Pondělí 21. března 1955

Rozvoj výroby, předpokládaný vzestup a rozdělení národního důchodu umožní v roce 1955 další zvýšení hmotné a kulturní úrovně našeho pracujícího lidu.

V potravinářském průmyslu se zvýší výroba dosavadních druhů výrobků, zlepší se jejich kvalita a bude dále rozšířen jejich sortiment. Tak bude zvýšena výroba mlékárenských výrobků o více než 10 %, rybích výrobků o 25 % a másla o 18 %.

V lehkém průmyslu vzroste výroba vlněných tkanin o 9 % a ve větší míře budou vyráběny vlněné tkaniny lehké a středně těžké převážně z česaných přízí. Dalšího zkvalitnění textilních výrobků bude dosaženo zvýšením obsahu jemné vlny v tkaninách z česaných přízí.

Na úseku výroby spotřebního zboží musí podstatně lépe, pohotověji a iniciativněji než dosud plnit svou úlohu strojírenství, které má velké možnosti zajistit větší konstrukční pohotovostí, lepším využitím kapacit a přidělených surovin a materiálů výrobu řady spotřebních výrobků.

Plán ukládá zvýšit na příklad výrobu praček o 50 % a ledniček o 135 %, podstatně se zvýší rovněž výroba osobních automobilů a motocyklů a koncem roku 1955 lze očekávat určité zlepšení v zásobování trhu osobními automobily.

Zajištění výroby spotřebního zboží a jeho vysoké kvality je úkolem všech ministerstev, která se na výrobě spotřebního zboží podílejí bez ohledu na to, zda je jeho výroba jmenovitě zapsána ve státním plánu, či zda ji plánují tato ministerstva v rámci celkových úkolů ve své vlastní odpovědnosti.

Náš pracující lid požaduje stále všestrannější uspokojování svých potřeb, vyšší výběr a vyšší jakost. Pracovníci ve výrobě spotřebního zboží budou proto muset věnovat velkou pozornost kvalitě a sortimentu, funkční i výtvarné hodnotě výrobků a boji proti pohodlnické stereotypnosti.

V souvislosti s uspokojováním potřeb obyvatelstva je třeba zvláště zdůraznit význam práce komunálních a družstevních podniků. Tyto podniky musejí hledat nové a účinnější formy v zajišťování a zvyšování kvality oprav, údržby a služeb i zajišťování výroby spotřebního zboží z místních zdrojů.

Nutno připomenout, že práce našeho obchodu státního i družstevního musí pomáhat výrobě v uskutečňování všech těchto úkolů a umožňovat spotřebiteli, aby své potřeby mohl uspokojovat kvalitně a racionálně. Družstevnímu obchodu pak připadá ještě další významná úloha: lepším a pohotovějším zásobováním vesnice a rozvíjením tržních vztahů mezi městem a venkovem přispívat k praktickému upevňování svazku mezi dělnickou třídou a rolnictvem.

Významným činitelem ve zvyšování životní úrovně bude v roce 1955 i bytová výstavba. Ve státním plánu je zapsán úkol, předat v roce 1955 do užívání o 1/3 více bytů než v roce 1954. Stejně i v dalších odvětvích je třeba docílit zlepšení. Proto je v plánu předpokládán další rozvoj kultury, školství a zdravotnictví. Všechna opatření však nelze přímo ve státním plánu zachytit a vyjádřit a je proto nutné, aby těmto otázkám věnovali všichni na svém úseku zvýšenou pozornost. V souvislosti se zvyšováním životní úrovně je ovšem nutno vidět i druhou základní podmínku pro dosažení tohoto úkolu, t. j. upevňování režimu hospodárnosti. Upevňování hospodárnosti je bezpečnou cestou k reálnému zvyšování kupní síly.

Základem vyšší hospodárnosti je zvyšování produktivity práce v nejširším slova smyslu. Plné využívání pracovního dne účelná organisace pracovního procesu, maximální využívání existujících výrobních kapacit a omezování výroby zmetků, to vše jsou cesty k upevňování režimu hospodárnosti.

Je třeba nastoupit cestu důsledného dodržování norem spotřeby i norem kvality. Důsledné dodržování norem spotřeby materiálu bude vláda požadovat jak v hutnickém a strojírenském průmyslu, tak i v průmyslu chemickém, ve stavebnictví a v ostatních průmyslových odvětvích.

Rozhodujícím činitelem při uplatňování přísného režimu hospodárnosti je široká iniciativa pracujících na závodech, kteří nejlépe znají zdroje úspor a kteří jedině mohou odhalit reservy potřebné pro překračování plánovaných úkolů.

Hospodárnost je třeba zvýšit i v dopravě podstatným zkrácením doby oběhu vozů, zvyšováním průměrné váhy vlaků, což zároveň povede i ke zvýšení výkonu v železniční dopravě.

Ve všech odvětvích národního hospodářství je nutno požadovat od vedoucích hospodářských pracovníků, od ředitelů závodů až po ministry, aby věnovali soustavnou péči dodržování základního ukazatele, který souhrnně charakterisuje úroveň hospodárnosti, t. j. ukazatele snižování vlastních nákladů.

Rozvoj výrobních sil v naší zemi jsme uskutečňovali od osvobození naší vlasti Sovětskou armádou na základě neocenitelné technické a materiální pomoci Sovětského svazu a ve spolupráci s ostatními zeměmi mírového tábora. Základem této spolupráce je společné úsilí o vybudování socialistické společnosti. Proto v plánu na rok 1955 vycházíme z nutnosti dalšího prohlubování, upevňování a rozšiřování této spolupráce. Vysoká vyspělost našeho národního hospodářství umožňuje rozšířit naše obchodní styky i s statními zeměmi na základě zásady nezávislosti, rovnoprávnosti a poskytování vzájemných výhod, neboť takovéto styky upevňují mírovou spolupráci mezi národy. Proto i plán na rok 1955 počítá se zvýšenými úkoly zahraničního obchodu, jak ve vývozu, tak i v dovozu. Zahraniční obchod musí lépe zajišťovat požadavky a potřeby odběratelů včasným vyjasněním dodávek, včasnými dodávkovými příkazy, zlepšením služby zahraničním zákazníkům a řadou dalších opatření.

Na druhé straně je třeba zdůraznit, že zahraniční obchod může plnit své úkoly v zásobování národního hospodářství potřebnými surovinami a při zajišťování výživy obyvatelstva jen tehdy, budou-li dodavatelská ministerstva odpovědně a pohotově zajišťovat pro vývoz dostatečná množství vývozních fondů v potřebné kvalitě, v potřebném sortimentu i v potřebných lhůtách.

Jak zajistit plánované úkoly v roce 1955.

Úspěchy, které zaznamenáváme při budování socialismu v naší zemi, nepřišly samy. Úspěchů, jichž jsme dosáhli, jsme dosáhli díky obětavé a usilovné práci našeho lidu.

A jestliže tento skvělý zdroj síly není vždy plně využit ve prospěch lidu, je to způsobeno - jak to ukázal Klement Gottwald již v roce 1952 - nedostatečnou úrovní řízení na všech stupních. Je nepochybné, že zlepšení hospodářsko-organisátorské práce od shora až dolů, od ministerstev až po podniky je hlavním předpokladem ke zvládnutí velikých úkolů, jak v roce letošním, tak i v letech příštích.

Zlepšení hospodářsko-organisátorské práce řídícího hospodářského aparátu očekáváme od prohloubení odborné kvalifikace a od zvýšení ideologické úrovně. Zlepšení hospodářsko-organisátorské práce je nemyslitelné bez odstranění kancelářsko-byrokratických metod, které jsou největší brzdou plného rozvinutí iniciativy našeho pracujícího lidu. Vedoucí hospodářští pracovníci musí věnovat všechny své schopnosti a všechnu svou energii na splnění úkolů uložených státním plánem. Musí kontrolovat plnění uložených úkolů a řídit podřízené složky s věcnou znalostí. Musí bojovat za rovnoměrné plnění plánu, které jediné je zárukou růstu a hospodářského chodu výroby. Nelze připouštět vážné výkyvy v průměrné denní výrobě, jak se projevily v únoru tohoto roku na příklad v ministerstvu strojírenství, nebo v ministerstvu lehkého průmyslu: nelze připouštět šturmovštinu a další nešvary, které brání splnění plánu v kvantitativních i kvalitativních ukazatelích.

Zkušenosti z plnění úkolů státního plánu v roce 1954 a z prvních dvou měsíců letošního roku ukazují, že v ministerstvech je ještě stále malá pozornost věnována zajištění plnění nejdůležitějších úkolů státního plánu. Je nezvratnou skutečností, že ministerstva plní plán hrubé výroby takovým způsobem, že velmi často neplní jmenovité úkoly státního plánu a překračují plán ostatní produkce. Tak tomu je především v ministerstvu strojírenství a do značné míry i v ministerstvech chemického průmyslu a stavebnictví.

Hlavním úkolem všech ministerstev se musí stát plnění a překračování hlavních jmenovitých úkolů. I když v řadě výrobků dosavadní výsledky v plnění plánu za leden a únor 1955 ukazují, že úkoly na I. čtvrtletí 1955 budou splněny, případně překročeny, u některých výrobků nejsou úkoly plánu plněny. Některá ministerstva dluží národnímu hospodářství výrobu u takových důležitých surovin a výrobků, jako jsou hnědé uhlí, pyritový koncentrát, surové železo, válcovaný materiál, karbonisační dehet, autobenzin, amoniak, hydroxyd sodný, dusíkatá hnojiva, kordové hedvábí, vápno, bavlněná příze, ploché sklo a celá řada důležitých strojírenských výrobků.

Druhou závažnou věcí, kterou ukazuje rozbor plnění plánu za rok 1954 a také rozbor plnění plánu za prvé dva měsíce letošního roku, je stále se opakující nerovnoměrné plnění plánovaných úkolů v průběhu čtvrtletí a v průběhu měsíce.

V ministerstvu strojírenství a v ministerstvu lehkého průmyslu, ale i v některých dalších ministerstvech jsou úkoly státního plánu často plněny takovým způsobem, že výroba v první dekádě měsíce je hluboko pod plánem, zatím co ve třetí dekádě se "šturmuje" a objem výroby podstatně vzroste. Tak na př. výroba zemědělských strojů byla ve třetí dekádě února letošního roku tři a půlkrát a výroba valivých ložisek třikrát vyšší než v první dekádě. Také v ministerstvu lehkého průmyslu byl v prvé dekádě února splněn plán na 97,9 %, zatím co ve třetí dekádě byl splněn na 107,5 %.

Příčiny nerovnoměrnosti v plnění plánu je třeba hledat v nízké úrovni organisace práce a řízení a v tom, že jsou nedostatky v operativním plánování na podnicích.

Nerovnoměrné plnění úkolů státního plánu ukazuje na jedné straně na velké reservy, které jsou v průmyslu, a na druhé straně vede k nehospodárné výrobě, ke zbytečnému zatěžování strojů a zařízení, k přesčasům, k práci o nedělích, a ve svých konečných důsledcích k nízkému plnění, nebo dokonce k neplnění úkolů ve snížení vlastních nákladů, k nízkému růstu produktivity práce a k nesouladu ve vývoji mezi růstem produktivity práce a průměrných výdělků.

Zlepšení řízení a organisace práce ve výrobě, zajištění plnění úkolů v plánované struktuře a v potřebném sortimentu, odstranění nerovnoměrnosti v plnění úkolů státního plánu a zajištění rytmické výroby našich podniků vyžaduje, aby všechna ministerstva značně zvýšila pozornost, kterou je třeba věnovat systematické a účinné prověrce plnění plánu a neustálé analyse dosažených výsledků, aby tak byly již předem odhaleny vznikající disproporce a nalezena místa, u nichž neplnění plánu může ohrozit splnění celkových národohospodářských úkolů. Aby bylo zlepšeno řízení a organisace práce na ministerstvech, hlavních správách a podnicích, je nutno soustředit úsilí vedoucích hospodářských pracovníků a všech pracujících na soustavné každodenní sledování a zajišťování výroby a na důsledné dodržování všech kvalitativních ukazatelů plánu. Stoprocentní plnění a překračování plánu v každém závodě, podniku a ministerstvu je hlavní cesta k zamezení poruch v národním hospodářství a k zabezpečení rozvoje národního hospodářství v takových proporcích, jak předpokládá plán.

Tyto otázky se týkají celého národního hospodářství a souvisí především s kvalitou řízení. Myslím, že na př. v dopravě při zlepšení řízení by bylo možné podstatně zlepšit celý chod dopravy.

Je třeba, aby vedoucí pracovníci vyvozovali důsledky z nedostatečné práce a operativně odstraňovali překážky, aby plně využívali své pravomoci a nepřesouvali na nadřízené orgány rozhodování ve věcech, které mohou řešit ve vlastní pravomoci. Jen tak se může hospodářsko-organisátorská činnost našeho státního a hospodářského aparátu zlepšit.

Významnou úlohu má v této souvislosti plánování národního hospodářství.

Nutno konstatovat, že již v roce 1954 - především díky kritice X. sjezdu Komunistické strany Československa - došlo na tomto úseku k určitému zlepšení a prohloubení práce. Metodika plánování se zjednodušila zejména na úseku zemědělské výroby a byla provedena v určité míře decentralisace především na úseku materiálně-technického zásobování. Účast krajských národních výborů při přípravě plánu se zvýšila.

Přesto zůstávají v plánování národního hospodářství některé vážné problémy, zejména pokud jde o plánování hrubé hodnoty výroby, kde se u produkce, která není ve státním plánu zachycena jmenovitě, plánují nízká tempa růstu výroby, nezajišťující plně potřeby hospodářství a umožňující některým podnikům i ministerstvům snadno překračovat plán. Tyto tendence nebyly též vždy a včas odhaleny.

Vláda je toho názoru, že v decentralisaci plánování a v omezování počtu ukazatelů státního plánu je třeba i nadále pokračovat. V tomto směru jsou konány přípravy, pokud jde o zjednodušení metodiky plánovací na rok 1956 a na leta další. Podle nynějšího stavu prací se uvažuje o zmenšení počtu jmenovitých úkolů státního plánu asi o 40 % a o zmenšení počtu fondovaných položek plánu materiálně technického zásobování asi o jednu třetinu. Úloha krajských národních výborů, zejména na úseku plánování materiálně technického zásobování, má být dále zvýšena.

Není pochybnosti o tom, že decentralisace plánování umožní zlepšení práce jak ústředních orgánů včetně Státního úřadu plánovacího, tak i podniků a orgánů lidové správy. Ústředním úřadům dá decentralisace možnost zabývat se hlouběji hlavními vztahy národního hospodářství, důkladněji provádět prověrku plánu a zajišťovat jeho plnění.

Decentralisace umožní jednotlivým místním orgánům přihlížet při stanovených úkolech ve větší míře k místním podmínkám a zvláštnostem a mobilisovat ve větší míře reservy, které nemohou být známy ústředním orgánům.

Vláda očekává, že provedení decentralisace zvýší úroveň plánovacích prací na všech stupních, že povede ke zvýšení kvality plánu, že povede ke zvýšení kvality a úrovně práce celého hospodářství.

Nutno však zdůraznit, že decentralisace plánování staví před plánovací orgány všech stupňů nové úkoly. Zvýšení pravomoci musí s sebou nutně přinést i zvýšení zodpovědnosti. V prvé řadě je to zodpovědnost za samostatné operativní plánování a řízení na svěřeném úseku.

Přitom rozvoj iniciativy všech orgánů musí být proto zaměřen na uskutečňování hlavních směrů státního plánu rozvoje národního hospodářství.

Rok 1955 je rokem 10. výročí trvání lidově demokratického Československa, slavného období zahájeného osvobozením naší země hrdinnou Sovětskou armádou, období, v němž byly položeny pevné základy výstavby socialismu, upevněna státní moc dělnické třídy ve svazku s pracujícími rolníky a upevněna obranyschopnost naší země. Přitom rok 1955 bude důležitým rokem v rozvoji československého národního hospodářství.

Pětiletý plán rozvoje národního hospodářství, který připravujeme, bude výsledkem koordinace hospodářského rozvoje Sovětského svazu a lidově demokratických zemí.

Splnění a překročení úkolů státního plánu rozvoje národního hospodářství na rok 1955 bude dalším důkazem správnosti cesty, po které vede náš lid Komunistická strana Československa a vláda Národní fronty.

Vláda je přesvědčena, že při plnění tohoto odpovědného úkolu nalezne plnou podporu u poslanců Národního shromáždění, u všech orgánů lidové moci i všeho československého pracujícího lidu.

Jménem vlády navrhuji, aby Národní shromáždění předložený návrh zákona o státním plánu rozvoje národního hospodářství schválilo. (Potlesk.)

Místopředseda Fiala: Navrhuji, aby rozprava k druhému a třetímu bodu pořadu byla sloučena.

Jsou nějaké námitky proti návrhu na sloučení rozpravy? (Nebyly.)

Námitek není.

Projednávání bude tedy podle návrhu sloučeno.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP