Rozvoj výroby, předpokládaný vzestup
a rozdělení národního důchodu
umožní v roce 1955 další zvýšení
hmotné a kulturní úrovně našeho
pracujícího lidu.
V potravinářském průmyslu se zvýší
výroba dosavadních druhů výrobků,
zlepší se jejich kvalita a bude dále rozšířen
jejich sortiment. Tak bude zvýšena výroba mlékárenských
výrobků o více než 10 %, rybích
výrobků o 25 % a másla o 18 %.
V lehkém průmyslu vzroste výroba vlněných
tkanin o 9 % a ve větší míře
budou vyráběny vlněné tkaniny lehké
a středně těžké převážně
z česaných přízí. Dalšího
zkvalitnění textilních výrobků
bude dosaženo zvýšením obsahu jemné
vlny v tkaninách z česaných přízí.
Na úseku výroby spotřebního zboží
musí podstatně lépe, pohotověji a
iniciativněji než dosud plnit svou úlohu strojírenství,
které má velké možnosti zajistit větší
konstrukční pohotovostí, lepším
využitím kapacit a přidělených
surovin a materiálů výrobu řady spotřebních
výrobků.
Plán ukládá zvýšit na příklad
výrobu praček o 50 % a ledniček o 135 %,
podstatně se zvýší rovněž
výroba osobních automobilů a motocyklů
a koncem roku 1955 lze očekávat určité
zlepšení v zásobování trhu osobními
automobily.
Zajištění výroby spotřebního
zboží a jeho vysoké kvality je úkolem
všech ministerstev, která se na výrobě
spotřebního zboží podílejí
bez ohledu na to, zda je jeho výroba jmenovitě zapsána
ve státním plánu, či zda ji plánují
tato ministerstva v rámci celkových úkolů
ve své vlastní odpovědnosti.
Náš pracující lid požaduje stále
všestrannější uspokojování
svých potřeb, vyšší výběr
a vyšší jakost. Pracovníci ve výrobě
spotřebního zboží budou proto muset
věnovat velkou pozornost kvalitě a sortimentu, funkční
i výtvarné hodnotě výrobků
a boji proti pohodlnické stereotypnosti.
V souvislosti s uspokojováním potřeb obyvatelstva
je třeba zvláště zdůraznit význam
práce komunálních a družstevních
podniků. Tyto podniky musejí hledat nové
a účinnější formy v zajišťování
a zvyšování kvality oprav, údržby
a služeb i zajišťování výroby
spotřebního zboží z místních
zdrojů.
Nutno připomenout, že práce našeho obchodu
státního i družstevního musí
pomáhat výrobě v uskutečňování
všech těchto úkolů a umožňovat
spotřebiteli, aby své potřeby mohl uspokojovat
kvalitně a racionálně. Družstevnímu
obchodu pak připadá ještě další
významná úloha: lepším a pohotovějším
zásobováním vesnice a rozvíjením
tržních vztahů mezi městem a venkovem
přispívat k praktickému upevňování
svazku mezi dělnickou třídou a rolnictvem.
Významným činitelem ve zvyšování
životní úrovně bude v roce 1955 i bytová
výstavba. Ve státním plánu je zapsán
úkol, předat v roce 1955 do užívání
o 1/3 více bytů než v
roce 1954. Stejně i v dalších odvětvích
je třeba docílit zlepšení. Proto je
v plánu předpokládán další
rozvoj kultury, školství a zdravotnictví. Všechna
opatření však nelze přímo ve
státním plánu zachytit a vyjádřit
a je proto nutné, aby těmto otázkám
věnovali všichni na svém úseku zvýšenou
pozornost. V souvislosti se zvyšováním životní
úrovně je ovšem nutno vidět i druhou
základní podmínku pro dosažení
tohoto úkolu, t. j. upevňování režimu
hospodárnosti. Upevňování hospodárnosti
je bezpečnou cestou k reálnému zvyšování
kupní síly.
Základem vyšší hospodárnosti je
zvyšování produktivity práce v nejširším
slova smyslu. Plné využívání
pracovního dne účelná organisace pracovního
procesu, maximální využívání
existujících výrobních kapacit a omezování
výroby zmetků, to vše jsou cesty k upevňování
režimu hospodárnosti.
Je třeba nastoupit cestu důsledného dodržování
norem spotřeby i norem kvality. Důsledné
dodržování norem spotřeby materiálu
bude vláda požadovat jak v hutnickém a strojírenském
průmyslu, tak i v průmyslu chemickém, ve
stavebnictví a v ostatních průmyslových
odvětvích.
Rozhodujícím činitelem při uplatňování
přísného režimu hospodárnosti
je široká iniciativa pracujících na
závodech, kteří nejlépe znají
zdroje úspor a kteří jedině mohou
odhalit reservy potřebné pro překračování
plánovaných úkolů.
Hospodárnost je třeba zvýšit i v dopravě
podstatným zkrácením doby oběhu vozů,
zvyšováním průměrné váhy
vlaků, což zároveň povede i ke zvýšení
výkonu v železniční dopravě.
Ve všech odvětvích národního
hospodářství je nutno požadovat od vedoucích
hospodářských pracovníků, od
ředitelů závodů až po ministry,
aby věnovali soustavnou péči dodržování
základního ukazatele, který souhrnně
charakterisuje úroveň hospodárnosti, t. j.
ukazatele snižování vlastních nákladů.
Rozvoj výrobních sil v naší zemi jsme
uskutečňovali od osvobození naší
vlasti Sovětskou armádou na základě
neocenitelné technické a materiální
pomoci Sovětského svazu a ve spolupráci s
ostatními zeměmi mírového tábora.
Základem této spolupráce je společné
úsilí o vybudování socialistické
společnosti. Proto v plánu na rok 1955 vycházíme
z nutnosti dalšího prohlubování, upevňování
a rozšiřování této spolupráce.
Vysoká vyspělost našeho národního
hospodářství umožňuje rozšířit
naše obchodní styky i s statními zeměmi
na základě zásady nezávislosti, rovnoprávnosti
a poskytování vzájemných výhod,
neboť takovéto styky upevňují mírovou
spolupráci mezi národy. Proto i plán na rok
1955 počítá se zvýšenými
úkoly zahraničního obchodu, jak ve vývozu,
tak i v dovozu. Zahraniční obchod musí lépe
zajišťovat požadavky a potřeby odběratelů
včasným vyjasněním dodávek,
včasnými dodávkovými příkazy,
zlepšením služby zahraničním zákazníkům
a řadou dalších opatření.
Na druhé straně je třeba zdůraznit,
že zahraniční obchod může plnit
své úkoly v zásobování národního
hospodářství potřebnými surovinami
a při zajišťování výživy
obyvatelstva jen tehdy, budou-li dodavatelská ministerstva
odpovědně a pohotově zajišťovat
pro vývoz dostatečná množství
vývozních fondů v potřebné
kvalitě, v potřebném sortimentu i v potřebných
lhůtách.
Úspěchy, které zaznamenáváme
při budování socialismu v naší
zemi, nepřišly samy. Úspěchů,
jichž jsme dosáhli, jsme dosáhli díky
obětavé a usilovné práci našeho
lidu.
A jestliže tento skvělý zdroj síly není
vždy plně využit ve prospěch lidu, je
to způsobeno - jak to ukázal Klement Gottwald již
v roce 1952 - nedostatečnou úrovní řízení
na všech stupních. Je nepochybné, že zlepšení
hospodářsko-organisátorské práce
od shora až dolů, od ministerstev až po podniky
je hlavním předpokladem ke zvládnutí
velikých úkolů, jak v roce letošním,
tak i v letech příštích.
Zlepšení hospodářsko-organisátorské
práce řídícího hospodářského
aparátu očekáváme od prohloubení
odborné kvalifikace a od zvýšení ideologické
úrovně. Zlepšení hospodářsko-organisátorské
práce je nemyslitelné bez odstranění
kancelářsko-byrokratických metod, které
jsou největší brzdou plného rozvinutí
iniciativy našeho pracujícího lidu. Vedoucí
hospodářští pracovníci musí
věnovat všechny své schopnosti a všechnu
svou energii na splnění úkolů uložených
státním plánem. Musí kontrolovat plnění
uložených úkolů a řídit
podřízené složky s věcnou znalostí.
Musí bojovat za rovnoměrné plnění
plánu, které jediné je zárukou růstu
a hospodářského chodu výroby. Nelze
připouštět vážné výkyvy
v průměrné denní výrobě,
jak se projevily v únoru tohoto roku na příklad
v ministerstvu strojírenství, nebo v ministerstvu
lehkého průmyslu: nelze připouštět
šturmovštinu a další nešvary, které
brání splnění plánu v kvantitativních
i kvalitativních ukazatelích.
Zkušenosti z plnění úkolů státního
plánu v roce 1954 a z prvních dvou měsíců
letošního roku ukazují, že v ministerstvech
je ještě stále malá pozornost věnována
zajištění plnění nejdůležitějších
úkolů státního plánu. Je nezvratnou
skutečností, že ministerstva plní plán
hrubé výroby takovým způsobem, že
velmi často neplní jmenovité úkoly
státního plánu a překračují
plán ostatní produkce. Tak tomu je především
v ministerstvu strojírenství a do značné
míry i v ministerstvech chemického průmyslu
a stavebnictví.
Hlavním úkolem všech ministerstev se musí
stát plnění a překračování
hlavních jmenovitých úkolů. I když
v řadě výrobků dosavadní výsledky
v plnění plánu za leden a únor 1955
ukazují, že úkoly na I. čtvrtletí
1955 budou splněny, případně překročeny,
u některých výrobků nejsou úkoly
plánu plněny. Některá ministerstva
dluží národnímu hospodářství
výrobu u takových důležitých
surovin a výrobků, jako jsou hnědé
uhlí, pyritový koncentrát, surové
železo, válcovaný materiál, karbonisační
dehet, autobenzin, amoniak, hydroxyd sodný, dusíkatá
hnojiva, kordové hedvábí, vápno, bavlněná
příze, ploché sklo a celá řada
důležitých strojírenských výrobků.
Druhou závažnou věcí, kterou ukazuje
rozbor plnění plánu za rok 1954 a také
rozbor plnění plánu za prvé dva měsíce
letošního roku, je stále se opakující
nerovnoměrné plnění plánovaných
úkolů v průběhu čtvrtletí
a v průběhu měsíce.
V ministerstvu strojírenství a v ministerstvu lehkého
průmyslu, ale i v některých dalších
ministerstvech jsou úkoly státního plánu
často plněny takovým způsobem, že
výroba v první dekádě měsíce
je hluboko pod plánem, zatím co ve třetí
dekádě se "šturmuje" a objem výroby
podstatně vzroste. Tak na př. výroba zemědělských
strojů byla ve třetí dekádě
února letošního roku tři a půlkrát
a výroba valivých ložisek třikrát
vyšší než v první dekádě.
Také v ministerstvu lehkého průmyslu byl
v prvé dekádě února splněn
plán na 97,9 %, zatím co ve třetí
dekádě byl splněn na 107,5 %.
Příčiny nerovnoměrnosti v plnění
plánu je třeba hledat v nízké úrovni
organisace práce a řízení a v tom,
že jsou nedostatky v operativním plánování
na podnicích.
Nerovnoměrné plnění úkolů
státního plánu ukazuje na jedné straně
na velké reservy, které jsou v průmyslu,
a na druhé straně vede k nehospodárné
výrobě, ke zbytečnému zatěžování
strojů a zařízení, k přesčasům,
k práci o nedělích, a ve svých konečných
důsledcích k nízkému plnění,
nebo dokonce k neplnění úkolů ve snížení
vlastních nákladů, k nízkému
růstu produktivity práce a k nesouladu ve vývoji
mezi růstem produktivity práce a průměrných
výdělků.
Zlepšení řízení a organisace
práce ve výrobě, zajištění
plnění úkolů v plánované
struktuře a v potřebném sortimentu, odstranění
nerovnoměrnosti v plnění úkolů
státního plánu a zajištění
rytmické výroby našich podniků vyžaduje,
aby všechna ministerstva značně zvýšila
pozornost, kterou je třeba věnovat systematické
a účinné prověrce plnění
plánu a neustálé analyse dosažených
výsledků, aby tak byly již předem odhaleny
vznikající disproporce a nalezena místa,
u nichž neplnění plánu může
ohrozit splnění celkových národohospodářských
úkolů. Aby bylo zlepšeno řízení
a organisace práce na ministerstvech, hlavních správách
a podnicích, je nutno soustředit úsilí
vedoucích hospodářských pracovníků
a všech pracujících na soustavné každodenní
sledování a zajišťování
výroby a na důsledné dodržování
všech kvalitativních ukazatelů plánu.
Stoprocentní plnění a překračování
plánu v každém závodě, podniku
a ministerstvu je hlavní cesta k zamezení poruch
v národním hospodářství a k
zabezpečení rozvoje národního hospodářství
v takových proporcích, jak předpokládá
plán.
Tyto otázky se týkají celého národního
hospodářství a souvisí především
s kvalitou řízení. Myslím, že
na př. v dopravě při zlepšení
řízení by bylo možné podstatně
zlepšit celý chod dopravy.
Je třeba, aby vedoucí pracovníci vyvozovali
důsledky z nedostatečné práce a operativně
odstraňovali překážky, aby plně
využívali své pravomoci a nepřesouvali
na nadřízené orgány rozhodování
ve věcech, které mohou řešit ve vlastní
pravomoci. Jen tak se může hospodářsko-organisátorská
činnost našeho státního a hospodářského
aparátu zlepšit.
Významnou úlohu má v této souvislosti
plánování národního hospodářství.
Nutno konstatovat, že již v roce 1954 - především
díky kritice X. sjezdu Komunistické strany Československa
- došlo na tomto úseku k určitému zlepšení
a prohloubení práce. Metodika plánování
se zjednodušila zejména na úseku zemědělské
výroby a byla provedena v určité míře
decentralisace především na úseku materiálně-technického
zásobování. Účast krajských
národních výborů při přípravě
plánu se zvýšila.
Přesto zůstávají v plánování
národního hospodářství některé
vážné problémy, zejména pokud
jde o plánování hrubé hodnoty výroby,
kde se u produkce, která není ve státním
plánu zachycena jmenovitě, plánují
nízká tempa růstu výroby, nezajišťující
plně potřeby hospodářství a
umožňující některým podnikům
i ministerstvům snadno překračovat plán.
Tyto tendence nebyly též vždy a včas odhaleny.
Vláda je toho názoru, že v decentralisaci plánování
a v omezování počtu ukazatelů státního
plánu je třeba i nadále pokračovat.
V tomto směru jsou konány přípravy,
pokud jde o zjednodušení metodiky plánovací
na rok 1956 a na leta další. Podle nynějšího
stavu prací se uvažuje o zmenšení počtu
jmenovitých úkolů státního
plánu asi o 40 % a o zmenšení počtu
fondovaných položek plánu materiálně
technického zásobování asi o jednu
třetinu. Úloha krajských národních
výborů, zejména na úseku plánování
materiálně technického zásobování,
má být dále zvýšena.
Není pochybnosti o tom, že decentralisace plánování
umožní zlepšení práce jak ústředních
orgánů včetně Státního
úřadu plánovacího, tak i podniků
a orgánů lidové správy. Ústředním
úřadům dá decentralisace možnost
zabývat se hlouběji hlavními vztahy národního
hospodářství, důkladněji provádět
prověrku plánu a zajišťovat jeho plnění.
Decentralisace umožní jednotlivým místním
orgánům přihlížet při
stanovených úkolech ve větší
míře k místním podmínkám
a zvláštnostem a mobilisovat ve větší
míře reservy, které nemohou být známy
ústředním orgánům.
Vláda očekává, že provedení
decentralisace zvýší úroveň plánovacích
prací na všech stupních, že povede ke
zvýšení kvality plánu, že povede
ke zvýšení kvality a úrovně práce
celého hospodářství.
Nutno však zdůraznit, že decentralisace plánování
staví před plánovací orgány
všech stupňů nové úkoly. Zvýšení
pravomoci musí s sebou nutně přinést
i zvýšení zodpovědnosti. V prvé
řadě je to zodpovědnost za samostatné
operativní plánování a řízení
na svěřeném úseku.
Přitom rozvoj iniciativy všech orgánů
musí být proto zaměřen na uskutečňování
hlavních směrů státního plánu
rozvoje národního hospodářství.
Rok 1955 je rokem 10. výročí trvání
lidově demokratického Československa, slavného
období zahájeného osvobozením naší
země hrdinnou Sovětskou armádou, období,
v němž byly položeny pevné základy
výstavby socialismu, upevněna státní
moc dělnické třídy ve svazku s pracujícími
rolníky a upevněna obranyschopnost naší
země. Přitom rok 1955 bude důležitým
rokem v rozvoji československého národního
hospodářství.
Pětiletý plán rozvoje národního
hospodářství, který připravujeme,
bude výsledkem koordinace hospodářského
rozvoje Sovětského svazu a lidově demokratických
zemí.
Splnění a překročení úkolů
státního plánu rozvoje národního
hospodářství na rok 1955 bude dalším
důkazem správnosti cesty, po které vede náš
lid Komunistická strana Československa a vláda
Národní fronty.
Vláda je přesvědčena, že při
plnění tohoto odpovědného úkolu
nalezne plnou podporu u poslanců Národního
shromáždění, u všech orgánů
lidové moci i všeho československého
pracujícího lidu.
Jménem vlády navrhuji, aby Národní
shromáždění předložený
návrh zákona o státním plánu
rozvoje národního hospodářství
schválilo. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Navrhuji, aby rozprava
k druhému a třetímu bodu pořadu byla
sloučena.
Jsou nějaké námitky proti návrhu na
sloučení rozpravy? (Nebyly.)
Námitek není.