Čtvrtek 29. listopadu 1956

Pojistné za zaměstnance socialistického sektoru a společenských organisací bude činit 10 % z úhrnu vyplácených mezd a pro zaměstnance soukromého sektoru 15 %.

Návrh nové úpravy dávek byl před projednáním ve vládě projednán ve stranických a odborových orgánech v krajích i okresech i v orgánech národních výborů. Byl přijat velmi kladně.

Z projednávání došlo dalších 819 připomínek, z nichž většina se zaměřovala na nepříznivý vývoj absence pro nemoc a úraz i na obsah prováděcích předpisů, které mají být k zákonu vydány. Všechny připomínky byly odpovědně projednány a zváženy jak zdravotním, tak i hospodářským a rozpočtovým výborem a výborem ústavně-právním, mnoho cenných připomínek bylo přijato a pojato do návrhu projednávaného zákona.

Tak byla akceptována připomínka, aby komise národního pojištění měly u osamělé matky možnost při onemocnění jejího dítěte prodloužit podporu při ošetřování člena rodiny až na 12 dnů, dále aby při změně zaměstnání z důvodu nemoci nebo z důvodu reorganisace podniku nebo z důvodu vyšší kvalifikace a podobně, nebylo zaměstnání posuzováno za přerušené. Dále bylo vyhověno připomínce, aby u rodin s více dětmi byly rodinné přídavky k podpoře populace zvýšeny.

Některým připomínkám nemohlo být vyhověno pro jejich hospodářskou neúnosnost, jako na příklad, aby i za první tři dny nemoci bylo vypláceno nemocenské ve výši 60-90 %, dále aby nemocenské mohlo být zvýšeno i při jiných chorobách a nejen při tuberkulose, aby rodinné přídavky byly vypláceny na děti i po skončení povinné školní docházky i když mají větší příjem než 120 Kčs měsíčně.

Taktéž nemohlo být vyhověno ojedinělým připomínkám, aby jako dávka nemocenského pojištění bylo vypláceno výbavné, které svým charakterem do dávkové soustavy nemocenského pojištění nepatří.

Po projednání ve vládě byl návrh uveřejněn tak, aby s ním byli seznámeni všichni naši občané.

Pracující v závodech přijali návrh zákona s velkým uspokojením, což potvrzuje, že připravovaná úprava je v souladu s jejich zájmy a potřebami. Ze řady závodů došly Ústřední radě odborů děkovné resoluce, jako na př. z Leninových závodů v Plzni, Stalinových závodů v Mostě, ze Závodů přesného strojírenství v Líšni a pod.

V některých závodech, jako na př. ve Fatře Napajedla, ČKD Stalingrad Praha i v jiných závodech byly jako dík za novou úpravu uzavřeny socialistické závazky k podpoře výroby k dalšímu rozvoji našeho hospodářství.

Po zveřejnění návrhů došel Národnímu shromáždění a Ústřední radě odborů nepatrný počet připomínek, což svědčí o tom, že pracující jsou s novými návrhy spokojeni.

Soudruzi poslanci a poslankyně! Všechna opatření Komunistické strany Československa a vlády Národní fronty směřují vždy k tomu, aby se se zvýšenou péčí o člověka také zvyšovala výrobní síla našich národů. Proto nyní při zlepšení dávek nemocenského pojištění, kdy je u nás nepříznivý vývoj zejména krátkodobé pracovní neschopnosti, budou muset věnovat daleko větší pozornost těmto problémům nejen odborové, ale i hospodářské orgány. Ještě větší péči bude nutno věnovat posudkové činnosti našich lékařů, aby výhod nemocenského pojištění nebylo zneužíváno některými nesvědomitými jednotlivci.

Je nesporné, že absence velmi podstatně brzdí výstavbu socialismu a tím také rychlejší vzestup životní úrovně. Veškeré úsilí všech tří činitelů, t. j. odborové organisace, státní zdravotní správy a hospodářských orgánů musí být zaměřeno k tomu, abychom měli stále více uhlí, textilu, bytových jednotek, obilí, masa atd.

Na tomto společném úsilí také závisí, bude-li našeho socialistického cíle dosaženo s urychlením.

Jaký dosah má neodůvodněná výše pracovní neschopnosti v prvním pololetí letošního roku nejlépe vysvitne, když ukážeme na její vliv na průmyslovou výrobu.

Promítneme-li si na příklad pracovní neschopnost v hornictví letošního roku, zjistíme, že při průměrném procentu 9,17 bylo zameškáno celkem 1,550.987 pracovních dnů, které pro nás znamená ztrátu cca 2,26 tun uhlí.

Promítneme-li si na příklad pracovní neschopnost v hornictví letošního roku, zjistíme, že při průměrném procentu 9,17 bylo zameškáno celkem 1,550.987 pracovních dnů, které pro nás představují ztrátu 3,313.962 tun uhlí.

Kapitalistická společnost provádí boj proti absenci vždy v rámci úsporného systému nemocenských pokladen na úkor zdravotnických a sociálních zájmů pracujících.

V naší společnosti jsou opatření za snížení absence pro nemoc a úraz vedena v zájmu dělnické třídy, v zájmu lepšího plnění výroby, k podpoře naší nejkratší cesty k socialismu.

Sjednocením preventivní a léčebné péče byly vytvořeny předpoklady pro úspěšný boj proti neodůvodněné absenci. Ukazuje se však, že ani dobrá preventivní a léčebná péče, do níž patří jako důležitá součást posudková péče, nepřinese sama o sobě výsledky, jestliže nepřiloží společně ruku k dílu lékaři, odboráři i hospodářští pracovníci, ale také sami dělníci a zaměstnanci. V této práci máme dosud značné nedostatky.

Jsou to nedostatky v činnosti sjednoceného zdravotnictví, zejména v posudkové činnosti lékařů, kteří nevyužívají dostatečně statistických přehledů pro svoji operativní činnost.

Je to způsobováno tím, že posudkoví lékaři rychle nezasahují tam, kde to situace denně vyžaduje a kde nemocnost biologicky stoupá, a nečiní správné závěry ze zjištěných nedostatků.

Naši závodní lékaři si nevyhrazují dostatek času na práci přímo v dílnách, aby lépe poznali pracovní prostředí a jeho vliv na zdraví pracujících. Málo se dosud zabývají rozbory pracovní neschopnosti a pokud tyto rozbory dělají, tu opatření ke snížení nemocnosti z těchto rozborů vyplývající jsou velmi často nekonkretní a nepřinášejí výsledky.

Také hospodářské orgány nevytvářejí dostatečně příznivé podmínky, neodstraňují příčiny způsobující zbytečnou nemocnost a úrazovost, neprovádějí v dostatečném rozsahu výstavbu hygienických, zdravotnických a sociálních zařízení a podceňují též své povinnosti, které mají k ochraně a bezpečnosti práce. Mistři a vedoucí závodů nezkoumají příčiny nemocnosti a neodstraňují je.

Revoluční odborové hnutí, které je spoluodpovědno za úroveň zdravotní péče v našem státě, nevychovává dosti důsledně pracující k tomu, aby se naučili správně žít a pracovat. Nepodařilo se dosud v plné míře přesvědčit pracující, že otázka prevence není věcí jen zdravotnických pracovníků, ale především jejich vlastní záležitostí.

Odborové organisace v závodech stále ještě trpí, aby někteří jednotlivci zneužívali výhod nemocenského pojištění a nevyvozují proti těmto jednotlivcům správné důsledky.

Odborové organisace v závodech také správně neprovádějí rozbory pracovní neschopnosti. Nepodařilo se jim do této činnosti zapojit funkcionáře pojišťovacích aktivů a nedostatečně spolupracují se zdravotníky a hospodářskými orgány.

Je nutné si uvědomit, že v souvislosti s přebudováním národního pojištění stává se boj proti nemocnosti spojené s pracovní neschopností prvořadým úkolem, neboť růst procenta práce neschopných je v rozporu se vzrůstající životní úrovní pracujících a se zlepšenou zdravotní péčí o ně. Proto hospodářské orgány, odborové hnutí i zdravotníci musí společně usilovat o soustavné zvyšování ochrany zdraví pracujících, o dodržování podmínek bezpečné práce, o hygienu na pracovištích i o rozšiřování a zkvalitňování preventivní a léčebné péče u zdravotnické osvěty.

Nová úprava dávek nemocenského pojištění u nás bude jednou z nejlepších na světě. Porovnáme-li novou úpravu dávek našeho nemocenského pojištění se zabezpečením pracujících i v nejvyspělejších kapitalistických průmyslových státech, jasně se nám ukáže, že je obrovský rozdíl mezi péčí o pracující u nás a ve státech s kapitalistickým zřízením.

V kapitalistických státech se zpravidla dávky nemocenského pojištění vůbec neposkytují za první tři dny nemoci a dále pak jsou poskytovány jen po omezenou dobu ve výši, která nemůže pracujícím zajistit zabezpečení výživy pro jejich rodinu.

V největším a hospodářsky nejvyvinutějším kapitalistickém státě, ve Spojených státech, není sociální pojištění dělníků vůbec zavedeno a pracující jsou odkázáni na to, aby pro případy nemoci a úrazů se sami pojišťovali u soukromých pojišťoven, pro které je jejich pojištění předmětem obchodního podnikání. Ve Švýcarsku všeobecné povinné pojištění nemocenské rovněž neexistuje. V Anglii dostávají nemocní týdně podporu ve výši asi 40 Kčs, ve Švédsku jsou pojištěni jen ti pracující, jejichž příjem činí nejméně 1.200 švédských korun měsíčně.

Rodinné přídavky, zavedené u nás již v roce 1945, které u rodin s více dětmi budou nyní opět podstatně zvýšeny, jsou výhodnější podporou populace a zabezpečení rodin než v kapitalistických státech, kde jsou vesměs buď velmi nízké nebo nejsou vůbec zavedeny.

V západním Německu a v USA žádné rodinné přídavky neexistují. V Anglii se poskytují rodinám s nejméně dvěma nezaopatřenými dětmi po dobu povinné školní docházky. Ve Francii mají několik druhů rodinných přídavků. Pro rodiny s více dětmi se přídavky zvyšují.

Z toho vyplývá, že sociální vymoženosti našich pracujících se stávají vzorem pro dělnickou třídu v kapitalistických zemích, neboť v žádné zemi na světě nemají dělníci a zaměstnanci zákonem zajištěno 90 % čisté mzdy v době nemoci.

Naše vláda vydává ohromné prostředky na ochranu zdraví pracujících a jejich rodinných příslušníků. Úhrn nákladů na sociální zabezpečení a nemocenské pojištění se v roce 1960 má zvýšit proti roku 1955 o 4,5 miliardy Kčs.

Z této perspektivy je zřejmé, že chceme zabezpečit trvalé zvyšování životní úrovně všech pracujících. K tomu, abychom mohli úspěšně zajišťovat tuto linii KSČ a vlády Národní fronty je však zapotřebí neustále zlepšovat dosažené hospodářské výsledky. Hlavní článek je ve výrobě, kde se tvoří národní důchod.

Je proto třeba učinit ještě do závěru letošního roku vše pro to, aby byl splněn a překročen plán prvního roku naší druhé pětiletky. A to nejenom v hrubé hodnotě výroby, ale ve všech kvantitativních i kvalitativních ukazovatelích, a to tak, aby byl vytvořen dobrý základ pro nástup do dalšího rozhodujícího roku.

Socialistickým soutěžením v závodech je nutno bojovat za využití všech reserv, za dosažení zhospodárnění výroby a zabezpečení rychlého růstu produktivity práce.

Přebudování národního pojištění a další opatření vlády na zlepšení životních podmínek pracujících nesmíme vidět isolovaně od výroby, od celého našeho hospodářství. Tu zejména platí slova presidenta republiky soudruha Antonína Zápotockého: "Nebudeme-li více a lépe vyrábět, nebudeme lépe žít." V tomto smyslu se také nesla rozprava poslanců při podrobném a odpovědném projednávání těchto zákonů v ústavně-právním, rozpočtovém a hospodářském a zdravotním výboru NS.

Poslanci mimo jiné poukázali na dobré výsledky lázeňské péče a zlepšení výběru pacientů, ale zároveň upozornili, že by naše lázně neměly již sloužit rekreačním účelům.

Ve výborech bylo zdůrazněno, že není věnováno dostatek pozornosti výstavbě jeslí a dalších sociálních zařízení. Pokud jde o dorost, bylo dobře hodnoceno přednostní umisťování dorostu se změněnou pracovní schopností, byl však vysloven názor, že by bylo účelné a správné, sledovat nemocnost dorostu odděleně.

Dále bylo uvedeno, že soudružské návštěvy neplní úkol, pro který byly ustaveny, t. j., že v nedostatečné míře působí ke snížení nemocnosti a absence. A v souvislosti s tím bylo zdůrazněno, že se kromě lékařů a hospodářských orgánů musí zlepšit na tomto úseku i činnost ROH, aby se stalo skutečnou školou socialismu a bránilo tyto vymoženosti proti zneužívání neodpovědnými jednotlivci.

Poslanci se též zabývali ekonomickými vztahy s ohledem na přebudování nemocenského pojištění a důchodového zabezpečení. Uvedli, že tyto zákony jsou naplněním socialistických zásad v péči o pracující a že správné jejich provádění povede k dalšímu rozvoji výrobních sil.

Vážené Národní shromáždění, byl jsem jako zpravodaj zdravotního výboru k zákonu o nemocenském pojištění zmocněn, abych plenu Národního shromáždění doporučil návrh zákona o nemocenském pojištění se změnami, které přijaly výbory ústavně-právní, rozpočtový a hospodářský a zdravotnický a jež jsou uvedeny ve zprávě výborové, ke schválení. (Potlesk.)

Předseda: Žádám nyní o přednesení zpravodajské zprávy k třetímu bodu pořadu, kterým je

3. Společná zpráva výborů rozpočtového a hospodářského, ústavně-právního a zdravotního k vládnímu návrhu zákona o sociálním zabezpečení (tisk 90).

Zpravodajem je poslanec Valo, dávám mu slovo.

Zpravodajca posl. Valo: Vážený súdruh prezident, vážené Národné zhromaždenie, súdruhovia a súdružky!

Vláda predložila Národnému zhromaždeniu zákon mimoriadneho významu. So zákonom a jeho obsahom pred prerokovaním v Národnom zhromaždení boli oboznámení naši pracujúci na závodoch a pracoviskách. Vládny návrh zákona bol prijatý s veľkým uspokojením. Pracujúci vyslovovali nielen súhlas so zákonom, ale aj vďaku vláde a KSČ za starostlivosť, akú naša strana a vláda Národného frontu venuje sociálnemu zabezpečeniu našich pracujúcich. K zákonu došli tisíce pripomienok. Pripomienky boli zasielané vláde, Národnému zhromaždeniu, Ústrednej rade odborov, Štátnemu úradu dôchodkového zabezpečenia, ba aj výborom Národného zhromaždenia. Pripomienky prichádzali od rôznych organizácií a aj od jednotlivcov. Pripomienkam bola venovaná mimoriadne veľká pozornosť. Celý rad pripomienok sa dostal do zákona. Bol rad pripomienok a návrhov, ktoré zákon riešil už v pôvodnom svojom znení. Boli aj pripomienky, ktorých uskutočnenie by si vyžiadalo väčšiu sumu, než si naše hospodárstvo môže v súčasnej dobe dovoliť. Treba však povedať, že nebolo požiadaviek demagogických, aspoň nie v došlých pripomienkach. Ukazuje to vyspelosť nášho pracujúceho ľudu. Vieme, že ani týmto zákonom sme neodstránili a nemohli sme odstrániť všetky krivdy, ktoré nám zanechal starý, kapitalistický poriadok. I keď zvyšujeme staré dôchodky, a to ako nízke, tak aj stredné, ešte stále budeme mať rozdiel medzi starými a novopriznanými dôchodkami. Vyrovnanie týchto rozdielov je nad naše sily a naše hospodárstvo a rozvoj výroby - i keď je produktivita práce uspokojivá - nemôže brať na seba neúnosné náklady. Toľko k pripomienkam, ktoré hovorili alebo žiadali, aby staré dôchodky boli upravené vo výške zákonných nárokov podľa tohto zákona.

Súdružky a súdruhovia!

Už zákon 99/48 Zb. o národnom poistení postavil Československo na prvé miesto na svete v sociálnej politike a nový zákon, ktorý dnes prerokúva Národné zhromaždenie, ešte viac posunuje našu republiku ďaleko na prvé miesto na tomto poli.

Niet na svete štátu, v ktorom by boli všetci pracujúci sociálne zabezpečení tak, ako je to v našej republike, rozsahom poistenia, ktoré zahrnuje námezdne pracujúcich, členov výrobných družstiev, jednotných roľníckych družstiev, individuálne hospodáriacich roľníkov, živnostníkov, slovom všetkých pracujúcich, nech pracujú na akomkoľvek úseku socialistickom alebo súkromnom. Znova zdôrazňujem, že niet štátu na svete s takým rozsahom sociálneho zabezpečenia.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP