Úterý 11. července 1950

Dnešek nás rovněž poučuje o tom, že nepřátelé republiky, sprostí kriminální zločinci po spáchání trestních činů utíkají z republiky ke kapitalistickým chlebodárcům. Vydávají se za politické uprchlíky a západní imperialisté jim poskytují asyl, ochranu i pomoc. Jsme svědky toho, že vlastně každý zločinec, který se dopustí třebas i toho nejtěžšího deliktu na našem území - zloděj, podvodník i vrah - je válečnými štváči přijat jako oběť našeho režimu a je mu poskytnuta veškerá pomoc, ačkoliv takový zločinec nemá s politikou co dělat a jde zde o případy čistě kriminální. Věci dospěly tak daleko, že v zájmu těchto zločinců jsou porušovány mezinárodní úmluvy a mezinárodní právo. Jde v takových případech o zjevnou podporu zločinu a zločinců. A poněvadž se tito zločinci dávají k disposici imperialistům proti vlastnímu lidu, obsahuje náš nový trestní zákon jasná ustanovení o stíhání těchto zločinců pro jejich opuštění republiky anebo při pokusu opustit republiku. Náš lid poznal během okupace, co to je fašismus a nacismus. Poznal imperialisty i válku. Ponaučení, kterých se mu dostalo, nikdy nezapomene. Příliš dobře je si vědom toho, že fašismus znamená válku, bombardování měst a dědin, hromadné masakry, koncentrační tábory a plynové komory. Příliš dobře ví, že imperialismus a fašismus jsou nerozlučně spjaty tak jako atomová puma a smrt. To nám dokazuje i současný zločinný útok anglo-amerických imperialistů na pokojný lid v Koreji. Náš lid je si vědom, že všechna utrpení, kterými prošel za okupace, jsou utrpení, která na něm páchali imperialisté-fašisté. Již za boje proti fašismu se rozhodl a v tom směru vzal i na sebe před celým světem závazky, že fašismus vymýtí v osvobozené vlasti a nikdy nedovolí, aby mohl u nás zahájit svoji činnost. Proto i nový trestní zákon stíhá propagaci a podporu fašismu a podobných hnutí. Stíhá rovněž válečné štváče, neboť náš pracující lid si přeje mír, za mír bojuje a i ustanoveními nového trestního zákona chce boj za mír posílit a mír zajistit. Dnešek k nám hovoří, že naše lidově demokratická republika, její bezpečnost a její zdárný vývoj k socialismu jsou zabezpečovány naším spojenectvím se Sovětským svazem a lidovými demokraciemi. Bez Sovětského svazu bychom neexistovali a bez jeho záštity a pomoci bychom neměli před sebou krásnou socialistickou budoucnost. Chránit svůj stát, zájmy našeho pracujícího lidu a socialismu znamená chránit i naše spojence, jako chráníme sebe. Proto má náš nový trestní zákon na paměti i ochranu našich spojenců. Dnešek k nám rovněž hovoří o tom, jak vysoká církevní hierarchie v čele s Vatikánem ve službách západních imperialistů bojuje proti lidově demokratickému zřízení, jak dovede páchat podvody na nábožensky cítícím lidu i pomocí vymýšlených zázraků. A proto náš nový trestní zákon obsahuje též přísná ustanovení o stíhání zneužití náboženské funkce a náboženské svobody. Naše továrny, paní a pánové, jsou ohrožovány činností diversantů a špionů. S jejich činností souvisí i činnost sabotážníků, pracujících v dílnách i v kancelářích. Proto nový trestní zákon zvýšenou měrou chrání náš znárodněný průmysl proti činnosti těchto lidí. Víme, že práce mnoha lidí může býti zničena činem jediného zločince a že nám mohou vzniknout nedozírné škody z činnosti těchto nepřátel. Práce těchto nepřátel není nová. Jejich záškodnickou práci lze sledovat od r. 1945 a potvrzuje nám, jak jejich nenávist k socialismu se zvětšuje a k jakým prostředkům sahají. Tato činnost byla již předmětem jednání v Národním shromáždění v r. 1946, kdy 21. června komunističtí poslanci Augustin Kliment, Josef Jura a soudruzi podali iniciativní návrh zákona o trestní ochraně národních podniků a podniků pod národní správou. Již tehdy v důvodové zprávě iniciativního návrhu se uvádí, že znárodněný majetek stává se často terčem sabotážních aktů nepřátel státu a domácích zrádcovských reakčních živlů. Bylo uvedeno i několik konkretních případů, které tehdy pobouřily naši veřejnost a které dokazovaly, že nepřítel sahá k nejodpornějším prostředkům boje. Tento iniciativní návrh byl Ústavodárným Národním shromážděním schválen dne 18. července 1946 a byl publikován jako zákon č. 165/ 46 Sb. Ale ani tato ochrana není dostačující a novy trestní zákon proto velmi vydatně ochranu zvyšuje.

Naše vesnice je také na cestě k socialismu a jde k němu přes jednotná zemědělská družstva. I na vesnici třídní nepřítel - vesnický boháč nespí a dá se očekávat, že půjde i do jednotných zemědělských družstev a bude jich chtít zneužívat proti socialismu. Proto nový trestní zákon obsahuje též ustanovení o stíhání zneužití lidového družstva.

A co pro nás, paní a pánové, znamená jednotný hospodářský plán, nemusím zdůrazňovat. Víme všichni, jak nepřítel proti tomuto jednotnému hospodářskému plánu útočil před únorem 1948 a jak se snaží dnes illegálně jej napadat. Musíme proto jednotný hospodářský plán chránit a náš nový trestní zákon staví ochranu jednotného hospodářského plánu do čela. Nepřítel bojoval proti dvouletému plánu a snažil se zmařit jeho splnění. Prohrál. Dnes bojuje proti pětiletce. Prohraje i nyní. Dáváme našemu lidu a naší justici dostatečně účinné zbraně k potření nepřítele.

Nepřítel se nezastaví ani před paděláním peněz, falšováním mincí, vydáváním falešných pasů, před křivými výpověďmi, úplatkářstvím a pod. I na tuto činnost náš nový trestní zákon pamatuje a stíhá zvlášť přísně úplatkářství. Zvláštní ochraně se těší v naší lidově demokratické republice rodina a dítě. Trestní zákon v hlavě v obsahuje ustanovení o trestných činech proti rodině a mládeži. Lidově demokratická republika přeje si míti šťastnou a zdravou rodinu a přeje si také míti šťastné a zdravé děti, pro něž nakonec všechno budovatelské úsilí dneška je vyvoláváno v život. Tato ustanovení jsou prodchnuta myšlenkami socialistického humanismu a jasně dokazují, jak my v lidově demokratické republice chápeme a uskutečňujeme demokracii. Příkladem toho může být § 212, který stanoví trest na týrání svěřené osoby. Teprve socialisté dovedou do zákona dáti ustanovení, že ten, kdo týrá osobu, která je v jeho péči nebo výchově, bude potrestán. Kapitalisté znali a znají jen bič a týrání jako výchovný prostředek. My dítě před těmito prostředky chráníme. Podobně je tomu i s ustanovením § 213, které má znemožniti podávání alkoholických nápojů osobám mladším než 18 let v takové míře, že tím může být ohroženo jejich zdraví.

Pokud jde o majetkové delikty, chrání nový trestní zákon na prvém místě socialistické vlastnictví, a proto do čela hlavy VIII přišlo ustanovení o stíhání rozkrádání a poškozování majetku národního a majetku lidových družstev. Dnes, kdy u nás každý občan má právo na práci a kdy hledáme desetitisíce lidí do různých pracovních oborů a kdy každý si může poctivou prací zajistit slušnou existenci, nesmíme s pokrčením ramen přecházet páchání majetkových deliktů na majetku, který patří národu. Musí proto národní majetek být zvýšenou měrou chráněn. Každý, kdo by poškozoval nebo rozkrádal národní majetek nebo majetek lidových družstev, musí si uvědomit, že tím napomáhá nepříteli socialismu, a každý poctivý a upřímný vlastenec bude proto tento majetek chránit proti komukoliv.

Paní a pánové, to, co trestní zákon chrání, dotýká se celého našeho života a naší cesty k socialismu. Na všechny věci se díváme zcela jinak než kapitalisté. Obsah všech ustanovení zákona odpovídá marx-leninskému nazírání a tím jsou odůvodněna i velmi četná ustanovení trestního zákona, která prohlašují za trestné to, co dnes v kapitalistických státech anebo dříve u nás za kapitalistického řádu bylo dovoleno. Zatím co v kapitalistických státech je nejen dovoleno vykořisťování člověka člověkem, ale toto vykořisťování je chráněno i trestními zákony, namířenými proti těm, kdož by vykořisťování chtěli odstranit, my u nás v lidově demokratické republice vykořisťování nedovolujeme a stíháme. V kapitalistických státech totiž je na př. tvoření soukromých monopolů nejen dovoleno, ale jedinci, kteří to výborně dovedou, jsou dáváni dokonce za vzor podnikatelských schopností a jsou zahrnováni poctami a akademickými hodnostmi. My naproti tomu takovou činnost prohlašujeme za trestnou. V naší lidově demokratické republice by pan Baťa za svou vykořisťovatelskou schopnost nedosáhl titulu doktora honoris causa, ale byl by stíhán. Válečné štvaní v kapitalistických státech je dnes nejen dovoleno, ale provádí se na nejvyšších místech a je vydatně s těchto míst podporováno. U nás je válečné štvaní zakázáno a stíháno. Stejně je tomu s fašismem, nacismem, se souzením válečných zločinců a pod. I náš nový trestní zákon je dokladem toho, že patříme do jiného světa. Do světa míru, skutečné demokracie a socialismu, kde vše má jiný obsah, jiný smysl i jiný cíl - štěstí pracujících lidí.

A když, paní a pánové, zkoumáme obsah trestního zákona, jeho formu, jeho uspořádání, jeho jazyk, můžeme opravdu s hrdostí říci, že nový trestní zákon splnil požadavky, které jménem pracujícího lidu vyjádřil náš president republiky Klement Gottwald. Náš nový trestní zákon již se nehalí v hábit nadstranickosti a nadtřídnosti, ale je zákonem, v němž všechna ustanovení prostupuje třídní zaměření. Je to zákon, který bude sloužit lidu a jeho blahu, který posílí a bude chránit vládu lidu a jeho budovatelskou práci a který je zbraní proti nepřátelům lidu a socialismu. Ano, tento trestní zákon hájí otevřeně a upřímné věc lidu, je součástí socialistického práva, které vytváří dosud nejvyšší a nejspravedlivější právní řád. Toto právo již není obhajobou vykořisťování a násilí páchaného na pracujícím lidu, obhajobou zvůle a bezpráví, které by dopadalo na chudáka, ale naopak, je právem, které napomáhá odstranit úplně vykořisťování člověka člověkem. Nový trestní zákon rovněž již není zákonem, který by byl srozumitelný jen právníkům. Řeč zákona je jasná a lidu srozumitelná. Jasně a srozumitelně je v § 1 vysloveno politické vodítko platné pro celý zákon. Ustanovení zákona neobsahují žádných zákrutů a nejasností. Ostří nového zákona je namířeno proti nepřátelům lidově demokratické republiky, socialismu a lidu. To se projevuje v mnohých ustanoveních trestního zákona výslovně.

Nový trestní zákon při řešení otázky, co jest trestné, vychází ze společenské nebezpečnosti jednání pachatele. Nám totiž nestačí jen prohlásit v zákoně, že to nebo ono je trestné a že se na to vyměří takový a takový trest. Rozhodující pro nás je, zda jednání, kterého se pachatel dopustil, je nebezpečné pro společnost. To je ono pojetí, které dokazuje, že nám opravdu záleží na ochraně společnosti, při zachování svobody jednotlivce, a že jsme vedeni myšlenkou sladit zájem jednotlivce se zájmem celku.

Náš nový trestní zákon splnil také požadavek, aby byl zbraní v rukou našeho pracujícího lidu proti jeho nepřátelům a nepřátelům socialismu. Tento zákon, prováděn naším lidem, soudci z lidu i soudci z povolání, bude zbraní účinnou a dobrou. Ovšem nebude to jen represe, kterou od nového zákona očekáváme. Nový trestní zákon bude i výchovným prostředkem našeho lidu o tom, co chránit a jak chránit před nepřáteli. Na každém pracovišti může být nový trestní zákon vydatným pomocníkem při budování socialismu, stane-li se opravdu majetkem lidu. A myslím, paní a pánové, že pro svůj jasný obsah i formu, pro svoji skladbu i lidu srozumitelný jazyk stane se opravdu zákonem našeho lidu a lid ho bude v údobí zostřeného třídního boje správně a rychle používat. (Předsednictví převzata místopředsedkyně Hodinová-Spurná.) Řekl jsem již, že nový trestní zákon jest velkým politickým i právním dílem. Ano, podařilo se nám dobré dílo. Hrdě se řadí svým významem k našim novým továrnám a ostatním výsledkům našeho budování. Toto dílo vychází z těchže pramenů, z nichž se údernickým hnutím a socialistickým soutěžením rodí naše přítomnost i krásná budoucnost. Chceme krásnější a radostnější život pro všechen pracující lid, chceme v míru budovat socialismus. Toto naše rozhodnutí je doplňováno rozhodnutím, že budování socialismu budeme chránit a že je ubráníme. Tato naše vůle je obsažena v novém trestním zákoně. Za touto vůlí stojí všechen náš pracující lid a tato vůle stane se zákonem pro blaho a rozkvět naší milované vlasti.

Ústavně-právní výbor, když dne 21. června 1950 po zprávách dílčích zpravodajů p. poslanců dr Štefánika, dr Buriana, dr Kučery, Tauše a po mé zprávě projednával osnovu nového vládního návrhu, dospěl po provedených rozpravách k rozhodnutí, jak je uvedeno v písemné zprávě tisk 491. Odkazuji na tento tisk.

Jménem ústavně-právního výboru navrhuji plenu Národního shromáždění, aby vládní návrh trestního zákona tisk 472 byl schválen v tom znění, jak jej po provedených změnách přijal výbor ústavně-právní. (Hlučný potlesk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná (zvoní): Dávám slovo zpravodaji k bodu 2, posl. dr Popaďákovi.

Zpravodajca posl. dr Popaďák: Pán predseda, páni ministri, slávne Národné shromaždenie!

Mám za úlohu podať plénu Národného shromaždenia referát o vládnom návrhu zákona o trestnom konaní súdnom, t. j. o súdnom trestnom poriadku.

Pán posl. dr Kokeš hovoril o trestnom zákone hmotnom. Vo svojom referáte oboznámil snemovňu i s tým, ako prebiehaly kodifikačné prace, pričom poukázal najmä na tú okolnosť, že na príprave kodexov zúčastnili sa i naši robotníci v závodoch. Spomínam to preto, že i trestný poriadok predložený snemovni je výsledkom práce, na ktorej sa v značnej miere zúčastnil priamo náš pracujúci ľud.

Účelom trestného práva hmotného je predovšetkým chrániť proti nepriateľom a škodcom ľudovo-demokratickú republiku, jej politické a hospodárske zriadenie, ďalej jej socialistickú výstavbu a záujmy pracujúceho ľudu, ako aj záujmy jednotlivca. K dosiahnutiu tohto účelu slúži trestné právo procesné, ktoré upravuje konanie pred trestnými súdmi. Hlavné zásady trestného konania sledujú teda tie isté ciele ako trestné právo hmotné.

My sme na ceste k premene a k vybudovaniu ľudovo-demokratického právneho poriadku v súdnictve urobili už značné kroky od historických februárových udalostí r. 1948, najmä prijatím zákona o zľudovení súdnictva, avšak tento zákon upravuje len niektoré, i keď veľmi dôležité úseky trestného konania. K úplnej kodifikácii predpisov, upravujúcich trestné konanie, dochádza až teraz súčasne s kodifikáciou nového trestného zákona hmotného.

Doteraz v našej republike platné právne predpisy, upravujúce konanie pred trestnými súdmi, tvoria hotový labyrint zákonov a nariadení. Pochádzajú väčšinou z čias kapitalistických a z doby okupácie a mnohé z nich sú v priamom rozpore so záujmami ľudovodemokratickej republiky a jej pracujúceho ľudu. Tak ako starý trestný zákon hmotný, i trestný poriadok z r. 1883, platný v českých zemiach, a trestný poriadok z r. 1896, platný na Slovensku, ako aj vojenský trestný poriadok z r. 1912 boly vybudované na zásadách, aby slúžily buržoázii.

Predložená osnova nielen že formuje súdne procesné právo na nových zásadách tak, aby bolo účinnou zbraňou proti nepriateľom a škodcom k socializmu spejúcej našej republiky a jej pracujúceho ľudu, ale aj odstraňuje doterajšiu roztrieštenosť zákonnej úpravy trestného konania a sjednocuje všetky procesné predpisy v jeden zákon.

Po vydaní zákona o zľudovení súdnictva nový trestný poriadok bude ďalším krokom k demokratizácii nášho trestného súdnictva.

Osnova už vo svojom úvodnom ustanovení hovorí, že účelom zákona je, aby v trestnom konaní boly trestné činy náležite zistené a ich páchatelia podľa zákona potrestaní. Prerokovanie veci v trestnom konaní sa má diať tak, aby vychovávalo občanov k ostražitosti voči nepriateľom ľudu a iným rušiteľom jeho budovateľského úsilia, ako aj k plneniu občianskych povinností.

Podľa nového trestného poriadku zisťovať trestné činy a ich páchateľov je nielen vecou osobitných, k tomu povolaných štátnych organov, ale je to i právom a povinnosťou každého občana.

V našej ľudovodemokratickej republike záujem štátu je totožný so záujmami pracujúceho ľudu, a preto porušovanie ľudovo-demokratického právneho poriadku sa dotýka záujmu každého pracujúceho. Najmä v čase, keď agenti zahraničných imperialistov snažia sa svojou zločineckou činnosťou o návrat starých kapitalistických poriadkov a poškodzovanie nášho úspešného budovania, je v záujme nášho ľudu, aby tieto zločinecké zámery boly už v zárodku zneškodnené. K zabezpečeniu budovateľského úsilia pracujúceho ľudu je preto treba odhaliť tých, ktorí porušujú trestný zákon, ale treba najmä odhaliť sabotážnikov, záškodníkov, špiónov a iných nepriateľov ľudu.

Buržoázny súd vždycky bol nástrojom boja vykorisťovateľov proti pracujúcemu ľudu. Zvlášť v období imperializmu, kedy triedny boj nadobúda stále ostrejšej povahy, kedy základy kapitalistického poriadku praskajú, imperialistickí vládcovia opúšťajú definitívne úbohé pozostatky buržoázne - demokratických zásad o slobode osobnosti a prechádzajú k otvoreným fašistickým metódam. Ukazujú to udalosti z posledného času v Spojených štátoch amerických, vo Francii, v Taliansku, v západnom Nemecku a Grécku, že pre boj proti demokratickým silám národov sa v širokej miere využíva celý buržoázny štátny aparát, včítane buržoázneho súdu, ktorý nemilosrdne potiera bojovníkov za mier a demokraciu.

My v našej ľudovo-demokratickej republike budujeme trestné súdnictvo na zásadách iných, na zásadách spravodlivých a skutočne demokratických. V ľudovej demokracii nemá miesta falošné, pokrytecké trestné súdnictvo, ktoré je inštrumentom na ochranu vykorisťovateľských záujmov vládnucej kapitalistickej triedy. Cieľom a úlohou nášho trestného súdnictva je ochrana záujmov pracujúceho ľudu a výchova občianstva k dodržovaniu ľudovodemokratického právneho poriadku.

So zreteľom na tento cieľ a na tieto úlohy je zameraná v novom trestnom poriadku i činnosť prokurátorova, ktorý podľa nového zákona bude mať oveľa závažnejšie úlohy v trestnom konaní, ako mali doterajší štátni zástupcovia. Spoločnou úlohou prokurátorov, sudcov a bezpečnostných orgánov je dbať v trestnom konaní o zachovanie socialistickej zákonnosti a za pomoci celého občianstva zabezpečovať pokojný vývoj štátu a budovanie socializmu.

Úlohou prokurátora je najmä riadiť prípravné konanie a zabezpečiť jeho riadny priebeh, vystupovať pred súdom ako žalobca a dbať o výkon uložených trestov. Potreba novo upraviť postavenie prokurátora v trestnom konaní vystupuje do popredia najmä v terajšej dobe, kedy účinný boj proti nepriateľom ľudu vyžaduje úzkej spolupráce bezpečnostných a justičných orgánov. Inštitúcia vyšetrujúcich sudcov, ktorí boli skôr byrokratmi ako sudcami, nemohla uskutočniť túto spoluprácu a bola prekážkou úspešného a rýchleho prevedenia trestného konania. Len káder uvedomelých prokurátorov, ktorí podľa nového trestného poriadku prevezmú úlohu vyšetrujúcich sudcov, môže zabezpečiť, aby páchatelia trestných činov boli rýchle a bezpečne usvedčení a aby trestný prípad bol pre súdne rozhodovanie riadne pripravený. Prípravné konanie povedie preto podľa nového práva prokurátor, ktorý v prípravnom konaní rozhoduje menovite o väzbe obvineného a po náležitom vyšetrení prípadu v úzkej spolupráci s bezpečnostnými orgánmi buď odovzdá vec súdu na prevedenie ďalšieho pokračovania, alebo konanie preruší, alebo zastaví.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP