Musíme si stále uvědomovat, že jak se
mění funkce státu v epose přechodu
od kapitalismu k socialismu, tak od policajtských úkolů
státní mašinerie přechází
státní aparát k řízení
a organisování práce při výstavbě
socialismu.
"Třeba pochopit, že v lidově demokratickém
státu má státní úřad
jinou funkci, než má za kapitalismu," říká
s. Slánský na listopadovém zasedání
Ústředního výboru KSČ v roce
1948.
Pro úkoly, které příslušejí
státu a státnímu aparátu, t. j. pro
úkoly vytvářet nové hospodářsko-společenské
zřízení, tedy pro organisátorskou
funkci státu je potřebí do státního
aparátu povolávat zkušené pracovníky
ze sektoru hospodářského, dosavadní
pracovníky v tomto smyslu přeškolovat tak,
aby poznali a dovedli úspěšně plnit
organisování nového hospodářství.
Nebudu podrobněji rozvádět otázku
definitivy státních zaměstnanců a
připomínám jen, že slovo definitiva
v kapitalistickém řádu platilo pro poslušné
vykonavatele třídního útlaku. Na ty,
kteří snad projevili odlišný názor
na hospodářské uspořádání
světa, na odstranění nezaměstnanosti,
na buržoasní demokracie, chránící
kapitalismus, nalezla vždy prostředky, jak je z řad
státních zaměstnanců odstranit. V
předmnichovské republice vydávalo presidium
ministerstva vnitra všem ostatním úřadům
pokyny, aby restrikčního zákona bylo v prvé
řadě použito proti osobám komunistického
smýšlení a z tohoto smýšlení
podezřelých. Pro restringované definitiva
neplatila.
Všimněme si vůbec vývoje veřejnozaměstnanecké
otázky za prvé republiky! Nebylo voleb a nebylo
stran, které by nebyly slibovaly veřejným
zaměstnancům úpravu jejich otázek
platových i pracovních, které by nebyly slibovaly
novou organisaci veřejné správy. Co však
bylo příčinou, že se tyto sliby stále
a stále objevovaly, nikdy však nesplnily?
V roce 1926 došlo k vydání platového
zákona, který byl očekáván
všemi zaměstnanci a od jehož úprav si
slibovalo zlepšení své životní
úrovně veřejné zaměstnanectvo
vůbec. Leč brzy se ukázalo, že provedená
novelisace a úprava platových poměrů
veřejných zaměstnanců jim přinesla
více nespokojenosti a nesprávného posuzování
a odměňování práce jednotlivých
zaměstnanců než kdy předtím.
Zevní příčina tkvěla v systemisaci
služebních míst, v trvalém propůjčování
těchto míst bez zřetele na práci,
kterou ten, komu místo bylo propůjčeno, konal.
Na zvýšení platu neměla vlivu práce
zaměstnancova, nýbrž doba, po kterou sloužil,
a otázka, zda je pro něho systemisované místo
ve vyšší platové stupnici volné.
Účetní tajemník neměl nadějí
státi se vrchním tajemníkem nebo ředitelem,
dokud někdo zařazený ve vyšší
platové stupnici před ním nezemřel.
Čekal tedy doslova na smrt svého kolegy. A tak se
stávalo, že v některých resortech měl
účetní úředník po 18
letech služby na př. jen 18.000 ročního
služného, kdežto jeho kolega v jiném resortu
za tutéž práci 30.000.
Můžeme si všimnouti ještě dalšího
zjevu, který byl příznačným,
ale také zákonitým zjevem kapitalistického
pořádku, a to t. zv. aspirantského poměru.
Vládním nařízením ze dne 13.
července 1934, čís. 170 Sb. byl upraven plat
aspirantů tak, že 3 měsíce museli vykonávat
plně uspokojivou službu zadarmo a po 3 měsících
dostávali měsíčně příspěvek
pohybující se od 270 do 660 Kč měsíčně
podle toho, zda šlo o službu kancelářskou
nebo s vysokoškolským vzděláním.
Po 15 měsících uspokojivé služby
byl platový příspěvek zvýšen
a byl vyplácen v částkách 420-900
Kč měsíčně. Aspirantský
poměr mohl býti rozvázán jednoměsíční
výpovědí bez udání důvodů.
Přes tyto a mnohé jiné nedostatky se považovala
služba ve veřejné správě za zvlášť
žádoucí. Můžeme si ovšem lehko
vysvětlit důvody, pro něž se těšilo
toto zaměstnání takové oblibě.
Nebyly to ani důvody platové, ani důvody
určitého výsadního a privilegovaného
postavení, nýbrž jedině to, že
veřejný zaměstnanec, pokud byl věrným
služebníkem kapitálu, měl "své
jisté", to znamená, že se nad ním
nevznášela hrozba nezaměstnanosti tak naléhavě
a tak vytrvale jako nad ostatními zaměstnanci v
t. zv. soukromých službách. Nezaměstnanost,
hlad, hospodářská krise činily veřejnou
službu přitažlivou, svazovaly také veřejné
zaměstnance s představiteli kapitálu a činily
z nich poslušné vykonavatele jejich vůle v
boji proti těm, kteří se domáhali
chleba, práce, zaměstnání.
A tak jako licitovaly naše politické strany se státními
zaměstnanci v dobách před Mnichovem, domnívali
se příslušníci bývalých
buržoasních a t. zv. socialistických stran,
že budou v tomto svém vztahu k veřejným
zaměstnancům pokračovat i po našem osvobození
v květnu 1945. Reakční elementy, které
se zahnízdily v politických stranách Národní
fronty, viděly masu státních zaměstnanců
jako vhodný objekt pro svoje falešné a demagogické
sliby. Věděly z dob před Mnichovem, že
velká část těchto zaměstnanců
nemá třídního vědomí
pracujícího člověka a že proto
mohou na ni soustřeďovat svou propagandu o "pravých
svobodách", "národních zájmech",
o "vyšším poslání inteligence"
a pod. Musíme si přiznat, že u některých
jednotlivců našla tato propaganda odezvu a že
zvláště ty kruhy, které byly těsně
spjaty s vykořisťovatelskými vrstvami továrníků
a velkostatkářů, se ujaly úlohy rozbít
jednotu pracujících v sektoru hospodářském
a v sektoru veřejné správy. Zvláště
v r. 1947, když bylo nebezpečí, že by
sucho a neúroda mohly zastavit naši vzestupnou linii,
zesílil tlak reakce, a tak jsme se setkali v tomto roce
s jednou z nejprolhanějších a nejdemagogičtějších
kampaní, obrácenou na veřejné zaměstnance,
a to s kampaní licitace o zvýšení platů.
Tehdy bylo všem rozumným lidem jasno, že suchem
byly poškozeny naše vesnice, naši zemědělci
a že jim musí přijít celý národ
na pomoc. Naše reakce tuto samozřejmost také
znala, ale činila vše, aby uskutečnění
pomoci oddálila, aby ztížila anebo vůbec
znemožnila její provedení. Proto chtěla
zvýšení platů státních
zaměstnanců v takové výši, že
by to bylo ohrozilo finanční hospodaření
vůbec, že by to bylo způsobilo měnový
chaos, kterého by byla naše reakce využila proti
našemu postupu k socialismu a také proti státním
zaměstnancům samým. Jak nestydatě
zneužila veřejných zaměstnanců,
stejně nestydatě chránila kapsy boháčů
při jednání o milionářských
dávkách, jež měly pomoci našemu
hospodářství při hledání
finančních zdrojů pro naše suchem postižené
zemědělce.
Reakce se domnívala, že již má dosti trumfů
v ruce, že si zajistila pomoc státního aparátu,
a proto se pokusila v únoru o zvrat naší cesty
k socialismu, o restauraci kapitalismu u nás. Řekl
jsem již, že se státní aparát v
únorových dnech podle představ naší
reakce nezachoval. Soudruh Gottwald o tomto údobí
na listopadovém zasedání ústředního
výboru KSČ v r. 1948 pravil: "Nakonec se v
únoru ukázal obrovský význam státního
aparátu. Měli jsme mnoho příčin
býti v tomto směru nespokojeni do února.
Od února se mnohé a mnohé napravilo, ale
ještě všechno není tak, jak by mělo
nebo mohlo být. Ale přes to všechno i při
tom ještě neúplně vyhovujícím
stavu našeho státního aparátu sehrál
tento v únoru svoji velkou positivní úlohu
a pomohl tak dělnické třídě,
pracujícímu lidu zmařit spiknutí reakce."
V únoru náš pracující lid s dělnickou
třídou v čele, pod vedením naší
Komunistické strany Československa a soudruha Klementa
Gottwalda odzvonil reakčním pučistům
a od února definitivně odzvání výstavbou
socialismu v naší vlasti domácí i cizácké
reakci na věčné časy. Budiž státním
zaměstnancům dík za to, že u tohoto
velkého zvonění umíráčkem
všem reakčním živlům nebyli a nejsou
mezi těmi posledními a že se v podstatě
snaží čestně stát po boku ostatních
pracujících.
V únoru se totiž ukázalo, že poctivá
politika komunistické strany přesvědčila
zdrcující většinu veřejných
zaměstnanců o tom, že návrat k buržoasně-demokratickému
kapitalismu nemůže přinést veřejným
zaměstnancům žádný zisk. Veřejní
zaměstnanci se rozhodně postavili na obranu všech
vymožeností nové, k socialismu spějící
republiky a odmítli návrat fabrikantů, bankéřů
a velkostatkářů do rozhodujících
posic našeho hospodářského života
a do politického vedení státu.
Po únoru jsme daleko rozhodněji přistoupili
k budování socialistické společnosti
a tím také bylo umožněno daleko intensivněji
se věnovat řešení otázky státního
aparátu vůbec. Bylo třeba přikročit
ke zvýšení politického a hospodářského
vzdělání zaměstnanců státního
aparátu, bylo třeba učinit jasno o povaze
a funkci státní administrativy, ukázat, co
je smyslem činnosti tohoto aparátu, jaký
je jeho vztah k ostatním složkám našeho
národa a jaký je jeho význam.
Proto s. Slánský na zmíněném
již zasedání Ústředního
výboru KSČ zdůraznil nutnost politické
výchovy nejen hospodářských, ale i
státních úředníků a
řekl: "Z politicky neuvědomělých
státních úředníků se
stávají nejhorší, nejvíce zkostnatělí
byrokraté. Tací lidé, i když mají
sebe lepší vůli sloužit dnešnímu
režimu, nemohou, jsou překážkou a škodí...
A jen vysoce politicky uvědomělý, marxisticky
vzdělaný státní úředník
může provádět svou funkci tak, aby to
sloužilo pracujícímu lidu, může
pomáhat při přebudování země
v zemi socialistickou."
Rovněž předseda vlády s. Zápotocký
jako předseda Revolučního odborového
hnutí na všeodborovém sjezdu s bolševickou
otevřeností řekl: "Nezastírali
jsme nikdy pravdu, že naše státní a veřejná
administrativa je vzhledem k současnému našemu
národnímu důchodu neúnosně
široká, málo výkonná a v důsledku
toho i drahá. Nebáli jsme se poukázat na
to, že veřejná a státní správa
ani v lidově demokratické republice svou práci
národní důchod nerozmnožuje, naopak
že z národního důchodu žije a jej
stravuje. Je proto nutno, aby administrativa a státní
správa byla co nejvýkonnější
a nejúspornější, aby zvláště
v dobách krise národní důchod neúměrně
nezatěžovala a nevedla hospodářství
k bankrotu." Dále pak pokračoval: "Proto
vydání na tuto administrativu mohou být zvyšována
a rozmnožována tehdy, když se zvyšuje národní
důchod, proto i administrativa musí mít zvláštní
zájem na zvyšování produktivity práce,
musí se snažit, aby byla pružnou, výkonnou
a rychlou, aby sloužila občanstvu a zejména
pracujícím a naší výrobě
tak, aby tato se mohla rozvíjet, aby její prosperita
nebyla byrokratickou pomalostí a lajdáctvím
ochromována."
Jsou tedy před státní aparát postaveny
konkretní úlohy a jejich splnění bude
znamenat i obrození celého tohoto aparátu.
Je třeba, abychom státní zaměstnance
naučili politicky myslet, aby své odborné
znalosti podložili vědeckým filosofickým
názorem marx-leninského učení, aby
vyzbrojení tímto uměním všech
umění, vědou všech věd dovedli
řešit své denní úkoly a organisovat
svou práci ve prospěch lidu. Je třeba, aby
i státní administrativa hledala a nalézala
nové, pružnější, výkonnější
a rychlejší pracovní methody, aby se nebála
opustit tradiční a vyjeté koleje úřadování.
Zákony socialistické výstavby platí
nejen ve výrobě, nýbrž i ve správě.
Produktivita práce je to, co odlišuje jednotlivé
společenské formace navzájem od sebe, a jenom
vyšší produktivita práce, než jaké
jsme dosahovali v kapitalistickém řádu, zajistí
u nás socialismus. Také ve státní
administrativě musíme přejít, abychom
uskutečnili socialismus a učinili život pracujících
stále lepším, šťastnějším
a veselejším, od malovýroby k velkovýrobě.
Konečně jsem řekl, že historický
dosah navrhovaného zákona tkví i v tom,
že ukládá státnímu aparátu,
aby byl vykonavatelem vůle dělnické třídy
a pracujícího lidu vůbec, že mu ukládá
pracovat pro zajištění a rozvoj lidově
demokratického zřízení, zejména
k upevnění moci pracujícího lidu.
Je tím plněn požadavek, který konkretisoval
předseda vlády s. Zápotocký
na II. všeodborovém sjezdu ROH v prosinci 1949 takto:
"V lidově demokratické, k socialismu spějící
republice se úkoly veřejné správy
úplně mění. Místo přisluhovače
kapitalismu a jeho znásilňujících
vykořisťovatelských snah musí být
veřejná správa a administrativa spolupracovníkem
dělnické třídy při budování
nové výroby a nového společenského
socialistického řádu."
To znamená, že státní zaměstnanci
jako vykonavatelé vůle dělnické třídy
musí veřejnou správu provádět
tak, aby byla k prospěchu lidu a aby zajišťovala
a uskutečňovala socialismus v naší zemi.
Vyjadřujeme všechny tyto požadavky v návrhu
zákona, jímž bude vytvářen další
úsek socialistického práva, které
se jeví jako výraz vůle širokých
lidových pracujících mas. Tento zákon
se nám jeví výrazem politiky vládnoucí
třídy, namířeným k upevnění
vlastní vlády, výrazem politiky směřující
k rozvinutí oněch principů, které
jsou prospěšné a výhodné všemu
pracujícímu lidu v Československu.
Je u nás samozřejmostí, že hodnotíme
stejně práci muže a ženy a že tomu
tak je i v navrhovaném zákoně. Tato samozřejmost
u nás není samozřejmostí na př.
pro státní zaměstnance v Anglii. Ti, kteří
nám ze Západu tak rádi udělují
lekce z demokracie, nevidí, nebo ještě lépe,
nesmějí vidět, jak nedemokraticky, jak nerovnoprávně
je nakládáno se ženami ve státním
aparátě kapitalistických zemí, kde
platy žen jsou právními předpisy stanoveny
a skutečně vypláceny nižší,
ba často pronikavě a urážlivě
nižší než platy mužů, a to za
stejnou práci.
Paní a pánové, docházím k závěru.
Jménem poslanců Komunistické strany Československa
prohlašuji, že budeme pro navrhovaný zákon
hlasovat, pokládajíce jej za akt vděčnosti
naší lidově demokratické republiky za
kladný poměr státních zaměstnanců
k lidově demokratickému režimu, za jejich věrnou
a oddanou práci na provádění generální
linie naší cesty k socialismu a tak za jejich poctivý
podíl na výstavbě naší vlasti
a posilování míru.
Nechť je jim dobrá vůle a vděčnost
naší lidově demokratické republiky,
tímto zákonem vůči ním upřímně
projevovaná, pobídkou, aby i ve svém nejvlastnějším
zájmu po boku dělnické třídy
a pod vedením Komunistické strany Československa
v čele s naším presidentem s. Klementem Gottwaldem
ještě víc než až dosud dále
a směleji přiložili ruku k dílu v našem
společném úsilí za socialismus, za
vlast a za mír a tak i za sebe, za své rodiny a
za své děti. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Dávam
slovo ďalšiemu rečníkovi, ktorým
je pán posl. Koktán.
Posl. Koktán: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Je málo zákonů, jejichž zrod prošel
ohněm tak ostrých politických bojů,
jako je právě předkládaný zákon
o úpravě pracovních a platových poměrů
státních a veřejných zaměstnanců.
A byla to naše předúnorová reakce, která
ze státnězaměstnaneckých otázek
dělala aféry, jež nebyly ničím
jiným než formou nízké stranické
licitace, jejímž cílem bylo rozkládat
jednotu pracujících v odborech, na pracovištích
a tím v celé republice. Nejtemnější
stránkou této politiky reakčních stran
bylo, že zde vůbec nešlo o řešení
zájmů veřejných zaměstnanců,
ale naopak. Tímto postupem byli nejvíce poškozováni
právě veřejní zaměstnanci a
především nejhůře placené
kategorie dělnické a zaměstnanecké,
poněvadž rozkladná práce reakce znemožňovala
tím vůbec jakékoliv řešení.
Tyto pokusy nechutné politiky pravicových stran
nezasahovaly však jen do zásadního řešení
platových otázek veřejných zaměstnanců.
Odehrávaly se i kolem sociálních jednorázových
výpomocí a jiných akcí, jež pro
ně dělaly jednotné odbory v souhlase s pokrokovými
a socialistickými složkami v republice. Teprve dnes
veřejní zaměstnanci si uvědomují,
v čem byli reakcí obelháváni, když
se s jejich životními zájmy licitovalo v době
určitých hospodářských potíží
vzniklých z neúrody, což byl přímý
útok na hospodářskou základnu státu.
Uvědomují si, že každá úprava
jejich platů a možnost vyšších mezd
má pro ně teprve opravdovou cenu, když naše
výroba, naši dělníci v továrnách
vytvořili pro ně předpoklady výroby
a tím i možnosti nákupu spotřebních
statků.
Navrhované zákony o úpravě pracovních
a platových poměrů státních
zaměstnanců a soudců znamenají skoncování
s přežitým státně-zaměstnaneckým
systémem platovým a zastaralými předpisy
pracovně-právními. Nepřebírají
téměř nic ze starých norem. Zákon
přináší zásady úplně
nové. Je to logický důsledek revolučních
změn v našem společenském řádu.
jímž je lidová demokracie jako předpoklad
k vybudování státu socialistického.
Starý platový řád, jenž měl
kořeny až v době tereziánské,
dělal ze státních zaměstnanců,
aniž si to někteří uvědomovali,
policejně-byrokratický aparát, který
měl za každých poměrů a v každém
směru sloužit podle příkazů vrchnosti.
Dnes nemáme vrchnosti, vládne pracující
lid v čele s dělnickou třídou. A právě
s dělnickou třídou nový platový
zákon veřejné zaměstnance spojuje,
odstraňuje byrokratické tituly, kastovnictví
a nadřaděnost a zařazuje veřejné
zaměstnance do socialistického budování
naší lidově demokratické republiky a
hospodářského plánu pětiletky.
Jestliže z dřívějšího nástroje
k potlačování třídy pokroku
a socialismu se stal spojenec a pomocník vládnoucí
dělnické třídy, pak je samozřejmé,
že tato skutečnost se musí projevovat i v nové
státnězaměstnanecké úpravě.
Projednávané zákony se s dědictvím
odumřelé minulosti vypořádávají.
Odstraňují neodůvodněné rozdíly
a přežitky, které státní zaměstnance
od ostatních odlišovaly. Naopak, jsou výrazem
jejich spojení s ostatními pracujícími
ve výrobě a v hospodářství.
Uplatnění socialistických zásad v
nových úpravách znamená ovšem
velmi podstatné a převratné změny
v platových a pracovních poměrech státních
zaměstnanců. Nový platový a pracovní
systém je veden zásadou jednotné mzdové
politiky. Služební, platové a právní
poměry státních zaměstnanců
se nebudou výrazněji lišit od právních
a platových poměrů všech ostatních
skupin povolání v námezdním poměru.
Hlavní zásadou celé naší mzdové
politiky je plat podle zásluhy.
Tuto zásadu nový zákon pro veřejné
a státní zaměstnance z valné části
splňuje. Je to nejspravedlivější zásada,
která kdy byla v nějakém platovém
systému vyjádřena a dodržována.
Platový zákon zaručuje a zabezpečuje
všem, kdož normálně pracují, také
normální plat. Účelem nového
zákona je umožnit státní správě
výběr a hodnocení zaměstnanců.
zaručit v nejvyšší míře
jejich osobní odpovědnost a vytvořit podmínky
pro nový socialistický poměr k práci.
Novou úpravou je možno hodnotit výkony zaměstnance
a je to úprava v podstatě výkonově
podnětná. Zaměstnanec bude existenčně
a hmotně zainteresován na výsledku své
práce v zájmu vlastního prospěchu
a současně přispěje k zlevnění
a zhospodárnění státní správy.