Neprošlo opravou po digitalizaci !

kteří jsou dosud v osobních stavech těch resortů, do nichž náležejí zmíněné orgány, převezme ministerstvo vnitra potřebný, pokud se týče poměrný počet těchto zaměstnanců do svého osobního stavu. Zaměstnanci těchto kategorií (skupin), kteří budou přiděleni krajským národním výborům po př. okresním národním výborům, budou v zájmu účelné organizace veřejné správy toliko v osobním stavu ministerstva vnitra.

Jak přidělení, tak i převzetí zaměstnanců stane se však jen v rámci schválené systemisace služebních míst pro krajské národní výbory, t. j. podle hledisek úsporného osobního vybavení krajských národních výborů.

Protože se předvídá, že alespoň s počátku nebude třeba přidělovati odborné zaměstnance některých kategorií všem krajským národním výborům z toho důvodu, že by nebyli vždy plně zaměstnáni a poněvadž namnoze nebudou ani v potřebném počtu k disposici, navrhuje se ustanovení odstavce 2.

Aby nebylo nutné dovozovati jen nepřímo z ustanovení § 8 osnovy, že krajské národní výbory jsou osobními úřady státních zaměstnanců a kterých, bylo k vyloučení všech pochybností jako účelné a vhodné normováno ustanovení odstavce 3. Při tom bylo přihlédnuto k tomu, že obdobné ustanovení má, pokud jde o zaměstnance zestátněných léčebných a ošetřovacích ústavů, zákon č. 185/48 Sb.

Z iniciativy odborných ústředních úřadů bude vláda moci nařízeními podle odstavce 4 stanoviti při budování personální služby u krajských národních výborů odchylky od zásad odstavců l až 3, pokud to bude nutné se zřetelem ke speciálním potřebám odborných služeb.

Ukáže — li se toho potřeba, bude lze v zemích českých ke krajským národním výborům převáděti podle §§ 9 a 20 vl. nař. č. 420/1942 Sb. i jiné veřejné zaměstnance než ty, ohledně nichž k tomu dává zákonný podklad § 30, odst. l, a to jak státní zaměstnance všech resortů, včetně ústředních úřadů, tak i zaměstnance obcí, okresů a jiných korporací veřejného práva.

Na Slovensku, kde vl. nař. č. 420/1942 Sb. není použivatelné, bylo by třeba pro tyto případy, pokud by přicházely v úvahu, vydati zvláštní normu. Bylo by lze vyřešiti věc též tak, že by vláda povolila jednak takovou výjimku ze zákazu přijímání nových sil, aby v úvahu přicházející nestátní veřejní zaměstnanci byli přijati do státní služby, a jednak úchylku podle § 14, odst. 2 platového zákona

pro jejich platové zařazení ve státní službě se zřetelem na jejich dosavadní platové zařazení.

K oddílu 5:

ústava postavila zákonodárce před úkol, přizpůsobit finanční hospodaření národních výborů nové správní struktuře. Národní výbory vedou podle § 156 ústavy hospodářství svazků lidové správy (obcí, okresů a krajů). Tyto svazky jsou nositeli vlastních majetkových práv a v této relaci jsou subjekty odlišnými od státu.

Bude příštím úkolem zákonodárcovým, který se bude zabývat finančním hospodařením národních výborů, aby vhodně vyřešil problém jednotného rámce veřejného hospodářství a poměr rozpočtů jednotlivých svazků lidové správy k rozpočtu státnímu. Zákon o krajském zřízení nemohl danou otázku vyřešit se všech hledisek, neboť celková úprava finančního hospodaření národních výborů musí být vzájemně konformována u národních výborů všech stupňů a nadto závisí na vyřešení různých otázek prejudiciálních. Osnova tedy, nehodlajíc v žádném směru prejudikovat budoucí všeobecné úpravě, spokojila se s tím, že dává nejnutnější ustanovení na přechodnou dobu, a to konkrétné pro rok 1949. Nežli tato doba uplyne, bude již, jak lze předpokládat, rozřešena tato otázka pro všechny stupně národních výborů.

Za daného stavu se ustanovení osnovy nijak radikálně neliší od dosavadního právního stavu platného pro okresy a země, resp. pro okresní a zemské národní výbory. V podrobnostech pak se k tomu uvádí:

K § 32:

Až do nové zákonné úpravy mají krajské národní výbory postupovat přiměřeně podle formálních předpisů platných (použivatelných) pro hospodaření zemských národních výborů, na Slovensku podle formálních předpisů platných pro hospodaření okresních národních výborů. Tím je řečeno, že krajské národní výbory povedou jednak hospodářství státní, jednak vlastní hospodářství kraje. Formálními předpisy rozumějí se především předpisy o početnictví (účetnictví a rozpočetnictví), nikoli však předpisy rázu materiálního, zejména předpisy o příjmových zdrojích zemských a okresních národních výborů. Na Slovensku bylo nutno sáhnout k recepci předpisů platných pro okresní národní výbory, poněvadž tam je situace jiná nežli v českých zemích.

K § 33:

Pokud jde o státní hospodaření, přidělí ústřední úřady krajským národním výborům část úvěrů, preliminovaných ve státním rozpočtu pro zemské národní výbory, resp. na Slovensku úvěrů preliminovaných pro pověřenectva. Krajské národní výbory na Slovensku totiž budou vykonávat částečně agendu, kterou dosud vykonávala pověřenectva.

K §§ 34 a 35:

Hospodářství kraje jako svazku lidové správy se v roce 1949 povede podle rozpočtů, jež pro ně budou stanoveny stručným řízením. Sestaví je ministerstvo vnitra v dohodě s ministerstvem financí na základě návrhů zemských národních výborů; na Slovensku je sestaví pověřenectvo vnitra v dohodě s pověřenectvem financí.

Příjmovým zdrojem krajů jako svazků lidové správy budou státní příspěvky, jež jim přidělí ministr vnitra v dohodě s ministrem financí.

K § 36:

Vzhledem k tomu, že jsou zároveň v pohybu jak hranice okresní, tak i hranice krajů, není možno v rozpočtech krajů na rok 1949 pamatovat také na agendu poskytování někdejších zemských příspěvků finančně slabým okresům a obcím. Tuto agendu v roce 1949 musí z uvedených důvodů převzít ministerstvo vnitra v dohodě s ministerstvem financí. Netýká se Slovenska, kde existuje k tomu účelu fond spravovaný pověřenectvem vnitra.

K § 37:

Poslední účetní závěrku za zemi českou a zemi Moravskoslezskou sestaví krajské národní výbory v Praze a v Brně. Projednání účtů je také zjednodušeno a je nahrazeno schválením závěrky vládou.

K § 38:

Ustanovení o zaměstnancích krajů má ryze přechodný ráz.

K § 39:

Zánik země České a země Moravskoslezské jako svazků lidové správy je přirozeným důsledkem zániku zemských národních výborů, jejž předpisuje ústava v § 176, odst. 3. Slovenska se tato ustanovení netýkají, protože není svazkem lidové správy.

Zatím co někdejší župní zákon volil pro likvidaci zemského majetku způsob souborného zestátnění, po němž mělo následovat

rozdělení na jednotlivé župy, má tato osnova řešení jiné. Stanoví, že země zanikají ihned koncem roku 1948. Jejich majetek včetně práv a závazků tvoří likvidační masu (zůstatkovou podstatu), která je právnickou osobou veřejného práva. Obě likvidační masy spravuje ministerstvo vnitra v dohodě s ministerstvem financí a pro likvidaci jim zákon předpisuje směrnice. Zásadně mají majetek zemský rozdělit mezi svazky lidové správy (za součinnosti věcně zúčastněných ministerstev a krajských národních výborů). Avšak t. zv. aktivní a pasivní kapitálové jmění převedou na stát. Výjimečně mohou býti některé majetkové kusy (závazky) převedeny na jiné subjekty. Po skončení likvidace pak vše, co nebylo převedeno na svazky lidové správy nebo na stát či na jiné subjekty, přechází na stát.

K § 40:

Podobně jako při likvidaci majetku, tak také v otázce dosavadních zemských zaměstnanců nechce osnova předbíhat příští zákonné úpravě. Zvolila tedy formu pokračování dosavadního právního stavu jakožto provisorium. Tento stav spočívá v tom, že dosavadní zemští zaměstnanci se stanou zaměstnanci oněch subjektů, na něž přejdou zařízení, v jejichž službách dosud byli.

K §§ 44 až 46.

Krajské národní výbory budou vykonávati krajskou správu. Vedle nich staly by se obchodní a živnostenské (průmyslové) komory, které jsou institucemi regionálními, útvarem zbytečným. Nadto působnost komor, jak ji stanoví komorní zákon, stala se za nových hospodářských a společenských poměrů anachronismem a je ve značné míře zbytečnou.

Osnova tedy navrhuje zrušení obchodních a živnostenských (průmyslových) komor. Pokud jejich dosavadní působnost má býti ještě dnes vykonávána, přejde na krajské národní výbory nebo bude vládním nařízením přenesena na orgány jiné, anebo vůbec zanikne.

Likvidace majetku komor je upravena obdobně jako likvidace majetku zemí. Počítá se s tím, že věcných zařízení komor bude použito především pro potřeby krajské plánovací služby a pro potřeby orgánů, na něž bude vládním nařízením podle § 44, odst. 2 přenesena část dosavadní působnosti komor.

Část zaměstnanců komor má býti převedena do státní služby; řešení právních poměrů ostatních zaměstnanců je ponecháno vládnímu nařízení.

Ostatní ustanovení osnovy nepotřebují bližších vysvětlivek.

V Praze dne 30. listopadu 1948.

Předseda vlády: A. Zápotocký v. r.

Ministr vnitra: V. Nosek v. r.

Státní tiskárno v Praze. -- 6194-48

Tab. 1. Rozloha a osídleni krajů.

a) Rozloha, počet okresů podle nynějšího stavu a počet obcí.

Kraj

   

Počet obcí2)

 

Plocha km

Počet okr. 1) (stat. měst)

 

z t

oho

  

celkem

• do 2000 obyv.

nad 2000 obyv.

Kraj 1. Pražský .......

9684

22(1)

1627

1543

84

2. českobudějovický....

9018

11

1204

1175

29

3. Plzeňský .......

7849

11(1)

1250

1222

28

4. Karlovarský ......

4607

15

709

686

23

5. ústecký .......

4145

11

783

742

41

6. Liberecký .......

4237

13(1)

646

610

36

7. Hradecký......

5201

15

962

925

37

8. Pardubický .....

4231

9

749

730

19

9. Jihlavský.....

6605

11

1019

994

25

10. Brněnský......

7482

9(1)

968

914

54

11. Olomoucký ......

6214

12(1)

788

757

31

12 Gottwaldovský....

4985

9

515

460

55

13. Ostravský ....... *

4612

8(2)

475

408

67

14. Bratislavský ......

7519

13(1)

459

375

84

15. Nitranský......

7968

14

577

513

64

16. Banskobystrický.... 17. Žilinský .......

9266 8269

12 13

585 510

550 453

35 57

18. Košický .......

7440

11(2)

475

448

27

19. Prešovský .......

8495

15

757

745

12

české země ......

78870

156(7)

11695

11166

529

Slovensko .......

48957

78(3)

3363

3084

279

ČSR....

127 827

234(10)

15058

14250

808

      

1) Započítány jednak celé okresy, jednak okresy dělené, jejichž sídlo zůstává na území kraje.

2) Podle administrativního stavu v. českých zemích k 1. V. 1948, na Slovensku k 1. IX. 1948, včetně statutárních měst a obcí se zřízeným magistrátem.

b) Osídlení.

i Kraj

Počet obyvatelů1)

celkem

z toho

Hustota obyv. na 1 km2

v obcích s méně než 2000 obyv.

v obcích s 2000 a více obyv.

absol.

absol.

%

1. Pražský .....

2011363

650 400

32, 3

1360963

67, 7

208

2. českobudějovický..

496559

323 617

65, 2

172942

34, 8

55

3. Plzeňský .....

547 899

326848

59, 7

221 051

40, 3

70

4. Karlovarský....

301425

165190

54, 8

136235

45, 2

65

5. ústecký ......

622 747

255 543

41, 0

367 204

59, 0

150

6. Liberecký....

479 874

256043

53, 4

223 831

46, 6

113

7. Hradecký .....

555 789

319944

57, 6

235 845

42, 4

107

8. Pardubický....

423685

275256

65, 0

148429

35, 0

100

9. Jihlavský .....

419 937

294 141

70, 0

125 796

30, 0

64

10. Brněnský .....

936 375

468 156

50, 0

468 219

50, 0

125

11. Olomoucký....

584 973

355 964

60, 9

229 009

39, 1

94

12. Gottwaldovský... 13 Ostravský...

586 154 795 581

307 935 255 072

52, 5 32, 1

278 219 540 509

47, 5 67, 9

118 173

14. Bratislavský....

838 134

317 886

37, 9

520 248

62, 1

111

15. Nitranský .....

689 853

396338

57, 5

293515

42, 5

87

16. Banskobystrický...

486 683

310 479

63, 8

176204

36, 2

53

17. Žilinský ......

509403

280790

55, 1

228613

44, 9

62

18. Košický ......

461 938

289 178

62, 6

172 760

37, 4

62

19. Prešovský .....

448 358

376014

83, 9

72344

16, 1

53

České země....

8 762 361

4254109

48, 5

4508252

51, 5

111

Slovensko .....

3 434 369

1 970 685

57, 4

1463684

42, 6

70

ČSR ......

12196730

6224794

51, 0

5 971 936

49, 0

95

1) V českých zemích veškeré přítomné obyvatelstvo podle stavu ke dni 22. V. 1947 (Seznam obcí v republice československé, díl I. a II), na Slovensku civilní zásobované. obyvatelstvo ke dni 30. VI. 1948 (Malý seznam obcí na Slovensku)..

a) Čísla absolutní.

Tab. 2. Obyvatelstvo krajů podle příslušnosti k hospodářským odvětvím. *)

Kraj

Počet obyv. 1)

z nich příslušelo ke třídě objektivního povolání

zemědělství, lesnictví a rybářství

těžba nerostů, průmysl a řemesla

obchod a peněžnictví

doprava

věř. správa a služba a svob. povolání

osobní ostatní povol a domácí a bez údaje služby povolání

1. Pražský....

2 011 363

234 173

740602

208975

150 322

265030

64 620

347 641

2. českobudějovický

496 559

161 934

140 113

24 658

28 135

48225

10 114

83 380

3. Plzeňský...

547 899

145390.

198 875

29858

30717

44 187

10 432

88440

4. Karlovarský..

301 425

63 760

141 824

16 131

18566

33 485

8606

19 053

5. Ústecký....

622 747

93 855

308 693

36 025

57 119

49157

13050

64848

6. Liberecký...

479 874

78 253

235 841

31 898

27 758

42 188

11353

52583

7. Hradecký...

555 789

126717 214944

33404

30 138

47069

13817

89700

8. Pardubický..

423685

118718 148052

21 791

27 727

31 055

8224

68115

9. Jihlavský...

419937

160 867 120 821

20 980

18015

27 323

6626

65 305

10. Brněnský...

936 375

207 194 345 153

61 510

55 868

95224

19 488

151 938

11. Olomoucký...

584 973

133246

217 942

31 848

38 021

70 780

12942

80194

12. Gottwaldovský.

586 154

164 944

232 814

27 615

25 339

39 214

10 426

85 802

13. Ostravský...

795 581

95746

414 927

36 459

43264

55 527

13 981

135727

14. Bratislavský..

801 114

314 466

233 973

43 444

49 935

74 374

21 857

63065

15. Nitranský...

687 487

374 517

173 679

20 520

29 967

30 586

8 636

49 582

16. Banskobystrický.

479 594

217 355

145 403

13 422

29 328

23 840

6407

43 839

17. Žilinský....

491 172

210 348

164 380

17 069

36 585

21413

7861

33 516

18. Košický....

436488

172 663

137 131

14 042

36 732

26 827

8173

-10 920

19. Prešovský...

431 948

310775

59 529

9 740

12 484

17 056

3 353

19011

České země...

8762361

1784 797

3 460 601

581 155

550 989

848 464

203 629

1 332 726

Slovensko...

3 327 803

1 600 124

914 095

118237

195 031

191095

56 287

249 933

ČSR....

12 090 164

3384921

4 374 696

699 392

746 020

1 042 560

259 916

1582659

*) V českých zemích podle soupisu obyvatelstva z 22. V. 1947, na Slovensku podle soupisu civilního obyvatelstva z 4. X. 1946.

I) Počet obyvatelů ve slovenských krajích neshoduje se s počtem uvedeným v tabulce 1., v níž je uveden podle stavu k 30. VI. 1948.

57

b) Čísla relativní.

Kraj

Z 1000 obyvatelů příslušelo ke třídě objektivního povolání

zemědělství, lesnictví a rybářství

těžba nerostů, průmysl a řemesla

obchod a peněžnictví

doprava

veř. správa a služba a svob. pov.

osobní a domácí služby

ostatní povol. a bez údaje povolání

K r a j

       

1. Pražský....

116, 4

368, 2

103, 9

74, 7

131, 8

32, 1

172, 9

2. Českobudějovický

326, 1

282, 2

49, 6

56, 7

97, 1

20, 4

167, 9

3. Plzeňský

265, 4

363, 0

54, 5

56, 1

80, 6

19, 0

161, 4

4. Karlovarský.

211, 5

470, 5

53, 5

61, 6

111, 1

28, 6

63, 2

5. Ústecký....

150, 7

495, 7

57, 9

91, 7

78, 9

21, 0

104, 1

6. Liberecký...

163, 1

491, 5

66, 5

57, 8

87, 9

23, 6

109, 6

7. Hradecký...

228, 0

386, 7

60, 1

54, 2

84, 7

24, 9

161, 4

8. Pardubický..

280, 2

349, 4

51, 4

65, 5

73, 3

19, 4

160, 8

9. Jihlavský...

383, 1

287, 7

49, 9

42, 9

65, 1

15, 8

155, 5

10. Brněnský...

221, 3

368, 6

65, 7

59, 7

101, 7

20, 8

162, 2

11. Olomoucký...

227, 8

372, 6

54, 4

65, 0

121, 0

22, 1

137, 1

12. Gottwaldovský

281, 4

397, 2

47, 1

43, 2

66, 9

17, 8

146, 4

13. Ostravský...

120, 4

521, 5

45, 8

54, 4

69, 8

17, 5

170, 6

14. Bratislavský..

392, 5

292, 1

54, 2

62, 4

92, 8

27, 3

78, 7

15. Nitranský...

544, 8

252, 6

29, 8

43, 6

44, 5

12, 6

72, 1

16. Banskobystrický.

453, 2

303, 2

28, 0

61, 1

49, 7

13, 4

91, 4

17. Žilinský....

428, 3

334, 7

34, 7

74, 5

43, 6

16, 0

68, 2

18. Košičký....

395, 6

314, 2

32, 2

84, 1

61, 5

18, 7

93, 7

19. Prešovský...

719, 5

137, 8

22, 5

28, 9

39, 5

7, 8

44, 0

České země...

203, 7

395, 0

66, 3

62, 9

96, 8

23, 2

152, 1

Slovensko...

480, 9

274, 7

35, 5

58, 6

58, 3

16, 9

75, 1

ČSR....

280, 0

3613

57, 9

61, 7

86, 2

21, 5

130, 9


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP