Nehledě k tomu, jak významnou
roli vždycky hrála a hraje dosud tělesná
výchova a sport v mezinárodním životě
a zejména ve stycích širokých lidových
mas mezi národy, dovedeme my v první řadě
hodnotit i slavnou tradici a tradiční příchylnost
našich širokých lidových vrstev, jak se
vždycky projevovala v masových tělovýchovných
organisacích předválečných,
jak jsme toho byli svědky na slavných všesokolských
sletech a olympiádách, na nejrůznějších
významných národních a mezinárodních
vystoupeních a závodech. Lze říci
bez nadsázky, že co do zájmu a popularity by
bylo lze těžko hledat něco obdobného
v našem národním životě, co by
dovedlo tak bezprostředně zaujmout široké
masy lidu všech vrstev, jak to dovede právě
tělovýchova a sport.
Je proto zcela jasné a samozřejmé,
že i náš socialistický plán a vývoj
musí tuto na výsost politickou okolnost zasadit
do svého propočtu tak, aby měl nejen na ni
vliv, ale aby i usměrňoval ji s cestou, kterou se
bude a musí vyvíjet v budoucnosti náš
celý národní život.
K tomu však přistupují
i další důležité kladné
stránky tělovýchovy a sportu. Socialismus,
který má především na mysli blaho
a lepší osud každého člověka,
si plně uvědomuje, že šťasten může
být jenom ten, kdo může plně užívat
života a lidského štěstí. Že
to může být jedině člověk
zdravý, který může dobře pracovat
a radovat se z výsledků své práce.
Co znamená správně vedená tělovýchova
sport pro zdravotnickou profylaxi, pro populační
politiku, pro výchovu a ochranu zdraví schopných
pracovních kádrů, pro snižování
nemocnosti, pro pracovní kázeň, pro politické
a občanské uvědomění, obětavost
a dobrovolnou sebekázeň, není třeba
zdůrazňovat. Vždyť k tomu všemu vlastně
Tyrš sokolstvo zakládal už před 80 lety.
A proto mezi prvními činy
vítězné pracující třídy
po únoru loňského roku bylo i konečné
sjednocení tělesné výchovy a sportu.
Tím bylo prakticky dovršeno i to, co bylo v květnovém
revolučním a košickém programu. Jsme
si toho vědomi, že právě tímto
okamžikem dnes nastává veliký převrat
v pojetí Tyršova sokolství. Znamená
to, jít zpět k Tyršovi. Ne už zakládat
Sokol jako zvláštní výlučnou
a kvalitní kastu zdravých, vycvičených
lidí, nýbrž cestu mezi všechen lid. Aby
všichni, kdož se dosud spokojovali s tím, že
věnovali svou pozornost v novinách především
posledním stránkám s rubrikou tělovýchovnou
a sportovní, kteří se domnívali, že
se vyrovnávají s pojmem tělovýchovy
a sportu halasným pokřikem a potleskem na tribunách,
sázkami nebo jinými projevy svého zájmu,
sami vstoupili na cvičiště a závodiště,
zkusili a prožili na vlastním těle blahodárné
účinky této naší národní
a zároveň i socialistické výchovné
metody. Národ a stát, zejména malý
národ potřebuje každého jedince, aby
byl zdravý a silný, schopný a pohotový
k práci i k boji. To všechno nemůže být
proto starostí jedné sebepilnější
a dokonalejší organisace, to musí byt starostí
nás všech, t. j. státu. To je i základem
dnes projednávaného rámcového zákona
o tělesné výchově a bude to jistě
i látkou budoucího zákona o výchově
branné. Tento rámec však musí být
vyplněn živou skutečností, t. j. životem
čili prací všech dobrých lidí,
ať povinnou ve službách státních
a veřejných, nebo dobrovolnou, ale stejně
odpovědnou v řadách veliké a jednotné
Čs. obce sokolské. Neznamená to zdaleka žádné
postátnění naší tělesné
výchovy. Nikdo by si toho u nás nepřál
a máme o tom špatné zkušenosti a příklady
z doby předválečné i u našich
bratrských slovanských národů. Navrhovaný
zákon je znárodněním a zlidověním
naší tělesné výchovy a tím
í celé sokolské organisace v tom nejušlechtilejším
slova smyslu. Státní aparát, to neznamená
jen vládu, Státní poradní sbor nebo
tělovýchovný úřad, znamená
to i všechny složky našeho veřejného,
politického, hospodářského i kulturního
života. A zejména se musí zde uplatnit naše
lidospráva, t. j. kraje okresy a obce. Všichni musí
nyní pomáhat a spolutvořit všude příznivé
prostředí pro dobrovolné a obětavé
pracovníky, schopné vedoucí naší
tělovýchovy a sportu. Znamená to, že
vlastně teprve teď budeme mocí plně
využít všech dosud skrytých sil, které
sice již dlouhá desetiletí obětavě
pracovaly v té každodenní neokázalé
činností a tvořily dílo, které
se zjevovalo pouze příležitostně národnímu
kolektivu o velikých slavnostech, utkáních,
ve slavných výhrách a vítězstvích.
Proto je třeba, aby tento zákon o tělesné
výchově, který dává po prvé
v našich dějinách též Sokolu pevný
právní základ, a doufejme, i trvalé
hospodářské zajištění
k plnému rozvoji tělovýchovné práce,
připamatoval všem v národě politickou,
hospodářskou a kulturní hodnotu každé
tělovýchovné práce.
Máme k tomu už dnes krásné
socialistické příklady. Je to především
náš velký spojenec Sovětský svaz,
který za svého dvacetiletého budování
poznal nejlépe význam tělesné výchovy
a sportu systematicky a cílevědomě prováděného
pro vybudování a zajišťování
kvalitních pracovních kádrů. Kalinin
říká, že tělesná kultura
sovětská zajišťuje výchovu zdravých,
silných, tělesně otužilých a
mravně pevných občanů Sovětského
svazu a že tyto rysy staví sovětskou tělesnou
kulturu mezi nejdůležitější prostředky
socialistické kultury a mění ji v dílo
státní důležitosti prvního stupně.
V poslední veliké vítězné vlastenecké
válce se pak sovětský lid i celý svět
krásně přesvědčil, co znamenají
tělocvikáři a sportovci v armádě
i v boji. Proto má dnes tělesná výchova
v Sovětském svazu tak vysoký kurs a proto
je miláčkem všech národů Sovětského
svazu. Proto je současnou nezbytnou a vlastně základní
součástí výchovy vší socialistické
sovětské mládeže. Poznáváme
a obdivujeme rozvoj této sovětské fyskultury
při každé své návštěvě
a příležitosti a doceňujeme, co znamená
kladný a živý poměr a zájem státu
a širokých lidových vrstev pro dosud netušený
rozmach a možností této práce u nás.
Stejně takto i zaznamenáváme u našich
spojeneckých lidově demokratických národů
a států. Všechny byly daleko za námi
v tomto směru. Nyní plánovitě pod
pevným státním vedením a s plnou podporou
mílovými kroky dohánějí, co
předtím bylo zameškáno starými
režimy.
Věříme, že
práce a praktická činnost vytvoří
nejkrásnější pracovní prostředí
a harmonii mezi novým tělovýchovným
státním aparátem podle navrhovaného
zákona a Čs. obcí sokolskou. Dobrovolná
sokolská sportovní práce ukázala a
dokázala nejenom po stránce tělesné
výchovy, nýbrž i v řadě hospodářských
odvětví a jiných příležitostech
divy občanské obětavosti a kázně,
jako při stavbách a úpravách tělovýchovných
prostředků a jiných veřejně
užitečných zařízení. Byla
vlastně předchůdcem nynějších
dobrovolných brigád už před 80 lety,
předchůdcem nynějších přeborníků,
úderníků, závodníků
a skutečného bratrského a soudružského
socialistického soutěžení.
Dnes bude moci být plně
využita jako praktická škola žitého
socialismu. Potřebujeme toho zejména u naší
mládeže, u níž je nejživější
a přirozený její zájem o tělesnou
výchovu. Proto si musíme přát, aby
všechna československá mládež bez
výjimky prošla touto tělesnou výchovou
po dobu co možná nejdelší, to znamená
po celou dobu svého tělesného a duševního
růstu. Musíme v tom jít společnou
cestou se Svazem československé mládeže.
Nemůže tomu být ani na závadu, že
po organisační a praktické stránce
půjde naše tělesná výchova zdánlivě
po 3 kolejích, to je cestou sokolskou, školskou a
vojenskou.
U armády nemáme obav,
protože už máme dnes vojenské sokolské
jednoty téměř ve všech posádkách.
Tím máme zabezpečenou i po organisační
stránce dokonalou harmonii a metodickou spolupráci
v Čs. obci sokolské v jednom duchu a v jednom směru.
Očekávaný zákon o branné výchově
lidu tuto bratrskou spolupráci ještě dále
prohloubí a upevní. Stejně tak však
musí být i v našem tělocviku školním.
Tak jako jsme odstranili jednotnou školou po stránce
naukové všechny rušivé a protichůdní
zjevy a proudy ve výchově mládeže, které
dlouhá desetiletí pokřivovaly charaktery
a překážely si navzájem, tak musíme
v tělesné výchově plným začleněním
všech učitelských a vychovatelských
kádrů do organisace sokolské, do této
vlastní lidovýchovné práce, ji sjednotit,
protože chceme vychovávat nového jednolitého
československého člověka, zdravého
občana, Sokola a socialistu, bojovníka plně
oddaného vlasti a své socialistické a lidově
demokratické republice.
V osnově zákona navrhovaná
uznání a vyznamenání jsou jen zevními
známkami a poctami. Musí být ve skutečném
životě doplněny účinným
zájmem, láskou a spoluprací širokých
vrstev pracujícího lidu při každé
příležitosti. Potom jistě všichni,
kteří dnes ještě nevěří,
že nastává i po této stránce
u nás nový, lepší, t. j. hodnotnější
a krásnější život, budou přesvědčeni,
vrátí se na svá místa, z nichž
odvedla mnohé a dosud vzdaluje buď jejich neuvědomělá
politická nevzdělanost, nebo úzký,
sobecký a maloměšťácký rozhled.
Všichni uvidí a sami se přesvědčí,
že jejich dobrá, poctivá a loajální
práce na tomto poli bude uznávána a hodnocena
tak, jak si to zaslouží.
Komunistická strana Československa,
jako vedoucí složka Národní fronty,
jejíž je tělesná výchova, sokolstvo
nerozdílnou součástí, jako strana
širokých mas pracujícího lidu českého
a slovenského, zabezpečila slavným vítězstvím
i sjednocení tělesné výchovy a možnost
uskutečnění tohoto zákona. Zájem
o blaho pracujícího lidu, rozkvět naší
lidově demokratické republiky a zabezpečení
socialismu v naší zemi vede ji i k plnému a
správnému politickému hodnocení tělesné
výchovy a sportu pro zdraví, uvědomění,
pracovní schopnost a brannou pohotovost národa.
Proto nejenom s nadšením bude hlasovat pro tento zákon,
ale přičiní se ze všech sil, aby všechny
výsledky plynoucí z tohoto zákona a zejména
plný rozmach naší tělesné výchovy
a sportu nám přinesl v budoucnosti nová krásná
vítězství a úspěchy a v první
řadě pak řadami zdravých a uvědomělých
lidských kádrů zabezpečení
našeho pětiletého plánu a budováni
a zajištění bezpečnosti naší
lidově demokratické republiky. (Potlesk.)
Místopředseda David:
Dávám slovo poslanci Šafaříkovi.
Posl. Šafařík:
Pane místopředsedo, paní a pánové!
Naše cesta k socialismu a radostné
budoucnosti našeho lidu je znamenána kromě
netušeného rozvoje hospodářského
také radostným vzmachem a vzestupem naší
sjednocené tělovýchovy a sportu, jíž
se dnes projednávanou osnovou zákona o státní
péči otevírá nová dějinná
epocha v novodobé historii našeho národa. Tato
vládní osnova je radostným výsledkem
loňského únorového otřesu,
který musel přijít, aby v zárodcích
zmařil zpátečnické a buržoasní
přežitky naší reakce a odstranil všechna
nebezpečenství tajemných zákoutí,
jež brzdila naší cestu k pokroku a k socialismu,
naši cestu kupředu k velkému převratnému
kroku v československé tělovýchově
a sportu, k jednotě uskutečněné podle
Tyršova ideálu dobrovolné a ukázněné
organisace sokolstva.
Loňské únorové
události nám zaručují, že jsme
mohli dosáhnout toho, aby tělocvik a sport přestaly
být výsadním právem měšťanských
vrstev a privilegovaných jednotlivců a tříd
a staly se obecným majetkem všeho pracujícího
lidu, zejména na našem - dosud stále ještě
na mnohých místech - zanedbávaném
venkově, aby pronikly do továren a závodů,
do vesnic a škol, do dílen a na všechna pracoviště,
aby dělnická a rolnická třída
plně mohla využít všech možností,
které tělovýchova a sport jsou schopny poskytnouti
k velkolepým a nadšeným kolektivním
úspěchům doma i za hranicemi. Proto je dnešní
jednání Národního shromáždění
středem pozornosti všeho československého
pracujícího lidu, zejména všech poctivých
a lidově demokratické republice a lidu oddaných
Sokolů a sportovců. Kdo po léta šel
poctivě za Tyršem a komu se Tyršova jasná
a nesmlouvavá slova neměnila v mechanicky opakované
fráze, ten dnešní den, kdy se tělovýchova
a sport stávají živou součástí
naší národní kultury, s nepopíratelným
významem politickým a hospodářským,
pozdraví a uvítá jako historické vítězství
nesmrtelného Tyršova odkazu, že věc sokolská
- jak už zde bylo řečeno - není pro
strany, ale pro národ veškerý. Tím naznačil
dr. Miroslav Tyrš našemu lidu jasný cíl.
Chtěl mít národ sjednocen v jediné
organisaci v Sokole, dokládaje, že se může
národ šťastně a uvědoměle
vyvíjet jen tehdy, stane-li se každý příslušník
členem sokolského kolektivu, jenž ukládá
tělesně i mravně vychovávat lid, především
mládež na zdatnou a obětavou stráž
své vlasti, demokracie a slovanské vzájemnosti
po cestách pokroku. Odkaz Tyršův ukázal,
že je schopen sjednotit v sokolské myšlence a
v sokolské organisaci, navazující na slavnou
dobu husitskou a na pokrokovou a revoluční dobu
obrozeneckou let osmačtyřicátých,
celý národ, že zasluhuje, aby se stal podkladem
tělesné a branné výchovy všech
pracujících vrstev národa.
Tyršův odkaz zaručuje
stálý vývoj a pokrok, překonává
dobré lepším, připomíná
národu povinnost stálé, vytrvalé budovatelské
a uvědomovací práce a výchovy k houževnatosti
a bdělosti; dokazuje, že láska a bratrství
v ušlechtilém zápolení za pokrok, za
socialismus, za světový mír a za nejvyšší
ideály lidstva nepojí jen příslušníky
obou našich národů, Čechy a Slováky,
nýbrž i příslušníky ostatních
slovanských a lidově demokratických národů
v čele se Sovětským svazem.
V. I. Lenin razil heslo, že
dobře založená a dobře vedená
tělesná výchova znamená víc
než třetinu blahobytu a dobrou polovinu bezpečnosti
lidového státu. Jeho žák a náš
velký přítel generalissimus Josef Stalin
vytyčil tělesné výchově ještě
vyšší cíle: jde o to, aby bylo vychováno
nové pokolení sovětských lidí,
zdravých a radujících se ze života,
lidí schopných povznést mohutnost sovětské
země na nejvyšší stupeň a svou
hrudí ji ochránit před vpádem nepřítele.
A za velké Vlastenecké války se ukázalo,
že jen tělesně zdatní, morálně
připravení a silní a politicky uvědomělí
sovětští vojáci mohou odolat vražednému
útoku hitlerovských armád. Hrdinství
sovětských vojáků, téměř
nadlidské výkony sovětských dělníků
v továrnách a na pracovištích a nezlomná
nevyčerpatelnost těchto skvělých lidských
vlastností po celou dobu války byly právě
výsledkem této tělesné a morální
připravenosti všeho lidu Sovětského
svazu. A této tělesné a morální
připraveností a politickému uvědomění
sovětského lidu, bezpříkladnému
hrdinství jeho slavné Rudé armády
vděčíme, že tu dnes můžeme
svobodně a volně rozhodovat také o své
sjednocené tělesné výchově
a sportu.
Náš lid vzpomínal
letos zvlášť manifestačně 5. července
výročí mučednické smrti Mistra
Jana Husa, jeho životního díla a úsilí
o nápravu církve v hlavách a údech,
jež se dnes obdobně tak věrně rýsuje
ve spravedlivém hněvu a protestu věřícího
katolického lidu proti lidu a republice nepřátelské
církevní hierarchii. Vzpomínal celé
slavné epopeje husitské a reformačního
lidového hnutí husitského a Husovi oddaného
prostého lidu.
Navazujíce na tuto slavnou
husitskou tradici na celé revoluční hnutí
českého městského a venkovského
lidu a řemeslnictva, zdvihly se před 32 roky, 2.
července 1917, revoluční pluky I. čs.
dobrovolné brigády ze zborovských zákopů
a šly, vlastně letěly vpřed v prudkém,
nezadržitelném útoku proti odvěkému
a už tenkrát fašistickému nepříteli
- Němcům a zvítězily. Nepřipadalo
jim, že vykonaly něco velikého, všecko
bylo tak lidsky prosté a samozřejmé - a přece
vznešené a dějinně slavné. Byly
do hloubi duše proniknuty přesvědčením,
že je nezbytno nepřítele porazit, aby národ
dosáhl ztracené svobody a jednoty. Vítězná
bitva u Zborova splnila dávný Tyršův
revoluční sen a smyla pohanu s národní
tragédie bělohorské. Už hned na počátku
světové války následovníci
Tyršovi pochopili příkaz svého zakladatele
a řadili se pod prapor revolučního odboje.
Československá kolonie v Paříži,
převážně sokolská, se usnáší,
že všichni její členové se dobrovolně
přihlásí do francouzské armády,
Josef Švec sokolsky motivuje vstup do české
družiny a Jan Čapek formuje v sokolské myšlence
dobrovolnický sbor našeho vojska v Itálii.
Pluky naší první revoluční armády
nesou jména slavných představitelů
husitského lidového hnutí, jejich prapory
jsou označeny rudými kalichy v černém
poli. Padá první oběť domácího
odboje, Slavomír Kratochvíl z přerovského
Sokola, jenž se svými druhy připravoval protirakouskou
ilegální propagandu mezi vojáky. Jeho oběť
podněcuje u příležitosti světlé
památky pětistého výročí
smrti Mistra Jana Husa 5. července 1915 T. G. Masaryka,
že vyhlašuje v Ženevě nesmiřitelný
boj na život a na smrt Rakousko-Uhersku. V této slavné
revoluci a vítězství drobného českého
pracujícího lidu nutno hledat jeden z hlavních
kořenů Tyršova sokolství, jehož
zářným příkladem a dějinným
symbolem jednoty a společného boje za splněnou
věc národa je účast české
roty "Nazdar" v bitvě u Arrasu 9. května
1915, kde padli vedle sebe náčelník pařížského
Sokola Josef Pulter a předseda dělnického
sociálně-demokratického spolku "Rovnost"
v Paříži Josef Šibal. Oba ve společné
národní službě bojovali a ve společné
oběti za svobodu a nezávislost svého národa
a všeho pokrokového lidstva umírali.
Nebylo tomu jinak ani ve slavných
bitvách a vítězstvích druhé
světové války u Cerekve, Sokolova a Dukly,
v nichž po boku hrdinné sovětské armády
sbor našich revolučních vojsk pod vedením
tehdejšího plukovníka Ludvíka Svobody
ve společné obětí prolité krve
v duchu husitské tradice, v duchu Tyršovy sokolské
myšlenky a politicky uvědomělého vlastenectví
byla odčiněna hanba potupné kapitulace a
zrady naší buržoasie a západních
spojenců v roce 1938.
Doma první úder proti
sokolstvu byl veden na počátku dubna 1941, kdy byla
veškerá jeho činnost zastavena. V dekretu o
rozpuštění Sokola uvádí K. H.
Frank, že mezi osobami, které byly zatčeny
při likvidaci jednotlivých skupin odporu, je značný
počet činovníků Sokola. A Neurathův
obhájce na soudu v Norimberce zdůraznil, že
rozpuštění Sokola bylo skutečnou nutností
pro vládu s ohledem na ochranu německých
zájmů, protože není pochyby o tom, že
Sokol byl střediskem protiněmeckých snah
a ohniskem podněcování českého
lidu k aktivnímu odporu proti všemu, co bylo německé.
Bylo proto pro Tyršův
národ zahanbující, že dopustil, aby
naše měšťanská buržoasie soustavně
a záměrně Tyršův odkaz zrazovala,
že sokolstvo a sport, od sebe vzdáleny a často
proti sobě, vytvářely, jak jsme již
slyšeli, nepřátelskou řevnivost a nebratrské
prostředí, čímž trpěla
tělesná a duchovní zdatnost naší
mládeže a národa. Lidová demokracie
velmi dobře ví, co znamená pro zdraví,
práci a brannou morálku národa tělesná
výchova. Ví, že dobrá tělesná
výchova, která upevňuje zdraví a posiluje
mravní síly člověka, je důležitou
složkou, silou a vzpruhou v životě národa
a jeho úsilí o lepší a radostnější
budoucnost. Jestliže v minulém roce došlo v naší
tělovýchově a sportu k zdravému soustředění
a k jednotě, dnes tento zdravý a nutný vývoj
dostává zákonné opory. Tento zákon
nejen znamená splnění dávné
tužby sokolstva po zákonném sjednocení
tělovýchovy na podkladě Tyršovy soustavy,
nýbrž též povinnost pro lidové
naše orgány, krajské národní
výbory, okresní národní výbory
a místní národní výbory a vůbec
pro všechny veřejné činovníky,
aby náležitě především všech
ustanovení tohoto zákona využili a pomohli
vybudovat Sokol jako dobrovolnou organisaci nikoliv jen připravující
krásnou podívanou a ušlechtilou zábavu
těla ducha pro domácí i cizí návštěvníky
s veřejným vystoupením a slety, nýbrž
a hlavně jako organisaci, zahrnující v mravní
a tělesné výchově veškerý
český i slovenský lid bez jakýchkoliv
rozdílů a tvořící nejlepší
a nejideálnější formu Národní
fronty. V Sokole dostává se žactvu, dorostu
i členstvu stálého dlouhodobého tělovýchovného
i osvětového skolení, tělesné
i duševní zdatnosti a brané morálky
a tím i oddanosti a věrnosti k lidové demokracii
a socialismu.