Neprošlo opravou po digitalizaci !

Příloha 3.

Odhad maximálních nákladů na náhradu za znárodněný majetek.

1.

železniční podniky: české místní dráhy .........

8, 500. 000 Kčs

 
 

lanové dráhy ...........

3, 500. 000 Kčs,

 
 

slovenské místní dráhy.......

32, 000. 000 Kčs

 
   

44, 000. 000 Kčs

2.

Silniční podniky: Autodopravní akc. spol. (nominale akc. kapitálu) .... ........

2, 000. 000 Kčs,

 
 

vozidla ...... ......

133, 000000 Kčs

 
 

garáže. ...........

34, 000. 000 Kčs

 
 

inventář ............

10. 500. 000 Kčs

 
   

179, 500. 000 Kčs

3.

Plavební podniky (viz příl. 2, nominale akc. národní podniky (banky, průmyslové podniky) ............

kapitálu): 57578. 137 Kčs,

 
 

Fond národní obnovy (konfiskáty)...

13, 718. 230 Kčs,

 
 

různí držitelé ...........

1. 708. 762 Kčs

 
   

73, 085. 129 Kčs

4.

Letecké podniky:

Slovenská letecká spol. (nominale akc. kapitálu) ............

 

490 190 Kčs

 

celkem...

 

296, 995. 319 Kčs.

Příloha 4-

Pravděpodobné hospodářské výsledky národních dopravních podniků. A. československé dráhy.

I. Promítnutí zásad osnovy do rozpočtu 1949:

 

miliony Kčs

A. Provozní ztráta (podle rozpočtu) .........

 

2. 683

zvýší se o poplatkový ekvivalent .........

 

115

na ....................

 

2. 798,

sníží se o státní příspěvek na náklady pensijního zaopatření (podle rozpočtu); rozdíl mezi úhrnnými náklady na

  

pense a 10% z úhrnu hrubých platů .......

1. 287

 

o náhradu za neplně honorované služby (adekváty)..

2. 038

3. 325

výdělek podrobený zvl. dani výdělkové .......

 

527

zvl. daň výdělková v minimální sazbě .......

 

400

(1) pomocný výsledek zisk

 

127

Nejsou uvažovány zvýšené výdaje, které vzniknou ztrátou finančních výhod, jichž požíval státní podnik (na př. poplatkové osvobození, levný provozní úvěr). Výsledek (1) nestačí uhraditi ani umořování dosavadních investičních dluhů (393), které dnes hradí stát.

B. Kdyby došlo v roce 1949 k valorisaci zakládací hodnoty k 31. 12. 1945, činilo by zvýšení odpisů 437 až 800 mil. Kčs ročně, průměrně tedy.......................600.

(2) Z výsledku (1) vznikla by tedy ztráta...........473,

při čemž by investiční náklady musily býti kryty dosavadním způsobem, t. j. příspěvkem státní správy (835) a výpůjčkou 2. 838 místo dosavadních 3. 488, ježto prostředky, získané odpisy, stoupnou o 600 (úmor inv. dluhů dosavadních i nových by musil nésti stát).

C. Nedojde-li v roce 1949 k valorisaci zakl. jmění a nedostane — li se podniku pomoci v investičních nákladech, nutno z výsledku (1) vynaložiti na úmor dosavadních dluhů...........393

bankovní úvěr (anuita 6%) z poloviny částky, nehrazené odpisy,

 

t. j. 6% z 2. 132, t. j. asi..

 

.......... 120

513

(3)

  

výsledek ztráta...

386.

I

I. Předvídatelný hospodářský výsledek v r. 1953.

 

D. Podle 5 LP činí investice železnic celkem ..........

41, 0

 

z toho rok 1949....

  

5, 0

 

léta 1950—53 .................... a) nedojde-li k valorisaci zakl. hodnoty, uhradí se vlastními prostřed-

36, 0

 

ky (odpisy) .....

  

4, 6

 

tedy z cizích zdrojů..

  

31, 4

 

b) dojde-li k valorisaci, uhradí odpisy ...........

7, 0

 

tedy z cizích zdrojů..

  

29, 0

 

E. Provozovací výsledek r. 1953, odvozený na r. 1949 z plánovaného výkonu za předpokladu, že se nezmění platové, tarifní, cenové poměry:

 

Náklady:

miliardy

Výnosy:

 
 

osobní ........

9, 8

přepravní .......

19, 6

 

všeob. na zam ......

2, 5

ostatní ........

1, 0

 

daně dopravní .....

3, 3

vnitropodn. výnosy....

2, 7

 

věcné ........

7, 6

pens. náhrada ......

1, 3

 

úrok do r. 1949....

0, 4

adekváty .......

2, 1

 

odpisy valor. .....

19

  
  

25, 6

 

26, 7

 

Dani podrobený výnos..

  

1, 1

 

daň výdělková .....

  

06

(4)

 

výsledek (neúplný) zisk...

0, 5

 

F. Při financování investic bez státního příspěvku by bylo zapotřebí

 

a) na úmor starých dluhů (C) .............. b) na kapitálovou službu investic r. 1950 — 53 hrazených z cizích zdrojů

0, 4

 

(6% bankovní úvěr), t. j. 6% asi z 30 miliard .......

1, 8

  

Z výsledku (4) plynula by ztráta...

1, 7

III. Výkaz nákladů, jež vzniknou státu provedením osnovy:

Uvádějí se jen k hrubé orientaci porovnání nároků na finanční správu za dnešního stavu a po provedení osnovy co do provozního výsledku v roce 1949 tato data:

a) za dnešního stavu nese finanční správa provozovací schodek (podle rozpočtu).....................2. 683

b) po provedení osnovy ponese fin. správa příspěvek na pens.

  

náklady ..............

 

1287

 

adekváty .............

 

2038

3. 325

naproti tomu získává dalším zdaněním podniku ČSD....

515

 

a 90% podíl ze zisku (1) po 10% přídělu reservnímu fondu..

114

629

uhradí tedy celkem ...........

  

2. 696,

což jest proti dnešnímu stavu více o....

  

13,

t. j. o 10% příspěvek ze zisku do reservního fondu.

  

IV. Vyčíslení náhrad za neplně honorované výkony drah v r. 1949:

Sleva:

ztráta mil. Kčs:

 

dělnické zpáteční ............

.. 68

  

dělnické týdenní ............

.. 980

  
 

1, 048

  

žákovské měsíční ............

.. 218

  

žákovské týdenní ............

.. 22

  
   

1, 288

přípojkové sazby ............

  

220

přeprava uhlí .............

  

530

   

2, 038

B. Plavební podniky:

I. Státní investiční příspěvek:

Celkové investice plavebních podniků v rámci dvouletého a pětiletého hospodářského plánu činí 1, 264, 000. 000 Kčs a předpokládají — vychází-li se z toho, že tato částka bude opatřena dlouhodobým úvěrem a že roční úmor a zúročení nebude přesahovati celkem 5% — roční kapitálovou službu v částce 63, 200. 000 Kčs.

Tato částka přesahuje hospodářské možnosti plavebních podniků, takže

v úvahu přichází státní investiční příspěvek v této výši.

II. Náhrada za neplně honorované služby (adekváty):

Odhaduje se — z titulu nekomerčních slev z dovozného —

v dopravě labské ..........

13, 000 000 Kčs,

v dopravě na Odře

9 800 000 Kčs

v dopravě na Dunaji .........

.. 5, 000. 000 Kčs,

celkem na

.. 27, 800. 000 Kčs.

C. československé aerolinie:

I. Státní investiční příspěvek:

Pro rok 1949 se počítá se státním investičním příspěvkem ve výši 120, 000. 000 Kčs.

II. Náhrada za neplně honorované služby:

československé aerolinie poskytují nebo budou povinny poskytovati slevy na letenky, které budou podle odhadu představovati roční finanční ztrátu asi 1, 500. 000 Kčs.

D. Československá automobilová doprava:

I. Státní investiční příspěvek:

Náklady investic prováděných ve veřejném zájmu, které by byly pro podnik neúnosné, odhadují se pro rok 1949 na částku 30. 000. 000 Kčs.

II. Náhrada za neplně honorované služby (adekváty):

V úvahu přicházejí slevy poskytované dělnictvu a žactvu, jež lze vyčísliti takto:

pro země české ............

192, 000. 000 Kčs,

pro Slovensko .............

78, 000. 000 Kčs,

celkem

270, 000. 000 Kčs.

III. Náklady na dávky z pensijního a úrazového zaopatření zaměstnanců podniku a býv. zaměstnanců ČSD:

Na tyto dávky nutno počítati s částkou ročních

..... 139, 000. 000 Kčs,

10% zaměstnavatelský příspěvek by činil.

..... 41, 000. 000 Kčs,

takže na stát by připadl rozdíl .....

..... 98, 000. 000 Kčs.

V Praze-dne 3. prosince 1948.

Gradující náměstek předsedy vlády: Zd. Fierlinger v. r.

Ministr dopravy:

Petr v. r.

Státní tiskárna v Praze — 6237-48.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP