Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Přírodní léčebné
lázně a přírodní léčivé
zdroje, na které je Československá republika
zvláště bohata, jsou pro své léčivé
účinky důležitým činitelem
v péči o zdraví lidu; zlepšují
zdravotní stav nemocných, přispívají
k rychlému obnovení jejich pracovní schopnosti,
zpomalují stárnutí, snižují nebezpečí
jejich předčasného vyřazení
z pracovního procesu a pomáhají zajišťovat
zdravý rozvoj nové generace.
(2) Aby přírodních léčebných
lázní a přírodních léčivých
zdrojů mohlo být k těmto účelům
plně využito, poskytuje se jim zvláštní
ochrana a vytvářejí se nejpříznivější
podmínky pro jejich rozvoj.
Ochrana přírodních léčebných
lázní a přírodních léčivých
zdrojů a vytvoření podmínek pro jejich
rozvoj musí být prováděny plánovitě
a tak, aby jiné společenské zájmy
byly tím dotčeny jen v míře potřebné
pro tuto ochranu.
Přírodní léčebné lázně
jsou zařízení preventivní a léčebné
péče, která při provádění
této péče využívají především
místních přírodních léčivých
zdrojů nebo příznivých klimatických
podmínek (lázeňská péče).
Přírodní léčivé zdroje
jsou zdroje přirozeně se vyskytujících
vod, plynů a emanací, jakož i ložiska
přirozeně se vyskytujících peloidů
(rašelin, slatin, bahen a jiných zemin), pokud jsou
užitečné lidskému zdraví, takže
jich lze používat k léčebným
účelům.
Za lázeňské místo prohlásí
vláda na návrh ministra zdravotnictví území,
na němž jsou nebo mají být zřízeny
přírodní léčebné lázně.
Národní výbory v lázeňských
místech se starají o všestranný rozkvět
přírodních léčebných
lázní, pečují o stálé
zdokonalení všech zařízení sloužících
jejich návštěvníkům a vytvářejí
ve svých obvodech příznivé podmínky
lázeňského prostředí. Při
tom zejména
pečují o ochranu přírodních
léčebných lázní a přírodních
léčivých zdrojů před všemi
rušivými vlivy,
starají se o plánovitou údržbu, výstavbu
a zlepšování všech zařízení
sloužících lázním a jejich návštěvníkům
i o výstavbu celého lázeňského
místa,
pečují o potřebná zdravotní,
hygienická a protiepidemická opatření,
jakož i opatření k zajištění
klidu v lázeňských místech,
starají se o dokonalé zásobování
lázeňského místa i návštěvníků
lázní všemi potřebami a organisují
dopravu tak, aby odpovídala potřebám lázeňského
místa a požadavkům jeho návštěvníků,
pečují o neustálý kulturní
rozkvět lázeňského místa a
o hodnotné kulturní pořady pro jeho návštěvníky,
starají se ve spolupráci s jinými orgány
a organisacemi všestranně o to, aby lázně
byly střediskem účinné léčby
i místem příjemného pobytu,
plní i ostatní své úkoly tak, aby
byly vytvářeny příznivé podmínky
lázeňského prostředí.
(1) Ve významných lázeňských
místech může vláda nařízením
upravit organisaci a postavení národních
výborů a jejich výkonných orgánů
tak, aby se mohly především zaměřit
na plnění úkolů souvisících
s výstavbou těchto lázeňských
míst a na péči o jejich návštěvníky;
vláda může v těchto lázeňských
místech též zřídit městské
národní výbory i stanovit, že městské
národní výbory, po případě
místní národní výbory v takových
místech jsou bezprostředně řízeny
vládou.
(2) Pro úkoly vyplývající
z řízení národních výborů
ve významných lázeňských místech
může vláda zřídit své
orgány a vymezit jejich působnost.
(1) Územní obvody městských
a místních národních výborů
v lázeňských místech, které
jsou bezprostředně řízeny vládou,
stanoví vláda, která také může
tyto územní obvody měnit; stanovení
územních obvodů a jejich podstatné
změny provádí nařízením.
(2) V lázeňských místech,
v nichž je městský národní výbor
řízen bezprostředně vládou,
vláda též rozhoduje o vytvoření
městských obvodů, o podstatné změně
těchto obvodů a o jejich zrušení; jiné
územní změny provádí městský
národní výbor, který před rozhodnutím
zjistí stanovisko zúčastněných
obvodních národních výborů.
(1) Pro jednotlivá lázeňská
místa se vydávají lázeňské
statuty. V lázeňském statutu se blíže
vymezí rozsah lázeňského území
a stanoví se v něm i potřebná ochranná
opatření v lázeňském místě
a podmínky zajišťující řádné
provádění lázeňské péče,
při tom se v něm zejména stanoví,
která činnost a jakým způsobem se
v lázeňském místě omezuje,
po případě zakazuje a jaká zařízení
nesmějí v něm být zřizována.
(2) Bude-li toho k ochraně přírodních
léčebných lázní zapotřebí,
stanoví se i mimo lázeňské místo
další ochranná opatření k zamezení
činnosti škodlivé přírodním
léčebným lázním, po případě
se vytyčí kolem lázeňského
místa ochranná pásma, v nichž se taková
škodlivá činnost omezí nebo zakáže.
(1) Lázeňské statuty vydá,
po případě ochranná pásma a
jiná ochranná opatření stanoví
pro významná lázeňská místa
a pro lázeňská místa, při jejichž
ochraně by byly dotčeny důležité
hospodářské zájmy, vláda. Pro
ostatní lázeňská místa vydá
lázeňské statuty, po případě
stanoví ochranná pásma a jiná ochranná
opatření, příslušný krajský
národní výbor; před rozhodnutím
si vyžádá stanovisko orgánu povolaného
k potvrzení příslušného územního
plánu.
(2) Nezbytná prozatímní opatření
stanoví inspektorát pro ochranu přírodních
léčebných lázní a přírodních
léčivých zdrojů (§ 16 odst. 1)
po projednání se zúčastněnými
výkonnými orgány krajského národního
výboru a u městských a místních
národních výboru, bezprostředně
řízených vládou, s příslušnými
ústředními úřady.
(1) O tom, zda jde o přírodní
léčivý zdroj, rozhoduje ministr zdravotnictví.
(2) Dnem prohlášení za léčivý
stává se přírodní léčivý
zdroj národním majetkem.
(1) O využití přírodních
léčivých zdrojů rozhoduje ministr
zdravotnictví; spadá-li správa přírodního
léčivého zdroje do oboru působnosti
jiného ústředního úřadu
nebo orgánu, učiní tak v dohodě s
ním.
(2) Využití přírodních
léčivých zdrojů musí být
plánováno tak, aby spotřeba odpovídala
jejich kapacitě a aby jich bylo využito především
pro účely lázeňské. Směrný
plán využití přírodních
léčivých zdrojů sestaví ministerstvo
zdravotnictví; stanoví v něm též
množství produktů přírodních
léčivých zdrojů, kterých smí
být použito k jiným účelům
než pro lázeňskou péči.
(1) V okolí přírodních
léčivých zdrojů stanoví se
ochranná pásma, v nichž se zakáže
nebo omezí hospodářská nebo jiná
činnost, která může porušit nebo
nepříznivě ovlivnit vydatnost, fysikální
vlastnosti, chemické složení nebo hygienickou
nezávadnost přírodního léčivého
zdroje. Ochranná pásma se podle povahy přírodního
léčivého zdroje a podle hydrologických,
geologických a vegetačních poměrů
stanoví tak, aby přírodního léčivého
zdroje bylo co nejlépe využito.
(2) Bude-li toho třeba, stanoví se k
ochraně přírodních léčivých
zdrojů jednotlivá ochranná opatření
i mimo ochranná pásma.
(1) Ochranná pásma, po případě
další ochranná opatření pro přírodní
léčivé zdroje, při jejichž ochraně
by byly dotčeny důležité hospodářské
zájmy, stanoví vláda a pro ostatní
přírodní léčivé zdroje
příslušný krajský národní
výbor; krajský národní výbor
si před rozhodnutím vyžádá stanovisko
orgánu povolaného k potvrzení příslušného
územního plánu.
(2) Nezbytná prozatímní ochranná
opatření stanoví inspektorát pro ochranu
přírodních léčebných
lázní a přírodních léčivých
zdrojů po projednání se zúčastněnými
výkonnými orgány krajského národního
výboru.
Ustanovení o přírodních léčivých
zdrojích platí i o zdrojích přirozeně
se vyskytujících minerálních vod stolních.
Ministr zdravotnictví však může přenést
působnost podle § 12, pokud jde o tyto zdroje, na
jiný ústřední úřad nebo
orgán v dohodě s ním.
(1) Dozor na opatření k ochraně
přírodních léčebných
lázní a přírodních léčivých
zdrojů a na jejich využití vykonává
ministerstvo zdravotnictví. K provádění
tohoto dozoru se zřizuje v ministerstvu zdravotnictví
inspektorát pro ochranu přírodních
léčebných lázní a přírodních
léčivých zdrojů, který na Slovensku
vykonává svou působnost prostřednictvím
oblastního inspektorátu, který se zřizuje
v pověřenectvu zdravotnictví.
(2) Podrobné předpisy o ochraně
přírodních léčebných
lázní a přírodních léčivých
zdrojů a o jejich využití vydává
ministr zdravotnictví v dohodě se zúčastněnými
členy vlády.
Inspektorát vykonává tyto úkoly:
1. dozírá na dodržování opatření
k ochraně přírodních léčebných
lázní a přírodních léčivých
zdrojů,
2. stanoví nezbytná prozatímní ochranná
opatření,
3. dohlíží na dodržování
ustanovení lázeňských statutů,
4. provádí potřebná šetření
a podává posudky při prohlašování
místa za lázeňské a při prohlašování
přírodního zdroje za léčivý,
5. podává posudky pro výstavbu lázeňského
místa a pro využití přírodních
léčivých zdrojů,
6. připravuje vymezení ochranných pásem
pro přírodní léčebné
lázně a přírodní léčivé
zdroje a činí opatření k jeho provedení,
7. sleduje poměry hydrologické, klimatické,
geologické a vegetační, vede je v evidenci
a doporučuje podle nich další opatření
potřebná k ochraně přírodních
léčebných lázní a přírodních
léčivých zdrojů.
Pověřené osoby při výkonu působnosti
podle tohoto zákona
1. jsou oprávněny
a) vstupovat na cizí nemovitosti a do cizích objektů
a zařízení, prokáží-li
se potvrzením příslušného orgánu,
po případě též povolením
podle zvláštních předpisů, a
provádět v nich potřebné práce,
průzkum nebo dozor,
b) odebírat v potřebném množství
vzorky pro konané šetření,
c) požadovat potřebné doklady a údaje,
d) dávat pokyny k odstranění zjištěných
závad,
2. jsou povinny
a) zachovávat tajemství o skutečnostech,
o kterých se dozvěděly při své
činnosti,
b) dbát toho, aby škoda, jíž se nemohou
při výkonu své činnosti vystříhat,
byla co nejmenší.
(1) Nemovitosti a práva, kterých je třeba
k využití přírodních léčivých
zdrojů a pro potřeby přírodních
léčebných lázní, lze vyvlastnit,
nedojde-li k dohodě.
(2) Vyvlastněním lze dosáhnout
přechodu vlastnického práva k nemovitostem
a zřízení práva stavby nebo věcných
břemen na nemovitostech.
(3) Pro vyvlastňovací řízení,
způsob a dobu placení náhrady za vyvlastnění,
pro vstup na vyvlastněnou nemovitost a pro její
užívání při zahájení
vyvlastňovacího řízení platí
obdobně ustanovení zákona č. 280/1949
Sb., o územním plánování a
výstavbě obcí, vládního nařízení
č. 93/1950 Sb., o výstavbě obcí, jakož
i předpisů podle nich vydaných.
(1) Náhrada za škodu způsobenou
ochrannými opatřeními podle tohoto zákona
se neposkytuje. Ministerstvo zdravotnictví může
z důvodů hodných zvláštního
zřetele poskytnout podporu ke krytí takové
škody.
(2) Za vzorky odebrané pro účely
šetření se náhrada neposkytuje.
(3) Škodu způsobenou při provádění
šetření nahradí ministerstvo zdravotnictví.
K řízení o územním plánu
a výstavbě obcí na území lázeňského
místa a jeho okolí, jakož i na území,
kde jsou přírodní léčivé
zdroje, musí být přizvány zdravotnické
odbory rad zúčastněných národních
výborů. Bez jejich souhlasu nelze územní
plán pro tato území schválit.
Lázeňské území a ochranná
pásma k ochraně přírodních
léčebných lázní a přírodních
léčivých zdrojů se vyznačí
v katastrální mapě.
Lázeňská místa a přírodní
léčivé zdroje, uznané podle dosavadních
předpisů, se považují za lázeňská
místa a přírodní léčivé
zdroje podle tohoto zákona.
Vláda, po případě orgány jí
pověřené, mohou učinit opatření
k nerušenému přechodu na novou organisaci národních
výborů ve významných lázeňských
místech.
Dosavadní předpisy o věcech upravených
tímto zákonem, zejména vládní
nařízení č. 223/1939 Sb., o ochraně
přírodních léčivých
zdrojů, se zrušují.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení, provedou jej všichni členové
vlády.