Předseda Fierlinger.
Místopředsedové dr Polanský,
A. Fiala, Žiak.
Předseda vlády Široký, první
tajemník ÚV KSČ Novotný, první
náměstek předsedy vlády dr Dolanský,
první náměstek předsedy vlády
a ministr národní obrany gen. arm. dr Čepička,
první tajemník ÚV KSS Bacílek,
náměstek předsedy vlády Kopecký,
náměstkyně předsedy vlády inž.
Jankovcová, náměstek předsedy
vlády dr Škoda; ministři Barák,
inž. Šimůnek, dr Kyselý,
dr h. c. Plojhar, dr inž. Šlechta, V.
David, Ďuriš, Krajčír,
Krosnář, Machačová,
Poláček, Štoll, Uher,
Beran, Jonáš, Reitmajer, Smida,
dr Bartuška, Dvořák R., dr Kahuda,
Málek, dr Neuman, Nosek, Pospíšil.
347 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: vedoucí kanceláře
NS Kováčik.
(President republiky Antonín Zápotocký,
doprovázen místopředsedou NS dr Polanským,
vstupuje do presidentské lóže. - Shromáždění
povstává a vítá presidenta dlouhotrvajícím
bouřlivým potleskem. - Shromáždění
usedá.)
Předseda (zvoní): Zahajuji 4. schůzi
Národního shromáždění.
Jménem Národního shromáždění
republiky Československé vítám mezi
námi co nejsrdečněji presidenta republiky
Československé soudruha Antonína Zápotockého.
(Poslanci povstávají a obráceni k presidentské
lóži zdraví presidenta republiky dlouhotrvajícím
hlučným potleskem.)
Sděluji, že Národnímu shromáždění
došel dopis předsedy vlády ze dne 22. prosince
1954, kterým oznamuje, že president republiky rozhodnutím
ze dne 22. prosince 1954 prohlásil podle § 49 odst.
2 Ústavy 9. května zasedání Národního
shromáždění za skončené.
Sděluji dále, že Národnímu shromáždění
došel dopis předsedy vlády ze dne 15. března
1955, kterým oznamuje, že president republiky rozhodnutím
ze dne 14. března 1955 svolal podle § 49 odst. 1 Ústavy
9. května Národní shromáždění
k jarnímu zasedání na den 21. března
1955 do Prahy.
Oznamuji, že z poslanců zvolených dne 28. listopadu
1954 nesložili dosud ústavou předepsaný
poslanecký slib poslanci
Richard Dvořák, Anna Karlovská,
František Krajčír a dr Jozef Kyselý.
Tito poslanci se dostavili do dnešní schůze.
Přistoupíme proto ke slibu podle § 42 ústavy
tím způsobem, že bude předem přečten
ústavou předepsaný slib, poslanci Dvořák,
Karlovská, Krajčír a dr Kyselý
ke mně přistoupí a vykonají slib podáním
ruky a slovem "slibuji".
Žádám o přečtení slibovací
formule a jmenované poslance žádám,
aby ke mně přistoupili vykonat slib. (Shromáždění
povstává.)
Vedoucí kanceláře NS Kováčik
(číta): "Sľubujem, že budem
verný republike Československej a jej ľudovodemokratickému
zriadeniu. Budem zachovávať jej zákony a svoj
mandát vykonávať podľa najlepšieho
vedomia a svedomia na prospech ľudu a štátu."
Posl. Richard Dvořák (podávaje
předsedovi ruku): Slibuji.
Posl. Karlovská (podávajíc předsedovi
ruku): Slibuji.
Posl. Krajčír (podávaje předsedovi
ruku): Slibuji.
Posl. dr Jozef Kyselý (podávajúc
předsedovi ruku): Sľubujem. (Shromáždění
usedá.)
Předseda: Podle denního pořadu usneseného
užším předsednictvem Národního
shromáždění dne 24. února 1955,
který byl členům Národního
shromáždění rozeslán, navrhuje
užší předsednictvo tento pořad:
1. Zpráva předsedy Národního shromáždění
podle § 66 odst. 7 ústavy o činnosti předsednictva
Národního shromáždění;
2. Zpráva výboru ústavně-právního
a výboru rozpočtového a hospodářského
k vládnímu návrhu zákona (tisk 8)
o státním plánu rozvoje národního
hospodářství republiky Československé
na rok 1955 (tisk 19);
3. Zpráva výboru rozpočtového a hospodářského,
ústavně-právního, zemědělského,
kulturního, zdravotního a zahraničního
o vládním návrhu (tisk 9) rozpočtového
zákona na rok 1955 (tisk 18)
a zpráva výboru rozpočtového a hospodářského
o vládním návrhu usnesení (tisk 11),
jímž Národní shromáždění
schvaluje podle § 68 Ústavy státní závěrečný
účet za rok 1953 a schvaluje použití
nespotřebovaného přebytku z rozpočtového
hospodaření za rok 1953 (tisk 13).
Jsou proti tomuto návrhu nějaké námitky?
(Nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s navrženým pořadem
schůze, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. - Tím Národní
shromáždění schválilo
pořad schůze.
Místopředseda Fiala (ujímaje se
předsednictví): Přistoupíme k
projednávání prvního bodu pořadu,
kterým je
1. Zpráva předsedy Národního shromáždění
podle § 66 odst. 7 ústavy o činnosti předsednictva
Národního shromáždění.
Dávám slovo předsedovi Národního
shromáždění Zdeňku Fierlingrovi.
Předseda: Slavné Národní shromáždění,
soudruzi a soudružky!
Dovolte, abych podle ustanovení naší ústavy
vám podal zprávu o činnosti předsednictva
Národního shromáždění
podle § 66 ústavy za období, kdy od skončení
našeho prosincového zasedání Národní
shromáždění nezasedalo.
Předsednictvo Národního shromáždění
v této době sešlo se ve dvou schůzích,
dne 28. prosince 1954 a dne 24. února 1955 a v těchto
schůzích projednalo celkem 4 vládní
návrhy zákonných opatření,
které máte předloženy v tiscích
číslo 14, 15, 16 a 17. Předsednictvo NS všechny
tyto návrhy schválilo, vydalo je jako zákonná
opatření a doporučuje je Národnímu
shromáždění ke schválení.
Předsednictvo Národního shromáždění
považovalo za svou povinnost věnovat svou pozornost
dnešnímu vývoji mezinárodních
vztahů a našemu boji za mír, zejména
pak prohlášení Nejvyššího
sovětu SSSR z 9. února t. r., které se obrací
ke všem národům a ke všem parlamentům
celého světa a zdůrazňuje jejich zvýšenou
odpovědnost za zachování a upevnění
míru. Předsednictvo NS, oceňujíc ušlechtilou
iniciativu Nejvyššího sovětu SSSR, se
plně a bez výhrad připojilo k jeho prohlášení.
Je přesvědčeno, že přímý
styk mezi parlamenty jednotlivých zemí, výměna
parlamentních delegací a vystoupení parlamentních
delegací v parlamentě druhé země,
může značnou měrou přispět
k úsilí národů všech zemí
o zajištění jejich klidného soužití
a spolupráce i v budoucnosti. Národní shromáždění
ČSR již v prosinci minulého roku podniklo významný
krok na této cestě, když jeho představitelé
sešli se v Praze se zástupci Sejmu Polské lidové
republiky a Lidové komory NDR.
Tato konference, která probíhala v ovzduší
vzájemné důvěry, byla skvělou
manifestací naprosté jednoty tří sousedních
států v nazírání na všechny
otázky vnitřní i zahraniční
politiky. Konference ukázala vůli všech tří
států nesmlouvavě a do všech důsledků
hájit mír ve světě.
V zájmu zachování a upevnění
míru a zajištění pokojné tvůrčí
práce mírumilovných lidí celého
světa nabídlo nyní předsednictvo Národního
shromáždění podobnou upřímnou
spolupráci parlamentům i jiných zemí.
Jsme přesvědčeni, že podobný
osobní styk mezi parlamenty různých zemí
může být velmi užitečný.
Každá taková delegace, která k nám
zavítá, může se u nás seznámit,
jak smýšlí náš lid, jak usilovně
pracuje na výstavbě socialismu, jak je hrdý
na svoje značné sociální vymoženosti
a na úspěchy své budovatelské práce.
Může se přesvědčit, že jako
každá země, budující socialismus,
i my nemůžeme chovat žádných útočných
úmyslů vůči druhým zemím.
Právě předložené Národnímu
shromáždění návrhy zákonů
o rozvoji národního hospodářství
a o státním rozpočtu ukazují, jak
velká část národních důchodů
je věnována na rozvoj naší kultury,
zdravotnictví a na sociální zařízení
a jak velká část jde na další
rozvoj našeho hospodářství, sloužícího
výlučně účelům mírovým.
O upřímné snaze naší vlády,
aby vše co podnikáme, sloužilo skutečně
lidu a jeho blahobytu, mluví zejména ta skutečnost,
že v porovnání s rokem 1948 vzrostl náš
národní důchod o celých 65 %. Vybudovali
jsme si vlastními silami mohutný těžký
průmysl, jehož páteří je naše
vysoce moderní a mnohotvárné strojírenství,
aniž bychom zatěžovali stát pro budoucnost
vnitřním zadlužením a zahraničními
půjčkami. Položili jsme tím bezpečně
základy k dalšímu úspěšnému
rozvoji celého našeho hospodářství
v příštích letech. Vytvořili
jsme nutné předpoklady pro vysoce mechanisovaný
socialistický sektor našeho zemědělství.
To vše jsou skvělé výsledky naší
vlastní práce, plně soustředěné
na tvořivé cíle, které svým
zaměřením slouží hmotnému
a kulturnímu blahobytu širokých vrstev pracujících.
Pouze od září 1953 v duchu vládního
programu jsme třikráte provedeným snížením
cen podstatně zvýšili reálné
důchody našich pracujících. Lid, jehož
veškeré úsilí je plně soustředěno
na tvořivé cíle, které svým
zaměřením slouží hmotnému
a kulturnímu blahobytu širokých vrstev pracujících,
lid, který buduje nová sídliště,
jesle, školky, školy, nemocnice, kulturní a zdravotnická
zařízení, lid, který se může
pochlubit velkolepými sociálními zařízeními,
takový lid nemůže chtít, aby to, co
si tak pracně vybudoval, bylo zničeno v nové
válce, aby hynuly děti, jejichž zdraví
a výchově se věnuje tolik péče.
Jsme nicméně přesvědčeni, že
i v parlamentech kapitalistických států zasedají
zástupci, kteří naše upřímné
mírové snahy sdílí, se kterými
lze o těchto společných našich zájmech
názory si vyměnit. Vždyť parlamentní
projednávání pařížských
dohod o remilitarisaci západního Německa
ukázalo, jak nepopulární jsou tato opatření
i na západě. Ve francouzském Národním
shromáždění pouze menšina poslanců
hlasovala za ratifikaci těchto dohod. Pouze pod vnějším
nátlakem a za stálých hrozeb pronášených
bez ostychu ústy amerických a anglických
státníků, byla ratifikace těchto dohod
nakonec prosazena. Též v anglickém parlamentě
pouze menšina poslanců hlasovala za pařížské
dohody. V západním Německu všechny čelné
odborové a politické masové organisace pracujícího
lidu velmi rozhodným způsobem odmítají
znovuvyzbrojení západního Německa.
V celé řadě západoněmeckých
měst, Dortmundu, Bochumu, Solingenu, Manheimu, Mainzu,
Hamburku a i v druhých městech, konala se velká
shromáždění pracujících,
na nichž vystoupili proti remilitarisaci mnozí význační
činitelé ze západního Německa
spolu s členy Národního shromáždění
Francie. Avšak přesto bonnský parlament, přehlížeje
zájmy německého národa, schválil
pařížské dohody, které znemožňují
mezinárodní jednání o sjednocení
Německa.
Je zjevno, že taková politika s "posice síly"
hrozící novou válkou s použitím
atomické zbraně, politika zastrašování
a teroru má sloužit hospodářskému
a politickému ovládání druhých
zemí. Před takovou politikou nikdy neustoupíme.
Jsme přesvědčeni, že můžeme
dosáhnouti zmírnění mezinárodního
napětí ne za cenu omezování svobod
svrchovaných a národních práv druhých
států a druhých národů, nýbrž
naopak zabezpečením a upevněním jejich
demokratických práv, jak to vyžaduje jejich
stálý pokrok a svobodný rozvoj.
My o mír neprosíme a také nenecháme
se zastrašit žádnými hrozbami a žádným
nátlakem, hospodářským bojkotem, šantáží
nebo záludnou sabotážní akcí,
prováděnou na našem území orgány
druhých států proti všem zásadám
mezinárodního práva a zásadám
slušnosti. Naopak posílíme naši obranyschopnost
a tvrdě zmaříme každý pokus nepřátel.
Tváří v tvář útočným
blokům a seskupením, k nimž dochází
z iniciativy vládních kruhů USA, spolu s
našimi přáteli a spojenci, učiníme
všechna nutná opatření, abychom naše
bezpečí co nejlépe zajistili. V duchu moskevské
konference osmi států chceme vzájemné
vztahy přátelství a pomoci dále mezi
sebou všestranně upevňovat a vybudovat. Naše
země, vycházející z nutnosti posílit
svou obranu, jsou připraveny semknouti své obranné
síly a postavit je pod spojené velení v tom
případě, kdyby na západě došlo
k definitivní ratifikaci pařížských
dohod. Mírumilovné státy jsou nuceny vážně
se zabývat nebezpečím, které vytvářejí
šílené závody ve zbrojení, rozpoutané
v USA, Anglii, Francii a v některých druhých
státech. O tomto nebezpečí nás může
přesvědčit státní rozpočet
USA, jehož dvě třetiny jsou pohlcovány
vojenskými vydáními a které přesahují
několikráte předválečný
vojenský rozpočet. Takřka jedna čtvrtina
americké průmyslové výroby představuje
zbrojní výrobu.
Takový mír, zajišťovaný "s
posice síly", nemůže být žádným
skutečným mírem a hrozí novým
všeobecným konfliktem.
Proto také předsednictvo Národního
shromáždění s radostí uvítalo
nové návrhy vlády SSSR z 18. II. 1955, aby
byly zničeny všechny zásoby atomové
a vodíkové zbraně a aby atomové materiály
byly používány výhradně k mírovým
účelům a dále aby státy nezvětšovaly
své ozbrojené síly a svou výzbroj
nad stav k 1. lednu 1955 a nezvyšovaly své vojenské
výdaje nad úroveň rozpočtových
výdajů na rok 1955.
Přejeme si upřímně, aby nesčetněkrát
opakovaný pokus sovětských státníků,
zbavit svět hrozného nebezpečí použití
atomové a vodíkově bomby k válečným
účelům, byl západními velmocemi
vážně vzat v úvahu. Vždyť
podobný zákaz odpovídá skutečnému
přání lidu v celém světě
a nachází mocný ohlas ve veřejném
mínění i západních velmocí.
Nicméně političtí i vojenští
činitelé západních velmocí
otevřeně hrozí druhým národům
použitím těchto smrtelných zbraní.
V prosinci minulého roku došlo v Paříži
z iniciativy USA k poradám účastníků
Severoatlantického paktu a na těchto poradách
bylo přijato rozhodnutí o přípravách
k válce s použitím těchto strašných
zbraní. A zcela nedávno na návrh ministerského
předsedy Churchilla anglický parlament schválil
výrobu vodíkové bomby. Ministerský
předseda pronášeje svou řeč,
plnou nepřátelských výpadů
proti Sovětskému svazu a zemím lidové
demokracie, pokoušel se tyto země zastrašit vyhrůžkou,
že Anglie bude nucena použít vodíkové
bomby i tehdy, kdyby s druhé strany bylo prý použito
konvenčních bojových prostředků.
Samozřejmě, že nikdo z naší strany
nehodlá napadnouti Anglii ani konvenčními,
ani atomickými zbraněmi. Je nesporné, že
tento osudný krok anglické vlády, přezírající
všechny upřímně míněné
návrhy Sovětského svazu na vytvoření
celoevropského bezpečnostního systému,
na zákaz zbraní hromadného vraždění
a na postupné odzbrojení, není nikterak s
to zmírnit stávající mezinárodní
napětí. Je to krok, který značně
ztíží další jednání
a může ztížit i jakékoliv dosavadní
vzájemné vztahy kulturní i obchodní,
které tábor mírumilovných národů
si upřímně přeje upevnit a rozšířit
i s kapitalistickými zeměmi v duchu soužití
všech národů celého světa. Vždyť
je nepředstavitelné, že by dva národy
mohly vedle sebe žít v míru, má-li jeden
z nich prst na spoušti takového hrozného smrtícího
nástroje jako je vodíková bomba. Ministerský
předseda Churchill v dojemné shodě s americkými
představiteli vlády a velkého monopolního
kapitálu snaží se své skutečné
pohnutky skrýt za umělou mlhou fantastických
obvinění a výmyslů. A přece
právě sovětští státníci
to byli, kteří za posledních deset let dávali
nesčetné důkazy své upřímné
vůle k míru a k mezinárodní spolupráci.
Je samozřejmé, že sledujíce důsledně
tuto svou mírovou politiku, nehodlali sovětští
státníci ničeho slevovati ze svých
zásad na účet svobody a nezávislosti
druhých národů a to zejména národů
spřátelených, jako jsou země lidové
demokracie. Nikdy neustupovali hrozbám fašistických
diktátorů a nenechali se zastrašit výpady
mnohomluvných diktátorů a vojevůdců,
snících o laciných vavřínech
v nové válce. Sovětský svaz zůstal
neohroženě na stráži suverenních
práv velké Lidové Číny, Koreje
a demokratického Vietnamu a všichni poctiví
lidé v celém světě jsou mu za to hluboce
vděčni.