Úterý 22. března 1955

Avšak i jiné resorty, na př. naše stavebnictví, mohou se vykázati některými pozoruhodnými úspěchy. Nejen naše vodní stavby, mezi nimiž Slapská přehrada s úspěchem vydržela loňského roku nápor jarních vod a tím vydala našim konstruktérům a našim stavitelům svědectví, že jsou na světové úrovni, ale také výroba československých předpjatých betonových konstrukcí je uznávána v celém světě.

Výčet těchto několika úspěchů naší vědy daleko ovšem nevyčerpává vše to, co bylo v oboru přírodních a technických věd vykonáno. Nejen však bádání ve vědách, které mají bezprostřední vztah k budování našeho státu, ale i bádání ve vědách společenských a humánních, v historii, v archeologii a pod. je věnována pozornost, a toto bádání přináší úspěchy.

Projednávání státního rozpočtu je na jedné straně hrdou bilancí vykonané práce, na druhé straně plánem a závazným příslibem, že bude vykonáno ještě více. Všechno úsilí u nás má jen jeden cíl: blaho člověka a neustálé zvyšování jeho životní úrovně a zachování světového míru. (Potlesk.) Československá věda prokázala, že stojí plně ve službách socialismu a ve službách světového mírového hnutí. Majíc plnou podporu své vlády i československého lidu, neochabne ve svém úsilí. Bude je dále stupňovat s tím dobrým přesvědčením, že pracuje pro dobro, štěstí a blaho našeho lidu a všech lidí dobré vůle na celém světě. (Potlesk.)

Místopředseda Fiala (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je posl. inž. Baier. Dávám mu slovo.

Posl. inž. Baier: Soudruhu presiednte, soudružky a soudruzi poslanci!

Významný podíl na úspěších, dosažených v našem národním hospodářství v roce 1954, má zavádění nové techniky do naší výroby. Dovolte, abych se některými otázkami spojenými s novou technikou zabýval.

Budu hovořit na základě příkladu z naší strojírenské výroby, protože u ní zvlášť jasně vynikají dvě stránky nové techniky, kdy nová technika je hlavní podmínkou snižování vlastních nákladů a zvyšování produktivity práce při vlastní výrobě nových strojů a současně vytváří nové, výkonnější základní výrobní prostředky, které dál umožňují zvyšovat produktivitu práce a snižovat vlastní náklady na výrobu.

V našem strojírenství bylo v roce 1954 dosaženo významných úspěchů v závádění nových výrobků a výrob. Z řady příkladů je možno jmenovat předání prvých energovlaků pro SSSR. Konstrukce pojízdných elektráren kladla na naše techniky velké požadavky, poněvadž musela být vyřešena řada obtížných úkolů.

Ve výrobě textilních strojů bylo dosaženo světového úspěchu konstrukcí tryskového stavu, který byl dále zdokonalen, a je připravena výroba ověřovací serie. Byly postaveny prototypy řady zemědělských strojů.

Byl projektován a zhotoven nový typ říčního remorkeru vlastní konstrukce, bylo vyprojektováno a vyrobeno sací rypadlo s výkonem 250 m3/hod. pro SSSR, jehož konstrukce dosahuje světové úrovně.

Byla vykonstruována řada nových obráběcích strojů, byl zahájen provoz na 12.000tunovém hydraulickém lisu v NHKG.

V technologii se v roce 1954 v pokrokových závodech ministerstva strojírenství uplatňovala snaha pokud možno nahradit pracné třískové obrábění lisovacími metodami. Šlo zejména o protlačování za studena a o vysoce produktivní a materiálově úsporné rotační kování. - A bylo by možno jmenovat řadu dalších pozoruhodných strojů i zařízení.

Přes tyto úspěchy je však třeba vidět stále ještě nedostatečnou technickou úroveň našich výrobků i technologickou úroveň výroby. Je třeba tyto nedostatky vidět především s hlediska cílů, které si klademe, a dále je třeba, abychom tímto směrem - směrem za zvýšení technické úrovně našeho národního hospodářství - šli soustředěně, zvlášť letos, kdy jde o poslední rok před druhým 5LP, kdy chceme odstranit nesrovnalosti v rozvoji některých odvětví našeho hospodářství, kdy chceme připravit odraziště pro další skok vpřed v druhém 5LP. Proto otázky technické úrovně našich výrobků a technologické úrovně výroby budou jak letos, tak i v dalších letech vedle hospodárnosti - s kterou úzce souvisí - v popředí naší pozornosti.

Domnívám se, soudružky a soudruzi, že je třeba v souvislosti s tímto nástupem za zvýšení technické úrovně našeho hospodářství hovořit o několika otázkách.

Jde především o vyjasnění pojmu nové techniky. Je třeba, abychom si byli vědomi, že je to jen taková technika, která slouží socialistické společnosti lépe než technika dosavadní. Lépe slouží kvalitou, výkonností, cenou i schopností konkurence na zahraničních trzích. Abychom dokázali takovouto techniku vytvářet, je třeba docílit ekonomického přístupu k technické a hlavně ke konstrukční práci. Je třeba, aby si hlavně naši konstruktéři uvědomovali, že každá čára tužkou představuje materiál a lidskou práci a že s obojím je nutno co nejvíce šetřit. Je tedy třeba zahájit boj proti samoúčelnosti v technické práci, je třeba prosadit, aby samoúčelnost byla považována za nejhorší přečin.

Domnívám se, že tak zvaný "ryze technický", neekonomický, "nepolitický" přístup k technické práci, mající za následek její samoúčelnost a tedy náhodnost ekonomických výsledků, je velkou brzdou našeho dalšího pokroku vpřed.

Je to otázka jednoty politiky a techniky. Vždyť právě ekonomický pochod k řešení technických úkolů - řešení úkolů technického rozvoje pod zorným úhlem našeho politického cíle, trvalého zvyšování životní úrovně našeho lidu - je projevem politického myšlení v technice.

Co jiného je široké zavedení metody Žirovovy ve výrobě vagonů, které vedlo ke snížení většiny časů při vrtání koster v průměru o 30 %? Co jiného je široké zavedení automatického a poloautomatického svařování v n. p. Gottwaldovy závody Královopolská strojírna, které přineslo v loňském roce úspory ve výši cca 3 miliony 300 tisíc Kčs a úsporu asi 100 svářečů? Co jiného je to, než politický boj na technické frontě za lepší budoucnost? Je třeba, aby naše technická inteligence takto viděla svůj politický úkol v naší společnosti.

Nová technika je výsledkem tvůrčí práce. Avšak tvůrčí práce v socialistické společnosti není již omezena na pár lidí, kteří na to mají potvrzení, tvůrčí práce se stává záležitostí stále širšího okruhu lidí. V tom je, soudružky a soudruzi, obrovská převaha našeho zřízení nad kapitalistickým - mobilisace milionů mozků - a je třeba ji naplno využívat. Proto hovoříme o spolupráci techniků s dělníky, o spolupráci vědy s praxí, proto je třeba tuto spolupráci co nejvíce prohlubovat. A praktické výsledky nás denně přesvědčují, že takováto forma práce na úkolech nové techniky přináší nejrychlejší a nejlepší výsledky.

Jako příklad může sloužit činnost komplexní brigády nositele Řádu práce s. Klátila z AZKG ve Vysočanech. Tato brigáda pracuje již několik let a za jediný rok ušetřili soudruzi 138 t ocelového plechu a zkrátili výrobní časy o 13.300 normohodin. To není výsledek jenom "šetření" - to je výsledek tvůrčí práce v technologii výroby, práce širokého okruhu pracovníků - a dnes soudruzi svůj okruh spolupracovníků rozšířili až do moskevského ZISu - kde navázali styk s komplexní brigádou komsomolců v tomto závodě.

Konečně myslím, že je třeba poukázat ještě na jednu stránku našeho technického rozvoje, a to na nutnost zlepšit jeho řízení. Jsme v situaci, že je málo odvětví našeho hospodářství, kde by nebylo co dohánět. Tato situace pak vede k tomu, že se práce technického rozvoje vedou na celé široké frontě moderní techniky, a při tom máme k disposici jen omezené - i když značné - síly. Proto zlepšení řízení technického rozvoje se musí projevit v tom, nepřipustit tříštění sil, v odbourání samoúčelných výzkumných a vývojových prací, v intensivním využívání vědecko-technické pomoci z SSSR a lidově demokratických států - ale nejen v prostudování materiálů, nýbrž konečně i v realisaci, protože tak se rychle můžeme dostat nahoru, aniž bychom ztráceli čas a síly na vlastní vývoj. Zlepšení řízení technického rozvoje musí mít za následek soustředění veškerých sil na hlavní úkoly jednotlivých odvětví.

V souvislosti se soustředěním sil na hlavní odvětví je třeba zdůraznit, že slova, která řekl předseda vlády s. Široký na plenu ÚV KSČ dne 10. února t. r. na adresu zemědělských výzkumných ústavů a Československé akademie zemědělských věd, platí i pro organisace našich průmyslových resortů. Podaří-li se nám, aby výzkumné ústavy resortů i akademie zpracovávaly úkoly, které jsou pro zvýšení technické úrovně našich výrobků nejnaléhavější, aby řešily problémy se zřetelem na konkretní podmínky a organisovaly práci tak, aby dosažené výsledky podle významu a dosahu byly co nejrychleji upraveny pro použití v praxi - pak dosáhneme skutečně maximálního soustředění sil, pak povedeme boj za technický pokrok v naší zemi skutečně organisovaně, a to znamená, že při schopnostech našich lidí dosáhneme rychlých a solidních výsledků.

Soudružky a soudruzi poslanci, naši inženýři a technici, vědečtí pracovníci i novátoři jsou si vědomi velkého vlasteneckého úkolu, který je před ně postaven. Jsme přesvědčeni, že splní úkol pozvednout naši výrobu na novou, vyšší technickou úroveň, protože je to součást boje všeho našeho lidu za lepší život, za krásu a velikost naší vlasti. (Potlesk.)

Místopředseda Fiala: Dávám slovo posl. Bekrovi.

Posl. Bekr: Vážený soudruhu presidente, vážení přátelé, soudružky a soudruzi!

Soudruh ministr-předseda Státního úřadu plánovacího mluvil o státním národohospodářském plánu, ze kterého je nám železničářům-dopravákům jasno, jaké velké úkoly připadají na naši dopravu, kterou máme v roce 1955 zvýšit o 4,6 %.

Výkon dopravy je spolehlivým ukazatelem prosperity každého hospodářství. Rozvíjí-li se doprava, znamená to, že roste též výroba, zaměstnanost a roste tím i hmotná a kulturní úroveň pracujících. U nás, jak se o tom každého roku přesvědčujeme, rostou neustále požadavky kladené na naši nákladní i osobní dopravu. Naše železnice i auta dopravují každým rokem nové statisíce tun zboží, ale zvyšuje se též počet dopravovaných osob. Lidem se lépe vede, mají více peněz a proto i více cestují.

Je třeba konstatovat, že naše doprava se vcelku dobře vypořádala s každoročně se zvyšujícími požadavky. Za to platí jistě dík našich pracujících naší modré armádě. Bylo by však chyba nevidět přes úspěchy, dosažené v posledních letech, i některé závažné nedostatky, které se ještě nepodařilo odstranit a jež naši pracující právem kritisují. Chci zde o některých těchto nedostatcích pohovořiti.

Velmi je kritisováno našimi pracujícími zpožďování vlaků, jen v roce 1953 stálo ministerstvo dopravy 55 mil. Kčs z vlastních nákladů. Vezmeme-li v úvahu další hospodářské úseky, pak jde o ztráty daleko vyšší. Slabinou naší železniční dopravy, zejména pokud jde o osobní dopravu, je čistota a hygiena. Neváhám říci, že v této věci zaostáváme. Je třeba zdůraznit, že vedle zpožďování vlaků jsou nejčastější stížnosti našich občanů zejména na čistotu ve vagonech. A při tom myslím, že je to věc, kterou by bylo možno při dobré organisaci a pozornosti zvládnout. Zejména myslím, že zde není dostatek pozornosti a úcty k člověku se strany našich dopravních úřadů.

V poslední době byly zřízeny ve větších stanicích kulturní koutky, které svou čistotou a úpravou jsou středem pozornosti cestujících, jsou s oblibou vyhledávány a budí u nich přímo úctu. Ačkoliv těmito místnostmi projde denně tisíce lidí, je tam vzorná čistota a vše zůstává neporušeno.

Již první pohled na čistotu a udržovanou místnost vede občany k tomu, aby ji nejen udržovali, ale že se současně sami stávají strážci kulturního koutku a napomenou toho, kdož by chtěl nějakým způsobem tuto čistotu porušit.

Rovněž čistota udržovaná v našich osobních vozech by nezbytně vedla k výchově občanů, k tomu, aby sami dbali na její udržování, a tak by v příjemném prostředí strávili několik hodin jízdy vlakem.

Dalším nepřítelem dopravy je nehodovost, která je u nás ještě vysoká a je z převážné míry způsobována nedodržováním bezpečnostních opatření a zejména nedodržováním pracovní kázně.

Pracovní kázeň má zvláště v dopravě na železnicích obrovský význam. I když nová organisace přinesla zlepšení, nemůžeme s tím být zdaleka spokojeni. Vždyť dobrá pracovní kázeň, řádné dodržování a plnění předpisů - to není nějaké samoúčelné heslo. Kázeň a dodržování předpisů znamená ušetření velkých hospodářských hodnot, a co hlavního - lidského zdraví. Naproti tomu nekázeň v dopravě přináší obrovské hospodářské ztráty, ztráty na životech a na zdraví lidí.

Železnice a vůbec celá naše doprava převáží ročně stamiliony lidí a stamiliony tun nákladů. To znamená, že naší dopravě a zejména železnicím jsou svěřovány miliony lidských životů a velké hospodářské hodnoty. Jsme zvyklí říkat, že doprava zodpovídá za to, aby vlaky přesně jezdily, aby nedocházelo k nehodám a pod. A kdo to je doprava? To není to mrtvé zařízení, koleje, vagony, to jsou především lidé, statisícová armáda nás dopraváků, v jejichž rukou jsou velké hospodářské hodnoty i bezpečnost pracujících. A tuto skutečnost by si měl každý náš pracovník v dopravě a zejména na železnicích uvědomovat.

Dnes se poukazuje na to, že v předválečně době byla kázeň na železnicích vyšší než nyní, a často se nám říká: Teď stále lidi jen školíte, vychovávate a přesvědčujete. Dříve se s lidmi nikdo nemazlil a přece poslouchali!

To je pravda. V minulosti nevěnovala kapitalistická republika zdaleka takovou péči železničářům a skutečně se s nimi nemazlila. Nepřesvědčovala je o tom, jak důležité je chránit zdraví lidu a udržovat kázeň. Tehdy byl prostě a bez dlouhých okolků takový dopravák, jenž se dopustil přestupku v kázni, vyhozen. Oni totiž tehdy nebyli vyhazováni jen takovíto dopraváci, nýbrž i desetitisíce dalších, kteří se nedopustili žádných přestupků. Tehdy se vyhození z práce prakticky rovnalo zničení existence, živoření, poněvadž v druhém oboru se těžko sehnala. Tehdy to byla perspektiva hladu a nezaměstnanosti, která udržovala dokonalou kázeň mezi pracovníky v dopravě.

Zkuste dnes propustit z práce dopraváka pro přestoupení kázně! V sobotu odejde a pouhá neděle mu stačí na to, aby si vybral z desítek pracovních nabídek tu, která je pro něj nejvýhodnější.

V naší společnosti nezaměstnanost a hlad nemá místa. Proto u nás hraje otázka přesvědčování a převýchovy člověka tak velkou roli. Je třeba změnit člověka, změnit v něm též nazírání na kázeň. Z kapitalistické kázně udržovamé karabáčem přejít na kázeň uvědomělou, socialistickou.

Musíme a budeme bojovat za vysoké uvědomění našich dopraváků, zejména za to, aby si uvědomili, jak chránit národní majetek, životy našich pracovníků. Musíme docílit toho, aby každý náš pracovník si plně uvědomoval, že každá ztráta způsobená špatnou organisací práce nebo nehodou v dopravě není jen ztrátou našeho národního hospodářství, ale je ztrátou každého z nás.

Naši dopraváci plní velké a odpovědné úkoly vyžadující od nich nemalé vypětí. Tím více je třeba, aby jim bylo věnováno mnohem více péče, než tomu bylo dosud. My se na jedné straně právem chlubíme, jak velká péče je věnována našich pracujícím, tedy i našim dopravákům po stránce výchovy a kultury, na druhé straně se však opomíjejí některé základní potřeby. Na řadě stanic se pracuje v náhradních barácích, odkud se řídí doprava, ale zároveň se jich používá za šatny a odpočívárny. Pro strojní a vlakový personál jsou v řadě míst nedostatečné nocležny. Tyto nedostatky však nejsou v tom, že by nebylo na ně dostatek finančních prostředků, peníze jsou a je jen třeba, aby se naše železniční správy o tyto věci více staraly a lépe je organisovaly.

Jak již bylo řečeno, staví letošní plán nové, zvýšené úkoly pro naši dopravu. Zajistit splnění těchto úkolů vyžaduje orientovat se na hlavní organisační problémy, jež pomohou zvýšit dopravu podle plánu. Jde především o to, docílit zvýšení denního oběhu nákladních lokomotiv; dále docílit plného vytížení vlaků a snížit spotřebu paliva.

Chci říci několik slov, jak my v nymburském železničním uzlu chceme tyto úkoly zvládnout. Byl vypracován technickoorganisační plán a rozpracován až na jednotlivé pracovníky. To vedlo k úspěchům. Tak ku příkladu na trati Nymburk-Ústí došlo k podstatnému zkrácení jízdní doby, což umožnilo ušetřiti tři lokomotivy, které budou sloužit jako ministerská záloha. Současně bylo uspořeno 5 lokomotivních čet. Tak se stalo, že s menším počtem lokomotiv a vlaků s menším počtem lidí odvážíme zvýšené náklady. Naše strojní čety dokázaly v roce 1954 odvézt 1,054.824 tun zátěže nad stanovenou normu. Tím ušetřily 5.478 vlaků.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP