Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Posláním československého
civilního letectví je obstarávat leteckou
dopravu, zajišťovat bezpečnost civilního
leteckého provozu nad územím Československé
republiky a uspokojovat jiné významné společenské
potřeby.
(2) Československé civilní letectví
slouží zejména
a) letecké vnitrostátní a mezinárodní,
pravidelné i nepravidelné dopravě cestujících,
zavazadel, zboží a pošty,
b) zemědělskému a lesnímu hospodářství,
c) vědeckým výzkumným pracím,
d) kulturním a osvětovým úkolům,
e) veřejnému zdravotnictví,
f) účelům leteckého sportu.
(1) Péče o rozvoj československého
civilního letectví náleží ministerstvu
dopravy, které upravuje a usměrňuje jeho
činnost a dozírá, aby se tato činnost
vyvíjela ve shodě s ustanoveními tohoto zákona
a předpisů podle něho vydaných a v
souladu se státním plánem rozvoje národního
hospodářství.
(2) Ministerstvo dopravy též provozuje
pravidelnou i nepravidelnou leteckou dopravu a obstarává
letecké služby pro zemědělské
a lesní hospodářství, po případě
i jiné letecké služby.
Československému státu náleží
úplná a výhradní svrchovanost nad
vzdušným prostorem, který je nad jeho státním
územím.
Za letadla se podle tohoto zákona považují
stroje určené k létání, ať
již jsou lehčí nebo těžší
vzduchu, zejména aeroplány, hydroplány, vrtulníky
(helikoptery), větroně, kluzáky, volné
a upoutané balony a vzducholodě. Letadly podle tohoto
zákona nejsou modely letadel pro sportovní modelářskou
činnost.
(1) Československými civilními
letadly jsou podle tohoto zákona civilní letadla
československé státní příslušnosti.
Československou státní příslušnost
mají civilní letadla zapsaná v československém
leteckém rejstříku (§ 62).
(2) V československém leteckém
rejstříku musí být zapsána
civilní letadla, která jsou ve správě
(vlastnictví) československých organisací
socialistického sektoru nebo československých
občanů.
(3) Zápisem civilního letadla do československého
leteckého rejstříku se jeho dřívější
zápis v leteckém rejstříku cizího
státu stává v Československé
republice neúčinným. Rovněž je
neúčinný zápis československého
civilního letadla do leteckého rejstříku
cizího státu, nebyl-li zápis tohoto letadla
z československého leteckého rejstříku
řádně vymazán. Převod zápisu
civilního letadla z československého leteckého
rejstříku do leteckého rejstříku
cizího státu může se uskutečnit
jen se svolením ministerstva dopravy.
(4) O zápisu civilního letadla do československého
leteckého rejstříku vydá ministerstvo
dopravy osvědčení.
(1) Civilní letadla mohou být ve vlastnictví
socialistickém i osobním.
(2) Civilní letadla, která jsou národním
majetkem, spravují "Československé aerolinie",
zřízené v oboru ministerstva dopravy pro
provozování letecké dopravy. Se souhlasem
ministerstva dopravy mohou mít i jiné organisace
socialistického sektoru civilní letadla ve správě
(vlastnictví), avšak jen pro plnění
svých úkolů.
(3) Jednotliví českoslovenští
občané mohou mít civilní letadlo v
osobním vlastnictví jen tehdy, dá-li k tomu
souhlas ministerstvo dopravy v dohodě s ministerstvem vnitra.
Každému civilnímu letadlu se při zápisu
do československého leteckého rejstříku
přidělí poznávací (rejstříková)
značka; vlastník letadla je povinen vyznačit
ji na letadle za značkou státní příslušnosti.
K provozu civilních letadel na území Československé
republiky je s výjimkou letadel ve správě
Československých aerolinií a s výjimkou
případů uvedených v § 47 třeba
souhlasu ministerstva dopravy, uděleného v dohodě
s ministerstvem vnitra.
(1) Typy letadel určených pro účely
civilního letectví musí konstrukcí
i materiálem vyhovovat technickým podmínkám
zajišťujícím bezpečnost leteckého
provozu.
(2) Podmínky pro zavedení seriové
výroby nových typů letadel určených
pro účely civilního letectví stanoví
zvláštní předpisy; souhlas nutný
podle těchto předpisů k zahájení
výroby může být dán jen po předchozím
vyjádření ministerstva dopravy s hlediska
technického a provozně ekonomického.
(1) Zřizování a provozování
vysílacích radiových stanic a jiných
telekomunikačních a radiolokačních
zařízení na palubě civilních
letadel a pro leteckou službu vůbec řídí
se zvláštními předpisy a dohodami.
(2) Vysílací radiové stanice na
palubě československých civilních
letadel smějí obsluhovat jen osoby, které
získaly předepsaný průkaz radiotelegrafisty
nebo radiotelefonisty.
(1) Civilního letadla smí se používat
k létání jen tehdy, má-li platné
osvědčení o způsobilosti k létání,
vydané ministerstvem dopravy, nebo má-li osvědčení
o způsobilosti k létání, vydané
cizím státem, které bylo v Československé
republice uznáno za platné. Toto ustanovení
se nevztahuje na lety konané proto, aby byla získána
nebo prodloužena platnost osvědčení
o způsobilosti k létání.
(2) Ministerstvo dopravy vydá osvědčení
o způsobilosti civilního letadla k létání
teprve po ověření, že civilní
letadlo odpovídá požadavkům provozní
bezpečnosti, a po zkoušce jeho letové způsobilosti
nebo na podkladě průkazu o provozní bezpečnosti
a o zkoušce jeho letové způsobilosti provedené
v cizině.
(3) Civilní letadlo, které bylo vyzkoušeno,
musí se podrobit nové zkoušce po každé
podstatné změně konstrukce draku nebo zařízení,
která může způsobit změnu letových
vlastností letadla nebo jeho pevnosti.
Civilní letadlo připuštěné k
létání musí mít za letu s sebou
tyto palubní doklady:
a) osvědčení o zápisu letadla do leteckého
rejstříku,
b) osvědčení o způsobilosti k létání,
c) palubní deník nebo doklad jej nahrazující,
d) povolení ke zřízení a provozování
vysílací radiové stanice, je-li na palubě,
e) seznam cestujících a míst jejich odletu
a určení,
f) seznam nákladu a po případě i jiné
doklady stanovené celními předpisy,
g) jiné doklady nařízené ministerstvem
dopravy.
Ministerstvo dopravy může v dohodě s ministerstvem
vnitra z důvodů veřejné bezpečnosti
stanovit, které předměty nesmějí
být brány do civilních letadel, po případě
stanovit podmínky, za nichž se tak může
stát.
(1) Posádka civilního letadla se skládá
z velitele a mužstva. Mužstvo se přiděluje
těm civilním letadlům, která vyžadují
za letu kromě přítomnosti velitele též
obsluhu zvláštním personálem.
(2) Velitelem civilního letadla může
být jen osoba, která má kvalifikaci pilota.
Ministerstvo dopravy nebo orgán jím určený
může však v jednotlivých případech
povolit, aby velitelem vícemístného letadla
byla osoba, která tuto kvalifikaci nemá.
(3) Mužstvo civilního letadla se skládá
z výkonných letců (pilot nevelící
letadlu, palubní mechanik, navigátor, palubní
radiotelegrafista a j.) a z dalšího obsluhujícího
personálu.
(4) Řízení civilního letadla
lze svěřit jen osobě, která má
kvalifikaci pilota.
(5) Při pilotním výcviku může
být velitelem civilního letadla a řídit
je i pilotní žák.
(6) Členy posádky československých
civilních letadel mohou být jen českoslovenští
občané; výjimku v jednotlivých případech
může povolit ministerstvo dopravy v dohodě
s ministerstvem vnitra.
(1) Členové posádek československých
civilních letadel musí být zdravotně
způsobilí a musí mít všeobecnou
a odbornou přípravu pro zaměstnání
v civilním letectví. Výkonní letci
musí kromě toho získat průkaz způsobilosti
pro výkon funkce, kterou mají zastávat; průkazy
způsobilosti vydává ministerstvo dopravy.
(2) Výkonní letci posádky jsou
povinni mít průkaz způsobilosti při
výkonu služby při sobě a předložit
jej na požádání orgánům
určeným ministerstvem dopravy.
(3) Výkonní letci československých
civilních letadel se zapisují do československého
leteckého rejstříku.
(1) Výkonní letci civilních letadel
používaných k mezinárodnímu létání
musí mít průkazy způsobilosti (diplomy
a letecké legitimace), které byly vydány
nebo prohlášeny za platné státem, v
němž je letadlo zapsáno do leteckého
rejstříku.
(2) Ministerstvo dopravy uzná za platné
průkazy způsobilosti vydané nebo uznané
za platné státem, v němž je letadlo
zapsáno do leteckého rejstříku, je-li
zajištěna vzájemnost nebo jestliže podmínky,
za kterých byly tyto průkazy vydány nebo
uznány za platné, rovnají se minimálním
podmínkám mezinárodně stanoveným
nebo jsou přísnější.
(3) Ministerstvo dopravy může pro účely
létání nad československým
státním územím odepřít
uznání průkazů způsobilosti
vydaných československým občanům
jiným státem.
(4) Je-li v některém státě
místo diplomu a letecké legitimace zaveden průkaz
jednotný, vztahují se ustanovení odstavců
1 až 3 na tento průkaz.
Velitel civilního letadla nese plnou odpovědnost
za stav letadla a jeho posádky, za přípravu
každého letu (§ 33) a za provedení letu.
(1) Rozkazy velitele civilního letadla vydané
v mezích jeho oprávnění musí
být mužstvem i cestujícími bezpodmínečně
splněny.
(2) Velitel civilního letadla má právo
užít za letu všech nutných opatření
vůči osobám, které svým počínáním
ohrožují bezpečnost letu a nepodřídí
se jeho rozkazům.
(3) Byl-li spáchán na palubě československého
civilního letadla trestný čin, je velitel
letadla povinen zajistit provedení potřebných
šetření.
(4) Do doby, než zakročí příslušný
orgán, provede velitel československého civilního
letadla úkony, které nestrpí odkladu. Je-li
to nutné, dá prozatímně zadržet
podezřelé osoby, vykonat osobní prohlídku
cestujících a mužstva a zajistit předměty,
jež mohou sloužit jako důkaz.
(1) Hrozí-li civilnímu letadlu nebezpečí,
jsou velitel letadla a mužstvo povinni učinit veškerá
opatření k záchraně cestujících
a posádky; velitel opustí letadlo poslední.
(2) Dojde-li k nehodě nebo k nouzovému
přistání, je velitel civilního letadla
povinen chránit zájmy toho, v jehož správě
(vlastnictví) nebo provozu letadlo je, jakož i zájmy
vlastníků nákladu; je oprávněn
jednat jejich jménem a přejímat za ně
práva a závazky, pokud je to nutné k ochraně
jejich zájmů.
Velitel civilního letadla, jenž zachytil tísňový
signál jiného letadla nebo námořního
plavidla anebo nalezl je v tísni, je povinen poskytnout
pomoc, může-li tak učinit bez nebezpečí
pro letadlo jemu svěřené a pro osoby v letadle.
Za válečných akcí namířených
proti Československé republice je velitel československého
civilního letadla povinen učinit všechna opatření,
aby zabránil nepříteli zmocnit se letadla,
jeho dokladů a nákladu.
(1) Ke zřízení nebo podstatné
změně pozemních leteckých zařízení
(letišť všeho druhu, staveb a technických
zařízení s nimi souvisících,
pozemních návěstidel a j.) je třeba
předchozího povolení ministerstva dopravy,
které rozhoduje v dohodě se zúčastněnými
ústředními úřady. Ministerstvo
dopravy zároveň zajistí, aby s řízením
o povolení byla podle možnosti spojena jednání
potřebná podle jiných předpisů.
V povolení mohou být stanoveny podmínky a
omezení.
(2) Všechna povolená pozemní letecká
zařízení se zapisují do československého
leteckého rejstříku.
Pro vyvlastnění nemovitostí a práv,
kterých je třeba pro účely pozemních
leteckých zařízení, zejména
pro vyvlastňovací řízení, pro
způsob a dobu placení náhrady za vyvlastnění,
pro vstup na vyvlastňovanou nemovitost a pro její
užívání před zahájením
vyvlastňovacího řízení, platí
obdobně předpisy o vyvlastnění k účelům
drah.
Pro zajištění bezpečnosti leteckého
provozu a pro zajištění spolehlivosti funkce
leteckých radiových a jiných zabezpečovacích
zařízení mohou být u letišť,
u leteckých radiových nebo jiných zabezpečovacích
zařízení a podél letových cest
(§ 31 odst. 2) stanovena ochranná pásma, v
nichž je zakázáno zřizovat stavby nebo
jiná zařízení, vysazovat porosty nebo
nechávat je růst nad stanovenou výšku,
a umisťovat světla, která mohou rušit
letecký provoz.
(1) Veřejným letištěm se
rozumí civilní letiště, které
je v mezích své technické a provozní
způsobilosti přístupno všem civilním
letadlům oprávněným konat lety v Československé
republice. Veřejná letiště, která
jsou určena především pro pravidelnou
leteckou dopravu, zpravidla zřizuje a svými orgány
provozuje ministerstvo dopravy.
(2) Užívání veřejného
letiště, které svými orgány provozuje
ministerstvo dopravy, k účelům výcvikovým,
k zalétávacím a zkušebním letům
a k jiným zvláštním účelům
je přípustné jen se svolením ministerstva
dopravy.
(1) Provoz civilního letiště řídí,
jeho údržbu obstarává a opatření
plynoucí z jeho obvyklého užívání
činí letištní správa v čele
s náčelníkem letiště. Letištní
správu zřizuje provozovatel letiště.
(2) Letištní provoz a kázeň
na civilních letištích podrobně upravují
letištní řády. Pro veřejná
letiště, která svými orgány provozuje
ministerstvo dopravy, vydává letištní
řády toto ministerstvo. Pro ostatní civilní
letiště vydává letištní
řády jejich provozovatel po schválení
ministerstvem dopravy; jestliže letiště pravidelně
používají též vojenská letadla,
je k schválení letištních řádů
třeba také souhlasu ministerstva národní
obrany.
(1) Vlastníci (uživatelé) pozemků
a objektů, na kterých mají být k zajištění
bezpečnosti leteckého provozu umístěna
denní, světelná nebo radiová návěstidla,
jsou povinni trpět za přiměřenou náhradu
jejich zřízení, umístění
a obsluhu; organisacím státního socialistického
sektoru však náhrada nepřísluší,
jestliže ji zvláštní předpisy vylučují.
(2) Na pozemcích a objektech, které jsou
národním majetkem a slouží veřejným
účelům, lze zřizovat denní,
světelná a radiová návěstidla
pouze v dohodě s organisacemi, které tento majetek
spravují.
S pozemními leteckými zařízeními,
která nejsou ve správě ministerstva dopravy,
lze nakládat jen se souhlasem, který udělí
ministerstvo dopravy v dohodě s ministerstvem národní
obrany. To platí zejména o změně v
určení zařízení a o jejich
zrušení.
(1) Za užívání veřejných
letišť a leteckých pomocných zařízení
vybírají se náhrady, stanovené podle
předpisů o plánování a tvorbě
cen.
(2) Ministerstvo dopravy může v dohodě
s ministerstvem financí povolit osvobození od placení
náhrad nebo náhrady snížit.
(3) Povinnost platit náhradu se nevztahuje na
letadla ozbrojených sil.
(1) Civilní letecký provoz na území
Československé republiky organisuje, řídí
a zabezpečuje ministerstvo dopravy leteckou dispečerskou
službou.
(2) Předpisy o provádění
letů (letové předpisy) platné pro
civilní letadla jsou závazné i pro jiná
letadla pohybující se po letových cestách,
v blízkosti letišť nebo v jiných přilehlých
prostorech (§ 31 odst. 1 a 2).
(1) Ve vzdušném prostoru Československé
republiky mohou civilní letadla konat
a) lety v letištním prostoru, t. j. nad letištěm
a nad stanoveným přilehlým prostorem,
b) pravidelné dopravní lety,
c) nepravidelné lety.
(2) Pravidelné dopravní lety se konají
na letových liniích, které určuje
ministerstvo dopravy v dohodě s ministerstvem národní
obrany. Letová linie je schválená stálá
trať pro pravidelné lety dopravních letadel
mezi dvěma nebo několika místy. Pro bezpečnost
letu se zpravidla vymezuje letová cesta, t. j. území
podél letové linie a vzdušný prostor
nad ním, v jehož hranicích musí být
let proveden.
(3) Trať, po případě vzdušný
prostor pro nepravidelné lety schvalují pro každý
jednotlivý případ orgány ministerstva
dopravy.
Civilní letadlo může být připuštěno
k letu, byla-li určena posádka odpovídající
po stránce odborné způsobilosti druhu civilního
letadla a podmínkám letu jím podnikaného,
a jen jsou-li na jeho palubě
a) palubní doklady (§ 12),
b) potvrzení o prohlídce letadla provedené
před letem (§ 33 odst. 1),
c) letecké mapy a jiné navigační doklady
stanovené ministerstvem dopravy,
d) potřebné přístroje a jiná
zařízení.
(1) Jakýkoli let civilního letadla smí
být vykonán jen po předchozí přípravě
a technické prohlídce letadla, přezkoušení
stavu jeho posádky a pozemního leteckého
zařízení v místě odletu, v
místě určení i na trati a po zjištění
povětrnostních podmínek letu.
(2) Velitel civilního letadla odpovídá
za to, že
a) letadlo a jeho příslušenství jsou
v řádném technickém stavu,
b) na letadle jsou navigační doklady [§ 32
písm. c)] a že je obeznámen s jejich obsahem,
c) na letadle jsou zásoby pohonných a mazacích
hmot dostačující pro let,
d) není překročeno nejvyšší
přípustné zatížení letadla
pro start nebo přistání a že je zatížení
správně rozloženo a zabezpečeno proti
přesunutí,
e) posádka letadla je schopna letu,
f) byla provedena řádná předletová
příprava.
(3) Náčelník veřejného
letiště odpovídá za
a) řádný stav letiště a jeho
technických zařízení,
b) organisaci letové činnosti a zajištění
bezpečnosti, pravidelnosti a řízení
letů ve stanoveném prostoru,
c) přezkoušení stavu posádky letadla
a předepsaných průkazů výkonných
letců posádky (§ 15 odst. 2),
d) přezkoušení a stav poznávací
značky (§ 7) a návěstních a spojovacích
zařízení letadla, jakož i předepsaných
palubních dokladů (§ 12),
e) přezkoušení potvrzení o technické
prohlídce letadla provedené před letem,
f) přezkoušení dokladů o správném
zatížení letadla,
g) opatření povětrnostní zprávy.
(1) Let smí být proveden jen na základě
letového úkolu nebo letového plánu,
a jen dá-li náčelník letiště
povolení k odletu.
(2) Odlet civilního letadla z jiného
místa než z letiště provede se podle letových
předpisů a na rozkaz velitele letadla; ten v tomto
případě nese plnou odpovědnost za
odlet.
Let s cestujícími je přípustný
jen z povolených letišť a v letadlech pro ten
účel schválených a řízených
piloty, jejichž kvalifikace vyhovuje podmínkám
stanoveným pro řízení takových
letadel.
(1) Při letech nad místy souvisle zastavěnými
nebo s velkým shromážděním osob
na volném prostranství musí civilní
letadlo vyjma start a přistání zachovávat
výšku, která umožňuje kdykoli bezpečně
přistat buď na letišti nebo mimo souvisle zastavěný
nebo zalidněný prostor, a to i při zastavení
motoru.
(2) Lety zkušební a akrobatické,
jakož i seskoky padákem nad místy souvisle
zastavěnými a nad veřejně přístupnou
částí letištního prostoru jsou
zakázány; výjimku může povolit
ministerstvo dopravy.
(3) Lety zkušební a akrobatické,
jakož i seskoky padákem nad veřejně
nepřístupnou částí letištního
prostoru a v prostoru letových cest jsou dovoleny kromě
případů krajní nouze jen se souhlasem
příslušných orgánů ministerstva
dopravy, v ostatním vzdušném prostoru jen se
souhlasem ministerstva národní obrany.
(3) Letecké dny a letecké soutěže
přístupné obecenstvu lze pořádat,
dá-li k nim souhlas ministerstvo vnitra v dohodě
s ministerstvem dopravy.
Všeobecně je za letu zakázáno z civilních
letadel
a) shazovat jakékoli předměty mimo v případě
krajní nouze nebo při povolené výsadkové
činnosti; výjimky může povolit ministerstvo
dopravy v dohodě se zúčastněnými
ministerstvy;
b) pořizovat fotografické a filmové snímky;
výjimky může povolit ministerstvo národní
obrany v dohodě s ministerstvy vnitra a dopravy;
c) používat telekomunikačních zařízení,
zejména vysílacích radiových stanic
k účelům nesouvisícím s potřebami
letu; výjimky může povolit ministerstvo spojů
v dohodě s ministerstvy vnitra a dopravy.
Letů civilních letadel, pro která nebylo
dosud vydáno osvědčení o způsobilosti
k létání (§ 11), smí se účastnit
jen osoby, kterým je uloženo, aby za letu vyzkoušely
letadlo, motory, přístroje nebo jiné vybavení
letadla.
Letadla způsobilá létat bez pilota nesmí
létat nad územím Československé
republiky, leč s povolením ministerstva dopravy,
které může stanovit zvláštní
podmínky letu zejména pro zajištění
bezpečnosti leteckého provozu.
Leteckou povětrnostní službu pro civilní
letectví obstarávají orgány státní
meteorologické služby podle požadavků
ministerstva dopravy.
Meziletištní telefonní hovory a telegramy týkající
se bezpečnosti a řízení letu mají
v rozsahu stanoveném předpisy o telekomunikačním
styku přednost před jinými telefonními
hovory a telegramy.
(1) Létání nad určitými
územními oblastmi může být z
důvodů obrany vlasti nebo z důvodů
bezpečnostních, po případě
i z jiného obecného zájmu dočasně
nebo trvale zakázáno nebo omezeno (zakázaná
pásma). Potřebné opatření provede
ministerstvo dopravy v dohodě se zúčastněnými
ústředními úřady.
(2) Za mimořádných okolností
může vláda s okamžitou účinností
vydat zákaz létání nad celým
státním územím pro všechna civilní
letadla.
(1) Civilní letadlo, které se octlo mimo
vymezenou letovou cestu, mimo schválenou trať (§
31) nebo nad zakázaným pásmem (§ 42),
je povinno, jakmile to zjistí, neprodleně změnit
směr letu, aby co nejrychleji znovu dosáhlo vymezené
letové cesty nebo schválené trati, po případě
opustilo zakázané pásmo.
(2) Dostane-li civilní letadlo signál
k přistání, je povinno přistat na
místě, které mu bylo označeno; nebylo-li
označeno, tedy na nejbližším místě
vhodném pro bezpečné přistání.
Přistání je nutno ihned hlásit nejbližšímu
bezpečnostnímu orgánu. Neuposlechne-li letadlo
signálu k přistání, může
být po druhém signálu k přistání
donuceno.
(3) Dostane-li civilní letadlo signál
o nepřípustnosti přistání,
je povinno změnit směr letu a pokračovat
v letu po vymezené letové cestě nebo po schválené
trati na nejbližší vhodné letiště
a tam přistat.
Dojde-li k nehodě nebo k nouzovému přistání
civilního letadla anebo nemůže-li letadlo pokračovat
v letu pro smrt, zranění nebo onemocnění
členů posádky, jsou výkonné
orgány nejbližšího národního
výboru v součinnosti s bezpečnostními
orgány povinny poskytnout nezbytnou pomoc, postarat se
o letadlo, jeho posádku, cestující a náklad
a neprodleně podat nejrychlejším způsobem
zprávu ministerstvu dopravy.
(1) Administrativní šetření
o příčinách leteckých nehod
provádí ministerstvo dopravy v součinnosti
s příslušnými úřady (orgány).
(2) Orgány ministerstva dopravy provádějící
takové šetření jsou oprávněny
učinit všechna opatření, jež mohou
vést k zjištění příčin
nehody; mohou zejména také požadovat výpovědi
osob zúčastněných na nehodě
a jiných osob, od nichž lze očekávat
objasnění závažných skutečností.
Zjistí-li orgány ministerstva dopravy, že je
důvodné podezření z trestného
činu nebo přestupku, uvědomí o tom
orgány příslušné k jejich vyšetřování
(1) Za mezinárodní let se pokládá
každý let civilního letadla, při němž
vymezená letová cesta nebo schválená
trať vede přes státní hranice Československé
republiky.
(2) Pro mezinárodní lety platí
vedle všeobecných ustanovení o letech (hlava
V) též ustanovení §§ 47 až 52.
(1) Civilní letadla, která nejsou zapsána
v československém leteckém rejstříku
(dále jen "cizí letadla") a jichž
se používá v pravidelné mezinárodní
letecké dopravě, mohou vykonat let přes státní
hranice Československé republiky, jen byl-li provoz
pravidelné cizí mezinárodní letecké
dopravní služby, v němž se cizích
letadel používá, zvláště
povolen podle příslušné mezistátní
letecké dohody.
(2) Povolení podle odstavce 1 uděluje
ministerstvo dopravy v dohodě s ministerstvem zahraničních
věcí.
(3) V podmínkách povolení je třeba
též uvést
a) přeletový úsek, t. j. úsek, v němž
cizí letadla musí přelétnout státní
hranice Československé republiky při vletu
a odletu, jakož i výšku při přeletu
státní hranice,
b) letovou cestu (§ 31 odst. 2) a místo povinného
a přípustného přistání,
c) dobu platnosti povolení.
(4) Nedošlo-li dosud k sjednání
mezistátní letecké dohody, může
být provoz pravidelné cizí mezinárodní
letecké dopravní služby prozatímně
povolen ministerstvem dopravy v dohodě s ministerstvem
zahraničních věcí.
(5) Udělená povolení se zapisují
do československého leteckého rejstříku.
Civilní letadla zapsaná v československém
leteckém rejstříku smějí provést
let za státní hranice Československé
republiky jen s předchozím povolením ministerstva
dopravy. Toto ustanovení se nevztahuje na lety provozované
Československými aeroliniemi v pravidelné
mezinárodní dopravě.
(1) Jestliže civilní letadlo ve stavu tísně
nebo z jakékoli jiné příčiny
přeletí státní hranice Československé
republiky mimo určený přeletový úsek
nebo se odchýlí od vymezené letové
cesty nebo schválené trati, je povinno, jakmile
to zjistí nebo jakmile dostane signál k přistání,
neprodleně přistat na místě, které
mu bylo označeno, a nebylo-li označeno, na nejbližším
letišti na území Československé
republiky. Přistání letadla je nutno ihned
hlásit nejbližšímu bezpečnostnímu
orgánu.
(2) Neuposlechne-li letadlo signálu k přistání,
může být po druhém signálu k
přistání donuceno.
(3) Civilní letadlo, které přistalo
za okolností uvedených v předcházejících
odstavcích, může pokračovat v letu,
jen dá-li k tomu souhlas ministerstvo dopravy v dohodě
s ministerstvem vnitra.
Při provádění mezinárodních
letů civilních letadel musí být dodržovány
též předpisy o pohraniční kontrole
a předpisy celní a devisové.
Cizí letadla mohou být podrobena zkoušce, aby
byla zajištěna jejich způsobilost k létání,
jestliže
a) nejsou splněny předpoklady uvedené v §
11 odst. 1,
b) dojde k nehodě,
c) objeví se technické vady letadla.
Nepravidelné mezinárodní lety cizích
letadel přes státní hranice Československé
republiky mohou být vykonány jen tehdy, jestliže
let povolí ministerstvo dopravy v dohodě s ministerstvem
zahraničních věcí. Ministerstvo dopravy
může při tom stanovit pro cizí letadla
povinnost přistat na území Československé
republiky, po případě může cizí
letadla podrobit dalším omezením.
Pravidelnou vnitrostátní leteckou dopravu cestujících,
zavazadel, zboží a pošty, jakož i nepravidelnou
leteckou dopravu za úplatu mohou provozovat jen Československé
aerolinie.
Pokud mezinárodní dohody nestanoví jinak,
platí ustanovení této hlavy též
pro mezinárodní leteckou dopravu cestujících,
zavazadel a zboží.
(1) Všeobecné podmínky, za kterých
Československé aerolinie provádějí
dopravu cestujících, zavazadel a zboží,
stanoví letecký dopravní řád,
který vydá ministerstvo dopravy.
(2) Letecký dopravní řád
může
a) převzít zásady mezinárodních
dohod o letecké dopravě i pro dopravu vnitrostátní,
a to i tehdy, jestliže se odchylují od československých
předpisů,
b) vyloučit některé předměty
z letecké dopravy, po případě stanovit
pro jejich leteckou dopravu zvláštní podmínky,
c) stanovit, že ten, kdo porušením ustanovení
tohoto řádu způsobí Československým
aeroliniím škodu, je povinen zaplatit jim náhradu
ve výši stanovené tarifem (§ 56).
(3) Československé aerolinie mohou se
souhlasem ministerstva dopravy stanovit podrobnější
dopravní podmínky.
Československé aerolinie sestaví tarify,
řídíce se státním plánem
rozvoje národního hospodářství,
předpisy o plánování a tvorbě
cen a zásadami chozrasčotu. Z tarifů musí
být zřejmé podmínky pro určení
výše jízdného a dopravného, po
případě ceny letenek a výše dopravného
v určitých spojích.
Letecká doprava poštovních zásilek,
kterou provádějí Československé
aerolinie, řídí se dohodou ministerstev spojů
a dopravy.
Provozovatel civilního letadla odpovídá za
škodu vyvolanou zvláštní povahou vlastní
leteckému provozu podle zákona č. 63/1951
Sb., o odpovědnosti za škody způsobené
dopravními prostředky, po případě
podle obecných ustanovení občanského
zákoníku o odpovědnosti za škody.
(1) Odpovědnost provozovatele civilního
letadla jako dopravce za poškození, úbytek
nebo ztrátu věcí v letecké dopravě
řídí se ustanovením občanského
zákoníku o smlouvě nákladní,
nestanoví-li letecký dopravní řád
něco jiného [§ 55 odst. 2 písm. a)].
(2) Československé aerolinie odpovídají
z letecké dopravy poštovních zásilek
vůči správě spojů v témže
rozsahu, v jakém správa spojů odpovídá
uživatelům pošty a cizím poštovním
správám.
Omezují-li mezinárodní dohody odpovědnost
provozovatele letadla (§ 58) nebo leteckého dopravce
(§ 59) co do rozsahu náhrady škody, platí
tato omezení i pro leteckou dopravu vnitrostátní.
(1) Provozovatel československého civilního
letadla je povinen k zajištění nároků
na náhradu škod, za které odpovídá
podle předpisů uvedených v §§ 58
až 60 a podle mezinárodních dohod (§ 65
odst. 1), sjednat se Státní pojišťovnou
smlouvu o pojištění proti následkům
odpovědnosti a před zahájením provozu
prokázat sjednání smlouvy ministerstvu dopravy.
(2) Pojistník je povinen prokazovat ministerstvu
dopravy, že pojistné je včas placeno.
(1) Československý letecký rejstřík
je veden ministerstvem dopravy. Zapisují se do něho
a) československá civilní letadla (§
5),
b) výkonní letci (§ 15 odst. 3),
c) pozemní letecká zařízení
(§ 22) a
d) povolení k provozu pravidelné cizí mezinárodní
letecké dopravní služby (§ 47).
(2) Součástí rejstříku
je sbírka listin, obsahující originály
nebo ověřené opisy listin, výměrů
a jiných dokladů, na jejichž základě
byly provedeny zápisy do rejstříku.
(3) Československý letecký rejstřík
je neveřejný. Osobám, které osvědčí
právní zájem, je dovoleno nahlédnout
do příslušného rejstříkového
zápisu nebo do dokladu ve sbírce listin a vyžádat
si jejich úplný nebo částečný
opis.
(1) Na leteckou činnost, kterou provádí
pro účely branné výchovy a leteckého
sportu dobrovolná organisace určená vládou
(dále jen "organisace"), se vztahují ustanovení
tohoto zákona s těmito odchylkami:
a) Průkaz způsobilosti výkonného letce
(§ 15 odst. 1) musí mít výkonní
letci letadel v provozu organisace při letu přes
státní hranice Československé republiky,
jakož i výkonní letci letadel s více
motory a letadel o váze nad 4.000 kg. Ostatní výkonní
letci musí mít průkaz způsobilosti
vydaný organisací podle předpisů organisace.
b) Výjimku z ustanovení § 14 odst. 6 může
v jednotlivých případech povolit organisace
v dohodě s ministerstvem vnitra.
c) Organisace může se svým vlastním
leteckým pozemním zařízením
s výjimkou pevných leteckých zabezpečovacích
zařízení nakládat bez souhlasu ministerstva
dopravy (§ 28), je však povinna oznámit ministerstvu
dopravy přemístění, změnu v
určení nebo zrušení takového
zařízení tak včas, aby ministerstvo
dopravy mohlo učinit nutná opatření
k zajištění zájmů civilního
letectví.
d) Administrativní šetření o příčinách
leteckých nehod letadel v provozu organisace provádí
organisace. Organisace je však povinna letecké nehody
oznamovat příslušným orgánům
ministerstva dopravy. Ministerstvo dopravy se může
účastnit tohoto šetření. Zjistí-li
orgány organisace, že je důvodné podezření
z trestného činu nebo přestupku, uvědomí
o tom orgány příslušné k jejich
vyšetřování.
(2) Ministerstvo dopravy může organisaci
povolit výjimky z ustanovení hlavy V tohoto zákona,
pokud je to odůvodněno zvláštní
povahou její letecké činnosti a pokud se
tak může stát bez újmy bezpečnosti
leteckého provozu.
(3) Vláda může upravit leteckou
činnost organisace odchylně od ustanovení
tohoto zákona, a budou-li to vyžadovat zájmy
branné výchovy, může leteckou činnost
organisace z působnosti tohoto zákona zcela vyjmout.
(1) Organisace provádí leteckou brannou
výchovu podle zvláštních předpisů.
K tomu účelu je oprávněna řídit
a upravovat svou leteckou činnost vlastními podrobnějšími
směrnicemi.
(2) K vydání podrobnějších
směrnic podle odstavce 1 je zapotřebí předchozího
schválení ministerstev dopravy a národní
obrany, pokud tyto směrnice
a) upravují podmínky pro získání
průkazu způsobilosti výkonných letců
a řízení leteckého provozu,
b) se odchylují od předpisů ministerstev
dopravy a národní obrany, jimiž se upravuje
provádění letecké činnosti
na území Československé republiky.
(3) Ustanovení § 2 odst. 1 o výkonu
dozoru ministerstva dopravy se nevztahuje na věci vlastní
branné výchovy.
(1) Mezinárodní dohody, zejména
dohody o telekomunikačních zařízeních
a jejich provozu, o vyšetřování nehod
letadel, o mezinárodních letech a o odpovědnosti
z mezinárodní letecké dopravy zůstávají
tímto zákonem nedotčeny.
(2) Mezinárodní doprava poštovních
zásilek, jestliže ji neprovádějí
Československé aerolinie, řídí
se mezinárodními poštovními dohodami.
Ministerstvo dopravy může dočasně nebo
trvale odejmout oprávnění, průkaz
způsobilosti nebo povolení vydané podle tohoto
zákona nebo podle předpisů podle něho
vydaných, jestliže by ponechání oprávnění,
průkazu nebo povolení bylo na újmu bezpečnosti
leteckého provozu nebo jiného obecného zájmu.
(1) K provedení tohoto zákona vydá
ministerstvo dopravy v dohodě se zúčastněnými
ústředními úřady (orgány)
předpisy, jimiž zejména upraví
1. rozdělení vzdušného prostoru nad
územím Československé republiky pro
účely řízení leteckého
provozu (§ 3),
2. rozdělení letadel na kategorie (§ 4),
3. podmínky pro udělení a odvolání
souhlasu ke správě (vlastnictví) a k provozu
civilního letadla (§ 6 odst. 2 a 3 a § 8),
4. poznávací značky a jiné údaje
na civilních letadlech a způsob jejich vyznačování
(§ 7),
5. technické podmínky pro konstrukci a výrobu
civilních letadel (§ 9),
6. způsob prokazování provozní bezpečnosti
a provádění zkoušek civilních
letadel, jejich motorů, obsah osvědčení
o způsobilosti letadel k létání a
dobu platnosti těchto osvědčení, jakož
i povinnost provozovatele civilního letadla vést
zvláštní knihy o stavu letadel a jejich motorů
(letadlové a motorové knihy) (§§ 11 a
51),
7. vzory palubních dokladů a provádění
zápisů do těchto dokladů (§ 12),
8. složení posádek civilních letadel,
jakož i podmínky, za kterých lze připustit
pilotního žáka k řízení
letadla (§ 14),
9. podmínky pro zaměstnávání
v civilním letectví, provádění
odborných zkoušek (zkušební řády)
a podmínky pro získání průkazů
způsobilosti výkonných letců, druhy
těchto průkazů, jejich obsah, dobu platnosti
a jiné náležitosti (§ 15),
10. obsah a doklady žádosti o povolení ke zřízení
nebo k podstatným změnám pozemních
leteckých zařízení, povolovací
řízení a rozhodování (§
22), při čemž také podrobně stanoví,
která zařízení podléhají
povolovacímu řízení,
11. stanovení ochranných pásem (§ 24),
12. způsob a podmínky pro výstavbu a vybavení
civilních letišť a pro stanovení letových
cest, jakož i pro správu veřejných letišť
(§§ 25 a 26),
13. zřizování návěstidel a
náhradu za užívání pozemků
a objektů pro ně (§ 27),
14. podrobnosti o způsobu, podmínkách a postupu
při provádění letů ve vzdušném
prostoru nad územím Československé
republiky, jakož i o provozu letecké dispečerské,
sdělovací, radionavigační, radiolokační
a světelné technické služby (§
30),
15. podrobnosti o druzích letu, letových liniích,
letových cestách, přeletových úsecích
a prostorech přilehlých k letištím [§
31 a § 47 odst. 3 písm. a)],
16. vybavení letadla, zejména které přístroje
a jiná zařízení na letadle jsou nutná
pro jednotlivé druhy letů (§ 32),
17. součinnost orgánů letecké dispečerské
služby s orgány státní meteorologické
služby ve věcech výkonu letecké povětrnostní
služby (§ 40),
18. administrativní šetření o leteckých
nehodách (§ 45),
19. podrobnosti pojištění proti následkům
odpovědnosti (§ 61),
20. postup při zápisu do československého
leteckého rejstříku, obsah zápisu,
postup při změnách zápisu, při
výmazu, při převodu zápisu letadla
do rejstříku cizího státu, jakož
i podmínky vydání a odnětí
osvědčení o zápisu letadla do československého
leteckého rejstříku (§ 62).
(2) Ministerstvo dopravy může stanovit
odchylky pro civilní letadla, která jsou určena
výlučně pro zkušební, cvičné
nebo sportovní lety. Ministerstvo dopravy může
též upravit povolování dočasných
míst pro vzlet a přistání a o nakládání
s nimi odchylně od ustanovení §§ 22 a
28 a v dohodě s ministerstvem národní obrany
schvalování trati, po případě
vzdušného prostoru pro nepravidelné lety odchylně
od ustanovení § 31 odst. 3.
Působnost podle tohoto zákona vykonává
ministerstvo dopravy a ostatní zúčastněná
ministerstva a ústřední úřady
buď přímo nebo prostřednictvím
podřízených organisačních útvarů.
Zrušují se veškeré předpisy o věcech
upravených tímto zákonem; zejména
se zrušují:
1. zákon č. 172/1925 Sb., o letectví, ve
znění zákona č. 48/1930 Sb.,
2. vládní nařízení č.
148/1934 Sb., kterým se vydávají některé
předpisy o cizozemských letadlech,
3. vládní nařízení č.
202/1937 Sb., kterým se stanoví úseky pro
přelet letadel přes státní, pokud
se týče celní hranice s Německem a
Rakouskem, jakož i některá pravidla pro takový
přelet,
4. vládní nařízení č.
107/1938 Sb., kterým se zakazuje, po případě
omezuje létání nad určitými
územními úseky (zakázaná pásma).
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. října 1956; provede jej ministr dopravy
v dohodě se zúčastněnými členy
vlády.