Přestali jsme také rozlišovat mezi lázeňskou
částí a obchodní částí
lázeňských měst. Některé
z učiněných chyb jsme však již
napravili. Nový zákon dá nám prostředky
k tomu, abychom napravili všechny.
Nebyli bychom však spravedliví, kdybychom vedle těchto
nedostatků neukázali také na rozvoj našich
lázní. Bylo-li léčeno v r. 1946 v
našich lázních - a to je pouhý odhad,
nikoliv statistika - asi 60-80.000 osob, činil tento počet
v r. 1948 už 188.717 a v r. 1954 dokonce 203.830 nemocných.
Z osob léčených v r. 1954 na účet
státní správy zdravotní bylo 44.744
pracujících, v tom 20.294 dělníků
a 11.611 úředníků. V témže
roce bylo léčeno v zařízení
státních lázní 9715 důchodců,
15.120 rodinných příslušníků
a 651 cizinců. Potěšitelné také
je, že nám přibývá v lázních
dětí. To není ovšem proto, že by
byly děti nyní nemocnější než
dříve, ale proto, že se nemocným dětem
věnuje daleko větší péče
než dříve. Zatím co před válkou
- až na nepatrné výjimky - nebylo v našich
lázních vůbec zařízení,
ve kterých by se mohly děti léčiti,
bylo v lázeňské léčebné
péči v r. 1954 7639 dětí. Přibývá
nám v lázních také lékařů.
Kladem při tom však není jen jejich vyšší
počet, ale i zvyšující se odborná
úroveň, i když daleko ještě s ní
nemůžeme býti spokojeni a povinností
ministerstva zdravotnictví je o tuto úroveň
lázeňských lékařů zvýšenou
měrou pečovat. Měli-li jsme v r. 1950 142
lázeňských lékařů, v
r. 1952 218, bylo jich v r. 1954 už 250. Obnovujeme některé
hotely, lázně se přizpůsobují
přijetí většího počtu
návštěvníků ze zahraničí,
vzhled lázní a čistota lázní
se lepší. Počet rekreantů, posílaných
do lázní, byl snížen. Také ve
zdravotním výboru byl několikrát již
vznesen požadavek, aby byla učiněna opatření,
aby rekreanti nemusili být do lázní posíláni.
K potěšitelnému zjevu také náleží
to, že mnozí lázeňští zaměstnanci
mezi sebou soutěží a že máme dnes
už řadu lázeňských zaměstnanců
všech kategorií, kteří jsou vzornými
pracovníky. Jsou mezi nimi stejně příslušníci
starší generace, kteří pamatují
ještě dřívější časy,
zrovna tak jako ti zaměstnanci, kteří poznali
lázně už jenom v období socialistického
zdravotnictví. Za všechny pracovníky bych chtěl
vzpomenouti jen jednoho, dnes již téměř
osmdesátiletého karlovarského lázeňského
lékaře dr Milana Mixy, který s výjimkou
okupace strávil v Karlových Varech ve službách
nemocných lidí celý svůj život,
mezi jehož pacienty patřil i slavný ruský
fysiolog I. P. Pavlov, jenž má nejen velké
zásluhy o pokrok lázeňské mediciny,
ale i o národní věc v Karlových Varech.
Od r. 1945 do doby nedávné sloužil obětavě
i našemu socialistickému zdravotnictví a jeho
vztah k lékařské vědě i k nemocným
lidem může být mladé lékařské
generaci i zdravotnickému personálu vzorem.
Zákon, který dnes projednáváme, má
6 částí a celkem 26 paragrafů. Část
I.: Úvodní ustanovení. Část
II.: Národní výbory v lázeňských
místech. Část III.: Ochrana přírodních
léčebných lázní. Část
IV.: Ochrana a využití přírodních
léčivých zdrojů. Část
V.: Orgány pro ochranu přírodních
léčebných lázní a přírodních
léčivých zdrojů. Část
VI.: Společná a závěrečná
ustanovení.
Posláním zákona je jednak zajistit vše
kladné a správné, co v lázních
existuje, jednak napravit vše, a to vhodným způsobem
v době co nejkratší, čím lázeňský
charakter, ať již před r. 1945 anebo po něm
byl porušen, a zajistit existenci a rozvoj lázní
i do daleké budoucnosti. Zákon předpokládá,
že se v této své snaze o zajištění
lázní střetne někdy s jinými
společenskými, především hospodářskými
zájmy, jako těžbou uhlí a minerálů,
těžbou dříví a pod. Jako zpravodaj
chtěl bych zdůraznit, i když jsem si plně
vědom, jaký význam pro rozvoj našeho
socialistického budování má těžba
uhlí a těžba rud, že význam léčivých
vod a klimatických poměrů je daleko důležitější
a také trvalý. Ještě naše generace
se snad dočká toho, že uhlí, které
je dnes nezbytné a nenahraditelné palivo, nebude
hrát jako topivo žádnou roli a bude dobýváno
jen jako chemická surovina. A i my snad budeme svědky
toho, že radioaktivní uran bude zatlačen do
pozadí jiným radioaktivním prvkem. Nevěřím
však, že thermální karlovarská
voda bude nahrazena vodou jinou a že v therapii a prevenci
nemocí dojde k tak převratným změnám,
že se naše lázně stanou bezpředmětným
a nepoužívaným léčebným
zařízením. Kterákoliv průmyslová
surovina hraje svoji důležitou roli jen v určité
éře lidské civilisace, zdroj minerální
vody a klimatické prostředí vždycky.
Zákon ukládá také veliké úkoly
národním výborům našich lázeňských
míst, s jejichž vydatnou pomocí při
dalším budování našeho lázeňství
počítá.
Podle zákona může vláda ve významných
lázeňských místech upravit organisaci
a postavení národních výborů
a jejich výkonných orgánů tak, aby
se mohly především soustředit na plnění
úkolů, souvisících s výstavbou
těchto lázeňských míst a na
péči o jejich návštěvníky.
Vláda může též v těchto
lázeňských místech zřídit
městské národní výbory a stanovit,
že tyto městské národní výbory,
po př. místní národní výbory
v takových místech jsou bezprostředně
řízeny vládou. Vláda ve významných
lázeňských místech může
zřídit své orgány a vymezit jejich
působnost.
Podle zákona vydávají se pro jednotlivá
lázeňská místa lázeňské
statuty. Účelem těchto statutů je,
aby se veškerý hospodářský i
kulturní život v lázeňských místech
zaměřil na potřeby lázeňského
místa. Ve statutu se blíže vymezí rozsah
lázeňského území a stanoví
se v něm i potřebná ochranná opatření
v lázeňském místě a podmínky
zajišťující řádné
provádění lázeňské péče.
Při tom se v něm zejména stanoví,
která činnost a jakým způsobem se
v lázeňském místě omezuje,
po př. zakazuje a jaká zařízení
nesmějí v něm být zřizována.
Bude-li toho k ochraně přírodních
léčebných lázní zapotřebí,
stanoví se i mimo lázeňské místo
další ochranná opatření k zamezení
činnosti škodlivé přírodním
léčebným lázním, po př.
se vytyčí kolem lázeňského
místa ochranná pásma, v nichž se taková
škodlivá činnost omezí nebo zakáže.
Pro významná lázeňská místa
bude lázeňské statuty vydávat přímo
vláda, pro ostatní příslušný
krajský národní výbor. Řádné
plnění úkolů uložených
statutem pomáhá zajišťovat lázeňská
komise, zřízená podle zákona o národních
výborech, a pomocný a poradní sbor vytvořený
podle vládního nařízení o organisaci
výkonných orgánů národních
výborů. Dozor na opatření o ochraně
přírodních léčebných
lázní a přírodních léčivých
zdrojů a na jejich využití vykonává
ministerstvo zdravotnictví. K provádění
tohoto dozoru se zřizuje v ministerstvu zdravotnictví
inspektorát pro ochranu přírodních
léčebných lázní a přírodních
léčivých zdrojů, který na Slovensku
vykonává svou působnost prostřednictvím
oblastního inspektorátu.
Zákonem o československých lázních
a zřídlech uzavírá československé
lázeňství první desetiletí
své existence v lidově demokratickém zřízení.
Tímto zákonem se zabezpečuje další
vývoj, který spočívá v materiálním
zajištění našich lázní a
v zajištění jejich vývoje, který
musí spočívati v tom, aby naše lázně
ještě lépe a účelněji
sloužily všem, kteří této péče
potřebují.
Zdravotní výbor Národního shromáždění
zabýval se osnovou zákona o československých
lázních a zřídlech ve své schůzi
dne 24. srpna t. r. V povšechné debatě zdůraznili
všichni diskutující veliký význam
našich lázní, a to nejen s hlediska zdravotního,
ale i kulturního, politického a hospodářského,
zabývali se také podrobně i investiční
činností a údržbovou činností
v lázeňských městech, pobytem rekreantů
v lázeňských městech, výchovou
lázeňských lékařů, a
výbor přijal v tom smyslu příslušná
doporučení. V podrobné debatě byly
osvětleny některé konkretní problémy
a pozměněn § 1 zákona ve smyslu výborové
zprávy, která byla plenu tiskem předložena.
Jako zpravodaj zdravotního výboru doporučuji
slavnému Národnímu shromáždění,
aby osnovu zákona o československých lázních
a zřídlech schválilo. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu se nikdo nehlásí, přistoupíme
k hlasování.
Protože není pozměňovacích návrhů,
dám hlasovat o celém vládním návrhu
zákona o československých lázních
a zřídlech najednou podle zprávy výborové.
Jsou proti tomu nějaké námitky? (Nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o československých
lázních a zřídlech, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o československých lázních
a zřídlech.
Tím je vyřízen druhý bod denního
pořadu.
Přistoupíme k projednávání
třetího bodu denního pořadu, kterým
je
3. Zpráva výboru rozpočtového a
hospodářského o vládních nařízeních
č. 30 a 33 Sbírky z roku 1955, vydaných podle
§ 15 odst. 1 zákona č. 12 Sbírky z roku
1955, o státním plánu rozvoje národního
hospodářství republiky Československé
na rok 1955 (tisk 33).
Zpravodajem je posl. ing. Baier, kterému dávám
slovo.
Zpravodaj posl. inž. Baier: Vážené
Národní shromáždění!
Z pověření rozpočtového a hospodářského
výboru podávám plenu Národního
shromáždění zprávu o včerejším
jednání rozpočtového a hospodářského
výboru, který projednal
1. vládní nařízení č.
30 Sb. ze dne 10. června 1955, o vládním
výboru pro výzkum a mírové využití
atomové energie a o Ústavu jaderné fysiky,
2. vládní nařízení č.
33 Sb. ze dne 28. května 1955, o hospodářských
smlouvách.
V obou případech jde o vládní nařízení,
která byla vydána podle § 15 odst. 1 zákona
č. 12/1955 Sb., o státním plánu rozvoje
národního hospodářství republiky
Československé a která tudíž
podléhají dodatečnému schválení
Národního shromáždění.
K vládnímu nařízení o vládním
výboru pro výzkum a mírové využití
atomové energie a o Ústavu jaderné fysiky:
Nabídka vlády Sovětského svazu ze
17. 1. 1955 a na jejím základě uzavřená
dohoda z 23. 4. 1955 o poskytnutí vědecké,
technické a výrobní pomoci Československu
při budování pokusného střediska
pro výzkum a mírové využití atomové
energie umožňuje nám o řadu let urychlit
zvládnutí nové techniky v oboru, který
rozhodujícím způsobem ovlivní vývoj
řady vědních oborů a umožní
novým způsobem řešit řadu průmyslových
problémů, zejména otázky dalšího
rozvoje energetiky.
Soudruh Bulganin na ÚV KSSS 4. 7. 1955 řekl:
"Vrcholem nynější etapy rozvoje vědy
a techniky je objevení metod získávání
a využití atomové energie. Stojíme na
prahu nové vědecké, technické a průmyslové
revoluce, která svým významem předstihuje
průmyslové revoluce spjaté s objevem páry
a elektřiny."
S tohoto hlediska je tedy třeba předložené
vládní nařízení posuzovat.
Vláda za účelem širokého rozvinutí
prací v oboru jaderné energie zřídila
"vládní výbor pro výzkum a mírové
využití atomové energie". Úkolem
vládního výboru je soustředit úsilí
všech příslušných míst v
republice k rychlému dosažení hlavních
cílů, jež vláda stanovila, to jest k
přípravě výstavby jaderných
energetických centrál a k výrobě radioisotopů
za účelem jejich širokého využití
ve vědě a v jednotlivých odvětvích
národního hospodářství. Zmocnění,
obsažená v § 2, odst. 2 a 3 vládního
nařízení, mají umožnit urychleně
pružné provádění dílčích
úkolů vládního výboru v rámci
zásadních směrnic a usnesení vlády.
Pro provádění výzkumu a využití
atomové energie pro mírové účely
zřídila vláda tímto vládním
nařízením "Ústav jaderné
fysiky". Úkoly ústavu jsou určeny v
§ 3, odst. a-e vládního nařízení.
Základ ústavu tvoří část
fysikálního ústavu ČSAV, projektuje
se však výstavba ústavu nového, jehož
práce se bude opírat o atomový reaktor o
výkonu 2000 kW a cyklotron pro energie alfa částic
do 25 milionů eV, které nám dodá SSSR.
Práce na výstavbě jsou již začaty
a plánuje se co nejrychlejší výstavba,
aby bylo možno co nejdříve začít
se systematickou prací v širokém měřítku.
Jde, soudružky a soudruzi, o nesmírně vážnou
věc. Dovolte k otázce rozvoje jaderné fysiky
v Československu několik poznámek. Je třeba
si především uvědomit, že jsme
na samém začátku, že nemáme nejen
zařízení, ale ani kádry. Máme
pár nadšených mladých lidí v
oboru jaderné fysiky. K tomu, abychom my sami dali přínos
vědě o atomovém jádru, je třeba
let práce. Naše situace však není beznadějná,
jak by se snad z tohoto konstatování zdálo
a jak tvrdilo od r. 1945 i mnoho vědeckých pracovníků.
Je zde SSSR a vskutku nesmírná pomoc, kterou nám
nabízí. Jak bude účinná, záleží
jen na nás. Situace dnes je taková, že nám
SSSR nabízí více než se nám na
prvý pohled zdá, že můžeme strávit.
Je tedy prvým úkolem Ústavu školit lidi.
Školit jaderné fysiky, radiochemiky, jaderné
inženýry, energetiky. K tomu všemu nám
SSSR nabízí dostatek míst na svých
školách a ústavech. V nejbližší
době odjede prvá skupina našich mladých
vědců a inženýrů na 3-4měsíční
praxi do SSSR a do 1. ročníku doškolovacího
kursu. To je ovšem jenom začátek. Souběžně
se začnou školit v delším studiu studenti
a aspiranti. Jde o to, vychovat v nejkratší možné
době stovky odborníků, kteří
si osvojí poznatky SSSR i ostatních zemí
v oboru jaderné fysiky. Vychovat je vědeckou prací
u reaktoru a cyklotronu, aby byli schopni zvládnout problémy,
které nás čekají při projektování,
výstavbě a provozu jaderných centrál,
při výstavbě celého průmyslu,
který s použitím atomové energie souvisí.
Dnes je na závodě inženýr samozřejmostí,
u zařízení jaderné energie je stejně
nutně a samozřejmě zapotřebí
fysiků.
Celý svět se v těchto dnech u příležitosti
ženevské konference obdivuje výsledkům,
kterých dosáhli sovětští vědci
a inženýři v oboru jaderné fysiky. Bylo
dosaženo těchto výsledků šťastnou
náhodou? Rozhodně nikoliv - to je v soudobé
vědě a zejména v atomistice vyloučeno.
Je to dáno nesmírnou a soustavnou péčí
sovětské vlády o rozvoj fysiky jako základní
přírodní vědy.
V SSSR byl založen fysikálně technický
ústav Akademie věd SSSR v Leningradě v roce
1918 - uprostřed občanské války. Výsledkem
tohoto poměru sovětské vlády k vědě
je dnešní vysoká úroveň fysiky
a to, že za přímé podpory ÚV
KSSS a sovětské vlády zvládli sovětští
vědci problematiku jaderné energie, zachránili
SSSR a tím i socialistický svět od atomového
nátlaku kapitalistů a mimo to zvládli mírové
využití jaderné energie - postavili a již
27. 6. 1954 uvedli do chodu pokusnou atomovou 5 MW elektrárnu.
Teď staví najednou několik elektráren
o výkonu 50-100 MW, a to různých typů.
Chceme-li tedy jít dál, zvládnout úkoly
jaderné fysiky, je druhým úkolem Ústavu
osvojit si v nejkratší době sovětské
znalosti a zkušenosti v tomto oboru a tyto znalosti a zkušenosti
v našem průmyslu a vědě aplikovat. Pomoc
SSSR nám umožňuje začít s prací
- obrazně řečeno - na jejich ramenou. To
umožňuje rychle překonat ty nejtěžší
začátky - je třeba, aby pracovníci
Ústavu zde svůj úkol co nejrychleji splnili.
Výsledky prací SSSR v oboru mírového
využití atomové energie však již
dnes nám přinášejí a mohou ještě
v nesrovnatelně větší míře
přinášet užitek. Je to v oblasti využití
radioisotopů. Je tedy třetím úkolem
Ústavu jaderné fysiky zvládnout ve všech
oborech vědy a techniky dnešní stav využití
radioisotopů v SSSR a rychle přenášet
tyto výsledky do naší vědy a techniky.
Zde je třeba, aby se na práci podílel nejen
Ústav, ale i jiné výzkumné ústavy
a průmyslové závody. Zde máme okamžité
možnosti rychlého pozvednutí úrovně
našich vědecko-výzkumných prací
i přímo techniky ve výrobě. Nesmíme
dále zapomínat, že otázka zvládnutí
atomové energie a jejího využití pro
mírové účely v SSSR není jen
otázkou Ústavu jaderné fysiky. Velký
úkol připadá průmyslu, především
strojírenství, které si bude muset v krátké
době osvojit výrobu řady nových zařízení
- měřicí přístroje, zařízení
pro automatickou regulaci a ovládání na dálku,
energetická zařízení pro sytou páru
a pod.
Náš průmysl musí Ústavu pomáhat
tím, že dá k disposici nejkvalitnější
kádry, přednostními dodávkami pro
Ústav jaderné fysiky, pracovními silami pro
výstavbu Ústavu - prostě pomáhat na
každém kroku, protože jde o tak vážnou
věc.
Se sovětskou pomocí a za předpokladu výchovy
velkého počtu specialistů v ÚJF je
možno, aby se naše strojírenství dostalo
do čela světového rozvoje techniky v tomto
oboru. Tím máme možnost pomáhat při
výstavbě atomového průmyslu v LDS,
v Číně i v málo vyvinutých
zemích.
Je třeba si však uvědomit, že jadernou
techniku nelze zvládnout bez vědy, bez jaderné
fysiky, radiochemie, jaderného inženýrství.
ÚJF je zde nezbytným klíčovým
zařízením, střediskem vědy
a techniky v tomto oboru.
Je však správné připomenout, že
nejde pouze o jadernou fysiku, ale o fysiku vůbec. Je třeba
nejen jadernou fysiku v naší republice, ale fysiku
vůbec pozvednout, zasluhuje více pozornosti, než
jí bylo doposud věnováno. Schopnosti máme
- je možno poukázat na úspěchy Ústavu
technické fysiky v oboru polovodičů - ale
jakých výsledků bychom mohli ekonomicky dosáhnout,
kdyby se náš průmysl začal zabývat
použitím germaniových diod a triod v přijimačích!