Místopředseda David: Zahajuji přerušenou
62. schůzi Národního shromáždění.
Pokračujeme ve společné rozpravě o
státním rozpočtu na rok 1952 a o státním
závěrečném účtu za rok
1950.
Do rozpravy se dále přihlásili tito řečníci:
náměstek předsedy vlády posl. Fierlinger,
posl. Paleček, Josef Hulinský, Pilát,
dr Patschová, Jaroš, Sláva,
Rainerová, Bohuš, Koktán,
ministr školství, věd a umění
dr Nejedlý, posl. Pošusta, dr Kácl
a Pelikán.
Dávám slovo náměstkovi předsedy
vlády Fierlingerovi.
Náměstek předsedy vlády Fierlinger
(uvítán potleskem): Vážení
přátelé!
Ministr financí soudruh Kabeš ve svém
projevu, kterým na počátku tohoto zasedáni
uvedl náš nový rozpočet na rok 1952,
zdůraznil již jeho budovatelský charakter,
který odpovídá urychlenému tempu výstavby
našeho socialistického hospodářství
a staví nás před velmi odpovědné,
avšak nesmírně vděčné
a radostné úkoly.
Bylo by ovšem omylem se domnívat, že tyto úkoly
zůstávají omezeny na úsek hospodářský.
Náš rozpočet, vyjadřující
v prosaických cifrách celou naši státní
politiku, ukazuje, jak velké a krásné úkoly
jsme si vytyčili též na poli kultury, což
je ostatně zjevno ze samého rozpočtu, z něhož
18,2 % jsou věnovány kulturním a sociálním
opatřením, zatím co na naši národní
obranu a státní bezpečnost se věnuje
pouze 6,9 %. Při tom však nesmíme zapomínat,
že náš letošní rozpočet zahrnuje
všechny složky našeho národního hospodářství,
takže část připadající
na kulturní a sociální potřeby obyvatelstva
je velmi význačná a charakterisuje dobře
politiku naší lidové demokracie. Tento význačný
rys nesou v menší či větší
míře rozpočty všech zemí budujících
socialismus, ve srovnání se zeměmi kapitalistickými,
upadajícími v hospodářský a
politický marasmus a šílené zbrojení,
které stále více stlačuje životní
míru obyvatelstva a výdaje na jeho kulturní
potřeby.
President Truman svého času vystoupil s projevem,
v němž mluvil o t. zv. vyšší
západní civilisaci, pod níž třeba
rozumět svobodu soukromého podnikání,
proti kultuře a civilisaci SSSR a zemí lidové
demokracie. Šílená vydání na
válku, odrážející se v rozpočtech
takřka všech kapitalistických zemí,
která pohlcují značnou část
národních důchodů na úkor sociálních
a kulturních potřeb obyvatelstva, ukazují
názorně, kdo má větší
oprávnění mluvit o vyšší
kultuře a civilisaci, zda kapitalismus, zabředající
do stále většího bahna politického
a mravního a připravující nové
války, či země, které zvolily cestu
socialismu a hájí mír.
Leč souběžně s těmito úkoly,
které nám připadají na poli hospodářském
a kulturním, musíme pamatovat především
též na výstavbu našeho lidově demokratického
státního ústrojí a našeho nového
lidově demokratického právního řádu.
Obrovskou úlohu státu a práva znova zdůraznil
generalissimus Stalin ve své geniální studii
o marxismu v jazykovědě. Vychází z
marxistické zásady, že ekonomická základna
vytváří svou ideologickou nadstavbu, kterou
je souhrn politických, filosofických a právnických
názorů a jim odpovídajících
institucí. Leč generalissimus Stalin při
tom zdůrazňuje, jak obrovskou aktivní silou
se stává tato nadstavba, jak mocně působí
zpět na svou základnu a pomáhá jí
se formovat a upevňovat. Státu a právu přísluší
právě ze všech ostatních institucí
nadstavby nejvýraznější úloha.
Tutéž myšlenku nacházíme v četných
projevech našeho presidenta Klementa Gottwalda, který
při každé příležitosti zdůrazňuje
důležitost státního ústrojí,
odpovídajícího potřebám pracujícího
lidu, a důležitost nutné kázně,
kterou musíme uplatňovat nejen ve všech oborech
naší veřejné správy, nýbrž
též v celé naší organisaci hospodářské.
President tu vždy zdůrazňuje nesmírný
význam našeho nového práva a socialistické
zákonnosti.
Jaké jsou charakteristické znaky nového vývoje
naší státní správy?
Využívajíce bohatých a cenných
zkušeností sovětského státního
zřízení, usilujeme všude o důsledné
uplatnění zásad demokratického centralismu.
Ústřední úřady se stávají
orgány normotvornými a usměrňujícími,
při čemž široká pravomoc se ponechává
orgánům lidové správy. Avšak
i při tomto rozdělení kompetence stávají
se úkoly ústředních úřadů
stále odpovědnějšími a složitějšími,
což nás vedlo k dalšímu učlenění
ústřední správy, zejména sektoru
hospodářského. Význačného
doplnění doznala výkonná moc zřízením
ministerstva státní kontroly. Přitom úřad
předsedy vlády stává se stále
důležitějším koordinačním
úřadem, zaručujícím harmonickou
spolupráci ministerstev. I tu bylo třeba vytvořit
několik velkých úseků, v jejichž
rámci bude lze snadněji koordinovat činnost
jednotlivých příbuzných ústředních
úřadů. Úřad předsednictva
vlády stává se mocným kormidlem, kterým
úspěšně a pevnou rukou řídí
soudruh Zápotocký naši vládní
exekutivu k vytčeným cílům.
Je pochopitelné, že naše lidově demokratické
zřízení vyžaduje, abychom z něho
vymýtili vše, co čpí starou copařskou
kancelářštinou. Vypověděli jsme
rozhodný boj starému byrokratismu nejen za pomoci
zcela nových method práce, nýbrž i pronikavými
zásahy, jakým byl převod téměř
80.000 zaměstnanců z administrativy do výroby.
Dnes již můžeme říci, že tento
velký úkol, který se mohl zdát před
lety neuskutečnitelným, se nám plně
zdařil. Bývalí písaři a jiní
úředníci počínají v
naší výrobě po krátkém
přeškolení dobře působit. Ve
většině případů vydělávají
nyní více než na svých původních
místech ve státní správě. To,
co se zdálo předtím těžkou a
bolestnou operací, ukazuje se dnes všeobecně
prospěšnou reformou. Současně jsme ulehčili
našemu státnímu aparátu, zbavili jej
přebytečných administrativních sil,
a na druhé straně jsme posílili naši
výrobu; mohli jsme nahradit mnohé byrokratické
pracovníky novými lidmi z dělnických
řad a tím vnésti nového ducha do státní
správy.
Zavedli jsme přísný pořádek
přesným plánem pracovních sil, který
platí pro každý úřad a který
nám pomáhá odhalovat pracovní reservy.
I když nás socialistické budováni staví
stále před nové a nové úkoly,
musíme se snažit plán pracovních sil
přísně dodržovat. Jen tak zabráníme
novému rozbujení byrokratického aparátu.
Co do počtu pracovních sil omezená státní
správa plní přesto dobře a možno
říci lépe svoji funkci. Je to umožněno
zaváděním nových pracovních
method, pružnějších a účinnějších,
než tomu bylo dříve, a dále pokračující
výchovou pracovníků ve státním
aparátě a užším spojením
naší lidové správy s centrálními
úřady a naší vládou. Celkem vzato
můžeme říci, že jsme v odbyrokratisování
státní správy učinili značné
pokroky. Úředního šimla budeme nemilosrdně
dále potlačovat a vyhlazovat.
Zvláštní pozornost věnujeme naší
lidové správě. Chceme, aby byla co nejtěsněji
spjata s pracujícím lidem, aby byla naplněna
slova naší Ústavy 9. května, že
náš lid nejen si sám zákony dává,
ale i tyto zákony provádí. Po několikaletých
zkušenostech můžeme zajisté říci,
že se naše národní výbory při
provádění našich budovatelských
úkolů vcelku velmi osvědčily a že
jejich práce se stále zdokonaluje. Je ovšem
samozřejmé, že se tak nestalo přes noc,
že ještě dnes stojíme před úkolem
prohloubit a zlepšit jejich práci a odstranit některé
chyby, kterých se dopouštějí. Heslo
naší strany "Čelem k masám"
musí se dnes státi vůdčí zásadou
pro práci našich národních výborů
a celé státní správy, poněvadž
jenom správným vedením a přesvědčováním
širokých mas pracujících mohou naše
národní výbory úspěšně
plnit svoji hospodářsko-organisační
a kulturně výchovnou funkci a postavit se tím
do čela vývoje a přerodu naší
společnosti.
Ale právě v tomto ohledu zjišťujeme mnohé
nedostatky. Práce národních výborů
ve styku s širokými masami stále ještě
pokulhává. Naše národní výbory
přece jen stále ještě nejsou tak úzce
spojeny s lidem, jak bychom si přáli. Můžeme
to pozorovat na funkci širších orgánů
lidové správy. Plena okresních a místních
národních výborů se přes naši
snahu nescházejí pravidelně, někdy
dokonce velmi zřídka, stále nejsou těmi
kontrolními a řídícími orgány
práce funkcionářů i úřednického
aparátu, jak by jako vrcholné orgány státní
moci ve svém obvodu měly býti. Často
jsou od rad národních výborů odtržena,
politicky nežijí a práci rady neřídí.
Totéž platí o komisích národních
výborů, které zapojením široké
vrstvy občanů mají být nejspolehlivějším
nástrojem, kterým se vůle občanů
při výkonu veřejné správy může
projevit.
Též členové místního národního
výboru si musejí být vědomi toho,
že jsou volenými poslanci lidu, jehož důvěru
si musejí uchovat a jehož zájmy v užším
místním měřítku jsou povinni
hájit a zastupovat. Připomínám tu,
jak význačná úloha připadla
poslancům SSSR, ať již jde o členy místního
či Nejvyššího sovětu. "Poslanec,"
učí J. V. Stalin, "musí vědět,
že je služebníkem lidu a jeho zástupcem,
musí jednat podle příkazu, který mu
dal lid." A můžeme také říci,
že sovětský poslanec čili deputát
podle toho také vystupuje a je si vědom svého
vysokého poslání. Je stále ve styku
se svými voliči, vysvětluje jim zákony
a politiku vlády, má právo kontrolovat podniky,
školy a různé instituce, pokud spadají
do působnosti nebo pod kontrolu dotčeného
sovětu, má právo vyžadovat si informace
a předkládat dotazy na zasedání příslušného
sovětu nebo jeho výkonného výboru.
Deputát má znát všechny bolesti a stížnosti
svých voličů a hájit na příslušných
místech jejich zájmy. Omezuje-li svou činnost
jen na účast při zasedání sovětu,
ztrácí styk s voliči a pozbývá
schopnosti řešit své úkoly.
Též u nás je třeba vytvořit nový
typ skutečného poslance lidu všech kategorií,
ať již místního, okresního či
krajského národního výboru. A myslím,
že úsilí rozvíjené naší
nejvyšší institucí, Národním
shromážděním, znamená značný
pokrok v tom směru, a jsem jist, že nás
přivede na správnou cestu.
Těmto nedostatkům, o kterých jsem se zde
zmínil, chceme nyní odpomoci vydáním
nového zákona o naší lidové správě.
Chceme v něm zakotvit a uplatnit celou řadu našich
i sovětských zkušeností v tomto oboru
a vybudovati z národních výborů skutečné
orgány státní moci. Chceme toho dosíci
podtržením významu plenárních
zasedání národních výborů
tím, že plénum, které nebude již
řízeno předsedou rady, se stane nezávislým
na radě a kritičtějším k jejímu
rozhodování a bude moci skutečně práci
rady i jednotlivých referentů řídit
a kontrolovat. Také práce komisí národních
výborů bude prohloubena, jejich kompetence rozšířena
a do práce komisí bude zapojen větší
počet občanů.
Také spolupráce národních výborů
s našimi ústředními úřady
a vládou bude ještě více prohloubena.
Ústřední úřady po nedávno
provedené reorganisaci budou nyní s to práci
národních výborů lépe řídit
a budeme také dbáti na to, aby naše ministerstva
neviděla v národních výborech pouze
svoji prodlouženou ruku v krajích a okresech, nýbrž
aby na ně pohlížela jako na ústavní
orgány státní moci.
Naše lidová správa stojí v této
době před velikými úkoly, zvláště
na úseku zemědělské výroby.
Jsou to úkoly velmi těžké a pro vybudování
socialismu u nás nesmírně důležité.
Nebyly také až dosud plněny tak, abychom mohli
říci, že lidová správa byla s
to je skutečně plně zvládnout. Snažili
jsme se proto posíliti naše národní
výbory také tím, že zlepšíme
jejich úřednický aparát. Stalo se
tak počátkem tohoto roku zřízením
nových tajemníků národních
výborů. V obcích pracuje již 5080 tajemníků,
na Slovensku 1960. Od nich si slibujeme, jako od politicky uvědomělých
příslušníků dělnické
třídy, z kterých jsou vybráni, nejen
respektování a plnění směrnic
nadřízených orgánů státní
správy, ale také, že budou rádci a pomocníky
národních výborů a jejich funkcionářů
při plnění jejich vlastní práce.
Vážení přátelé, v souvislosti
s budováním naší lidové správy
máme před sebou k rozřešení ještě
řadu jiných a pro náš lid velmi důležitých
úkolů. Jsou to především úkoly
na úseku našeho zdravotnictví, kde dva naše
velké zákony v tomto oboru, zákon o sjednocení
našeho zdravotnictví a zákon o hygieně
a epidemiologii, který je právě Národnímu
shromáždění předložen, ukládají
ministerstvu zdravotnictví i národním výborům
uplatnit celou řadu sovětských zkušeností,
které jedině mohou na tomto poli zajistit zdraví
našeho lidu.
S jakým nadšením dali se naši zdravotníci
do práce na velkém díle sjednoceného
zdravotnictví, ukazuje už ta okolnost, že ještě
dříve, než příslušný
zákon mohl být vyhlášen v krajích
a okresech, zakypěla práce a již dnes v některých
okresních městech, jako např. ve Znojmě
nebo ve Šternberku, máme již dobrý základ
příkladných zdravotních středisek.