Náš rozpočet státních příjmů
je budován na předpokladu, že budou splněny
operativní plány třetího roku pětiletky.
Tento předpoklad je nejreálnějším
předpokladem, na jakém ve společenském
dění lze stavět. Splnění plánu
je základním národním úkolem
naším a základním úkolem hybné
síly naší společnosti, Komunistické
strany Československa. V posledním zasedání
jejího Ústředního výboru byla
na úspěšné splnění třetího
roku pětiletky znovu položena naším presidentem
Klementem Gottwaldem hlavní váha, a síla
strany i celé Národní fronty bude napřena
tímto směrem. Splnění rozpočtu
bude odpovídat úspěšnosti výsledků
tohoto náporu; a této úspěšnosti
dosáhneme zhospodárněním výroby,
využitím strojového parku, zavedením
nových směn, bojem o snížení
výrobních nákladů, o odstranění
přebujelé administrativy, uvedením růstu
mezd a platů do takového poměru k růstu
výroby, aby nebyl strmější než
ona, starostí i našich bankovních kontrolních
orgánů právě o tyto vztahy. Toto všechno
jsou předpoklady k naplnění cifer našeho
rozpočtu realitou. Výsledky plnění
úkolů, které pro nás plynou z části
posledního projevu presidenta Klementa Gottwalda,
týkající se zhospodárnění
výroby, se ve svých důsledcích projeví
ve státním rozpočtu - projeví se v
tom, že docílíme opět příznivějších
výsledků, než rozpočet předpokládá.
Záleží ovšem na silách, které
napřeme tímto směrem.
Největší příjmovou složkou
rozpočtu na rok 1951 je opětovně všeobecná
nákupní daň s preliminovaným výnosem
107,8 miliard Kčs, což představuje 64,7 %všech
rozpočtových příjmů. Tento
preliminář může být proto tak
vysoký, že je propočítán na základě
plánovaných hospodářských skutečností:
promítá se do něho růst plánu
výroby i plánu spotřeby. Do všeobecné
daně zahrnujeme letos i výnos někdejších
monopolů (zejména tabák, líh a sůl),
jejichž výnos loni vcházel do jiné příjmové
složky rozpočtu. Ve výši všeobecné
daně nákupní, tak jak ji preliminujeme a
jak jsem příslušnou číslici uvedl,
máme tedy i ukazatele vzestupu našeho hospodářství.
Z téhož základu jako u všeobecné
nákupní daně vyrůstá i příjem
na zvláštní dani výdělkové.
Také tato daň, prostřednictvím které
přechází část výdělků
našich socialistických podniků přímo
do rozpočtu, vykazuje v rozpočtové kalkulaci
prudký vzestup: je preliminována o 58,6 %výše
než loni.
Už v rozpočtu na minulý rok jsme uváděli
mezi novými daněmi, které mají vzejít
z probíhající berní reformy, daň
podnikovou. Touto daní měla být nahrazena
zvláštní daň výdělková.
Avšak k uzákonění daně podnikové
zatím nedošlo pro základní změny
v její koncepci. Nyní ji řešíme
v celém komplexu otázek, souvisících
s rozdělováním podnikového zisku,
i otázek podnikových fondů pracujících.
Zájem pracujících na podnikových fondech
má probouzet jejich zájem na zisku podniků
a vytvářet i tlak na snižování
vlastních nákladů podnikových a na
mobilisaci dosud neodkrytých reserv hospodárnosti.
Tyto věci řešíme a během letošního
roku dořešíme.
Naproti těmto daním, u kterých náš
hospodářský rozvoj podmiňuje růst
jejich výnosu, ztrácejí některé
složky naší dosavadní daňové
soustavy na svém významu. Tak úplně
mizí skupina finančních monopolů,
která byla nahrazena, jak jsem se již zmínil,
všeobecnou daní. Tak podstatně klesá
preliminovaný výnos poplatků. Naše daňová
soustava se krok za krokem zjednodušuje a přibližuje
se ke vzoru daňové soustavy sovětské.
Vcelku lze konstatovat, že daleko největší
část všech státních příjmů
plyne ze socialistického sektoru: z něho přichází
88,5 %všech rozpočtových příjmů
proti 5,6 %plynoucím z důchodů obyvatelstva
a proti necelým 6 %příjmů povahy smíšené
nebo těžko rozdělitelné. Srovnáme-li
podíl 88,5%, který v tomto návrhu rozpočtu
připadá na sektor socialistický, s podílem,
který na něj připadal ve skutečném
hospodaření v roce 1948, 68%, i v roce 1949, kdy
to bylo 78,8%, vidíme mohutný a stálý
jeho vzestup. I tu zjišťujeme, že krok za krokem
pevně a neústupně jdeme vpřed v budování
socialismu v naší vlasti. Socialistické podniky,
ve kterých má hlavní slovo pracující
člověk, jsou naprosto rozhodující
složkou naší výroby průmyslové
i distribuce, jsou základnou našich státních
příjmů, pevnosti naší měny,
jsou zárukou pevnosti celého našeho finančního
hospodářství. Jenom ten, kdo stojí
stranou tohoto velkého budovatelského díla,
může být zvikláván ve víře
v úspěchy našeho hospodářského
vzestupu a v pevnost naší měny.
Je samozřejmé, že měnícím
se úkolům rozpočtového hospodaření
a měnící se funkci státního
rozpočtu jsme přizpůsobili i jeho skladbu.
Paní a pánové, dovolte, abych, blíže
se ke konci, shrnul svůj výklad k návrhu
státního rozpočtu na rok 1951.
Státní rozpočet třetího roku
pětiletky je zároveň naším třetím
skutečně vyrovnaným rozpočtem. Rozpočtová
rovnováha se již stala trvalým rysem našeho
finančního hospodářství v údobí
hospodářského plánu. Náš
státní rozpočet se čím dál
tím více stává střediskem našich
finančních prostředků, naší
národní akumulace. Náš státní
rozpočet je rozpočtem otevřeně třídním,
neboť je zaměřen k posílení hospodářských
i politických posic dělnické třídy
a pracujícího rolnictva. Náš rozpočet
je nesen mohutnou dynamikou hospodářského
plánování, z níž plyne i přísná
závaznost rozpočtových čísel,
zaměřených k hlavním cílům
pětiletky. Z nich je to především výstavba
investic našeho hospodářství, na kterou
soustřeďuje náš rozpočtový
návrh obrovské částky. Všechny
složky našeho rozpočtu mají ráz
vysloveně budovatelský a mírumilovný.
Postavte vedle něho schodkové rozpočty kapitalistických
států a jejich výdaje na zbrojení
a přípravu vojny! Budujíce socialismus, připravujeme
život v míru a ne válku!
Ovšem tento nástroj budování a rozvoje
se svými velikými a strhujícími úkoly
by nebyl ničím, kdyby jeho číslům
neodpovídala v nás všech poctivá snaha
a pevná vůle naplnit je životem. Jsme povinni
sami sobě, zajištění své přítomnosti
i rozvoji našich národů v budoucnosti, abychom
tento rozpočet splnili a abychom jej překonali.
Musíme dbát o řádné a rovnoměrné
jeho plnění. Zlepšováním produktivity
práce v podnicích, mobilisováním reserv
a ladem ležících zásob, zrychlováním
obratu oběžných prostředků musíme
soustředit do státního rozpočtu ještě
více, než se od nás požaduje; hospodárným
využitím rozpočtových prostředků
a tím, že státní správu naplníme
skutečně duchem socialismu, budeme usilovat o překročení
plánovaných úkolů, o to, aby i rozpočet
přispěl ke zrychlení naší cesty
k socialismu.
Věřím, že můžeme dostát
těmto úkolům a že jim vskutku dostojíme.
Paní a pánové! Před několika
dny jsme oslavili třetí výročí
slavných únorových dnů. I na přehledu
vývoje našeho hospodářství, který
jsem si tu dovolil podat, jsme viděli, jak obrovský
kus cesty jsme urazili za ta tři léta.
Jsou před námi ještě veliké úkoly
a nesmíme si ani zastírat svoje nedostatky. Právě
je musíme nemilosrdně odhalovat a učit se
z nich. Opíráme se o stále mohutnící
proud budovatelského nadšení našeho lidu.
V něm a v uvědomění našich pracujících
máme pevnou základnu a záruku dalšího
rozvoje. To platí i o státním rozpočtovém
hospodářství.
Letos se po prvé ve větším měřítku
uskutečnily hovory s občanstvem o státním
rozpočtu a ze zpráv o jejich průběhu
i účasti na nich lze soudit na zájem našeho
lidu o veřejné věci a problémy finanční.
V této kampani, jakou by si v žádném
kapitalistickém státě vládnoucí
třída nemohla dovolit, bylo utvořeno v našich
městech a vesnicích téměř 11.000
rozpočtových komisí; z řad občanstva
se rozprav zúčastnilo víc než půl
milionu občanů a z nich diskutovalo přes
100.000 osob. Bylo podáno na 5.000 různých
návrhů na zlepšení ve správě,
na zlepšení rozpočtu, na získání
rozpočtových úspor, a to i tím, že
se občané zavazovali, že některé
práce provedou brigádnicky. Mnohé z těchto
návrhů byly ihned přijaty a rozpočty
podle nich upraveny. A to byl jen první pokus! V příštích
letech tuto kampaň ještě lépe připravíme
a šíře rozvineme a budeme i touto cestou rozvíjet
skutečnost, že vládnoucím elementem
naší republiky je její lid.
Nyní záleží na tom, vrhnout se na úkoly
z rozpočtu nám plynoucí a splňovat
je ve třetím roce pětiletky ještě
lépe, než jsme splnili úkoly ve dvou předchozích
letech. Činíce tak zajistíme si urychlení
své cesty k socialismu, posílíme frontu míru,
frontu boje proti kapitalismu a vykořisťování,
pomůžeme hrdinským národům Korejců
a Vietnamců v jejich boji za svobodu, posílíme
posice nového světa, světa svobody.
I my jsme budovateli nového světa, budujeme jej
a bojujeme zaň po boku velkého Sovětského
svazu, spojeni se státy lidových demokracií,
spojeni vnitřně s pracujícími a utlačovanými
celého imperialistického světa.
Paní a pánové, soudružky a soudruzi!
Na základě všeho, co jsem si tu dovolil přednésti,
vás jménem vlády prosím, abyste návrh
rozpočtového zákona a státního
rozpočtu na rok 1951 se sumou příjmů
166.520,133.000 Kčs a sumou výdajů 166.246,686.000
Kčs schválili podle předlohy a umožnili
tím náš nástup ke splnění
úkolů plynoucích z našeho boje o mír,
z naší cesty k socialismu, který budujeme věrni
učiteli pracujících a pokrokových
lidí všeho světa, velkému Stalinovi
a vedeni jeho velkým žákem, svým presidentem
Klementem Gottwaldem! (Dlouhotrvající
hlučný potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Děkuji panu ministrovi za jeho projev a sděluji,
že vládní návrh zákona (tisk
562), kterým se stanoví státní rozpočet
republiky Československé na rok 1951 (rozpočtový
zákon na rok 1951), respektive rozpočet, který
je jeho přílohou, byl užším předsednictvem
přikázán k projednání výboru
rozpočtovému, výboru hospodářskému
společně s výborem pro hospodářské
plánování a jeho kontrolu, výboru
sociálně-politickému a zdravotnickému,
výboru kulturnímu, výboru brannému
a bezpečnostnímu, výboru ústavně-právnímu,
výboru zahraničnímu a výboru zemědělskému.
Státní závěrečný účet
za rok 1949 spolu s vládním návrhem usnesení,
jímž Národní shromáždění
uděluje souhlas podle § 8 rozpočtového
zákona republiky Československé na rok 1949,
č. 33/49 Sb. (tisk 561a) byly přikázány
výboru rozpočtovému.
Rozprava o projevu pana ministra bude provedena spolu s rozpravou
o státním rozpočtu na rok 1951 a státním
závěrečném účtu za rok
1949 v příští plenární
schůzi.
Přistoupíme k projednávání
druhého bodu pořadu, jímž je
2. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona o povolávání
náhradníků poslanců (tisk 564).
Zpravodajem je posl. dr Jelínek. Prosím,
aby se ujal slova.
Zpravodaj posl. dr Jelínek: Slavná sněmovno!
Volební řád do Národního shromáždění,
na jehož podkladě byly konány v roce 1948 volby
do této sněmovny, předpokládal, že
bude podáno více volebními skupinami několik
kandidátních listin. Důsledně podle
toho pak upravil nastupování náhradníků
na uprázdněné mandáty.
Národní fronta Čechů a Slováků,
která se obrodila v slavných únorových
dnech, vyhověla však nesmírné touze
našeho lidu po jednotě a podala společnou kandidátní
listinu na místě kandidátních listin
jednotlivých politických stran, která pak
zůstala jedinou kandidátní listinou, ježto
žádná skupina voličů jiné
kandidátní listiny nepodala. Víme dobře,
že naši voliči v rozhodující většině
uvítali tento zjev jediné kandidátní
listiny jako důkaz jednoty našich národů
a konsolidace politických poměrů.
Ustanovení o nastupování náhradníků
však nevyhovovalo. Společná kandidátní
listina obrozené Národní fronty přinášela
kandidáty různých jejích složek
a Národní fronta chtěla, aby za odstoupivšího
poslance jedné složky nastupoval na poslanecký
mandát náhradník z téže složky.
Ten však nebyl v pořadí za odstoupivším
poslancem a bylo proto třeba přizpůsobit
toto ustanovení skutečné potřebě.
To se stalo novelou č. 204/1948 Sb., která však
už zase dnes nevyhovuje nynějšímu stavu
této otázky. Tato novela umožnila, aby se kandidáti,
uvedení za odstoupivším poslancem, vzdávali
jen pro určitý případ. Řízení,
které takto bylo prováděno v případech
uprázdnění mandátu, bylo složité,
neboť mezitím v život uvedené krajské
zřízení neuskutečnilo kraje v hranicích
shodných s hranicemi dřívějších
volebních krajů, politickým centrem se staly
kraje politické, nikoli volební, a tak řízení
po uprázdnění mandátu bylo nejenom
složité, ale také zdlouhavé a komplikované.
Předložený vládní návrh
zákona o povolávání náhradníků
za poslance splňuje účel obsadit uprázdněný
poslanecký mandát nejvhodnějším
náhradníkem a učinit tak co nejrychleji a
bez složitého administrativního řízení.
Bude proto uvítán všemi stranami, neboť
jde jenom o technické opatření pro provádění
vůle voličstva.
Ústavně-právní výbor projednal
tuto osnovu ve své dnešní schůzi a usnesl
se doporučit plénu Národního shromáždění,
aby ji schválilo ve znění vládního
návrhu. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona podle zprávy
výborové, přednesené p. zpravodajem,
nechť zvedne ruku! (Děje se.).
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen pořad schůze.
Sděluji, že příští schůze
bude svolána písemně nebo telegraficky.
Končím schůzi.