků.
(Potlesk.)
Nikdy v minulosti jsme neměli tolik přátel
a tak věrné a mocné přátele
jako nyní. Nikdy v minulosti jsme nebyli tak silní
jako nyní. Stále opakovaná proroctví
zkrachované emigrace, to jsou proroctví ne slepých
mládenců, ale slepých strýců.
Ve spojenectví se Sovětským svazem a zeměmi
lidové demokracie jsme neporazitelní. (Potlesk.)
Ve světě není síly, která by
mohla zastavit náš další hospodářský
rozvoj. Proto i velké úkoly státního
plánu rozvoje národního hospodářství
a státní rozpočet na rok 1957 můžeme
splnit a také je splníme.
Jménem rozpočtového a hospodářského
výboru a jménem ostatních výborů
Národního shromáždění,
které rozpočtové kapitoly projednaly, navrhuji,
aby Národní shromáždění
schválilo rozpočtový zákon a státní
rozpočet na rok 1957 s provedenou úpravou podle
přílohy č. 2 rozpočtového zákona.
(Potlesk.)
Předseda: Děkuji poslanci Tymešovi za
přednesenou zprávu.
Dávám slovo poslanci Štětkovi,
zpravodaji k 2. bodu pořadu, kterým je
2. Zpráva výboru rozpočtového a
hospodářského o vládním návrhu
usnesení, jímž Národní shromáždění
schvaluje podle § 62 ústavy státní závěrečný
účet na rok 1955 (tisk 139).
Zpravodaj posl. Štětka: Vážení
soudruzi poslanci!
Vláda předložila Národnímu shromáždění
státní závěrečný účet
za rok 1955 současně s návrhem rozpočtového
zákona na rok 1957. Můžeme tedy jednati o výsledcích
hospodaření za rok 1955 současně s
projednáváním státního rozpočtu
na rok 1957.
Národní shromáždění, které
má podle § 62 ústavy zkoumat státní
závěrečné účty, nezkoumá
pouze výsledky hospodaření, ale také
jak bylo plánováno a jak byly plánované
úkoly plněny.
Pracující lid Československa vyvinul v roce
1955 velké úsilí, aby se jubilejní
rok republiky stal rokem vzorné výroby a vzorného
hospodářství.
Proto bylo dosaženo zrychlení tempa růstu průmyslové
a zemědělské výroby a zlepšilo
se i plnění kvalitativních ukazatelů
plánu. Hrubá výroba průmyslu stoupla
proti roku 1954 o 10,7 %. Růstu bylo dosaženo z 20
% růstem počtu dělníků a z
80 % růstem produktivity práce.
Ačkoliv státní plán rozvoje národního
hospodářství byl v květnu 1955 zvýšen,
byly i tyto zvýšené úkoly překročeny.
Celkový objem zemědělské výroby
(bez objemu výkonů STS) se zvýšil zhruba
o 11,9 %. Z toho rostlinná výroba o 18,6 % a živočišná
výroba o 3,1 %.
V roce 1955 došlo k dalšímu upevnění
jednotných zemědělských družstev.
Počet JZD III. a IV. typu vzrostl o 293 družstev,
počet členů ze zvýšil o 26.000.
Peněžní důchody, připadající
v průměru na 1 hektar zemědělské
půdy, vzrostly z 2.249 Kčs na 2.619 Kčs.
Národní důchod se ve srovnatelných
cenách zvýšil o 8,8 %, hlavně zvýšením
produktivity práce a také vyšší
zaměstnaností. Růst národního
důchodu umožnil další zvýšení
osobní spotřeby obyvatelstva o 9 %.
Produktivita práce v průmyslu vzrostla v roce 1955
o více než 8 % a její plánovaný
růst byl překročen. Tohoto růstu bylo
dosaženo zvyšováním technické úrovně
a lepší organisací práce. Poměr
mezi růstem produktivity práce a průměrných
výdělků se vyvíjel příznivě.
Průměrné mzdy a platy v celém národním
hospodářství vzrostly o 2,3 %.
Vlastní náklady srovnatelné výroby
zboží byly sníženy o 5,6 % proti plánovaným
5,1 %.
Úspěšné plnění plánu
umožnilo i splnění státních příjmů:
daň z obratu byla splněna na 100,2 %,
odvody ze zisku národních podniků na 101,2
%,
daň od obyvatelstva na 99,2 %.
Dosažené úspěchy jsou výsledkem
úsilí pracujících a jistého
zlepšení v řízení výroby.
Současně však svědčí o
tom, že i ve zvýšeném plánu zůstaly
neodhaleny velké reservy.
Růst strojírenské výroby nedostatečně
zajišťoval zavádění nové
techniky, investiční výstavbu, vývoz
i zásobování spotřebním zbožím.
Plán výroby, produktivity a nákladů
nebyl ve strojírenství splněn.
Vážné důsledky pro další
rozvoj národního hospodářství
mělo i neplnění plánu ve stavebnictví,
a to ve výrobě i ve kvalitativních ukazatelích.
Hospodaření státních statků
skončilo neplánovanou ztrátou. A tady mají
co dohánět.
Při plnění úkolů za rok 1955
nebyla daleko využita naše velká kapacita, ani
všechny možnosti, které poskytuje naše socialistické
zřízení, bohaté vybavení našeho
národního hospodářství, kvalifikace
a iniciativa našich pracujících a spolupráce
se zeměmi mírového tábora.
O tom svědčí pomalé zavádění
nové techniky, nedokonalé využívání
strojů, velké ladem ležící zásoby,
absence a fluktuace pracovníků, vysoké neproduktivní
náklady, nedostatky v zavádění chozrasčotu,
v rozvoji socialistického soutěžení.
Rozpočtové výdaje nedosáhly plánované
výše pro neplnění důležitých
plánovaných úkolů, především
v investiční výstavbě. A to je třeba
zvlášť podtrhnout.
Plán investiční výstavby byl v národním
hospodářství splněn jen na 92 %.
Zatímco na jedné straně zůstaly nevyčerpány
rozpočtové částky u mnoha ministerstev
a na národních výborech, na druhé
straně plánované výdaje byly překročeny
a byly použity značné částky
z vládní rozpočtové reservy a z přebytků
minulých let.
Část prostředků, určených
na důležité úkoly výstavby, byla
tedy použita na jiné, původně neplánované
úkoly a ještě byly vydávány prostředky,
nashromážděné z minulých let.
Na to je třeba upozornit, to je velmi nepříznivý
zjev.
V roce 1955 byla provedena další významná
opatření ke zvýšení životní
úrovně pracujících.
Od peněžní reformy již čtvrté
snížení státních maloobchodních
cen, provedené k 1. dubnu 1955, přineslo obyvatelstvu
roční úspory 1,3 miliardy Kčs.
Nominální příjmy obyvatelstva vzrostly
v roce 1955 o 5,8 %. Snížení cen se projevilo
částkou 2,6 % z příjmů obyvatelstva,
takže reálný růst příjmů
obyvatelstva v roce 1955 činil 8,4 %.
Plán maloobchodního obratu byl v roce 1955 překročen
na 102 %. Proti roku 1954 bylo prodáno o 10,3 % více
zboží.
Zvýšení životní úrovně
je patrno i ze zvýšení vkladů na vkladní
knížky o 1.629 milionů Kčs a z překročení
plánu pojištění.
Odčerpání rychlého růstu kupní
síly obyvatelstva nebylo dostatečně zajištěno
zlepšením výroby žádaného
spotřebního zboží, péčí
o zpracování, rozmanitost a vkus, zejména
pak rozvojem placených služeb pro obyvatelstva. Tím
bylo ztíženo i plnění pokladního
plánu.