Tak pronikavých výsledků v růstu hmotné
a kulturní úrovně lidu, jakých bylo
u nás za 11 roků dosaženo, je možné
dosáhnout jen tam, kde si vládne dělnická
třída sama, kde výrobní prostředky
jsou v rukou lidu a kde bohatství, vytvořené
prací dělného lidu, slouží celé
společnosti.
Zatím co v kapitalistických státech v důsledku
zbrojení a stále většího vykořisťování
pracujících rostou zisky monopolistů, ale
dělnická třída chudne, zvyšujeme
u nás náklady na péči o zdraví
člověka.
Hlavním smyslem veškerého úsilí
Komunistické strany Československa a vlády
Národní fronty je neustálá péče
o nepřetržitý růst hmotných a
kulturních potřeb pracujících.
Jedním z důležitých prostředků
k uspokojování těchto potřeb je soustava
hmotného zabezpečení pracujících
a jejich rodin v době nemoci, v mateřství
a podpoře populace.
Jednotná soustava tohoto zabezpečení byla
u nás vytvořena teprve po historickém vítězství
pracujícího lidu v únoru 1948 zákonem
o národním pojištění, který
byl schválen 15. dubna 1948. Vznik našeho národního
pojištění tehdy jasně potvrdil, že
vyspělé sociální zabezpečení
nezávisí jen na vysokém stupni průmyslového
rozvoje, ale že rozhodujícím činitelem
je bojová síla dělnického hnutí
a vítězství dělnické třídy
nad vykořisťovateli. Zákon o národním
pojištění v roce 1948 by nebyl vydán,
kdyby nebylo rozhodujícího vítězství
pracujícího lidu, kdyby nebylo vítězného
února 1948
Národní pojištění bylo velikým
pokrokem proti sociálnímu pojištění
za kapitalistické republiky. Vyřešilo hlavní
sociální problémy, způsobené
kapitalismem a zhoršené ještě vlivy fašistické
okupace. Přineslo našim pracujícím,
zvláště dělníkům, značné
zlepšení. Podstatně zvýšilo dávky,
zlepšilo podmínky pro jejich přiznání
a zavedlo nové dávky.
Národní pojištění současně
zjednodušilo organisaci pojištění a zlepšilo
jeho správu. Svým obsahem a formou odpovídalo
politickým podmínkám a hospodářským
možnostem své doby a ve srovnání s ostatními,
zejména kapitalistickými státy, bylo jedním
z nejlepších na světě. Takové
sociální zabezpečení nemohlo a nemůže
dát kapitalistické zřízení.
Národní pojištění přispělo
kromě toho k upevnění našeho lidově
demokratického zřízení a zejména
k prohloubení svazku dělnické třídy
s pracujícími rolníky a inteligencí.
V průběhu dalších let, kdy postupem
socialisace dochází u nás k nikdy nevídanému
prudkému rozvoji našeho národního hospodářství,
ztrácelo však národní pojištění
jak svou organisační formou, tak i dávkovou
soustavou postupně soulad s měnícími
se poměry a se zájmy pracujících a
zůstalo pozadu za potřebami výstavby socialismu.
Vliv pracujících na provádění
pojištění byl málo výrazný
a přesto, že měli pracující zástupce
ve správních orgánech, bylo prakticky řízeno
a spravováno byrokratickým aparátem. Ukázalo
se, že tato forma řízení národního
pojištění je nesprávná, že
nemůže být řízeno jen byrokratickým
aparátem bez široké účasti pracujících.
Tento stav byl odstraněn v roce 1952, kdy správa
nemocenského pojištění byla svěřena
Revolučnímu odborovému hnutí a provádění
nemocenského pojištění bylo přeneseno
do závodů a na odborové svazy. Tím
naše jednotná odborová organisace převzala
odpovědnost, že národní pojištění
bude plnit správně svoji funkci jak ve vztahu k
pracujícím, tak i k výrobě.
Současně bylo důchodové pojištění
soustředěno na Státní úřad
důchodového zabezpečení a na orgány
národních výborů. Došlo k sjednocení
preventivní a léčebné péče,
jejíž provádění bylo svěřeno
státní a zdravotní správě.
Byla vytvořena síť ústavů národního
zdraví, které jsou řízeny národními
výbory, a pracujícím byla svěřena
kontrola nad prováděním zdravotní
péče.
Konference Komunistické strany Československa zdůraznila
že došlo u nás k rychlému rozvoji průmyslové
výroby, především v těžkém
průmyslu, a k pronikavým změnám v
hospodářské a sociální struktuře
republiky.
Objem průmyslové výroby byl v roce 1955 o
143 % vyšší než v roce 1937. Rovněž
v zemědělství byla vytvořena dobrá
základna pro rozvoj socialistické velkovýroby.
Při tom národní důchod byl v roce
1955 o 3/4 vyšší než
v roce 1937.
Tyto úspěchy, kterých bylo dosaženo
obětavou prací našich dělníků,
rolníků a inteligence v růstu produktivity
práce, umožnily Komunistické straně
Československa a vládě Národní
fronty přistoupit k odstranění nedostatků
v dávkové soustavě nemocenského pojištění.
Nedostatky spočívaly zejména v tom, že
konstrukce dávek a výše nemocenského
zaostala za prudkým vzestupem nominálních
mezd a neodpovídá socialistickým principům
odměny podle zásluhy, nestoupá úměrně
s výdělkem a poskytování nemocenského
upravuje rovnostářsky.
Závažným nedostatkem jsou dosud neodůvodněné
rozdíly mezi dělníky a úředníky
v hmotném zabezpečení v době nemoci
a mateřství.
Tyto rozdíly spočívají v podstatě
v dřívějším nesprávném
a záměrném rozdělování
pracujících na t. zv. zaměstnance ve vyšších
službách a ostatní zaměstnance. Toto
stavovské rozdělování pracujících
je v rozporu se společenským významem produktivní
práce a i sami úředníci volali po
jeho odstranění.
Návrh nové soustavy dávek nemocenského
pojištění vychází z této
skutečnosti a neodůvodněné rozdíly
mezi dělníky a úředníky budou
odstraněny v jejich nárocích v době
nemoci. Podstatně budou zvýšeny dávky
nahrazující ušlou mzdu a pracujícím
a jejich rodinám bude zajištěna zhruba dosažená
životní úroveň.
Navrhuje se, aby dělníci i úředníci
dostávali nemocenské od 1. dne pracovní neschopnosti
až do jejího ukončení nebo do uznání
invalidity, nejdéle však po dobu jednoho roku. Komise
národního pojištění budou mít
možnost povolit výplatu nemocenského i po uplynutí
jednoho roku, nejdéle po dobu dalšího roku,
jestliže podle vyjádření posudkové
komise sociálního zabezpečení lze
očekávat, že se zaměstnanec v prodloužené
době stane opět práce schopným.
Nemocenské bude stanoveno procentem z čistého
výdělku, nejvýše ze 100 Kčs denně,
a bude odstupňováno podle délky nepřetržitého
zaměstnání v témž podniku. Do
nepřerušeného zaměstnání
v témž podniku se do 1. ledna 1957 započtou
všechna předchozí zaměstnání.
Po 1. lednu 1957 se do nepřerušeného zaměstnání
v témž podniku budou započítávat
jen ta předchozí zaměstnání,
pokud k jejich změně došlo z důvodů
veřejného zájmu nebo z jiných vážných
příčin.
Nemocenské pojištění se navrhuje poskytovat
při nepřerušeném zaměstnání
v témž podniku do jednoho roku ve výši
60 %, od jednoho roku do 5 let ve výši 70 %, od 5-10
let 80 % a nad 10 let ve výši 90 % z čisté
denní mzdy.
Za první 3 pracovní dny navrhuje se poskytovat nižší
nemocenské, a to při nepřerušeném
zaměstnání v témž podniku do
1 roku ve výši 50 % od 1 do 5 let 60 %, od 5-10 let
65 % a nad 10 let 70 % z čisté denní mzdy.
Tato úprava jeví se v současné době
jako nutná proto, aby nedocházelo ke zneužívání
nemocenského neodůvodněnými krátkodobými
absencemi, které jsou těžko postižitelné.
Přesto však u většiny dělníků
bude nemocenské i za tyto první 3 dny vyšší
než dosavadní.
Při výpočtu nemocenského se bude přihlížet
k čisté denní mzdě, nejvýše
však do částky 100 Kčs denně.
Snížení nemocenského za první
3 dny se nebude vztahovat na pracovní úrazy, na
nemoci z povolání a na karanténu. Nejnižší
nemocenské bude činit 16 Kčs denně,
nejvýše však 90 % čisté denní
mzdy. U nemocných aktivní tuberkulosou bude možnost
ještě dále zvýšit nemocenské
až do výše čisté mzdy, nejvýše
však na 100 Kčs denně.
Nemocenské se bude vyplácet za pracovní dny.
V souvislosti s navrhovaným zvýšením
nemocenského se zruší u dělníků
procenta ze mzdy v době nemoci a úředníkům
plat v době nemoci. Nejvyšší nemocenské
90 % denní mzdy budou dostávat více než
dvě třetiny zaměstnanců.
Pokud jde o úředníky, t. j. zaměstnance,
kteří mají dosud plat v době nemoci,
navrhovaná úprava vyrovná jejich nároky
s dělníky tím, že budou dostávat
od prvého dne nemoci jen nemocenské, stejně
jako dělníci.
Při tom tři čtvrtiny úředníků
mají nepřerušené zaměstnání
více než deset let, takže nemocenské dosáhne
90 % čistého platu. Za dobu, po kterou mají
dosud zaručen plat v době nemoci, dojde u nich podle
nové úpravy k částečnému
snížení jejich nároků.
To se však může prakticky týkat jen krátkodobých
onemocnění. Při delších onemocněních
znamená návrh nové úpravy i pro úředníky
zvýšení jejich dosavadních nároků.
Příznivě se navrhovaná úprava
projeví i u těch skupin zaměstnanců,
kteří dostávají v době nemoci
jen základní plat, jako na př. někteří
zaměstnanci železnic a podobně. Tito zaměstnanci
i po zrušení nároku na plat dosáhnou
vyššího nemocenského než dosud činí
jejich plat v době nemoci.
Vypočítávání nemocenského
z čisté denní mzdy bude proti dosavadnímu
stavu znamenat spravedlivější úpravu.
Dosud při výpočtu nemocenského z hrubé
mzdy má při stejné hrubé mzdě
ženatý zaměstnanec s dětmi stejné
nemocenské jako zaměstnanec svobodný, ač
čistá mzda zaměstnance s dětmi s ohledem
na daň ze mzdy je vyšší než čistá
mzda zaměstnance svobodného a bezdětného.
Proto se bude prováděti vypočítávání
nemocenského z čisté mzdy. Zaměstnanec
s dětmi bude mít právem vyšší
nemocenské než zaměstnanec bezdětný.
Osamělí zaměstnanci, t. j. svobodní,
ovdovělí a rozvedení, kteří
o nikoho nepečují, budou, jsou-li v nemocničním
léčení, dostávat poloviční
nemocenské. Ostatní zaměstnanci, a to i bezdětní
manželé, kteří jsou oba zaměstnáni,
budou dostávat plné nemocenské.
Navrhovaná změna bude zlepšením pro
bezdětné manžele, kterým bude vypláceno
nemocenské, i když je druhý z manželů
zaměstnán nebo pobírá důchod,
a právě tak zaměstnaným vdovám,
jejichž syn se učí. Značně získají
i osamělí zaměstnanci, protože budou
dostávat polovinu nemocenského, t. j. prakticky
nejméně 8 korun denně.
Nově se upravuje také nemocenské u sezónních
zaměstnanců, kterým bude poskytováno
nejdéle po dobu 15 dnů a při více
onemocněních nejvíce po dobu 90 dní
v roce.
Toto omezení nebude platit, jestliže pracovní
neschopnost vznikne pracovním úrazem nebo nemocí
z povolání, nebo jestliže sezónní
zaměstnanec byl v době jednoho roku před
onemocněním zaměstnán alespoň
6 měsíců.
Pracujícím důchodcům, invalidním
i starobním, kterým je důchod vyplácen
v plné výši, bude nemocenské vypláceno
nejvýše po dobu 60 dní. Podle dosavadních
předpisů dostávali sezónní
zaměstnanci nemocenské při pracovní
neschopnosti stejně jako ostatní zaměstnanci
nejdéle po dobu jednoho roku. Nová úprava
má zamezit, aby někteří nesvědomití
jednotlivci, pracující jako sezónní
zaměstnanci, nemohli výhod nemocenského pojištění
zneužívat.
Jako nová dávka bude zavedena podpora při
ošetřování nemocného člena
rodiny, o kterého nemůže být jinak postaráno.
Totéž bude platit, i když dítě
musí zůstat doma pro uzavření mateřské
školky, jeslí nebo dětského útulku
z důvodů karantény. Podpora bude poskytována
po dobu tří pracovních dnů a může
být prodloužena ještě o další
tři pracovní dny.
Mimo to se upravuje podpora pro zaměstnankyně, které
mají v trvalé péči alespoň
jedno nezaopatřené dítě, jsou-li osamělé
tak, že jim tato podpora může být prodloužena
ještě o dalších 6 dnů. Tímto
opatřením jim návrh upravuje poskytování
podpory až po dobu 12 pracovních dní.
Podle pracovně právních předpisů
dosud platných jsou tyto případy považovány
za překážku v práci a zaměstnancům
je poskytována mzda nebo plat, a to úředníkům
nejvýše po dobu tří kalendářních
dnů a dělníkům nejvýše
po dobu jednoho týdne.
Peněžitou pomoc v mateřství budou podle
nového zákona dostávat dělnice i úřednice
po dobu 18 týdnů, a to 4 týdny před
porodem a 14 týdnů po porodu. Podmínkou bude,
aby žena byla v posledních dvou letech před
porodem zaměstnána alespoň 270 dnů.
Peněžitá pomoc v mateřství je
upravena podobně jako nemocenské v procentech z
čisté denní mzdy podle délky nepřetržitého
zaměstnání v témž podniku, nejvýše
však z částky 100 Kčs denně.
Má činit nejméně 16 korun denně,
nesmí však přesahovat 90 % čisté
denní mzdy.
V navrhované úpravě se požaduje, aby
těhotná žena v zájmu svého zdraví
i zdraví svého dítěte nastoupila mateřskou
dovolenou alespoň 4 týdny před porodem. Při
tom je pamatováno na to, aby nebyla poškozena, když
bez své viny nastoupí mateřskou dovolenou
později. Při narození dítěte
bude pak jako dosud vypláceno zaměstnankyním
i rodinným příslušnicím zaměstnance
příspěvek, a to v částce 650
korun na každé narozené dítě.
Dosud je při narození dítěte vypláceno
porodné ve výši 500 Kčs a příspěvek
na dětskou výbavičku ve výši
150 Kčs. Pro zjednodušení se tyto dosavadní
dvě dávky spojují v dávku jedinou.
V novém zákoně se také počítá
s podstatným zvýšením pohřebného
na rodiné příslušníky. Rodinné
přídavky budou poskytovány na každé
nezaopatřené dítě v dosavadní
dvojí výši. Zaměstnancům, kteří
nejsou držiteli půdy a mají více než
tři nezaopatřené děti, budou od 1.
ledna 1957 vypláceny rodinné přídavky
zvýšené, a to na čtvrté dítě
o 20 Kčs a na každé další dítě
o 60 Kčs, t. j. na 200 Kčs.
Zvýšení rodinných přídavků
na čtvrté a další děti je navrhováno
z důvodů populačních náhradou
za výbavné, které se od 1. ledna 1957 nebude
vyplácet a také z těchto důvodů
není zahrnuto v návrhu dávek.
Proti dosavadnímu stavu navrhuje se zpřísnění
v těch případech, kdy dítě
starší 14 let má svůj vlastní
příjem vyšší než 120 Kčs
měsíčně. Další změnou
je podmínka odpracování 20 dnů v měsíci
namísto dosavadních 15 dnů. Tato změna
se neprojeví vůbec u zaměstnanců,
kteří mají kladný poměr k práci
a plní řádně své pracovní
úvazky.
Od 1. ledna 1957 se připravuje též sjednocení
lázeňské péče u ministerstva
zdravotnictví. Zaměstnancům a jejich rodinám
bude se poskytovat lázeňská péče
v zařízeních státní zdravotní
správy, a to bezplatně jako dosud včetně
úhrady jízdného. O výběru zaměstnanců
a jejich rodinných příslušníků
na léčení budou rozhodovat komise národního
pojištění v závodech na základě
lékařských návrhů. Léčení
v lázních bude poskytováno zásadně
v době řádné dovolené na zotavenou
a jen při vážnějších chorobách
a při pracovní neschopnosti bude léčení
poskytováno mimo dovolenou. Vedle poukazů přidělovaných
na bezplatné léčení bude závodům
umožněno zakupovat další poukazy z prostředků
ředitelských fondů nebo z prostředků
závodních výborů základních
organisací odborových svazů.
Dávkou nemocenského pojištění
je též výběrová rekreace a dětská
rekreace ROH. V nové úpravě navrhuje se poskytovat
výběrovou rekreaci a dětskou rekreaci za
stejných podmínek jako dosud. Vedle toho je závodům
umožněno za stanovený příplatek
zakoupení ještě dalších poukazů
na výběrovou rekreaci pro jejich zaměstnance
z prostředků ředitelských fondů
a závodních výborů. I v dětské
rekreaci se dále pro budoucnost počítá
s podstatným rozšířením počtu
dětí vysílaných do pionýrských
táborů. Tyto dvě dávky mohou být
poskytnuty jen zaměstnancům odborově organisovaným
a jejich rodinným příslušníkům.
Vzhledem k tomu, že se navrhuje podstatné zvýšení
základních dávek, především
nemocenského a peněžité pomoci v mateřství,
ztrácejí opodstatnění dobrovolné
dávky, a proto se navrhuje jejich zrušení.
Místo výpomoci při sociálních
chorobách budou mít odborové orgány
možnost zvýšit nemocenské u nemocných
aktivní tuberkulosou až do výše mzdy.
Kromě toho se pamatuje na možnost odstraňovat
případné tvrdosti, které se při
provádění pojištění mohou
vyskytnout.
Zruší se dobrovolné pokračování
v nemocenském pojištění, které
jako pozůstatek kapitalistického pojetí sociálního
pojištění má charakter soukromého
pojištění. Nepatří proto do nemocenského
pojištění a není ho též
v našem lidově demokratickém státě
zapotřebí.