(Schůze přerušena v 10 hod. 41 min. - opět
zahájena v 11 hod. 10 min.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Zahajujem prerušenú
schôdzu.
Pristúpime k prerokovávaniu piateho odseku poriadku,
ktorým je
5. Spoločná zpráva výborov hospodárskeho
a ústavno-právneho k vládnemu návrhu
zákona o hospodárskych smluvách a štátnej
arbitráži (tlač 497).
Zpravodajcom je posl. dr Bartuška. Dávam mu
slovo.
Zpravodaj posl. dr Bartuška: Pane místopředsedo,
paní poslankyně, páni poslanci!
V řadě vládních návrhů,
které ústavně-právní výbor
Národního shromáždění
projednal a doporučil ke schválení v tomto
zasedání Národnímu shromáždění,
máme nyní projednat neméně důležitý
zákon, který má přímou souvislost
s jednotným hospodářským plánem
a s funkcí nového lidově demokratického
právního řádu. Jde o vládní
návrh zákona o hospodářských
smlouvách a o státní arbitráži.
Dovolte mi proto, abych jménem výborů ústavně-právního
a hospodářského jako zpravodaj podal Národnímu
shromáždění o tomto důležitém
zákonu zprávu.
Proč předkládá vláda tento
návrh zákona? Po únoru v r. 1948, kdy byl
velkoobchod a zahraniční obchod znárodněn
a maloobchod socialistického sektoru se postupně
rozšiřuje, se obchod stává důležitou
složkou socialistického sektoru a vedle znárodněné
výroby důležitým článkem
reprodukce. A proto musí být obchod podřízen
plánu stejně jako ostatní hospodářské
úseky. Institut hospodářských smluv,
jimiž si dodavatelé a odběratelé upravují
vzájemné vztahy souvisící s dodávkou
zboží a prováděním prací,
je tím pružným a účinným
nástrojem hospodářského plánování.
Na otázku, proč teprve nyní se upravuje tato
věc zákonem, když již tuto věc
řešila vyhláška státního
úřadu plánovacího č. 1052/49,
lze dát tuto odpověď: 1. vyhláška
č. 1052/49 byla opatřením jen prozatímním,
poněvadž u všech podniků, především
podniků poskytujících služby, nebyly
pro uzavírání těchto smluv předpoklady,
2. bylo třeba vytvořit některé další
předpoklady, zejména dobudovat hospodaření
podle rozpočtu, zavést technicko-hospodářské
normy, zdokonalit plánování cen, aby instrument
hospodářských smluv dosahoval plně
svého účelu. K otázce hospodářských
smluv uzavírám proto, že hospodářské
smlouvy jsou smlouvy o dodávce a odběru zboží,
potřebného k plnění jednotného
hospodářského plánu, jimiž se
blíže určují úkoly, stanovené
v prováděcích plánech státních,
národních a komunálních podniků,
po případě jiných orgánů,
spravujících národní majetek, akciové
společnosti, zřízené k provozování
zahraničního obchodu a mezinárodního
zasilatelství, Ústředí pro hospodaření
se zemědělskými výrobky, velkodistribučního
podniku, státních orgánů veřejné
správy a lidových družstev.
Tady musím ovšem připomenout a upozornit na
to, že o tom, zda jde o lidové družstvo, rozhodne
v pochybnostech příslušné ministerstvo
po slyšení Ústřední rady družstev,
že v případech, které zákon výslovně
vyjímá v § 33, rozhodnutí okresního
národního výboru nahradí přímo
hospodářskou smlouvu a že ustanovení
o hospodářských smlouvách se nevztahují
na smlouvu o výrobě, výkupu a dodávce
zemědělských výrobků, kde dosavadní
předpisy upravující uzavírání
těchto smluv zůstávají nedotčeny.
Tolik k první části vládního
návrhu o hospodářských smlouvách.
A nyní k druhé otázce vládního
návrhu, k státní arbitráži. Proč
zavádíme státní arbitráž?
S dobudováním institutu hospodářských
smluv je třeba se postarat o zpevnění smluvní
kázně a o to, aby majetkové spory mezi státem,
orgány veřejné správy a podniky socialistického
sektoru byly rozhodovány pružně a s hlediska
veřejného zájmu. A tento veřejný
zájem tkví v tom, že jde o zajištění
plnění jednotného hospodářského
plánu, jímž stát řídí
určitou hospodářskou činnost, aby
veškeré hospodářství sloužilo
lidu. A tomu slouží státní arbitráž.
A k druhé otázce. Proč zavádíme
státní arbitráž a neponecháváme
takové spory rozhodovat soudům? U soudů nejsou
dány všechny předpoklady pro rozhodování
takových majetkových sporů především
proto, že rozhodování tu předpokládá
znalost hospodářství, zejména hospodářství
podnikového, znalost hospodářského
plánování, a také proto, že pro
tyto spory je soudní řízení příliš
formální, zdlouhavé, a že účelnost
plánu v mezích právního řádu
tu musí být preferována před formálními
juristickými argumenty. A takový cíl mohou
zajistit jen arbitrážní komise, které
budou složeny vedle právníků hlavně
z hospodářských odborníků.
Co je třeba říci k řízení
u orgánů státní arbitráže?
Příslušnost orgánů státní
arbitráže navazuje na organisační strukturu
hospodářské administrativy. Podrobnosti upravují
§§ 13 a 14 vládního návrhu. Budou
rozhodovat stejně v rámci právních
předpisů, ale tak, aby rozhodnutí byla hospodářsky
co nejúčelnější. Hospodářská
účelnost nemůže však nikdy odůvodniti
porušení právního řádu.
Rozhodnutí arbitrážní komise nebudou
o nic méně zákonná, než rozhodnutí
soudu nebo jiného státního orgánu.
Zákon pečuje o to, aby působnost všech
arbitrážních komisí byla vykonávána
jednotně, pružně, jednoduše a aby plánovací
a smluvní kázeň byla utužována.
K tomu směřuje dozor ministra-předsedy SÚP,
který bdí, aby státní arbitráž
jako celek plnila politickou, hospodářskou a právní
funkci. Komise není při rozhodování
vázána ani návrhy arbitrážními,
ani důkaznými návrhy, které strany
předkládají. Nad každou formálností
řízení rozhoduje potřeba hospodářského
plánu, pokud to není v rozporu s právním
řádem. Komise může tedy pozměnit
i právní poměr, z kterého spor vznikl.
Pochopitelně nelze vyloučiti, že některá
rozhodnutí arbitrážní komise mohou porušiti
zákon a mohou býti v rozporu s obecným zájmem.
Možnost odstraniti taková rozhodnutí se ponechává
ministru-předsedovi SÚP a předsedovi KNV,
aby takový výrok zrušili a odevzdali k novému
projednání. A do jisté míry má
tu výsadní funkci i generální prokurátor,
o jehož návrhu musí příslušný
ministr nebo předseda KNV rozhodnout.
Tolik k části druhé vládního
návrhu o státní arbitráži.
A nyní mi dovolte připojiti ještě několik
poznámek jako zpravodaji, abych ukázal poslancům
a poslankyním na další pole jejich činnosti
jako odpovědným zástupcům lidu. Především
upozorňuji, že povinností arbitrážních
komisí je z vlastní iniciativy, bez ohledu na arbitrážní
žádost zakročit tam, kde bude zjištěno
porušování plánovací neb smluvní
kázně. Za druhé upozorňuji, že
arbitrážní komise mají povinnost učinit
oznámení příslušným nadřízeným
úřadům, zjistí-li při projednávání
případu závažné porušení
disciplíny při plnění plánu
nebo smluv, neb jiné chyby způsobené hospodářským
orgánem. Za třetí upozorňují,
že orgány státní arbitráže
mohou právě vedle rozhodování majetkových
sporů za spolupráce našich poslanců
a poslankyň hluboko vnikat do skutečných
příčin, které spor vyvolaly, odhalit
v celém rozhodování organisační
nedostatky, nehospodárnost, nepořádek, neznalost
správy při řízení.
Za čtvrté upozorňuji, že státní
arbitráž bude ze všech těchto důvodů,
které jsem uvedl, důležitým nástrojem
plánovaného hospodářství. Z
její činnosti vyplynou mnohé poznatky za
spolupráce našich poslanců a poslankyň
o tom, jak vykonávají svou činnost podniky
socialistického sektoru, jak působí státní
administrativa, jak se uplatňuje osobní odpovědnost
při řízení podniku socialistického
sektoru, jak institut hospodářských smluv
se stává bezpečným a pružným
nástrojem hospodářského plánování.
Paní a pánové, ústavně-právní
výbor a hospodářský výbor projednaly
po povšechné a speciální debatě
předložený vládní návrh
zákona o hospodářských smlouvách
a státní arbitráži ve svých schůzích
dne 28. června 1950. Po této společné
zprávě obou výborů doporučuji
Národnímu shromáždění,
aby předložený vládní návrh
zákona o hospodářských smlouvách
a státní arbitráži schválilo.
(Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Ku slovu nie
je nikto prihlásený, rozprava odpadá.
Pristúpime k hlasovaniu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej.
Sú nejaké námietky? (Neboly.)
Námietek niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona vo
znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy vyborovej.
Tým je vybavený 5. bod poriadku.
Pristúpime k prerokovávaniu šiesteho bodu poriadku,
ktorým je
6. Spoločná zpráva výborov hospodárskeho
a ústavno-právneho k vládnemu návrhu
zákona o podnikovom registre (tlač. 494).
Zpravodajcom je posl. Pexa. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Pexa: Paní a pánové!
Osnova zákona o podnikovém rejstříku,
kterou nyní máme projednat, navazuje bezprostředně
na osnovy zákonů, které jsme dnešního
dne již schválili, a dovršuje tak formální
výstavbu našeho nového podnikání.
V době, kdy převážná část
veškerého hospodářského podnikání
je obstarávána socialistickým sektorem, bylo
třeba přikročit i k nové zákonné
úpravě dosavadních obchodních a společenstevních
(firemních) rejstříků, aby toto podnikání
co nejvíce podporovaly a jemu sloužily.
Pokud jde o obchodní rejstříky, je toto zaměření
jasně patrno již z toho, kterým podnikatelům
byly tyto rejstříky dříve vyhrazeny.
Do obchodních rejstříků se zapisovaly
pouze kapitalistické společnosti, t. j. akciové
společnosti, společnosti s ručením
omezeným, komanditní společnosti a veřejné
obchodní společnosti. Pokud jde o podnikatele jednotlivce,
měli nárok na protokolaci do těchto rejstříků
jen ti, kteří byli kapitálově silní.
Podmínkou pro jejich protokolaci bylo totiž dosažení
určité výše základu pro vyměření
jejich výdělkové daně, kterážto
výše v poslední zákonné úpravě
byla stanovena částkou 150.000 Kčs.
Kapitalističtí podnikatelé využili pro
sebe i institutu rejstříků společenstevních,
do kterých byla zapisována družstva, t. j.
sdružení osob sociálně slabých,
které by se pro nedostatek finančních prostředků
nemohly v hospodářském podnikání
samostatně udržet. Byla totiž finančně
silnými podnikateli zakládána pseudodružstva,
která s vlastním účelem této
sdružovací formy neměla vůbec nic společného
a kterých bylo takto použito jenom k dosažení
daňových a jiných výhod družstvům
poskytovaných.
Takováto zákonná úprava obchodního
rejstříku podpořila a posílila zvláště
chráněnou a privilegovanou vrstvu obchodního
podnikání, t. zv. kupce plného práva.
Obchodní zákon totiž pouze této podnikatelské
skupině přiznal určitá oprávnění
(na př. privilegované právo zástavní
a zadržovací, udělení prokury atd.)
a tímto způsobem ji v právním i v
hospodářském životě výrazně
odlišil od ostatních drobných živnostenských
podnikatelů, kteří těchto výsad
neměli a kteří proto byli kvalifikováni
jako t. zv. kupci neúplného práva. Z tohoto
záměrného, zákonem provedeného
rozlišení je jasně vidět, jak za kapitalismu
ústavou vyslovená rovnost všech občanů
byla jen na papíře.
Navržený zákon, který institut podnikového
rejstříku nově upravuje a dosavadní
obchodní a společenstevní rejstříky
zrušuje, sleduje docela jinou tendenci. Účelem
nové úpravy je, aby podnikový rejstřík
sloužil k podpoře socialistického podnikání.
Je proto vyhrazen pouze národním, státním
a komunálním podnikům, jakož i lidovým
družstvům a konečně i novým akciovým
společnostem, pokud této sdružovací
formy je pro naše hospodářské podnikání
zapotřebí, tedy zejména pro výsadní
akciové společnosti v oboru zahraničního
obchodu a mezinárodního zasilatelství.
Podnikový rejstřík je upraven jako veřejná
kniha, do které se zapisují všechny důležité
skutečnosti týkající se podniků,
které budou v tomto rejstříku protokolovány.
Tímto způsobem se zabezpečuje právní
jistota v poměrech těchto podniků, a to především
ve vztahu k třetím osobám, jimž podnikový
rejstřík bude skýtat potřebné
spolehlivé informace.
Zápisy do podnikového rejstříku se
konají především na podkladě
návrhu osob oprávněných podnik zastupovat,
nová úprava však připouští
také, aby zápisy se kromě toho mohly konat
i na návrh osoby, která osvědčí
právní zájem na požadovaném zápisu,
a konečné rejstříkové soudy
mohou provádět zápisy z moci úřední.
Dále se ukládá všem soudům, úřadům,
veřejným orgánům a zájmovým
korporacím oznamovat, že nebyla splněna povinnost
navrhnout zápis do podnikového rejstříku.
Touto úpravou se sleduje tendence, aby stav vyznačený
v podnikovém rejstříku se pokud možno
nejúplněji shodoval se stavem skutečným.
Poněvadž si někdy veřejný zájem
bude vyžadovat, aby právo každého občana
nahlížet do podnikového rejstříku
a činit si z něho opisy, bylo omezeno, je v navržené
úpravě ministr spravedlnosti zmocněn, aby
z tohoto důvodu uvedené oprávnění
upravil, po případě omezil.
Osnova zákona o podnikovém rejstříku
sleduje konečně také ten účel,
aby byly sjednoceny dosud rozptýlené předpisy
rejstříkového práva v jeden zákon
s příslušnými prováděcími
normami a aby tak byla provedena unifikace tohoto práva
pro celou republiku.
Až budou do nového podnikového rejstříku
z dosavadních obchodních a společenstevních
rejstříků převedeny všechny podniky,
pro které je podnikový rejstřík určen,
budou dosavadní rejstříky vládním
nařízením zrušeny a tak bude zrušena
instituce vyhrazená dosud privilegovaným obchodním
podnikatelům.
Osnovu zákona projednaly podrobně výbory
hospodářský a ústavně-právní
ve schůzích konaných dne 28. června
a oba tyto výbory se usnesly doporučit osnovu beze
změny plenu Národního shromáždění
ke schválení.
Navrhuji proto jménem obou těchto výborů,
aby Národní shromáždění
osnovu zákona o podnikovém rejstříku
přijalo ve znění předloženém
vládou a podle zprávy obou výborů,
tisk. č. 494. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Ku slovu nie
je nikto prihlásený, rozprava odpadá.
Pristúpime k hlasovaniu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej.
Sú nejaké námietky? (Neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona vo
znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 6. bod poriadku. (Předsednictví
převzala místopřesedkyně Hodinová-Spurná.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Přistoupíme k projednávání
sedmého bodu denního pořadu, jímž
je
7. Volba předsednictva Národního shromáždění.
Podle § 63 ústavy volí si Národní
shromáždění ze svého středu
předsednictvo o 24 členech. Předsednictvo
se skládá z předsedy Národního
shromáždění, místopředsedů
a ostatních členů. Podle § 64 odst.
1 ústavy a podle § 57 odst. 1 jednacího řádu
Národního shromáždění
volí se předsednictvo vždy na dobu jednoho
roku.
Byl mi podán návrh poslanců Koubka,
Čulena, dr Beráka, dr Bláhy, dr Hulínského,
Holečkové, Součka, Töröka a druhů
na volbu předsednictva Národního shromáždění.
Žádám o jeho přečtení.
Gen. tajemník NS Kováčik (čte):
Podepsaní navrhují, aby ve smyslu ustanovení
§§ 63 a 64 o st. 1 ústavy a §§ 57 a
58 zákona o jednacím řádu Národního
shromáždění bylo předsednictvo
Národního shromáždění
zvoleno takto: