Předseda Fierlinger.
Místopředsedové Valo, Hodinová-Spurná,
A. Fiala, Žiak.
Předseda vlády Široký, první
tajemník ÚV KSČ Novotný, první
náměstek předsedy vlády dr Dolanský,
první náměstek předsedy vlády
a ministr národní obrany gen. arm. dr Čepička,
první tajemník ÚV KSS Bacílek,
náměstek předsedy vlády Kopecký,
náměstkyně předsedy vlády inž.
Jankovcová, náměstek předsedy
vlády dr Škoda, ministři Barák,
inž. Šimůnek, dr Kyselý,
dr inž. Šlechta, David, Krajčír,
Krosnář, Machačová,
akademik Nejedlý, Poláček,
Štoll, Uher, Jonáš, Smida,
dr Bartuška, R. Dvořák, dr Kahuda,
Pospíšil.
333 poslanců podle presenční listiny.
Z Kanceláře NS: vedoucí odboru dr Vácha.
(President republiky Antonín Zápotocký
doprovázen místopředsedou NS Valo vstupuje
do presidentské lóže. - Shromáždění
povstává a vítá presidenta dlouhotrvajícím
bouřlivým potleskem. - Shromáždění
usedá.)
Předseda (zvoní): Zahajuji 8. schůzi
Národního shromáždění.
Jménem Národního shromáždění
republiky Československé vítám mezi
námi co nejsrdečněji presidenta republiky
Československé soudruha Antonína Zápotockého.
(Dlouhotrvající potlesk.)
Sděluji, že Národnímu shromáždění
došel přípis předsedy vlády ze
dne 27. května 1955, kterým oznamuje, že president
republiky svým rozhodnutím ze dne 25. května
1955 prohlásil podle § 49 ústavy třetí
zasedání Národního shromáždění
za skončené.
Dále došel Národnímu shromáždění
přípis předsedy vlády ze dne 24. srpna
1955, kterým oznamuje, že president republiky svým
rozhodnutím ze dne 23. srpna 1955 svolal podle § 49
odst. 3 ústavy Národní shromáždění
ke čtvrtému - mimořádnému -
zasedání na den 30. srpna 1955 do Prahy.
Sděluji, že dne 5. června t. r. zemřel
poslanec Ludvík Mítek a dne 22. července
ministr pracovních sil poslanec Václav Nosek.
Prosím, abychom jejich památku uctili krátkou
vzpomínkou. (Poslanci povstávají.)
Děkuji. (Poslanci usedají.)
Podle usnesení vlády republiky Československé
ze dne 20. července tohoto roku byla podle § 48 zákona
č. 27 Sbírky z roku 1954 o volbách do Národního
shromáždění stanovena doplňovací
volba nového poslance Národního shromáždění
za volební obvod č. 237-Vsetín na neděli
dne 7. srpna 1955.
V této doplňovací volbě byl zvolen
poslancem Národního shromáždění
poslanec Vladimír Houser.
Žádám nyní předsedu mandátového
výboru posl. Vodičku, aby podal Národnímu
shromáždění zprávu o ověření
poslaneckého mandátu poslance Housera.
Zpravodaj posl. Vodička: Slavná sněmovno!
Byl jsem pověřen úkolem, abych podal plenu
Národního shromáždění
zprávu o jednání mandátového
výboru, který se sešel dnes ráno k ověření
platnosti volby nově zvoleného poslance Národního
shromáždění Vladimíra Housera.
Doplňovací volba ve volebním obvodu č.
237-Vsetín byla stanovena vládním usnesením
ze dne 20. července 1955 na den 7. srpna 1955. Kandidátem
Národní fronty pro tuto volbu byl navržen Vladimír
Houser, který byl v této doplňovací
volbě zvolen.
Mandátový výbor Národního shromáždění
prozkoumal tyto dokumenty: Prohlášení kandidáta,
kterým přijímá svou kandidaturu, zápis
obvodní volební komise o registraci kandidáta,
zápis obvodní volební komise o sčítání
hlasů a konečně zápis ústřední
volební komise pro doplňovací volby do Národního
shromáždění. Mandátový
výbor zjistil, že doplňovací volby ve
volebním obvodu č. 237-Vsetín byly provedeny
v plném souhlasu s ústavním zákonem
o volbách do Národního shromáždění
a o volbách do Slovenské národní rady
a se zákonem a volbách do Národního
shromáždění. Mandátovému
výboru nedošly žádné zprávy
nebo stížnosti na porušení zákonných
ustanovení o volbách do Národního
shromáždění.
Mandátový výbor doporučuje proto plenu
Národního shromáždění
toto usnesení:
Doplňovací volba poslance Národního
shromáždění Vladimíra Housera
byla provedena za plného souhlasu se zákonnými
předpisy o volbách do Národního shromáždění
a není důvodu pro zrušení její
platnosti. Národní shromáždění
ověřuje proto podle § 50 zákona čís.
27/1954 Sb. o volbách do Národního shromáždění
platnost volby posl. Vladimíra Housera. (Souhlas.)
Předseda: Slyšeli jste zprávu mandátového
výboru.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení, jak jej
přednesl předseda mandátového výboru
posl. Vodička, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
schválilo usnesení navržené mandátovým
výborem a ověřilo tak platnost volby
poslance Vladimíra Housera.
Protože se poslanec Vladimír Houser dostavil
do dnešní schůze, přistoupíme
nyní ke slibu podle § 42 ústavy, a to tím
způsobem, že bude předem přečten
ústavou předepsaný poslanecký slib,
poslanec Houser ke mně přistoupí a vykoná
slib podáním ruky a slovem "slibuji".
Žádám o přečtení slibovací
formule a jmenovaného poslance žádám,
aby ke mně přistoupil vykonat slib. (Poslanci
povstávají.)
Vedoucí odboru Kanceláře NS dr Vácha
(čte): "Slibuji, že budu věren
republice Československé a jejímu lidově
demokratickému zřízení. Budu zachovávat
zákony a svůj mandát vykonávat podle
nejlepšího vědomí a svědomí
k prospěchu lidu a státu."
Posl. Houser (podávaje předsedovi ruku):
Slibuji. (Poslanci usedají.)
Předseda: Předsednictvu Národního
shromáždění došel dále přípis
předsedy vlády ze dne 31. května, kterým
oznámil, že v souvislosti se zřízením
ministerstev paliv a energetiky pověřil president
republiky rozhodnutím ze dne 30. května 1955 ministra
Josefa Jonáše řízením
ministerstva paliv a současně jmenoval dr Františka
Vlasáka, náměstka ministra-předsedy
Státního úřadu plánovacího,
ministrem a pověřil ho řízením
ministerstva energetiky.
Podle denního pořadu usneseného užším
předsednictvem Národního shromáždění
dne 24. srpna 1955, kterým byl členům Národního
shromáždění rozeslán, navrhuje
užší předsednictvo tento pořad:
1. Zpráva výboru zahraničního k vládnímu
návrhu (tisk 30), kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
republiky Československé Státní smlouva
o obnovení nezávislého a demokratického
Rakouska k vyslovení souhlasu s přístupem
Československé republiky k této smlouvě
(tisk 31);
2. Zpráva výboru zdravotního k vládnímu
návrhu zákona (tisk 29) o československých
lázních a zřídlech (tisk 32);
3. Zpráva výboru rozpočtového a hospodářského
k vládnímu nařízení č.
30 Sbírky ze dne 10. června 1955, o vládním
výboru pro výzkum a mírové využití
atomové energie a o Ústavu jaderné fysiky,
a
k vládnímu nařízení č.
33 Sbírky ze dne 28. května 1955, o hospodářských
smlouvách (tisk 33).
Obě vládní nařízení
byla vydána podle § 15 odst. 1 zákona č.
12 Sbírky z roku 1955, o státním plánu
rozvoje národního hospodářství
republiky Československé na rok 1955.
Jsou proti tomuto pořadu nějaké námitky?
(Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s navrženým pořadem
schůze, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Děkuji. - To je většina.
Tím Národní shromáždění
schválilo pořad schůze.
Přistoupíme tedy k projednávání
prvního bodu schváleného pořadu, kterým
je
1. Zpráva výboru zahraničního k
vládnímu návrhu, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
republiky Československé Státní smlouva
o obnovení nezávislého a demokratického
Rakouska k vyslovení souhlasu s přístupem
Československé republiky k této smlouvě
(tisk 31).
Zpravodajem je poslanec Bouček.
O slovo se přihlásil předseda vlády
Viliam Široký. Prosím soudruha předsedu
vlády, aby se ujal slova.
Predseda vlády V. Široký (uvítaný
potleskom): Vážené Národné
zhromaždenie, súdružky a súdruhovia, drahí
priatelia!
Vláda republiky Československej predkladá
vám na základe svojho uznesenia zo dňa 10.
augusta t. r. na prerokovanie a schválenie návrh
na prístup Československa k Štátnej
zmluve o obnovení nezávislého a demokratického
Rakúska. Zmluva bola dňa 15. mája 1955 podpísaná
vo Viedni ministrami zahraničných vecí Sväzu
sovietskych socialistických republík, Spojeného
kráľovstva Veľkej Británie a Severného
Írska, Spojených štátov amerických
a Francúzska na jednej strane a ministrom zahraničných
vecí Rakúskej spolkovej republiky na strane druhej.
Uložením všetkých ratifikačných
listín u vlády Sväzu sovietskych socialistických
republík nadobudla zmluva dňa 27. júla t.
r. účinnosť. Zmluva vo svojom 37. článku
stanoví, že okrem signatárov môže
k zmluve pristúpiť každý člen Organizácie
spojených národov, ktorý bol vo vojnovom
stave s Nemeckom a mal ku dňu 7. mája 1945 právne
postavenie spojeného národa. Vychádzajúc
z mimoriadneho záujmu, ktorý má naša
republika na vyriešení otázky Rakúska
ako jeho bezprostredný sused, a taktiež z veľkého
významu uzavretia štátnej zmluvy pre vec mieru
a bezpečnosti v Európe i vo svete, uzniesla sa vláda
pristúpiť k Štátnej zmluve o obnovení
nezávislého a demokratického Rakúska
a podniknúť potrebné ústavné
kroky na jej schválenie a ratifikáciu.
Národnému zhromaždeniu predložená
zmluva je dokument veľkej medzinárodnej dôležitosti.
Po dlhé roky bola rakúska otázka na zozname
otvorených medzinárodných problémov,
ktoré kalili ovzdušie v Európe a boli zdrojom
nedôvery medzi národmi. Napriek zvrchovanému
záujmu rakúskeho ľudu a úprimným
snahám pokojamilovných národov nemohlo rokovanie
o rakúskej otázke po dlhý čas dospieť
k úspešnému koncu. Veľká mierová
iniciatíva Sovietskeho sväzu, na základe ktorej
došlo v apríli t. r. k priamym rokovaniam medzi sovietskou
a rakúskou vládnou delegáciou, odstránila
konečne všetky prekážky a rakúska
otázka mohla sa zapísať do iného zoznamu,
do zoznamu pozitívnych výsledkov mierového
rokovania a vzájomného porozumenia medzi štátmi.
Bol to jeden z významných výsledkov pevného
odhodlania a úprimnej vôle sovietskej vlády
- v duchu svojej dôslednej leninskej politiky mieru - dosiahnuť
zmiernenie napätia a obnovenie dôvery medzi štátmi.
Tento výsledok bol umožnený tým, že
sovietska vláda pristupovala k riešeniu rakúskej
otázky nie z hľadiska politiky blokov, ale z hľadiska
nezávislosti a zvrchovanosti Rakúska, z hľadiska
záujmov a potrieb jeho ľudu, z hľadiska mieru,
bezpečnosti a priateľstva medzi národmi v Európe.
Rakúska vláda plne súhlasila s uplatnením
týchto zásad a tri západné mocnosti
tiež prejavili ochotu a dobrú vôľu dosiahnuť
na základe výsledkov moskovských rokovaní
urýchlenie dohody a podpísať výsledný
dokument.
Štátna zmluva obnovuje Rakúsko ako slobodný,
nezávislý a demokratický štát
a dáva mu tak dôstojné, úplne rovnoprávne
postavenie medzi ostatnými európskymi krajinami.
Vytvára zároveň všetky potrebné
predpoklady pre ďalší rozvoj Rakúskej
spolkovej republiky ako suverénneho štátu,
pre rozvoj jeho priateľských mierových stykov
s ostatnými štátmi.
Tieto ciele majú na zreteli aj príslušné
hospodárske ustanovenia zmluvy. Veľkorysá úprava
jednotlivých dôležitých hospodárskych
otázok dáva Rakúsku perspektívu priaznivého
hospodárskeho rozvoja. Od Rakúska nebudú
požadované reparácie a až na malé
výnimky prechádza bývalý nemecký
majetok na rakúskom území do rúk rakúskeho
štátu. Okrem toho sa Rakúsku dostáva
opravdu veľkodušných podmienok pri odovzdaní
tohto majetku Sovietskym sväzom. Na základe rokovaní
s vládou Sovietskeho sväzu sa Rakúsko prakticky
prvý raz vo svojich dejinách stáva skutočným
vlastníkom svojich naftových zdrojov a podnikov,
ktoré boli predtým v rukách zahraničných
firiem nástrojom podkopávania jeho nezávislosti.
Rakúsko vstupuje do svojho nového života ako
štát s pevnými hospodárskymi základmi,
ktoré mu dávajú nádejné predpoklady
pre ďalší rozvoj ako samostatného, nezávislého
štátu.
Obzvlášť veľký a ďalekosiahly
význam má vyriešenie dôležitej otázky
postavenia Rakúska v Európe. Vývin v uplynulých
rokoch jasne a presvedčivo dokázal, že rakúsku
otázku nemožno riešiť na platforme zostrovania
medzinárodných vzťahov a povestnej politiky
"z pozície sily", na platforme rozdeľovania
Európy na vojenské bloky a účasti
Rakúska v týchto blokoch, na platforme jeho zapojenia
do vojenských plánov týchto blokov. Naopak.
Akékoľvek podobné snahy viedli vždy a
jedine k ďalšiemu zvýšeniu ťažkostí
pri riešení rakúskej otázky, k vytvoreniu
nových prekážok. Pri rokovaniach medzi sovietskou
a rakúskou vládnou delegáciou v Moskve sa
potvrdilo, že je jediná cesta, ktorá môže
viesť k vyriešeniu rakúskej otázky a ktorá
je súčasne v plnom súlade so záujmami
a potrebami rakúskeho ľudu: cesta, ktorá by
riešila rakúsky problém v súlade so
záujmom posilnenia veci mieru a bezpečnosti v Európe,
cesta neúčasti Rakúska vo vojenských
blokoch a zoskupeniach. Memorandum o výsledkoch sovietsko-rakúskych
rokovaní vyjadruje závažné vyhlásenie
rakúskej vlády, že sa Rakúsko nezúčastní
žiadneho vojenského zoskupenia a že nedovolí
budovanie cudzích vojenských základní
na svojom území. Sovietsky sväz vyhlásil
v tomto dokumente svoju plnú ochotu rešpektovať
neutralitu Rakúska a podielať sa na zárukách
celistvosti a nedotknuteľnosti jeho územia. Na základe
toho bola na schôdzi ministrov zahraničných
vecí štyroch mocností dosiahnutá zásadná
dohoda o tom, že všetky štyri veľmoci budú
neutralitu Rakúska rešpektovať. Napokon i Rakúsko
samotné zakotvilo svoju trvalú neutralitu v ústavnom
zákone. Toto ustanovenie štátnej zmluvy má
bezpochyby veľký význam nielen pre Rakúsko,
ale pre celý ďalší vývin v Európe
i vo svete. Spolu s príslušnými vyhláseniami
a záväzkami rieši postavenie Rakúska v
súlade so životnými záujmami jeho ľudu
na mieri a bezpečnosti krajiny. Znemožňuje
jeho zaťahovanie do akýchkoľvek dobrodružstiev
a súčasne znemožňuje využívanie
rakúskeho územia pre cudzie vojenské záujmy.
Neutralizácia vytvára takto z Rakúska dôležitý
článok mierového usporiadania Európy.
Dôležitým rysom štátnej zmluvy z
hľadiska celoeurópskej bezpečnosti je skutočnosť,
že jej ustanovenia sú v plnom súlade s úsilím
národov znemožniť obnovu nemeckého militarizmu
a zabrániť opätovnému uskutočneniu
jeho plánov. Štátna zmluva o obnovení
nezávislého a demokratického Rakúska
vychádza veľmi realisticky z poučení
minulosti, a to tak pokiaľ ide o tradičné ciele,
ako aj o metódy prenikania a expanzie nemeckého
militarizmu. Štátna zmluva obsahuje nielen zákaz
anšlusu, ale i účinné opatrenia na jeho
faktické znemožnenie. Obsahuje jasné ustanovenie
o zákaze všetkých organizácií
fašistickej povahy, Rakúsko sa zaväzuje pokračovať
v úsilí o vyhladenie všetkých stôp
nacizmu z politického, hospodárskeho a kultúrneho
života. Štátna zmluva ďalej obsahuje výslovný
zákaz bývalým členom nacistických
organizácií a príslušníkom niektorých
iných skupín, ktoré pomáhali nacizmu,
slúžiť v rakúskych branných silách
Rakúsko nesmie používať ani vyrábať
vojnový materiál a techniku nemeckého pôvodu
či konštrukcie, zaväzuje sa plne spolupracovať
v úsilí, aby Nemecku bolo znemožnené
podnikať mimo územia Nemecka akékoľvek
opatrenia súvisiace s militarizáciou. Československá
vláda plne oceňuje význam tohto ustanovenia
pre bezpečnosť našej republiky, ktorá
ako sused Rakúska v prvom rade niesla v minulosti dôsledky
násilného zneužitia Rakúska pre záujmy
nemeckého militarizmu. Vyriešenie otázky obnovenia
Rakúska ako nezávislého a demokratického
štátu vychádza takto z vôle a želania
národov účinnými prostriedkami spoločne
čeliť nebezpečenstvu obnovy nemeckého
militarizmu. Československá vláda súdi,
že je nanajvýš žiadúce dôsledne
uplatňovať toto hľadisko i pri riešení
iných európskych otázok a najmä samotnej
otázky Nemecka.