Chtěl bych říci nejprve několik slov
o této otázce rovnosti mezi občany. Všichni
občané jsou si před zákonem rovni,
říká stará buržoasní ústava.
Jak je tomu však za kapitalismu ve skutečnosti? Podle
buržoasního rodinného práva žena
v rodině je druhořadým tvorem a v občansko-právních
vztazích je v celé řadě věcí
žena vázána na mužův souhlas. To
museli konečně přiznat i měšťáčtí
politikové, jinak do důsledků obhajující
starý občanský zákon. Tak na př.
senátor dr Milota v parlamentní rozpravě
r. 1937 přiznal, že pokud jde o ženy, zachovává
vládní návrh ducha platných předpisů
ovládaných patriarchálními názory.
A nebylo to jen v rodinném právu, to se projevovalo
všude na každém kroku. Žena dostávala
za stejnou práci nižší mzdu než muž
a bylo běžným zvykem, že kapitalisté
propouštěli muže, aby na jejich místa
přijali méně placenou ženskou sílu.
A podobné obrazy, ba v ještě horší
míře, vidíme dnes v kapitalistických
zemích na západě. V Anglii je dnes žena
druhořadým tvorem, v Americe nemůže
žena pořizovat testament, v Belgii nemají ženy
volební právo. Je možno s vážnou
tváří hovořit o rovnoprávnosti
v občansko-právních vztazích mezi
takovým dr Preisem, ovládajícím koncern
Živnobanky, opírajícím se o svůj
ohromný majetek, o stovky koupených přisluhovačů,
počítaje v to žurnalisty, poslance a ministry,
a mezi prostým dělníkem, nemajícím
více než své holé ruce a starost o rodinu?
Je možno vůbec mluvit o rovnosti tam, kde několik
set jedinců prostřednictvím trustů,
monopolů a kartelů ovládalo veškerý
hospodářský život v republice a rozhodovalo
o životě milionů?
Formálně poskytuje buržoasie všem občanům
zdánlivou svobodu a rovnost, zdánlivě jsou
občanská práva pro všechny stejná.
A na důkaz toho, že tak tomu skutečně
je, předkládají buržoasní zákonodárci
§ 869 starého zákona, kde se říká,
že k platnosti smlouvy je třeba svobodně projevené
vůle, a § 870, který říká:
"Kdo byl druhou stranou přiveden ke smlouvě
lstí nebo nespravedlivou nebo důvodnou bázní,
není povinen ji dodržet." Ejhle, tak daleko my
jdeme, říká buržoasie, že každé
nesvobodné, vynucené jednání pokládáme
za protiprávní a neplatné.
Bylo tomu však skutečně tak? Řekněme
si otevřeně, kolik takovýchto jednání
bylo by ve skutečnosti platných, kdyby se nebrala
v úvahu formální stránka věci?
Existovala vůbec nějaká jednání
na př. o pracovní smlouvě, ve které
by dělníci nestáli pod tlakem druhé
strany? Cožpak nedávali pracující "dobrovolně"
svůj souhlas pod hrozbou nezaměstnanosti a bázně,
co bude jejich rodina jíst, nepřijmou-li práci
za podmínek kapitalisty diktovaných? Uvedu konkretní
příklad, jak to ve skutečnosti vypadalo.
V r. 1932 rozhodli se buržoasní činitelé
v pražské obci vypracovat "plán na potírání
nezaměstnanosti". Vypracování plánu
bylo svěřeno tehdejšímu primátoru
Petru Zenklovi, onomu Zenklovi, který v únoru
1948 připravoval reakční puč, směřující
k obnově kapitalismu u nás, a který nyní
v zahraničí za jidášský groš
zrazuje a prodává český národ
americkým imperialistům a německým
neofašistům. Podle tohoto plánu byli nezaměstnaní
zařazeni do pracovních kolon a zde za almužnu
50 Kč týdně museli pracovat na nejhrubších
pracích, jsouce vyloučeni z jakéhokoliv pojištění
ať nemocenského, úrazového či
starobního. Tyto Zenklovy hladové kolony, jak je
nazýval pracující lid, představovaly
novodobou moderní robotu, kde sice nebyli lidé honěni
bičem panských drábů, ale bičem
nezaměstnanosti. V případě, že
by dělník odmítl nastoupit tuto potupnou
trestaneckou práci, byl potrestán odnětím
žebračenky, t. j. odnětím poukázky,
která mu umožňovala nakoupit za 20 Kč
týdně potravin pro jeho rodinu. A tak dne 20. listopadu
1932, tedy přibližně 100 let po zrušení
roboty, byli dělníci hladem donuceni nastoupit na
novou moderní robotu do Zenklových hladových
pracovních kolon.
V interviewu s novinářem říká
jeden dělník z těchto pracovních kolon:
"Jsem číšník, podívejte
se na mé ruce. Poslední černé šaty,
bez nichž nenajdu zaměstnání, jsou zničeny.
Žádali jsme pracovní šaty ze sociálního
ústavu, ale vyvedla nás policie. Práci jsem
přijal z hladu". Taková byla skutečnost.
Buržoasie říká, že nikoho do pracovních
kolon nenutila. Vždyť šlo přece prý
"o svobodné dělníky ve svobodném
státě", kde každý člověk
má svobodu se volně rozhodovat. Pracující
člověk mohl se však rozhodovat jen mezi dvojí
možností: buď přijmout kapitalisty diktované
podmínky, nebo zemřít hladem. Jinou svobodu
rozhodování kapitalismus pro pracující
neznal a neposkytoval.
A nebyli to jen dělníci. Cožpak nebyli rolníci
a drobní živnostníci a jiní lidé
nuceni pod tlakem těžkých hospodářských
otřesů vyvolávaných kapitalisty přistupovat
na takové občansko-právní podmínky,
které měly v důsledku exekuce, dražby
a vyvlastnění posledního majetku? V roce
1933 bylo tisíce zemědělských usedlostí
prodáno v dražbách. V důsledku cenové
politiky nadiktované kapitalisty byli rolníci nuceni
prodávat produkty své práce pod výrobní
cenou. Dělali to dobrovolně? Nikoliv. Dělali
to proto, aby si obstarali nejnutnější potřeby.
Na východním Slovensku platili rolníci 12
až 16% úroků z vypůjčených
peněz. Nikdo prý je nenutil si je půjčovat.
Ale co měli dělat, aby se vyhnuli exekucím,
kde vzít na daně, poplatky a jiné věci,
když kapitalisty diktovanými cenami byla hospodářství
ruinována?
Taková cesta byla nevyhnutelná, poněvadž
venkovská rolnická hospodářství
jsou závislá na městech, na průmyslu,
na úvěru soustředěném v městě
a poněvadž v městech vládla kořistnická
buržoasie, kapitalisticky průmysl, kapitalistická
soustava, kapitalistická státní moc.
Těchto několik příkladů nám
dokazuje, že přes všechny slavnostně proklamované
svobody, ve staré ústavě a občanském
zákoníku tolik zdůrazňované,
nebylo ve skutečnosti svobody pro pracující.
Pracující byli donuceni vládnoucí
třídou vstupovat do takových občansko-právních
poměrů, které byly nevýhodné
pro ně a výhodné pro buržoasii.
Svá nízká a podvodná jednání
přikrývají kapitalisté nejpestřejšími
frázemi o humanitě, lidské důstojnosti,
dobrých mravech. Uvedu jeden příklad. §
879 starého občanského zákona stanoví,
že smlouva, která se příčí
dobrým mravům, je nicotná. A ptáme
se zase - existovala vůbec nějaká jednání,
nějaká smlouva, uzavřená kapitalisty,
která by nesměřovala proti dobrým
mravům? S jejich buržoasního hlediska jistě
existovala, neboť buržoasie všechny ty zločiny
a podvody, páchané za účelem rozmnožení
svých zisků, považovala za mravné a
ctnostné a dokonce je přikrývala zákonným
ustanovením, jak potvrzuje tento paragraf. Je přirozené,
že s hlediska pracujícího lidu je výklad
o dobrých mravech v úplném rozporu s tím,
jak si to představuje buržoasie, neboť celá
kapitalistická soustava byla proti dobrým mravům.
Je nemálo případů, kdy kapitalistické
panství si činilo nárok nejen na pracovní
sílu zaměstnance, ale mnohdy i na člověka
samého. Přečtu zde jeden takový dokument,
vynucený baťovským ředitelem Rojtem
na znásilněné zaměstnankyni: "My
podepsaní manželé J. X. a M. X., bytem ve Zlíně,
prohlašujeme tímto dobrovolně a závazně,
že veškerá nařčení pana
Václava Rojta, ředitele firmy Tomáš
Baťa a spol. ve Zlíně o tom, že využil
své úřední moci za tím účelem,
aby mě podepsanou M. X. znásilnil, neodpovídají
skutečnosti, že nemůžeme téhož
ze žádného nečestného skutku
vinit, zejména ne z nějakého násilného
jednání vůči mně. Odvoláváme
tím veškerá nařčení, litujeme
jich a žádáme pana Václava Rojta, ředitele
firmy Baťa ve Zlíně, o laskavé prominutí".
To bylo v r. 1930, kdy toto "svobodné prohlášení",
vynucené panem ředitelem pod hrozbou vyhození
z práce, bylo podle zákona platné a vůbec
neodporovalo dobrým mravům kapitalistické
společnosti. Kapitalisté se neštítili
povyšovat neprávo na právo, nelidskost na lidskost
a nemravnost na mravnost.
A tak stačí jen odhalit tento závoj formálnosti,
utkaný ze vznešených frází a
paragrafů, a ukáže se nám v plném
světle pokrytecká a potměšilá
stavba kapitalistických svobod a t. zv. občanských
práv. Dokazuje to, že ani největší
"svoboda" za kapitalistického řádu
nemůže být překážkou pro
kapitalistické vykořisťování
a stále větší zbídačování
pracujících. A konečně nám
to dokazuje, že ten starý občanský,
nad třídami stojící a buržoasií
tolik vychvalovaný zákon nebyl ve skutečnosti
ničím jiným než třídním
nástrojem buržoasie a věrným pomocníkem
vykořisťovatelů proti vykořisťovaným.
To je obraz, paní a pánové, starého
občanského zákoníka. A nyní
co je základem našeho nového pojetí
občansko-právních vztahů v lidově
demokratické společnosti? Jaká občanská
práva a jaké majetkové vztahy jsou chráněny
naším novým občanským zákoníkem?
Především je třeba říci,
že lidová demokracie je tu povolána k tomu,
aby v období od kapitalismu k socialismu odstranila nesmiřitelný
rozpor mezi společenskými i výrobními
poměry a individuální povahou kapitalistického
přisvojování si a tím jakékoli
vykořisťování.
Za druhé je třeba říci, že za
vyvíjející se hospodářské
struktury, kdy vedle silného a rozhodujícího
socialistického sektoru v hospodářství
je tu i sektor kapitalistický a sektor malovýroby,
směřuje naše cesta tvrdým bojem mezi
socialistickými a kapitalistickými prvky výroby,
distribuce a směny, které upravuje občanské
právo, k definitivnímu vítězství
socialistických prvků výroby, distribuce
a směny a tím k odstranění jakéhokoliv
vykořisťování.
Za třetí je třeba říci, že
se současnou změnou výroby, za trvalého
působení jednotného hospodářského
plánu a politického uvědomění
pracujícího lidu mění se i charakter
společenské práce, poměr pracujícího
lidu měst i venkova k práci jako jednomu ze základních
práv i povinnosti člověka.
§ 1 našeho nového občanského zákona
říká, že základem občanských
práv je ústavou zaručený společenský
řád lidově demokratické republiky
a její socialistická výstavba, to znamená
také, že v novém zákoně jsou
občanskoprávní vztahy postaveny na zcela
nový základ.
Rovnost mezi občany, jak odstraňujeme možnost
jakéhokoliv vykořisťování, stává
se skutečností. Tím, že rozhodující
výrobní prostředky jsou vzaty z rukou vykořisťovatelů
a předány do rukou pracujícího lidu,
mění se také vztah pracujících
k výrobním prostředkům. Dnes má
pracující člověk k továrnám,
bankám, pojišťovnám, distribučním
podnikům naprosto jiný vztah než dříve.
Dnes mají všichni lidé možnost plně
se uplatnit podle svých pracovních schopností,
stejně jako mají povinnost pracovat ve prospěch
celku. Občanská rovnost přestala být
formální zástěrkou, jak tomu bylo
za kapitalismu. Nový společenský řád
vytlačil již z největší míry
kapitalistické živly a socialistická výstavba
odstraňuje definitivně vykořisťování
člověka člověkem. Tím, že
vzaly za své kartely, trusty a monopoly, mizí také
kapitalistické vykořisťování
a strach z nezaměstnanosti, hladu a bídy. Tím,
že lidově demokratický režim a jeho ústava
zaručuje každému právo na práci,
na spravedlivou mzdu za práci, na zaopatření
ve stáří a pod., mizí také
stará kastovní nerovnost.
Dnes je pracujícím lidem jasno, že socialistické
soutěžení, založené na zásadách
soudružské spolupráce a vzájemné
pomoci a zajišťující trvalé zvyšování
produktivity práce, znamená jedině trvalý
vzestup hmotné a kulturní úrovně pracujícího
lidu; dnes je pracujícímu lidu jasné, že
povaha a obsah práce, která za kapitalismu byla
považována za nutné zlo, se od základu
změnila a práce stává se věcí
cti, slávy a hrdinství. Pracující
lid rozvíjí tvůrčí síly
před tím nevídané, on ví, že
jen cestou vyšší produktivity práce dojde
k uspokojení vyšších nároků
a k vyšší životní úrovni.
Nerovnost mezi mužem a ženou, typický znak vykořisťovatelské
společnosti, je odstraněna. Žena stává
se rovnocenným partnerem ve všech smluvních
závazcích. Odstranění mzdových
rozdílů mezi mužem a ženou, nové
rodinné právo a řada jiných ustanovení
našeho právního řádu vymýtily
všechny nerovnosti, stavící ženu do nepříznivého
postavení vůči muži.
Různá zvláštní privilegia, která
byla výsadou buržoasie a jejích vyvolenců
a která byla širokým masám nedostupná,
nejsou nyní přiznávána, naopak je
důsledně uplatňována zásada
odměňování podle práce a podle
schopností.
Pracující člověk projevuje nyní
svobodně svou vůli, jedná svobodně,
neboť nad ním nevisí jako Damoklův meč
přízrak nezaměstnanosti a není také
veden důvodnou bázní, co jeho rodina bude
zítra jíst. Teprve v lidově demokratické
republice poznává pracující, co je
to svobodná práce, svobodný život, nezkalený
příznaky kapitalistické bídy. A jen
hlupák nebo zavilý nepřítel může
hovořit o nesvobodě. U nás je jen jedna nesvoboda,
a my se k ní rádi a hrdě přiznáváme.
Je to nesvoboda kapitalistického vykořisťování,
a tuto nesvobodu budeme tvrdě dodržovat. (Potlesk.)
Budeme používat všech prostředků
a především i tohoto nového občanského
zákoníka, abychom odstranili všechny zbytky
kapitalistického vykořisťování
a úplně je vymýtili z našeho hospodářského
života. To nechť vezmou na vědomí všichni
ti puncovaní pseudodemokraté na západě,
kteří roní krokodýlí slzy nad
vývojem poměrů u nás, ale zatím
deptají sami stále víc a více stejně
již okleštěná práva a svobodu pracujících
ve vlastních zemích a utápějí
v krvi svobodu druhých, mírumilovných národů.
§ 2 nového občanského zákona
říká, že občanská práva
jsou chráněna zákonem. Všem obrovským
vymoženostem, které si lid svým úsilím
a svou prací vydobyl, všem těmto občanským
svobodám a občanským právům,
kterých dnes pracující požívají,
poskytuje se plná zákonná ochrana. Tu zaručuje
naše ústava, naše kodexy občanský
i trestní a všechny ostatní zákony,
přijaté naším lidově demokratickým
parlamentem. A že tyto zákony budou v naší
zemi dodržovány a prováděny, to nám
garantuje pracující lid v čele s dělnickou
třídou a jejím předvojem Komunistickou
stranou Československa.
§ 3 občanského zákona stanoví,
že nikdo nesmí zneužívat občanských
práv ku škodě celku. To znamená, že
nový zákon nepřipustí takové
občansko-právní vztahy, ze kterých
by těžil jedinec na úkor celku, nebo aby svým
jednáním poškozoval společný
zájem. Starý občanský zákon
naproti tomu svým obsahem umožňoval kapitalistům
zneužívat jej ku škodě celku, chránil
kapitalisty nakradený majetek, ba umožňoval
dokonce vyvlastňovat majetek drobného lidu pod rouškou
obecného zájmu, který buržoasie vždy
ztotožňovala se svým vlastním vykořisťovatelským
zájmem.
§ 365 starého občanského zákona
říkal, že k vyvlastnění je možno
sáhnouti jen, vyžaduje li to obecný prospěch.
Kdyby toto ustanovení bylo míněno vážně
a také vážně prováděno,
pak by museli být vyvlastněni podle tohoto paragrafu
všichni kapitalisté bez rozdílu. Vždyť
to vyžadoval obecný prospěch, vyžadoval
to zájem pracujících, tedy i veřejný
zájem. Není však znám z doby prvé
republiky případ vyvlastnění jediného
kapitalisty v zájmu celku. Jsou však známy
stovky případů, kdy podle tohoto paragrafu
bylo vyvlastňováno tisíce drobných
lidí, formálně pro obecné blaho, ve
skutečnosti však pro blaho kapitalistů. Jsou
známy případy, kdy byly vyvlastněny
pozemky drobných lidí, aby bylo možno postavit
železniční vlečku ke kapitalistově
továrně. Jako důvod bylo uváděno
rozšiřování komunikací, tedy
veřejný zájem, ve skutečnosti však
šlo o to, umožniti tím kapitalistovi levnou železniční
dopravu, subvencovanou ze státních peněz,
tedy z peněz drobných poplatníků.
§ 3 nového zákona činí tak definitivní
škrt přes rozpočet zbylým kapitalistickým
jedincům, již by chtěli ještě zneužívat
občanskoprávních vztahů ve svůj
vlastní prospěch a ke škodě celku.
A nakonec. K čemu směřuje všechno naše
snažení a co tedy chrání a zajišťuje
ten o zákon? Směřuje k člověku.
Směřuje k tomu, aby se zajistily lepší
podmínky pro život člověka, aby lidská
důstojnost byla postavena na vyšší stupeň,
aby lidé žili a jednali podle pravidel socialistického
soužití. Kapitalistická společnost postavila
schopnost okrádat jiné o výsledky jejich
práce na oltář uctívání
a povýšila kořistnickou morálku na nejvyšší
stupeň. U nás dříve Baťa a Preis
a v Americe dnes Morgan, Rockefeller a Ford, nejbrutálnější
kapitalističtí dravci, patřili a patří
k nejdůstojnějším osobnostem kapitalistického
světa.
V naší společnosti není již místa
a tím méně uctívání
pro jedince, kteří vlastnili továrny a paláce,
postavené z práce druhých. Takové
jedince socialistický zákon nechrání,
ale potírá. Naproti tomu socialistická společnost
staví na nejvyšší stupeň osobní
výkon každého jednotlivce. Pracovat podle svých
schopností pro celek stává se nejvyšším
vyznamenáním. Socialistická společnost
vytváří nové hrdiny. Jsou to hrdinové
práce, naši úderníci a zlepšovatelé.
Takové jsou tedy základy našeho pojetí
občanských práv, takové občansko-právní
vztahy jsou chráněny občanským zákoníkem
v lidově demokratické republice.
Z analysy současné vývojové etapy
a z tendence dalšího vývoje plyne, že
nový občanský zákoník bude
upravovat nové občansko-právní vztahy
občanů. Proto bylo z občanského zákoníka
vyloučeno právo rodinné již kodifikované,
které upravuje společenské vztahy člověka
k manželství i k rodině. Proto nebylo kodifikováno
zvláštní právo obchodní, které
bylo právem privilegovaných vrstev kapitalistického
státu. Proto tam nebylo pojato právo pracovní,
neboť dřívější řád
to odůvodňoval a ostatně to vyjadřovalo
jeho podstatu. Za kapitalismu byla pracovní síla
zbožím a stávala se předmětem
koupě a prodeje stejně jako jiné zboží.
V naší nové společnosti, kde práce
stává se věcí, slávy a hrdinství,
budou pracovní poměry upraveny ve zvláštním
kodexu práce.
Je třeba také zdůraznit, že naše
právní věda nezná již rozdělování
na právo veřejné a soukromé. Pro nás
vše v oblasti hospodářského života
je veřejné. Proto se v novém občanském
zákoníku zakotvuje socialistické vlastnictví
jako nový základní typ vlastnictví
a proto v novém občanském zákoníku
plánování projevuje hluboký vliv na
vznik, změnu a zánik závazku. A tak právě
proto, že nový občanský zákoník
zpevňuje socialistické soužití, bude
také bojovat za štěstí lidu a za mír
se všemi těmi, kteří na svých
místech, dělníci, pracující
rolníci, tvůrčí inteligence, činí
z naší vlasti nezdolnou pevnost míru, pracovními
úspěchy na poli budovatelské mírové
práce ještě pevnější a pro
nepřítele ještě nepřístupnější.