Středa 12. července 1950

(Začátek schůze v 8 hod. 13 min.)

Přítomni:

Předseda dr John.

Místopředsedové: Hodinová-Spurná, Komzala, dr Polanský, Richter, dr Procházka, Valo, Žiak.

Členové vlády: náměstkové předsedy vlády Fierlinger, arm. gen. Svoboda, dr Ševčík; ministři Nosek, Petr, dr inž. Šlechta, dr Neuman, Erban.

Předseda NÚKÚ dr Friedmann.

224 poslanců podle presenční listiny.

Z kanceláře NS: gen. tajemník NS Kováčik; jeho náměstkové dr Ramajzl, dr Rattinger.

Pořad.

47. schůze Národního shromáždění republiky Československé,

svolané na středu dne 12. července 1950 na 8. hod.

1. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu trestního zákona (tisky 472, 491).

2. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 486) o trestním řízení soudním (trestní řád) (tisk 500).

3. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu trestního zákona správního (tisky 471, 499).

4. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 484) o trestním řízení správním (trestní řád správní) (tisk 501).

5. Zpráva výboru sociálně-politického a zdravotnického k vládnímu návrhu zákona (tisk 474) o pracujícím dorostu (tisk 492).

6. Zpráva výboru hospodářského k vládnímu návrhu zákona (tisk 473) o hospodaření s některými místnostmi (tisk 488).

7. Zpráva výborů hospodářského, sociálně-politického a zdravotnického a výboru rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 487) a organisaci bytového majetku a o Fondu bytového hospodářství (tisk 495).

8. Zpráva výboru ústavně-právního a výboru branného a bezpečnostního k vládnímu návrhu zákona (tisk 475) o opatřeních souvisících s úpravou kázeňského práva příslušníků ozbrojených sborů (tisk 490).

9. Společná zpráva výborů hospodářského a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 477), kterým se upravují některé poměry v pojišťovnictví (tisk 496).

10. Zpráva výboru hospodářského k vládnímu návrh zákona (tisk 476) o drahách (tisk 489).

11. Zpráva výboru branného a bezpečnostního k vládnímu návrhu zákona (tisk 505) o ubytování branné moci a Sboru národní bezpečnosti (tisk 507).

12. Zpráva výboru zemědělského k vládnímu návrhu zákona (tisk 493) o zrušení Národního pozemkového fondu při ministerstvu zemědělství a fondů pozemkových reforem a o sloučení jejich jmění (tisk 506).

Předseda (zvoní): Zahajuji 47. schůzi Národního shromáždění.

Na pořadu dnešní schůze je pokračování v projednávání pořadu včerejší schůze Národního shromáždění a dále projednávání bodů 1 až 8 denního pořadu 47. schůze Národního shromáždění, jak byl pánům členům Národního shromáždění rozeslán.

Užší předsednictvo se dále usneslo, aby mimo to byly ještě projednány:

Zpráva výboru branného a bezpečnostního k vládnímu návrhu zákona o ubytování branné moci a Sboru národní bezpečnosti (tisk 507) a

Zpráva výboru zemědělského k vládnímu návrhu zákona o zrušení Národního pozemkového fondu při ministerstvu zemědělství a fondů pozemkových reforem a o sloučení jejich jmění (tisk 506).

Jsou nějaké námitky proti tomuto pořadu? (Námitky nebyly.)

Námitek není. Dám tedy hlasovat.

Kdo souhlasí s navrženým pořadem dnešní schůze, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Navržený pořad je tedy schválen.

Podle usnesení užšího předsednictva navrhuji, aby projednávání předloh uvedených pod bodem 3 a 4 dnešního pořadu se sloučilo s pokračováním včerejšího projednávání předloh trestního zákona a zákona o trestním řízení soudním (trestní řád).

Jsou nějaké námitky proti návrhu na sloučení těchto bodů? (Nebyly.)

Není jich. Projednávání bude tedy podle návrhu sloučeno.

Dávám slovo zpravodaji k vládnímu návrhu trestního zákona správního, posl. dr Jelínkovi.

Zpravodaj posl. dr Jelínek: Pane předsedo, slavná sněmovno, paní a pánové!

Mám čest uváděti před vás a doporučovati vám k přijetí vládní návrh trestního zákona správního (tisk 471). Ústavně-právní výbor projednal tuto osnovu ve svých schůzích dne 22. a 27. června 1950 po zprávách hlavního zpravodaje i zpravodajů dílčích, kterými byli páni posl. Čáp, dr Polišenský, Vošahlík a Karlovská.

V historii zákonů, nařízení, dekretů a patentů jsme se setkávali a ještě dnes se setkáváme s právními předpisy, které jsou označovány jménem určité osoby. Je to jméno státníka a někdy to je jméno legislativního pracovníka. Byla a jsou to jména osob, které buď daly podnět ke vzniku dotyčných právních norem, nebo se zasloužily o jejich charakter a jejich formulaci. Je možno říci, že takové označení napovídá mnoho o tom, o jakou normu jde. Jestliže se mluví o Bachových zákonech, ví každý, že jde o právní předpisy z doby nejtemnějšího absolutismu. Mluvíme-li o Stalinské ústavě, víme všichni a vědí to i nepřátelé Sovětského svazu, že jde o předpisy moderní a pokrokové, které jsou odrazem úspěchu sovětských národů při budování socialistické společnosti.

Vládní návrh trestního zákona správního nebude a nemůže být nikdy označen jménem určité osoby, protože popud k jeho vydání a také jeho obsah není dílem jedné osoby, nýbrž dílem kolektivním.

Hned krátce po květnové revoluci 1945 volají funkcionáři našich mladých revolučních národních výborů, aby se jim v oboru donucovací moci dostalo nového práva, protože staré právo je nedostupné a protilidové. Toto volání neustává ani po únoru 1948. Před námi leží vládní návrh zákona, k jehož vzniku tedy daly popud orgány naší lidové správy, orgány, které se během kodifikačních prací podílely tak významně při anketách na podobě a konečném znění tohoto zákona, který je dílem neprávníků i právníků. Okolnost, že zákon vznikl za zmíněného podnětu národních výborů a že spolupráce velmi širokých kolektivů, se odráží u předloženého návrhu jak v jeho obsahu, tak i v jeho jednotlivých formulacích. Jeho provádění bude rovněž zcela v rukou národních výborů a jeho jasná mluva a lidová srozumitelnost jistě přispějí k tomu, aby zákon splnil, co od něho naše lidová správa a s ní i my očekáváme.

Tento zákon není, paní a pánové, jako jiné zákony. Je to veliké kodifikační dílo, které upravuje určitý právní úsek - obor trestního práva správního - od základu vyčerpávajícím způsobem a zcela nově, a to v hlavních zásadách i v jednotlivostech a jednotně pro celé státní území.

Ústavně-právní výbor vycházel při hodnocení předloženého vládního návrhu jednak ze své politicko-odborné funkce, jednak ze současné vývojové situace.

Vývojová situace dneška má, jak už včera bylo vzpomenuto, ve svých včerejšcích významné mezníky, jimiž je osvobození naší vlasti vítězstvím Sovětského svazu a jeho statečné armády nad fašismem a hitlerovskými okupanty, květnová revoluce 1945 a vítězství dělnické třídy, vedené komunistickou stranou Československa a konečně rázné zmaření pokusu reakce o cestu zpět, slavné únorové vítězství. Jsme dnes po vítězství dělnické třídy v období přechodu od kapitalismu k socialismu, které je charakterisováno stálým utužováním spojeneckého svazku dělníků s malými a středními rolníky, dále budovatelským úsilím pracujících a konečně zvýšeným odporem stvrzených kapitalistů - zostřeným třídním bojem a skutečností, že ve vědomí žijících lidí působí ještě ve značné míře přežitky z měšťácké doby.

Není pochyby, paní a pánové, že v tomto období vzrůstá význam státní moci, kterou je třeba posilovat. Třídní boj je namířen především proti změněným mocenským poměrům, proti skutečnosti, že nastal třídní přesun, že buržoasie byla odstraněna od moci a její moc nahrazena mocí dělnické třídy a pracujících. Veřejná správa v rukou národních výborů odhaluje v každodenním styku s nejširšími vrstvami občanstva třídního nepřítele i jeho nepřátelský postoj. Setkává se také s neporozuměním, nedisciplinovaností a jinými přežitky těch, kdo nejsou sice třídními nepřáteli, ale pro nedostatek uvědomělosti jim mimoděk pomáhají. Při přenášení denních budovatelských úkolů do obcí, okresů a krajů nevystačuje naše lidová správa s přesvědčováním. Musí jí býti dána donucovací moc, která by jí umožnila mařit pokusy třídního nepřítele o rušení budovatelského úsilí pracujících, která by jí umožnila mobilisovat pracující k boji proti nepříteli a za socialistickou budoucnost a která by ji umožnila vychovávat neuvědomělé.

Toho dosud naše lidová správa v plné míře neměla a proto bylo její volání po novém právu oprávněné a důvodné. Je sice pravda, že v období od května 1945 do dnešní doby jsme dali lidové správě několik speciálních předpisů trestního práva správního, které jí umožňovaly zvládnout konkretní úkoly. Dali jsme jí malý retribuční zákon a dali jsme jí zákon o potírání černého obchodu, a lidová správa v obou těchto úsecích přes odpor reakce dobře splnila své úkoly. Nemohla však vystačit s předpisy naší kapitalistické společnosti.

Jakmile buržoasie u nás zesílila stabilisační politikou, podporovanou ve všenárodní koalici pravicovými socialisty, své hospodářské posice, zesílila i svou politickou moc. Dnes, kdy předkládáme Národnímu shromáždění návrh nového trestního zákona správního, si uvědomujeme, že předkládáme dílo, k jehož vypracování se nikdy naše buržoasie za celých dvacet let své vlády v předmnichovské republice neodhodlala.

Na konci této předmnichovské republiky, v roce 1938, vyšel u nás slovník veřejného práva. V něm pod heslem trestního práva správního jsou uvedeny předpisy, které v roce 1938 byly platny a tvořily jeho základ. V českých zemích jsou to předpisy velmi starobylé, mnohé z období Bachova absolutismu a nejmladší z nich je z roku 1896. Jsou to předpisy z let 1854-1868 a zůstávají i v předmnichovské republice ve stejné platnosti, jako zůstává na Slovensku po r. 1918 v platnosti trestní zákoník přestupkový z roku 1879.

Tato skutečnost vyplývá z jediného důvodu: Vznik Československé republiky v roce 1918 zastihuje kapitalismus v jeho imperialistickém období a pro zájmy buržoasie, pro ochranu jejího buržoasního vlastnictví a vykořisťování jsou vhodný právní předpisy reakční. Nic neohrožuje její zájmy více než porušování veřejného klidu a pořádku, i když největším jeho pohoršením a nejhorším porušením veřejné mravnosti je právě její systém. Je si vědoma, že vzrůstem útlaku imperialistického období roste odpor vykořisťovaných, a proto trvá na zachování a ochraně veřejného klidu a pořádku, kterým ovšem rozumí klid a pořádek kapitalistický. Tím přísněji a ostřeji chrám "veřejný klid a pořádek", když si proletariát buduje své revoluční hnutí, když vzniká Komunistická strana Československa a když se dává na nekompromisní cestu marxismu-leninismu.

Naše buržoasie nevyřešila nikdy v oboru trestního práva správního jeho základní otázky. Nikdy nevydala žádného předpisu, který by formuloval trestní odpovědnost a ostatní základní pojmy, jako je pokus, návod, výše trestů a pod. Všechny tyto základní otázky svěřuje praxi a judikatuře. Praxe - to jsou úředníci, které jmenuje buržoasní vláda, kteří jsou jí podřízeni a kteří ji slouží. Jejich závislost na buržoasii a jejich výchova je vede k slepé poslušnosti, ve které je trestní právo správní výkonem policejních zásahů proti těm, kdo se nesmiřují s nadvládou vykořisťující menšiny a kdo tuto nadvládu svým bojem proti kapitalismu ohrožují. I když buržoasie vytvářela zdání nadtřídní spravedlnosti, denní praxe ji usvědčuje z třídního používání právních norem a spisy bývalých okresních úřadů by pro to našly tisíce dokladů. Mluví o veřejné mravnosti, ale netrestá lichváře a zdražovatele ani překračování zákonné pracovní doby, nýbrž trestá ty, kdo proti těmto zjevům protestují. Neviděl jsem v životě víc překvapeného člověka, než byl úředník okresního úřadu v Kolíně, který četl trestní oznámení učiněné na ředitele kolínské továrny, který zastavil v okamžiku, kdy vlivem odborové organisace jeho továrna dostala státní zakázky, výrobu a propustil dělnictvo s odůvodněním, že musí si celou práci rozmyslet a opatřit potřebný materiál, ježto trestní oznámení vidělo v tomto jednání porušení veřejného klidu a pořádku. Jak mohl ředitel továrny porušovat klid a pořádek? To úředník okresního úřadu nechápal.

V roce 1878 byla v Kolíně založena akciová společnost Kolínský lihovar, která vybudovala novou továrnu a začala vyrábět. Na začátku okupace v r. 1939 vyšel předpis, podle kterého muselo být vyvěšeno v provozovně živnostenské oprávnění v originále. Nastala po něm v kolínském lihovaru sháňka a zjistilo se, že lihovar nikdy takového oprávnění neměl. Po 60 let vyráběl líh a nikoho nenapadlo kontrolovat, zda má k tomu oprávnění, vždyť šlo o průmyslové a zemědělské magnáty! Nic nevadilo, živnostenské oprávnění bylo v 10 dnech obstaráno.

K jakým cifrám trestů na svobodě a na penězích bych došel u malých pracujících lidí, kdybych prohlédl jenom archiv bývalého kolínského okresního úřadu jen v období předmnichovské republiky! Trestů, které byly vysloveny vůči zedníkům, tesařům, elektrikářům, obuvníkům a jiným, kteří - jsouce nezaměstnaní - si bez živnostenského oprávnění chtěli vydělat nějaký haléř příležitostnou samostatnou činností.

Stejně tak tomu bylo i s judikaturou. V roce 1927 si prosadila panská koalice buržoasních politických stran, že do zákona o organisaci politické správy byla přenesena ve zhoršené formě policejní ustanovení t. zv. Prügelpatentu. Pozdější ministr vnitra dr Černý, který se neblaze proslavil v období kolem Mnichova, musel jako vládní poslanec připustit, že jsou oprávněny obavy, že by mohlo být těchto policejních předpisů zneužito. Uklidňoval oposici poukazem na demokratické zřízení státu a možnost obrany před nejvyšším správním soudem. Tedy: nejvyšší správní soud a interpelace. O interpelacích z doby panské koalice nebudu mluvit. V tomto Národním shromáždění zasedají mužové, kteří mohou z vlastní zkušenosti dokázat, jak panská koalice interpelace vyřizovala a zda byly zárukou proti policejní libovůli. Jestliže se opravdu ve výjimečném případě podařilo vzbudit zájem veřejného mínění a postavit je proti policejnímu zákroku, došlo nanejvýš k přeložení úředníka, ale systém zůstal. A judikatura nejvyššího správního soudu? Je třeba si uvědomit, že pro pracujícího člověka byl nejvyšší správní soud nedostupný pro nákladnost stížnosti k němu. Pro dělníka a malého rolníka netvořil judikaturu nejvyšší správní soud, nýbrž tvořil ji četnický strážmistr a nanejvýš úředník okresního úřadu, protože na odvolání nebylo prostředků. Jestliže přece měl nejvyšší správní soud příležitost judikovat, pak tak činil výslovně jako soud buržoasie. Ve svém nálezu číslo 8.811 z roku 1924 vyslovil, že posouzení toho, zda určitý stav se příčí veřejnému řádu ve smyslu zákona, je výhradní věcí správního úřadu, tedy úřadu, který byl dosazen z vůle a moci vládnoucí kapitalistické třídy. A v nálezu č. 17.035 z roku 1926 to řekl nejvyšší správní soud zcela naplno, když judikoval, že veřejný pokoj a řád nejsou kategorie absolutní, nýbrž že to jsou měnivé veličiny a že pro otázku, čeho žádá veřejný řád ve státě, je směrodatný názor oněch kruhů obyvatelstva, které, majíce ve svých rukou politickou moc ve státě, určují jeho ráz a osudy.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP