Předseda dr John.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Komzala, dr Polanský, Fiala, dr Procházka,
Valo, David, Žiak.
Členové vlády: náměstek předsedy
vlády a ministr zahraničních věcí
Široký, náměstkové předsedy
vlády a ministři Fierlinger, arm. gen. Svoboda,
náměstek předsedy vlády dr Ševčík;
ministr-předseda Státního úřadu
plánovacího dr Dolanský, ministři
Nosek, Kopřiva, Kabeš, dr Nejedlý,
dr Rais, Kopecký, Kliment, Ďuriš, Krajčír,
Petr, dr inž. Šlechta, dr Neuman,
dr Plojhar, inž. Jankovcová.
Předseda NÚKÚ dr Friedmann.
236 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS Kováčik;
jeho náměstkové dr Ramajzl, dr Rattinger.
Předseda (zvoní): Zahajuji 52. schůzi
Národního shromáždění.
Sděluji, že došel dopis pana předsedy
vlády ze dne 6. března 1951, jímž oznamuje,
že pan president republiky prohlásil rozhodnutím
ze dne 6. března 1951 zasedání Národního
shromáždění za skončené
dnem 9. března 1951.
Dále došel dopis pana předsedy vlády
ze dne 6. března 1951, kterým oznamuje, že
pan president republiky svolal rozhodnutím ze dne 6. března
1951 Národní shromáždění
k jarnímu zasedání do Prahy na den 9. března
1951.
Sděluji, že poslaneckého mandátu se
vzdali poslanci : Pavol Čollák, Arnošt
Pšenička, Petr Danielič, František
Dvořák, Ladislav Novomeský,
dr Gustav Husák, dr Vlado Clementis a Josef
Pavel.
Poslanecký klub Komunistické strany Československa
oznámil přípisem ze dne 21. prosince 1950,
že dnem 21. 12. 1951 stali se jeho členy pp. poslanci
Antonín Čihalík (č. j. 112
21/12-1950-3), Oldřich Opletal (č. j. 112
21/12-1950-3) a Adolf Žinčík (č.
j. 112 21-12-1950-3).
Podle denního pořadu usneseného užším
předsednictvem Národního shromáždění
dne 20. února 1951, který byl již členům
Národního shromáždění
rozeslán, je na pořadu dnešní schůze
výklad ministra financí Jaroslava Kabeše
a) o státním rozpočtu na rok 1951,
b) o státním závěrečném
účtu za rok 1949.
Užší předsednictvo Národního
shromáždění se dále usneslo,
aby byla projednána:
zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona o povolávání
náhradníků poslanců (tisk 564).
Jsou nějaké námitky proti tomuto pořadu?
(Námitky nebyly).
Námitek není.
Podle § 24 odst. 1 jedn. řádu rozhodne Národní
shromáždění o pořadu prostým
hlasováním bez rozpravy.
Dám tedy hlasovat.
Kdo souhlasí s navrženým pořadem dnešní
schůze, nechť zvedne ruku ! (Děje se.)
To je většina. - Navržený pořad
je tedy schválen.
Přistoupíme k projednávání prvého bodu pořadu, jímž je
1. Výklad ministra financí Jaroslava Kabeše
o státním rozpočtu na rok 1951 a o státním
závěrečném účtu za rok
1949.
Prosím pana ministra, aby se ujal slova.
Ministr Kabeš (uvítán potleskem):
Paní a pánové, soudruzi a soudružky!
První z úkolů, které před nás
postavil IX. sjezd KSČ a náš president Klement
Gottwald, zněl:
"Ve všech oborech našeho národního
hospodářství plnit a splnit pětiletý
hospodářský plán, a to nejen kvantitativně,
ale také kvalitativně."
Stojíme-li dnes před projednáním státního
závěrečného účtu za
rok 1949 a předběžné zprávy o
výsledcích hospodaření za rok 1950
i před projednáním návrhu státního
rozpočtu na rok 1951, máme úkol rozhlédnout
se potom, čeho jsme, viděno s hlediska finančního
hospodářství, dosáhli za první
dva roky své pětiletky a co je před námi
v jejím roce třetím.
Naše finanční hospodářství
je tak spjato se stavem našich výrobních sil
i s našimi výrobními poměry, že
skutečnosti finančního hospodářství
vyjadřují skutečné poměry ve
výrobě i v oběhu statků. Proto musíme
obracet svou pozornost ke skutečným poměrům
ve výrobě a distribuci, mluvíce o výsledcích
svého státního hospodaření;
proto nemůžeme nemluvit o úkolech všech
těch, kdož mají co činit s výrobou
a distribucí statků, mluvíce o uskutečňování
státního rozpočtu. Státní rozpočet
je obrazem našeho hospodářského dění
a hospodářských úkolů, které
před nás staví budování socialismu
v naší vlasti; státní závěrka
je pak bilancí, jak jsme plnili tyto úkoly. Projednávání
státní závěrky a státního
rozpočtu nám tedy budiž příležitostí
k tomu, abychom si uvědomili, co jsme dělali dobře,
co ne právě dobře a co je nám dělati.
Výsledky státního hospodaření
za rok 1949 jsou vysoce příznivé, průběh
roku 1950 potvrzuje, že tyto výsledky nebyly náhodné;
úkoly, které jsme si určili na rok 1951,
pak jsou úměrné výsledkům prvních
dvou let pětiletky. Jsou postaveny na přesvědčení,
že ve svém rozmachu nepolevíme a že půjdeme
ještě rychleji vpřed k socialismu.
Státní hospodářství v roce
1949.
Rok 1949 měl podle státního rozpočtu
v původní jeho úpravě skončit
přebytkem 42 miliony Kčs. V průběhu
roku došlo však k přeměně některých
státních podniků v podniky národní.
Proto z rozpočtu odpadly některé výdaje
ve prospěch těchto podniků. Ve shodě
s finančním zákonem byl tudíž
rozpočet dodatečně upraven a tím se
i zvýšil jeho přebytek na 2.498 mil. Kčs.
Břemena, kterých byl takto rozpočet zbaven,
jdou k tíži Fondu znárodněného
hospodářství. Hospodářsky tu
tedy jde o pouhý přesun.
Můj předchůdce ministr dr Dolanský
řekl, když předkládal Národnímu
shromáždění rozpočet na rok 1949,
že "iniciativa, nadšení, tvůrčí
síla dělníků a pracujících
je onou silou, o kterou se opírá naše republika
a její vláda při provádění
plánu a která je hlavním pilířem
naší výstavby socialismu".
Tato iniciativa, toto nadšení, tato tvůrčí
síla způsobily, že jsme za rok 1949 nedosáhli
rozpočtového přebytku 42 milionů,
nýbrž více než 35 miliard Kčs.
(Potlesk.) Tato neobyčejná skutečnost
znamená, že celá dynamika našeho hospodářství
se změnila víc, než jsme si sami uvědomovali,
že se vnitřní dynamika plánu rozvinula
bohatěji a mohutněji, než se čekalo.
Pohlédnete-li na čísla státního
závěrečného účtu, vidíte,
že více než dvě třetiny přebytku
tvoří nadrozpočtové příjmy
a téměř třetinu úspory. Podrobíme-li
tato čísla rozboru a posuzujeme-li je hospodářsky
a politicky, dostaneme se i k tomu, že si sebekriticky uvědomíme,
že tyto výsledky mohly být ještě
lepší, že uvidíme, co jsme tehdy nedělali
správně, že si uvědomíme, že
úspory na některých místech nejsou
vpravdě úsporami, ale nesplněním úkolů.
Rok 1949 je prvním naším uceleným hospodářským
údobím po vítězném únoru;
do tohoto roku jsme vešli ve znamení první
pětiletky a již nebrzděni otevřenou
reakcí. Skrytá reakce a teprve nyní odhalení
zrádcové a spiklenci, jako byli Šling,
Švermová a Clementis, nám svou
činností zajisté škodili, ale tito jedinci
nebyli s to nahlodat výsledky našeho zdravého
hospodářství, výsledky práce
mas. Rok 1949 je rokem IX. sjezdu KSČ a v něm se
už vybíjela obrovitá mobilisační
síla komunistické strany a jejího působení
jak v rámci obrozené Národní fronty,
tak i na závodech, až k tomu nejposlednějšímu
pracovišti. Únorem uvolněná mohutnost
tvůrčích sil svobodného pracujícího
lidu povznesla v roce 1949 průmyslovou výrobu proti
roku předchozímu o 8 %a proti úrovni předválečné
o 11,5 %a způsobila předně, že náš
průmysl výrobních statků překročil
předválečnou úroveň výroby
více než o 40 %a - za druhé - že jsme
mohli souběžně s tím zvýšit
životní úroveň pracujících,
zvýšit spotřebu potravin i průmyslových
výrobků, zavést výrobu četných
tovarů dříve dovážených,
stupňovat svůj vývoz a přeměnit
svou pasivní obchodní bilanci v aktivní.
Na poli organisace naší finanční soustavy
byl rok 1949 ve znamení hlubokých strukturálních
změn. Ve finančních referátech národních
výborů jsme sjednotili dosud roztříštěnou
finanční správu, která se tak stala
zároveň orgánem vskutku lidovým. V
tom roce jsme také vykonali přípravy k dokončení
organisace našeho bankovnictví, k vytvoření
Státní banky československé jakožto
ústředního orgánu měnového,
jako ústředního orgánu pro mezinárodní
platební styk a pro věci devisové a jako
ústředního orgánu úvěrového
a peněžně-kontrolního; kontrola korunou
počala podnikat první kroky do života. Téhož
roku jsme počali s odčerpáváním
prostředků samofinancování z našich
podniků a počali jsme zavádět podnikové
rozpočetnictví. Budovali jsme Fond znárodněného
hospodářství a Investiční banku
a rozvíjeli jsme nové formy financování
i prostřednictvím svého lidového peněžnictví.
Nová linie tohoto financování se projevila
i v tom, že úvěry, poskytované peněžními
ústavy soukromokapitalistickému sektoru, klesly
koncem roku na 4,56 %a do konce roku 1950 klesly na pouhá
2,23 %sumy povolených úvěrů.
I sám státní rozpočet na rok 1949
nabyl, ve srovnání s rokem předchozím,
zcela nového charakteru; od 1. ledna 1949 zavedená
všeobecná daň nám umožnila přechod
od rozpočtů dosud schodkových k rozpočtům
vyrovnaným, a to i když jimi nyní procházejí
veškeré státní investice.
Pro posouzení mimořádného významu
prvního roku Gottwaldovy pětiletky sluší
ještě připomenout, že i ve vývoji
organisace našeho státního aparátu jsme
šli tak prudce vpřed, že krajské zřízení,
uvedené v život už počátkem roku
1949, nemohlo být promítnuto přímo
do rozpočtu, takže jsme se s touto základní
změnou vyrovnali cestou opatření podle rozpočtového
zákona. Dodatečnou úpravou rozpočtových
čísel se projevil i jiný rys vývoje
našeho hospodářství: tvoření
národních podniků jako základního
typu naší hospodářské soustavy.
Při provádění této zásady
byla řada podniků, dosud státních,
přeměněna v podniky národní,
jak jsem se toho již dotkl.
Přebytek státního hospodaření
ve výši 35 miliard Kčs vyrostl z překročení
prelimináře státních příjmů
o cca 25 %a zčásti z rozpočtových
úspor. Skoro polovinu (46%) všech státních
příjmů a více než polovinu (56%)
státních finančních příjmů
tvořila v roce 1949 naše nová všeobecná
daň - tento nový instrument našeho finančního
plánování a cenové politiky. Tato
daň zachytila pro státní pokladnu zisky z
volného trhu, tato daň se prostřednictvím
zavedeného volného trhu stala nástrojem,
kterým jsme drtili vrstvu příživníků
a šmelinářů, těžících
z toho, že určité druhy zboží při
dočasném jejich nedostatku docilovaly do té
doby vysokých cen. V této dani jsme našli nejen
prostředek k soustřeďování velikých
částek v rukou státu, ale i nástroj
k regulaci spotřeby tím, že tvoří
na volném trhu ceny, odpovídající
daným zásobám zboží. O linii
cenové politiky vlády, sledující stupňování
životní úrovně lidu a zpřístupňování
volného trhu, svědčí nejvýmluvnější
skutečnost, že jsme v průběhu roku 1949
snížením sazeb této daně několikrát
snížili ceny důležitých druhů
zboží. Naši vnitřní i zahraniční
reakci patrně překvapí fakt, že přes
toto soustavné snižování sazeb došlo
ke zvýšení výnosu daně. V tom
se totiž projevil markantním způsobem růst
životní úrovně našich pracujících.
Jejich rostoucí kupní síla, provázená
lepším přísunem zboží na
trh, je základem rostoucí spotřeby; při
klesajících cenách se tak odráží
zvyšující se životní úroveň
pracujících - pro socialistický systém
logicky a pro kapitalismus nepochopitelně - ve zlepšování
stavu státní pokladny. Výnos všeobecné
daně, tohoto základního pilíře
našich státních příjmů,
spočívá, jak vidíte, na růstu
národního produktu a národního důchodu,
na růstu produktivity práce a životní
míry lidu.
Se svým vysokým výnosem a se svou přímou
závislostí na rentabilitě našich socialistických
podniků a na docílené výši produktivity
práce přichází hned za všeobecnou
daní dosavadní zvláštní daň
výdělková. Tato daň, která
je, pokud se národních podniků týče,
v podstatě částečným odvodem
jejich zisků do státní pokladny, zahrnuje
ve svém výnosu v roce 1949 i odvod daně z
předchozích let. Z dalších státních
příjmů uvádím odvody zisků
státních podniků v čele s tabákovým
monopolem.
Pěkný výnos těchto příjmových
složek státního rozpočtu pramení
především z rozvoje našeho podnikového
hospodaření, ovládaného pracujícím
lidem, z této základny našeho dalšího
růstu - všechny rostou z hmotné produkce, z
výkonů našich pracujících, z
růstu produktivity práce. I zde jsou peněžní
částky výrazem hodnot vyrobeného zboží.
Přebytky, které vykazujeme za rok 1949, máme
ve výrobcích, ve vytvořených statcích
investičních, v zásobách zboží
- ne v hromadách peněz. Peníze jen vyjadřují
hodnotu těchto statků: jsou mírou jejich
hodnoty.
Státní výdaje jsou výrazem spotřeby
hodnot; úspory ve výdajích jsou nakonec hmotnými
úsporami.
Jádrem našich rozpočtových úspor
v roce 1949 jsou úspory vyplynuvší z reorganisace
veřejné správy. Přesto, že krajským
zřízením byly učiněny teprve
nyní, ovšem zásadní, kroky na tomto
poli, byly jen na přídělech lidové
správě ušetřeny proti rozpočtu
téměř 3 miliardy Kčs. Leč tato
úspora ještě nevyjadřuje úsporu
celou: mnoho bylo ušetřeno i zrušením
úřadů, jejichž agendu počaly
vykonávat národní výbory, jako na
př. úřadů ochrany práce a finančních
úřadů, dost bylo ušetřeno snížením
výdajů na cestovné a stravné, na opatřování
zařízení atd. Tak hned první rok zlidovění
veřejné správy potvrdil, že neměli
pravdu škarohlídi, kteří viděli
v krajském zřízení drahý luxus
a že pravdu měla Komunistická strana Československa,
sledujíc již před únorem tuto linii,
která nám přinesla kromě zisku politického
i prospěch finanční.
Úspěchy našeho budování také
umožnily, aby všeobecný cenový vyrovnávací
fond stačil krýt potřeby na snižování
spotřebitelských cen a aby k tomu nebylo nutno používat
rozpočtových prostředků.
A jak bylo použito peněz státem vydávaných?
Nic nemůže účinněji charakterisovat
obsah a směr politiky naší republiky než
fakt, že z úhrnu státních výdajů
činí výdaje na národní hospodářství
největší položku, t. j. 44,8%, že
hned za nimi přicházejí výdaje na
sociální a zdravotní péči včetně
veřejných pensí (21,9%), pak na státní
administrativu (13,3%) a na kulturu a osvětu (10,4%); posléze
pak naše vydání na národní obranu.
Ve svém výkladu k rozpočtu na rok 1949 řekl
soudruh dr Dolanský:
"Úkoly, vytčené naší pětiletkou,
včetně úkolů v oblasti finanční,
nejsou arciť malé. A tak jsou i tací, kdož
pochybovačně krčí rameny, zda tu neb
onde není přepjata míra možnosti. Kdo
se dívá na plán a jeho úkoly staticky
a kdo nechápe jeho ohromnou vnitřní dynamiku,
ten se arciť nedobere konce."
Co se právě pochybovačům mohlo zdát
nejproblematičtějším kromě výše
preliminovaných státních příjmů,
byl rozpočet investic státní správy.
A co vidíme? Tyto investice byly v roce 1949 splněny
na 95%. Není to ovšem 100%, není to víc
než 100%, ale i tak je plnění proti roku 1948
vyšší o 21,5 %a, což je na věci nejpotěšitelnější,
hlavní skupina investic, skupina zemních staveb,
překročila rozpočet o 14%. Jednou z hlavních
příčin neúplného provedení
rozpočtu investic bylo pozdní schválení
prováděcích plánů, s čímž
jsme, bohužel, nezápasili jen v roce 1949. Budeme
se musit starat o úplnou časovou koordinaci plánů
a státního rozpočtu. Tu je dobrým
příslibem, že letos byla první etapa
operativních plánů schválena vládou
již v únoru.
Úspor bylo dosaženo v roce 1949 také v režii
státní správy.
Jestliže v nákladech osobních byl vzestup proti
předchozímu roku nižší, než
bylo rozpočtováno, takže tu byla uspořena
proti rozpočtu asi 4%, a jestliže úspory na
věcných nákladech činily 6%, mohli
bychom být s tímto výsledkem na poli úspor
a hospodárnosti snad spokojeni, kdybychom si byli jisti,
že jsme v hospodaření s výsledky práce
našeho lidu vždy a všude postupovali opravdu s
nejsvědomitější hospodárností.
To však nemohu tvrdit - vždyť i v prosinci právě
minulém jsme přes opětovná upozorňování
předsedy vlády i ministerstva financí a ministerstva
vnitra naráželi na úsilí hospodařících
jednotek vybrat z tak zvaně "svých" prostředků
za každou cenu ještě před koncem rozpočtového
roku co nejvíce.