Neprošlo opravou po digitalizaci !

Národní shromáždění republiky Československé 1949.

I. volební období. 2. zasedání.

207.

Společná zpráva

výborů rozpočtového, hospodářského, zemědělského, pro řemeslo a obchod, zásobovacího, zahraničního, branného a bezpečnostního, ústavně-právního, kulturního, sociálně-politického a zdravotnického

o vládním návrhu zákona (tisk 202),

kterým se stanoví státní rozpočet republiky Československé na r. 1949

(rozpočtový zákon).

Rozpočtový výbor projednal ve své schůzi dne 18. ledna 1949 kapitolu l, President republiky a kancelář presidenta republiky, kapitolu 2, Národní shromáždění, a kapitolu 3, Slovenská národní rada;

dne 19. ledna 1949 kapitolu 4, Předsednictvo vlády, kapitolu 5, Předsednictvo sboru pověřenců, a ze skupiny II § 19, kapitolu 25, Ministerstvo financí, a ze skupiny II §§ 7, 8 a 9, a kapitolu 26, Všeobecná pokladní správa;

dne 20. ledna 1949 kapitolu 27, Nejvyšší účetní kontrolní úřad, a skupinu III, Státní dluh. ,

Hospodářský výbor projednal dne 18. ledna 1949 kapitolu 16, Ministerstvo průmyslu;

dne 19. ledna 1949 kapitolu 18, Ministerstvo zahraničního obchodu a kapitolu 19, Ministerstvo techniky;

dne 20. ledna 1949 -kapitolu 21, Ministerstvo polt, a ze skupiny II § 5, a kapitolu 20, Ministerstvo dopravy, a ze skupiny II §§ 3 a 4.

Zemědělský výbor projednal dne 21. ledna 1949 kapitolu 14, Ministerstvo zemědělství a ze skupiny II §§ 16a, 17, 24 a 25.

Výbor pro řemeslo a obchod projednal dne 21. ledna 1949 kapitolu 17, Ministerstvo vnitřního obchodu a ze skupiny II § 27.

Výbor zásobovací projednal dne 20. ledna 1949 kapitolu 15, Ministerstvo výživy.

Výbor zahraniční projednal dne 18. ledna 1949 kapitolu 6, Ministerstvo zahraničních věcí.

Výbor branný a bezpečnostní projednal dne 19. ledna 1949 kapitolu 7, Ministerstvo národní obrany, a kapitolu 8, Ministerstvo vnitra.

Výbor ústavně-právní projednal dne 19. ledna 1949 kapitolu 9, Ministerstvo spravedlnosti, kapitolu 10, Ministerstvo pro sjednocení zákonů a kapitolu 11, Správní soud.

Při projednávání kapitoly 11 se ústavněprávní výbor usnesl, že odhlasování rozpočtové kapitoly 11 nepřejudikuje budoucímu zákonu o správním soudu, pokud jde o sídlo správního soudu, a že se vypouští ze Zvláštní části důvodové zprávy kapitoly 11, věta: "Zákonem, který upravuje složení, organisaci a působnost tohoto správního soudu, je podle květnové ústavy zákon č. 164/1937 Sb. "

Výbor kulturní projednal dne 18. ledna 1949 kapitolu 12, Ministerstvo školství, věd a umění a ze skupiny II §§ 10, 11, 12, 13, 20,

21, 22 a 26;

dne 19. ledna 1949 kapitolu 13, Ministerstvo informací a osvěty, a ze skupiny II §§ l, 2, 14, 15 a 23.

Výbor s o c. -politický a zdravotnický projednal dne 20. ledna 1949 kapitolu

22, Ministerstvo sociální péče a kapitolu 23, Ministerstvo zdravotnictví, a ze skupiny II §§6 a 18;

dne 21. ledna 1949 kapitolu 24, Odpočivné a zaopatřovací platy.

Při konečném závěrečném jednání výboru rozpočtového dne 21. ledna 1949, jakožto výboru řídícího, projednány všechny náměty a připomínky ostatních zúčastněných výborů, a státní rozpočet republiky československé na rok 1949 schválen beze změny.

Vládní návrh rozpočtového zákona schválen s těmito změnami:

1. V § l, pdst. l se škrtá v druhém řádku slovo "připojeného" a za slovo "rozpočtu" v témže řádku se vkládají slova ", jenž tvoří přílohu tohoto zákona, ".

2. V § 19, odst. l ve třetím řádku se slova "státního rozpočtu" nahrazují slovy "rozpočtového zákona". V odstavci 5. téhož paragrafu se slova "schválení státního rozpočtu na rok 1950 definitivně zúčtovati na jeho vrub", nahrazují slov/ "vyhlášení rozpočtového zákona na rok 1950 definitivně zúčtovati na vrub tohoto rozpočtu, ".

Na návrh generálního zpravodaje usneseno doporučiti Národnímu shromáždění, aby z úsporných důvodů nebyl státní rozpočet na rok 1949, který tvoří přílohu rozpočtového zákona, vytištěn při zprávě výborové, nýbrž aby podkladem plenárního projednávání návrhu státního rozpočtu na rok 1949 byl rozpočet (příloha) otištěný u vládního návrhu zákona tisk 202.

Všechny jmenované výbory doporučují Národnímu shromáždění vládní návrh zákona (tisk 202), kterým se stanoví státní rozpočet republiky československé na rok 1949 (rozpočtový zákon) v navržené úpravě ke schválení.

V Praze dne 21. ledna 1949.

Generální zpravodaj o rozpočtu: Josef Janouš v. r.,

Za výbor rozpočtový:

Valo v. r, předseda.

štětka v. r., Prokopová v. r., Mrazík v. r., Juha

v. r., Žiak v. r., Souček v. r., Holička v. r., Ty-

meš v. r., dr. Hulínský v. r., Ondruš v. r., dr.

Berák v. r., Babej v. r.,

zpravodajové.

Za výbor hospodářský:

Jura v. r., místopředseda.

Poláček v. r., Cap v. r., dr. Havelka v. r., Van-

drovec v. r., Daubner v. r., Török v. r., Pexa

v. r., Ing. Novák v. r., Válek v. r.,

zpravodajové.

Za výbor zemědělský:

Smrkovský v. r.,

předseda.

Ledl v. r., Bacílek v. r.,

zpravodajové.

Za výbor pro řemeslo a obchod:

Kubant v. r.,

místopředseda.

Horn v. r., zpravodaj.

Za výbor zásobovací:

Jungwirthová v. r., předsedkyně.

Machačová v. r., Obuchová v. r.,

zpravodajky.

Za výbor zahraniční:

Vandrovec v. r., místopředseda.

Dr. Hájek v. r., zpravodaj.

Za výbor branný a bezpečnostní:

Dr. Klinger v. r., místopředseda.

Hložek v. r., dr. Steiner v. r., Šalgovič v. r.,

zpravodajové.

Za výbor ústavně-právní:

Dr. Kučera v. r., místopředseda.

dr. Kokeš v. r., dr. Popaďák v. r., dr. Štefánik v. r., dr. Vácha v. r.,

zpravodajové.

Za výbor kulturní:

Koubek v. r.

předseda.

Drda v. r., Čaplovič v. r., Pelikán v. r., Sýkora v. r.,

zpravodajové.

Za výbor sociálně-politický a zdravotnický:

Mátl v. r., předseda.

Jaroš v. r., Kleštinský v. r., Vodáček v. r., Daxner v. r., Krafková v. r.,

zpravodajové.

Průběh projednávání státního rozpočtu na rok 1949 ve výborech Národního shromáždění.

Úvod.

Státní rozpočet na rok 1949 je v krátké poválečné době prvním vyrovnaným státním rozpočtem. Jeho vyrovnanost byla umožněna únorovým vítězstvím lidu nad reakcí. Je to rozpočet prvého roku pětiletého hospodářského plánu výstavby naší republiky. Zajišťuje cestu k socialismu.

Není to státní rozpočet ve starém pojetí, nýbrž má v sobě již velkou řadu důležitých prvků finančního plánování. Opouští staré liberalistické zásady i starou strukturu a má jinou schematickou sestavu. Toto nové schematické uspořádání umožňuje i méně zasvěceným porozuměti státnímu rozpočtu.

Rozpočet projednává Národní shromáždění, které bylo zvoleno ve znamení vítězství obrozené Národní fronty a které uskutečňuje zásady lidově demokratické ústavy 9. května. Proto i při projednávání státního rozpočtu postupuje se novým způsobem. Rozpočtová materie byla přidělena k projednání věcně příslušným parlamentním výborům, čímž Národní shromáždění i zde uplatňuje v míře co nejširší svou

legislativní i kontrolní funkci. Je to zárukou toho, že se státní rozpočet stane v daleko větší míře záležitosti lidu.

Nový způsob projednávání státního rozpočtu také umožňuje lepší dělbu práce a tím i lepší zvládnutí rozpočtové materie. Rozpočet přestal být záležitostí několika "zasvěcených" poslanců a prostudování a rozpracování všech otázek širokým kolektivem poslanců za součinnosti resortních ministrů je velkým přínosem pro jejich další práci.

Při hodnocení práce sněmovních výborů na návrhu státního rozpočtu je nutno říci toto: Je to první pokus, který má své klady i své nedostatky. Kladů je daleko více, jak o tom svědčí řada podnětných návrhů, které jsou na konci společné zprávy uvedeny. Výbory svou práci prováděly vzorně a s plnou odpovědností.

Seřazení následujících zpráv o práci jednotlivých výborů se řídilo podle materie: nejprve přijdou výbory rázu hospodářského a pak výbory další.

Rozpočtový výbor.

Dne 18. ledna 1949 zahájil rozpočtový výbor za předsednictví předsedy posl. Valo jednání o návrhu státního rozpočtu.

Po úvodním proslovu předsedy výboru, generální zpravodaj posl. Janouš uvedl, že státní

rozpočet na rok 1949 je prvním rozpočtem obrozené Národní fronty, a to rozpočtem nejen vyrovnaným, ale i aktivním. Má zabezpečit hospodářství prvého roku našeho pětiletého hospodářského plánu. Je to rozpočet nového

typu státu, státu lidově demokratického, vyvíjejícího se ve stát socialistický. Plným právem dnes můžeme říci, že kdyby nebylo únorových událostí, měli bychom i pro rok 1949 rozpočet schodkový jako v letech předcházejících, že se nám v tak krátké poválečné době podařilo překonat obtíže a vést naše národní hospodářství tak, abychom již dnes mohli projednávat aktivní rozpočet na rok 1949, za to můžeme děkovat únorovému vítězství lidu a pomoci našeho velkého spojence, Svazu sovětských socialistických republik. Státní rozpočet je nejen plánem pro státní hospodaření, ale také nástrojem k rozdělování národního důchodu. Rozpočtem se určuje, kolik tohoto národního důchodu dosaženého prací všech pracujících dostane ta která vrstva národa. V dalším poukázal gen. zpravodaj na odhad národního důchodu, o němž ministr financí, v souladu s odhady národohospodářských pracovníků, uvedl, že dosáhne roku 1949 výše 235 miliard Kčs. To znamená, že vzroste o 22 miliard a že jeho vzrůst bude povlovnější než dosud. Mzdy a platy musí růst úměrně s tempem růstu produktivity práce a nesmí tento růst předbíhat. Rozmach údernického hnutí, snižování pracovních norem, které se tak slibně rozvinulo, pozornost tomuto problému nejodpovědnějšími činiteli věnovaná nám může být zárukou, že odhad národohospodářů je správný.

Pokud jde o problém měny, k funkci peněz a k poslání peněžních ústavů generální zpravodaj uvedl: I když jsme státem lidové demokracie, vyvíjející se ve stát se socialistickým zřízením, nemůžeme přehlížet funkci peněz. Chceme si z vlastních zdrojů financovat investice pětiletky. Nechceme používat tiskařského lisu, chceme provádět socialistickou akumulaci potřebných finančních zdrojů.

Sdělávání rozpočtu na rok 1949 přišlo do doby nové reorganisace veřejné správy. Hospo-

daření krajů bude zabezpečeno státním příspěvkem, který v sobě zahrne náhradové i pevné příděly poskytované bývalým zemím, jakož i mimořádnou pomoc, takže nastane zjednodušení v alimentaci krajů státem již v tomto roce. Do sestavování rozpočtu rovněž zasáhla berní reforma. Byl upraven sektor pracovního důchodu zákonem o dani ze mzdy, dále pak o zemědělské a živnostenské dani. Rovněž byla uzákoněna r. 1948 všeobecná daň a dvojí ceny v distribuci. Tyto dvojí ceny jsou velkou ranou pro černý obchod.

V závěru své řeči probral generální zpravodaj státní rozpočet po stránce formální skladby i po stránce materiální. Organisační rozčlenění státního rozpočtu má tři skupiny. Skupina I, Státní správa, skupina II, Státní podniky, skupina III, Státní dluh. Jelikož salda skupiny II a III přecházejí do skupiny I, jsou rozpočty těchto skupin rozpočty pomocnými a skutečným státním rozpočtem je pouze rozpočet skupiny I.

Státní rozpočet byl sestaven podle zásady hospodárnosti, a to hospodárnosti účelové. Rozpočet je v rovnováze nikoliv optické, nýbrž skutečné. Není to rovnováha za každou cenu a není proto problematická. Tento úspěch je tím cennější, že ho bylo dosaženo za 4 roky po válce, která pro nás znamenala takové strašné hospodářské ztráty. Nakonec generální zpravodaj zdůraznil, že perspektivy, které nám otvírá náš státní rozpočet, jsou perspektivami radostného vzrůstu.

Po generálním zpravodaji se ujal slova pověřenec financí dr. P ú l l, který ve svém exposé podrobně vylíčil finanční hospodářství a problémy týkající se Slovenska.

Na návrh generálního zpravodaje rozdělil rozpočtový výbor rozpravu na povšechnou a podrobnou.

Rozprava povšechná.

Jako prvý řečník promluvil posl. dr. B e r á k, který uvedl, že každý státní rozpočet je odleskem a odrazem rozvrstvení politické moci ve státě. Rozpočet kapitalistického státu vypadá jinak a rozpočet socialistického státu opět jinak. A také jinak vypadá rozpočet státu, který teprve vykročil na cestě k socialismu. Na rozdílu mezi rozpočtem na rok 1948 a na rok 1949 je patrná, jak veliký kus jsme došli na své cestě k socialismu.

Je velikým příslibem pro pětiletku, do níž jsme letošního roku slavně i slavnostně vstou-

pili, že už do jejího prvého roku mohl přijíti nás ministr financí s vyrovnaným rozpočtem. Vyrovnaný rozpočet je známkou vyrovnaného hospodářství. Poskytuje nám obraz úplnosti, takže přímo z rozpočtového zákona nemůže být finanční správa postavena před neznámé veličiny. Brzy, a to v době velmi dohledné, stane se z něho národní rozpočet, až bude možno zapojit, do státního rozpočtu i rozpočty národních podniků, tedy velké většiny naší výroby, i hospodaření ústřední národní pojišťovny, které také náleží do státního rozpočtu. Až se ve svém

rozpočtu dostaneme zase o krok dále, pojmeme do finančního plánu mzdovou politiku prostřednictvím mzdových fondů, takže posléze mzdová, cenová a daňová politika, jsouce koordinovány, budou jako řádné regulátory celého našeho hospodářského dění patrný z našeho státního rozpočtu. Nynější rozpočet je rozpočtem každého občana republiky. Svou konstrukcí i hmotnou náplní znamená velký pokrok, který sice závisí především na tom, jak budeme plnit pětiletku, ale který potom v plynulém toku rozpočtových čísel a hospodářských skutečností přinese nám kýžený pokrok v celém našem životě.

Velkým kladem rozpočtu na rok 1949 je, že se v něm jeví tendence snižovat počet fondů hospodařících mimo rozpočet a vedle něho. Též po stránce formální vykazuje velmi důležitou změnu proti rozpočtům dřívějším. Opustil starou formu rozpočtovou a přejal formu novou, komerční. Jeho konečným cílem je zachytit všechny finanční záležitosti hospodářství do jednotné soustavy, sladit všechny finanční zdroje s hmotnými i pracovními prostředky, zabezpečit plynulé financování hospodářského plánu bez újmy kupní síly peněz a působit ke zvýšení celkové produktivity udržením reálné kupní síly peněz a plánované životní úrovně:

Proto na prahu nového rozpočtového roku vidíme na obzoru úsvit nové doby našeho národního života. Vytyčujeme si přesné úkoly, rozdělujeme si je. Stáváme se vojáky veliké mírové fronty pracujících, která, opřena o pevné spojenectví se Sovětským svazem, o družbu se všemi svobodomyslnými a mírumilovnými národy lidových demokracií a vedena presidentem Klementem Gottwaldem, je frontou pokroku a míru. Tato fronta probíhá našimi továrnami i kancelářemi, je na našich polích i v našich dílnách. Všichni jsme v jejích předních liniích. A jako vojáci první linie vykonáme všichni svoji povinnost.

Posl. Růzha rozebral velmi podrobně problémy, které se týkají rozpočtu na letošní rok. Uved], že loňský generální zpravodaj o rozpočtu, který je jedním z těch, kteří utekli za hranice a stojí dnes na společné základně s fašistickými hrdlořezy, je člověk, který dovedl funkcionařit jenom v době, kdy se z funkce dala dělat paráda, a to nejenom z funkce veřejné, ale i z funkce stranické. Přestává být dobrým funkcionářem, když jde o poctivou práci, odpovědnost a upřímnou spolupráci. Státní rozpočet na tento rok je velmi důležitým činitelem, který ovlivňuje podmínky splnění pětiletého hospodářského plánu. Rozpočet na rok 1949 je tím nejreálnějším, který bylo lze sestavit vzhledem ke všem nynějším okolnostem a vzhledem k těžkostem v době, kdy se

na rozpočtu pracovalo. Je prvním vyrovnaným rozpočtem v naší lidově demokratické republice a je také prvním naším rozpočtem, který nám plně a bez háčků zajišťuje schůdnou cestu k socialismu.

Projednávaná předloha se stane zákonem nikoliv po velikých bojích politických stran o co možná nejvyšší dotace svých ministerstev, nýbrž po pečlivém a odborném přezkoumání osnovy i příloh, vedeném upřímnou snahou, aby se rozpočet stal prohloubením našeho hospodářství a zárukou rozvoje našeho státu.

Jeho velmi cenným přínosem je, že zahrnuje i rozpočty svazků lidové správy, odstraňuje roztříštěnost příspěvků a subvencí jednotlivými resorty státní správy poskytovaných a zajišťuje rovnováhu svazků lidové správy jednotným příspěvkem, který činí více než 50% jejich celkového rozpočtu.

Ze se projednávaný rozpočet neřídí zásadou šetřit stůj co stůj, nýbrž účelovou hospodárností, bude naší veřejností jistě nejlépe kvitováno. Náš český a slovenský člověk — tedy nikoli ti, kteří mezi námi chodí s trnovou korunou na hlavě a tuto korunu si před zrcadlem zkoušejí, aby co nejlépe slušela a co nejméně bolela, ani ti, kteří skrytě nebo otevřeně sabotují práci našeho lidu — ale náš český a slovenský pracující člověk se jistě svou prací a šetrností vynasnaží, aby příští rozpočet byl ještě příznivější, než je rozpočet letošní, rozpočet Národní fronty lidově demokratické republiky na cestě k socialismu.

Posl. Ž i a k konstatoval, že státní rozpočet na rok 1949 vykazuje nesporné kladné hodnoty. Fakt, že v pátém rozpočtovém roce po válce je náš rozpočet aktivní, je pro občana našeho státu potěšující. Pracujícího člověka naplňuje uspokojením a sebevědomím, že státní hospodářství je v odpovědných a starostlivých rukou.

Povaha výdajů státního rozpočtu úplně odpovídá dnešní linii našeho národního hospodářství. Národohospodáři liberalistického zaměření strašili občana, že socialismus přinese zmenšený výnos práce, čehož výsledkem bude i pokles životní úrovně. Výsledky práce v plánovaném hospodaření v naší dvouletce i nástup do pětiletky ukázaly, že vedle individualistického egoismu, který poháněl člověka k podnikavosti, ale zároveň k vykořisťování pracujících, jsou tu síly uvědomělého kolektivního pracovního nadšení, které dovede tvořit divy. Je nesporné, že při přechodu z kapitalistického hospodaření do hospodaření socialistického je třeba mnoho nadšených lidí, lidí naplněných nadějí a jistotou, že po přechodném uskrovnění musí socialistický hospodářský pořádek přinést spravedlivý a žádoucí blahobyt všem pracujícím vrstvám národa.

a

Státní napočet na rok 1949 jako celek má vlastnosti svědomitě připravovaného a uceleného díla.

Na Slovensko a jeho potřeby, na postupné vyrovnání Slovenska s českými zeměmi se v rozpočtu dobře pamatuje. Zvýšení investic na Slovensku je jasným dokladem o dobrém poměru obou národů. Dnes není příčin pro rozkol a oživení česko-slovenských problémů. Právě výdajová část Slovenska svědčí o snaze naší vlády dosáhnout v krajích chudších a chudých skutečně vyšší životní úrovně.

(Na Slovensku se buduje, jako se dosud nebudovalo. Rozpočet na rok 1949 a pětiletý plán

jsou zárukou, že se v budoucnosti bude v budování stále pokračovat, že vzniknou nové pracovní příležitosti, že vzdělanost se rozšíří, zdraví a sociální práce se rozmnoží, prostě že Slovensko poroste, Slováci již nebudou muset pracovat v zahraničí na cizím, ale budou moci a už dnes mohou pracovat doma, pro sebe, pro československou republiku.

Generální zpravodaj posl. Janouš odpověděl v závěru své řeči na některé problémy přednesené řečníky a shrnul výsledek rozpravy v závěr, že státní rozpočet na rok 1949 je vyrovnaný a vypracovaný s hlediska rozvoje a vzestupu našeho hospodářství na cestě k socialismu.

Rozprava podrobná.

V podrobné rozpravě projednal rozpočtový výbor za předsednictví předsedy posl. Valo nejprve kapitolu l, President republiky a kancelář presidenta republiky.

Zpravodaj posl. štětka zdůraznil, že se rozpočet této kapitoly vyznačuje novým pojetím funkce presidenta republiky. Presidentem republiky byl zvolen zkušený, prozíravý hospodář, který byl tvůrcem dvouletého plánu a uvedl v život pětiletý plán. President republiky věnuje při výkonu své funkce veškerou péči a pozornost všem otázkám našeho politického a hospodářského života. " Je samozřejmé, že k tak důležité práci byly přibrány nové kvalifikované síly, zejména v oboru národohospodářském. Veškeré výdaje spojené s rozpočtem této kapitoly slouží jedinému úkolu, zvýšiti životní úroveň lidu při uskutečňování socialismu v naší zemi.

Poté rozpočtový výbor manifestačně schválil kapitolu l beze změny.

Zpravodajka ke kapitole 2, Národní shromáždění, posl. Prokopová nejprve vzpomněla vývoje, kterým prošel náš stát a parlament od r. 1945. Národní shromáždění stojí před velikými úkoly. Každý nový zákon musí znamenat upevnění linie směřující k socialismu. Půjdeme rychleji ku předu, bude-li celý národ ve svém budovatelském úsilí jednotný, a o to musejí pečovati všichni poslanci Národní fronty v nejužším styku s lidem. Rozpočet Národního shromáždění vzhledem k velkému významu parlamentu vykazuje malou položku, ještě sníženou proti roku minulému.

V rozpravě promluvili posl. Štětka, dr. Hulínský a Souček.

Výbor pak přikročil k projednávání kapitoly 3, Slovenská národní rada.

Zpravodaj posl. M ráz i k uvedl, že se Slovenská národní rada stala ústavou 9. května řádným zákonodárným sborem pro národní a regionální zájmy Slovenska a zdůraznil významnou práci tohoto sboru v roce minulém. Vykonaná práce a budoucí činnost tohoto sboru odůvodňují výši rozpočtu. -

V rozpravě pak promluvili posl. S a j a l a Žiak.

Ve své dopolední schůzi dne 19. ledna 1949 rozpočtový výbor projednal kapitolu 4, Předsednictvo vlády.

Zpravodaj posl. J u h a pravil, že rozpočet této kapitoly je proti letům minulým změněn. Změny byly způsobeny jednak novými úkoly, které vyplývají z pětiletého plánu, a dále tím, že sem byly zařazeny složky ústřední správy dříve rozpočtově samostatné. Uvedl nové úkoly předsednictva vlády, které jsou vymezeny zákoněm o pětiletém hospodářském plánu. Rozpočet kapitoly 4 je sestaven s hlediska hospodárnosti a účelnosti.

V rozpravě promluvil posl. dr. H u l í n s k ý.

Poté zpravodaj posl. Žiak podal zprávu ke kapitole 5, Předsednictvo sboru pověřenou, a ze skupiny II § 19. Uvedl, že úkoly tohoto úřadu jsou vymezeny novou ústavou. Jde o úkoly velmi dalekosáhlé. Náleží sem též úřad hospodářské a kontrolní služby, který účinně stíhá zásobovací přestupky, a státní plánovací statistický úřad v Bratislavě.

Rozpravy se zúčastnili posl. dr. Hulínský a Mrskošová.

O kapitole 25, Ministerstvo financí, a ze skupiny II §§ 7, 8 a 9 podal zprávu zpravodaj posl. Souček. Uvedl, že se připravuje reorganigace berních správ v rámci soustavy lidové správy. Naše finanční politika se opírá o pevnou měnu. V závěru zpravodaj konstatoval, že daňové zatížení u nás činí 7. 200 Kčs na hlavu, kdežto na příklad v Anglii téměř dvojnásobek. Dále podal zprávu též o tabákovém monopolu a státní loterii. Oceniv práci ministra financí, zdůraznil, že i v budoucnu je nám jeho osobnost zárukou úspěšné finanční politiky, zajišťující naši cestu k socialismu.

Posl. Holička ve správě o pověřenectvu financí srovnal hospodaření finanční správy před únorovými událostmi a po nich. Dále se obšírně zabýval daňovou politikou státu a pojednal o Státní mincovně v Kremnici.

V odpolední schůzi téhož dne byla provedena o kapitole 25 rozprava, které se zúčastnili posl. dr. B e r á k, M r s k o š o v á, dr. H u l í n s k ý, Růzha, Lindauer, Štětka, Žiak, T ým e š, Valo, F l e i s c h m a n, J u h a, Horák a Prokopová.

Na přednesené dotazy odpověděli zástupci ministerstva financí a doslov k rozpravě pronesl zpravodaj posl. Souček.

Rozpočtový výbor dále projednal kapitolu 26, Všeobecná pokladní správa.

Zpravodaj posl. T y m e š zdůraznil zkušenosti Sovětského svazu, kde se tak závazné záležitosti, jako je státní rozpočet, předkládají nejširším vrstvám obyvatelstva. Jsou to zejména poslanci, kteří na tomto úseku práce mají významné poslání. Zpravodaj pak zvláště vyzvedl položky určené pro lidovou správu, kde se projevuje, nejkonkrétněji, že státní rozpočet je věcí širokých mas.

V rozpravě promluvili posl. Mrskošová, Leflerová, Juha, Štětka, Klein a B a b e j a jejich dotazy zodpověděl zástupce ministerstva financí.

Posléze podal zprávu o státní tiskáme v Bratislavě posl. Žiak.

Dne 20. ledna 1949 projednal rozpočtový výbor kapitolu 27, Nejvyšší účetní kontrolní úřad.

Zpravodaj posl. dr. Hulínský pravil, že na naší cílevědomé a záměrné cestě k socialismu chceme vytvořit člověka lepšího, poctivějšího a spravedlivějšího, který bude tak vyspělý, aby sám sebe vždy a všude kontroloval. Dnes je kontrola ještě nutná a NÚKÚ má na tomto poli důležité úkoly k udržení pořádku ve státním a ostatním veřejném hospodářství. Své vývody zpravodaj doložil několika příklady.

Posl. Ondruš doplnil zprávu zpravodaje, zdůrazniv rozsah těchto kontrolních úkolů na Slovensku.

Rozpravy o této kapitole se zúčastnili posl. Souček, dr. Berák, Lindauer, Juha, Leflerová, Štětka a Valo.

Předseda NÚKÚ dr. Friedmann podal výklad o úkolech svého úřadu a předseda nejvyššího kontrolního dvora dr. Takáč odpověděl na dotazy, týkající se spolupráce těchto dvou nejvyšších kontrolních úřadů.

Dále rozpočtový výbor projednal skupinu III, Státní dluh.

Zpravodaj posl. dr. B e r á k uvedl, že celkový stav našeho státního dluhu je velmi příznivý a nedosahuje ani trojnásobku zadlužení předmnichovského. Vyrovnaný státní rozpočet na r. 1949 příznivě ovlivní i tuto skupinu státního rozpočtu, československo plní svědomitě své závazky vůči cizině a nelze tvrdit, že by v cizině tyto snahy byly dostatečně oceněny.

Posl. B a b e j doplnil jeho referát zprávou o rozpočtu slovenské části státního dluhu.

V rozpravě o této části rozpočtu promluvili posl. Tymeš, Souček, Vojanec, Horák, dr. Hulínský, Štětka, Mrskošová a Prokopová.

Hospodářský výbor.

• Hospodářský výbor projednal dne 18. ledna 1949 za předsednictví místopředsedy posl. Jury rozpočet kapitoly 16, Ministerstvo průmyslu.

Zpravodaj posl. Poláček zdůraznil základní změnu ve skladbě rozpočtu, kterou se rozpočet přizpůsobil zavedenému jednotnému podnikovému početnictví. Podal číselný rozbor kapitoly a vyzvedl zejména položku věnovanou na politické školení technických kádrů, kterou bylo možno zařadit do státního rozpočtu teprve po únorovém vítězství pracujícího lidu. Zdůraznil, že rozpočet pomáhá uskutečnit pře-

stavbu a výstavbu našeho průmyslu v prvním roce 5LP, který zajistí předpoklady pro šťastnou budoucnost našich národů a našeho státu. Posl. Čáp podal zprávu o kapitole 16, pokud pojednává o potřebách pověřenectva průmyslu a obchodu. Uvedl, proč bylo možno předložit vyrovnaný rozpočet a vyzvedl význam industrialisace Slovenska, kterou se budou vyrovnávat dosavadní rozdíly v hospodářské úrovni našich národů. Úspěšný vývoj k socialismu u nás bude také velikou oporou a vzpruhou pro pokrokové síly celého světa.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP