Středa 31. října 1951

Více péče je třeba věnovat učňovskému dorostu, organisaci a obsahu jeho školení. Veliká střediska pracujícího dorostu nelze dost dobře zvládnout. V ČKD Stalingrad na př. má jeden ředitel na starosti dorost 15letý, 17letý i vyučené. Jak může dokonale poznat jeden člověk na 1400 mladých lidí? A jak jim může účinně pomáhat? Co má dělat dřív? Sociální věci? Výrobu? Personální otázky? Nezbytně potřebuje pro školení pracujícího dorostu zvláštního referenta. I tu je třeba veliké odpovědnosti. A musíme se věnovat i vyučeným.

Na potřeby pracujících se musí ještě víc zaměřit i samo ministerstvo školství, věd a umění, zejména osnovami pro školy II. a III. stupně. Jasnou linii tu dává usnesení předsednictva ÚV KSČ o učebnicích. Kontrolují páni ministři a ostatní příslušní činitelé, jak se tato linie plní? Všichni kompetentní pracovníci by měli mít k sobě blíž. V dohodě s výrobními ministerstvy by měl vzniknout ze vzájemných porad návrh, jak má vypadat obsah učebnic. A zase nám tu bude nejlepším příkladem Sovětský svaz. Pokud školíme v odborném školství technické kádry, je třeba podávat jim nejnovější výsledky techniky. Radikálně škrtat přežitky! Ještě dnes slyšíme oprávněné stížnosti, že by bylo záhodno vypustit z učebnic polovičku materiálu, který není nic jiného než zastaralý balast. Vzpomínám tu slov úderníka Svobody. Podle něho máme učebnice o mnoha stránkách. Ale kdyby se provedla revise jejich obsahu, byl by kratší a lepší. I buržoasní kosmopolitismus a poklonkování před Západem do nich ještě tu a tam proklouzlo.

Nedostatečnou pozornost jsme dosud věnovali technické inteligenci, jejímu odbornému a politickému školení. Nepodařilo se nám z ní ještě docela vyhnat zbytky starého byrokratismu. Neskloubili jsme ani dostatečně nové dělnické kádry se starou, poctivou inteligencí, oddanou lidové demokracii a práci pro socialismus. Málo doposud pomáháme ve školení úderníků. Což není jejich kulturně technické školení stejně významné jako samo údernictví a novátorství? I tu ještě daleko pokulháváme za sovětským vzorem. Tam na př. ve stachanovském závodu Kalibr všichni navštěvují nějakou večerní školu. Nedovedli by snad naši soudruzi úderníci něco podobného? Jistě že by dovedli! Jen je na to upozornit a důsledně je k tomu vést! (Předsednictví se ujal předseda dr. John.)

Veliké úkoly máme tedy ještě před sebou v odborném školení pracujících. Je ctí ministerstva školství, věd a umění, že chystá už pro nejbližší dobu další rozšíření a prohloubení mimořádných způsobů studia. Naši dělníci budou moci získat i při zaměstnání vyšší všeobecné a odborné vzdělání na gymnasiích a pedagogických gymnasiích. I tu podle vzoru SSSR a lidově demokratických států.

Bylo by nespravedlivé tvrdit, že jsme u nás zanedbali odborné školení pracujících. Ale jisto je, že v tomto směru se nám dosud nepodařilo přizpůsobit nadstavbu rychlým změnám hospodářské základny a jejím naléhavým potřebám. Je čas, aby mizely rozdíly ve vzdělání, rozdíly zaviněné kapitalismem. Chceme, aby pracující lid obou našich národů, všichni Čechové a Slováci byli lidmi vysoce vzdělanými, dokonale připravenými pro veliké úkoly výstavby socialismu v naší vlasti.

K tomuto krásnému a vznešenému cíli musí směrovat také všechny ostatní obory naší kulturní činnosti. Nejenom školy, ale také věda, umění, lidová osvěta, tělovýchova a sport. I tu si přejeme, aby naše agitace a propagace byla ještě bojovnější, útočnější a aktuálnější. Máme přece být nač hrdi. A není problému, na který bychom nemohli pohotově odpovědět. Náš Československý rozhlas by měl stát ještě ostřeji a rozhodněji v nejpřednější bojové frontě tábora míru. Ještě věrněji a přesvědčivěji by měl do celého světa hlásat smýšlení všeho pracujícího lidu Československa. Naši vášnivou nenávist k válečným paličům a emigrantským zrádcům, naši nekonečnou lásku k Sovětskému svazu a k velikému Stalinovi. (Potlesk.) Náš film by měl ještě lépe a soustavněji sloužit dokumentárními a populárně vědeckými snímky výstavbě socialismu u nás. Měl by zachycovat a zvěčňovat to, čím dnes žijeme: Naši práci a naše nejlepší snahy, náš nadšený rozhled a naše horoucí úsilí, vytvořit z naší krásné země - republiky Gottwaldovy - vbrzku pravý ráj. (Potlesk.) Ano, vytváříme si dnes novou kulturu, kulturu lidovou, pokrokovou, bojovnou, kulturu socialistickou obsahem a národní ve formě. I tu pro nás platí příkaz presidenta republiky Klementa Gottwalda: Tváří k masám! Také na poli kultury! A to znamená především a na prvém místě práci pro socialismus a boj za trvalý mír! Podle vzoru slavné sovětské kultury! (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Prosím soudruha posl. Štětku, aby se ujal slova.

Posl. Štětka (uvítán potleskem): Soudružky a soudruzi!

Předseda naší vlády soudruh Zápotocký ve včerejší schůzi Národního shromáždění předložil nám, voleným zástupcům lidu, tříletou bilanci práce vlády obrozené Národní fronty Čechů a Slováku k posouzení a ke schválení.

Předseda vlády na konkrétních příkladech dokázal, jak vláda plnila své programové prohlášení ze dne 17. června 1948, překonávajíc těžké překážky v boji se zbytky starého kapitalistického světa, se zbytky starého kapitalistického myšlení. Mým úkolem jest při této příležitosti aspoň v hrubých rysech dotknouti se velmi důležitého problému, to je problému kontroly státní, lidové a hospodářské správy.

Plánované hospodářství, které je základním pilířem budování socialismu v naší vlasti, je nemyslitelné bez stálé a účinné kontroly.

Na únorovém zasedání Ústředního výboru KSČ řekl předseda naší strany a president republiky soudruh Gottwald v závěru svého historického projevu, že "musíme zřídit přísnou a pružnou kontrolu všeho našeho hospodářství".

Naše vláda v čele s naším soudruhem Zápotockým ihned po únorovém zasedání Ústředního výboru KSČ přikročila k provádění celé řady opatření, která znamenala a znamenají zhospodárnění naší státní, lidové a hospodářské správy, a mezi jiným také ke zřízení ministerstva státní kontroly.

Nebudu se zabývati úkoly ministerstva státní kontroly - na tuto otázku dal odpověď ministr státní kontroly soudruh Bacílek, která, jak víte, byla uveřejněna v denním tisku.

Kontrolu, o níž chci mluvit, lze ovšem provádět na různých místech a různými prostředky, které se musí navzájem doplňovat a koordinovat, aby se nedělala kontrola pro kontrolu.

Dnes už nelze nevidět výsledky kontroly, které se nám projevují na příklad ve Státní bance a v peněžnictví vůbec. Jak všichni víme, Státní banka a peněžnictví, které bylo přetvořeno z vykořisťovatelského nástroje v rukou kapitalistů na nástroj, pomocí něhož má dělnická třída provádět kontrolu výroby, oběhu zboží i hospodaření podniků, používá peněz, jejichž úloha se v našem hospodářství změnila, při plánovaném hospodářství jako nástroje evidence a kontroly celého hospodářského dění. V penězích se promítají výsledky práce a pomocí peněz dostávají dělníci a všichni pracující podíl ze společného produktu, který jim podle jejich práce a služeb náleží, a jak to soudruh Zápotocký ve svém projevu tak konkrétně dokázal, že jsme - to si nesmíme zamlčovat - na hranicích možností a že nemůžeme více utrácet než vydělávat.

Abychom mohli více vydělávat, toho můžeme docílit jen a jen stálou a soustavnou kontrolou celého našeho hospodářského, sociálního a kulturního života.

Proto peníze je třeba hlídat a kontrolovat, aby nikdo nedostával anebo si nebral více, než si zaslouží.

K plnění tohoto úkolu je třeba kádrů, které nad vší pochybnost musí býti oddány dělnické třídě, věci socialismu. Musí býti schopny politicky myslet a rozhodovat, býti důsledně při kontrole a rozhodování, musí umět osobně přesvědčovat a ne četníkovat, to jest, nesmí hledat za každým rohem zloděje a nepoctivce.

Takové kontrolní kádry potřebuje náš lidově demokratický režim jako soli.

Ochrana a nedotknutelnost národního majetku musí býti ctí a povinností každého poctivého občana tohoto státu. Bude třeba rázně skoncovat se starým myšlením - z cizího, to je ze státního, krev neteče. Bude třeba zorganisovat lidovou kontrolu, počínaje místními národními výbory přes okresní a krajské národní výbory až ke státní kontrole. Takovou lidovou kontrolu už započalo organisovat ministerstvo vnitra a jeho počáteční úspěchy jsou již patrný, ale jak ukázal na příkladech sám ministr vnitra soudruh Nosek, objevují se ještě právě ve finančním hospodářství národních výborů velké nedostatky, které je třeba odstraňovat.

Nic by nám nepomohlo míti ministerstvo státní kontroly a čekat, že ono to za nás všechny udělá. Tady mají povinnosti poslanci jako volení zástupci lidu, aby se při výkonu své funkce plně zapojili do lidové kontroly, jak nás to učí velký Lenin, že kontrola je 90 % pořádku.

Naše vláda učinila před parlamentními prázdninami celou řadu opatření pro zhospodárnění státní, lidové a hospodářské správy v našem státě. Jedno takové opatření týká se zhospodárnění osobního autoprovozu ve státní, lidové a hospodářské správě. Uvedu jen stručný přehled a některé výsledky, jak se projevily při provádění usnesení vlády, pokud jde o zhospodárnění autoprovozu národních výborů. Zástupci národních výborů - okresních a krajských - na poradách za tím účelem svolaných uvítali a kladně zhodnotili způsob provádění průzkumu a zhospodárnění autoprovozu v lidové správě. Průzkum jasně ukázal, jak bezhlavě a nezodpovědně byla vybavována lidová správa osobními auty. Tak na příklad okresy Žatec, Stříbro, Hořice, Děčín, Chomutov, Teplice, Kladno atd. měly 7 až 10 osobních vozů pro tak zvané plnění úředních výkonů, zatím co okresům Soběslav, Vodňany, Stod, Kraslice, Lanškroun, Dvůr Králové atd. stačila 2 osobní auta pro úřední naléhavé cesty, při čemž je třeba zdůraznit, že tyto okresy nemají o nic menší politickou a hospodářskou problematiku než ty okresy, které mají 10 osobních aut.

Tady je vidět, jak se velkoryse začala provádět politika motorisování - ne pro plnění hospodářských úkolů, ale politika osobního pohodlí.

Při hodnocení politických a hospodářských otázek jednotlivých okresů byl zkoumán dosavadní stav a vývoj do budoucna jak průmyslové, tak i zemědělské výroby a možnost využití hromadných dopravních prostředků, jak jsou vybaveny služby dopravními prostředky, včetně motocyklů, jak je prováděna koordinace služebních jízd, kdo disponuje služebními osobními vozy, jak je prováděna údržba, vybavení veterinární a lékařské služby dopravními prostředky, jaký je stav úvěru na benzin a pohonné látky vůbec a kteří referenti nejvíce využívají vozového parku.

Průzkumem objevila se celá řada nedostatků a závad, v nichž uvedu jen některé.

  1. Jak bylo zjištěno, údržbě osobních vozů ve většině případů není věnována řádná péče. To je ponecháno osudu.

  1. Téměř na všech okresních národních výborech zůstává nevyřešena otázka lékařské a veterinární služby s hlediska dopravních prostředků. Lékaři a veterináři používají většinou svých motorových vozidel. Většinou se proplácí kilometrovné pří používání vlastních motorových vozidel, při čemž není zajištěna a prováděna kontrola. Na příklad: Okresní národní výbor v Kolíně vyplácí veterináři, který je současně zvěrokleštičem, měsíčně na kilometrovném přes Kčs 10.000 a v červenci t. r. dokonce přes Kčs 13.000. Jestli tomuhle chce někdo říkat zhospodárnění veřejné služby, pak je to nejlepší způsob - zbankrotění veřejné správy.

Přátelé, jestliže uvádím dnes tato fakta o nehospodárnosti v autoprovozu u národních výborů, činím tak proto, abych upozornil na nutnost řádné kontroly v lidové správě všech stupňů.

Prosím, aby mi bylo dobře rozuměno. Chci zvlášť podtrhnout, že nikdo přece nechce, aby lidová správa neměla k obstarávání veřejného zájmu osobní auto pro naléhavé potřeby, ale nikdo mne nepřesvědčí o tom, že taková obec Flaje anebo Prestovec, které mají 400-600 obyvatel, potřebují osobní auto, anebo konečně, že místní národní výbor v Šumperku, který má tři osobní auta, měl nadto ještě letadlo typu Sokol (Veselost.)

Docela právem si zástupci krajských národních výborů a okresních národních výborů stěžovali na poradách, že osobní automobily svádějí často místní národní výbory k obcházení ONV a KNV, k intervencím přímo na ministerstvech, mnohdy v záležitostech, které jasně patří do kompetence okresních anebo krajských ONV.

Nemohu se nezmínit o autoprovozu hlavního města Prahy. To je zvláštní kapitola, která zasluhuje pozornosti. Autoprovoz hl. m. Prahy se vyznačuje právě tím, že přes nejhustější dopravní síť - za 5 minut jsi v Praze s místa na místě - potřebují pražské národní výbory největší počet osobních aut, při čemž obvodním národním výborům postačí po jednom osobním voze, který je používán jen pro naléhavé případy, zatím co Ústřední národní výbor, pro který asi platí výjimečná pravidla, a jeho úřad potřebuje 26 osobních aut, jak bylo výslovně řečeno - na representaci a rychlé vykonávání služeb úřadu. Ono se říká, že pod svícnem bývá tma, ale tady je úplné temno. (Veselost.) Všichni víme, že v Praze je možno v několika minutách projet elektrikou, autobusem nebo trolejbusem na různá místa, ale tohle nechápe finanční kontrolní komise Ústředního národního výboru hlavního města Prahy.

Ať se na mne ti, kterých se to dotýká, nehněvají, když jim připomenu jedno staré pražské srovnání pro rychlé úřadování na proslavené pražské obci. Toto srovnání zní: "Kdyby se mohly dělat z pražských konšelů nitě, tak by se věru nikdy nepřetrhly". (Veselost.) Já nevím, jestli tomu docela dobře rozumíte. A já bych k tomu dodal, že by všem těm, kteří mají za to, že pro svou službu nemohou úřad vykonávat bez osobního, jim přiděleného auta, že by jim slušelo býti více skromnými, ba dokonce prospělo, kdyby na své úřední cestě Prahou, v pohovorech s občany v elektrikách, autobusech a trolejbusech poznali přání, požadavky a stížnosti pražských občanů. (Hlučný potlesk.)

Chci jenom v závěru zdůraznit, že by bylo chybou domnívat se o několika málo příkladech, které jsem zde uvedl, že se vyskytují snad jen u národních výborů. Ony se v daleko větší míře vyskytují na ústředních místech našeho hospodářství. Bylo by chybou se domnívat, že vybudováním státní kontroly jsme již otázku kontroly vyřešili. Těch několik set lidí by nebylo s to zvládnout tyto velké úkoly, kdyby se jim nedostalo široké podpory a spolupráce všech. Naše kontrola stane se stoprocentně účinnou teprve tehdy, bude-li široká, masově založená a naučíme-li se pomocí této kontroly kontrolovat a odstraňovat chyby, odhalovat je ve všech důsledcích.

"Práce nás čeká" - tak končil soudruh Zápotocký svůj včerejší projev. Ano, čeká nás mnoho práce na všech úsecích naší činnosti. Samozřejmě také na úseku státní a lidové kontroly. My se však této práce nebojíme, poněvadž víme, že na jejím konci čeká bohaté ovoce pro stát a náš národ. V starých pověstech českých se praví, že naše země oplývá mlékem a medem. A my tato stará toužebná přání našich předků proměníme ve skutečnost. (Dlouhotrvající potlesk.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Přistoupíme k hlasování o prohlášení předsedy vlády a o návrhu na vyslovení důvěry vládě.

Národní shromáždění je způsobilé se usnášet.

Kdo souhlasí s prohlášením předsedy vlády ze dne 31. října 1951 a s předneseným v něm návrhem na vyslovení důvěry vládě, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To jsou všichni. (Hlučný, dlouhotrvající potlesk.)

Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo prohlášení předsedy vlády učiněné v Národním shromáždění dne 31. října 1951 a vyslovilo jednomyslně vládě důvěru ve smyslu § 83 odst. 3 ústavy.

Tím je vyřízen 1. bod pořadu.

Užší předsednictvo Národního shromáždění se usneslo, aby se příští schůze konala zítra v pátek dne 2. listopadu 1951 v 9 hodin. Na jejím pořadu byly by nevyčerpané body pořadu 58. schůze Národního shromáždění, jak byl schválen ve včerejší schůzi Národního shromáždění, t. j.

  1. Zpráva výboru branného a bezpečnostního k vládnímu návrhu zákona (tisk 588) o branné výchově (tisk 590),

2. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 587) o státním svátku, o dnech pracovního klidu a o památných a významných dnech (tisk 589),

3. Doplňovací volba předsednictva a členů výborů Národního shromáždění.

Jsou nějaké námitky? (Nebyly.)

Námitek není.

Podle § 24 odst. 1 jedn. řádu rozhodne Národní shromáždění o pořadu zítřejší schůze prostým hlasováním bez rozpravy.

Dám tedy hlasovat.

Kdo souhlasí s navrženým pořadem zítřejší schůze, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Navržený pořad je tedy schválen.

Schůze se bude konati zítra o 9. hodině.

Končím schůzi.

(Konec schůze v 18 hod. 3 min.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP