Mladí lidé mimo to byli vystaveni různým
spekulacím se strany svých zaměstnavatelů.
Co jiného bylo zavedení t. zv. "zaměstnání
na zkoušku" nebo t. zv. "čekatelský
systém". Mladí lidé museli zadarmo pracovat
určitou dobu, třeba půl roku, aby získali
nárok na zaměstnání. I zaměstnaná
mládež nebyla na tom o mnoho lépe. Mzdy mladých
lidí, zejména dívek, byly tak nízké,
že nestačily ani k obživě. Ve stejné
a ještě horší situaci žila zemědělská
mládež. Otcové mladých zemědělců,
drobní a střední rolníci, byli v procesu
zbídačování vesnice vyháněni
z půdy a odkázáni na žebráckou
hůl i se svými dětmi. Za několik korun
denně od východu slunce až do pozdního
večera pracovala mládež na statkáře
a přitom byla vyňata z jakéhokoliv zákonodárství,
nebyla jí poskytována žádná sociální
a kulturní péče. Ve stejně bídných
podmínkách žila i mládež živnostenská
a stejně neutěšené perspektivy do budoucna
měli i studenti. A tak mládež, která
vcházela do života plná naděje a životního
elánu, mládež plná síly a chuti
tvořit a budovat, byla v samých počátcích
svého růstu ubíjena. Mládeži,
která chtěla pracovat a tvořit, která
cítila, jak by dokázala pracovat, která chtěla
uplatniti svůj talent, to, čemu se naučila
ve škole v knihách a čím prohloubila
své vzdělání této mládeži
bylo přisouzeno žít v nezaměstnanosti,
bídě a hladu. Nejpřirozenější
touhy mládeže nenašly uplatnění
a byly ubíjeny. (Předsednictví převzal
místopředseda Valo.)
Mladá generace, pýcha národa, zdravá
a silná mládež z měst, továren
i vesnic, z které měla vyrůst generace příštích
hospodářů, nemohla uplatnit své tvůrčí
síly.
I v předmnichovské republice byla však malá
část mládeže, které bylo umožněno
všechno vzdělání, sport i dobré
bydlení, která žila v přepychu a nadbytku.
Byla to skupina dětí boháčů,
fabrikantů, bankéřů a velkostatkářů,
které byly hýčkány, kterým
sloužilo všechno, zatím co na druhé straně
desetitisíce dětí proletářů
byly ponechány na pospas bídě a hladu.
V takových podmínkách žila mládež
kdysi. Dnes toto všechno patří již nenávratně
minulosti. Dnes je mládeži věnována
všestranná péče. V podmínkách
lidově demokratického zřízení
může rozvíjet a uplatnit své nadání
a zájmy, není nezaměstnanosti a bídy.
A proto máme mládež šťastnou a rozjásanou,
mládež, před kterou jsou široce otevřeny
cesty k získání vzdělání,
uplatnění všech schopností a budovatelského
elánu, mládež nadšenou perspektivou šťastné
socialistické budoucnosti.
Hesla, která kdysi byla pouhou frází, stávají
se dnes skutečností. Umožňujeme talentované
mládeži studium na všech školách,
z dělníků a rolníků nám
rostou inženýři, technici, noví vědci,
oddaní dělnické třídě
a věci socialismu.
Mladým učňům dáváme
a dáme možnost ovládnout v daném oboru
všechno, co lidstvo vytvořilo. Mládeži
na vesnici dáváme stroje, zbavujeme ji útlaku
venkovského boháče, ukazujeme jí cestu
k takovému způsobu výroby, jaký nezná
historie našeho národa, cestu, po které tak
úspěšně kráčí pracující
Sovětského svazu. Ano, roste nám mládež,
na niž mohou být otcové i matky právem
hrdi: nová mládež, "Gottwaldova mládež".
(Potlesk.)
Dnes, v nové republice, je výchova mládeže
chápána již zcela jinak než v minulosti.
Výchova dorostu je prováděna jako příprava
nejen odborně zdatných, nýbrž i politicky
uvědomělých pracovníků, z nichž
bude vyrůstati nová generace dělnické
třídy. Přesto, že pro pracující
dorost bylo již toho tolik v naší republice za
poměrně krátkou dobu uděleno, jsou
dosud některé nedostatky ve výchově,
které je třeba odstranit. Tak na př. není
řádně koordinován odborný výcvik
v dílně s odborným vzděláním
s ZOŠ. Zejména v menších závodech
není výcvik učňů prováděn
plánovitě a často k jejich výchově
není dostatek potřebného výcvikového
zařízení, ani kvalifikovaných instruktorů.
Učební doba není dosud zcela věnována
získání zručností a vědomostí
v daném oboru. Učňové jsou někdy
zaměstnáváni také pomocnými
pracemi.
Domovy mládeže, které mají pečovat
o výchovu dorostu, mají nedostatek zejména
v tom, že není pro ně dosti způsobilých
vychovatelů. Hlavní nedostatek ve výchově
pracujícího dorostu pak je, že nejdůležitější
výchovné složky - pracoviště, škola
a domov - nejsou ani organisačně, ani pracovně
skloubeny a nemají jednotného vedení. Bude
proto třeba zříditi zvláštní
učiliště pracujícího dorostu,
která by splňovala uvedené požadavky.
Výchova pracujícího dorostu není také
dosud ústředně usměrněna a
řízena, což je důsledek kompetenční
roztříštěnosti. O výchovu mládeže
se stará několik ministerstev a je pochopitelné,
že výsledkem této roztříštěnosti
je nejednotnost postupu i ve stejných otázkách.
Přitom je třeba míti na zřeteli, že
po vyčerpání různých zdrojů
pracovních sil, na př. získání
a začlenění žen a pod., bude dorost
hlavním zdrojem pracovníků pro naši
výrobu.
Plnění úkolů daných 5LP vyžaduje
účelné rozplánování
pracujícího dorostu na průmyslová
odvětví, která jsou pro naši výrobu
nejdůležitější, a to zejména
pro hornictví a hutnictví, neboť bez rozvíjení
těchto výrobních úseků nebylo
by možno plnit úkoly 5LP ani na ostatních výrobních
úsecích.
Daleko více pozornosti než dosud je nutno věnovat
také začleňování dívek
do vhodných povolání, která byla dříve
vyhrazena jen mužům. Jsou to některé
dosavadní nedostatky, z nichž je možno vyvodit
tyto závěry: Při výchově pracujícího
dorostu musíme překonávat přežitky
staré společnosti v nazírání
na manuální práci a vychovávat jej
k novému chápání práce, k hodnocení
pracovníka podle důležitosti jeho práce
pro společnost. K tomu je třeba vytvářet
nezbytné materiální podmínky, které
umožní získání a začlenění
potřebného pracujícího dorostu na
pracovní úseky pro 5LP zvlášť důležité.
K dosažení těchto cílů stanoví
předložený zákon tyto úkoly:
a) budovat postupně domovy pracujícího dorostu
a postarat se o jejich náležité vybavení
a řádné vedení;
b) budovat a zlepšovat učňovské dílny
učňovská pracoviště;
c) vytvořit jednotu všech tří výchovných
složek, t. j. utvořit jednotu dílny, ZOŠ
a domova pracujícího dorostu;
d) ústředně řídit výchovu
pracujícího dorostu v celé šíři.
Paní a pánové, bylo by zcela zbytečné
opakovat to, co zde již ve svém skvělém
referátu vysvětlil pan ministr Erban. Tlumočil
zcela názory, které měl také výbor
soc.-politický a zdravotnický.
Po projednání tohoto návrhu zákona
se výbor soc.-politický a zdravotnický jednomyslně
shodl na tom, abych jej Národnímu shromáždění
s navrženými změnami doporučil ke schválení.
Uskutečnění opatření daných
tímto zákonem umožní odstranění
dosavadních nedostatků ve výchově
pracujícího dorostu a pomůže k tomu,
aby ve stále větší míře
nám vyrůstala na základě potřeb
5LP nová, schopná, odborně i politicky vyzbrojená
mládež, mládež oddaná věci
dělnické třídy a pracujícího
lidu, milující našeho velikého spojence,
bratrský Sovětský svaz, pod jehož záštitou
bude provádět obtížné, ale radostné
úkoly při tvorbě podmínek stále
šťastnějšího života v naší
drahé zemi. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Do rozpravy o tejto osnove zákona
sú prihlásení rečníci p. posl.
Žiak a p. posl. Mátl.
Dávam slovo prvému rečníkovi, p. posl.
Žiakovi.
Posl. Žiak: Slávne Národné shromaždenie!
K osnove zákona o pracovnom doraste dovolím si prehovoriť
s hľadiska slovenských hospodárskych a pracovných
pomerov.
Mohutné spriemyselnenie Slovenska, postupná socializácia
nášho hospodárskeho, výrobného
i obchodného sektoru kladie nám za úlohu
zaplniť ohromne rozšírené pracovné
príležitosti v našich baniach, fabrikách,
obchode, stavebníctve a v Jednotných roľníckych
družstvách kvalifikovanými pracovnými
silami.
V socializme plánujeme celý hospodársky život.
Treba nám plánovite rozložiť i pracovné
sily. To je len tak možné, keď na pracoviská
usmerníme nielen primerané množstvo dospelých,
ale aj patričný počet pracujúceho
dorastu podľa hospodárskej potreby. Len takto zamedzíme
prebytku kvalifikovaných robotníkov v jednom a nedostatku
v druhom hospodárskom sektore. V tomto duchu nieslo sa
i usnesenie Sboru povereníkov, aby sa vhodnou propagáciou
vzbudil u mládeže záujem o tie odbory, kde
je odborných pracovníkov nedostatok. To sa stalo
na školách druhého stupňa. Učitelia
v prednáškach o voľbe povolania vysvetlili žiakom
a na školských besiedkach aj rodičom význam
a smysel plánovania, a takto sa dosiahlo, že z 53.000
mládeže, ktorá tohto roku opustila strednú
školu, takmer 40.000 dorastu vyvolilo si praktické
povolania ako učni a pracujúca mládež.
Ostatní budú pokračovať v štúdiách.
Z mládeže, ktorá na Slovensku nastupuje do
praktického povolania, 44 % ide do učenia, 56 %
za pomocne pracovné sily. S hľadiska odbornej prípravy
je tento pomer neuspokojivý. Potrebujeme zvýšiť
počet učňov a tak rozšíriť
prípravu kvalifikovaných robotníkov. Už
tohoto roku javí sa tu pokrok, lebo v porovnaní
so školským rokom 1949-50 celkový počet
učňov sa tohto roku zvýši o 29 %. V
českých krajinách je pomer učňov
k pomocným pracovným silám mládeže
výhodnejší.
Pri nábore pracovných, najmä kvalifikovaných
síl ostávajú nám v poľnohospodárstve
stále veľké rezervy. Z týchto rezerv
nutne odčerpávame a budeme odčerpávať
pre priemysel. To ale znamená, že pre poľnohospodárstvo
postavené na vyššiu technickú a organizačnú
formu práce musíme odborne školiť roľníkov
i roľnícky pracujúci dorast, aby sme výhodnejším
spôsobom s menším počtom pracovných
síl zvládli poľnohospodárske úlohy
v našom štáte, predovšetkým JRD.
V duchu zákona zriadime pri štátnych majetkoch
a lesoch výcvikové strediská mládeže
pre poľnohospodárske a lesné povolanie.
Rovnako treba konštatovať, že nemáme prakticky
doriešenú účasť žien v pracovnom
procese.
Príprava pracujúc ho dorastu u nás sa deje
v podnikových základných odborných
a vo všeobecných učňovských školách.
V minulom školskom roku sme mali 10 podnikových škôl
s 3.881 žiakmi (11 %), 36 tried základných
odborných škôl s 8000 žiakmi (26 %), 59
všeobecných učňovských škôl
s 20.300 žiakmi (63 %).
Keďže všeobecné učňovské
školy jednak pre rôznorodosť povolania učňov,
jednak pre nízky počet vyučovacích
hodín nevyhovujú, je nutné budovať výcvikové
strediská pri podnikoch, kde sú bezprostredné
možnosti koordinácie pracoviska učňovskej
školy i domova pracujúcej mládeže. Remeselnícka
dielňa v socialistickej výrobe prestáva byť
miestom dostatočnej odbornej prípravy a výchovy
učňa za kvalifikovaného robotníka
pre výrobu s vyššími organizačnými
formami v továrňach vybavených modernými
výrobnými prostriedkami.
Roku 1949 v učňovských strediskách
a domovoch bolo ubytovaných 7.000 učňov.
Tento stav v septembri 1950 zvýšime o 60 %, t. j.
na 11.000. K 1. septembru 1951 plánujeme zvýšenie
o 160 %, t. j. na 18.500 učňov.
V rámci vecného vybavenia plánujeme stavby
škôl a výcvikových stredísk pracujúcej
mládeže v Ružomberku pre priemysel textilný
a papiernický, v Trnave pre ťažký kovopriemysel,
vo Zvolene pre priemysel drevársky. Podľa školského
zákona o učiteľov sa stará školská
správa, o dielne, ubytovanie atď. činitelia
z priemyslu, práce a sociálnej starostlivosti. Výcvikové
strediská v Galante a Košiciach pre ťažký
priemysel a v Zlatých Moravciach pre ľahký
kovopriemysel účelne konajú svoju úlohu.
I po tomto zvýšení budeme pociťovať
nedostatky pri výchove učňov pre ťažký
priemysel a pre baníctvo. Tu počítame s bratskou
pomocou českých krajín, kde mienime umiestiť
časť učňov pre ťažký
strojárenský priemysel a značnú časť
učňov prihlásených do baníctva
v rámci Lánskej akcie. Pre nové priemyselné
závody na Slovensku počítame s prípravou
odborných kádrov v českých továrňach,
a to nielen pokiaľ ide o pracujúcu mládež,
ale aj pokiaľ ide o dospelých kvalifikovaných
robotníkov. V českých krajinách sú
továrne, aké teraz budujeme na Slovensku. Z českých
tovární sa nám vrátili i vrátia
odborne pripravení a politicky uvedomelí robotníci.
Vážime si túto pomoc, vďační
sme za ňu, ona utužuje jednotu českého
i slovenského pracujúceho ľudu a tak vnútornú
silu nášho štátu.
Na pracovné kvalifikované sily značné
nároky kladie naše stavebníctvo. Záujem
mládeže o stavebníctvo treba neustále
zvyšovať. Je prirodzené, že o učňov
a pracovný dorast v stavebníctve budeme sa starať
rovnakými sociálnými a odbornými opatreniami
a starostlivosťou, ako aj v tak zvaných ľahších
povolaniach.
Záujem dievčat o praktické povolania je potešiteľný,
ale opanovaný je stále vžitými predsudkami.
Mnoho dievčat sa hlási do odevného priemyslu,
skôr za pomocné pracovné sily než za
učnice. Tu treba stále vhodne zainteresovať
záujem dievčat aj o iné pre nich vhodné
pracovné sektory.
Pomer chlapcov učňov k dievčatám učniciam
do r. 1949/50 je 90 % k 10 %. R. 1950 plánu. jeme už
78 % učňov k 22 % učníc. Sväz
žien i ČSM propagujú zdravé heslo: "Dievčatá
do distribúcie a do ľahkého priemyslu, chlapci
do priemyslu ťažkého a do stavebníctva."
Sú už početné skupiny dievčat
v priemysle ťažkom a máme už aj murárky.
Osvedčujú sa najmä v kovopriemysle svojou vytrvalosťou
a vyvinutým smyslom pre presnosť.
Lánska akcia náboru učňov do baníctva
skončila sa na Slovensku úspešne. Predpokladaná
kvóta činila 960 učňov, no do baníckeho
učenia nastúpilo už 500 učňov
a do konca júna okrem týchto sa prihlásilo
1120 učňov, takže celková kvóta
u nás bola prekročená o celých 75
%.
Tento dobrý výsledok sa dosiahol dobrou propagáciou
a poskytnutím rady pri voľbe povolania. Porozumenie
rodičov i mládeže nám umožní,
že dohľadnom čase úplne odstránime
nedostatok kvalifikovaných pracovných síl
v baníctve a budeme sa mocť zaobísť bez
nutných sezónnych brigád. Na povrchove práce
v baniach sa prihlásilo i 20 dievčat. Lánska
akcia dosiahla najlepšie výsledky na východnom
Slovensku. Hodnotíme porozumenie našich Slovákov
z východu a ďakujeme im za ne.
Keď hovoríme o veľkej starostlivosti o náš
pracujúci dorast, je tiež potrebná zmienka
aj o odborných inštruktoroch, učiteľoch
a vychovávateľoch pracujúcej mládeže.
Ukazuje sa nám potreba nových kádrov, schopných
inštruktorov a vychovávateľov, najmä v ťažkom
strojárenstve a stavebníctve. Nedostatky odstraňujeme
postupne. Zriadili sme ústrednú školu pre vychovávateľov
a inštruktorov pri Povereníctve práce a sociálnej
starostlivosti, ktorá z robotníckych kádrov
vychovala schopných inštruktorov. Skúsenosti
z prvého behu sú dobré. Absolventi z robotníckych
radov napospol dobre zvládli úlohy na nich sverené.
Kapacita ústrednej školy je taká, že behom
r. 1950/51 bude možno uspokojiť požiadavky všetkých
výcvikových stredísk pokiaľ ide o inštruktorov.
Naši inštruktori a učitelia vcelku svedomite
vychovávajú pracujúci dorast. No miestami
chybuje pružnosť zaradiť aktuálne problémy
do učebného postupu, ktoré vyplývajú
z každonenného života. A to je účelom
výcvikových stredísk: učiť učňov
pozorovať, myslieť, tvorivo pracovať, upevňovať
dôveru v pokrok, ktorý priniesol svetu socializmus,
povzbudzovať ich do práce, do súťaživosti
na konkrétnych úlohách, ako ich prináša
nový život. Vychovávať ich tak, aby tvorivá
práce bola im radosťou života.
Masová organizácia našej pokrokovej mládeže
v ČSM je a - veríme - bude vynikajúcim pomocníkom
výchovy pracujúceho dorastu. Dokázalo sa
to pri besiedkach o voľbe povolania, pri Lánskej akcii
i v praktickom živote vo všestrannej starostlivosti
o pracujúcu mládež. ČSM v učňovských
strediskách dosahuje veľké úspechy tak
odbornej a politickej, ako aj v telesnej výchove účňov.
Dobrá práca ČSM napr. v Galante bola podkladom
galantského hnutia učňov, ktorí chcú
dosiahnuť skrátenie učňovskej doby z
3 na 2 a pol, alebo na dva roky, ale tak, aby sa zachovala kvalita
odbornej prípravy. Hnutie prispôsobuje skrátenej
učebnej dobe rozvrh učebnej látky a práce.
Výsledky sú dobré. Niekoľko sto učňov
sa zodpovedne, sebavedome a s nadšením mravne zaviazalo
viac pracovať, lepšie sa učiť a tak dosiahnuť
vytýčený cieľ pre prospech svoj i pre
budovanie socializmu v našej vlasti.
Zákon o pracujúcom doraste prináša veľké
možnosti a výhody pracujúcej mládeži.
Národným podnikom ukladá zákonitú
starostlivosť o odbornú a politickú výchovu
pracujúcej mládeže. Do starostlivosti o pracujúci
dorast zainteresúva ľudové orgány a
ľudovýchovu. Rozširuje starostlivosť okrem
učňov aj na všetok pracujúci dorast.
Sjednocuje tri složky výchovy, a to pracovisko, odbornú
školu a domov, v jednotné výcvikové
stredisko. Spoluprácou českých krajín
a Slovenska pri výchove pracujúceho dorastu utužia
sa dobré vzťahy medzi Čechmi a Slovákmi.
Ešte slovo rodičom. Zákon o pracujúcom
doraste nám rodičom v značnej miere uľavuje
starosť o budúcnosť detí. S dôverou
môžeme sveriť svoje deti odbornej výchove
v našich výcvikových strediskách. Dostane
sa im dobrej odbornej prípravy pre praktické povolanie,
i dobrej mravnej výchovy pre život. Práca rúk
a umu dostala i aj v socializme novú náplň
a skutočnú hodnotu. Technický pokrok v socializme
prejavený industrializáciou Slovenska žiada
viac kvalifikovaných robotníkov ako nádeníkov.
Budúcnost našich detí je bezpečná
a môže byť šťastná.