Čtvrtek 14. července 1949

Ústavně-právní výbor navrhuje v bodu 3 rozšířit předměty jednání i na užší předsednictvo, v bodě 4 pak i na prohlášení jednotlivých členů vlády a v bodě 5 učiniti předmětem jednání i podněty poslanců.

Pokud jde o přikázáni návrhů a podnětů výborům, obsahuje o tom ustanovení nově stylizovaný § 15, v němž je proti dřívějšímu znění obsaženo jasné ustanoveni, že užší předsednictvo přikazuje výborům návrhy a podněty, pokud by je neponechalo předsednictvu, t. j. širšímu předsednictvu, k projednání a podání zprávy. Toto právo užšího předsednictva je ještě fixováno v odst. 1 § 54. Předsednictvo širší - má ovšem právo podle § 53, č. 8 výjimečně převzít k vlastnímu projednání i věci výborům již přikázané. Jde hlavně o případy, kdy by naléhavost věci vyžadovala rychlého jednání a kdy z různých důvodů by výbor, který dostal věc přikázánu, ji nemohl projednat. Tím se stává předsednictvo jakýmsi universálním výborem, vedle pravomoci, která mu náleží podle § 53. Předsednictvo NS je totiž nejvyšším orgánem NS a patří do něho i předseda i jeho místopředsedové. Toto pojetí plně odpovídá ústavě; vymezením pravomoci pro předsednictvo v § 53, pro užší předsednictvo v § 54 a pro předsedu v § 55 je pak zajištěn hladký průběh prací v těchto orgánech NS. Proti jejich rozhodnutí má každý poslanec, jehož se týkají, právo se odvolati k plenární schůzi NS.

V původním návrhu byla plenární schůze nazývána valnou schůzí. Avšak po zvážení skutečnosti, že slovům "plenární schůze" rozumí každý náš občan - je to označení běžné - a se zřetelem na to, že pod pojmem valná schůze má náš lid na zřeteli výroční valné schůze a valné hromady, dospěl ústavně - právní výbor k názoru, že v celém návrhu má být označení "valná schůze" nahrazeno pojmem "plenární schůze".

Pokud jde o plenární schůzi, hlavně o její schopnost jednat a usnášet se, obsahuje návrh zpřísnění oproti dosavadnímu stavu. Dosud stačila přítomnost 30 poslanců; nyní po přijetí zákona v navrhovaném znění by muselo být přítomno nejméně 100 poslanců. Tímto opatřením má být zdůrazněna i závažnost jednání NS. Byl-li někdo zvolen poslancem, je jeho povinností zúčastniti se všech prací NS. Jde o to, aby náš lid neměl důvodů kritizovat Národní shromáždění resp. jeho členy, že nedocházejí do zasedání a že v tomto směru nekonají řádně své povinnosti. Pořad plenárních schůzí stanoví užší předsednictvo, které rovněž má právo rozdělit rozpravu, jde-li o věci závažné, na povšechnou a podrobnou.

Schůzí plenárních i výborových, jakož i schůzí předsednictva, mohou se zúčastnit členové vlády a předseda nejvyššího účetního kontrolního úřadu a mohou kdykoli žádat o slovo. Předsednictvo NS však může žádat, aby se do schůze dostavil člen nebo členové vlády anebo usnese-li se na tom Národní shromáždění na písemný návrh aspoň 20 poslanců. Bude záležet na předsednictvu, i na užším předsednictvu, a na spolupráci těchto orgánů s vládou, jak často se budou členové vlády zúčastňovat schůzí event. podávat prohlášení. Touto účastí se totiž spolupráce NS s vládou jen utužuje.

Poslanci mají právo hlásit se o slovo u předsedy před schůzí anebo za schůze anebo prostřednictvím klubů, dokud není usnesen konec rozpravy. O způsobu přednesu není v novém jednacím řádu nic řečeno. Mohou proto řeči být čteny. Jde totiž o obsah řeči a nikoliv o formu. Staré ustanovení, jímž bylo čtení řeči zakázáno, se stejně nedodržovalo a toto nedodržování nikterak nepřispívalo k vážnosti Národního shromáždění.

K § 27 přijal ústavně-právní výbor ještě nový odst. 6, kterým se dává Národnímu shromáždění právo omezit řečnickou dobu, navrhne-li to užší předsednictvo. Toto opatření má zamezit, aby protahováním řečí nebyla mařena práce Národního shromáždění.

Předseda může odejmout řečníkovi slovo v případech uvedených v § 34, odst. 1 a učiní tak v případech § 34, odst. 2; rovněž může předseda vyloučit poslance v případech uvedených v § 36.

V § 38 přijal ústavně-právní výbor ještě dodatek v tom smyslu, že se podle jmen hlasuje tehdy, když se na tom usneslo Národní shromáždění, a to z toho důvodu, že plenu NS se tím v zákoně zajišťuje právo rozhodnout hlasováním o tom, zda se má hlasovat podle jmen.

V §§ 40 až 43 se pojednává o dotazech poslanců, které mohou být ústní nebo písemné. Tímto ustanovením se ruší dřívější ustanovení o interpelacích, jichž byly ve skutečností čtyři druhy, a to dotaz ústní, písemný, interpelace a naléhavá interpelace. Interpelační právo se zachovává, ale zjednodušuje se procedura a dává se možnost, aby styk mezi poslancem a členem vlády, po případě vládou celou, byl co nejrychlejší a podle toho aby byla také volena forma.

Pokud jde o zápisy plenárních schůzí a o těsnopisecké zprávy, jsou o tom obsažena ustanovení v § § 46 až 50. Chci jen upozornit na to, že zápisy i těsnopisecké zprávy jsou vyloženy v kanceláři NS a že poslancům je zde zaručeno právo podat námitky proti správnosti zápisu, po případě proti znění některé části těsnopiseckého záznamu.

V § 51 jsou taxativně uvedeny orgány NS, které možno rozdělit do tří skupin: 1. předsednictvo, užší předsednictvo, předseda a zapisovatelé, 2. výbory a 3. kancelář Národního shromáždění.

Funkce předsednictva i předsedy jsou obsaženy v ústavě a rozvedeny v § § 52 až 56. Přesto, že ústava nemluví o užším předsednictvu, činnost Národního shromáždění od loňského června a zkušenosti z této práce nás přímo nutí k tomu, aby bylo užší předsednictvo v zákoně fixováno, neboť je to ono, které v spolupráci s jinými ústavními orgány řídí práci Národního shromáždění, a to úspěšně. Výpočet pravomoci je jen příkladný, neboť na různých místech jednacího řádu přísluší užšímu předsednictvu pravomoc. Rovněž výpočet pravomoci předsedy v § 55 jest jen příkladný a vše, co se vztahuje na předsedu, jeho práva a povinnosti, vztahuje se i na místopředsedy, kteří jej zastupují, jak stanoví § 56.

Je nepochybné, že zákonodárná práce NS bude í nadále soustředěna do výborů. Výbory jsou těmi orgány, které nejlépe mohou zvládnout úkoly postavené před NS, neboť jsou to pracovní orgány. Ustanovení týkající se výborů jsou obsažena v §§ 62 až 87. Nejeví se účelným, aby všechny výbory, které dnes existují, byly přímo v zákoně jmenovány, neboť mohou nastat velmi často případy, kdy bude nutno vytvořit ještě jiné výbory než dosavadní, anebo že jiné výbory se vyžijí a bude nutno přikročit k jejich likvidaci. Proto návrh přímo v zákoně uvádí jen tří obligatorní výbory: mandátový, rozpočtový a výbor pro hospodářské plánování a jeho kontrolu.

§ 66 (dříve 65) obsahuje ustanovení o kompetenci výboru mandátového. Tento výbor přejímá funkci dřívějších výborů ověřovacího, inkompatibilního a imunitního, jakož i část funkce volebního soudu. Tento výbor má být příslušný pro veškeré politické a právní věcí souvisící s poslaneckým mandátem. Tomuto výboru bude příslušet i právo, aby na návrh volební skupiny, na jejíž kandidátní listině byl poslanec zvolen, zkoumal, zda se dotčený provinil proti zájmům lidu, a navrhl Národnímu shromáždění ztrátu mandátu onoho poslance. Tímto řešením se zmenší počet výborů, zjednoduší se práce, ale rovněž se zjedná váha Národnímu shromáždění. Už pří odhlasování ústavy vyslovil v důvodové zprávě gen. zpravodaj jasně, že odstraňujeme všechny zvláštní orgány, které byly více méně byrokratické povahy a které fakticky stály nad Národním shromážděním, jako ústavní soud, volební soud apod. Je správné, že Národní shromáždění samo bude rozhodovat o tom, zda se poslanec provinil proti zájmům lidu a zda má být zbaven mandátu. Pokud jde o to, že návrh činí volební skupina, je to plně v souladu s ustanoveními § 54 zákona o volbách do Národního shromáždění, kde pojem "volební skupina" je přesně definován. Konkrétně vzato je tímto ustanovením dáno právo Národní frontě, aby navrhovala Národnímu shromáždění zbavení mandátu toho poslance, který se provinil proti zájmům lidu.

Pokud jde o další dva výbory, to jest o rozpočtový a o výbor pro hospodářské plánování a jeho kontrolu, jsou to výbory, které Národní shromáždění nutně potřebuje a které jsou speciálně zaměřeny k úkolům, jež jím vymezují § § 65 a 67. Pokud jde o jednání ve výborech, chci upozornit zejména na to, že pro ně platí obdobně ustanovení týkající se plenárních schůzí, že členství ve výboru se nabývá volbou a že tohoto členství může člen pozbýt i v důsledku kárného řízení podle § 96, bodu 3. Je jistě přáním všech poslanců a poslankyň, aby práce výborů byly výborné a aby Národnímu shromáždění nebylo nikdy vytýkáno, že pracuje ledabyle. Je ovšem velmi těžké žádat důkladnou práci od výborů, kde dochází k neustálým změnám a kde poslanec - velmi často většina poslanců - posílá za sebe náhradníky. Je zapotřebí, aby výbory jako pracovní kolektivy byly stále složeny z těchže lidí, čímž by práce výborů jen získala na kvalitě. A proto v § § 82 a 83 jsou obsažena ustanovení o povinnosti zúčastnit se schůzí ve výboru a o tom, že se napříště výbor bude usnášet, zda přijme omluvu nepřítomného a zda povolá na jeho místo navrhovaného náhradníka. Pokud jde o zápisy ve výborech, budou nadále prováděny úředníky kanceláře NS, ale za tyto zápisy ponese odpovědnost zapisovatel.

Ustanovení § § 77 až 81 se zajišťuje rozšířené právo Národního shromáždění provádět setření, to jest kontrolu, která Národnímu shromáždění přísluší. Svými orgány i jednotlivými členy může Národní shromáždění ve všech úsecích provádět příslušné vyšetřování a k tomu vyžadovat pomoc všech orgánů státní mocí včetně soudů. Bude záležet jen na poslancích a na orgánech Národního shromáždění, jak této kontrolní činnosti a práva k jejímu provádění budou využívat pro dobro naší republiky.

V § 84, který pojednává o projednávání přikázané věci ve výboru, přijal ústavně-právní výbor ještě dodatek, kterým se dává právo vedle hlavního zpravodaje určit při obsáhlých osnovách zpravodaje dílčí a kde rovněž se stanoví povinnost, že zpravodaj musí osnovu zákona při podrobné rozpravě číst. Národnímu shromáždění totiž jako nejvyššímu zastupitelskému sboru, zákonodárci, náleží povinnost dbát o to, aby zákony vyjadřovaly obsahově i formálně to, co v nich opravdu chceme mít, a proto je zapotřebí, aby se výbory zabývaly osnovami velmi podrobně a do všech detailů.

Část VII, to jest §§ 89 až 103 podle nového přečíslování, obsahuje ustanovení o poslancích. Zde se chci dotknout jen několika ustanovení, která mají hlavně ten smysl, aby byla jasně vytyčena povinnost poslanců a aby tato povinnost byla nakonec dodržována s ohledem na udržení vážnosti Národního shromáždění u našeho pracujícího lidu. § 91 stanoví jasně, že poslanci jsou povinni zúčastnit se všech jednání a prací Národního shromáždění § 92, odst. 1 stanoví povinnost poslanců omluvit se, jestliže se těchto prací nemohou zúčastnit ze závažných důvodů. Projednáváni zákonů a jejich odhlasování jest jistě jedna z nejdůležitějších a nejvážnějších prací v tomto státě. A jestliže poslanci je tato povinnost uložena na prvém místě, pak ji má plnit s plnou měrou odpovědnosti vůči těm, kdož ho do Národního shromáždění vyslali. Právem může náš lid kritizovat ty, kdož do Národního shromáždění bez závažných důvodů nepřijdou, neomluví se, nevěnují pracím patřičné pozornosti a odsunují práci v Národním shromáždění na podřadné místo. Proti takovým poslancům je namířeno kárné řízení podle § 95, odst. 1, bod 1. Tato ustanovení jsou jen pro ty, kdož nechápou svou funkci poslaneckou vážně, a jistě i náš lid, až bude číst tato ustanovení, plně je schválí. Vyžadujeme-li od dělníka v továrně, od úředníka i ředitele dochvilnost a plnou účast na práci, má jistě Národní shromáždění právo žádat to i od svých členů. (Potlesk.) Trestání v menších případech provádí užší předsednictvo. Není-li dotčený spokojen, má právo se odvolat k plénu Národního shromáždění do 15 dnů. Těžší tresty ukládá Národní shromáždění.

Ústavně-právní výbor škrtal původně navrhovaný § 94, a to z toho důvodu, že jde o ustanovení, které je plně kryto § 92, odst. 1 a § 95, bod 1. Plenární schůze je totiž jednáním Národního shromáždění a kdo se nemůže zúčastnit, má povinnost se omluvit předem anebo alespoň dodatečně, jak stanoví § 92, odst. 2. Tresty v kárném řízení, které může být zahájeno v případech uvedených v § 94, jsou písemná důtka, veřejná důtka, ztráta členství ve výboru nebo v předsednictvu a ztráta nároku poslanců NS na náhradu nebo její část. Je možno uložit zároveň několik druhů trestů.

Návrh jednacího řádu ponechává poslanecké kluby, které vyvíjejí důležitou činnost ve prospěch práce NS, ulehčují práci poslancům a pomáhají zvládnout úkoly, postavené před NS. Spolupráce klubů je zajištěna zastoupením ve všech orgánech NS a též v Národní frontě, která je zárukou, že poslanci budou vyvíjet činnost jedině v zájmu pracujícího lidu.

V § 106 jsou ustanovení, která příkladmo zrušují zákony, jež jsou v rozporu s tímto novým zákonem, event. jejichž části byly v rozporu s ústavou. Toto zrušení bylo jedním z hlavních důvodů, které vedly k přípravě nového zákona o jednacím řádu NS.

Paní a pánové! Osnova jednacího řádu byla projednána v ústavně -právním výboru dne 7. července 1949 a při jeho projednávání došlo k mnohým změnám, jednak rázu formálního, jednak stylistickým, ale také věcným. Výbor se velmi podrobně zabýval problematikou celé osnovy a výsledek jeho práce je obsažen ve zprávě, která byla rozdána tiskem 338. Naše zákony jsou nejvyšším výrazem zájmů a vůle naších národů, našeho pracujícího lidu. Naše zákonodárná činnost v budoucností musí přispívat k upevnění lidově demokratického zřízení a k zajištění toho, aby z lidově demokratické republiky byla vybudována republika socialistická a z našeho lidově demokratického právního řádu socialistický právní řád. Musí přispívat k rozvoji našeho hospodářství, ke vzrůstu blahobytu našeho lidu, k zajištění bezpečnosti naší republiky a k upevnění našich vztahů k SSSR a k lidově demokratickým zemím. To vše odpovídá životním zájmům našeho lidu. V tomto duchu se musí ubírat naše práce a jsem přesvědčen, že přijetí návrhu jednacího řádu, jak jej navrhuje Národní fronta NS a jak jej přijal ústavně -právní výbor, nám pomůže vésti náš lid ke šťastné budoucnosti.

Navrhuji proto jménem ústavně-právního výboru plénu NS, aby osnovu zákona přijalo v tom znění, jak jí přijal ústavně-právní výbor. (Hlučný potlesk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr. Kokeš: Paní a pánové!

Do zprávy tisku č. 338 vloudily se některé tiskové chyby. Navrhuji proto ještě tyto opravy:

V § 7, odst. 2, ve čtvrté řádce se slovo "pakliže" nahradí slovem "jestliže".

§ 39, odst. 2, v šesté řádce se slovo "obdržel" opraví na "obdrží".

V § 49 v druhé řádce místo "se sepíše" bude ,"sepíše se".

V § 53, č. 8, ve čtvrté řádce se vkládá za slovo "výboru" čárka.

V § 59, odst. 2, ve čtvrté řádce místo "předseda je" má být "je předseda".

V § 64, odst. 1, v prvé řádce za slovem "věci" a v druhé řádce za slovem "předsednictvem" se škrtají čárky.

V § 84, odst. 1, ve třetí řádce se za slovo "námitky" vkládá čárka.

V § 85, odst. 2 ve čtvrté řádce se slovo "nedohodli-li" nahrazuje slovem "nedohodnou-li".

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Přistoupíme k hlasování.

Osnova má 9 částí, 107 paragrafů, nadpis zákona a úvodní formulí.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové, s opravami navrženými panem zpravodajem. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, t. j. s jejími 9 částmi, 107 paragrafy, nadpisem zákona a úvodní formulí ve znění zprávy výborové, s opravami právě uvedenými, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.

Tím je vyřízen 4. odstavec pořadu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP