Neprošlo opravou po digitalizaci !

AU

Kapitola

Výdaje

Úvěr stanovený ve státním rozpočte na rok 1948

Snížení podle § 26 fin. zákona na rok 1948

Přenesené úvěry z roku 1947

Výsledný stav úvěru na rok 1948

Kčs

h

Kčs

h

Kčs

h

Kčs

h

Titul 21. Ministerstvo sociální péče:

        

zemí českých...

-

646, 138. 395

80

646, 138. 395

80

Slovenska...

-

221, 389. 449

95

221, 389. 449

95

Tit. 21 (úhrn)...

 

867, 527. 845

75

867, 527. 845

75

Titul 22. Ministerstvo zdravotnictví:

 

l

      

zemí českých..

-

209, 833. 032

90

209, 833. 032

90

Slovenska...

-

-

42, 232. 060

110

42, 232. 060

20

Tit. 22 (úhrn)...

252, 065. 093

10

252, 065. 093

10

     

254, 009. 885

70

254, 000. 885

70

Výdaje zemí českých...

 

-

1. 264, 169. 448

75

1. 264, 169. 448

75

     

40, 078. 033

50

40, 078. 033

50

Výdaje Slovenska...

 

853, 875. 387

60

853, 875. 387

60

  

  

294, 087. 919

20

294, 087. 919

20

UNRRA (úhrn)...

  

2. 118, 044. 836

35

2. 118, 044. 836

35

Kap. 1 až 27 a UNRRA celkem:

        
 

260, 700. 000

-

  

15, 861. 126

20

276, 561. 126

20

Výdaje ústřední...

21. 677, 412. 000

644, 221. 000

1. 311, 115. 035

50

22. 344, 306. 035

50

 

3. 117, 828. 000

  

1. 604. 278. 698

80

4. 722, 106. 698

80

Výdaje zemí českých...

30. 056, 956. 000

-

835, 496. 000

1. 471, 420. 262

95

30. 692, 880. 262

95

 

2. 316, 456. 000

  

416, 965. 650

60

2. 733, 421. 650

60

Výdaje Slovenska...

11. 552, 558. 000

445, 868. 000

944, 975. 767

95

12. 051, 665. 767

95

 

5. 094, 081000

   

2. 037, 105. 475

60

7. 732, 089. 475

60

 

63. 286, 926. 000

1. 925, 585. 000

3. 727, 511. 066

40

65. 088, 852. 066

40

Celkem...

i 68. 981, 910. 000

__

1. 925, 585. 000

5. 764, 616. 542

__

72. 820, 941. 542

____

         

Pokud jde o rozpočtové příjmy, týkala se shora zmíněná úprava pouze kapitol 19 — Ministerstvo dopravy (Povereníctvo dopravy), 20 — Ministerstvo pošt (Povereníctvo pošt) a 25 — Všeobecná pokladní správa. U kapitoly 19 a 20 nastalo snížení rozpočtených příjmů v přímém důsledku snížení rozpočtených výdajů těchto kapitol. Výdaje těchto dvou kapitol, pokud se týkaly ústřední správy podniků Čs. státní dráhy a Čs. pošta, organisačně začleněné v ministerstvu dopravy a v ministerstvu pošt, byly totiž ve smyslu § 16 finančního zákona (obdobně jako v letech předchozích) uhrazeny uvedenými podniky (pokud nebyly uhrazeny vlastními příjmy těchto ústředních správ), takže mezi výdaji a příjmy těchto kapitol v uvedených mezích je přímá číselná souvislost. U kapitoly 25 byly při úpravě rozpočtené příjmy zvýšeny, a to v důsledku zvýšení rozpočteného odvodu konečných přebytků státních podniků ve smyslu § 26, odst. 1-c fin. zákona.

Dodává se, že v souvislosti s přenesením nespotřebovaných částí úvěrů preliminovaných v roce 1947 v kapitole 28 — UNRRA do roku 1948 (viz shora uvedenou sestavu) bylo nutno — vzhledem ke vzájemnému vztahu výdajů a příjmů, pokud jde o výdaje hrazené z výtěžku akce UNRRA — přenésti do roku 1948 i nepoužitou část úhrady preliminované v roce 1947.

Podle toho, co bylo uvedeno, jevily se rozpočtené příjmy na rok 1948 u zmíněných Čtyř kapitol, resp. celkem, takto:

XIII

Kapitola

Příjmy

Příjem Snížení -

Přenesená úhrada z roku 1947

Výsledný stav očekávaného příjmu • v roce 1948

Kčs

h Kčs

h

Kčs

h

Kčs

h

19 Ministerstvo dopravy (Povereníctvo dopravy):

        

ústřední...

75, 995. 000

1, 261. 000

 

74, 734. 000

zemí českých...

4, 810. 000

-

 

4, 810. 000

Slovenska...

75, 346. 000

574. 000

 

74, 772. 000

Kap. 19 (úhrn)...

156, 151. 000

1, 835. 000 -

154, 316. 000

20 Ministerstvo pošt (Povereníctvo pôšt):

        

ústřední...

43, 460. 000

760. 000

 

42, 700. 000

-

Slovenska...

9, 442. 000

-

100. 000

 

9, 342. 000

Kap. 20 (úhrn)...

52, 902. 000

860. 000

l

 

52, 042. 000

25 Všeobecná pokladní správa:

        

ústřední...

7. 128, 083. 000

1. 430, 349. 000

 

8. 558. 432. 000

zemí českých...

655, 372. 000

189, 741. 000

 

845, 113. 000

Slovenska...

61, 988. 000

123, 561. 000

-

185, 549. 000

Kap. 25 (úhrn)...

7. 845, 443. 000 —

1. 743, 651. 000 —

— 1 9. 589, 094. 000

-

UNRRA: zemí českých... Slovenska...

 

1. 518, 179. 334 893, 953. 421

45 10

1. 518, 179. 334 893, 953. 421

45 10

Kap. UNRRA (úhrn)...

-

2. 412, 132. 755

55

2. 412, 132. 755

55

Kap. 19, 20, 25 a UNRRA dohromady:

        

ústřední...

7. 247, 538. 000

1. 428, 328. 000

8. 675, 866. 000

zemí českých...

660, 182. 000

189, 741. 000

1. 518, 179. 334

45

2. 368, 102. 834

45

Slovenska...

146, 776. 000

122, 887. 000

893. 953. 421

10

1. 163, 616. 421

10

Kap. 19, 20, 25 a UNRRA (úhrn)...

8. 054, 496. 000

 

1. 740, 956. 000 —

2. 412, 132. 755

55 12. 207, 584. 755

55

Ostatní kapitoly dohromady:

        

ústřední...

600, 026. 000

    

600, 026. 000

zemí českých...

38. 121, 032. 000

-

-

-

38. 121, 032. 000

Slovenska...

8. 379, 021. 000

-

-

8. 379, 021. 000

Ostatní kapitoly (úhrn)...

47. 100, 079. 000

— — - — - 47. 100, 079. 000 —

Státní příjmy celkem:

        

ústřední...

7. 847, 564. 000

— 1. 428, 328. 000

— 9. 275, 892. 000

zemí českých...

38. 781, 214. 000

— 189, 741. 000

— 1. 518, 179. 334

45 40. 489, 134. 334

45

Slovenska...

8. 525. 797. 000

— 122, 887. 000

— 893, 953. 421

10 9. 542, 637. 421

10

Státní příjmy (úhrn)...

55. 154, 575. 000

— 1. 740, 956. 000

2. 412, 132. 755 55 59. 307, 663. 755

55

         

XIV.

Forma státního závěrečného účtu.

Státní závěrečný účet se ve své struktuře i formě zásadně přidržuje struktury a formy státního rozpočtu.

Odchylky jsou jen v tom, že z technických příčin — obdobně jako v závěrečných účtech za rok 1946 a 1947 — výdaje a příjmy se při členění na hospodaření ústřední, zemí českých a Slovenska rozlišují samostatnými řádkami (nikoli sloupcovitě jako je tomu v rozpočte) a dále že z týchž příčin jsou úvěry i účiny týkající se dvouletky v oboru vlastní státní správy tištěny tučně nejen v podrobnostech, nýbrž i v celkových přehledech.

V závěrečném účtě v podrobnostech k výdajovým účinům vlastní státní správy (část B-l-a) je ve dvojsloupci "Rozpočet" uváděna jednak celková částka rozpočtového úvěru, která vyplývá jako výsledný stav tohoto úvěru, t. j. po snížení podle § 26 finančního zákona a po připočtení přenesených nespotřebovaných úvěrů z roku 1947 (viz předchozí stať), jednak z důvodu přehledové souvislosti přenesený úvěr z roku 1947. V celkových přehledech naproti tomu je v zájmu úspory nákladu na tisk uváděna ve sloupci "Rozpočet" pouze částka, která vyplývá jako výsledný stav rozpočtového úvěru.

Poznamenává se, že nespotřebované části úvěrů roku 1948 se na rozdíl od úvěrů roku 1947 již nepřenášejí k použití v roce 1949 a že se proto v závěrečném účtě za rok 1948 již nevyskytuje příslušný sloupec.

Státní závěrečný účet za rok 1948 obsahuje stejně jako závěrečný účet za rok předchozí čtyři hlavní části:

První část (A) zahrnuje celkové sestavy státních výdajů a příjmů a podává tak souborný a úplný obraz státního hospodaření v roce 1948, jak se zřetelem k rozpočtu, tak s hlediska pokladního;

část druhá a třetí (B a G) obsahuje podrobnosti k sestavám obsaženým v části A;

část čtvrtá (D) obsahuje ostatní sestavy, které nemají již povahu sestav základních. Jsou v nich totiž uvedeny stavy a změny některých složek státního majetku (aktiv z hospodaření na rozpočet, cenných papírů, nemovitostí a účastí) a státních závazků (pasiv z hospodaření na rozpočet, státního dluhu a záruk). Finanční dosah ve vztahu k státnímu hospodaření, pokud vyplývá ze změn zmíněných složek během roku, je již zachycen finančními účiny uvedenými v celkových sestavách, obsažených v části A a v podrobnostech k těmto sestavám, obsažených v části B a C. Část čtvrtá (D) obsahuje též účetní závěrky těch fondů, které se podle příslušných předpisů uveřejňují spolu se státním závěrečným účtem.

Výsledky státního hospodařeni.

Z výsledků, uvedených ve státním závěrečném účtě, vyplývá tento celkový obraz státního hospodaření v roce 1948:

1. Se zřetelem k rozpočtu:

 

V roce 1948 činila celkem náležitost

 

výdajů ...........................

78. 551, 381. 483. 45 Kčs

příjmů ......................

69. 463, 022. 584. 15 Kčs,

takže vyplynul náležitostní schodek ..............

9. 088, 358. 899. 30 Kčs;

protože rozpočet po provedení úprav (viz předchozí stať "Státní rozpočet na r. 1948")

 

předpokládal schodek ......................

13. 513, 277. 786. 45 Kčs,

byl výsledek hospodaření ve skutečnosti o ..............

4. 424, 918. 887. 15 Kčs

lepší, než bylo očekáváno. Podotýká se, že v uvedené úhrnné příjmové náležitosti je zahrnuta i náležitost

odvodu konečného pře-

bytku státních podniků z hospodaření v roce 1948 ve výši .........

10. 155, 401. 132. 90 Kčs.

2. S hlediska pokladního:

 

Pokud jde o výsledek s hlediska pokladního, totiž o rozdíl mezi výdajovou a příjmovou platbou, činila

platba

 

výdajová ..........................

79. 043, 774. 128. 05 Kčs

příjmová ...........................

71. 841, 332. 472. 20 Kčs,

takže z hospodaření na rozpočet vyplynul vcelku pokladní schodek .....

7. 202, 441. 655. 85 Kčs,

který byl vyrovnán použitím části výtěžku úvěrových operací a části pokladních hotovostí.

Číselný rozdíl mezi pokladním schodkem a schodkem náležitostním vyplývá z časové neshody mezi předpisem výdaje nebo příjmu (náležitost výdajová nebo příjmová) a pokladním provedením tohoto výdaje nebo příjmu (platba výdajová nebo příjmová), pokud tato časová neshoda mezi náležitostí a platbou vznikla v souvislosti s časovým rozlišením účetních období tím, že platba byla vykonána v jiném závěrkovém roce, než v kterém byla předepsána příslušná náležitost.

XV

Přesuny úvěrů.

Podle § 9, odst. l finančního zákona projednalo v roce 1948 ministerstvo financí s nejvyšším účetním kontrolním úřadem celkem 426 úvěrových přesunů v rámci jednotlivých kapitol v úhrnné částce 2. 049, 328. 763. 10 Kčs.

Z toho připadlo na kapitolu:

President republiky a kancelář presidenta republiky .......

počet přesuni

1

v částce

a 290. 000. — Kčs

2 Národní shromáždění. .............

3

2, 125. 716. — Kčs

2a Slovenská národná rada .............

3

1, 726. 000. — Kčs

3 Předsednictvo vlády ..............

5

2, 632. 000. — Kčs

3a Předsednictvo Sboru povereníkov .............

10

6, 969. 198. — Kčs

4 Ministerstvo zahraničních věcí ..............

3

23, 288. 500. — Kčs

5 Ministerstvo národní obrany .......... .....

8

16, 987. 657. — Kčs

6 Ministerstvo vnitra — (Povereníctvo vnútra) .........

97

282, 285 247. — Kčs

7 Ministerstvo spravedlnosti s nejvyšším soudem — (Povereníctvo spravodlivosti s Najvyšším súdom). ..........

4

39, 914. 250. — Kčs

8 Ministerstvo pro sjednocení zákonů. ..........

1

101. 932. 50 Kčs

9 Nejvyšší správní soud — (Najvyšší správný súd) ........

1

79. 600. — Kčs

10 Ministerstvo školství, věd a umění — (Povereníctvo školstva, vied a umenia).... .................

43

214, 111. 159. — Kčs

11 Ministerstvo informací a osvěty — (Povereníctvo informácií a osvěty)

12 Ministerstvo zemědělství — (Povereníctvo pôdohospodárstva a pozemkovej reformy).... ..............

28 8

23, 424. 691. — Kčs 110, 605. 902. — Kčs

13 Ministerstvo výživy — (Povereníctvo výživy a zásobovania).... 14 Ministerstvo průmyslu — (Povereníctvo priemyslu a obchodu)... 15 Ministerstvo vnitřního obchodu .............

8 13

7

32, 329. 586— Kčs 6, 777. 000. — Kčs 9, 685. 015. — Kčs

16 Ministerstvo zahraničního obchodu .............

6

17, 136. 798. — Kčs

17 Nejvyšší úřad cenový .................

1

290. 000. — Kčs

18 Ministerstvo techniky — (Povereníctvo techniky) .......

58

334, 666. 087. 60 Kčs

19 Ministerstvo dopravy — (Povereníctvo dopravy) ........

8

8, 099. 050. — Kčs

20 Ministerstvo pošt — (Povereníctvo pôšt) ..........

1

420. 000. — Kčs

21 Ministerstvo sociální péče — (Povereníctvo sociálnej starostlivosti). 22 Ministerstvo zdravotnictví — (Povereníctvo zdravotnictva).... 23 Odpočivné a zaopatřovací platy. ...........

24 19 5

491, 013. 343. 10 Kčs 211, 985. 147. 90 Kčs 10, 735. 000. — Kčs

24 Ministerstvo financí — (Povereníctvo financií).......

51

93, 736. 172. — Kčs

25 Všeobecná pokladní správa ................

10

106, 513. 711. — Kčs

26 Státní úřad statistický ..........

1

1, 370. 000. — Kčs

27 Nejvyšší účetní kontrolní úřad ..............

1

30. 000. — Kčs

úhrnem...

428

2. 049, 328. 763. 10 Kčs.

Mimo to projednalo v roce 1948 ministerstvo financí s nejvyšším účetním kontrolním úřadem podle ustanovení § 10, odst. l finančního zákona 73 případů překročení v celkové částce 3. 996, 999. 359. 70 Kčs, vyrovnaného příspěvky, s nimiž se ve státním rozpočte nepočítalo. Tyto případy se týkaly výdajů hrazených z výtěžků akce UNRRA.

Překročeni rozpočtových úvěrů některých kapitol, která vyžadují souhlasu Národního shromáždění.

U některých kapitol došlo v roce 1948 k překročení rozpočtových úvěrů, které nebylo možno uhradit způsobem uvedeným v § 9, odst. l, finančního zákona na rok 1948, t. j. z úspor v rámci téže kapitoly. Proto tato překročení vyžadují podle § 12 zmíněného zákona souhlasu Národního shromáždění. Kromě toho se zřetelem na ustanovení § 9, odst. 3 téhož zákona vyžaduje souhlasu Národního shromáždění i překročení správních výdajů, které nastalo u některých kapitol — bez ohledu na to, že se u ostatních výdajů, t. j. u výdajů investičních, po případě u výdajů na provádění dvouletého hospodářského plánu, jeví úspory, které číselně snižují nebo zcela vyvažují zmíněné překročení, posuzujeme-li výdaje kapitoly vcelku.

A V l

Podle toho vyžadují souhlasu Národního shromáždění tato překročení úvěrů:

 

Kap. 1 President republiky a kancelář presidenta republiky ........

7, 710. 925. 90 Kčs

Kap. 6 Ministerstvo vnitra (Povereníctvo vnútra) — jen správní výdaje...

749, 374. 927. 80 Kčs

Kap. 7 Ministerstvo spravedlnosti s nejvyšším soudem (Povereníctvo

 

spravodlivosti s Najvyšším súdom) — jen správní výdaje ......

46, 295. 741. 20 Kčs

Kap. 10 Ministerstvo školství, věd a umění (Povereníctvo školstva, vied

 

a umenia) — jen správní výdaje ...............

424, 215. 427. 35 Kčs

Kap. 22 Ministerstvo zdravotnictví (Povereníctvo zdravotnictva) — jen

 

správní výdaje .....................

324, 195. 917. 30 Kčs

Kap. 23 Odpočivné a zaopatřovací platy ................

73, 584. 584. 60 Kčs

Kap. 25 Všeobecná pokladní správa .................

5. 366, 857. 474. 45 Kčs

Kap. 26 Státní úřad statistický — jen správní výdaje ...........

15. 928. 70 Kčs

Kap. 27 Nejvyšší účetní kontrolní úřad — jen správní výdaje ........

180. 981. 10 Kčs.

K uvedenému překročení u kapitoly 25 — Všeobecná pokladní správa — se poznamenává:

Kapitola vykazuje vcelku číselné překročení 5. 414, 634. 173. 45 Kčs (viz str. 119 závěrečného účtu), které je výslednicí úspor a překročení u jednotlivých úvěrů této kapitoly. Mezi úsporami je však zahrnuta i úspora u úvěrů tit. 9, § 2 (schodek všeobecného cenového vyrovnávacího fondu) ve výši 500, 000. 000. — Kčs, které ve smyslu § 9, odst. 4 finančního zákona nebylo lze použíti pro jiné účely. Naproti tomu součástí vykázaného celkového překročení kapitoly jsou i překročení, vykázaná u tit. 2, § 7 (30, 000. 000. — Kčs), u tit. 2, § 10 (1, 000. 000. — Kčs), u tit. 10 (21, 444. 285. 50 Kčs), u tit. 11 (294, 894. 145. 40 Kčs) a u tit. 12 (104, 050. 224. 90 Kčs); ve všech těchto případech šlo o výdaje, které měly vlastní příjmovou úhradu, takže uvedeným překročením odpovídají v téže kapitole souvztažné příjmy o stejnou částku vyšší, a to u příjmových tit. 5, § 3 a § 2, tit. 10, 11 a 12; proto je v dané souvislosti třeba uvedených pět překročení z celkového překročení kapitoly vyloučit.

Kromě toho je v kap. 25 vykázáno překročení u tit. 6, § 2 "Úroky a výlohy ze šekové služby a běžných účtů státních podniků a z přechodných úvěrů". Poněvadž však obsahově stejná položka vyskytuje se (z důvodů účetně-technických) i v příjmech teze kapitoly (tit. 6, § 2) a vykazuje příznivý výsledek o 96, 388. 043. 20 Kčs, je pro věcnou souvislost nutno pokládati obě položky ve vztahu k překročení kapitoly za celek a tudíž celkové překročení kapitoly o tuto částku snížit.

Uvedeným postupem dospělo se k částce 5. 366, 857. 474. 45 Kčs, která jako překročení u kapitoly 25 vyžaduje souhlasu Národního shromáždění.

ZÁVĚREČNÝ ÚČET

3.

POKLADNÍ ROZVAHA

A. CELKOVÉ SESTAVY

1.

SPRÁVNÍ ÚČET

2.

CELKOVÉ PŘEHLEDY ÚČINU Z HOSPODAŘENI

NA ROZPOČET

Skupina I - Vlastní státní správa Skupina II - Správa státních podniků Skupina III - Správa státního dluhu


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP