Není proto jiné cesty než skoro 1 a půl
milionu hospodářských usedlostí pomocí
družstevnictví vésti k vyšším
výrobním formám a tak zvyšovat produktivitu
práce v zemědělství a tím zvyšovat
i blahobyt zemědělců. Nechceme, aby se vesnice
znovu zadlužovala, chceme, aby i na vesnici se zvyšovala
životní úroveň, a proto rozpočet
ministerstva zemědělství tomu napomáhá.
Jednou ze zásad rozpočtu kapitoly ministerstva zemědělství
je, že každé zemědělské
hospodářství je součástí
národního hospodářství. Proto
každé hospodářství má
co nejvíce zdokonalit vlastní výrobu, vlastní
finanční plán a rozpočet. Srovnání,
jak a za kolik se ten nebo onen produkt vyrobil dříve,
za kolik se může vyrobit dnes při použití
technických vymožeností, jistě přesvědčí
našeho rolníka o výhodách nových
výrobních forem.
Pokud jde o investice v zemědělství, bylo
zdůrazněno, že se bude investovat podle socialistických
zásad, t. j. především tam, kde jsou
investice nejpotřebnější vzhledem k
plnění celkového plánu. Je také
důležité vědět, z čeho
se investuje a do čeho se investuje. Musíme se opírat
o dobrou základnu, o dobré hospodaření
u každého rolníka, o družstva, a to především
o JZD. Tato najdou dobrého pomocníka ve státních
strojních stanicích a i u státních
statků.
Výbory věnovaly svou pozornost i otázkám
zemědělského výzkumnictví,
zemědělskému školství a přitom
zdůraznily, že by mělo dojít ke spojení
zemědělského školství se zemědělskou
praxí. Mládeži a výchově odborně
školených kádrů, a to na podkladě
uplatňování pokrokových zásad
mičurinsko-lysenkovské školy, je dobrým
základem náš státní rozpočet.
To, že se národní výbory podílejí
vydatným podílem při uskutečňování
výdajů podle státního rozpočtu,
je výborům zárukou, že i zemědělství
dostane vše, co mu podle rozpočtu patří.
Zpráva o projednávání rozpočtu
by nebyla úplná, kdyby aspoň letmo nezachytila
problémy stavebnictví, techniky, dopravy, obchodu,
výživy atd.
Otázky stavebnictví byly v podstatě prodiskutovány
s problémy plánování a investic, s
problémy průmyslu, techniky, dopravy, kapitol ministerstva
práce a soc. péče atd. Všechny výbory
s povděkem kvitovaly, že stavebnictví v posledním
roce splnilo plán přes 100%. Dovedlo práci
zorganisovat tak, že se stavělo i v zimních
měsících. I ve stavebnictví se rozvíjely
údernické směny, byly zlepšovací
návrhy a jsou zde velmi zasloužilí úderníci.
Využívaly se těžké stroje a do
pomocných prací v hledání nových
pracovních method a náhražkových stavebních
hmot se zapojili i pokusníci a výzkumníci.
Tyto klady nestačily k tomu, aby výbory neviděly
také nedostatky, kterých je nemálo. Velmi
často se splňuje stavební plán co
do finančního plnění a jestě
i překračuje, ale často za ním značně
pokulhává materiálové čili
hmotné plnění. Rozpočty staveb se
hodně překračují. Stavby jsou již
dlouhou dobu rozestavěny a mnohdy právě u
těchto dlouhou dobu rozestavěných staveb
zahálejí těžké mechanisační
prostředky a jiné stavební stroje, kterých
je tak citelný nedostatek. Málo se pracovalo na
dvě směny. U mnohých staveb nejen že
chyběly rozpočty, ale začínalo se
i bez vypracování podrobných stavebních
plánů, a to jen proto, aby stavba byla započata
buď včas, nebo také jen proto, aby se něco
"rozestavělo, co nám potom nemohou sebrat a
musí nám to zde nechat a dodělat".
Byly chyby v plánech, v konstrukci, a hlavně v konstrukci
skořápkových částí a
pod. Velmi málo se přihlíželo k normalisaci
a typisaci stavebních prvků. V přidružené
výrobě to též dost dobře neklapalo.
Proto výbory jak u těchto, tak u ostatních
zjištěných nedostatků nejen tyto nedostatky
ostře vytkly, ale také ukázaly, jak lepším
organisováním práce, lepším využitím
strojového parku, normalisací a typisací,
socialistickým soutěžením, rozložením
pracovních sil atd. zajistíme splnění
všech stavebních úkolů, které
vyplývají z bohatého investičního
programu.
Ministerstvo techniky spolu s pověřenectvem techniky
na Slovensku svým podílem značně přispívají
ke stále úspěšnějšímu
plnění plánu. Kromě stavebnictví
jako takového věnovalo velkou pozornost vodnímu
hospodářství. Růst průmyslové
a zemědělské výroby a zvyšování
životní úrovně pracujícího
lidu kladou v tomto oboru nové a velké požadavky.
Je potřebí obstarat dostatečné množství
pitné a užitkové vody. Je třeba nejen
budovat vodní cesty, ale s vodou účelně
hospodařit a jí využívat k výrobě
elektrické energie.
K tomu potřebujeme celostátní vodohospodářský
plán. K tomu potřebujeme vodní přehrady
na horních tocích vod, abychom tak jarní
přívaly vody zadrželi a pak s nimi regulovali
stav vody podle potřeby.
V oboru stavby silnic a mostů, jakož i v údržbě
vybudovaných komunikací má ministerstvo techniky
svůj třetí hlavní úkol. Zvláště
pověřenectvo techniky čeká ještě
velký kus práce s odstraňováním
přímých válečných škod
na území Slovenska. Dnes, kdy se mocně rozvíjí
naše průmyslová výroba a i výroba
zemědělská, kdy stoupá životní
úroveň mas, je zlepšení komunikační
sítě prvořadým úkolem. Tento
úkol je spojen s další složkou, to je
s dopravou.
Doprava jako prodloužený proces výroby má
v našem znárodněném hospodářství
stále větší význam. Jak se stupňuje
výroba, tak se stupňují i nároky na
dopravu. Doprava je běžícím pásem
výroby. Ministerstvu dopravy bylo zřízením
ústředního ředitelství národního
podniku ČSD odlehčeno od vlastního řízení
podniku a bylo mu tak umožněno soustředit se
na úlohu dopravně politickou. Doprava svůj
plán v celku nejen splnila, ale i překročila.
To bylo umožněno hlavně díky stoupajícímu
uvědomění vlastní odpovědnosti
v řadách dopravních zaměstnanců
a jejich dobré práci.
Ale i pro dopravu platí heslo presidenta republiky Klementa
Gottwalda: dopravovat rychleji, bezpečněji
a laciněji než za kapitalismu. Je pravda, že
jsme hlavně dopravu převzali od kapitalistů
zanedbanou a navíc ještě válkou rozvrácenou.
I zde investujeme, a i pro tyto investice platí to, co
platí o všech ostatních investicích:
investovat účelně a co nejhospodárněji
a na rozhodujícím úseku. I u dopravních
podniků se musí práce lépe organisovat
a v řadách zaměstnanců musí
být více zlepšovatelů, více úderníků
a musí se více rozvíjet socialistické
soutěžení.
Ministerstvo samo má za úkol vypracovat dlouhodobý
plán dopravy a lepší koordinaci spolupráce
mezi jednotlivými samostatnými složkami dopravních
podniků. I u dopravních podniků výbory
schvalují napojení jejich hospodářství
na Fond znárodněného hospodářství.
Zvláštní úkoly čekají
dopravní podniky na Slovensku. Vinou minulých režimů
je tam doprava zanedbána a tak při bouřlivé
industrialisaci Slovenska by se doprava mohla stát slabinou
a brzdou industrialisace. Schází tam především
výtopny a také stavba nových mostů
a spojů musí býti rychlejší.
Ještě jeden společný úkol stojí
před naší dopravou, a to je zavedení
technicko-hospodářských norem jako předpokladu
k zvýšení produktivity práce a organisování
širokého socialistického soutěžení.
Je to dále lepší rozmístění
pracovních sil a větší zapojování
žen do dopravy, a to na všechna pracoviště.
Na dělnické přednosty a na dělníky
na řídících místech spoléháme
při řešení všech těchto
úkolů.
S dopravou těsně souvisí i problémy
našich pošt. Svůj plán v roce 1949 nejen
splnily, ale i překročily. Byl zaveden výkonnostní
systém a tím se přispělo k zvýšení
produktivity práce, poněvadž velká část
zaměstnanců je honorována podle výkonu.
Bylo prohloubeno plánování a plánuje
se zdola, od služeben. Jeden z hlavních úkolů
po stránce technické je rozšířit
telekomunikační provoz a provést větší
mechanisaci poštovní služby. Zde rovněž
v plné míře platí zásada investovat
na rozhodujícím místě. Ještě
dále a do všech důsledků dobudovat systém
samostatně hospodařící výkonné
služebny. Na Slovensku pak zapojovat další obce
do telefonní sítě i s finančními
obětmi.
Tři rozpočtové kapitoly, a to ministerstvo
výživy, ministerstvo vnitřního a ministerstvo
zahraničního obchodu se svou povšechnou problematikou
vzájemně prolínají. Část
této společné problematiky byla diskutována
s kapitolou ministerstva zemědělství,
s plánováním a průmyslem, ale i ve
zdravotnictví a sociální péči.
Při rozboru kapitoly ministerstva výživy se
výbory řídily směrnicí, danou
na IX. sjezdu KSČ presidentem Klementem Gottwaldem,
že "naší politikou napříště
bude podle možností další a další
zboží uvolňovat a snižovat ceny na volném
trhu. Bylo by vsak neodpustitelnou lehkomyslností právě
v organisaci zásobování činit nějaká
ukvapená a neuvážená opatření."
Výbory zhodnotily úspěšně splnění
těchto úkolů v minulém roce a konstatovaly,
že naše příděly zajišťují
průměrnou předválečnou úroveň
v mnohem větší míře, než
příděly v kapitalistických státech.
Kromě toho třídní rozdělení
výživy zaručilo spravedlivé zásobování.
Uvolnění chleba a moučných výrobků,
dále maso a masné výrobky na volném
trhu při plné zaměstnanosti a poměrně
slušném výdělku, to jsou velké
pokroky ještě proti době nedávné.
Toho všeho jsme dosáhli, aniž bychom zaprodali
svou politickou a státní nezávislost, což
občané států, které přistoupily
k t. zv. Marshallovu plánu, říci nemohou.
Za tento úspěch můžeme poděkovat
jen naší dělnické třídě,
poctivým pracujícím zemědělcům
a jejich ženám, ale především SSSR,
který nám svými dodávkami pomohl.
(Potlesk.)
Hlavní směrnice činnosti v oboru ministerstva
výživy vidí výbory v zajištěném
výkupu zemědělských výrobků
pomocí kontraktu. Právě kontraktace může
pomoci k zkvalitnění plánů zemědělské
výroby a k dalšímu třídnímu
rozvrstvení při stanovení vyšších
úkolů tam, kde větší držba
půdy a jiné příznivé okolnosti
umožňují vyšší výnos.
Dále se musí věnovat větší
péče chladírnám a mrazírnám
a družstevním podnikům zpracujícím
ovoce a zeleninu, sušárnám brambor a potravinářskému
průmyslu vůbec. Zde jsou investice plně oprávněny
a výzkumnictví spolu s posledními technickými
pokroky nám má zajistit zkvalitnění
výrobků potravinářského průmyslu.
Skvělé výsledky dosažené velkovýkrmnami
ukazují možnosti socialistického sektoru. JZD
zde mohou mnoho vykonati, hlavně v otázce zásobování
mlékem a mléčnými výrobky,
kde s dosavadním stavem nemůžeme býti
spokojeni.
Výživa je jedním z hlavních ukazatelů
životní úrovně. Správná
výživa je prvotřídním úkolem.
Proto byla věnována pozornost i hromadnému
stravování osob a nutnosti vychovat kvalifikované
kádry.
Vnitřní obchod se hlavně svým socialistickým
sektorem dobře připravil k zavedení volného
trhu. Přechod soukromého sektoru do veřejného
je v distribuci v podstatě dokončen a nyní
musí jíti růst do hloubky se zřetelem
na úsek péče o pracujícího
člověka.
Proto je třeba zlepšit distribuční síť,
a to i v některých průmyslových krajích.
Zlepšení a přebudování distribuční
sítě musí mít kromě uvedeného
ještě na zřeteli, že všechny schopné
pracovní síly mají být uvolněny
pro výrobu. Podíl žen zaměstnaných
v distribuci je stále malý a nedostatečný.
Vzájemná konkurence mezi distribučními
jednotkami národních podniků nebo podniků
družstevních či komunálních nesmí
mít nádech konkurence kapitalistické. Ta
se po provedené delimitaci hlavně v krajských
a v jiných větších městech má
projevovat jedině formou socialistického soutěžení,
t. j. soutěžení o lepší službu
pracujících. To znamená, že ve všech
převzatých jednotkách zůstane a bude
takový pracovník či pracovnice, kteří
budou dávat předpoklady ke splnění
těchto úkolů.
Oddělením distribuce od výroby vznikají
socialistickému obchodu další úkoly.
Za prvé musí zaručit zásobení
trhu zbožím. Za druhé musí se stát
strážcem kvality zboží. Za třetí
řádně organisovaným průzkumem
musí zjistit přání spotřebitele,
aby se vyrábělo takové zboží
- a to kvalitou - jaké si žádá spotřebitel.
V oboru cestovního ruchu je dost špatný stav,
a i zde se dá mnoho zlepšit lepší organisací,
ale hlavně oproštěním se od starého
ducha. Výbory doporučují sloučení
Čedoku s Národním podnikem hotelovým
v jeden podnik po vzoru sovětského Inturistu. Takový
podnik pod pečlivým vedením by mohl zaručit
pracujícím vše, co vyhledávají
pro svou rekreaci.
Zahraniční obchod se jedním odvětvím
své činnosti stará o zlepšení
naší výživy a pomáhá tak
vnitřnímu obchodu k dobrému zásobení
obchodů. V jiném svém odvětví
se stará o dovoz potřebných surovin pro náš
průmysl a o dovoz potřebných strojů,
které dosud sami nevyrábíme. Poslední
a neméně důležitou jeho činností
zůstává starost o vývoz.
Výbory při hodnocení výsledků
zahraničního obchodu r. 1949 vysoko vyzdvihly fakt,
že zahraniční obchod byl po několikaletém
malém pasivu opět aktivní, a to částkou
několikasetmilionovou. Je to úspěch tím
větší, když jej porovnáme s výsledky
států Marshallova plánu.
Tohoto úspěchu jsme dosáhli jen díky
přátelské spolupráci se Sovětským
svazem a s ostatními zeměmi lidové demokracie.
Tam nenarážíme na žádnou diskriminaci,
ale nalézáme plné pochopení pro naše
potřeby.
Stupňované tempo naší výroby
si vyžaduje i stupňování dovozu potřebných
surovin. Kromě toho bude stoupat i množství
zboží pro vývoz. Proto zahraniční
obchod musí ještě těsněji spolupracovat
s výrobou. Kontraktace mezi výsadními společnostmi
a závody se může uplatnit i na tomto poli a
výroba má dodržovat nejen dodací lhůty,
ale i všechny ostatní požadavky na výrobek
kladené.
Můžeme-li s radostí konstatovat, že náš
obchod se státy s plánovaným hospodářstvím
se zvětšuje, pak si každý občan
našeho státu má připomínat tu
skutečnost, že socialismus u nás nebudujeme
osamoceni a bez bratrské pomoci ostatních zemí
lidové demokracie. Za druhé si však máme
všichni připomínat to, že každé
zdržení zakázky pro země lidově
demokratického zřízení mohou znamenat
pozdržení v plnění jejich vlastních
úkolů. Pomáháme tedy i my jim. Jen
takový zahraniční obchod se může
plně rozvíjet, a v tomto obchodě nemá
a nesmí míti místo žádná
diskriminace a žádné chytračení.
Chytračit nechceme ani v obchodě s kapitalistickými
státy a právě proto odmítáme
a odsuzujeme jakoukoliv hospodářskou diskriminaci,
jimi proti nám provozovanou.
Přicházím k problémům sociální
a zdravotní politiky.
Jsme státem, který uvědoměle a směle
jde vpřed k socialismu. Proto náš státní
rozpočet je nástrojem této cesty k socialismu.
Tak výbory při hodnocení sociální
politiky plným právem podtrhly tu skutečnost,
že všechna naše sociálně-politická
opatření jsou odrazem péče o pracujícího
člověka. Tato péče je v plném
souladu s plněním 5letého hospodářského
plánu jako cesty k socialismu. Je příznačné,
že jen sám rozpočet ministerstva práce
a soc. péče je po rozpočtu ministerstva techniky
největší rozpočtovou položkou.
Jasná a každému srozumitelná čísla
našeho rozpočtu sociálních a zdravotních
výdajů jsou v příkrém rozporu
s výdaji na sociální politiku kapitalistických
rozpočtů. Tam jsou výsledkem třídního
boje utlačené pracující většiny
a jsou tedy výslednicí třídních
protikladů a jsou v rozpor s hospodářským
a jiným snažením vlastníků výrobních
prostředků.
U nás jsou v souladu s přáním většiny
a jsou v souladu i s celou hospodářsko-politickou
koncepcí státu. Proto ministerstvo řeší
i otázky mzdové politiky. Proto se v těsné
spolupráci s ROH podílí i na řešení
otázky technických norem, těchto nepostradatelných
pomůcek pro dokonalé uplatnění zásady
odměny každému podle jeho práce. Tak
se ministerstvo práce a soc. péče stará
i o to, aby tvorba mezd odpovídala růstu produktivity
práce. Debata ve výborech vedená okolo norem
a jejich významu byla skutečně podnětná
a bude vodítkem, jak co nejlépe odměnit poctivou
práci, konanou pracujícím lidem pro blaho
všech.
Významným úkolem je provést na zásadě
dobrovolnosti takové rozmístění pracovních
sil, abychom co nejdříve dosáhli vytčeného
cíle. Musíme umět odstranit neodůvodněnou
fluktuaci pracovních sil, musíme lépe hospodařit
s pracovní lidskou silou. Nové pracovníky
začleňovat především tam, kde
je skutečně potřebujeme. Hlavní pozornost
musíme věnovat mládeži, a proto se staráme
o výchovu dorostu v průmyslových střediscích,
hlavně na Slovensku. V rozmisťování
pracovních sil budou spolupůsobit i orgány
lidové správy společně se všemi
orgány Národní fronty za vedení KSČ
a ROH i jiných masových organisací.
Dát pracujícímu člověku slušné
bydlení je také jedním ze základních
úkolů. Na bytovou výstavbu tam, kde byty
nejvíce potřebujeme, se objevuje položka téměř
8 miliard Kčs.
Dalším úkolem je rekreační a
léčebná péče o pracující.
Máme po Sovětském svazu nejdelší
placenou dovolenou, zajištěnou zákonem. Proto
pečujeme o vhodné prostředí, kde by
pracující načerpal nové síly
a svou dovolenou dobře strávil.
Rozpočet národního pojištění
je po prvé součástí státního
rozpočtu. Výdaje národního pojištění
se plnými 95% ihned vracejí zpět pojištěncům
a přispívají tak k zvyšování
životní úrovně. Netvoří
se zbytečné reservy. Důchodové národní
pojištění, které se vztahuje i na osoby
samostatně hospodařící, zabezpečuje
pracující před bezvýhlednou perspektivou
starého a neschopného člověka, odkázaného
na milost a nemilost blížních. Kapitola odpočivných
a zaopatřovacích platů dokresluje naši
sociální politiku a péči o pracujícího
člověka.