Nejvýznamnější jsou urážky
na cti. Všichni víme, čím urážkové
spory dříve byly. Stávaly se příliš
často advokátskými souboji o útraty
řízení a vedly tak spíše k protahování
sporu a k posilování nesnášenlivosti,
než aby zajistily skutečnou ochranu cti. V lidové
demokracii, ve státě socialistického typu,
je lidská důstojnost a občanská čest
jedním z nejvýznačnějších
statků, jemuž se musí dostat skutečné
a účinné ochrany. A jsem přesvědčen,
že národní výbory se o to postarají.
Tento úkol jim umožní splnit nová, jednoduchá
a pružná úprava řízení
o urážkách na cti, která - jak pevně
doufám - přispěje i podstatně k omezení
zbytečných, malicherných a z měšťáckých
předsudků pramenících urážkových
sporů.
Marxismus-leninismus nás učí, že "po
první vážné porážce se vrhají
všichni svržení vykořisťovatelé,
kteří netušili, že budou svrženi,
kteří v to nevěřili, ba ani v myšlenkách
to nepřipouštěli, s desateronásobnou
energií, se zběsilou vášnivostí,
se stokrát větší nenávistí
do boje za znovudobytí ztraceného ráje".
Tato Leninova slova platí plně i o naší
reakci, poražené v únoru 1948. Reakce, která
emigrovala, i ta, která zůstala, si uvědomuje
svůj konec a zuřivě stupňuje svůj
odpor nikoliv proto, že se stává silnější,
ale proto, že její síly a naděje slábnou.
Z politického odpůrce se stal přímý
nepřítel pracujícího lidu, spoléhající
dnes již jen na válku západních kapitalistů
proti Sovětskému svazu a lidovým demokraciím.
President republiky nám to při každé
příležitosti připomíná
a nabádá nás k bdělosti a k ostražitosti.
Proto veškeré pokusy reakce musí být
ihned v zárodku potlačeny.
Třídní boj se přiostřuje zejména
na vesnici. S uplatňováním nových
výrobních forem v zemědělství
objevují se i nové formy boje se strany venkovských
boháčů. Útočí na nové
socialistické formy zemědělské výroby,
zejména na jednotná zemědělská
družstva, která by chtěli zatlačit nebo
ovládnout pro své sobecké třídní
zájmy. Proti všem škůdcům a rušitelům
socialistické výstavby republiky musíme postupovat
s veškerou tvrdostí, odhalovat a znemožňovat
jejich machinace.
Přísný postup proti těmto nepřátelům
usnadní orgánům lidové správy
nový trestní zákon správní,
který se tak v jejich rukou stane účinným
nástrojem vůči nepřátelům
lidové demokracie, vůči počínání
třídního nepřítele.
Tento politický cíl, vyvěrající
ze zásad naší politiky a ze zkušeností
diktatury proletariátu v SSSR, náš nový
zákon nezastírá, naopak jej již v prvém
svém paragrafu slavnostně proklamuje a zdůrazňuje
i v dalších ustanoveních zákona. V tom,
že tento cíl je schvalován veškerým
pracujícím lidem našich národů,
jejichž zájmy bude chránit, je i síla
nového trestního práva. A v tom je také
hluboký a důsledný demokratismus nového
práva. Tím se nový trestní zákon
správní - podobně jako trestní zákon
soudní - podstatně odlišuje od buržoasních
trestních zákonů, které sloužily
jen zájmům malé vykořisťovatelské
menšiny proti převážné většině
národa a které tento svůj účel
úzkostlivě tajily.
Dělnická třída v boji za dobytí
moci, stejně jako když se stane vládnoucí
třídou, neskrývá nikdy své
záměry a cíle. Proto také třídní
charakter nového zákona se výrazně
projevuje v obecných ustanoveních o trestech a ve
vyšších trestních sazbách na přestupky
páchané nepřáteli pracujícího
lidu.
Nejvyšší trestní ochrany musí požívat
naše lidově demokratické zřízení
a socialistická výstavba země. To je také
předním zájmem našeho pracujícího
lidu. Proto nejvyšší tresty - trest odnětí
svobody až na dvě léta a zároveň
pokuta do dvojnásobku normální trestní
sazby - stanoví trestní zákon správní
na přestupky motivované zjevným nepřátelstvím
k lidově demokratickému zřízení
republiky nebo k její socialistické výstavbě.
Avšak i takto potrestané odpůrce našeho
nového společenského zřízení,
namnoze osoby svedené nebo pobloudilé, chceme vychovat
především prací. Dáváme
tím najevo, že dnešní společnost
je nechce natrvalo vyloučit ze svého středu,
naopak, že jim dává příležitost
k nápravě a k tomu, aby se mohli opět stát
jejími platnými členy.
Tresty na svobodě, ukládané za tyto nejtěžší
delikty, budou odpykávány v táborech nucené
práce. Zkušenosti, získané při
provádění zákona o táborech
nucené práce, zejména při převýchově
osob do nich dosud zařazovaných, vedou k tomu, aby
tato instituce byla ponechána i nadále a zapracována
do nových trestních zákonů.
Rysem socialistického práva je, že každý
právní předpis mobilisuje masy pracujících
k úspěšnému provádění
velikého díla socialistické výstavby
země. Tento důležitý úkol má
plnit i nový trestní zákon správní
i nový trestní řád správní.
Proto tyto zákony, zaměřené na ochranu
vymožeností lidově demokratické revoluce
a na ochranu rozvoje hospodářských i politických
základů lidové demokracie, budou učit
občany jednak respektovat zájmy našeho pracujícího
lidu, jednak nesmiřovat se s těmi, kdož tyto
zájmy ohrožují nebo porušují. Nové
trestní právo, upevňující hospodářské
a politické základy dnešní společnosti,
v níž je vylučováno vykořisťování
člověka člověkem, vychovává
v lidech odpor k vykořisťování a k jakémukoli
utlačování člověka, vychovává
v občanech ducha opravdového demokratismu, vychovává
je v duchu socialistické zákonnosti. Trestní
zákon správní, shrnující přehledně
poměrně v malém počtu paragrafů
skutkové podstaty všech přestupků a
stanovící tresty na tyto přestupky, stává
se důležitým prostředkem pro politickou
výchovu našich občanů.
A má-li nové trestní právo splnit
svou mobilisační funkci, musí znalost jeho
zásad proniknout do nejširších mas pracujících.
Tento cíl sleduje široce založená popularisace
nového trestního práva, prováděná
zejména v závodech i na veřejných
shromážděních. A naši pracující
plně chápou význam budování
nového právního řádu, jak o
tom svědčí četné jejich dopisy
a telegramy.
Tak na příklad dělníci brněnské
Zbrojovky ve svém telegramu prohlašují:
"Dělníci a úředníci Zbrojovky
Brno, závod Jana Švermy, kteří se shromáždili
na manifestační schůzi, aby vyslechli referát
o nových trestních zákonech, s povděkem
přijali na vědomí, že novým zákonodárstvím
se zajišťuje stálost a neporušitelnost naší
lidově demokratické republiky a jejího hospodářského
zřízení. Jsme přesvědčeni,
že právě tak jako dosud budou národní
výbory plniti své úkoly a že plnění
jejich bude snazší, když se jim nyní dostává
do rukou nový správní trestní zákon,
který bude s naší pomocí dostatečně
účinným prostředkem k hájení
naší politické a socialistické soustavy."
Okresní akční výbor ve Stříbře
píše:
"Zasíláme dík při příležitosti
přednášky o novém trestním zákoně,
kterou jsme právě vyslechli. Náš pracující
lid dostal tak pokrokové socialistické zákony,
jak je potřebujeme, abychom v klidu a v bezpečí
před rozvratníky a zrádci mohli budovat socialismus
a věnovat se své budovatelské práci."
Vysočanský závod Stalingrad telegrafuje:
"My funkcionáři Komunistické strany
strany Československa a Revolučního odborového
hnutí závodu ČKD. Stalingrad souhlasíme
s novým trestním zákonem a žádáme,
aby jeho ustanovení byla tvrdě uplatňována
především proti škůdcům
z řad reakční buržoasie."
Podobných projevů jsme dostali spoustu ze závodů
a míst a všechny vyjadřují naprostý
souhlas s našimi novými zákony, které
tu právě projednáváme. Tyto projevy
lidu jsou nám oporou a posilou, a jsou nám i výzvou,
abychom nový trestní zákon správní
i nadále co nejvíce popularisovali.
Je vděčným a krásným úkolem
všech poslanců, legislativních pracovníků
i ostatních odborníků z oboru trestního
práva, a především pak všech členů
a pracovníků v národních výborech,
aby co nejdůkladněji seznámili náš
pracující lid se zásadami nového trestního
práva a vychovávali jej tak k neutuchající
ostražitosti a bdělosti. Jen tak získáme
záruku, že nové trestní právo
splní ve všech směrech očekávání,
které v ně klademe, zejména, že přispěje
i k vytváření nové občanské
morálky.
Důležitým úkolem nového trestního
práva správního je vychovávat občany
k tomu, aby se oprostili od nejrůznějších
přežitků staré kapitalistické
společnosti, které se podle zkušeností
poměrně dlouho udržují ve vědomí
lidí. Projevují se v neúctě k nejrůznějším
pravidlům občanského soužití,
které si společnost dává, jsou výrazem
egoismu, nechuti k čestné práci, ledabylého
postoje k ní, nesprávného poměru k
společenskému majetku, neúcty k spoluobčanům
atd. Musí proto i nové trestní právo
přispět k tomu, aby občané byli vychováváni
k dobrovolné kázni i úctě ke všem
pravidlům socialistického soužití.
V těchto zásadách se projevuje nový
poměr k lidu, který k nim může mít
jen socialistický stát.
Jak ostře kontrastují tyto methody a zásady
nového trestního práva správního
od praxe buržoasního státu. Buržoasie
nesleduje ve svých zákonech žádný
jiný cíl než upevnit jimi svou hospodářskou
i politickou moc, držet jimi v porobě vykořisťovanou
většinu národa. Buržoasní právo,
založené na vykořisťování
člověka člověkem a chránící
panství vykořisťovatelů, vede lid jen
k vlčí morálce kapitalismu.
Naproti tomu výchovný význam nového
trestního práva správního se zračí
i v účelu trestu, který se proti buržoasnímu
systému od základu mění. Trest není
již oplatou za spáchaný přestupek, ale
především prostředkem k dosažení
nápravy. Trestem má býti provinilec vychován
k tomu, aby se naučil zachovávat pravidla socialistického
soužití. Místo dřívějších
trestů vězení, hrubě porušujících
lidskou důstojnost a bránících provinilcům
po odpykání trestu v návratu k spořádanému
životu, nastupuje dnes při odnětí svobody
výchova prací v kolektivu, umožňující
potrestanému po propuštění nastoupit
řádný život pracujícího
člověka a stát se opět platným
členem a nikoliv - jako dříve - vyděděncem
lidské společnosti.
Již při volbě druhu trestu se musí přihlížet
nejen ke všem okolnostem, za nichž byl přestupek
spáchán, ale i k osobě vinníkově,
zejména k jeho celkovému postoji k budovatelskému
úsilí pracujících. Národní
výbory musí bedlivě uvážit, které
trestní opatření nejspíše povede
k nápravě provinilého.
Ve snaze využít všech prostředků
k výchově širokých pracujících
mas jde nový trestní zákon tak daleko, že
připouští za určitých okolností
i možnost upustit od potrestání vůbec.
Upuštění od potrestání, vázané
na vhodné nápravné podmínky, bude
v trestním právu správním plnit zároveň
i funkci podmíněného ukládání
trestu.
Výchovné momenty jsou konečně zvlášť
výrazně zdůrazněny i v partiích,
týkajících se trestního stíhání
mládeže. Poslední sjezd Československého
svazu mládeže ukázal, že naše mládež,
oddaná lidově demokratickému zřízení,
nelekající se překážek a překonávající
všechny obtíže, jde v prvních řadách
budovatelů socialismu v naší vlasti. Dokazuje
to její účast v plnění pětiletého
plánu, při rozvíjení socialistického
soutěžení a údernického hnutí,
její účast na brigádách, na
nejdůležitějších úsecích
průmyslové výstavby, ukazuje to konečně
i velká účast mládeže na velkém
díle přestavby naší vesnice k socialismu.
Československý lid je hrdý na svou mládež,
na budoucnost národa. Proto jí věnuje lidově
demokratická republika zvláštní péči,
jak to proklamuje i Ústava 9. května v kapitole
o právech a povinnostech občanů. Tuto péči
mají na zřeteli i trestní zákon a
řád správní, které zdůrazňují,
že účelem všech opatření
proti těm mladistvým, kteří se dostali
na scestí, je především vychovat je
v řádné pracující občany.
Mladiství budou v trestním řízení
správním požívat řadu úlev
a výhod, které vesměs sledují výchovné
tendence. Vylučuje tedy nové trestní právo
správní jakékoliv mechanické posuzování
trestných činů mládeže, jak tomu
bývá v měšťácké společnosti,
kde mládež zpravidla podléhá témuž
režimu, jako dospělí.
A nyní ještě několik slov o novém
trestním řízení správním,
které s hmotným trestním právem tvoří
celek. Bez nové a dnešní etapě vývoje
k socialismu vyhovující úpravy řízení
minul by se nový trestní zákon správní
svým cílem. Splnění úkolů
nového trestního zákona nemohou zajistit
zastaralé, kusé a protilidové předpisy
o řízení, které jsme rovněž
zdědili z kapitalistické éry a které
umožňovaly buržoasii úplnou libovůli
při potlačování proletariátu.
Přebudování celé naší
veřejné správy a její zlidovění
nutně vyžaduje nových předpisů
o řízení. Nové předpisy musí
zajistit, aby orgány lidové správy mohly
činy namířené proti lidově
demokratické republice a proti jejím politickým
a hospodářským základům i činy
jakkoli jinak rušící budovatelské úsilí
pracujícího lidu rychle, spolehlivě a spravedlivě,
v duchu socialistické zákonnosti trestat a zajistit
tak splnění politických cílů
trestního zákona správního. Přitom
musí orgány lidové správy postupovat,
jak jim to ukládá již Ústava 9. května,
v těsné součinnosti s pracujícím
lidem. Musí dbát také toho, aby i trestní
řízení vychovávalo k plnění
občanských povinností při budování
socialismu, k bdělosti a ostražitosti před
třídním nepřítelem i k nové,
socialistické morálce. Na těchto nejdůležitějších
zásadách je vybudován nový trestní
řád správní.
V souladu s ústavou a se změnami nastalými
ve struktuře veřejné správy svěřuje
se veškerá trestní pravomoc, pokud není
vyhrazena soudům, orgánům lidové správy.
Jinými orgánem veřejné správy
nebude již trestní pravomoc náležet. Je
to jen důsledným provedením zásady,
že národní výbory jsou orgány
státní moci a orgány veřejné
správy ve všech jejich oborech.
Tříštění nebo dělení
působnosti v trestních věcech mezi další
orgány by jen zbytečně komplikovalo výkon
trestní pravomoci správní a umožňovalo
by reakci těžit z kompetenční roztříštěnosti
a z případných sporů, k nimž
by tato roztříštěnost mohla vést.
V souhlase s další zásadou Ústavy 9.
května, aby veřejná správa byla co
nejúčelněji decentralisována a tak
co nejvíce přiblížena k lidu, bude proti
dosavadnímu stavu podstatně rozšířena
trestní pravomoc místních národních
výborů. Právo stíhat a trestat přestupky
bude na ně přenášeno postupně,
jak to dovolí pokračující výstavba
místních národních výborů.
Jsem přesvědčen, že rozšiřování
trestní pravomoci místních národních
výborů přispěje k podstatnému
zjednodušení, urychlení a zlevnění
naší veřejné správy. Táž
hlediska budou rozhodovat při dělení trestní
pravomoci u národních výborů mezi
referenty a mezi tříčlennou trestní
komisí, která bude projednávat jen těžší
trestní případy. K podstatnému urychlení
a zjednodušení řízení přispěje
konečně i rozšíření blokového
a t. zv. příkazního řízení
pro jednodušší případy trestní.
Jak jsem již naznačil, jsou oba trestní zákony
velmi pružné. Přitom je dbáno jednak
toho, aby se staly pokud možno jasnou směrnicí
pro praxi národních výborů, na druhé
straně aby však nespoutávaly jejich iniciativu.
To umožní orgánům lidové správy
rychle přizpůsobovat trestní praxi stále
se měnícím požadavkům vývoje
a vyloučí nebezpečí, že ustanovení
obou zákonů budou při našem rychlém
postupu k socialismu příliš brzo překonána.
Avšak ani při této metodě nelze ve všech
směrech předvídat, jaké nové
úkoly budou postaveny před naši lidovou správu
a zda nové zákony splní svůj úkol
i při jejich provádění. V takovém
případě je zde plná možnost nové
trestní zákony podle potřeby doplnit a přizpůsobit
novým potřebám naší cesty k socialismu.
Pružná ustanovení nových zákonů
vyloučí možnost rozhodování jen
podle strohé litery zákona, t. j. rozhodování
bez zřetele na cíle, pro které tyto zákony
byly vydány. Naopak při používání
zákonů je nutno míti stále před
sebou naši cestu k socialismu a být si vědom
toho, jak důležitým a mocným pomocníkem
k tomu tyto zákony jsou. Jde o zákony vyšlé
z vůle pracujícího lidu, tvořící
další základy socialistického právního
řádu, a v souladu se zájmy tohoto lidu musí
být aplikovány. Proto musíme trvat na jejich
důsledném a nekompromisním provádění,
aby splnily svoje poslání a naděje, které
k nim náš pracující lid chová.
Požadavek důsledného uplatnění
principu socialistické zákonnosti, který
přispěje k dalšímu upevňování
našeho lidově demokratického zřízení
a bude výchovně působit na široké
masy pracujícího lidu, staví však i
naše kádry, volené funkcionáře
i zaměstnance lidové správy před velké
úkoly, neboť jejich odpovědnost je větší
než kdykoliv předtím. Nové zákony
jim svěřují ochranu lidově demokratického
právního řádu republiky i její
socialistické výstavby, ochranu zájmů
pracujícího lidu i péči o práva
a zájmy jednotlivců. K tomu, aby mohly vždy
v přesném souladu se zákonem a tedy spravedlivě
rozhodovat o každém trestním případě,
je třeba vysoké politické průpravy
i náležité odborné kvalifikace. Jsme
si vědomi toho, že v těchto směrech
se vyskytuje ještě mnoho nedostatků, které
musíme co nejrychleji odstranit. Vás, páni
poslanci, kteří jste v stálém styku
s našimi národními výbory, prosím,
abyste nám při tom pomohli.