Tak na př. vesnický boháč Hrabák
z obce Kváň na Hořovicku zneužil presenční
listiny schůze místního sdružení
JSČZ, aby ji vydával za listinu, na které
rolníci protestují proti hospodářsko-technické
úpravě pozemků. Vesničtí boháči
se pokoušeli sabotovat dodávky obilí, šrotovali
obilí, rozšiřovali panické zprávy
a pod.
Průběh letošních žní tak
opět ukázal, že cesta k socialismu na vesnici
je cestou zostřeného třídního
boje, že musíme být stále ostražití
a bdělí vůči vesnickým boháčům,
neustále odhalovat jejich pravé úmysly, které
se často skrývají za maskou stoupenců
družstevního hnutí, když se chtějí
vloudit do JZD a rozvracet je zevnitř, že musíme
na naší vesnici do všech důsledků
provádět politiku omezování a zatlačování
vesnických boháčů.
Důležitým článkem k zajištění
trvalého zvyšování hektarových
výnosů v JZD jsou státní strojní
stanice. Průběh letošních žní
ukázal, že politická, organisační
a technická připravenost strojních stanic
nebyla dostatečná. Značný počet
strojních stanic nesplnil své plány v sekání
obilí zejména proto, že nebylo dostatečně
využito strojů prací na dvě směny,
takže průměrný výkon na traktor
a samovaz byl nižší, než předpokládal
plán. Na strojních stanicích bude potřeba
věnovat velké úsilí tomu, aby vysoké
výkony předních traktoristů více
mobilisovaly všechny traktoristy k tomu, aby v socialistickém
soutěžení, prací na dvě směny
se zvýšil průměr využití
strojů a tak bylo zajištěno plnění
plánovaných úkolů.
Je potřeba, aby všechny strojní stanice nastoupily
cestu strojní stanice Olešná, která
splnila žňový plán na 115 % a plán
podzimních prací dosud na 61 %.
Je potřebí, aby všechna střediska si
vzala příklad ze střediska Šanov, které
do této doby provedlo podzimní práce na 2.489
průměrných hektarech, je potřeba,
aby všichni traktoristé následovali traktoristu
Mrhala z STS Olešná a dosáhli jeho výkonu
v podzimních pracích 588 průměrných
ha na traktoru škoda 30.
Jestliže ve všech strojních stanicích
tak jako v STS Olešná bude pracovat denně 60-70
traktorů na 2 směny, pak strojní stanice
vykonají veliký krok ku předu v pomoci jednotným
zemědělským družstvům, pak se
zvýší jejich podíl na výrobních
úspěších družstev a ještě
více se upevní politické a organisační
spojení mezi strojními stanicemi a jednotnými
zemědělskými družstvy.
Je proto potřebí, abychom si všichni uvědomili
souvislost plnění zvýšených úkolů
pětiletého plánu v zemědělství
s otázkou tempa výstavby socialismu v naší
vlasti. Je dále potřebí, abychom správně
chápali souvislost těchto úkolů s
výstavbou a upevňováním JZD, neboť
všechny dosavadní zkušenosti nám ukazují,
že pečovat o jednotná zemědělská
družstva, upevňovat je, znamená vytvářet
předpoklady k zajištění splnění
zvýšených úkolů zemědělské
pětiletky.
Zajišťovat plnění pětiletého
plánu v zemědělství znamená
dát na stůl pracujících více
obilí, masa, mléka a tuků, znamená
dále postoupit na cestě zvyšování
životní úrovně našich pracujících,
na cestě k vybudování socialismu v naší
vlasti. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Udeľujem slovo ďalšiemu
prihlásenému rečníkovi, pánu
posl. dr Dolanskému Júliusovi.
Posl. dr Julius Dolanský: Slavné Národní
shromáždění, paní a pánové!
Dovolte, abych pověděl k včerejšímu
projevu pana předsedy vlády Zápotockého
několik slov s hlediska kulturní výstavby
naší lidově demokratické republiky.
Ano, prožíváme dobu tak radostnou a slavnou,
jaké ještě nikdy nepoznaly celé naše
dějiny. Správně řekl pan předseda
vlády, že "pokud se týká zvýšení
životní úrovně, sociálních
požitků a kulturních potřeb lidu, bylo
vykonáno v posledních letech něco, co doposud
u nás nikdy vykonáno nebylo."
Už na naší nynější cestě
k socialismu si vytváříme novou kulturu,
kulturu, která slouží všemu pracujícímu
lidu.
Za těch několik málo let, co převzala
u nás do rukou moc dělnická třída
a všecek pracující lid, dýcháme
jiný, radostnější vzduch, plný
slunce a jásavého štěstí. Celá
naše země rozkvétá gigantickými
stavbami socialismu. Životní úroveň
pracujícího lidu vzrostla a s ní rostou i
kulturní potřeby. Naplňují se slova,
která pověděl brzy po slavném Únoru
1948 na Sjezdu národní kultury dne 11. dubna 1948
president republiky Klement Gottwald: "Ano, naše
lidová demokracie, chce-li jít co nejrychleji vpřed,
potřebuje mnoho talentů a znalostí, mnoho
nových, smělých myšlenek a vynálezů
pro rozvoj našeho hospodářství, pro
zlepšení naší administrativy, pro rozkvět
našeho školství, vědy, umění.
Potřebujeme početné kádry kvalifikovaných
odborníků, techniků a agronomů, vědců
a pedagogů, administrativních pracovníků
a umělců. Problém nadprodukce inteligence
patří dávné minulosti."
Plníc tuto gottwaldovskou linii, přistoupila naše
lidová demokracie energicky a důsledně k
budování nové, socialistické kultury.
Za vedení pana ministra školství, věd
a umění Zdeňka Nejedlého uskutečnili
jsme především epochální reformu
celé naší školské soustavy. Jednotná
škola od mateřských škol přes školy
I., lI. a III. stupně až po nejrůznější
druhy vysokých učilišť slouží
jen a jen pracujícím. Naše věda a umění
nemají vyšší ctižádosti než
zapojit se všemi silami do výstavby socialismu u nás
a pomáhat v boji za světový mír, lidová
osvěta, štědře podporovaná ze
státních prostředků, proniká
i do nejvzdálenějších končin
naši vlasti, do závodů, do dílen a na
vesnice. Činí život pracujícího
člověka ještě radostnějším
a krásnějším. Obohacuje ho vnitřně
a rozněcuje hluboké zdroje lidové tvořivosti.
Naše obrozená tělovýchova a sport dosahují
v poslední době jedinečných úspěchů.
Podle zásady "Sokol patří pracujícím"
připravujeme i na tomto poli socialistické kultury
nejširší vrstvy pracujícího lidu
k práci a k obraně. Všude tu je nám
zářivým a nabádavým vzorem
kvetoucí kultura Sovětského svazu, pevně
vrostlá do lidových mas, vyrostlá z lidu
a lidu cele oddaná.
Udělali jsme nesporně veliký krok kupředu
i v kulturní oblasti. A správná je výtka
pana předsedy vlády soudruha Zápotockého,
že jsme si přitom leckdy počínali "nejen
přepychově, ale mnohdy i neúnosně".
Je jisto, že větší skromnost v požadavcích
a v kavalírských zařízeních
bude znamenat na tomto stadiu našeho vývoje a výstavby
velký prospěch jak pro rozvoj našeho hospodářství,
tak i kultury. Stejně tak by byla chyba, kdybychom se už
chtěli spokojiti s dosavadními organisačními
výsledky a kdybychom odpočívali na vavřínech.
Není nic horšího než závrať
z úspěchů. Právě v kulturní
práci potřebujeme kritiky a sebekritiky jako soli.
Rychlé tempo socialistické výstavby u nás
přímo žádá, abychom i dále
zvyšovali soustavně a plánovitě i všestranné
vzdělání našeho lidu. Živý
příklad. Sovětského svazu nám
ukazuje, že socialismu dosáhneme jenom tehdy, když
se budeme všichni neustále učit. Učit
se, učit se, učit se! Tento leninský příkaz
si denně dvakrát opakujme! A pamatujme: Nestačí
jenom učit se a vzdělávat se! Je třeba
nového člověka také vychovávat.
Vychovávat, aby z nás rostli krásní
a ušlechtilí lidé, nadšení budovatelé
socialismu, zaníceni nositelé nejpokrokovějších
tradic naší národní minulosti a plamenní
obránci trvalého míru, hodní hřejivého
přátelství velikého Stalina!
Na zasedání Ústředního výboru
Komunistické strany Československa v září
t. r. přesvědčivě zdůraznil
ministr-předseda státního úřadu
plánovacího s. dr Jaromír Dolanský,
jakých nových kádrů je potřeba
pro rozvoj našeho hospodářství. Pravil:
"Musí to býti lidé života, nového
života, který se nyní v socialismu buduje.
To znamená: Musí býti oddáni dělnické
třídě a věci socialismu, schopni politicky
myslet a uskutečňovat linii, směrnice a hesla
strany a vlády. Musí to býti lidé
konkretní, ne povšechní mluvkové, lidé,
kteří se umějí zabývat věcmi
do všech podrobností a pohroužit se do t. zv.
maličkostí... Musí býti spojeni s
masami, které vedou a jejichž práci řídí,
ale od nichž se neustále zároveň učí.
Musí ve všem a všude umět přesvědčovat
a svým osobním příkladem strhovat
druhé. Takové kádry vydává
ze sebe dělnická třída. Tyto vlastnosti
musí míti zajisté především
vedoucí řídící kádry,
ale ve větší neb menší míře
i střední technickohospodářské
kádry i vyspělé kádry dělnické."
Nuže, tu jsme u jádra věci i pro otázky
naší kultury. Udělali jsme všechno, abychom
si už pro nejbližší budoucnost vypěstovali
a zabezpečili takové kádry? Staráme
se dosti o vzdělání a výchovu našich
techniků, inženýrů a mistrů?
Věnovali jsme dosti péče odbornému
školení pracujícího dorostu? Tady je
dnes nejdůležitější článek
v řetězci naléhavých úkolů
naší kulturní politiky. To je prvořadý
úkol v naší kulturní práci. Na
něm závisí, jak rychle a jak zdárně
se bude u nás rozvíjet výstavba socialismu
za 5, za 10 let. Pan předseda vlády s. Zápotocký
přesvědčivě osvětil v souvislosti
se mzdovou politikou společenský význam práce.
I kulturní práci musíme oceňovat podle
jejího společenského významu. Úkolem
čís. 1 je dnes odborné školení.
Jsme dnes ve vývoji naší národní
vzdělanosti už tak daleko, že všechnu výchovnou
a vzdělávací péči zaměřujeme
především k nejširším pracujícím
masám. Jak by se zaradoval nesmrtelný "učitel
národů" Komenský, kdyby viděl,
že lidová demokracie na cestě k socialismu
už zajistila výchovu a vzdělání
pro všechny stupně věku mladého člověka
a že přistupuje nyní plánovitě
k zvýšené odbornosti, k prohloubené
specialisaci pro jednotlivá povolání. Ano,
dovedli jsme už vybudovat celoroční dělnické
školy, množství přípravných
kursů a máme i jednoroční kursy pro
přípravu dělníků na vysoké
školy. Ale v organisaci odborného školení
nám to doposud na nejednom místě skřípe
a vázne.
Příklad Sovětského svazu nám
názorně ukazuje, jak je třeba neustále
zvyšovat kvalifikaci dělnických kádrů
promyšlenou soustavou kursů a škol. V Sovětském
svazu přímo sami ministři v jednotlivých
výrobních ministerstvech se starají o zvyšování
školení a kulturní úrovně pracujících.
Na prvním místě je už péče
o dobré učitele. Ani pro nás nemůže
být lhostejným, jestliže vedoucí hlavních
správ u nás nevěnují dost pozornosti
těm, kteří studují na ÚDŠ
a na 3-6měsíčních internátních
kursech. Podnikoví ředitelé se dost nezajímají
o učitele v závodních školách.
I učitelům je třeba vyhradit čas na
odborné školení. Jak znamenitě by mohl
resortní ministr nebo vedoucí hlavní správy
učitele povzbudit a posílit, kdyby mu aspoň
podepsal jmenovací dekret nebo kdyby mu občas vyslovil
za dobře vykonanou práci písemné uznání!
Kdyby pozval učitele na poradu a pohovořil si s
nimi! Děje se to? Až na řídké
výjimky neděje. Každý ví, že
naší nejdůležitější
hospodářskou starostí je dnes prvovýroba,
zejména těžba uhlí. Umožněme
učitelům závodních škol, aby
měli co největší styk se závodem
a pracujícími přímo na jejich pracovištích.
Jenom když na vlastní oči poznají, kde
a za jakých okolností jejich žáci pracují,
budou jim moci dobře pomáhat, dobře je učit
a vychovávat. Je třeba správně oceňovat
pomoc závodní škole. Ani ji nepřeceňovat,
ale ani nepodceňovat.
Stejně je třeba zvýšit péči
o žáky závodních škol a kursů.
Ani tu nelze postupovat šablonovitě. Je třeba
stavět jim před oči další perspektivy,
vysvětlovat jim, proč mají vycházet
ze škol dobří odborní pracovníci.
Ukažme jim, že vyšší odborné
vzdělání je v jejich vlastním zájmu
a že jenom tak budou moci líp prospívat i celku!
Nechť žádají žáci od svých
učitelů co nejvíce poučení.
Podporujme a rozvíjejme všechny jejich snahy o lepší
vzdělání.
Usnesení předsednictva Ústředního
výboru KSČ a vlády o opatřeních
ke zvýšení těžby uhlí a
výrobnosti práce v ostravsko-karvínském
revíru dává mnoho podnětů také
k tomu, jak je nutno prohloubit obsah odborného školení.
Reorganisace práce si vyžaduje i změněné
učební osnovy. Nechť si je dají páni
ministři předložit! Přizpůsobily
se už osnovy dnešní generální linii?
Poučujeme se dosti i tam z příkladu Sovětského
svazu? Zdůrazňujeme v osnovách za dnešní
vývojové etapy na př. z dějin VKS
(b) období budování socialismu v SSSR?
Více péče je třeba věnovat
učňovskému dorostu, organisaci a obsahu jeho
školení. Veliká střediska pracujícího
dorostu nelze dost dobře zvládnout. V ČKD
Stalingrad na př. má jeden ředitel na starosti
dorost 15letý, 17letý i vyučené. Jak
může dokonale poznat jeden člověk na
1400 mladých lidí? A jak jim může účinně
pomáhat? Co má dělat dřív?
Sociální věci? Výrobu? Personální
otázky? Nezbytně potřebuje pro školení
pracujícího dorostu zvláštního
referenta. I tu je třeba veliké odpovědnosti.
A musíme se věnovat i vyučeným.
Na potřeby pracujících se musí ještě
víc zaměřit i samo ministerstvo školství,
věd a umění, zejména osnovami pro
školy II. a III. stupně. Jasnou linii tu dává
usnesení předsednictva ÚV KSČ o učebnicích.
Kontrolují páni ministři a ostatní
příslušní činitelé, jak
se tato linie plní? Všichni kompetentní pracovníci
by měli mít k sobě blíž. V dohodě
s výrobními ministerstvy by měl vzniknout
ze vzájemných porad návrh, jak má
vypadat obsah učebnic. A zase nám tu bude nejlepším
příkladem Sovětský svaz. Pokud školíme
v odborném školství technické kádry,
je třeba podávat jim nejnovější
výsledky techniky. Radikálně škrtat
přežitky! Ještě dnes slyšíme
oprávněné stížnosti, že
by bylo záhodno vypustit z učebnic polovičku
materiálu, který není nic jiného než
zastaralý balast. Vzpomínám tu slov úderníka
Svobody. Podle něho máme učebnice o mnoha
stránkách. Ale kdyby se provedla revise jejich obsahu,
byl by kratší a lepší. I buržoasní
kosmopolitismus a poklonkování před Západem
do nich ještě tu a tam proklouzlo.
Nedostatečnou pozornost jsme dosud věnovali technické
inteligenci, jejímu odbornému a politickému
školení. Nepodařilo se nám z ní
ještě docela vyhnat zbytky starého byrokratismu.
Neskloubili jsme ani dostatečně nové dělnické
kádry se starou, poctivou inteligencí, oddanou lidové
demokracii a práci pro socialismus. Málo doposud
pomáháme ve školení úderníků.
Což není jejich kulturně technické školení
stejně významné jako samo údernictví
a novatorství? I tu ještě daleko pokulháváme
za sovětským vzorem. Tam na př. ve stachanovském
závodu Kalibr všichni navštěvují
nějakou večerní školu. Nedovedli by
snad naši soudruzi úderníci něco podobného?
Jistě že by dovedli! Jen je na to upozornit a důsledně
je k tomu vést! (Předsednictví se
ujal předseda dr John.)
Veliké úkoly máme tedy ještě
před sebou v odborném školení pracujících.
Je ctí ministerstva školství, věd a
umění, že chystá už pro nejbližší
dobu další rozšíření a prohloubení
mimořádných způsobů studia.
Naši dělníci budou moci získat i při
zaměstnání vyšší všeobecné
a odborné vzdělání na gymnasiích
a pedagogických gymnasiích. I tu podle vzoru SSSR
a lidově demokratických států.
Bylo by nespravedlivé tvrdit, že jsme u nás
zanedbali odborné školení pracujících.
Ale jisto je, že v tomto směru se nám dosud
nepodařilo přizpůsobit nadstavbu rychlým
změnám hospodářské základny
a jejím naléhavým potřebám.
Je čas, aby mizely rozdíly ve vzdělání,
rozdíly zaviněné kapitalismem. Chceme, aby
pracující lid obou našich národů,
všichni Čechové a Slováci byli lidmi
vysoce vzdělanými, dokonale připravenými
pro veliké úkoly výstavby socialismu v naší
vlasti.
K tomuto krásnému a vznešenému cíli
musí směřovat také všechny ostatní
obory naší kulturní činnosti. Nejenom
školy, ale také věda, umění,
lidová osvěta, tělovýchova a sport.
I tu si přejeme, aby naše agitace a propagace byla
ještě bojovnější, útočnější
a aktuálnější. Máme přece
být nač hrdi. A není problému, na
který bychom nemohli pohotově odpovědět.
Náš Československý rozhlas by měl
stát ještě ostřeji a rozhodněji
v nejpřednější bojové frontě
tábora míru. Ještě věrněji
a přesvědčivěji by měl do celého
světa hlásat smýšlení všeho
pracujícího lidu Československa. Naši
vášnivou nenávist k válečným
paličům a emigrantským zrádcům,
naši nekonečnou lásku k Sovětskému
svazu a k velikému Stalinovi. (Potlesk.) Náš
film by měl ještě lépe a soustavněji
sloužit dokumentárními a populárně
vědeckými snímky výstavbě socialismu
u nás. Měl by zachycovat a zvěčňovat
to, čím dnes žijeme: Naši práci
a naše nejlepší snahy, náš nadšený
rozhled a naše horoucí úsilí, vytvořit
z naší krásné země republiky
Gottwaldovy - v brzku pravý ráj. (Potlesk.)
Ano, vytváříme si dnes novou kulturu, kulturu
lidovou, pokrokovou, bojovnou, kulturu socialistickou obsahem
a národní ve formě. I tu pro nás platí
příkaz presidenta republiky Klementa Gottwalda:
Tváří k masám! Také na poli
kultury! A to znamená především a na
prvém místě práci pro socialismus
a boj za trvalý mír! Podle vzoru slavné sovětské
kultury! (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Prosím soudruha
posl. Štětku, aby se ujal slova.
Posl. Štětka (uvítán potleskem):
Soudružky a soudruzi!
Předseda naší vlády soudruh Zápotocký
ve včerejší schůzi Národního
shromáždění předložil nám,
voleným zástupcům lidu, tříletou
bilanci práce vlády obrozené Národní
fronty Čechů a Slováků k posouzení
a ke schválení.
Předseda vlády na konkretních příkladech
dokázal, jak vláda plnila své programové
prohlášení ze dne 17. června 1948, překonávajíc
těžké překážky v boji se
zbytky starého kapitalistického světa, se
zbytky starého kapitalistického myšlení.
Mým úkolem jest při této příležitosti
aspoň v hrubých rysech dotknouti se velmi důležitého
problému, to je problému kontroly státní,
lidové a hospodářské správy.
Plánované hospodářství, které
je základním pilířem budování
socialismu v naší vlasti, je nemyslitelné bez
stálé a účinné kontroly.
Na únorovém zasedání Ústředního
výboru KSČ řekl předseda naší
strany a president republiky soudruh Gottwald v závěru
svého historického projevu, že "musíme
zřídit přísnou a pružnou kontrolu
všeho našeho hospodářství".