Pojistné za zaměstnance socialistického sektoru
a společenských organisací bude činit
10 % z úhrnu vyplácených mezd a pro zaměstnance
soukromého sektoru 15 %.
Návrh nové úpravy dávek byl před
projednáním ve vládě projednán
ve stranických a odborových orgánech v krajích
i okresech i v orgánech národních výborů.
Byl přijat velmi kladně.
Z projednávání došlo dalších
819 připomínek, z nichž většina
se zaměřovala na nepříznivý
vývoj absence pro nemoc a úraz i na obsah prováděcích
předpisů, které mají být k
zákonu vydány. Všechny připomínky
byly odpovědně projednány a zváženy
jak zdravotním, tak i hospodářským
a rozpočtovým výborem a výborem ústavně-právním,
mnoho cenných připomínek bylo přijato
a pojato do návrhu projednávaného zákona.
Tak byla akceptována připomínka, aby komise
národního pojištění měly
u osamělé matky možnost při onemocnění
jejího dítěte prodloužit podporu při
ošetřování člena rodiny až
na 12 dnů, dále aby při změně
zaměstnání z důvodu nemoci nebo z
důvodu reorganisace podniku nebo z důvodu vyšší
kvalifikace a podobně, nebylo zaměstnání
posuzováno za přerušené. Dále
bylo vyhověno připomínce, aby u rodin s více
dětmi byly rodinné přídavky k podpoře
populace zvýšeny.
Některým připomínkám nemohlo
být vyhověno pro jejich hospodářskou
neúnosnost, jako na příklad, aby i za první
tři dny nemoci bylo vypláceno nemocenské
ve výši 60-90 %, dále aby nemocenské
mohlo být zvýšeno i při jiných
chorobách a nejen při tuberkulose, aby rodinné
přídavky byly vypláceny na děti i
po skončení povinné školní docházky
i když mají větší příjem
než 120 Kčs měsíčně.
Taktéž nemohlo být vyhověno ojedinělým
připomínkám, aby jako dávka nemocenského
pojištění bylo vypláceno výbavné,
které svým charakterem do dávkové
soustavy nemocenského pojištění nepatří.
Po projednání ve vládě byl návrh
uveřejněn tak, aby s ním byli seznámeni
všichni naši občané.
Pracující v závodech přijali návrh
zákona s velkým uspokojením, což potvrzuje,
že připravovaná úprava je v souladu
s jejich zájmy a potřebami. Ze řady závodů
došly Ústřední radě odborů
děkovné resoluce, jako na př. z Leninových
závodů v Plzni, Stalinových závodů
v Mostě, ze Závodů přesného
strojírenství v Líšni a pod.
V některých závodech, jako na př.
ve Fatře Napajedla, ČKD Stalingrad Praha i v jiných
závodech byly jako dík za novou úpravu uzavřeny
socialistické závazky k podpoře výroby
k dalšímu rozvoji našeho hospodářství.
Po zveřejnění návrhů došel
Národnímu shromáždění
a Ústřední radě odborů nepatrný
počet připomínek, což svědčí
o tom, že pracující jsou s novými návrhy
spokojeni.
Soudruzi poslanci a poslankyně! Všechna opatření
Komunistické strany Československa a vlády
Národní fronty směřují vždy
k tomu, aby se se zvýšenou péčí
o člověka také zvyšovala výrobní
síla našich národů. Proto nyní
při zlepšení dávek nemocenského
pojištění, kdy je u nás nepříznivý
vývoj zejména krátkodobé pracovní
neschopnosti, budou muset věnovat daleko větší
pozornost těmto problémům nejen odborové,
ale i hospodářské orgány. Ještě
větší péči bude nutno věnovat
posudkové činnosti našich lékařů,
aby výhod nemocenského pojištění
nebylo zneužíváno některými nesvědomitými
jednotlivci.
Je nesporné, že absence velmi podstatně brzdí
výstavbu socialismu a tím také rychlejší
vzestup životní úrovně. Veškeré
úsilí všech tří činitelů,
t. j. odborové organisace, státní zdravotní
správy a hospodářských orgánů
musí být zaměřeno k tomu, abychom
měli stále více uhlí, textilu, bytových
jednotek, obilí, masa atd.
Na tomto společném úsilí také
závisí, bude-li našeho socialistického
cíle dosaženo s urychlením.
Jaký dosah má neodůvodněná
výše pracovní neschopnosti v prvním
pololetí letošního roku nejlépe vysvitne,
když ukážeme na její vliv na průmyslovou
výrobu.
Promítneme-li si na příklad pracovní
neschopnost v hornictví letošního roku, zjistíme,
že při průměrném procentu 9,17
bylo zameškáno celkem 1,550.987 pracovních
dnů, které pro nás znamená ztrátu
cca 2,26 tun uhlí.
Promítneme-li si na příklad pracovní
neschopnost v hornictví letošního roku, zjistíme,
že při průměrném procentu 9,17
bylo zameškáno celkem 1,550.987 pracovních
dnů, které pro nás představují
ztrátu 3,313.962 tun uhlí.
Kapitalistická společnost provádí
boj proti absenci vždy v rámci úsporného
systému nemocenských pokladen na úkor zdravotnických
a sociálních zájmů pracujících.
V naší společnosti jsou opatření
za snížení absence pro nemoc a úraz
vedena v zájmu dělnické třídy,
v zájmu lepšího plnění výroby,
k podpoře naší nejkratší cesty
k socialismu.
Sjednocením preventivní a léčebné
péče byly vytvořeny předpoklady pro
úspěšný boj proti neodůvodněné
absenci. Ukazuje se však, že ani dobrá preventivní
a léčebná péče, do níž
patří jako důležitá součást
posudková péče, nepřinese sama o sobě
výsledky, jestliže nepřiloží společně
ruku k dílu lékaři, odboráři
i hospodářští pracovníci, ale
také sami dělníci a zaměstnanci. V
této práci máme dosud značné
nedostatky.
Jsou to nedostatky v činnosti sjednoceného zdravotnictví,
zejména v posudkové činnosti lékařů,
kteří nevyužívají dostatečně
statistických přehledů pro svoji operativní
činnost.
Je to způsobováno tím, že posudkoví
lékaři rychle nezasahují tam, kde to situace
denně vyžaduje a kde nemocnost biologicky stoupá,
a nečiní správné závěry
ze zjištěných nedostatků.
Naši závodní lékaři si nevyhrazují
dostatek času na práci přímo v dílnách,
aby lépe poznali pracovní prostředí
a jeho vliv na zdraví pracujících. Málo
se dosud zabývají rozbory pracovní neschopnosti
a pokud tyto rozbory dělají, tu opatření
ke snížení nemocnosti z těchto rozborů
vyplývající jsou velmi často nekonkretní
a nepřinášejí výsledky.
Také hospodářské orgány nevytvářejí
dostatečně příznivé podmínky,
neodstraňují příčiny způsobující
zbytečnou nemocnost a úrazovost, neprovádějí
v dostatečném rozsahu výstavbu hygienických,
zdravotnických a sociálních zařízení
a podceňují též své povinnosti,
které mají k ochraně a bezpečnosti
práce. Mistři a vedoucí závodů
nezkoumají příčiny nemocnosti a neodstraňují
je.
Revoluční odborové hnutí, které
je spoluodpovědno za úroveň zdravotní
péče v našem státě, nevychovává
dosti důsledně pracující k tomu, aby
se naučili správně žít a pracovat.
Nepodařilo se dosud v plné míře přesvědčit
pracující, že otázka prevence není
věcí jen zdravotnických pracovníků,
ale především jejich vlastní záležitostí.
Odborové organisace v závodech stále ještě
trpí, aby někteří jednotlivci zneužívali
výhod nemocenského pojištění
a nevyvozují proti těmto jednotlivcům správné
důsledky.
Odborové organisace v závodech také správně
neprovádějí rozbory pracovní neschopnosti.
Nepodařilo se jim do této činnosti zapojit
funkcionáře pojišťovacích aktivů
a nedostatečně spolupracují se zdravotníky
a hospodářskými orgány.
Je nutné si uvědomit, že v souvislosti s přebudováním
národního pojištění stává
se boj proti nemocnosti spojené s pracovní neschopností
prvořadým úkolem, neboť růst
procenta práce neschopných je v rozporu se vzrůstající
životní úrovní pracujících
a se zlepšenou zdravotní péčí
o ně. Proto hospodářské orgány,
odborové hnutí i zdravotníci musí
společně usilovat o soustavné zvyšování
ochrany zdraví pracujících, o dodržování
podmínek bezpečné práce, o hygienu
na pracovištích i o rozšiřování
a zkvalitňování preventivní a léčebné
péče u zdravotnické osvěty.
Nová úprava dávek nemocenského pojištění
u nás bude jednou z nejlepších na světě.
Porovnáme-li novou úpravu dávek našeho
nemocenského pojištění se zabezpečením
pracujících i v nejvyspělejších
kapitalistických průmyslových státech,
jasně se nám ukáže, že je obrovský
rozdíl mezi péčí o pracující
u nás a ve státech s kapitalistickým zřízením.
V kapitalistických státech se zpravidla dávky
nemocenského pojištění vůbec
neposkytují za první tři dny nemoci a dále
pak jsou poskytovány jen po omezenou dobu ve výši,
která nemůže pracujícím zajistit
zabezpečení výživy pro jejich rodinu.
V největším a hospodářsky nejvyvinutějším
kapitalistickém státě, ve Spojených
státech, není sociální pojištění
dělníků vůbec zavedeno a pracující
jsou odkázáni na to, aby pro případy
nemoci a úrazů se sami pojišťovali u soukromých
pojišťoven, pro které je jejich pojištění
předmětem obchodního podnikání.
Ve Švýcarsku všeobecné povinné
pojištění nemocenské rovněž
neexistuje. V Anglii dostávají nemocní týdně
podporu ve výši asi 40 Kčs, ve Švédsku
jsou pojištěni jen ti pracující, jejichž
příjem činí nejméně
1.200 švédských korun měsíčně.
Rodinné přídavky, zavedené u nás
již v roce 1945, které u rodin s více dětmi
budou nyní opět podstatně zvýšeny,
jsou výhodnější podporou populace a
zabezpečení rodin než v kapitalistických
státech, kde jsou vesměs buď velmi nízké
nebo nejsou vůbec zavedeny.
V západním Německu a v USA žádné
rodinné přídavky neexistují. V Anglii
se poskytují rodinám s nejméně dvěma
nezaopatřenými dětmi po dobu povinné
školní docházky. Ve Francii mají několik
druhů rodinných přídavků. Pro
rodiny s více dětmi se přídavky zvyšují.
Z toho vyplývá, že sociální vymoženosti
našich pracujících se stávají
vzorem pro dělnickou třídu v kapitalistických
zemích, neboť v žádné zemi na světě
nemají dělníci a zaměstnanci zákonem
zajištěno 90 % čisté mzdy v době
nemoci.
Naše vláda vydává ohromné prostředky
na ochranu zdraví pracujících a jejich rodinných
příslušníků. Úhrn nákladů
na sociální zabezpečení a nemocenské
pojištění se v roce 1960 má zvýšit
proti roku 1955 o 4,5 miliardy Kčs.
Z této perspektivy je zřejmé, že chceme
zabezpečit trvalé zvyšování životní
úrovně všech pracujících. K tomu,
abychom mohli úspěšně zajišťovat
tuto linii KSČ a vlády Národní fronty
je však zapotřebí neustále zlepšovat
dosažené hospodářské výsledky.
Hlavní článek je ve výrobě,
kde se tvoří národní důchod.
Je proto třeba učinit ještě do závěru
letošního roku vše pro to, aby byl splněn
a překročen plán prvního roku naší
druhé pětiletky. A to nejenom v hrubé hodnotě
výroby, ale ve všech kvantitativních i kvalitativních
ukazovatelích, a to tak, aby byl vytvořen dobrý
základ pro nástup do dalšího rozhodujícího
roku.
Socialistickým soutěžením v závodech
je nutno bojovat za využití všech reserv, za
dosažení zhospodárnění výroby
a zabezpečení rychlého růstu produktivity
práce.
Přebudování národního pojištění
a další opatření vlády na zlepšení
životních podmínek pracujících
nesmíme vidět isolovaně od výroby,
od celého našeho hospodářství.
Tu zejména platí slova presidenta republiky soudruha
Antonína Zápotockého: "Nebudeme-li více
a lépe vyrábět, nebudeme lépe žít."
V tomto smyslu se také nesla rozprava poslanců při
podrobném a odpovědném projednávání
těchto zákonů v ústavně-právním,
rozpočtovém a hospodářském
a zdravotním výboru NS.
Poslanci mimo jiné poukázali na dobré výsledky
lázeňské péče a zlepšení
výběru pacientů, ale zároveň
upozornili, že by naše lázně neměly
již sloužit rekreačním účelům.
Ve výborech bylo zdůrazněno, že není
věnováno dostatek pozornosti výstavbě
jeslí a dalších sociálních zařízení.
Pokud jde o dorost, bylo dobře hodnoceno přednostní
umisťování dorostu se změněnou
pracovní schopností, byl však vysloven názor,
že by bylo účelné a správné,
sledovat nemocnost dorostu odděleně.
Dále bylo uvedeno, že soudružské návštěvy
neplní úkol, pro který byly ustaveny, t.
j., že v nedostatečné míře působí
ke snížení nemocnosti a absence. A v souvislosti
s tím bylo zdůrazněno, že se kromě
lékařů a hospodářských
orgánů musí zlepšit na tomto úseku
i činnost ROH, aby se stalo skutečnou školou
socialismu a bránilo tyto vymoženosti proti zneužívání
neodpovědnými jednotlivci.
Poslanci se též zabývali ekonomickými
vztahy s ohledem na přebudování nemocenského
pojištění a důchodového zabezpečení.
Uvedli, že tyto zákony jsou naplněním
socialistických zásad v péči o pracující
a že správné jejich provádění
povede k dalšímu rozvoji výrobních sil.
Vážené Národní shromáždění,
byl jsem jako zpravodaj zdravotního výboru k zákonu
o nemocenském pojištění zmocněn,
abych plenu Národního shromáždění
doporučil návrh zákona o nemocenském
pojištění se změnami, které přijaly
výbory ústavně-právní, rozpočtový
a hospodářský a zdravotnický a jež
jsou uvedeny ve zprávě výborové, ke
schválení. (Potlesk.)
Předseda: Žádám nyní o
přednesení zpravodajské zprávy k třetímu
bodu pořadu, kterým je
3. Společná zpráva výborů
rozpočtového a hospodářského,
ústavně-právního a zdravotního
k vládnímu návrhu zákona o sociálním
zabezpečení (tisk 90).
Zpravodajem je poslanec Valo, dávám mu slovo.
Zpravodajca posl. Valo: Vážený súdruh
prezident, vážené Národné zhromaždenie,
súdruhovia a súdružky!
Vláda predložila Národnému zhromaždeniu
zákon mimoriadneho významu. So zákonom a
jeho obsahom pred prerokovaním v Národnom zhromaždení
boli oboznámení naši pracujúci na závodoch
a pracoviskách. Vládny návrh zákona
bol prijatý s veľkým uspokojením. Pracujúci
vyslovovali nielen súhlas so zákonom, ale aj vďaku
vláde a KSČ za starostlivosť, akú naša
strana a vláda Národného frontu venuje sociálnemu
zabezpečeniu našich pracujúcich. K zákonu
došli tisíce pripomienok. Pripomienky boli zasielané
vláde, Národnému zhromaždeniu, Ústrednej
rade odborov, Štátnemu úradu dôchodkového
zabezpečenia, ba aj výborom Národného
zhromaždenia. Pripomienky prichádzali od rôznych
organizácií a aj od jednotlivcov. Pripomienkam bola
venovaná mimoriadne veľká pozornosť. Celý
rad pripomienok sa dostal do zákona. Bol rad pripomienok
a návrhov, ktoré zákon riešil už
v pôvodnom svojom znení. Boli aj pripomienky, ktorých
uskutočnenie by si vyžiadalo väčšiu
sumu, než si naše hospodárstvo môže
v súčasnej dobe dovoliť. Treba však povedať,
že nebolo požiadaviek demagogických, aspoň
nie v došlých pripomienkach. Ukazuje to vyspelosť
nášho pracujúceho ľudu. Vieme, že
ani týmto zákonom sme neodstránili a nemohli
sme odstrániť všetky krivdy, ktoré nám
zanechal starý, kapitalistický poriadok. I keď
zvyšujeme staré dôchodky, a to ako nízke,
tak aj stredné, ešte stále budeme mať
rozdiel medzi starými a novopriznanými dôchodkami.
Vyrovnanie týchto rozdielov je nad naše sily a naše
hospodárstvo a rozvoj výroby - i keď je produktivita
práce uspokojivá - nemôže brať na
seba neúnosné náklady. Toľko k pripomienkam,
ktoré hovorili alebo žiadali, aby staré dôchodky
boli upravené vo výške zákonných
nárokov podľa tohto zákona.
Súdružky a súdruhovia!
Už zákon 99/48 Zb. o národnom poistení
postavil Československo na prvé miesto na svete
v sociálnej politike a nový zákon, ktorý
dnes prerokúva Národné zhromaždenie,
ešte viac posunuje našu republiku ďaleko na prvé
miesto na tomto poli.
Niet na svete štátu, v ktorom by boli všetci
pracujúci sociálne zabezpečení tak,
ako je to v našej republike, rozsahom poistenia, ktoré
zahrnuje námezdne pracujúcich, členov výrobných
družstiev, jednotných roľníckych družstiev,
individuálne hospodáriacich roľníkov,
živnostníkov, slovom všetkých pracujúcich,
nech pracujú na akomkoľvek úseku socialistickom
alebo súkromnom. Znova zdôrazňujem, že
niet štátu na svete s takým rozsahom sociálneho
zabezpečenia.