Neprošlo opravou po digitalizaci !

§ 53. Odměna nepřísluší:

a) vlečné lodi za poskytnutí pomoci vlečené lodi, jestliže jde jen o splnění povinnosti vyplývající ze smlouvy o vlečení,

b) osobám, které poskytly pomoc proti výslovnému a odůvodněnému zákazu velitele lodi, 'která jev nebezpečí.

§ 64.

Kdo zachránil lidský život, má nárok na slušný podíl z celkové odměny (příslušející zachráncům lodi a majetku na ní.

§ 55.

(1) Odměna za poskytnutí pomoci zahrnuje odměnu za služby zachránců včetně provozovatele lodi, která poskytla pomoc, a všechny náklady vzniklé poskytnutím pomoci, jakož i náhradu za uschování zachráněného majetku.

(2) Odměna nesmí přesahovat hodnotu zachráněného majetku.

§ 56.

(1) Výši odměny určí úmluva stran, a nedojde-li k dohodě, soud:

(2) Soud na návrh některé ze stran zruší nebo změní úmluvu o odměně za poskytnutí pomoci, uzavřenou v době a pod vlivem nebezpečí, které hrozilo lodi, jestliže zjistí, že ustanovení této úmluvy nejsou spravedlivá.

(3) Soud určí odměnu s přihlédnutím k okolnostem případu, zejména k výsledku záchrany a poskytnutí pomoci, k práci a zásluhám zachránců, k nebezpečí, jemuž byli vydáni zachráněná loď a její cestující, (posádka a náklad, jakož i zachránci a zachraňující loď, k vynaloženému času, vzniklým výdajům a škodám, 'k případné odpovědnosti zachránce vůči osobám třetím, k jiným risikům, k ceně majetku, který byl v nebezpečí, jakož i ke zvláštnímu určení lodi poskytnuvší pomoc. Kromě toho soud přihlédne k ceně zachráněných věcí.

(4) Soud může odměnu snížit nebo odepřít, zjistí-li, že zachránci svou vinou přivodili nutnost poskytnout pomoc nebo se dopustili krádeže, zatajení nebo jiné nepoctivosti.

(5) Ustanovení odstavců l a 3 platí přiměřeně i pro rozdělení odměny mezi zachránce.

§ 57.

(1) úhrada odměny se rozvrhne na zachráněné hodnoty podle předpisů o rozvrhu společné havárie.

(2) Zachráněné osoby nejsou povinny vyplatit odměnu za svou záchranu.

HLAVA VIII.

Omezení odpovědnosti provozovatele lodi

§ 58.

(1) Provozovatel lodi odpovídá omezeně:

a) u nároků na náhradu všech škod způsobených zaviněním velitele lodi, ostatních členů lodní posádky, lodivoda nebo jiné osoby sloužící na lodi při plnění jejich povinností, zejména škod vzniklých nesplněním smlouvy o přepravě nákladu v době mezi naložením a vyložením zboží;

b) u nároku na náhradu za poskytnutou pomoc;

c) u nároků na náhradu ze společné havárie;

d) u nároků z právních úkonů, jež velitel lodi učinil v mezích svých zákonných oprávnění (§§ 38 až 41).

(2) Omezení neplatí:

a) v případech, kdy provozovatel lodi vykonával na lodi funkci velitele;

b) u nároků uvedených v odstavci l písni, d), jestliže právní úkony velitele lodi byly vyvolány nedostatečným nebo nesprávným vystrojením nebo zásobením lodi 'anebo doplněním posádky při zahájení plavby.

§ 59.

(1) Pro případy uvedené v § 58 odst. l písm. a) stanoví meze odpovědnosti provozovatele nařízením ministr dopravy v dohodě s ministrem financí.

(2) v ostatních případech omezené odpovědnosti odpovídá provozovatel do částky, kterou tvoří cena lodi, přepravné, jízdné, náhrady příslušející této lodi ze společné havárie, jakož i jiné náhrady za škody způsobené na lodi po započetí cesty a ještě neopravena a náhrada za poskytnutí pomoci. Na místo zaplacení ceny lodi může provozovatel přenechat loď věřitelům. Jde-li o loď, která je ve vlastnictví státu nebo socialistické právnické osoby, je k přenechání lodi věřitelům třeba souhlasu ministerstva dopravy.

§ 60.

Ocenění lodi se provede: a) u nároků ze srážky lodí, ze společné havárie 'anebo z jiných nehod podle stavu lodi v době připlutí do nejbližšího přístavu; při tom se nepřihlíží ke snížení ceny lodi

vzniklému další nehodou, která nesouvisí s nehodou, z níž je nárok odvozován;

b) u nároků týkajících se nákladu, s výjimkou případů uvedených pod písm. a), podle stavu lodi v přístavu určení nákladu nebo v přístavu, kde byla cesta přerušena; byl-li náklad určen pro několik přístavů, provede se ocenění podle stavu lodi v prvním z těchto přístavů;

c) ve všech ostatních případech podle stavu lodi v době připlutí do přístavu určení.

§ 61.

Ujednání stran o dalším omezení odpovědnosti provozovatele lodi nemají právních následků.

HLAVA IX. Přednostní nároky.

§ 62.

Z ceny lodi, z přepravného a jízdného za cestu, při níž nárok vznikl, a z náhrady příslušející provozovateli lodi z důvodu společné havárie nebo za poskytnutou pomoc musí být přednostně uspokojeny tyto nároky v následujícím pořadí:

1. nároky lodních zaměstnanců z pracovního poměru, nároky z národního pojištění a nároky na náhradu škody způsobené zraněním nebo usmrcením osob, pokud všechny tyto nároky vznikly při provozu této lodi,

2. přístavní poplatky z lodi a platy za služby poskytnuté v přístavu,

3. nároky za poskytnutou pomoc a příspěvky připadající na loď při společné havárii,

4. nároky na náhradu škody způsobené provozem lodi,

5. nároky vzniklé z právních úkonů velitele lodi v mezích jeho zákonných oprávnění (§§ 38 až 41).

§ 63.

Z ceny nákladu neodevzdaného příjemci, náhrady za poškození nákladu a náhrady ze společné havárie připadající na náklad musí být přednostně uspokojeny tyto nároky v následujícím pořadí:

1. přístavní poplatky týkající se nákladu a platy za služby poskytnuté v přístavu,

2. nároky za poskytnutou pomoc a příspěvky připadající na náklad při společné havárii,

3. nároky vzniklé z právních úkonů velitele lodi v mezích jeho zákonných oprávnění (§§ 38 až 41),

4. nároky na přepravné.

§ 64.

Náklady soudního řízení včetně nákladu exekučních a výdaje vynaložené ve společném zájmu věřitelů k zachování lodi nebo jejího nákladu uspokojují se před nároky uvedenými v §§ 62 a 63.

§ 65.

(1) Nároky se uspokojují podle pořadí postupně.

(2) Nestačí-li rozdělovaná podstata, uspokojí se nároky, které mají stejné pořadí, poměrně.

(3) Z nároků uvedených v § 62 č. 3 a 5 a v § 63 č. 2 a 3 uspokojí se nárok později vzniklý před nárokem vzniklým dříve.

§ 66.

Nároky, uvedené v §§ 62 a 63, týkající se poslední cesty, se uspokojují přednostně před stejnými nároky z předchozích cest; nároky uvedené y § 62 č. 1, týkající se několika cest, mají stejné pořadí jako tyto nároky z poslední cesty.

§ 67.

Nárok na přednostní uspokojení z přepravného a jízdného a z náhrady příslušející provozovateli lodi za pomoc poskytnutou před ukončením cesty, zůstává zachován do doby, dokud příslušné částky nebyly ještě zaplaceny nebo odevzdány velitelem lodi provozovateli lodi nebo jiným osobám zmocněným provozovatelem lodi k převzetí zmíněných částek.

§ 68.

Nárok na přednostní uspokojení z ceny lodi nebo nákladu zaniká exekučním prodejem lodi nebo nákladu, jakož i uplynutím jednoho roku u nároků uvedených v § 62 č. 1 až 4 a § 63 č. 1, 2 a 4 a po uplynutí šesti měsíců u nároků uvedených v § 62 č. 5 a v § 63 č. 3. Lhůty se počítají ode dne vzniku příslušného nároku.

HLAVA X.

Promlčecí doba.

§ 69.

(1) Promlčecí doba trvá jeden rok: a) u nároků vyplývajících ze smluv uzavřených velitelem lodi na základě jeho zákonných oprávnění (§§ 38 až 41);

b) u nároků z postihu podle § 48 odst. 2; promlčení počíná dnem zaplacení příslušné částky;

c) u nároků vyplývajících z přepravních smluv; jde-li o přepravu cestujících a cestovních zavazadel, počíná promlčení dnem příjezdu lodi do místa sjednaného smlouvou a jestliže loď nedojede, dnem stanoveným pro příjezd lodi; u přepravy zboží počíná dnem dodání zboží, a nebylo — li zboží dodáno, dnem, kdy mělo být dodáno.

(2) Promlčecí doba trvá dva roky:

a) u nároků na náhradu škody způsobené srážkou lodí;

b) u nároků vzniklých z poskytnutí pomoci;

c) u nároků vyplývajících ze společné havárie; promlčecí doba neběží po dobu sestavování rozvrhu (dispaše).

HLAVA XI.

Ustanovení závěrečná.

§ 70.

Ministr dopravy v dohodě se zúčastněnými členy vlády vydá podrobné předpisy k provedení tohoto zákona a předpisy nutné k provedení mezinárodních smluv.

§ 71.

(1) Zrušují se všechny dosavadní předpisy o věcech upravených tímto zákonem.

(2) Do vydání předpisů podle tohoto zákona se postupuje přiměřeně podle předpisů dosavadních, pokud neodporují tomuto zákonu.

§ 72.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1953; provede jej ministr dopravy v dohodě se zúčastněnými členy vlády.

Státní tiskárna, n. p.. 01 — 3502-52.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP