Plán vytyčuje úkoly pro rozšíření
a zlepšení služeb ve zdravotnictví a v
kulturně osvětovém zařízení.
Podstatně se zvyšuje výstavba škol, mateřských
školek a jeslí. Značně rostou úkoly
zahraničního obchodu v dovozu surovin i spotřebního
zboží. Ke krytí dovozu zajišťuje
plán potřebné vývozní fondy.
V tomto směru má významné úkoly
především ministerstvo strojírenství.
Hlavním zdrojem růstu našeho bohatství
je produktivita práce a přísná hospodárnost.
Růst národního důchodu bude v r. 1955
zajišťován zvýšením produktivity
práce, jakož i podstatným snížením
vlastních nákladů v průmyslu i v ostatních
odvětvích národního hospodářství.
Hlavním prostředkem k zvyšování
produktivity práce musí být soustavný
rozvoj a zavádění nové techniky do
všech odvětví národního hospodářství.
Plán technického rozvoje na rok 1955 zajišťuje
podstatný růst techniky v zemědělství,
ve stavebnictví a důlních provozech, rozšíření
automatisace v elektrárnách, v chemickém
průmyslu, zavádění pokrokových
technologických procesů v hutnictví, ve strojírenství
a v ostatních odvětvích.
K nejdůležitějším úkolům
plánu na r. 1955 patří zajištění
rychlejšího růstu produktivity práce
než průměrných výdělků.
Politika strany a vlády směřuje ke zvyšování
životní úrovně především
cestou snižování cen.
Výbory NS zvlášť ostře kritisovaly
liknavý postoj všech hospodářských
ministerstev k otázkám hospodárnosti, snižování
vlastních nákladů a zvyšování
produktivity práce.
Četní poslanci ze svých zkušeností
na pracovištích poukazovali na nedostatky řídící
práce nadřazených složek, na časté
změny výrobních programů, které
nebyly doprovázeny změnami v materiálně
technickém zásobování a ve finančním
plánu. Poukazovali na nedostatečnou péči
na některých závodech o pracujícího
člověka, což se projevilo ve větší
úrazovosti, kritisovali plýtvání materiálem
a vysokou zmetkovitost. Poslanci kritisovali nerovnoměrné
plnění plánu, kdy po malých úkolech
v prvních týdnech každého čtvrtletí
dochází ke konci kvartálu ke šturmovštině,
která zvětšuje intensitu práce, vede
k nedělním směnám a přesčasové
práci vůbec a přispívá tím
ke zvyšování vlastních nákladů
výroby. Zejména bylo poukazováno na to, že
po vysokých úkolech ke konci roku dochází
na začátku příštího plánovacího
roku k podstatnému snížení úkolů,
což vede k potížím v pracovních
silách, dezorganisuje výrobu a brání
v zavádění nové technologie a pokrokových
pracovních metod.
Poslanci žádali větší péči
o novátory a vynálezce a zdůraznili, aby
ministerstva věnovala daleko větší pozornost
zavádění vynálezů, nových
výrobních postupů a zlepšovacích
návrhů do svých závodů a neponechávala
tuto starost pouze zlepšovatelům a vynálezcům.
V rozpravě byla vyzvednuta důležitost mistrů
a středně technických kádrů
pro naše hospodářství.
Bylo poukazováno na to, že se nepostupuje dosti důrazně
proti obcházení státního katalogu
práce a trpí se černé mzdy.
V řadě závodů vysoko překračují
výkonové normy. Přesto se ministerstva ani
vedoucí podniků nestarají o to, aby takové
zastaralé výkonové i spotřební
normy, které již neodpovídají nové
technice v našich závodech, pokrokovým pracovním
metodám a vysoké kvalifikaci našich pracujících,
byly nahrazeny normami progresivními, opřenými
o zkušenosti a výsledky nejlepších pracovníků.
Velmi podstatným zdrojem úspor jsou režijní
náklady, které v řadě odvětví
dosahují naprosto neúměrné výše.
Plán předpokládá proto jejich snížení.
Zbytečné úřadování se
stává otázkou celostátní. Rozsah
administrativního aparátu se stále zvětšuje
a stává se pro nás neúnosným
břemenem. I v tomto směru musíme učinit
vážný krok k nápravě. Předpokladem
pro to je zjednodušení naší administrativy.
Bylo správně poukázáno na to, že
nelze na jedné straně vytyčovat úkoly
snížení počtu administrativních
pracovníků, ale na druhé straně zavalovat
podniky a závody přívalem hlášení,
výkazů, formulářů, ukazatelů
a všelijakých oběžníků,
vyrobených podle byrokratického šimla.
Snižováním rozsahu administrativního
aparátu docílíme nejen úspory na mzdách
a na věcných výdajích, nýbrž
vytvoříme tím zároveň podmínky
pro živé a operativní metody řízení
našeho hospodářství. To vyžaduje
ovšem od pracovníků státního
a podnikového aparátu vysokou kvalifikaci politickou
i odbornou znalost problému, schopnost rozhodování.
V našem národním hospodářství
jsou ještě veliké reservy. Je třeba
jen podchytit iniciativu pracujících a převychovat
takové pracovníky, kteří vidí
splnění svého úkolu v tom, že
vše vybilancovali, naplánovali a nahlásili.
Takové pracovníky vtipně zesměšnil
Majakovskij slovy:
Boj za vyšší hospodárnost, to není
kampaň, to není dočasné opatření.
Hospodárnost je socialistická metoda hospodaření.
Směřuje k tomu, aby byl šetřen a rozmnožován
národní majetek a bohatství všeho lidu
pro další rozmach blahobytu a kultury, pro další
rozkvět naší vlasti. Zachovávat nejpřísnější
hospodárnost ve vynakládání státních
zdrojů a prostředků na každém
úseku práce, odstraňovat nedostatky, uplatňovat
pokrokové pracovní metody, směleji využívat
dalších a dalších reserv v našem
hospodářství, to je čestnou úlohou
a vlasteneckou povinností každého, ať
stojí na kterémkoliv místě, ať
pracuje kdekoliv.
Jedním z nejdůležitějších
nástrojů snižování vlastních
nákladů a růstu produktivity práce
je důsledné zavádění chozrasčotu
na závodech. Chozrasčot je metodou řízení
státních socialistických podniků.
Je nástrojem k odhalování a využívání
skrytých reserv pro zjednodušování a
zhospodárňování výroby, a tím
pro stále dokonalejší uspokojování
potřeb společnosti. Chozrasčot vytváří
předpoklady pro neustálý rozvoj iniciativy
pracujících v boji za hospodárnost, poněvadž
umožňuje materiální zainteresovanost
pracujících. Máme-li plnit zvýšené
úkoly plánu na rok 1955, musíme daleko důrazněji
přistoupit k zavádění chozrasčotu
do našich podniků. Proto se nemůžeme spokojit
- a v rozpravě to bylo velmi silně kritisováno
- s dosavadní praxí některých ministerstev,
která teprve v roce 1955 plánují přípravu
zavádění chozrasčotu. Tato příprava
spočívá převážně
v tom, že se vydá několik fermanů o
chozrasčotu. Zavádění chozrasčotu
nelze však chápat pouze jako jednorázový
akt, vydání některých směrnic
a nařízení zavádění.
Zavádění chozrasčotu je soustavný
proces, v němž se řídící
hospodářští pracovníci i široké
masy pracujících učí využívat
všech ekonomických pák, vyplývajících
z ekonomických zákonů socialismu. Významnou
úlohu v uplatňování podnikového
chozrasčotu hraje kontrola korunou. Proto je třeba
zesílit tuto kontrolu a zvýšit úlohu
finančních orgánů při zavádění
podnikového a vnitropodnikového chozrasčotu
do práce všech podniků.
Strana a vláda věnovaly státnímu národohospodářskému
plánu na rok 1955 velikou pozornost. Plán je ve
svých základních proporcích dobře
uvážen a i když vyžaduje vyřešit
některé složité úkoly, je to
plán odůvodněný a reálný.
Nyní je třeba tento plán uvést v život.
To vyžaduje, aby se za jeho plnění postavili
dělníci, mistři, technici a ostatní
pracovníci na závodech, podnicích a ministerstvech.
Je nutno rozpracovat plán na každé pracoviště
a vytvořit tak předpoklady pro plné uplatnění
široké tvůrčí iniciativy pracujících
v socialistickém soutěžení. Proto je
třeba věnovat mimořádnou pozornost
rozpracování státního plánu
do technickoprůmyslových a finančních
plánů podniků a zabezpečit jej odpovědným
plněním technickoorganisačních opatření.
Zákon o státním národohospodářském
plánu na rok 1955 není obyčejnou zákonnou
normou. Je to zákon, za nímž stojí práce,
chléb, šťastné domovy pracujících,
další rozkvět naší vlasti a posila
všeho mírumilovného lidstva.
Proto tento zákon nemůže být plněn
pouze z pocitu zákonné odpovědnosti. K tomu
je třeba více. K tomu je třeba lásky
k vlasti, politické a mravní odpovědnosti
k velikým cílům výstavby socialismu
u nás a k upevnění trvalého míru
na celém světě.
Tyto vlastnosti náš lid má. Proto rok 1955,
rok X. výročí osvobození naší
vlasti slavnou sovětskou armádou, bude i rokem nových
úspěchů v boji za vítězství
naší spravedlivé věci.
Výbor ústavně právní a výbor
rozpočtový a hospodářský projednaly
vládní návrh zákona o státním
plánu rozvoje národního hospodářství
republiky Československé na rok 1955 tisk č.
8 ve svých schůzích ve dnech 14. a 16. března
1955 a doručují jej jednomyslně se změnou
v uvozovací formuli, uvedenou ve zprávě výborové
tisk 19, Národnímu shromáždění
ke schválení. (Potlesk).
Místopředseda Fiala: K projevu se přihlásil
ministr - předseda Státního úřadu
plánovacího ing. Otakar Šimůnek.
Ministr-předseda SÚP ing. Otakar Šimůnek
(uvítán potleskem): Soudruhu presidente,
slavné Národní shromáždění!
Návrh zákona o státním plánu
rozvoje národního hospodářství
na rok 1955, který dnes projednáváme, vychází
ze směrnic X. sjezdu Komunistické strany Československa.
X. sjezd Komunistické strany Československa stanovil
úkol, zabezpečit na podkladě neustálého
růstu produktivity práce a snižování
vlastních nákladů další růst
průmyslové a zemědělské výroby,
který by byl v souladu se zákonem proporcionálního
rozvoje národního hospodářství,
zajišťoval růst životní úrovně
a ostatní potřeby společnosti. Zvláštní
důraz položil X. sjezd v té souvislosti na
rozvoj těžby paliv, rud a výroby elektrické
energie a na podstatné zvýšení zemědělské
výroby.
Tato linie vycházela z výsledků prvého
pětiletého plánu, z velkého rozvoje
výrobních sil, kterého jsme v první
pětiletce docílili, ale též ze zhodnocení
nedostatků v rozvoji národního hospodářství
vzniklých v minulých letech.
Díky tomu, že jsme prováděli politiku
přednostního rozvoje těžkého
průmyslu jako základu rozvoje celého národního
hospodářství, dokázali jsme podstatně
zvýšit hmotnou a kulturní úroveň
obyvatelstva a upevnit obranyschopnost naší země.
Přitom při veškeré své práci
jsme se opírali o velkou pomoc Sovětského
svazu a o vzájemnou a nezištnou spolupráci
se všemi zeměmi tábora míru.
V uplynulém roce jsme dosáhli především
podstatného zvýšení životní
úrovně. Zvýšily se příjmy
městského i venkovského obyvatelstva, snížením
cen v roce 1954 získalo obyvatelstvo 5,9 mld Kčs.
Osobní spotřeba vzrostla proti roku 1953 o 16 %,
t. j. podstatně rychleji než v předchozích
letech. Růst spotřeby se projevil především
u kvalitnějších druhů zboží.
V uplynulém roce se ve srovnání s rokem 1953
zvýšil prodej cukru o 19 %, rýže o 112
%, pečiva o 11 %, másla o 29 %, masových
konserv o 34 %, vajec o 21 % a prodej kávy o 56 %.
V r. 1954 se proti předešlému roku podstatně
zvýšil především prodej průmyslového
spotřebního zboží, rozšířen
a zkvalitněn jeho sortiment. Z průmyslového
zboží stoupl zejména prodej vlněných
tkanin o 51 %, bavlněných o 17 %, lněných
o 21 %, kožené obuvi o 15 %. mýdla o 25 %,
rozhlasových přijimačů o 114 % a prodej
jízdních kol o 28 %. Výběr spotřebního
zboží byl obohacen o nové druhy výrobků
jako jsou televisory, radiopřijimače, smaltované
a hliníkové nádobí, nové druhy
látek a textilního zboží.
Zvýšila se též společenská
spotřeba: vzrostly náklady věnované
na zdravotnictví, na kulturní a školský
rozvoj.
Ve vládním prohlášení ze září
1953 a v zákonu o státním plánu na
rok 1954 se nám však nejednalo jen o to zvýšit
životní úroveň v roce 1954, nýbrž
vytvářet též předpoklady pro
další, systematický a trvalý růst
životní úrovně. Proto kladla vláda
takový důraz na rozvoj palivové, energetické
a rudné základny a na rozvoj zemědělství.
I v tomto směru jsme docílili v r. 1954 určitých
úspěchů.
V těžkém průmyslu se zvýšila
zejména těžba uhlí a výroba elektřiny.
Tím bylo do určité míry zmírněno
zaostávání těchto odvětví
za potřebami ostatního národního hospodářství.
Těžba kamenného uhlí vzrostla ve srovnání
s r. 1953 o 6 %, hnědého uhlí o 10 % a lignitu
o 13 %. Zásobování národního
hospodářství palivy se proti dřívějším
letům zlepšilo. Výroba elektrické energie
stoupla o 10 % a její přírůstek se
tak proti roku 1953 zdvojnásobil.
Za významný úspěch v minulém
roce nutno považovat také to, že bylo dosaženo
obratu v zajišťování zemědělské
výroby materiálními prostředky. Tak
na příklad celkový objem investic do zemědělství,
zaměřený zejména na výstavbu
zemědělských budov, strojně traktorových
stanic a na mechanisaci namáhavých zemědělských
prací, se zvýšil ve srovnání
s rokem 1953 téměř dvojnásobně.
Stavy traktorů se zvýšily o 16 %, počet
pásových traktorů o 38 %, kombajnů
na obilí o 62 %, rozmetadel chlévské mrvy
o 58 %, stav secích strojů se zvýšil
o 55 %.