Vývoj v r. 1950 šel u nás podobně jako
v r. 1949. Než přejdu k rozboru, dovolte, abych se
dotkl některých problémů roku 1950.
Chci se především zmínit o všeobecné
dani. Ta není pro nás jen nástrojem socialistické
akumulace, nýbrž má být také
regulátorem trhu. Sazbami této daně upravujeme
ceny. Úpravu máme dělat tak, aby nevznikly
škody našemu hospodářství, aby
byla regulována - a to rozumně regulována
- spotřeba. Neuvádím všechna hlediska,
jen hlavní. Když budeme těchto hledisek vždy
dbát, zabezpečíme i státu dobrý
výnos daně. To vše předpokládá
úplnou znalost poměrů v oboru a znamená
to neztrácet perspektivy o poslání daně
s celostátního hlediska.
Jsme si vědomi, že náš boj za uskutečnění
nového, socialistického řádu uskutečňujeme
v období zostřeného třídního
boje. Víme, že podobné nebo jiné těžkosti,
se kterými se setkáváme, jsou produktem tohoto
třídního boje. Proto má být
naší snahou zužovat pole, na kterém nám
může reakce škodit. Jedním z těch
míst je také pořádek v administrativě,
v účetnictví a v účtárnách.
Již loni a znovu i letos tomu věnoval pozornost ministr
financí soudr. Kabeš. Myslím, že
je již nejvyšší čas, aby odpovědní
činitelé obrátili pozornost ke zjednodušení
a sjednocení účetních soustav u nás
užívaných. A užíváme jich
u nás 35 až 39! Mnohé z nich se od sebe téměř
ničím neliší než názvem.
Organisační skupina Svitu zaváděla
soustavu socialistického podnikového hospodářství
(SPH). U státních statků mají socialistické
statkové hospodářství (SSH), což
není v celku nic jiného než SPH. Myslím,
že vývoj už předehnal i tuto nebo i jiné
soustavy; proto je třeba účetnické
soustavy sjednotit a zredukovat. Je to jistě úkol
těžký, ale ne tak těžký,
aby nemohl být uskutečněn, aby i zde byl
zaveden pořádek.
Odpovědně projednávat rozpočet, to
znamená - jak správně bylo řečeno
v rozpočtovém výboru - projednávat
jej ve spojitosti se skutečným životem se všech
možných hledisek.
Na loňském únorovém zasedání
ÚV KSČ postavil před nás president
republiky soudr. Klement Gottwald úkol nad jiné
významný: Vykročit rychleji a směleji
vpřed k socialismu. Konkrétní směrnice
byla: Rozvíjet náš těžký
průmysl, zejména naše strojírenství,
odkrývat reservy v těchto odvětvích
a především investovat do těchto odvětví.
Podíl těžkého průmyslu na zvýšeném
objemu výroby r. 1950 činil 15,6%, zatím
co celkové zvýšení průmyslové
výroby činilo 15,3%. Zase podle slov presidenta
republiky jsou to jen prvé, počáteční
kroky, za kterými musí přijít rozhodující
obrat ve prospěch výroby těžkého
průmyslu.
Rozvoj těžkého průmyslu je jedině
správnou cestou k rozvíjení všech dalších
odvětví průmyslové výroby,
jak to také ukazují výsledky r. 1950. Výroba
lehkého průmyslu stoupla proti r. 1948 o 10,8%,
výroba potravinářského průmyslu
dokonce o 24,9%. Tato čísla sama o sobě dokazují
neustálé stoupání životní
úrovně pracujících mas, neboť
při vědomě a plánovitě omezeném
vývozu produktů lehkého a potravinářského
průmyslu to znamená stále víc a více
výrobků pro náš vnitřní
trh.
Vcelku byl náš plán na rok 1950 již podstatně
zvýšen proti plánu původnímu
a tento zvýšený plán byl splněn
na 101,8%, což prakticky znamenalo, že naše průmyslová
výroba byla zhruba o 50% vyšší než
v nejlepším roce existence kapitalistické Československé
republiky. Proč mohlo být těchto úspěchů
dosaženo? Proto, že dělnická třída
vzala plán za svůj plán, že se stal
majetkem mas a tedy plánem živým. Byl poopraven,
a to stále víc a víc se rozvíjející
iniciativou dělnické třídy. Počet
soutěžících úderníků
vzrůstal. Jen v českých krajích bylo
Ústřední radou odborů vydáno
více než 400.000 údernických knížek.
A soutěžení bylo postaveno na nové,
zdravé základy. Soutěžilo se o nejlepší
závod, nejlepší dílnu, nejlepšího
pracovníka svého oboru.
Proto již i dnes můžeme říci, že
rozpočtové příjmy na rok 1950 budou
v celku překročeny. Správně bylo v
rozpočtovém výboru konstatováno, že
ještě nikdy nebyl návrh státního
rozpočtu projednáván za tak dobrých
předpokladů a za takových radostných
perspektiv rozvoje jako letos.
Tyto radostné perspektivy rozvoje nám dalo historické
zasedání Ústředního výboru
KSČ konané v únoru t. r. Dobré výsledky
dvou roků Gottwaldovy pětiletky umožňují
předčasně splnit původní pětiletý
plán. Pan president řekl, že můžeme
splnit původní pětiletý plán
v těžbě uhlí již koncem roku 1951,
v přesném strojírenství do poloviny
roku 1951, v lehkém kovoprůmyslu do konce roku 1951
a v řadě jiných základních
průmyslových odvětví do konce roku
1952. Proto je třetí rok pětiletky rokem
rozhodujícím.
Proto mohl ministr-předseda SÚP s. dr. Dolanský
vytyčit takové grandiosní, smělé
cíle: do konce roku 1953 vzroste celková průmyslová
výroba proti roku 1948 skoro o dvojnásobek, přesně
o 98%. Nejrychlejší tempo růstu výroby
bude v těžkém strojírenství a
výroba automobilového průmyslu bude proti
roku 1950 na dvojnásobku výroby. V přesném
strojírenství dosáhne výroba obráběcích
strojů v roce 1953 trojnásobku proti výrobě
v prvé kapitalistické republice. V roce 1951 až
1953 se zvýší výroba oceli o 42%. Tak
co do množství výroby oceli zaujme náš
stát 6. místo na světě. Výstavbou
hydroelektráren stoupne výroba elektrické
energie tak, že bude 3krát vyšší
než v kapitalistickém Československu. Jen samo
Slovensko vyrobí v roce 1955 tolik elektřiny, jako
celé Československo v roce 1937. Poroste výroba
chemická, investice stavební i nestavební.
Ještě rychlejší tempo bude nasazeno v
industrialisaci Slovenska, než tomu bylo až dosud.
To vše, převedeno do prosté mluvy, znamená
stále větší a větší
množství výrobků pro náš
trh. To znamená skončení s povídačkami
o chudobě našich zemí na nerostná bohatství.
Obnovíme slávu našich zemí, kterou slynuly
ve středověku pro bohatství svých
dolů. Nebude to jen zemský ráj na pohled,
nýbrž, když se o to přičiníme,
bude to zemský ráj ve skutečnosti.
Postavme nyní naše vývojové perspektivy
proti perspektivám třeba Spojených států
amerických. Až dosud jsou nejbohatší kapitalistickou
zemí. Hodně lidí na světě se
až dosud klaní "všemocnému dolaru".
A tato nejbohatší země si ústy svého
presidenta Trumana dala tyto cíle - poslyšte, co president
Truman požaduje:
1. Oprávnění k vypůjčení
a vydání v celkové částce 140
miliard dolarů pro běžný a příští
fiskální rok.
2. Zvýšení daní na mnohem větší
částku než 8 miliard, t. j. úhrn posledních
2 daňových vzestupů. Na jiném místě
o tom Truman říká, že bude nutné
zvýšit daně z běžných příjmů,
t. j. z příjmů lidových, o 15 až
20 miliard dolarů.
3. Truman požaduje snížení americké
spotřeby k podpoře válečného
úsilí. Za tím účelem se má
upustit od zlepšování zařizování
hospodářských usedlostí, obchodů
i domácností.
A ještě něco potřebuje pan Truman. Je
to zvýšení branných sil, téměř
o milion mužů a žen, dále zvýšení
pracovních sil v průmyslu zbrojní výroby.
A protože velmi rád mával a vyhrožoval
atomovou pumou, zvyšuje výdaje na atomové bádání
z 18 milionů dolarů na jednu miliardu 277 mil. dolarů.
Ve svém rozpočtovém poselství ke kongresu
loňského roku ještě pokrytecky mluvil
o nedostatečném bydlení asi 20 milionů
amerických občanů. Mluvil o tom, že
přes 6 milionů amerických dětí
nemůže používat dobrodiní chodit
do škol. Letos již o těchto "maličkostech"
nemluví, ale požaduje další snížení
americké spotřeby. Válečné
výdaje, procházející různými
rozpočtovými položkami amerického rozpočtu,
tvořily přes 70% rozpočtu. Nyní Truman
navrhuje snížení neválečných
rozpočtových položek o další jednu
miliardu dolarů. Naproti tomu doporučuje pro příští
fiskální rok zvýšení válečných
výdajů o 90%. Kromě toho navrhuje prodloužení
"pomoci" podle Marshallova plánu, ale ne tím
způsobem, že by se pomohly řešit hospodářské
problémy, nýbrž tak, že by se dávala
podpora na vojenskou výstavbu těchto zemí.
Tak se tedy nezaměstnaní v Anglii, Francii, Belgii,
západním Německu atd. mají na co těšit.
Podle přání Trumana a zrádných
satelitních vlád bude jim i nadále kručet
v břiše, ale navíc k tomu dostanou americké
kanóny a tanky, aby to kručení nebylo slyšet.
Ostatně v samé Americe na tom nebudou o mnoho lépe.
Truman požaduje zvýšení rozpočtových
výdajů o 78% proti roku 1950.
A že jde o rozpočet schodkový, nemusím
ani zdůrazňovat. Tak ožebračuje šílená,
nesmyslná a neodůvodněná válečná
politika nejen lid Ameriky, ale především dělnickou
třídu všech států, jejichž
vlády jsou satelity. Ameriky. Šílené
závody ve zbrojení, které provádějí
kapitalističtí nadlidé, aby lépe mohli
olupovat a vykořisťovat nejen dělníky,
ale i drobné rolnictvo a živnostníky, se obráží
i v berním šroubu. Tak stouply daně v USA v
posledních letech osmkrát, v Anglii čtyřikrát,
ve Francii dokonce třicetkrát.
Myslím, že nemusím uvádět žádné
další příklady, žádná
další čísla dokazující
válečnou politiku kapitalistických válečných
štváčů. Příklad agrese
v Koreji, propouštění válečných
zločinců, remilitarisace Německa a Japonska
mluví jasnou řečí.
Máme to štěstí, že náš
státní rozpočet projednáváme
několik dnů po tom, co v Sovětském
svazu Nejvyšší sovět schválil státní
rozpočet. Sovětský svaz, vedoucí země
socialismu, má rozpočet mírové výstavby.
Při tom tam národní důchod stoupl
proti roku 1950 o 21%. Je to rozpočet vyrovnaný,
neboť příjem převyšuje výdaje
o 6 miliard 489 milionů rublů. Nejvyšší
část výdajů rozpočtu tvoří
výdaje na financování národního
hospodářství a na sociálně
kulturní zařízení. Výdaje na
obranu Sovětského svazu činí jen 21,13%
rozpočtu, zatím co v r. 1942 tvořily 32,5%.
V zemi, kde se přetváří příroda,
kde se atomová energie používá pro mírové
účely, kde se obracejí toky řek a
z neúrodných pouští se dělají
zahrady, není místa na válečné
výdaje anebo na válečnou hysterii. Jsme šťastni,
že s takovou zemí nás pojí bratrské
spojenecké svazky a že se můžeme ze zkušeností
jejího lidu učit a o ně opírat. (Potlesk.)
Tyto zkušenosti se obrážejí ve skladbě
našeho státního rozpočtu. Rozpočtem
zabezpečujeme splnění našich hospodářských
plánů a úkolů. Jsme proto v prvé
řadě povinni zkoumat, zda rozpočet zabezpečuje
ony velké a radostné perspektivy, o kterých
jsem již mluvil.
Na tuto otázku dalo jednání všech věcně
příslušných parlamentních výborů
jasnou odpověď. Výborům byly podle věcné
příslušnosti přiděleny jednotlivé
rozpočtové kapitoly, aby tak bylo zabezpečeno
skutečně kvalitní projednání.
Páni poslanci jako zástupci lidu přinášeli
v diskusních příspěvcích to,
s čím se dole mezi svými voliči seznámili.
Nebáli se ukázat na nedostatky nebo chyby, se kterými
se setkali. 5 dnů pilné práce, provedené
ve výborech, tak mohlo osvětlit mnohé problémy
dalšího rozvoje naší k socialismu kráčející
společnosti. A je jen přirozené, že
některé problémy se diskutovaly v několika
výborech po každé s jiného hlediska.
Pokusím se proto shrnout v závěru podněty
nebo usnesení, která jednotlivé výbory
učinily.
Rozpočet kap. 1, president republiky a jeho kancelář,
byl přijat v příslušném výboru
manifestačně. Bylo zdůrazněno, že
úloha presidenta je dnes jiná, než byla dříve.
Projevy presidenta republiky jsou pro náš lid směrnicemi
v jeho práci a určují cestu našeho vývoje.
To není president horních deseti tisíc, to
je president dělnické třídy, všeho
pracujícího lidu! Zná život lidu a proto
ve svých projevech se životem pracujících
zabývá a řeší jeho problémy.
Ať jsou to otázky výstavby státního
aparátu nebo otázky průmyslové výstavby,
kulturní život národa nebo otázky zásobovací,
vždy je vidět, s jakou pečlivostí a
připraveností k řešení těchto
otázek přistupuje. Proto se poslanci na projevech
i na zapadlých vesnicích setkávají
s tím, že je lid žádá, aby panu
presidentovi poděkovali za jeho práci ve prospěch
lidu. Láska k lidu je lidem odměňována
opět láskou. (Potlesk.) Autorita presidenta
a láska k presidentovi nebyla nikdy taková, jaká
je dnes. To bylo shodně konstatováno v několika
výborech.
Projednávání rozpočtové kapitoly
Národního shromáždění,
Slovenské národní rady, předsednictva
vlády a Sboru povereníků přineslo
podobné poznatky. Lid zná svého předsedu
vlády, svou vládu i poslance, zná jejich
život a jejich práci. I práce těchto
orgánů ukazuje na to, že to jsou nové
orgány, a to skutečné orgány lidu.
Zákony a vládní nařízení
nemají protilidový charakter jako za prvé
republiky. A kdyby se ministr nebo poslanec zpronevěřil
svému poslání, svému národu,
stihl by ho zasloužený trest jako kteréhokoliv
jiného zrádce nebo rozvratníka. Zákony,
které vycházejí z našeho parlamentu,
mají jiný charakter než zákony z doby
kapitalistické republiky. Slouží výstavbě
našeho hospodářství a naší
nové socialistické společnosti. Slouží
k zabezpečení míru, jak dokazuje nejen zákon
na ochranu míru, ale i Národním shromážděním
ratifikované spojenecké smlouvy se zeměmi
lidových demokracií. Pracovní úsilí
našeho lidu zavazuje i naše poslance, kteří
musí být služebníky lidu.
Při kapitole Sboru povereníků bylo také
zdůrazněno, jak se v boji za novou koncepci soužití
dvou bratrských národů rozvíjely slovenské
národní orgány vůbec a jakou úlohu
jim v nedávné minulosti přisoudila reakce.
Těmto slovenským národním orgánům
určil směr vývoje Košický vládní
program, a jeho tvůrce, dnešní president s.
Klement Gottwald, 5. dubna 1945 prohlásil: Jestliže
v nové republice bude vládnout vůle českého
a slovenského lidu, nic a nikdo nebude moci znemožnit
anebo narušit skutečné bratrské soužití
mezi Čechy a Slováky.
Tuto pravdu potvrzují poslední události.
Slovenský lid odsoudil nejen zrádce Clementise,
ale i buržoasně-nacionalistické úchylkáře
Husáka a Novomeského, jako předtím
rozbil a odsoudil slovenskou reakci v demokratické straně.
Sbor pověřenců, očištěný
od rozkladných elementů, nehraje tu úlohu
rozbíječe, jakou mu přisoudila reakce, ale
ve spolupráci s vládou, opřen o tvořivé
síly slovenského lidu, řídí
a organisuje gigantickou industrialisaci Slovenska, která
změní nejen tvářnost země a
jejího lidu, ale změní i její význam
v boji za udržení světového míru.
Živá denní práce národních
výborů, všech jejich členů, zajišťování
cesty socialismu, to vše vyniklo při projednávání
rozpočtové kapitoly ministerstva vnitra. Národní
výbory jsou jednou z nejdůležitějších
součástí našeho lidově demokratického
státního aparátu. Není žádného
úkolu politického, hospodářsko-organisačního,
kulturního a pod., který by mohl být splněn
bez účasti národních výborů.
Sama struktura a náplň rozpočtu je toho pádným
důkazem. Národní výbory všech
stupňů budou v rozpočtu obhospodařovat
celkem 47.752,171.000 Kčs, t. j. 41,72% rozpočtového
úhrnu.
Reorganisace národních výborů sice
splnila politický úkol, ale neodstranila ještě
všechny chyby a nedostatky. Národní výbory
stále málo systematicky rozvíjejí
tvůrčí iniciativu mas a málo se při
provádění své práce opírají
o masy. Musíme se stále víc a více
přibližovat našemu vzoru demokracie, Sovětskému
svazu. Všichni členové národních
výborů se musí v plné šíři
seznámit se svými úkoly. Musí se naučit
chápat věc třídně a mobilisačně,
hlavně vzhledem k rozšíření trestní
agendy národních výborů. V novém
trestním právu se musí výrazněji
projevit některé výchovné prvky, které
musí převážit nad prvky trestními.
Národní výbory se také musí
naučit lépe, rovnoměrně čerpat
z rozpočtových položek. Až dosud tomu
tak není. Musí se také více oprostit
od prvku lokálního patriotismu. Někde ještě
existují fondy, které nebyly zrušeny a odvedeny
a ze kterých se financují neplánované
výdaje. Kladem byla značná účast
občanů při projednávání
rozpočtů MNV a závazky občanů
při této příležitosti přijímané
ve prospěch té které obce nebo města.
Zvláštní pozornost byla věnována
otázkám hospodaření komunálních
podniků. Mají-li splnit své poslání,
musí i u nich být uskutečněn výrobní
plán. Musí řešit otázky zabezpečení
údržbářských prací. Musí
být provedena delimitace jejich činnosti, ale hlavně
musí národní podniky přistupovat k
delimitaci s hledisky celostátními a ne sobeckými.
Úkoly soudnictví v období zostřeného
třídního boje byly prodiskutovány
při rozboru rozpočtové kapitoly ministerstva
spravedlnosti. Justice oživila svůj aparát
pracovníky z řad dělníků a
malorolníků. Tito občané nepůsobí
jen ve funkci lidových soudců, ale také jako
prokurátoři a soudci z povolání.
Justice nebyla nikdy nadtřídní; byli odsuzováni
a zavíráni demonstranti, kteří demonstrovali
za právo na práci. Byli zavíráni demonstranti,
kteří volali slávu Sovětskému
svazu, kteří bojovali proti válce. Dnes musí
justice postihovat vesnického boháče, který
škodí JZD, který jim zapaluje stodoly. Musí
trestat a trestá všechny rozvratníky a škůdce
našeho nového společenského řádu.
Nové trestní právo a nový občanský
zákon nám to zabezpečují. Odmítáme
takové pojetí t. zv. nestranné spravedlnosti,
jak je praktikují Američané, když propouštějí
válečné zločince a když drží
ochrannou ruku nad takovou bestií v lidské podobě,
jako je Ilsa Kochová.
Církevní procesy nám nad jiné jasněji
dokázaly hloubku zrady naší vysoké církevní
hierarchie. Dokázaly, že popud ke zradě a její
dirigování vycházely přímo
z Vatikánu. Vatikánu nevadila spolupráce
s takovým zločincem, jako byl Hitler. Vatikán
nevznesl protest proti existenci koncentračních
táborů a proti zvěrstvům tam páchaným.
A nyní posílá své papežské
požehnání jednomu z největších
katanů lidstva, netvorovi, který stavěl krematoria
a plynové komory.
Souvislost naší zrádné církevní
hierarchie s Vatikánem nebyla naší vládě
na překážku, aby se snažila vyřešit
poměr církve a státu. Náboženské
svobody, dané ústavou, zůstaly zachovány.
Duchovní jsou existenčně zabezpečeni
a mohou řádně vykonávat své
církevní a náboženské úkony.
Prostřednictvím Státního úřadu
církevního se stát stará také
o udržování a zabezpečení církevních
památek. Nová úprava byla nutná, a
stále víc a více drobných kněží-vlastenců
jde pevně s lidem, ze kterého vzešli. Ani zde
se reakci nepodařilo postavit kněze proti lidově
demokratickému zřízení. Velká
část kněží spolupracuje v různých
institucích a organisacích Národní
fronty a též i v národních výborech,
těchto orgánech státní moci. To bylo
konstatování ústavně-právního
výboru při projednávání rozpočtové
kapitoly Státního úřadu církevního.