Je třeba věnovati více pozornosti iniciativě
pracujících, ji podporovati a zainteresovati do
tvořivé účasti na výstavbě
nového života v naší vlasti. Měli
bychom více také i ty občany, kteří
už bydlí, vychovávati k větší
vážnosti ke společnému majetku domovnímu,
k zájmu o dobrou údržbu bytů, domů
a tím nakonec i o celkový pěkný vzhled
našich obcí. Naši občané mají
hodně dobré vůle, je třeba jen ji
podchytit, a zde čeká národní výbory
velké pole působnosti, jak zainteresovati ještě
více občanů o údržbu našeho
domovního majetku. Musí ovšem také i
náš vnitřní obchod být pružnější
a včas a v dostatečném množství
zajišťovati stavební hmoty pro údržbu
bytů a domů.
Pětiletý plán počítá
nejméně s 250.000 bytovými jednotkami ve
státní investiční výstavbě;
tento počet však nestačí a bylo by třeba
toto číslo hodně překročiti.
Bude to možné, budeme-li důsledně odstraňovati
všechny chyby minulosti, využívati nové
methody práce, ale hlavně když budeme umět
zainteresovati do otázky bytové výstavby
všechny naše občany a přesvědčiti
je, že bytový problém tím lépe
a rychleji bude vyřešen, čím lépe
a svědomitěji bude každý občan
plnit svoji občanskou povinnost při uskutečňování
našeho druhého pětiletého plánu
rozvoje národního hospodářství.
Vládní prohlášení ukazuje nám
cestu a je naší povinností vyvinout všechno
úsilí, aby úkoly vytyčené vládou
Národní fronty byly dobře splněny
a náš život byl ještě radostnější.
(Potlesk.)
Podpredseda Valo: Dávam slovo ďalšiemu
prihlásenému rečníkovi, ktorým
je posl. Bureš. Prosím, aby sa ujal slova.
Posl. Bureš: Vážený soudruhu presidente,
vážení soudruzi a soudružky!
V návrhu směrnic k II. 5LP, obsaženém
ve včerejším projevu předsedy vlády
s. V. Širokého, je mimo jiné navrženo
zvýšit zemědělskou výrobu zhruba
o 30 % při rychlejší výrobě masa
a mléka. Je to úkol poměrně velký,
který je možno splnit pouze za určitých
předpokladů. Podívejme se, jak vypadá
situace dnes. K 1. X. 1955 bylo v ČSR 6.484 JZD III. a
IV. typu, která obhospodařovala 1,807.497 ha zemědělské
půdy. Po zasedání ÚV v červnu
zvýšil se počet JZD o 320 družstev s výměrou
zemědělské půdy 273.000 ha. Tato JZD
oproti dřívějším družstvům,
která postupně procházela II. a III. typem,
přijala většinou provozní řád
III. typu. Je to zajisté úspěch a potvrzení
naší správné zemědělské
politiky, ale současně s tím vznikla i celá
řada problémů, jež je třeba řešiti
a na některé z nich bych chtěl ukázat.
Společné družstevní hospodaření
ve III. typu předpokládá především
mimo řadu jiných opatření, soustředění
dobytka do společných stájí a vybavení
JZD potřebnými stroji, protože dosavadní
stáje jsou malé, nevhodné a totéž
platí o strojích, které družstevníci
vlastní. A zde právě začínají
problémy. Je třeba urychleně postavit společné
stáje, vybavit je mechanisací. Ovšem to tak
rychle a lehko nejde podle dosavadního způsobu a
formy investiční výstavby v JZD. Musí
se dát stavba do plánu, musí být schválena
ONV, vypracovány projekty a projektová dokumentace,
zajištěna voda, vytyčen stavební obvod,
vydáno stavební povolení, zajištěn
stavební materiál, a nemůže-li JZD tuto
stavbu zajistit svépomocí, hledat stavební
firmu, se kterou je třeba uzavřít smlouvu
a která by stavbu postavila. To je ovšem pro prosté
družstevníky veliký kus neznámé
práce to vše zajišťovat, protože TPČ
u AGP, která je má sama zajišťovat, tak
nečiní. Je zde ještě další
problém. Přesto, že výstavba společných
stájí se provádí již 6 let, nemáme
dosud vhodné typy pro ustájení různých
druhů dobytka, které by vyhovovaly potřebám
družstevníků.
Stavěly se více kravíny K 1, K 2, K 3, které
řešily společné ustájení
dojnic pouze s hlediska postavit stáj co nejlevněji.
A tak byly tyto kravíny bez skladovacího prostoru,
bez nějaké podstatné mechanisace a družstevníci
vynaloží ročně daleko větší
náklady na přivážení krmiva a
steliva, než ušetřili na tom, že v tomto
kravíně není skladovací prostor. Totéž
platí i o mechanisaci. Proto také se tyto typy již
během provádění stavby opravovaly,
dodělávaly se skladovací prostory atd., při
čemž se dělala celá řada základních
chyb. A přece je předloženo dokumentační
komisi při ministerstvu zemědělství
17 návrhů typů různých stájí,
z nichž bohužel není zatím ani jeden schválen,
ačkoliv jistě v těchto navrhovaných
typech je daleko méně základních chyb,
než u staveb, které se v JZD živelně a
svépomocí stavějí.
Myslím, že k odstranění těchto
obtíží by bylo správné, aby se
sešli projektanti z AGP spolu s pracovníky z výzkumného
ústavu zemědělských strojů
a za spolupráce zástupců dokumentační
komise navrhli vhodné typy stájí. Máme
již mnoho zkušeností z výstavby společných
stájí, které by se v těchto návrzích
byly jistě uplatnily. Pak by bylo možno přikročit
i k tomu, aby pro tyto typy byl vyráběn sériově
jak stavební materiál ve formě celých
bloků, panelů, překladů atd., tak
i mechanisační zařízení. Tím
pochopitelně by se i podstatně snížily
náklady na stavby, výstavba by se urychlila a tak
by bylo možno zvládnout daleko lehčeji ten
obrovský úkol investiční výstavby
v JZD.
Obdobný problém v těchto JZD je i strojové
vybavení. V soukromém hospodářství
stačily pro zvládnutí prací drobné
stroje a málo strojů. Převládala zde
ruční práce. Stačily koňské
sekačky, ruční řezačky, píce
se skládala ručně podávkami atd. Toto
dnes ovšem nestačí. Pravda, STS jsou vybaveny
stroji a to hlavně těžkými, pásovými
traktory, kombajny atd. Ale do JZD schází mechanisace,
výfukové řezačky, senomety, zrnomety,
lisy, traktory se sklápěčkami, potahové
valníky a řada dalších strojů.
I když se tyto stroje vyrábějí, vyrábějí
se pomalu, v JZD scházejí a tím vzniká
celá řada obtíží. Dříve
zemědělec si těch 20 či 30 q obilí
dokázal odnésti na sýpku na zádech,
ale chtějme dnes, aby družstevníci odnášeli
na zádech desítky vagónů obilí!
A to vyřeší takový dobrý výkonný
zrnomet.
Rovněž jsou nedostatky ve výrobě náhradních
součástek ke strojům. Často se stává,
že výkonný stroj stojí proto, že
není náhradní součástka. Na
tento nedostatek bylo již často poukazováno
a zatím není vidět zlepšení.
I samotná kvalita materiálu není dostačující
a často se nové stroje po krátkém
používání pro tuto příčinu
poškodí. Bylo by dobré, aby podniky, které
stroje vyrábějí, dávaly na ně
aspoň jednoroční záruku. Pak by jistě
vyráběné stroje byly lepší kvality.
Tyto dvě otázky - investiční výstavba
a mechanisace - mají nesmírnou důležitost
nejen pro stávající JZD, pro zproduktivnění
jejich práce, ale i pro zakládání
nových JZD. Až ukážeme rolníkům
komplexní sklizeň obilí, kdy bude pomocí
kombajnů vybavených lisy a plevníky rychle
a beze ztrát sklizeno zrní, plevy a sláma
beze zbytku, obilí na sušičce řádně
usušeno, až uvidí, že hnůj i kompost
lze nakládat i jinak než vidlemi a lopatou, pomocí
drapákových nakládačů, že
silážní plodiny lze bez námahy a rychle
sklízet silážními kombajny, až
uvidí i celou řadu ostatních mechanisačních
zařízení, pak otázka přesvědčování
jich ke vstupu do JZD či založení JZD bude
daleko snazší.
Dále v návrhu směrnic k druhému pětiletému
plánu se ukládá obdělat 230.000 ha
orné půdy v pohraničí. Je to velký
úkol a k jeho zvládnutí je třeba se
řádně připravit. Již dříve
na výzvu strany a vlády odešli mládežníci
do pohraničí, kde obdělali tisíce
hektarů půdy a to mnohdy za velmi obtížných
podmínek. Můžeme proto plným právem
hovořiti o nadšení a hrdinství mládežníků.
Ale ne všude dobře pochopili, že akce mládeže
do pohraničí není pouze nějakou nárazovou
akcí, že to není jedno či dvouletá
brigáda, nýbrž že je třeba vytvářet
podmínky pro to, aby se naše mládež trvale
v pohraničí usídlila, založila rodiny.
Mnohdy nebyly brigádám mládeže dáni
spolehliví vedoucí, zdravotníci, hygienické
a bytové podmínky byly nedostačující,
samotný poměr domácích lidí
k mládežníkům nebyl správný.
A připočteme-li k tomu i často špatné
komunikační spojení, nemožnost kulturního
vyžití a často i špatné platové
podmínky, nemůžeme se divit, že řada
mládežníků po skončení
jednoroční brigády odcházela zpět,
chudší o nesplněné sny a ideály.
Vždyť i my často hartusíme na naši
mládež, že nemá dobrý poměr
k práci, že by se chtěla jen bavit, zpívat,
tancovat. Nebylo by třeba, abychom trochu náš
názor zrevidovali? Přece každý z nás
byl také mlád a řekněme si upřímně,
jací jsme byli tenkrát? Jaký my jsme měli
poměr k práci? A byly horší podmínky,
protože každá koruna, i když byla vydělána
mladými lidmi, byla dobrým a potřebným
přínosem. A přece i my jsme nebyli nadšeni,
když jsme měli pracovat na poli do západu slunce
nebo dokonce v neděli. Také jsme se snažili
zmizet někam mezi ostatní mladé lidi, zpívat,
tancovat, pěstovat sport. A byli jsme proto špatní?
Nebyli! Dnes má naše mládež daleko lepší
podmínky v zemědělství než kdykoliv
před tím a není třeba, aby ze zemědělství
odcházela. Bude třeba jen vytvořit tam takové
podmínky, aby i při zemědělské
práci mohla kulturně žít, pěstovat
sport, veselit se, zpívat. Správné by bylo
z mladých lidí utvořit komplexní brigády,
nebát se svěřit jim odpovědnost za
určitý úsek výroby. Mládež
je plna elánu, chtějí dělat hrdinské
činy, chtějí soutěžit. A k tomu
všemu jim musíme dát příležitost.
Musíme přesvědčit rodiče, že
jejich děti mají v zemědělství
právě takové - ne-li lepší -
vyhlídky na šťastný život, jako kdekoliv
jinde, musíme se postarat o to, aby byl změněn
názor učitelů, že do zemědělství
patří pouze děti se špatným prospěchem,
jak se dosud děje. A musíme se také postarat
o to, aby se i dále vzdělávali, protože
naše vlast potřebuje vzdělané, vyspělé
občany. Jen ti mohou být zárukou úspěšného
vybudování socialismu.
Ještě o některých problémech
z rostlinné i živočišné výroby
bych se chtěl zmínit. I když u nás,
v porovnání s celou řadou států,
nemáme špatné výsledky v rostlinné
i živočišné výrobě, přece
jen s tím nemůžeme býti spokojeni. Porovnáme-li
ovšem naše výsledky s tím, jakých
dosahují v některých jiných zemích,
na př. v NDR, vidíme, že máme ještě
mnoho dohánět. Jako základ je zde správné
a dostatečné hnojení půdy. Svého
času byla vyhlášena akce HBK - humus, brambory,
kukuřice. Podle této akce měly být
na střediscích STS vytvořeny výživářské
čety na dělání kompostů. Bohužel,
zůstalo pouze při usnesení, kompostů
se dělá málo, proto se i nedostatečně
hnojí, humus v půdě ubývá.
To se projevuje i na půdní struktuře a výnosy
se pouze zvolna zvyšují na úkor ubývání
humusu. Nemáme dosti humusu v půdě. A přece
na mnohých místech, zvláště v
pohraničí, leží nevyužity spousty
výborné rašeliny, která by mohla naše
pole zúrodnit. A bez řádného hnojení,
bez zvyšování obsahu humusu v půdě,
těžko budeme zvyšovat hektarové výnosy.
A na tom přece závisí i celá živočišná
výroba, která je závislá na výrobě
krmiv, tak i náš spotřební průmysl.
V některých státech je této otázce
věnována daleko větší péče,
rovněž i zužitkování městských
odpadů, kde nám mnohdy nežádoucně
odtékají veliká množství cenných
živin, které pak draze platíme. Zde by měla
naše zemědělská věda říci
své slovo a navrhnout vyřešení těchto
důležitých otázek.
Na vyřešení této otázky závisí
i celá živočišná výroba,
kde stále bojujeme o zvýšení výroby
krmiv. Zde je náš nejužší profil,
který brzdí zvyšování užitkovosti.
Soudruzi a soudružky, je ještě mnoho problémů,
o kterých by se mohlo hovořit a jež bude třeba
odstranit. Bylo by ovšem nesprávné domnívat
se, že máme pouze problémy, nedostatky a potíže.
Ano, jsou, ale máme také dobré výsledky,
docílili jsme velkých úspěchů
ve výstavbě, rozšiřování
a upevňování našich JZD. Dnes je družstevní
forma hospodaření na venkově všeobecně
uznávanou, stabilní formou. Celá řada
našich JZD nejen že dosahuje výroby stanovené
v průměru ke konci roku 1960 v návrhu plánu
druhé pětiletky, ale dokonce ji překračuje.
A právě to nám ukazuje, co je v zemědělství
skrytých reserv. Nebylo by ovšem také správné,
aby nám tyto úspěchy zatočily hlavu
a my nabyli přesvědčení, že je
vše dobré, že není třeba nedostatky
odstraňovat. Zde právě je ještě
mnoho nezorané půdy a to obrazně i doslovně.
Neobávám se říci, že právě
na tomto úseku je nejvíce skrytých reserv.
A proto je nutno problémy řešiti, ukazovat
na obtíže a nedostatky a podávat návrhy
na jejich odstranění. Jen správným
a rychlým řešením problémů,
odstraňováním chyb a nedostatků, můžeme
za pomoci našeho vyspělého průmyslu
splnit úkoly dané druhým pětiletým
plánem.
V průmyslu máme před sebou úkol: v
nejkratší době ve výrobě na hlavu
předhonit nejvyspělejší kapitalistické
průmyslové země. Domnívám se,
že stejně reálné možnosti má
i naše zemědělství: dohnat a předehnat
ve výrobě produktů nejvyspělejší
státy.
Máme bohatou tradici v zemědělství,
vzdělané a pracovité rolníky, vyspělý
průmysl, máme velikou pomoc naší strany
a vlády. Nyní záleží pouze na
nás. Bude třeba dát dohromady nejen své
ruce, ale mozky a srdce, zapálené pevným
odhodláním tyto úkoly splnit. Jen tak budeme
hodni odkazu všech těch, kteří za to,
co nyní budujeme, položili své životy.
Jen tak zajistíme krásný a bohatý
život všem pracujícím naší
vlasti a budeme ukazovat správnou cestu všem těm,
kteří dnes ještě na tuto cestu nevykročili.
(Potlesk.)
Podpredseda Valo: Ďalším prihláseným
rečníkom je posl. Štefánik. Prosím,
aby sa ujal slova.
Posl. Štefánik: Vážený pán
prezident, vážené Národné zhromaždenie,
vážení hostia!
Pán predseda vlády vo svojom vyhlásení
nám znova priblížil veľké a radostné
perspektívy našej najbližšej budúcnosti.
Perspektívy všestranného rozvoja národného
hospodárstva, rastu kultúrnej úrovne nášho
obyvateľstva, perspektívy takého posilnenia
našej ľudovodemokratickej republiky, že nás
to všetkých napĺňa pocitom radosti a
hrdého zadosťučinenia.
Máme pred sebou veľký cieľ a veľké
zodpovedné úkoly: vybudovať v socializme spokojný
a blahobytný domov pre všetkých občanov
našej vlasti a vytvoriť z nej skutočnú
pevnosť mieru. To je úloha, do plnenia ktorej treba
vložiť veľa lásky, budovateľského
nadšenia a veľa pevnej viery v slávne víťazstvo
našej spravodlivej veci. Je to úloha, ktorá
ešte viac a ešte hlbšie sa stane vecou všetkého
nášho ľudu, lebo slúži výhradne
jeho záujmom a jeho budúcnosti. Ak je ľud tvorcom
histórie - a tým on je - tak je teda aj neodškriepiteľným
tvorcom novej, socialistickej spoločnosti. Bez priamej
uvedomelej účasti všetkého nášho
ľudu nie je možné socializmus vybudovať
a je treba, aby sa všetok náš ľud ešte
účinnejšie zúčastňoval
na správe svojho štátu, na politickom, hospodárskom
a kultúrnom dianí. Treba, aby si ešte jasnejšie
uvedomil svoje veľké práva, ale zároveň
aj svoje zaväzujúce povinnosti.
V desiatom článku Ústavy 9. mája vyslovená
skutočnosť, že nositeľom štátnej
moci v obciach, okresoch a krajoch, ako aj strážcom
práv a slobôd ľudu sú národné
výbory, plne vystihuje podstatu a silu ľudovodemokratického
štátneho zriadenia. Ľudovodemokratický
štátny aparát je zase mocným nástrojom
robotníckej triedy pri budovaní socializmu a pri
uskutočňovaní jeho krásnych cieľov.
Tento aparát však, ktorý za ťažkých
podmienok vykonal doteraz kus záslužnej a priekopníckej
práce, v súčasnej dobe v úrovni svojej
práce zaostal a nestačí držať krok
s potrebami a podmienkami ďalšieho búrlivého
rastu nášho hospodárskeho života.
Centralistický spôsob riadenia a plánovania
národného hospodárstva aj pri svojich chybách
má za sebou mnohé úspechy, no súčasným
rozvojom je už prekonaný a v dôsledku toho si
organizácia, riadenie a plánovanie vyžadujú
účinné a dobre uvážené
zmeny, ako o tom bolo hovorené vo vládnom vyhlásení.
Celoštátna konferencia vedúcej sily nášho
Národného frontu, Komunistickej strany Československa,
podrobne skúmala túto situáciu a jej rokovania
a uznesenia ukázali cestu, ktorá umožní
ešte aktívnejšiu a činorodejšiu účasť
širokých ľudových más pri spravovaní
štátu, pri odstraňovaní ťažkostí
a prekážok. Ich uplatnením prispejeme k tomu,
že sa míľovými krokmi priblížime
k vytýčenému cieľu. Na tejto konferencii
bola prijatá aj zásada potrebnej decentralizácie,
ktorá sa výrazne prejaví najmä vo zvýšenej
právomoci miestnych orgánov štátnej
moci - národných výborov všetkých
stupňov.
Decentralizácia pomôže odstrániť
nielen mnohé prekážky, ale čo je hlavné,
dá mocný impulz tvorivým silám a schopnostiam
nášho ľudu v miere oveľa väčšej
ako doteraz. Miestne orgány moci ľudu dostanú
dostatočnú právomoc najmä na úseku
poľnohospodárskom, miestneho hospodárstva,
školstva, kultúry, dopravy, štátneho obchodu
i zdravotníctva, ako i pri riadení práce
štátnych majetkov, STS i lesného hospodárstva.
Veľkou právomocou vybavené národné
výbory budú sa starať priamo o najdôležitejšie
úseky hospodárske, kultúrne i zdravotnícke.
Im budú zverené aj doteraz tak často kritizované
podniky miestneho hospodárstva, opravárske a údržbárske
služby, miestna doprava i rozhodovanie v otázke tak
citlivej a súčasne zodpovednej, ako je výstavba
bytov. Nastanú predpoklady, že občania nebudú
musieť v tak mnohých prípadoch putovať
so svojimi žiadosťami i sťažnosťami z
inštitúcie na inštitúciu, ale prostredníctvom
svojich volených zástupcov v národných
výboroch budú mať možnosť dožadovať
sa vybavenia svojich oprávnených potrieb a želaní.
Opatrenia, ktoré smerujú k tak podstatnému
zvýšeniu právomoci národných
výborov, sú svedectvom toho, že zodpovední
činitelia skutočne držia ruku na tepne nášho
verejného života. V novom živote našej slobodnej
vlasti prešiel náš ľud dobrou školou
a jeho politická vyspelosť a uvedomenie narástli
tak, že je schopný jasne vidieť a správne
konať. Túži po mieri a priateľstve medzi
národmi, vie čo má robiť, aby si zabezpečil
vo víťaznom socializme blahobytný a spokojný
život. Robíme iste užitočnú vec
tým, že jeho tvorivým schopnostiam dávame
takéto široké možnosti. Hospodársky
a politicky silný štát sa skladá z hospodársky
silných obcí, miest a krajov, kde bývajú
usilovní ľudia, ktorí svojou prácou
podporujú úsilie o krajší a blahobytnejší
život. Keď si uvedomíme, že hospodársky
a kultúrny rast a úspech každej, i tej najmenšej
obce v našej republike je posilou pre celý štát,
najlepšie vidíme, čo vo svojich dôsledkoch
značia a budú značiť nové opatrenia.