Neprošlo opravou po digitalizaci !

Národní shromáždění republiky Československé 1950.

I. volební období. 6. zasedání.

531.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne .. 1950,

jímž se mění a doplňuje zákon č. 261/1949 Sb., o organisaci výzkumnictví

a dokumentační služby.

Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

Čl. I.

Zákon č. 261/1949 Sb. se mění a doplňuje takto:

1. Název zákona zní:

"Zákon o organisaci výzkumnictví a technického rozvoje. "

2. Nadpis části první a jejího oddílu l zní:

"Část první. Výzkumnictví a technický rozvoj.

Oddíl I.

Ústředí výzkumu a technického rozvoj e. "

3. § l zní:

"§ 1.

(1) K vybudování jednotné organisace výzkumnictví a technického rozvoje a k jejich plánovitému řízení se jako ústřední úřad zřizuje ústředí výzkumu a technického rozvoje (dále jen "ústředí").

(2) Výzkumnictvím podle tohoto zákona se rozumí soustavné vědecké bádání, které vytváří a shromažďuje vědecké poznatky a zkoumá

možnost jejich využití pro rozvoj a zebezpečení hospodářství celku a zvýšení úrovně lidu. (3) Technickým rozvojem podle tohoto zákona se rozumějí práce vědecko-technické (práce vývojové, vynálezy, zlepšovací náměty, zavádění nových výrobků a nových výrobních method a procesů), normalisace, zkušebnictví, technická kontrola, dokumentace a odborná činnost vydavatelská. "

4. Za § l se vsunuje nový § 2 tohoto znění:

"§2.

(O V oblasti výzkumnictví náleží ústředí zejména:

a) připravovat v rámci jednotného hospodářského plánu návrh plánů výzkumných prací;

b) sledovat výzkumnou činnost ve výzkumných ústavech a výzkumných pracovištích (§ o) a pečovat o koordinaci a rozvoj vědecké práce v nich;

c) určovat podle potřeb jednotného hospodářského plánu v rámci plánů výzkumných prací základní výzkumné úkoly a pečovat o jejich řešení;

d) dbát o využití výsledků výzkumu v praxi;

e) provádět plánovitou výchovu výzkumnických pracovníků a spolupůsobit při jejich zařazování do výzkumných ústavů a výzkumných pracovišť;

f) dbát o věcné vybavení, účelné rozmístění a využití výzkumných ústavů a výzkumných pracovišť;

g) pečovat o plánovité pořádání vědeckých sjezdů, konferencí a porad pro potřeby výzkumnictví;

h) pečovat o styky se zahraničím pro potřeby výzkumnictví;

ch) udělovat odměny za výsledky výzkumné práce podle směrnic stanovených vládou, po případě navrhovat příslušným institucím udělení takových odměn nebo se vyjadřovat k návrhům na jejich udělení.

(2) V oblasti technického rozvoje náleží Ústředí zejména:

a) připravovat v rámci jednotného hospodářského plánu návrh plánů technického rozvoje a plánu realisace výsledků vědeckotechnické činnosti;

b) sledovat vědecko-technickou, normalisační, dokumentační a vydavatelskou činnost orgánů a zařízení technického rozvoje (§ 6);

c) dbát o rozšíření a využití výsledků vědeckotechnických, normalisačních a dokumentačních prací v praxi;

d) pečovat o plánovitou výchovu vědecko-technických a dokumentačních pracovníků a spolupůsobit při jejich zařazování do orgánů a zařízení technického rozvoje;

e) dbát o plánovité vybavení a využití orgánu a zařízení technického rozvoje;

f) pečovat o plánovité pořádání sjezdů, konferencí a porad pro potřeby technického rozvoje;

g) pečovat o styky se zahraničím pro potřeby technického rozvoje;

h) udělovat podle směrnic stanovených vládou odměny za výsledky prací vědecko-technických, normalisačních, dokumentačních a vydavatelských, pokud udělování těchto odměn nebude upraveno jinak.

(3) ústředí může pověřit ústřední výzkumné ústavy (§ 7) nebo orgány technického rozvoje (§§ 11 a 12), aby plnily některé z jeho úkolů, uvedených v odstavci l nebo 2.

(4) Opatření, jimiž ústředí při plnění svých úkolů zasahuje do působnosti jiných ústředních úřadů, činí Ústředí v dohodě s těmito ústředními úřady. "

5. § 2 se označuje jako § 3 a zní:

"§ 3.

(1) V čele ústředí je předseda, kterého zastupuje náměstek. Předseda a jeho náměstka ustanovuje a odvolává president republiky na návrh vlády.

(2) Předseda ústředí podléhá ministru-předsedovi státního úřadu plánovacího. Předseda organisuje a řídí práce Ústředí a vědecké rady (odstavec 3).

(3) Jako poradní orgán předsedy ústředí se zřizuje vědecká rada. Počet jejích členů stanoví a členy jmenuje předseda ústředí. "

6. § 3 se označuje jako § 4 a zní:

"§4.

(1) Jako oblastní orgán ústředí se zřizuje slovenské ústředí výzkumu a technického rozvoje (dále jen "Slovenské ústředí"), jehož prostřednictvím vykonává ústředí svou působnost na Slovensku.

(2) V čele Slovenského ústředí je předseda, kterého zastupuje náměstek. Předsedu a náměstka ustanovuje a odvolává vláda na návrh ministra-předsedy státního úřadu plánovacího, učiněný po slyšení pověřence-předsedy slovenského plánovacího úřadu a předsedy ústředí. Předseda Slovenského ústředí podléhá pověřenci-předsedovi slovenského plánovacího úřadu. Předseda organisuje a řídí práce Slovenského ústředí a slovenské vědecké rady (odstavec 3).

(3) Jako poradní orgán předsedy Slovenského ústředí se zřizuje slovenská vědecká rada, kterou tvoří slovenští členové vědecké rady (§ 3 odst. 3). "

7. Nadpis oddílů II v části první zní: "Výzkumné ústavy a výzkumná pracoviště. " 8. § 4 se označuje jako § 5 a zní:

"§5.

Výzkum provádějí výzkumné ústavy a výzkumná pracoviště, uvedené v §§ 7 až 11, a přechodně též dosavadní výzkumné ústavy a výzkumná pracoviště (§22 odst. 1). "

9. Za oddíl II části první se vsunuje nový oddíl III tohoto znění:

"Oddíl III.

Orgány a zařízení technického rozvoje.

§6.

O technický rozvoj pečují orgány a zařízení technického rozvoje, uvedené v §§ 12 až 14, a přechodně též dosavadní orgány a zařízení technického rozvoje (§ 22). "

10. Nadpis části druhé a jejího nového oddílu I zní:

"část druhá. Výzkumné ústavy a výzkumná pracoviště.

Oddíl I. ústřední výzkumné ústavy. "

11. § 5 se označuje jako § 7 a doplňuje se novým odstavcem 4 tohoto znění:

" (4) Ministr-předseda státního úřadu plánovacího může vyhláškou v úředním listě zřídit pobočky ústředního výzkumného ústavu mimo jeho sídlo. Pobočka ústředního výzkumného ústavu zřízená na Slovensku, jest oblastním orgánem tohoto ústavu; zřídí-li se na Slovensku více poboček, určí zároveň ministr-předseda státního úřadu plánovacího, která z nich má povahu oblastního orgánu. "

12. § 6 se označuje jako § 8.

13. Označení části třetí a její nadpis se nahrazují tímto označením a nadpisem:

"Oddíl II.

Ostatní výzkumné ústavy a výzkumná pracoviště. "

14. § 7 se označuje jako § 9 a zní:

"§ 9.

(1) Ministři mohou v dohodě s ministrem financí a předsedou ústředí zřizovat v oboru své

působnosti výzkumné ústavy (ústavy ústředních úřadů).

(2) Ministři mohou v dohodě s předsedou ústředí zřídit pobočky ústavů ústředních úřadů mimo sídlo těchto ústavů. Pobočka ústavu ústředního úřadu, zřízená na Slovensku, jest jeho oblastním orgánem; zřídí-li se na Slovensku více poboček, určí příslušný ministr v dohodě s předsedou ústředí, která z nich má povahu oblastního orgánu.

(3) Organisační řády ústavů uvedených v odstavcích l a 2 vydávají a působnost ústavů stanoví příslušné ústřední úřady v dohodě s Ústředím.

(4) Ústředí může se souhlasem příslušného ústředního úřadu ukládat jeho ústavům přímo nebo prostřednictvím ústředních výzkumných ústavů zvláštní výzkumné úkoly. "

15. § 8 se označuje jako § 10 a zní:

,, § 10.

(1) Generální ředitelství a orgány jim obdobné, národní, komunální a jim na roven postavené podniky, po případě jiné orgány spravující národní majetek, lidová družstva a masové a zájmové organisace pracujícího lidu mohou se souhlasem zúčastněných ministrů, uděleným v dohodě s předsedou Ústředí, zřizovat výzkumné ústavy.

(2) Příslušný ministr stanoví v dohodě s předsedou Ústředí podmínky, za kterých výzkumný ústav plní své úkoly.

(3) Výzkumná pracoviště mohou být zřizována podle směrnic, které vydá ústředí v dohodě se zúčastněnými ústředními úřady.

(4) Ústředí může se souhlasem příslušného ústředního úřadu ukládat výzkumným ústavům a výzkumným pracovištím zvláštní výzkumné úkoly. "

16. Za § 9, který se označuje jako § 11, se vsunuje nová část třetí tohoto znění:

"Část třetí. Orgány a zařízení technického rozvoje.

Oddíl I.

ústřední orgány technického rozvoje.

§ 12.

(1) Za účelem provádění péče o technický rozvoj se zřizují při ústředí jako ústřední orgány:

a) úřad pro vynálezy a zlepšovací náměty,

b) úřad pro normalisaci,

c) československý ústav pro technicko-hospodářskou dokumentaci.

(2) Složení a působnost úřadu pro vynálezy a zlepšovací náměty budou upraveny zvláštními předpisy. Složení a působnost úřadu pro normalisaci upraví vláda nařízením, jímž "zároveň určí zejména, co se rozumí normalisační činností, způsob tvoření norem a stanovení jejich závaznosti, jakož i povinnosti úřadů, podniků a orgánů při tvoření norem a při kontrole jejich zavádění a dodržování. Složení a působnost československého ústavu pro technicko-hospodářskou dokumentaci budou upraveny statutem, který vydá ministr-předseda státního úřadu plánovacího v dohodě se zúčastněnými ministry.

(3) Ústředí zřídí v dohodě s ministerstvy financí a informací a osvěty ústřední orgány pro odbornou činnost vydavatelskou. Předpisy o vydavatelské činnosti zůstávají jinak nedotčeny.

(4) Vláda může nařízením zřizovat další ústřední orgány technického rozvoje a stanovit jejich působnost, pokud k jejich zřízení není třeba zákona.

(5) Ministr-předseda státního úřadu plánovacího může vyhláškou v úředním listě zřídit pobočky ústředního orgánu technického rozvoje mimo jeho sídlo. Pobočka ústředního orgánu technického rozvoje, zřízená na Slovensku, jest oblastním orgánem tohoto ústředního orgánu; zřídí-li se na Slovensku více poboček, určí zároveň ministr-předseda státního úřadu plánovacího, která z nich má povahu oblastního orgánu.

Oddíl II.

Ostatní orgány a zařízení

technického rozvoje.

§ 13.

(O Ministři mohou v dohodě s ministrem financí a předsedou ústředí zřizovat v oboru své působnosti orgány technického rozvoje (orgány ústředních úřadů).

(2) Ministři mohou v dohodě s předsedou Ústředí zřídit pobočky orgánů ústředních úřadů mimo sídlo těchto orgánů. Pobočka orgánu ústředního úřadu, zřízená na Slovensku, jest jeho oblastním orgánem; zřídí-li se na Slovensku více poboček, určí příslušný ministr v dohodě s předsedou ústředí, která z nich má povahu oblastního orgánu.

(3) Organisační řády orgánů uvedených v odstavcích l a 2 vydávají a působnost orgánů stanoví příslušné ústřední úřady v dohodě s Ústředím.

(4) ústředí může v oblasti technického rozvoje ukládat se souhlasem příslušného ústředního úřadu jeho orgánům přímo nebo prostřednictvím ústředních orgánů technického rozvoje zvláštní úkoly.

§ 14.

(1) Generální ředitelství a orgány jim obdobné, národní, komunální a jim na roven postavené podniky, po případě jiné orgány spravující národní majetek, lidová družstva a masové a zájmové organisace pracujícího lidu mohou podle směrnic, které vydá ústředí v dohodě se zúčastněnými ústředními úřady, zřizovat zařízení technického rozvoje.

(2) ústředí může v oblasti technického rozvoje ukládat se souhlasem příslušného ústředního úřadu zařízením technického rozvoje zvláštní úkoly.

17. Nadpis části čtvrté zní:

"Přechod práv a závazků. "

18. Označení a nadpisy oddílů I a II části čtvrté a ustanovení § 10 se zrušují.

19. § 11 se označuje jako § 15.

20. § 12 se označuje jako § 16 a zní:

,, § 16.

Všechny výzkumné ústavy a výzkumná pracoviště (§ 5) a orgány a zařízení technického rozvoje (§6) jsou povinny podporovat ústředí při plnění jeho úkolu. "

21. Za § 12, nově označený jako § 16, se vsunuje nový § 17 tohoto znění:

"§ 17.

ústředí činí v oboru své působnosti opatření všeobecné povahy vyhláškou v úředním listě. "

22. § 13 se označuje jako § 18 a zní:

,, § 18.

(1) Ústředí může uveřejňovat údaje a zprávy získané od výzkumných ústavů nebo výzkumných pracovišť (§ 5) jen se souhlasem orgánů spravujících tyto ústavy nebo pracoviště.

(2) Při uveřejňování údajů a zpráv je Ústředí povinno dbát, aby nebyly dotčeny hospodářské nebo veřejné zájmy.

(3) Neuveřejněné údaje nebo zprávy smějí být dány k nahlédnutí jen úřadům, ústavům a orgánům jmenovaným v §§ l a 4 "až 6.

(4) Každý, jehož prostřednictvím se údaje a zprávy sbírají, zpracovávají nebo uveřejňují, je povinen o všech věcech, o nichž se při tom doví, zachovávat mlčenlivost. (5) V případech uvedených v odstavcích 2 a 3 si vyžádá ústředí souhlas ministerstva národní bezpečnosti, je-li obava, že by bylo dotčeno státní, hospodářské nebo služební tajemství; ministerstvo národní bezpečnosti rozhoduje v dohodě s ministerstvem národní obrany, pokud jde o údaje a zprávy důležité pro obranu státu.

(6) Ustanovení odstavců 2 až 5 platí obdobně i o údajích a zprávách, získaných od orgánů a zařízení technického rozvoje (§6). "

23. § 14 se označuje jako § 19.

24. § 15 se označuje jako § 20 a zní:

§ 20.

(1) Ustanovení § 9 zákona č. 249/1948 Sb., o zestátnění ústavů zemědělského a lesnického výzkumnictví a o jejich organisaci a správě, se zrušuje.

(2) Dnem, který určí vláda nařízením (§ 12 odst. 2), se zrušuje zákon č. 84/1948 Sb., o závaznosti hospodářských a technických norem.

(3) Zrušuje se platnost, po případě použivatelnost všech jiných ustanovení, která odporují ustanovením tohoto zákona. "

25. § 16 se označuje jako § 21 a zní:

,, § 21.

(1) Tento zákon se nevztahuje na výzkum vojenské správy a její ústavy a na právní dokumentační činnost prováděnou ministerstvem pro sjednocení zákonů.

(2) Součinnost ve věcech výzkumnictví a technického rozvoje mezi vojenskou správou a ústředím, jakož i mezi jednotlivými výzkumnými ústavy a výzkumnými pracovišti vojenské správy a výzkumnými ústavy a výzkumnými pracovišti podle tohoto zákona, bude upravena směrnicemi, které vydá ústředí v dohodě s ministerstvem národní obrany a ostatními zúčastněnými ústředními úřady.

(3) Směrnicemi podle odstavce 2 bude též stanoveno, " jaká opatření mají být v ústředí a v jednotlivých výzkumných ústavech a výzkumných pracovištích a v orgánech a zařízeních technického rozvoje podle tohoto zákona provedena v zájmu obrany státu. "

26. § 17 se označuje jako § 22 a zní:

,, § 22.

(1) Dokud nebudou učiněna jiná opatření podle tohoto zákona, zůstává činnost dosavadních výzkumných ústavů a výzkumných pracovišť a orgánů a zařízení technického rozvoje nedotčena.

(2) Dokud nebudou vydány zvláštní předpisy o složení a působnosti úřadu pro vynálezy a zlepšovací náměty [§ 12 odst. 1 písm. a)], vykonává patentní úřad v Praze svou působnost podle dosavadních předpisů. "

27. § 18 se označuje jako § 23.

čl. II.

Ministr-předseda státního úřadu plánovacího upraví a ve Sbírce zákonů vyhlásí znění zákona č. 261/1949 Sb., jak vyplývá ze změn provedených tímto zákonem.

čl. III.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provede jej ministr-předseda státního úřadu plánovacího v dohodě s ministrem financí a ostatními zúčastněnými členy vlády.

Důvodová zpráva.

část všeobecná.

Rozvoj techniky je základem postupného rozvoje výrobních sil socialistické společnosti. Při úkolu urychlené přestavby a výstavby našeho hospodářství je třeba v nynější době zajistit, aby věda a technika nezůstaly pozadu za praxí výstavby socialistické společnosti.

Ovládnutí a využití techniky vyžaduje, aby veškeré vědecko-technické činnosti, t. j. výzkum, vývoj, vynálezy a zlepšovací náměty, plynoucí z uvědomělé iniciativy pracujících, byly účelně plánovány, organisovány a zajišťovány celostátním hospodářským plánem. Byla to právě soustavná, plánovitá a organisovaná péče o neustálý technický rozvoj, která přivedla hospodářství Sovětského svazu na první místo mezi všemi státy světa. Leninsko-stalinská theorie výstavby socialismu vyzbrojila sovětský lid znalostí k ovládnutí a realisaci pokrokové techniky. Tato soustavná péče o rozvoj techniky vedla k vytvoření vrcholného orgánu pro plánování, řízení a realisaci technického rozvoje, Státní komise pro zavádění pokrokové techniky v národním hospodářství při Radě ministrů SSSR (Gostechnika).

Také v našem hospodářství se může záměrný a soustavný technický rozvoj s úspěchem uskutečňovat jedině tehdy, budou-li v něm uplatněny principy socialistické plánovitosti a organisace.

Dosud se u nás vyvíjel technický pokrok živelně a nesl převážně ráz úzkého podnikového zaměření. Mnoho činitelů technického rozvoje, jako jsou výsledky výzkumu a vývoje, vynálezy, objevy, technická zdokonalení, dále normalisace, typisace, specialisace, mechanisace, automatisace, zlepšování jakosti výrobků, technicko-kontrolní opatření, zavádění nové výroby, nových výkonnějších strojů a zařízení a pod., neuskutečňovalo se buď vůbec nebo se tak dálo neplánovitě, nesladěně a nekontrolovatelně a ve velmi omezené nebo nedostatečné míře. Též výměny technických zkušeností v širším měřítku se dosahovalo jen ojediněle.

Novátorská progresivní iniciativa v tomto směru byla přenechána, většinou jen malému počtu cílevědomých a smělých jednotlivců, kteří při uplatňování této své iniciativy naráželi zhusta na technický konservatismus svých spolupracovníků, na nepochopení nebo

málo účinnou pomoc nadřazených orgánů a na různé byrokratické zábrany a překážky. Hlavními příčinami tohoto stavu byla jednak setrvačnost kapitalistického nazírání, které spatřovalo v technickém rozvoji pouhou součást konkurenčního boje a které dovedlo organisovat a využívat vědy a techniky jen v rámci jednotlivých podniků nebo koncernů za účelem dosažení maximálního zisku při současném a zvýšeném vykořisťování.

V lidové demokracii musí veškerá činnost a tedy i technický rozvoj sloužit zvýšení životní úrovně všeho pracujícího lidu. Aby technický rozvoj mohl tento svůj úkol plnit, musí být organisován a plánován. Dosud bylo organisováno a plánováno z činností technického rozvoje pouze výzkumnictví, a to podle zákona č. 261/1949 Sb. Je však třeba plánovat všechny činnosti spadající pod pojem technického rozvoje jednotně, neboť tyto činnosti se na pracovištích úzce prolínají a doplňují. Proto předpokládaná osnova jednak používá některých dosavadních orgánů vědeckého výzkumu a rozšiřuje jejich působnost i na ostatní činnosti technického rozvoje, jednak vytváří pro jednotlivé tyto činnosti orgány nové.

Rozšířená působnost ústředí si vyžádá zvýšení rozpočtu o 59 milionů Kčs ročně (zvýšení nákladů na ústředí výzkumu a technického rozvoje o 19 milionů Kčs, na Slovenské ústředí o 9 milionů Kčs, náklady na úřad pro vynálezy a zlepšovací náměty 16 milionů Kčs, na úřad pro normalisaci 8 milionů Kčs a na československý ústav pro technicko-hospodářskou dokumentaci 7 milionů Kčs). Toto zvýšení výdajů je kryto částkou 28 milionů Kčs ve směrném čísle státního úřadu plánovacího a částkou 16 milionů Kčs ve směrném čísle ministerstva průmyslu (na dosavadní patentní úřad). Zůstává tedy nekryto 15 milionů Kčs. Proto je nutno zvýšit směrné číslo státního úřadu plánovacího o tuto částku, která se zhruba rovná výši čistého přebytku likvidační podstaty ústředního svazu průmyslu, který vykonával činnost, jež nyní spadá převážně do působnosti ústředí, a úsporám v rozpočtech ministerstev, která dosud některé složky, jež budou do ústředí začleněny, rozpočtovala nebo na ně v různé formě přispívala.

část zvláštní.

K čl. I. K bodům 3 až 6:

Navržený zákon rozšiřuje působnost Ústředí vědeckého výzkumu, zřízeného záko-

nem č. 261/1949 Sb., na všechny oblasti technického rozvoje.

Aby ústředí mohlo úspěšně zvládnout všechny úkoly, které mu navržený zákon ukládá, musí být samostatné ve věcech hospodářských, kádrových, bezpečnostních a v co nejširší míře i legislativních. Ústředí nemá tedy již být orgánem zřízeným při státním úřadě plánovacím, nýbrž má být ústředním úřadem, který je na státní úřad plánovací napojen podřízeností svého předsedy ministru-předsedovi státního úřadu plánovacího. Jde o ústřední úřad podobného typu, jako je na př. státní úřad statistický, tedy o ústřední úřad, v jehož čele není člen vlády.

V § l odst. 2 vysvětluje se pojem výzkumnictví. Pod pojem výzkumnictví nespadá průzkum oblastí, t. j. soustavná činnost, jejímž účelem je shromažďovat poznatky o stavu, předpokladech a možnostech hospodářského rozvoje oblastí.

Odstavec 3 citovaného paragrafu vysvětluje pojem technického rozvoje. Vývojovými pracemi se zde rozumí organisovaná vědeckotechnická činnost, zaměřená v poslední fázi na zvyšování technické úrovně výrobků nebo výrobních procesů. V tomto směru je součástí vývoje též péče o výtvarnou hodnotu výrobků.

Navržený zákon předpokládá, že v oblasti technického rozvoje bude provedena co nejširší decentralisace a že v některých oborech se činnost ústředí omezí jen na vydávání zásadních směrnic. Tomuto účelu slouží též ustanoveni § 2 odst. 3.

Také působnost Slovenského ústředí má být navrhovaným zákonem podstatně rozšířena. Proto je třeba, aby předsedovi Slovenského ústředí pomáhal při výkonu jeho funkce náměstek.

Vládní návrh vynechává ustanovení zákona č. 261/1949 Sb., podle něhož předseda ústředí a jeho náměstek jsou státními zaměstnanci. Děje se tak vzhledem k ustanovení § 30 odst. 3 písm. a) zákona č. 66/1950 Sb.

členy vědecké rady bude jmenovat předseda ústředí z odborníků jednotlivých hospodářských odvětví, a to v dohodě s příslušnými ministry. Funkce členů vědecké rady je funkcí čestnou.

K bodům 7, 14, 15 a 20:

V době od vydání zákona č. 261/1949 Sb., se ukázalo, že nelze u všech podniků zřizovat výzkumné ústavy jako samostatné jednotky, nýbrž že v některých případech je nutno provádět výzkumné práce přímo ve výrobním podniku samém (na výzkumných pracovištích).

Mimo to se objevila potřeba zřizovat výzkumné ústavy nejen u ministerstev, nýbrž i u jiných ústředních úřadů (jako na příklad u Státního úřadu pro tělesnou výchovu a sport).

Konečně je třeba přihlédnout k tomu, že generální ředitelství přestala být národními podniky a že mohou být v budoucnu zřizovány další typy orgánů spravujících národní majetek.

K bodu 11:

Orgány a zařízení uvedené v §§ 6 a 12 až 14 jsou pro oblast technického rozvoje obdobou výzkumných ústavů a výzkumných pracovišť, uvedených v §§ 5 a 8 až 10. Československý ústav pro technicko-hospodářskou dokumentaci bude zejména vyvíjet činnost dosavadního Technického dokumentačního střediska při ústředním svazu československého průmyslu a Hospodářského dokumentačního střediska československého ústavu práce.

Na rozdíl od ostatních ústředních orgánů technického rozvoje nemohla být v navrženém zákoně blíže konstituována zařízení pro odbornou činnost vydavatelskou, ježto je nutno vyčkat připravované úpravy vydavatelské

činnosti. Vydavatelství, která budou zřízena, budou samostatně hospodařícími jednotkami, jež nebudou procházet státním rozpočtem.

K bodu 21:

K plnění úkolů, které ústředí ukládají ustanovení § 2, je třeba, aby ústředí mohlo vydávat v oboru své působnosti závazné předpisy, a to tím spíše, že podle § l není již Ústředí orgánem zřízeným při státním úřadě plánovacím. Ustanovení § 2 odst. 4 platí i v tomto případě.

K bodu 25:

Navrhovaný zákon zřizuje úřad pro vynálezy a zlepšovací náměty (§ 12). Působnost tohoto úřadu bude upravena zvláštními předpisy. Poněvadž obor ochrany vynálezů by se neobešel ani dočasně bez zvláštního administrativního orgánu, ponechává se na přechodnou dobu působnost dosavadního patentního úřadu nedotčena.

K čl. II.

Osnova vyhlášky ministra-předsedy státního úřadu plánovacího o úplném znění zákona o organisaci výzkumnictví a technického rozvoje se připojuje pro informaci jako příloha k důvodové zprávě.

V Praze dne 28. listopadu 1950.

Předseda vlády: A. Zápotocký v. r.

Ministr-předseda státního úřadu plánovacího:

Dr. J. Dolanský v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP