Známe nemálo případů - a mistrně
je vykreslili mistři naší literatury Jan Neruda,
Jakub Arbes a jiní - neúprosných domácích,
kteří se neštítili vyhazovat na dlažbu
nájemníky, kteří se nezaviněně
octli v hospodářské tísni, onemocněli
anebo ztratili zaměstnání. Byly to průvodní
zjevy kapitalismu, s jakými jsme se v předmnichovské
republice setkávali téměř denně.
Bezpracný důchod majitelů velkých
činžáků je zvláště
vysoký u domů, které byly postaveny podle
zákonů o stavebním ruchu. Těchto zákonů
využily měšťácké vrstvy a
stavěly si činžovní domy za peníze
státu, který jim nejen pomáhal platit hypotekární
úroky a splácet hypotéku, nýbrž
je také osvobodil na dlouhou řadu let od domovní
daně a větší části bytových
dávek. Tento bezpracný důchod si soukromí
vlastníci činžovních domů ještě
zvyšují tím, že buď vůbec
neprovádějí údržbu domu, anebo
ji provádějí nedostatečně,
takže tento bytový majetek chátrá a
znehodnocuje se. Vlastníci domů osvobozených
od dosavadní domovní daně a dávek
mají nadto ještě zisk z toho, že nejenom
vybírají vysoké nájemné, ale
v nájemném inkasují také částky,
které vlastně připadají na domovní
daň a dávky, od jejichž placení jsou
osvobozeni, při čemž činže v těchto
domech není o tyto částky nižší.
Proto zákon vytváří předpoklady,
aby byly nashromážděny prostředky potřebné
na opravy domů a tak společnosti zachráněn
domovní majetek, jehož úhrn představuje
miliardové hodnoty.
Nová úprava domovní daně je významným
krokem vpřed na naší cestě k socialismu.
Zdaní domovní majetek jedinou daní a jednotně
na celém státním území a nashromáždí
také prostředky na údržbu domovního
majetku. Soustředění daňového
řízení u okresních národních
výborů přispěje ke zhospodárnění
tohoto úseku veřejné správy.
Zákon má nabýt účinnosti dnem
1. ledna 1953 a nová domovní daň se také
po prvé vybere v roce 1953.
Rozpočtový výbor projednal ve své
schůzi konané dne 3. prosince t. r. vládní
návrh zákona o domovní dani a usnesl se doporučiti
jej plenu Národního shromáždění
ke schválení ve znění zprávy
výborové. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala (zvoní):
K 9. a 10. bodu denního pořadu dávám
slovo zpravodaji posl. Tymešovi. Prosím, aby
se ujal slova.
Zpravodaj posl. Tymeš: Vážení přátelé,
soudružky a soudruzi!
Zvláštní skupinou státních příjmů
jsou dávky, poplatky a příspěvky vybírané
národními výbory. Tyto dávky a poplatky
se vybírají podle předpisů, které
z větší části pocházejí
z doby kapitalistického zřízení. Celý
dřívější systém dávek
a poplatků byl výrazem třídní
protilidové podstaty kapitalistické soustavy a obrazem
její nahodilosti a bezplánovitosti. Dávky
a poplatky za kapitalismu měly stejně jako celá
daňová soustava třídní, protilidový
ráz. Zaváděly se vysoké dávky
a poplatky postihující dělníky a veškerý
pracující lid, aby fabrikanti a statkáři
měli nižší obecní přirážky
k daním. Zvlášť těžce byli
postiženi dávkami a poplatky pracující
lidé z chudých obcí.
Systém bývalých samosprávných
dávek, které se nyní vybírají
jako vlastní dávky a poplatky národních
výborů, byl pozdějšími normami
částečně změněn a doplněn.
Je však i po těchto změnách zastaralý,
nejednotný, nepřehledný a mnohde také
nehospodárný. Na Slovensku na př. platí
ještě předpisy z doby nesvobody. Lze proto
vítat, že vláda při budování
nové daňové soustavy předkládá
také současné návrhy na novou zákonnou
úpravu dávek, poplatků a příspěvků.
Vládní návrh zákona o dani z představení
(tisk 663) a vládní návrh o místních
poplatcích (tisk 685) jsou organickým doplňkem
naší nové jednotné daňové
soustavy. Tím se odstraňuje i poslední zbytek
starého kapitalistického systému dávek
a poplatků vybíraných obcemi. Důsledně
se odstraňují dávky a poplatky, které
mají povahu spotřebních daní a které
se proto nehodí do naší daňové
soustavy.
Jednotná úprava pro celé státní
území zhospodární správy těchto
příjmů. Celkové daňové
zatížení se navrhovaným zákonem
nezvýší, neboť sazby nebudou - až
na menší úpravy - zvyšovány. Daně
také neznamenají nové zvýšení
státních příjmů na tomto úseku.
Obě daně budou příjmem národních
výborů, které je budou vybírat a spravovat
a budou na jejích vybírání přímo
interesovány. Tím se zlepší práce
národních výborů a bude zachován
a ještě výšen jejich zájem na vybírání
daní a poplatků a o jejich vhodné využití.
Na př. sazby u některých místních
poplatků budou stanoveny rámcově nejnižší
a nejvyšší hranicí a tak národní
výbory samy si mohou v tomto rámci stanovit výši
poplatků podle místních poměrů
a potřeb.
Vládní návrh zákona o dani z představení
odstraňuje dávku ze zábav, která je
v podstatě dávkou spotřební, a nahrazuje
ji daní z představení, kterou platí
pořadatel představení. Novou daň je
možno srovnávat podle její povahy s novou daní
obratovou. U daně obratové se odvádí
část akumulace vytvořené v socialistickém
sektoru, u daně z představení se odvádí
část příjmů pořadatele
z představení.
Nová daň z představení znamená
zjednodušení v porovnání s dosavadní
spotřební dávkou ze zábav. Dosavadní
předpisy o dávce jsou příliš
složité, nepřehledné a nejednotné.
Slovensko má jiné předpisy pro vybírání
dávky než české země. Tak na
př. na Slovensku činí dávka ze zábav
10-50%, v českých zemích nejvyšší
sazba činí pouze 40%. Na Slovensku se neplatí
dávka ze sportovních podniků, v českých
zemích ano. Také divadla jsou na Slovensku od dávky
osvobozena, v českých zemích se dávka
z divadelního představení až na některé
výjimky vybírá.
Novým zákonem se odstraňuje dosavadní
nejednotnost a zavádí se daň z představení
podle nových jednotných předpisů pro
celé území státu. Daň bude
platit pořadatel představení z celkového
příjmu ze vstupného. Vypočítávání
daně bude velmi jednoduché platí se stanovené
procento z příjmů.
Sazba daně se stanoví od 5 do 40% z celkového
příjmu ze vstupného a všech jiných
povinných úplat, které jsou součástí
vstupného. Sazbu pro jednotlivé druhy představení
stanoví vláda.
Daň postihuje všechny druhy zábav, různá
představení i filmy. Od daně jsou osvobozena
divadla, která jsou zařízením státní
správy a jsou dotována z rozpočtu státu
nebo národních výborů.
Pokrok proti dnešnímu stavu je také v tom,
že se nejvyšší sazbou zdaňují
vlastně jen taneční zábavy a podobné
podniky a že pro jiná představení, která
slouží ke vzdělání, výchově
a zábavě našeho lidu, jsou v podstatě
sazby nejnižší. Snížení sazeb
se vyrovná tím, že se bude daň vybírat
ze všech představení a zábav. Dosud
některé národní výbory mnohá
představení neodůvodněně od
dávky osvobozovaly. Nový zákon dává
pouze vládě právo stanovit osvobození
od daně a úlevy a v jednotlivých případech
může povolit osvobození nebo úlevy jedině
ministerstvo financí.
Také vládní návrh zákona o
místních poplatcích (tisk 685) znamená
podstatné zjednodušení ve srovnání
s dosavadním stavem.
Systém dosavadních dávek a poplatků
nevyhovuje, neboť je zastaralý a nepřehledný.
Poplatky se dosud vybírají podle předpisů,
které pocházejí z větší
části z doby kapitalistického státního
zřízení. Na Slovensku byly v době
nesvobody vydány u některých poplatků
nové předpisy. Již z toho důvodu se
nevybírají poplatky jednotně na celém
státním území. Kromě toho jen
některé dávky, poplatky a příspěvky
vybírají obce povinné, většinu
poplatků vybírají nepovinně, jestliže
se národní výbory na jejich vybírání
usnesly. Někde se vybírají poplatky z předmětů
již jinak zdaněných nebo dávky, jejichž
celkový výnos je malý ve srovnání
s náklady na jejich vybírání a kontrolu.
Vybíralo se 35 druhů různých dávek
a poplatků. Část těchto poplatků
byla odstraněna některými dřívějšími
zákonnými opatřeními, jako na př.
dávka z nápojů ze zmrzliny, ze spotřeby
elektrické energie a plynu k účelům
osvětlovacím, z jízdného na elektrických
drahách a pod. Některé dávky a poplatky
rušíme zákony, které právě
projednáváme. (Předsednictví převzal
místopředseda dr Polanský.)
Novým zákonem se stanoví jednotné
sazby pro všechny obce nebo alespoň pro obce stejné
skupiny. Jednotnou úpravou se odstraní rozdíl
mezi obcemi a dvojí zdanění téhož
předmětu. Snaha po zjednodušení předpisů
ovšem neznamená, že se nebude přihlížet
ke zvláštním potřebám a poměrům
jednotlivých míst. Zákon je rámcový
a zmocňuje vládu, aby stanovila poplatky, které
budou národní výbory povinně vybírat.
U některých poplatků budou však sazby
stanoveny nejvyšší a nejnižší
hranicí, aby národní výbory podle
místních poměrů samy si stanovily
výši poplatků.
Po nové úpravě značně poklesne
počet poplatků. Zůstávají pouze
poplatky ze psů, z hospodářských zvířat,
poplatky z míst, hřbitovní poplatky, poplatek
přístavní, poplatky za služby, k nímž
patří ošetřovné a stravné,
poplatky za odvoz popela a splašků a za odstraňování
látek živočišného původu,
dále poplatek za vážení, poplatky od
účastníků veřejných
zařízení.
Vládní návrhy zákonů o dani
z představení a o místních poplatcích
jsou součástí finančních předloh,
které projednáváme, a přesto, že
jsou to malé předlohy, mají v naší
nové daňové soustavě své důležité
místo pro svůj zvláštní charakter.
Jsou novým krokem vpřed i na tomto úseku.
Znamenají novou úpravu odpovídající
dnešní době a další sjednocení,
zjednodušení a také zpřísnění
daňových předpisů.
Rozpočtový výbor projednal vládní
návrh zákona o dani z představení
ve schůzi konané 3. prosince 1952 a vládní
návrh zákona o místních poplatcích
ve schůzi konané dne 9. prosince 1952 a doporučuje
Národnímu shromáždění
schválení obou vládních návrhů
ve znění zpráv rozpočtového
výboru. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský: K dalšímu
11. bodu denního pořadu dávám slovo
paní zpravodajce posl. Zimákové.
Zpravodajka posl. Zimáková: Soudruzi a soudružky!
Usnesením vlády o zavedení nové methody
sestavování státního rozpočtu
plánu rozvoje národního hospodářství
v ČSR ze dne 16. dubna 1952 a usnesením strany a
vlády o politickém a organisačním
zabezpečení této nové methody ze dne
4. a 8. července 1952 byl učiněn zásadní
krok kupředu v plánování rozvoje našeho
národního hospodářství. Jedním
z nejzávažnějších a nejkladnějších
důsledků těchto opatření pak
je, že na podkladě decentralisace v plánování
se skutečně umožňuje rozvinutí
široké tvůrčí práce lidové
správy a všech pracujících.
Letos pracovaly naše KNV na návrzích plánu
hospodářského rozvoje svých krajů
samostatně po prvé. Přesto však jejich
zkušenosti již potvrzují, jak bohaté možnosti
jim i nižším stupňům národních
výborů nový způsob plánování
dává. Naše národní výbory
mohou nyní mnohem lépe než dříve
ku prospěchu obyvatel svých územních
obvodů a celostátnímu řídit
rozvoj a hospodaření zemědělství
a obchodu, zdravotnictví a kultury, místního
průmyslu a komunálního hospodářství
i jiných důležitých úseků.
Nejsou již sešněrovány centralisační
methodou sestavování státního plánu
rozvoje národního hospodářství,
jež vedla na příklad k tomu, že často
i značné investice ve školství, zdravotnictví
a pod. byly umísťovány bez ohledu na skutečné
potřeby krajů a okresů, nýbrž
naopak, dnes si řeší tyto úkoly v rámci
celostátního plánu a prostředků
krajům svěřených samy.
Znamená to tedy novou velikou pravomoc, ale přirozeně
také orgány státní moci stávají
také v plné míře hospodáři
svých krajů, okresů a obcí.
Tomuto pojetí role národních výborů
však již nemůže postačit doposud
platný zákon č. 279/49 Sb. o finančním
hospodaření národních výborů,
který v době svého vzniku byl sice zapojením
rozpočtů národních výborů
na jednotný státní rozpočet a tím
odstraněním dřívějšího
rozlišování mezi hospodařením
t. zv. samosprávy a hospodařením státním
nesporným přínosem, který se však
postupně v důsledku řady nových organisačních
opatření k urychlení tempa naší
cesty k socialismu a při rychlém politickém
růstu funkcionářů národních
výborů stával stále více brzdou
tohoto vývoje.
Proto vláda předkládá dnes našemu
Národnímu shromáždění
k projednání a ke schválení návrh
zákona o rozpočtech národních výborů,
který má vytvořit novou finanční
základnu pro plnění všech dosavadních
i nových závažných úkolů
národních výborů a souvisí
tedy organicky s usneseními strany a vlády o nové
methodě v sestavování státního
plánu rozvoje národního hospodářství,
o nichž jsem již hovořila. Návrh zákona
citlivě reaguje na všechny naše dosavadní
zkušenosti, poučuje se zejména daleko více
než tomu bylo u dosavadního zákona ze sovětských
zkušeností a bude pracovníky našich národních
výborů jistě radostně uvítán.
Ukázalo se, že bezprostřední zapojení
výdajového hospodaření národních
výborů na ústřední státní
pokladnu bez současného zavedení takových
opatření, která by vedla k dalšímu
upevnění státní disciplíny
všech pracovníků národních výborů,
nemohlo vzbudit v orgánech NV náležitý
zájem na hospodárnosti výdajovými
prostředky ani zájem na dosažení výše
rozpočtových příjmů, neboť
to vše byly prostředky celého státu
a přes nesporně nesmírný významní
zásluhy národních výborů o
výstavbu socialismu v naší vlasti nelze si
zakrývat, že výchova nových socialisticky
smýšlejících lidí u nás
nepokročila ještě tak daleko, aby každý
hospodařil se státními prostředky
s takovou péčí, jako s vlastními.
Protože národní výbory dostávaly
úhradu svých výdajů automaticky, necítily
často také dostatečnou odpovědnost
při plánování svých úkolů
a vznášely na státní rozpočet
mnohdy neúměrné nároky. Zdánlivá
nezávislost rozsahu výdajového hospodaření
na příjmech odsunula u nich zájem na splnění
příjmového rozpočtu až do druhé
řady jejich hospodářské činnosti.
Tak na příklad nejrůznější
místní daně a dávky a obecní
poplatky bývaly u převážné části
našich MNV vybírány až v prosinci hospodářského
roku. Nepovšimnuto zůstalo u MNV povětšině
plnění státních příjmů
na daních a dávkách, na jehož výši
neměly tyto národní výbory bezprostředního
zájmu, protože potřebné prostředky
na svůj rozpočet dostávaly bez ohledu na
výši vybraných daní a poplatků.
Pokud se týče podniků místního
průmyslu a komunálního hospodaření,
zůstával zájem národních výborů
omezen většinou jen na provádění
ústředních nařízení,
bez vlastních iniciativních zásahů,
směřujících ke zvýšení
produktivity těchto podniků. Komunální
podniky jsou sice podniky vyloženě místního
zájmu, ale dosud byly spravovány centralisticky,
t. j. vyúsťovaly svými vztahy do státního
rozpočtu přes ministerstvo vnitra, případně
bytové komunální podniky přes Fond
bytového hospodářství. Národní
výbor, v jehož obvodu byl komunální
podnik, měl sice - i když leckdy ještě
nedostatečný - zájem o to, jaké služby
podnik občanstvu poskytuje, ale neměl dostatečné
působivý podnět, aby se zajímal o
to, s jakými hospodářskými a finančními
výsledky podnik pracuje. Proto také hospodaření
komunálních podniků mělo a ještě
má řadu závad, působených samozřejmě
i tím, že národní výbory rázně
nepotíraly škodlivé působení
bývalých podnikatelských živlů,
jež v různých našich komunálních
podnicích ještě sedí na důležitých
místech.
Všechny tyto i jiné dosavadní nedostatky v
hospodaření národních výborů
odstraňuje nová osnova zákona o rozpočtech
národních výborů. Třebaže
rozpočty národních výborů zůstávají
i nadále zapojeny na státní rozpočet
a není tedy jednotnost státního rozpočtu
novou zákonnou předlohou nikterak dotčena,
dostává se národním výborům
mnohem odpovědnějšího postavení
v rozpočtovém hospodaření státu.
Projeví se to zejména v bezprostřední
odpovědnosti národních výborů
za plnění jejich příjmového
rozpočtu, neboť na jeho včasném splnění
bude přímo záviset objem úkolů,
sloužících k uspokojení veřejného
zájmu a tedy k prospěchu všeho obyvatelstva
jejich správního území. Zmizí
pohodlné stanovisko, s nímž některé
národní výbory tu a tam přistupovaly
k plnění svých rozpočtových
úkolů, které by se dalo vyjádřit
větou "Ono se to jednou nějak zaplatí".
Zmizí však také pohodlné přesunování
úkolů směrem dolů bez náležitého
zajištění rozpočtové úhrady,
neboť přesunovati bude napříště
vláda, a to za současné úhrady.
Na náležitě příjmové akumulaci
a úsporách ve vydání bude záviset
nejen řádné splnění plánovaných
a v rozpočtu vyjádřených úkolů,
nýbrž i případné rozšíření
kulturních, sociálních a zdravotních
opatření mimo rámec původně
schváleného rozpočtu. Doplňkový
dílčí rozpočet podle dnes projednávaného
zákona, který lze sestavit ve druhém pololetí
hospodářského roku, poskytuje národním
výborům skutečnou možnost využití
zvýšených příjmů a úspor
k plnění úkolů na tomto úseku,
které nemohly být z jakéhokoliv důvodu
finančně zajištěny v původním
rozpočtu. Doplňkové rozpočty národních
výborů zkoumají a schvalují vyšší
národní výbory, případně,
pokud se týče krajských národních
výborů, vláda, které mohou schválení
odepřít, jestliže by zjistily, že uváděné
úspory nejsou skutečnými úsporami.
Doplňkové dílčí rozpočty
jsou tedy jedním z nejkladnějších přínosů
nové zákonné osnovy, který oživí
zájem nejen funkcionářů národních
výborů, ale i širokých mas pracujících
o hospodaření národních výborů,
neboť takto bude lze na podkladě iniciativy národních
výborů a všeho obyvatelstva a na podkladě
zlepšovacích návrhů a opatření,
směřujících k odhalení nových
příjmových zdrojů a k hospodárnějšímu
provádění rozpočtovaných úkolů,
uskutečnit celou řadu odůvodněných
požadavků po zlepšení místních
zdravotních, kulturních a sociálních
podmínek. I v národních výborech se
tak svým způsobem uplatní socialistická
zásada odměny podle zásluhy.