Podobná situace vykořisťování
byla i v notářství, které bylo zřízeno
zákonem č. 75 z r. 1871 o notářství.
Staré notářství si v praktice v ničem
nezadalo se starou advokacií, jak uvádí JUDr
Kunft, notář krajského soudu v Karl. Varech,
který taktéž dělal koncipienta u notáře
za 500 Kčs měsíčně v r. 1937.
Uvádí, že typickým vykořisťováním
klienta byly rozmluvy, za které byl notář
honorován v t. zv. projednávacích rocích,
t. j. ústní jednání, kdy notář
provokoval klienta k tomu, aby rozmluv byl co největší
počet a tudíž větší příjem
pro notáře. Rozmluv bylo tolik, jak velké
bylo dědictví, nikoliv jaká byla hodnota
smluvního předmětu. V notářství
za bývalé první republiky bylo zvlášť
typické postavení notářů na
Slovensku, kde byla u notáře dlužna celé
vesnice. Přítrž všem podobným jednáním
učinil zákon o notářství č.
201 z r. 1949, který mohl býti vytvořen zásluhou
vítězství dělnické třídy
ve slavných dnech února 1948. Ještě
po osvobození pokračovala činnost advokátů
a notářů stále ve starém kapitalistickém
myšlení, t. j. takovém, kdy advokát
hájil v podstatě kapitalistický právní
pořádek. Prosazovali obvyklé osobní
zájmy klientů, kterými byli přímo
placeni. Neexistovala bezplatná právní pomoc
lidem, kterou v každém případě
považovali za obtížné břemeno;
podceňovali ji a odbývali jako zbytečnou
práci. Viděli jsme po osvobození advokáty
jako obhájce zrádců a kolaborantů,
máme dobře v paměti, jak advokáti
vystupovali proti znárodnění průmyslu,
kolik obtíží při tom chtěli vyvolávat.
Případ továrníka Beera ve Varnsdorfu
je dokladem toho, kdy se advokát dr Křídlo
postavil proti pracujícímu lidu. Podobných
příkladů by bylo lze uvést dosti.
Změna v advokacii a v notářství nastala
po únorovém vítězství v r.
1948, kdy bylo umožněno provést nové
zákony o advokacii, notářství a lidovém
soudnictví. Tyto zákony byly začátkem
nového pořádku a umožňují
zkvalitnit práci advokátů a notářů.
Advokátní praxe dosáhla již značného
zlepšení. Právníci mění
své methody v práci, neboť mají svůj
velký vzor v sovětské právní
vědě, která má ve svých rukou
spolehlivý kompas, to jest methody dialektického
materialismu, učení marxismu-leninismu.
Naši advokáti mají plnou podporu KSČ.
Jsou si dobře vědomi, že pro nové právo
je třeba nových advokátů, kteří
budou sloužit zájmům lidu, jeho práci,
a kteří budou posilovat pracující
lid, pomáhat odhalovat a postihovat třídní
nepřátele. V našem státě nebudou
právníci starého typu a překrucovatelé
paragrafů, nýbrž právníci specialisté;
jak řekl president republiky soudruh Kl. Gottwald
- budou to právníci vyrostlí z lidu a s lidem
srostlí.
Projevují se ještě nedostatky v tom, že
starý kapitalistický způsob, kdy advokát
je ochoten za honorář vyhověti každému
příkazu svého klienta, ještě
z mysli některých advokátů nevymizel.
Přes všechnu snahu projevují se u nich ještě
zbytky kapitalistické výchovy a praxe. Dále
se vyskytují jednotlivci, kteří se nesnaží
oprostit starých praktik a propůjčují
se k úkonům, které z materiální
stránky odporují zákonům. Pracující
lid to nelibě nese a je právem rozhořčen,
chce-li obhájce znemožnit svým postupem zjišťování
materiální pravdy, když chce udělat
z černého bílé a odvrátit spravedlivý
trest od usvědčeného pachatele.
Jak se dívají soudci z lidu na advokáty,
o tom svědčí rozmluva se soudcem z lidu,
zemědělcem Kozákem z Horního Žďáru
u Karlových Varů, který mně řekl:
Změnil se postup advokátů u soudu, ale je
potřebí, aby advokáti šli do obhajoby
klienta hlouběji po stránce politické; aby
se zamyslili nad tím, že dnes mají sloužiti
zájmům pracujícího lidu; aby řekli
klientovi, v čem se dopustil chyby, aby pomáhali
obžalovanému chápat povinnosti vůči
celku a ukazovali mu, co trestní čin znamená,
a tak napomáhali odhalení materiální
pravdy a k převýchově potrestaného.
K dosažení toho a k odstranění dosavadních
nedostatků má pomáhat nová organisace
advokátní a notářské praxe,
právní poradny a přidělení
notářů jako státních zaměstnanců
k soudu.
Co říkají sami notáři a advokáti
o nových zákonech? Dr Prokeš z Karl. Varů
se vyjádřil, že nové uspořádání
je velkou pomocí pro advokáty, a to v tom, že
"jsme odměňováni v krajské poradně
advokátů podle výkonu, máme zaručenou
odměnu, což dříve nebývalo. Nemusíme
si žádným způsobem nadhánět
klienty, neboť můžeme dnes říci,
že přicházejí za námi sami. Dříve
jsme hájili klienta z materiální stránky,
která byla první a rozhodující pro
způsob obhajoby. Drželi jsme se klienta jako klíště.
Bylo to podle jeho přání, jen abychom se
zavděčili, aby nám neutekl k druhému
advokátovi. Dnes vidíme, že v krajské
poradně advokátů se učíme organisaci
práce, dělbě práce, výměně
zkušeností a co je nejhlavnější,
kolektivnímu nazírání na případ
a obhajobu v duchu lidově demokratického zřízení.
V krajské poradně advokátů se zbavujeme
starých znamení kapitalistické společnosti,
pracujeme podle nových method, zvyšujeme pracovní
morálku, odpovídající lidově
demokratickému zřízení."
- notářském zákoně se vyjádřil JUDr Kunft, že "je velikým přínosem pro provádění notářské právní pomoci, a že se ve veliké míře přibližuje sovětské úpravě notářství. Tím, že se notáři přidělují přímo k soudu, jsou zabezpečeni materiálně, a to svědčí o tom, jakou důvěru dala dělnická třída notářům. Je na nás samých, abychom tuto důvěru dělnické třídy neztratili, ale naopak, abychom si ji udrželi a prohloubili ji víc a víc."
Z dosavadní zkušenosti se ukazuje, že právní
poradny mohou splnit to, co pracující očekávají.
Důkazem toho je několik případů,
kdy se prostí lidé obrátili na poradnu advokátů.
Uvádím příkladem rozmluvu s pí.
Vlastou Kubečkovou z Dubiny u Karl. Varů, která
mi řekla: "Měla jsem před lety rozvod,
který skončil pro mne nepříznivě
proto, že jsem byla postižena sluchovou poruchou. Protože
jsem neslyšela, považoval mne advokát za méněcennou,
musila jsem dobře zaplatit a přitom jsem rozvod
prohrála. V této době jsem opět přišla
na poradu k advokátovi do Karl. Varů do krajské
advokátní poradny a tam jsem poznala, jaké
změny se staly, jakých vymožeností se
dostává pracujícímu lidu, když
slušným způsobem jsem dostala právní
porady zdarma, což bylo pro mne velikým překvapením.
Vidím, co se u nás v republice změnilo a
mění, aniž si to ještě všichni
dost dobře uvědomujeme."
Mohl bych uvést další řadu příkladů
bezplatných porad, ze kterých je vidět, že
advokáti pomalu, ale jistě budou získávat
důvěru pracujících lidí. Pracující
lid pochopí, když uvidí správnost projednávaných
věcí, ale závisí to na advokátech
samých. Pochopitelně nemůžeme míti
z dřívějších individuálních
podnikatelů ihned přes noc nového socialistického
pracovníka, aby odpovídal naší cestě,
ale jsou vidět veliké pokroky. A ještě
jedna skutečnost ukazuje, jak se mění v organisaci
advokacie a notářství rozdíl v počtu
a potřebě advokátů, což přispívá
k velkým úsporám.
Za prvé republiky v r. 1936 bylo v Karlových Varech
97 advokátů a podle zjištění
u některých z nich byl prodán jeden pension
a z výtěžku prodeje žili celý rok.
V Chebu jich bylo 45, v Sokolově 18, v Aši 20, ve
Žluticích 5, v Lokti 7. Dnes je v Karl. Varech 7 advokátů,
potřeba je 9, v celém kraji 18, potřeba 20.
To je již podstatný rozdíl mezi kapitalistickou
první republikou a lidově demokratickou republikou,
kde si dává zákony a nařízení
sám lid. Bude na nás záležet, abychom
pomohli advokátům a notářům
k odstranění zbývajících nedostatků
v dobře nastoupené cestě. Velikou povinnost
mají soudci z povolání a soudci z lidu, kteří
mohou přispět k tomu, abychom měli dobré
advokáty. Budeme míti advokacii takovou, jakou si
ji vychováme. Na druhé straně musí
advokáti a notáři pochopit, oč jde,
musí si sami uvědomit, jaké je jejich poslání
v lidově demokratickém státě. Musí
si uvědomit, že náš právní
řád neslouží kapitalistům, velkostatkářům,
ale že slouží zájmům lidu. Právník
a notář musí hájit upřímně,
poctivě a otevřeně věc lidu, musí
hájit socialistické právo. Musí si
uvědomit, jakou pomocí jsou jim nové zákony,
které dnes budou našim Národním shromážděním
schváleny.
Stále zostřující se třídní
boj vyžaduje, aby pro svoji funkci zvyšovali obhájci
svou politickou a odbornou úroveň, aby více
studovali marxismus-leninismus, aby více studovali zkušenosti
a učili se u svého vzoru sovětské
advokacie. Nastoupená cesta kolektivního vedení
práce advokátů opravňuje pracující
lid ČSR k důvěře, že tato cesta
bude míti úspěšný vývoj,
že naše advokacie a notářství si
získají poctivou prací důvěru
pracujícího lidu, kterou dosud nemají, takovou
důvěru, jakou má advokacie sovětská.
My všichni jim k tomu budeme pomáhat. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
společná rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji k bodu 1, posl.
dr Kučerovi.
Zpravodaj posl. dr Kučera: Vzdávám
se slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dávám slovo k doslovu zpravodaji k bodu 2, posl.
dr Jelínkovi.
Zpravodaj posl. dr Jelínek: Vzdávám
se slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Vykonáme nyní oddělené hlasování
o společně projednávaných předlohách.
Budeme nejprve hlasovat o prvním bodu denního pořadu.
Ad 1. Hlasování o osnově zákona
o státním notářství.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je jednomyslné. - Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 1. bod pořadu.
Přistoupíme k hlasování o druhém
bodu denního pořadu.
Ad 2. Hlasování o osnově zákona
o advokacii.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou. (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je jednomyslné. - Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 2. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
třetího bodu denního pořadu, jímž
je§
- Zpráva výboru rozpočtového k vládnímu návrhu zákona o správních poplatcích (tisk 608).
Zpravodajem je posl. Sajal, dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Sajal: Paní a pánové,
soudružky a soudruzi!
Kapitalistická veřejná a státní
správa odčerpávala od pracujícího
lidu vždy s velkým potěšením co
největší část národního
důchodu, a to pod nejrůznějšími
tituly. V tomto případě byly to poplatky
a dávky z úředního úkonu, které
jsou v předložené osnově označeny
pod pojmem "správní poplatky".
Právě před rokem projednávali jsme
osnovu, s níž tato osnova činí celek.
Byl to zákon o zrušení některých
poplatkových předpisů, který zrušil
poplatky z podání na národní výbory
a jiné správní orgány a téměř
všechny poplatky z úředních vyhotovení
těchto orgánů a zároveň se
uzákonila osnova o poplatcích soudních.
Dodnes platný poplatkový zákon je platný
již sto let. Během doby se ukázal kusým
a byla proto na něj nalepována řada nařízení
a zákonů, že se stal dokonale nepřehledným
a těžkopádným, takže poplatkové
právo vcelku zvládl jen málokterý
odborník.
Pro nový zákon mluví tedy důvody zjednodušení
státní administrativy a zlevnění veřejné
správy. Systém a jednoduchost, přehlednost
a pochopitelnost jsou jeho velkými přednostmi. Další
předností je hledisko politické. Poplatky
z úředních výkonů vyvíjely
se v rámci a duchu berní soustavy kapitalistického
hospodářství. Proto starý poplatkový
zákon není v souladu s naším lidově
demokratickým berním systémem, jehož
organickou součástí jsou také správní
poplatky. Řada poplatků je již bezpředmětná
anebo nevhodná.
Kapitalistický stát považoval poplatky a dávky
za důležitou součást svých řádných
rozpočtových příjmů. Byla zde
prostě příležitost od lidu poplatky
vymáhat, získávat pro státní
pokladnu co největší příjmy a
používat jich ve prospěch vládnoucí
třídy a proti zájmům pracujícího
lidu, který je platil.
Zajisté i dnes částky vybrané na poplatcích
představují značné položky. Avšak
dnešní stát by se mohl zříci
výnosů z poplatků a rozpočtový
příjem čerpat z jiných položek,
kdyby se to považovalo za nutné a prospěšné.
Poplatky se budou vybírat nadále zejména
z toho důvodu, že je zásadně správné,
aby občan anebo osoba právnická sama nesla
náklad za úřední jednání,
které se děje v jejich prospěch anebo proto,
že úřední jednání bylo
jimi vyvoláno. Nebylo by zajisté spravedlivé,
aby náklady na tato úřední jednání
byly rozvrženy na veškeré obyvatelstvo a zahrnuty
do státních nákladů.
Přesto však projednávaná osnova a prováděcí
nařízení správně rozlišuje
míru veřejného zájmu na úředním
jednání. V některých směrech
se zvýhodňují národní a komunální
podniky, jakož i JZD, a to buď přiznáním
osvobození anebo snížením sazby. Kromě
toho ministr financí a vyměřující
orgány budou mít možnost přiznat ze
zvláštních důvodů, zejména
z důvodu obecného zájmu, další
úlevy.
Ovšem i zvýhodnění má své
meze, a to proto, aby nedocházelo ke zbytečnému
zatěžování úřadů
a aby každý občan i právnická
osoba byli záměrně přidržováni
k hospodárnosti ve vlastním jednání.
Správní poplatky se budou vybírat za úkony
všech orgánů, jejichž činnost spočívá
převážně ve výkonu veřejné
správy, zejména tedy za úkony národních
výborů. V jediném předpisu budou soustředěny
poplatky za úkony orgánů všech odvětví
státní správy a tím se odstraní
dosavadní roztříštěnost. Nebude
tedy několik poplatků vedle sebe. Touto zásadou
jsme se řídili již loňského roku
při zákonu o poplatcích soudních.
Ministerstvo financí vypracovalo zároveň
i přehledný poplatkový sazebník, v
němž se laik i lidová správa snadno
vyznají.
Zákon je rámcový a ministrovi financí
se ponechává pravomoc, aby nařízením
stanovil směrnice pro vybírání a sazebník
poplatků. Aby občané z neznalosti zákona
nedoznali újmy, bude jen několik málo poplatků
splatných při předložení podání,
jímž má být řízení
zahájeno. Poplatník bude k placení vyzván
a když poplatek nezaplatí, úřední
jednání se prostě neprovede.
Osnova zákona znamená krok kupředu v naší
berní legislativě. Zavádí systém
a pořádek do materie, která byla pro většinu
obyvatelstva i lidové správy neproniknutelná
a nesrozumitelná. Proto lze osnovu označit za prospěšnou.
Navrhuji proto jménem rozpočtového výboru,
aby osnova zákona byla schválena v předloženém
znění. (Potlesk.)